is er iemand die bekommerd is
om de Vlaamse identiteit in het Europa
van 1992-1993 (Frie Leysen)
Vlaamse Opera - Munt - Kameropera Transparant
14 9 8.1991 - De Voorpost
Opera - Ballet - Koncerten 1991-1992
Teresa De Keersmaeker resideert met
in de Munt
e versie voorgesteld. Mor-
dirigent Cambreling beslui-
Vorige jaren kon u op deze pagina's een aantal lamentationes lezen over het (gebrek aan) kuituur- en kunstbeleid
in ons landje. Wat we zelf doen, verknoeien we beter, nietwaar. Ik had het telkens over de te weinige financiële
en materiële middelen, over de politieke touwtrekkerij van onze politiekers ook op kunstgebied, over het geringe
respekt voor kunst bij de beleidsmensen, de media en het onderwijs, over de veel te talrijke kunstenaars die hun
heil elders moesten zoeken, over de vaak enorme zelfgenoegzaamheid van sommige "kunstenaars", over het
kultuur-onvriendeljjk klimaat dat ook op gemeentelijk vlak welig tiert, over
Ik bespaar u dit jaar mijn klaagzang, lieve lezer. Niet dat het nu minder nodig is dan vorige jaren. Integendeel!
En toch! De Munt, onze Nationale Opera, blijft een huis van vertrouwen, waar in heel Europa naar opgekeken
wordt. We hopen dat de Munt, met de vernieuwde artistieke direktie, een huis van kwaliteit blijft.
En toch! De Nederlandse Telegraaf schreef dat de Vlaamse Opera "het nieuwe enfant chéri van de internationale meert voor deze periode 13 opera-
mii7ipLnprc" ic apunrHcn \f a rr flómpn r- v p r-m pMrlp hot nipt innrlpr trntc on Ïülft onino -jol fnonnoiri a a m hoiri O r n fl 11 K11 f- WHJïrnnHpr tWPP U/P.
Centre Choréografique national de
Grenoble) wordt er dus opnieuw
naar gestreefd van De Munt "een
centrum van de dans van het hoog
ste niveau" te maken. Een soort
Mudra 2 dus!
Het eerste seizoen van Foccroule
loopt dus eigenlijk van 1 januari
1992 tot 30 juni 1993. Hij p
En het seizoen 1991-1992 besluit
met de eerste opvoering in ons land
produkties, waaronder twee we-
reldkreaties en een koncertante
opera. De achterliggende idee bij
Foccroule is de "kreatie": niet al
leen het brengen van nieuwe
opera's maar ook een nieuwe visie
ontwikkelen op bekende werken.
In deze bijdrage houden we het
vooral over wat Foccroule pro
grammeert tussen januari en juni
december-januan 'Tosca", in de Het seizoen 1991-1992 wordt in de volgend jaar; het seizoen 1992-1993
Puccini-cyclus, dat zal geregisseerd Munt een overgangsperiode: de diepen we volgend jaar uitgebreider
worden door Robert Carsen. Hij eerste helft (tot 31.12) is gekonci- uit.
leidt ook Wagners "Parsifal" dat pieerd door Mortier, de tweede Verdi's "Messa de Requiem" o.l.v. vjK.«w...6
volgend jaar in een aangepaste ver- door Bernard Foccroule, die tege- Antonio Pappano staat op het pro- van de integrale monumentale ope-
sie zal worden hermgestudeerd met lijkertijd ook zijn seizoen 1992-1993 gramma van het openingskoncert ra in vijf bedrijven "Les Troyens"
een grotendeels gewijzigde cast voorstelde. (12.01.92). En de eerste operapro- (dus zowel "La Prise de Troie" als
(april). Varviso is ook de dirigent We brengen nog even het einde van duktie wordt "II Barbiere di Sivi- "Les Troyens a Carthage") van
van "Der Rosenkavalier' van Ri- het Mortier-tijdperk in herinnering: glia" van Rossini - Foccroule wil Hector Berlioz. Sylvain Cambreling
chard Strauss, een co-produktie in oktober zijn er 4 cycli te zien van hiermee een Rossinicyclus inzet- dirigeert en Peter Mussbach regis-
met het Staatstheater Stuttgart. Wanners Der Ring des Nibelun- ten - in februari; dirigent is Carlos seert; première op 10 juni.
