'Is er iemand die bekommerd is
om de Vlaamse identiteit in het Europa
van 1992-1993 (Frie Leysen)
Koninklijk Filharmonisch orkest van Vlaanderen - Filharmonische Vereniging - Nieuw Belgisch Kamerorkest
10 16.8.1991 De Voorpost
Opera - Ballet - Koncerten 1991-1992
-Opci
Op deze pagina stellen we het nieuwe seizoen van een orkest en van een koncertorganisator voor: het Koninklijk
Filharmonisch Orkest van Vlaanderen is tenslotte het enige echte simfonisch orkest bij ons en de Filharmoni
sche Vereniging van Brussel blijft nog steeds de grootste koncertorganisator van het land.
Natuurlijk zijn er veel meer orkesten in Vlaanderen maar ofwel hebben ze geen duidelijk afgebakende
programmatie, ofwel zitten ze ingebed in de programmatie van andere organisatoren.
Natuurlijk is het orkestenpalet bij ons veel groter. En er was enorm veel beweging de laatste tijd. Onze
opera-orkesten bereikten een voordien nooit geziene kwaliteit, dankzij mensen als een Cambreling of een
Werthen. Maar het Nationaal Orkest van België geraakt maar niet uit het dal, al leek er hoop met de komst van
dirigent Zollmann en intendant Fred Brouwers (en de laatste is al weer weg!). I Fiamminghi blijven een
kommercieel suksesrijke topper in binnen- en buitenland. Mar de Nieuwe Muziekgroep werd opgedoekt als
gevolg van het gebrek aan officiële erkenning. Het Collegium Vocale van Philippe Herreweghe blijft - ook (en
vooral!internationaal - de grootste lof oogsten, al kan er bij ons geen frank subsidie af en blijft de thuisbasis dus
eigenlijk Parijs.
Maar de simfonische orkesten van B.R.T.N. en R.T.B.F. (zullen) worden opgedoekt; er is immers meer
omroepgeld nodig voor voetbal, Kwislijn en tutti quanti. Dirk Vermeulen (of is het Vermetele?) riskeert het een
nieuw groot kamerorkest op te richten, "Prima la Musica"; we wensen hun alle sukses! Het jazzorkest en de big
band van onze Vlaamse omroep werden al opgedoekt: wat een verspilling van autentiek talent. La Petite Bande
blijft pionierswerk verrichten, oogst internationaal sukses en krijgt bij ons zelfs geen subsidiekruimeltje; "de
warme hand" weetje wel! Peire en zijn Collegium Instrumentale Brugense blijven permanent voor hoogstaande
kwaliteit én originele programma's zorgen. En nog maar eens Philippe Herreweghe, die misschien een beetje
uitgekeken raakt op muziek uit de barokperiode en zijn aktiviteiten wil verleggen naar de 19de-eeuwse grote
komposities, en die een nieuw orkest opricht. Het heet het "Orchestre des Champs Elysées""We werken
allemaal in het buitenland omdat ze hier geen geld voor ons over hebben. Dat heeft natuurlijk te maken met een
gebrek aan doorzicht en ambitie in de Vlaamse kultuurpolitiek. We zouden hier wel eens een Malraux'tje kunnen
gebruiken, of zelfs een Mortier. Als zo iemand een belangrijke funktie zou hebben (Herreweghe in een
interview in De Morgen van 21.06.11)
Koninklijk
Filharmonisch Orkest
van Vlaanderen:
aksentverschuivingen
in repertoire
Al is de basis van het nieuwe seizoen
bij het Koninklijk Filharmonisch
Orkest van Vlaanderen in grote lij
nen onveranderd gebleven, toch is
de invloed van chefdirigent Muhai
Tang in de keuze van het repertoire
reeds duidelijk merkbaar.
Het orkest zal meer werk van Russi
sche en Franse komponisten spe
len, al is de Duitse romantische mu
ziek nog steeds sterk aanwezig.
Muhai Tang (°1949, Shanghai) stu
deerde in zijn geboortestad en in
München. Reeds snel trok hij de
aandacht van mensen als von Kara-
jan, Bernstein, Osawa, Jochum en
Moezel. Hij blijft ook nu een druk
bezet man: hij is chefdirigent van
het Centraal Filharmonisch Orkest
in Peking, van het Gulbenkian-or-
kest in Lissabon, van het Stedelijk
Orkest van Brisbane in Australië.
Zijn kontrakt als chefdirigent van
het Koninklijk Filharmonisch Or
kest van Vlaanderen verplicht hem
telkens 12 weken met het orkest te
werken. Dit seizoen leidt hij een
achttal koncerten.
