Vleugels voor Vlaanderen n Brussel, Leuven en Gent 32 - 19.7.1991 - De Voorpost Festival van Vlaanderen Internationaal 1991 Hospitaalzaal Bijloke: de nieuwe Gentse thuishaven van het Festival van Vlaanderen Brussel: Trefpunt van Internationale Simfonieorkesten Festival van Vlaanderen, afdeling Brussel: dat is het grote werk, de prestigieuze ensembles, de dure vo gels. Deze koncerten worden dus ook bijna uitsluitend georganiseerd in het Paleis voor Schone Kunsten én in samenwerking met de Filhar monische Vereniging, Europalia of het Festival de Wallonië. Alle koncerten in het PSK kaderen in het tema "De Maand van de We reldorkesten". Het openingsgala wordt verzorgd door het Orenestra of the Age of Enlightenment én het Orkest van de 18de Eeuw o.l.v. Frans Bruggen met twee simfonie- ën en "Notturna" voor 4 orkesten van Mozart (10.09). Het Kon. Filharmonisch Orkest van Vlaanderen speelt o.l.v. N. Cleobu- ry de "Scythische Suite", de tweede simfonie en het derde klaviercon certo van Prokofiev (15.09). Ronald Zollman leidt zijn Nationaal Orkest toi qui prolongeas mes jours" van Gluck (met sopraan Isabelle Ver net), de ouverture tot de opera "Oberon" van Weber en de zevende simfonie van L. van Beethoven ver tolken (08.10). Een dag later staan, met dezelfde uitvoerders, "Les francs-juges" (met toelichtingen omtrent de instrumentatie) en de "Symphonie Fantastique" van Ber lioz op het programma. Het slotgala van de Brusselse festi valafdeling programmeert het At lanta Symphony Orchestra o.l.v. Yoel Levi met "Romeo en Julia" van Tsjaikovski, het derde klavier concerto van L. van Beethoven (met B.L. Gelber als pianosolist) en de vijfde simfonie van Tsjaikovski (14.10). Hiernaast worden nog vier "kleine re" koncerten ingericht te Brussel. In het Wiertzmuseum vertolkt II Basso werk van Frescobaldi, Picci- nini, Cesti, Bononcini, A. en D. Scarlatti en Haendel (18.09). Pianist Pedro Burmester speelt in de Concert Noble komposities van Liszt, Schumann en Prokofiev van België in de ouverture tot "Die Entführung aus dem Serail" en het klavierconcerto nr. 21 van Mozart en Stravinski's "Le Sacre du Prin- temps" (19.09). Laportes "De Ek ster op de Galg", Bartoks derde kla vierconcerto, Strauss' "Tod und Verklarung" en Ravels "La Valse" worden verklankt door het B.R.T.- Filharmonisch Orkest o.l.v. A. Rahbari (20.09). Carlo-Maria Giulini leidt het Or chestra Filharmonica della Scala in de eerste simfonie van Brahms en de achtste van Schubert (22.09). Het Philharmonia Orchestra speelt o.l.v. Esa-Pekka Salonen op 25.09 de derde simfonie van Knussen, het "Concerto voor altviool" van Bar- tok en "L'Oiseau de Feu" van Stra- vinski en daags nadien (26.09) het vioolconcerto van Sibelius, "Pe- troesjka" van Stravinski en dezelfde simfonie van Knussen. Blikvanger in deze serie wordt vast en zeker het koncert met The Lon don Classical Players o.l.v. Roger Norrington, die de 93ste simfonie van Haydn, de aria "Toi cjue j'implore" van Spontini, de aria 'O (24.09). In het kader van de Abdij- koncerten verzorgt het Huelgas En semble van Paul Van Nevel werk van Nederlandse, Spaanse en Por tugese polyfonisten: "Lamentatio- nes" van Rebelo, Dentice, Van Weerbeke en werken uit het hand schrift van Coimbra (Abdijkerk O.- L.