Götz Friedrich regisseert deze gen (Das Rheingold - Die Walkü- Kalmar, regisseur Nicolas Brieger. Nog in een notedop de rest van
voorstelling die in juni-juli gepro- re- Siegfried - Götterdammerung) Deze opera wordt onmiddellijk ge-
grammeerd staat. o.l.v. Sylvain Cambreling en in re- volgd door de koncertante uitvoe-
Ook hedendaagse opera dus. Daar- gie, dekors en kostuums van Her- ring van Rossini's "La Donna del
om wordt in januari-februari het bert Wernicke; in november wordt Lago" o.l.v. Maurizio Barbacini.
meesterwerk va de bekende Britse Donizetti's "La Favorita" in kon- Ook in De Munt wordt geopteerd
komponist Michael Tippett "King certante versie voorgesteld. Mor- voor barokopera. Een eerste pro-
Priam" uitgebracht als première tier en 1•-» -»-
voor de Benelux. Deze co-produk-
muziekpers" is geworden. Mare Clémeur vermeldde het niet zonder trots en zelfs enige zelfgenoegzaamheid
tijdens de voorstelling van het nieuwe seizoen. We hopen dat de Vlos die nog prille reputatie zal blijven
bevestigen.
En toch! Luc Roman en zijn Kameropera Transparant wisten zich in de Europese belangstelling te werken met
enkele, ook internationaal, opgemerkte produkties. Dit projektgezelschap - sinds vier jaar al! - weet nog niet
eens of het op enige vorm van subsidiëring kan rekenen voor het nieuwe seizoen. Intussen is er veel buitenlandse
(ook televisie-) belangstelling. We hopen dat de warme hand van Patrick Dewael het verschil zal maken!
Intussen pietepeuteren onze politiekers verder aan een podiumdekreet dat vooral de eigen zuil terwille moet
zijn... Inderdaad: "Is er iemand die bekommerd is om de Vlaamse identiteit in het Europa van 1992-1993?".
Vlaamse Opera
Krachtlijnen van vorig
jaar blijven behouden
In minder dan twee seizoenen een
internationale reputatie verwerven
waarnaar opgekeken wordt, is een
niet geringe prestatie in de opera-
wereld. Mare Clémeur is deze da
gen dan ook een gelukkig en fier
man. Hij beloofde dan ook de opties
die vroeger genomen werden ook in
volgend seizoen door te trekken:
een barokopera, een hedendaags
werk, Puccini en de "Antwerpse
Germaanse traditie".
Aan de top van de Vlos is men aan
vervangingen toe. Peter Burian die
het koor tot een meer dan voortref
felijk ensemble smeedde, trekt naar
de Weense Staatsopera en is ver
vangen door Simon Halsev, achter
eenvolgens aktief bij de Opéra de
Lyon, de Scottish Opera en net City
of Birmingham Symphony Orches
tra Chorus. Macniel Lievaart,
hoofd van de toneeldienst van het
Muziekteater in Amsterdam, wordt
de nieuwe technisch direkteur.
Financieel zit de Vlos met de be
staande subsidiëring voor volgend
seizoen wellicht nog goed maar van
af het volgende seizoen (met de
opening van het gebouw in Gent)
zullen er meer mensen nodig zijn én
dus meer centen...
En nu de programmatie voor 1991-
1992. "Der fliegende Hollander"
van Richard Wagner opent het sei
zoen op 15.10; het is een co-produk
tie met de Opéra de Nice in regie,
dekors en kostuums van Pet Hel
men en onder de muzikale leiding
van Rudolf Werthen.Werthen blijft
nog muziekdirekteur tot aan het
einde van volgend seizoen. Hij leidt
ook de koncertante uitvoering van
Puccini's "La Rondine" in de
maand mei.
Op barokgebied is er in november
de opvoering van "II Ritorno
d'Ulisse in Patria" van Claudio
Monteverdi. Deze co-produktie
met T.M.L. Opéra Lausanne wordt
gedirigeerd door Florian Heyerick
en geregisseerd door Jean-Claude
Auvray. In Gent zingt Guy De Mey
de titelrol, in Antwerpen Urban
Malmberg.
Silvio Varviso blijft de vaste gastdi-
rigent en ondanks zijn talrijke op
tredens in Wenen en München is
"hij zo van de Vlaamse Opera gaan
houden, dat hij in plaats van de kon-
traktueel voorziene twee produk
ties, volgend jaar drie produkties in
Antwerpen zal dirigeren". Eerst in
Florian Heyerick dirigeert Monteverdi's '11 Ritorino d'Ulisse' in de Vlos
>-prc
tie met Opera North Leeds wordt
geleid door Elgar Howarth en gere
gisseerd door Tom Cairns die ook
tekent voor dekor en kostuums.
En tenslotte brengt de Vlos in
maart een nieuwe, volledig eigen
Kroduktie van Verrdi's "Un Blalo in
laschera" in regie van de vooraan
staande Britse regisseur Steven
Pimlott, gedirigeerd door Stefan
Soltesz die vorig jaar zoveel sukses
oogstte met "Elektra".