Het stramien van het seizoen blijft
ongeveer onveranderd: 9 koncer
ten in de Elisabethzaal te Antwer
pen, 8 koncerten in De Singel, 6 te-
matische zaterdagse promenade-
koncerten in de Elisabethzaal,
5 zondagse aperitiefkoncerten in
Galerij Campo en enkele speciale
Alexander Rahbari dirigeert het BRT Filharmonisch Orkest voorde Filharmo
nische Vereniging
projekten.
De cyclus
De cyclus met 9 Elisabethkoncer-
ten start op 19.09 met de uitvoering
van "Oedipoes Rex" van Stravinski
en "Beelden uit een schilderijenten
toonstelling" van Moessorgski/Ra-
vel; Muhai Tang dirigeert. Op 05.10
dirigeert Michiyoshi Inoue Mahlers
tweede simfonie. Antonio de Al
meida leidt het orkest op 17.10 in
"Res Dangas Portuguesas" van Lo-
pez-Garcia, "Concerto voor viool
en orkest nr. 2" van Bartok, "Elegy
to the Memory of Vanna da Mota"
van Braga-Santos en "Sombrero De
Tres Picos" van De Falla. Tang leidt
op 17.01 "Jupiter" uit "The Planets"
van Holst, "La Mer" van Debussy
en "Eine Alpensymphonie, opus
64" van Strauss. Mahlers derde sim
fonie wordt op 08.02 gespeeld o.l.v.
Günter Neuhold. "Dansen uit Ga-
lantha"van Kodaly, "Concerto voor
viool en orkest nr. 2 in g" van Pro
kofiev en "Simfonie nr. 5 in e, opus
64" van Tsjaikovski worden op
21.02 gedirigeerd door Arpad Joo.
Het koncert van 13.03 program
meert o.l.v. Tang "Groot Russisch
Paasfeest" van Rimski-Korsakov,
"Concerto voor piano en orkest
nr. 1 in fis, opus 1van Rachmani-
nov en de vierde simfonie van Tsjai
kovski. O.l.v. Gilber Varga speelt de
Filharmonie op 24.04 de "Ouvertu
re tot 'Entführung aus dem Serail'"
en de "Concertante simfonie voor
viool, altviool en orkest in Es,
KV 364" van Mozart en "Pe-
troesjka" van Stravinski. Het slot-
koncert op 08.05 staat o.l.v. Arpad
Joo en vermeldt als programma
"Metamorphosen", "Burleske voor
piano en orkest in d", "Concertino
voor klarinet, fagot en strijkorkest"
en de "Suite uit 'Der
Rosenkavalier'", alle van Strauss.
Bekende solisten tijdens deze kon
certen zijn: LAnne Gjevang (alt),
Jard Van Nes (alt), Lucienne Van
Deyck (mezzo), Iris Vermillion
(mezzo), Ronald Brautigam (pia
no), Jaap van Zweden (viool), An-,
dré De Groote (piano).
Van de 8 koncerten in De Singel
wordt er één gespeeld door het Or
chestre Philharmonique de Liège et
de la Communauté trangaise o.l.v.
Pierre Bartholomée (20.12); Dvo
rak, Stravinski, Strauss. Tang diri
geert er drie: Berlioz, Poulenc,
Massenet Ravel (22.11); Janacek,
Geysen, Mahler (06.03); Roussel,
Tournemire en Fauré (22.05). De
andere worden geleid door: Wyn
Morris (20.12: Schubert, Mendels
sohn, Brahms); Carlos Paita (14.02:
Schumann, Mahler, Strauss); Cri
stobal Halffter (28.03: Webern,
(05.10), de derde (08.02) en de vier
de simfonie (06.03).
Uiteraard zijn er ook dit seizoen
weer enkele afzonderlijke muzikale
projekten. Op 12.12 dirigeert Ivan
Fisher het orkest in de vierde simfo
nie van van Beethoven, de negende
van Mozart en het 21ste pianocon
certo van Mozart. Robert King leidt
het "Weihnachtsoratorium" (4,5 en
6) van Bach in Carolus Borromeus
op 23.12 (met o.m. Greta De Rey-
ghere en Guy De Mey als solisten).
Natuurlijk blijft de suksesvolle Syl-
vestergala behouden met populaire
liederen (bariton Evgeny Polika-
nin), walsen en polka's behouden
op 31.12 in de Elisabethzaal, dit on
der het motto "Het Eeuwige Rus
land". Op 30.11 wordt opnieuw me
dewerking verleend aan de Night of
the Proms in het Sportpaleis. Ook
twee nieuwe initiatieven: op 16.04
wordt in de Elisabethzaal Handels
"Messiah" uitgevoerd o.l.v. Ken
neth Montgomery en op 05.12
- Mozarts sterfdag - wordt het Mo-
zartjaar passend besloten met zijn
"Requiem" o.l.v. K.A. Rickenba-
cher.