-Vrouw-Ter Kameren; 30.09). Jan De Winne, Robert Kohnen, Philippe Pierlot en Ryo Terrakado spelen in het Museum voor Oude Kunst werken van J.S. Bach (02.10). Tenslotte brengt het Festival samen met de Munt de tweede cyclus van Wagners "Der Ring des Nibelun- 'tv.c ns im De festivalafdelingen Brussel-Brabant en Gent en Historische Steden blijven voor velen nog steeds de kern van het hele festivalgebeuren. En eigenlijk blijven het ook een beetje de zorgenkinderen. Het Brusselse koncertleven is eigenlijk gesatureerd; indien men hier niet uitpakt met grootse projekten loopt men het gevaar met halflege zalen te zitten. De festivaldirektie tracht deze saturatie te bestrijden via partnership en samenwerking met de Filharmonische Vereniging, de Munt, Europalia en het Festival de Wallonië. Gent, de bakermat van het Festival, wacht al meer dan een kwarteeuw op een heuse koncertzaal: de zaal van het Congrescentrum is volledig ongeschikt, de katedraal slechts voor bepaalde programma's beschikbaar. Toch is er hoop. De Hospitaalzaal Bijloke, toch al twee jaar in gebruik tijdens het Festival, zou voor het Gentse openingskoncert van 10 september e.k. gebruiksklaar moeten zijn. Denk niet dat hiermee een volwaardige koncertzaal met volledige infrastruktuur gerealiseerd is. Ook volgend jaar zal dit nog niet het geval zijn. Wel zal op 10 september de zaal, met een kapaciteit van ca. 1.200 zitplaatsen, zover afgewerkt zijn dat het bijwonen van een koncert er geen grote ergernis meer mag geven. Rondfladderende duiven, ongemakkelijke toegangswegen, opgebroken straten in de buurt, WC-geurtjes e.d. zullen reeds tot het verleden behoren. Afgevaardigd-bestuurder Jan Briers jr. stelt voor volgend seizoen een totaal nieuwe organisatorische en programmatorische struktuur in het vooruitzicht. De centrale afdelingen van het herfstfestival - lees Brussel en Gent - krijgen een duidelijker profiel. En dat was eigenlijk ook nodig: om enige lijn te krijgen in het ingewikkelde kluwen dat het Festival geworden is, drong een duidelijkere profilering zich inderdaad op. De Gentse festivalaf deling zou meer toegespitst worden op de muziek van de 18de eeuw, terwijl Brussel meer de grote simfonische projekten zou toebedeeld krijgen. Een evolutie die in feite al een tydje aan de gang is. De festivalorganisatoren zijn altijd sterk geweest in het bedenken van krachtlijnen, tema's en allitererende series. In de festivalbrochure staat te lezen: om wegwijs te raken in bijna 300 concerten is duidelijke informatie noodzakelijk. De talloze manifestaties groeperen in goed omlijnde thema's is daartoe de efficiëntste methode." Het is natuurlijk wel zo, dat een koncert met meer dan één naam op de affiche (en zelfs met één enkele) altijd wel in diverse tema's kan ondergebracht worden; maar toch. De festivalorganisatoren onderscheiden zeven grote tema's. Er is "De Maand van de Wereldorkesten" (vorig jaar nog "De Week van de Wereldorkesten"), waarin onder de noemer 'Tod und Verklarung - W.A. Mozart" vooral aandacht besteed wordt aan de dood - in 1991 is Mozart tenslotte 200 jaar dood. "De Koncerten van het Gulden Vlies" zijn dit jaar gekoncentreerd rond F.J. Haydn en W.A. Mozart: "beiden maakten ze kennis met de Habsburgers en dus met het Gulden Vlies". "De Monteverdi-Vivaldi-Dagen 10 tot 22 september)" groepeert koncerten waarin de invloed van A. Willaert, de Vlaming die de stichter was van de Venetiaanse School in San Marco, en van andere polyfonisten op Monteverdi én Vivaldi en hun tijdgenoten wordt uitgewerkt. "De Vivaldi-Bach-Dagen (28 sept. tot 16 okt.)" stellen uiteraard de barokkomposities centraal, vooral met transkripties. "Europe's Castle Concerts" (ofte "de Koffieconcerten in de mooiste kastelen van België) stelt, in het kader van Europalia 1991 Portugal, D. Scarlatti centraal; zijn levensloop "is immers nauw verbonden met de geschiedenis van het Portugees koningshuis". "Europe's Abbey Concerts" programmeert klaagliederen of "Lamentationes" rond het misterie van het sterven én van de wederopstanding. En tenslotte is er "Muziek en Museum" dat vooral aandacht besteedt aan "transkripties van Bach tot Haydn" met centraal hierin de vier versies van Haydns "Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze". Dansfestival "Klapstuk" weer inge schakeld in het programma van het Festival van Vlaanderen. Van 15 tot 31 oktober