De Vlaamse Opera gaat ook door
met zijn koncertprogrammatie. Het
Simfonisch Orkest en Koor brengen
in Antwerpen én in Gent weer een
interessante reeks koncerten, ge-
koncentreerd rondom vokale wer
ken met vooraanstaande solisten.
En ook de suksesvolle lunchkoncer-
ten met kleinere ensembles worden
voortgezet: te Antwerpen in de
foyer van de opera op woensdag en
te Gent in Vooruit op vrijdagmid
dag (12.45-13.45 u.); toegangsprijs:
100 BF.
Het sukses van de Vlos trok reeds
drie belangrijke strukturele spon
sors aan: Kredietbank, RTT en
NMBS.
Er zijn volgend seizoen niet minder ^ene Jacobs dirigeert Cavall's 'La Calisto' in De munt
dan 9 verschillende abonnemen
ten hun Munt-periode in december
met Mozarts "Le Nozze di Figaro"
in een regie van Luc Bondy.
En dan komt de aflossing van de
wacht. Gerard Mortier verlaat De
Munt om intendant te worden van
of te c,e Salzburger Festspiele; hij laat
een wel erg zware erfenis na. Hij
wordt opgevolgd door Bernard
Foccroule, organist, klavecinist, ka
mermusicus en komponist maar
teen echt operabeest,
amen met Mortier vertrekt ook
Sylvain Cambreling, de muziekdi
rekteur van De Munt, die artistiek
intendant en muziekdirekteur
wordt van de Opera van Frankfurt,
waar hij niemand minder dan Georg
Solti opvolgt. In zijn plaats komt de
32-jarige Amerikaan van Italiaanse
afkomst Antonio Pappano.
Mark Morris en zijn Dance Group,
de "opvolger" van Béjart, trekt naar
Parijs. De sterk gekontesteerde
Morris ruimt baan voor het gezel
schap van Anne Teresa De Keers-
maeker(° Mechelen 1960), dat voor
een periode van drie jaar reside
rend gezelschap wordt in De Munt.
Een gedetailleerde invulling van
deze beslissing is er nog steeds niet,
maar "kreaties en het repertoire
van A.T.D.K. staan in het centrum
van de programmatie die door mid
del van co-produkties en uitnodi
gingen ook ruimte laat voor andere
Belgische en buitenlandse koreo-
grafen". Een supplementaire dans-
optie in De Munt is: "In nauwe rela
tie met A.T.D.K. en andere Euro
pese dansinstellingen, zal een oplei
ding van hoog niveau worden ge-
kreëerd waarbij koreografische
schriftuur, interpretatie en muzika
liteit de belangrijkste elementen
zullen vormen'Samen met de
nieuwe dansdirekteur Jean Yves
Langlais (gedurende 10 jaar met
J.C1. Galotta co-direkteur van het
tenseries. De prijzen voor een
abonnement van 7 voorstellingen
variëren van 1.000 tot 11.000 BF.
Voor meer gedetailleerde informa
tie of voor de weer prachtig verzorg
de jaarbrochure kan u terecht te
Antwerpen (03/233.68.08)
Gent (091/23.06.81).
MuntFoccroule wil
nieuwe opera's en een
nieuwe kijk op bekende
opera's
Foccroules programmatie tot juni
'93: "Salome" van R. Strauss in re
gie van L. Bondy en o.l.v. A. Pappa
no (sept. '92); "Un Ballo in Mascne-
ra" van G. Verdi in regie van
G. Joosten o.l.v. A. Pappano (okt.-
nov. '92); Mozarts "Die Zauberflö-
te" o.l.v. H. Schiff in regie van de
Herrmanns (dec. '92); Janaceks
"Uit een Doaenhuis" in regie van
P. Mussbach en o.l.v. G.J. Rum-
stadt (jan. '93); de wereldkreatie
van "Reigen" van Ph. Boesmans in
regie van L. Bondy en o.l.v. S. Cam
breling (maart '93); F. Cavalli's "La
Calisto" met het orkest "I Sebi Har-
monici" o.l.v. René Jacobs in re^ie
van H. Wernicke (april '93); "Anna
Bolena" van G. Donizetti gelëid
door M. Viotti in regie van S. Sua-
rez (april-mei '93); en tenslotte
"Die Meistersinger von Nümberg"
van R. Wagner in regie van Kurt
Horres en onder de muzikale lei
ding van A. Pappano.
Uiteraard blijven er de koncerten
(ook te Antwerpen en vaak te Luik)
met het Simfonieorkest van De
Munt met dirigenten als G.E. Oc-
tors, L. Pfaff, P. Daniel, M. Elder,
M. Viotti en uiteraard muziekdi
rekteur A. Pappano.