Daarenboven is de Filharmonie
tweemaal te gast op de tv, wordt de
cd-kollektie uitgebreid, is er een
projekt voor het Gents Filmgebeu-
ren en werkt men mee aan de "Ren
contre Internationale des Choeurs"
te Namen in juli.
Opnieuw drie koncerten "Kinderen
ontdekken Muziek" met André
Vandernoot in de Elisabethzaal:
19.01,02.02 en 29.03.
De tematische promenadekoncer-
ten op zaterdagnamiddag in de Eli
sabethzaal gaan door op 02.11 (Do-
nauklanken), 14.12 (Gershwin and
Friends), 11.01 (La Muse Frangai-
se), 29.02 (Prins Carnaval), 14.03
(Muziek in Vuur en Vlam) en 04.04
(Tema con variazioni).
De Filharmonie is nog te gast in
Brusselse PSK voor drie koncerten,
voor vijf optredens in het Festival
van Vlaanderen en in tal van
Vlaamse cn Waalse steden. In het
buitenland zijn vier optredens ge
pland in Nederland en een mini-
toernce in Spanje.
Ook dit seizoen kreëert het orkest
nieuwe werken van eigen kompo
nisten: "Brief zonder worden" voor
orkest van Boudewijn Buckinx
(28.03), een werk voor hobo en gi
taar van Westerlinck (17.05), een
hoboconcerto van Frans Geysen en
de eerste simfonie van Piet Swerts.
Bovendien speelt de Filharmonie
op 22.05 o.l.v. Tang de wereldpre
mière van de 8ste simfonie van
Charles Tournemire.
Voor meer gedetailleerde informa
tie: Koninklijk Filharmonisch Or
kest van Vlaanderen, Britselei 80,
2000 Antwerpen; tel. 03/233.95.31.
Filharmonische
Vereniging: behoud
van de grote
beleidsopties
De Filharmonische Vereniging van
Brussel blijflt in de hoofdstad de
grootste koncertorganisator met
niet minder dan 98 koncerten. Dc
gepriviligeerde partner hierbij blijft
natuurlijk het Nationaal Orkest van
België maar er wordt ook samenge
werkt met Europalia, het Festival
'Brief zoner woordenvoor orkest
violist Mare Degrauwe, violist Pi
re Amoyal, pianist André De G1*^ f|e
Op 28 maart kreert de Filharmonie
Boudewijn Buckinx
van Vlaanderen, het Festival de
Wallonië en andere organisatoren.
Grote wijzigingen in het program-
matieschema worden geschuwd;
slechts hier en daar zijn kleine bij
sturingen doorgevoerd. Het hon
derdtal koncerten zit verpakt in een
tiental series.
Er zijn ook nu een vijftal simfoni
sche cycli: er zijn dc simfonische
koncerten op donderdag- en vrij
dagavond, op zondagmiddag, de
buitengewone koncerten en de
"European Gala Concerts".
Dc simfonische cyclus met Natio
naal Orkest van België loopt op
donderdagavond en bestaat uit tien
koncerten. Dc helft hiervan wordt
geleid door de vaste dirigent van het
orkest Ronald Zollman; gastdiri-
genten zijn Kees Bakels, Pierre Bar
tholomée. Alexander Dmitriev. Ole
Kristian Ruud en Stanislav Skro-
waczevski. Op het programma van
deze koncerten vinden we het tradi
tionele werk zonder verrassingen of
uitschieters.
Wel een mooie schare solisten die
hun medewerking verlenen, o.a.
Alicia de Larrocha (piano), Roman
Trenkel (bariton), Gidon Kremer
(viool), Olaf Bahr (bariton), Hein-
rich Schiff (cello), Sabine Meyer
(klarinet), Mischa Maisky (cello).