a.s. beleeft Leuven weer zijn danshoogdagen. Op het ogenblik dat wij deze bijdra gen maken, is het programma nog niet bekend gemaakt. Wat wel vast staat is dat Anne Teresa De Keers- maeker te gast zal zijn met haar laatste kreatie "Achterland", op muziek van György Ligeti en Eugè- ne Ysaye; dit in de stadsschouw burg. Ook een certitude is Angelika Oei uit Nederland, na een sukses- volle entree op Klapstuk 87, nu met "Aliud", een produktie met negen dansers. Deze produktie zal zijn we reldpremière beleven te Leuven in de eigen studio van 't Stuc. Er komt nog veel meer, natuurlijk; hierover wellicht later meer. Maar het Festival van Vlaanderen biedt te Leuven nog meer, uite raard. koffiekoncert met muziek van A. en La Petite Bande is er te gast op D. Scarlatti, J.S. en C.Ph.E. Bach in 16.10 met als solisten Sigiswald het Arenbergkasteel te Heverlee. Kuijken (viool), Barthold Kuijken Voor meer inlichtingen: Festival (fluit) en Pierre Hantal (klavecim- van Vlaanderen, E. Flageyplein 18, 1050 Brussel; tel. 02/640.15.25. Gent: wel (bijna) een koncertzaal maar nog geen echte profilering Zoals u elders in dit blad al kon lezen, heeft Gent eindelijk, na tien tallen jaren wachten, bijna een kon certzaal. De Bijloke-Festivalhal, waarin toch al twee jaar koncerten worden georganiseerd, wordt lang zaam maar zeker een heuse kon certzaal, waarin het ook voor de belangstellenden geen pijnbank meer hoeft te zijn. Uiteraard leed de festivalprogram- matie onder het feit dat er in Gent geen grootschalige projekten meer konden opgezet worden. Een dui delijke lijn m de programmering zat er haast niet meer in. Jan Briers beloofde echter onlangs dat er een heroriëntering en een duidelijkere profilering komt, volgend jaar. Voor deze 1991-editie is er dus nog van alles wat, al ligt de klemtoon toch al overwegend op oudere mu ziek. En dit is een domein waarin verschillende ensembles van bij ons naam gemaakt hebben. Vandaar dat ook in de festivalbrochure te lezen staat: "We presenteren dit jaar inderdaad nogvaker onze eigen beste ensembles, gewoon omdat ze Emu Tchakarov oude muziek is William Christie met zijn Les Arts Florissants die van Couperin "Leqons de Ténèbres pour le Mercredy" uitvoeren en van de Lalande een aantal motetten (14.09). Klavecinist Bob Van Aspe- ren verzorgt op 15.09 zowel een aperitiefkoncert om 11 uur als een koffiekoncert om 15 uur met kom posities van Soler, A. en D. Scarlat ti. Het Simfonisch Orkest van de Vlos speelt o.l.v. Rudolf Werthen Wagners ouverture tot "Rienzi, der letzte der Tribunen", Chaussons "Poème de l'amour et de la mer" en Schumanns derde simfonie (17.09). Haydns "Die Sieben Letzten Worte unsere Erlösers am Kreuze" wordt een erg interessant projekt. Op 20.09 zorgt het Nieuw Belgisch merorkest met het PhilharmonisS Koor Toonkunst Rotterdam o.l.v Jos Van Immerseel (met o.m. Gin Demey en Harry van der Kamp^ solisten) voor de versie voor kö en orkest (ook Faurés "Requiej staat op het programma). Op 25.09 speelt het Muir Strijk- kwartet de strijkkwartetversie (sa- men met Barbers "Strijkkwartet! b, opus 11). Op 27.09 kunt u he B.R.T.-Filharmonisch Orkest, hè, B.R.T.-Koor en The Philharmoqn Chorus o.l.v. Dennis Russel Davit» horen in de versie voor orkest (et ook in Ligeti's "Requiem"). Op 24.09 wordt het een echte Mo zartdag: het Orkest van de 18de Eeuw o.l.v. Frans Brüggen verzorg een avondkoncert (20 uur) met hè "Divertimento in D", de "Vesperat solennes de confessor" en de "Kjó- nungsmesse" én een nachtkonceit (23 uur) met het "Divertimento voor 3 bassethoorns, KV 43^ nr. 3", de "6 Notturni voor stem men en bassethoorns", het "Adi_ voor klarinetten en bassethoorn" en de "Gran Partita". Het Koninklijk Ballet van Vlaande ren is met het vierdelige "Confip-1 rations" tweemaal te gast in net Sportpaleis (27 en 28.09). I