In de cyclus "Recitals" zijn volgend
vokale solisten te gast: Franqoise
Pollet, Jules Bastin. Sylvia McNair,
Harald Stamm, Mitsuko Shirai,
Thomas Hampson, Jeanne Piland,
Elsbieta Szmytka, Hans Peter
Blochwitz en Gösta Winbergh.
van Purccll dat, gekoppeld aan de abonnementen kosten van 1.200
wereldkreatie van de Mcdeamate- tot 32JOOBF, losse kaarten van 150
rial" van Pascal Dusapin, uitge- 01 4-600 ?F- V°or fdetail-
voerd wordt in regie vin Jacnïes lee/.d<= n .1,
Delcuvellerie en onder de muzikale Brussel (02/
leiding van Philippe Herreweghe. ^löoz.ot).
Vanaf 13 maart.
De Glyndebourne -produktie van fZomprnnprn
Stravinski's "The Rake's Progress" ™IUICI uiJCI d
komt in april-mei naar Brussel in 1 rHnspBTBIlt I
regie van John Cox en o.l.v. Elgar chL-i
Elgar kwaliteit, sukses en
Howarth
onzekerheid
Vorig seizoen bracht Kameropen
Transparant vier produkties dt
- en dit is het minste dat men te
zeggen - de aandacht trokken. E
waren "Lo Speziale" van Havdi
'The Photographer" van Pnilif
Glass (in mei ook in Dresden ij
Duitse première opgevoerd),
"Riemannoper" van Tom Johnsot
en de onbekende en onvoltooidt
opera buffa van Mozart "L'Ocadd
Cairo" die ook in Dresden op dt
planken werd gezet.
Voor het komende seizoen staat
drie nieuwe produkties en een her
nenfing gepland. Zo is er eerst dt
opera met de lange titel 'The ma:
who mistook his wife for a hat" vat
Michael Nyman, beter bekend ab
komponist van filmmuziek voor Pe
ter Greenaway; het libretto handelt
over mentale blindheid als gevolj
van de ziekte van Alzheimer. Dt
regie is van de jonge Joris Bultynck
de dekors van Jan Verstraeten ei
Dirk Baert is de dirigent (in oktober
en november in Berchem, Brussel
Hasselt en Gent).
Volgend jaar zou Darius MilhaW
(Ï892-1974) 100 geworden zijn. Ak
eerbetoon monteert Transparant
van hem "Trois Opéras Minutes"én
"Le pauvre matelot"; het dekor b
opnieuw van Jan Verstraeten, Peter
Van der Wecrd dirigeert, een regis
seur is nog niet bekend (januari-fe
bruari).
Een wat aparte produktie wordt be
slist "L'Ape Musicale" van librettist
Lorenzo da Ponte (die ook voor
Mozart nogal wat bij elkaar
schreef).
De muziek komt van de hand van
o.m. Salieri, Mozart, Cimarosa, Pai-
siello, soms zelfs Rossini. Een pro
duktie waarvan direkteur Luc Ro
man hoopt dat hij hetzelfde sukses
zal kennen als in de 18de en 19de
eeuw.
Met de "Riemannoper" van Tom
Johnson plant Transparant volgend
seizoen ook een kleine toernee in
onze Vlaamse kulturele centra. In
dien deze produktie in onze buurt
komt, houden we u beslist op de
hoogte.
En dan is er de heerlijke Mozart-
produktie "L'Oca del Cairo". Vori
ge maand werd in het Koninklijk
Parkteater te Brussel hun versie van
deze opera ingeblikt voor de televi
sie. Het is een co-produktie tussen
onze B.R.T.N., de Nederlandse
N.O.S. en de Duitse Z.D.F. en de
uitzending ervan zou gepland zijn
voor het najaar. Hans Rotman diri
geert en Jan Verstraeten stond
voor dekor en kostuums; er is ook
nogal wat Vlaamse inbreng in de
rolverdeling: Rolande Van der
Paal, Greetje, Anthoni, Leonie
Schoon, Johan Micu, Bernhard
Loonen en Herman Bekaert.
Transparant en direkteur Luc Ro
man hopen op een snelle goedkeu
ringvan het nieuwe podiumdekreet
van minister Dewael want het gezel
schap is sedert vier jaar een projekt
gezelschap, dat dus per produktie
moet subsidies aanvragen en dan
maar hopen op een gunstige beslis
sing. Natuurlijk geen komfortabele
situatie om artistiek werk te kunnen
plannen!
En dat terwijl de internationale be
kendheid steeds maar toeneemt!
Waarom van Transparant geen per- j
manente workshop maken voor jon- j
ge zangers, regisseurs en dirigen
ten? Een degelijke beroepsoplei-
ding op dit vlak is in Vlaanderen i
bijna onbestaande en eigenlijk ver
vult Transparant deze funktie i
Van de Britse komponist michael Tippet 'King Priam' in de Vlos
reeds.
Voor meer
225.17.02.
informatie: 03/