De "Grote Simfonische Koncerten"
op vrijdag programmeren 15 kon
certen: zesmaal het N.O.B. (vijf
maal gedirigeerd door Zollman cn
éénmaal door Eri Klas), tweemaal
het B.R.T.-Filharmonisch Orkest
o.l.v. Alexander Rahbari, tweemaal
het Orchestre Symphonique de Ia
R.T.B.F. met André Vandernoot,
tweemaal het Orchestre Philhar
monique de Liège et de la Commu
nauté Frangaise met Pierre Bartho
lomée, De Jonge Filharmonie met
Zollmann, het Koninklijk Filhar
monisch Orkest van Vlaanderen
met Antonio de Almeida cn het Or
chestre de Radio-Télé-Luxem-
bourg. Ongeveer dezelfde namen
komen terug in die zondagnamid
dag-cyclus, samen met het Residen
tieorkest uit Den Haag. Bekende
In de serie "Buitengewone koncd en
ten" treffen we naast het N.O.lf Gl
(viermaal) vooral buitenlandse e»vai
sembles aan: Orquestra e Coro d
Fundagao Calouste Gulbenki*
met Michel Corboz, Orchestre del
Suisse Romande met Armin Jop
dan, Staatskapelle Dresden met si *0
Colin Davis, Orquestra Sinfonicai
Coro do Teatro Nacional de Sapa
Carlos met Wolfgang RenneifPc
Royal Philharmonic Orchestra mesTP
Vladimir Ashkenazy, Pittsburg V
Symphony Orchestra met Lori»K
Maazcl en een recital met Gidoi va
Kremer en Martha Argerich. Be- 'a
roemde solisten: bas-bariton José:"11
Van Dam, pianist Radu Lupu, met
H»FC
ht
solisten hier zijn o.a. pianist Johan
Schmidt, pianist Luc Devos, pianist
Rian De Waal, tenor Neil Mackic,
Halffer, Buckinx); Kenneth Mont-
gomeir (10.04: Tsjakovski, Britten,
sjostakovitsj).
The hilliard Ensemble in het PSK te Brussel in 'Luister van de Kamermuziek
In Kunstgalerij Campo aan de Meir
worden 5 zondagse aperitiefkon
certen geprogrammeerd met leden
van die Filharmonie op 27.10,08.12,
15.03, 12.04 en 17.05; telkens om
11 uur; een abonnement kost
1.200 BF.
Ingebed in de twee grote cycli zit
een Mahlercyclus met de tweede
Jessey Norman in de Grote Recitals van Brussel
zo Brigitte Fassbaender, violist Phi
lippe Hirschhorn, tenor Zeger Vai>
dersteene.
Ook op gebied van de kamermuziel
zijn er vijf series. Dc cyclus "Luiste
van dc Kamermuziek" besteed
vooral veel aandacht aan dc oude
muziek.
Hierin vinden we ensembles als hei
Kamerorkest- van de USSR, he'
Trio Amadeus, La Petite Bande
het Württembergisches Kammeror-
Chester Heilbronn, het Beaux-Arti
Trio, The Hilliard Ensemble, Cle
veland Quartet, La Chapelle Roya
le en Collegium Vocale en het trie
Briiggen-Leonardt-Bijlsma.
In de cyclus "De Tijd van Mozart'
merken we tweemaal het N.O.B.
het Siwy-Kwartet, Prima La Musica
cn Koor Cantabile o.l.v. Dirk Ver
meulen. het Orchestre de Chambrt
de Wallonië en I Fiamminghi.
"Muzikale Ontmoetingen" zijn erit
de Kamermuziekzaal met het Trio
van Praag, bas Gilles Denizot ei
pianist Luc Devos, het Via Nov*
Kwartet, het Blazerskwintct van Df
Munt, het Ysaye-Kwartet en hei
Ensemble des Temps Modernes.
De cyclus "Grote recitals van Brus-
sel" programmeert de pianist»
Maria Joao Pires, Claudio Arrau
Lazar Berman en Radu Lupu éi
Jessye Norman met begeleider
Geoffrey Parsons. Ook in de cycli»
"Recitals Laureaten Koningin Eli
sabeth" treffen we vooral pianisten
als Boyan Vodenitcharov, Elisa
beth Leonskaya, Andre Nikolsky.
Abdel-Rahman El-Bacha, Jo Alfid
en twee laureaten van de voorbije
sessie, én de violisten Miriam Frieo
en Vadim Repine.
In de maand mei wordt de Kon
Elisabethwedstriid voor zang geor
ganiseerd en de 2de schiftingsproel
én de finale worden in het PSK ge-j
houden.
De Filharmonische Vcreniginj
trekt ook buiten de hoofdstad: i»|
Louvain-la-Neuve (i.s.m. Unisons)
en in Gent (i.s.m. IPEM) organi j
sccrt ze koncerten, voordrachten cn
debatten op het gebied van de he-,
dendaagse muziek.
Het zeer interessante maandblad!
vorig jaar opgestart, met informatie
over artiesten en uitgevoerde wer
ken worden hierin per maand ge
groepeerd.
Voor gedetailleerde informatie kan
u terecht bij de Filharmonische i
Vereniging van Brussel, tel. 02
507.84.10.