Fiamminghi spelen op 0110 de 82ste simfonie van Haydn, het eer ste cellokoncert van Schumann tl "Der Tod und das Madchen" i|| Schubert. Mahlers tweede simfonie word verklankt door het Koninklijk Fi harmonisch Orkest van Vlaandeta en het Koor Stadtischer Musikvei ein zu Düsseldorf (met Fran$oist Pollet en Jard van Nes als vokalt solisten) o.l.v. Michiyoshi Inouc (04.10). Kamerorkest Sinfoniao.b Dirk Vermeulen spelen vier concet ti van Vivaldi én twee concertia een sinfonia van Bach (10.10). Eric Van Nevel leidt zijn Vokaal en In strumentaal Ensemble Currcndein werken van Rebelo en in het "Sta- bat Mater" vaji D. Scarlatti i l.löi. Het Ricercar Consort en het Kölno Kammerchor vertolken "Histom der Aufcrstehung Jesu Christi"tj het "Musikalische Exequien" vat Schütz (12.10). Op 13.10 verzot France Springuel in het Stadhi om 11 uur een aperitiefkoncert mt drie cellosuites van Bach. Barbara Schlick, Gerard Lesne, Christoph Prégardien en Petet Kooy zijn de vokale solisten in can tates en de Mis in g van Bach, dat Philippe Herreweghe met zijn Col legium Vocale uitvoert (14.10). Hei slotgala van de Gentse festivalafde ling brengt Emil Tchakarov naai Sint-Baafs met het Berliner Sinfo- nie-Orchester en het Rundfunk- chor Berlin in de "Psalm 149" en de "Vijf Bijbelse Liederen" van Dvo rak en de "Glagolitische Mis" van Janacek (15.10). Ook de Vlosproduktie "II Ritomo di Ulissc in Patria"van Monteverdi, die in Vooruit loopt, is opgenomen in het festivalaanbod (5, 7 en 9.11). En op 18 november komt Concen- tus Musicus Wien o.l.v. Nikolaus Harnoncourt naar Gent met enkele konccrtaria's en de 33ste simfonie van Mozart en de 60ste simfonie van Haydn. Voor meer inlichtingen: Festival van Vlaanderen, E. Flagevplein 1 1050 Brussel; tel. 02/640.15.25. "Das Rheingold" (15.10), Die Walküre" (16.10), "Siegfriecl" (18.10) en "Götterdammerung" (20.10). Voor meer inlichtingen: Info Ti cket, Grasmarkt 63, 1000 Brussel; tel. 02/512.85.54. Leuven: Klapstuk 91, een internationaal dansfestival Ook dit jaar is het Internationaal Kamerorkest Simfonia onder leiding van Dirk Vermeulen te Gent met Vivaldi en Bach bel). Op het programma: "Concerto grosso in D, opus 6 nr. 4" van Corel- fi, "Concerto in g voor fluit, strijkers en basso continuo, opus 10 nr. 2, RV 439 "La Notte" van Vivaldi, "Concerto in E voor klavecimbel en strijkers, BWV 1053" én het "Brandenburgs concerto nr. 5 in D, BWV 1050" van J.S. Bach. Het Berliner Sinfonie-Orchester en het Rundfunkchor Berlin vertolkt o.l.v. Emil Tchakarov van Dvorak "Psalm 149, opus 79" en "Vijf Bij belse liederen, opus 99" en van Ja nacek de "Glagolitische Mis"; de vokale solisten zijn sopraan S. Hass, mezzo Hebe Dijckstra, tenor R. Hamilton en "een" bas (17.10). Het Rotterdams Philharmonisch Orkest speelt met solistische mede werking van violist Vadim Repin en o.l.v. Valery Gergiev van Prokofiev het "Simfonisch tafereel "Dromen" opus 6", het tweede vioolconcerto en de suite "Romeo en Julia" op us 64 (19.10). En op 20.10 verzorgt klavecinist Ri- naldo Alcssandrim om 11 uur een aperitiefkoncert en om 15 uur een een steeds hoger Europees niveau bereiken en natuurlijk daardoor "De rush naar het Festival" nog sterker uitlokken dan ooit tevoren. Het heeft weinigzin de koncerten te Gent hier per tema voor te stellen: ze kaderen immers bijna alle in meerdere tema's. We houden het dus maar kronologisch. Het Gentse openingsgala van het Festival programmeert de Maria- vespers van Claudio Monteverdi in een uitvoering door het Collegium Vocale van Philippe Herreweghe met solisten als Agncs Mellon, Mo nica Frimmer, Martin van der Zeijst, John Elwes, William Ken dall, Peter Kooy en David Thomas (10.09). Een andere koryfee van de Frans Brüggen dirigeert te Brussel een Mozart- programma

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 32