Italiaanse zon doorpriemt Britse nevels op Internationale Muziekdagen Jaarlijkse Dakfeesten in Sint-Gillis Duitser Klapprott wint Concours Bach-Mozart-Salieri De Voorpost m*° k0p koffie Festival van Vlaanderen - Brugge Festival van Vlaanderen - HEBT U EEN HUIS TE KOOP dit sP°£ndige e° sU5p TeVeb'9 v0lledi9eleV 16-16.8.1991 - De Voorpost Het is misschien een beetje oneerbiedig te zeggen dat sommige koncerten nevelachtig zijn maar door de ernst, solide degelijkheid en soms zelfs somberheid bieden ze de luisteraar weliswaar muzikaal genot maar toch zelden een begeesterende glimlach. Hierin lukte het jonge Italiaanse ensemble II Giardino Armonico zonder moeite met een spetterend vertolkt Vivaldi-programma. Dit optreden was zowat het hoogtepunt van de eerste festivalweek die, naar gewoonte, besloten werd met de finale van de wedstrijd. Vivaldi, of zo kan het toevallig ook nog eens een keer Het koncert van woensdagavond in de Sint-Jacobskerk programmeer de vijf concerti en een follia van Antonio Vivaldi (1678-1741), een van de sleutelfiguren in de ontwik keling van het concerto. De leden van II Giardino Armonico, een in 1985 in Milaan gevormd gezelschap, studeerden en musiceerden met de koryfeeën van de oude muziek in Europa. En dat heeft geresulteerd in een vernieuwing van de uitvoe ringspraktijk, zoals die tot voor kort in Italië beoefend werd. Na enkele maten muziek bekeken de toeschouwers elkaar: hier ge beurde iets! Met een overrompe lende virtuositeit en groot technisch kunnen werd Vivaldi afgestoft. Er werd gemusiceerd met begeeste ring, met frisse vinnigheid, met dri ve. En toch werd het koncert geen mooie zeepbel met enkel maar uit erlijke effektzoekerij. Ook interpre tatief was de aanpak vernieuwend én zinvol. Voortaan kan Vivaldi niet meer uit gevoerd worden, zonder dat we zul len terugdenken aan fluitist Gio vanni Antonini, luitist Luca Pianca en II Giardino Armonico! Haendel, of de keurige braafheid In kontrast met het spetterende vuurwerk van de vorige avond was er op donderdag in de Onze-Lieve- Vrouwekerk slechts bescheiden kaarslicht te ontwaren tijdens het Haendelkoncert door Concerto Armonico Budapest. Op het pro gramma stonden de 'Ouverture in D groot", het 'Concerto voor orgel en orkest in g klein, opus 4 nr. 1' en het 'Concerto voor viool en orkest in B groot, HWV 288'. Sopraan Ma ria Zadori vertolkte, met strijkers en basso continuo, het 'Salve Regina' en de cantate 'Agrippina condotta a morire, HWV 110 Het Concerto Armonico Budapest toonde zich een erg homogeen en semble, dat technisch meer dan be hoorlijk uit de hoek kwam. Toch kunnen we niet zeggen dat we zeer begeesterd werden door de vertol king: het was allemaal degelijk en netjes, maar precies dit brave en keurige zonder veel risico of frisse vernieuwing zorgde er voor dat dit koncert wellicht vlug uit ons geheu gen zal gewist worden. Engelse kapelmeesters in Mozarts tijd Enkel begeleid door Guy Penson op orgel, presenteerde het vorig jaar gevormde vokaal ensemble Ex Tempore van Florian Heyerick zich aan het Brugse publiek met vokale kerkmuziek van W. Boyce (1710- 1779), J. Nares (1715-1783), J. Battis- hill (1738-1801), Th. Attwood (1765- 1838) en S. Wesley (1766-1837). Een programma met wellicht weinig of niet bekende maar niettemin inter essante komposities. En Ex Tempo- re toonde met dit optreden dat het zeker en vast wat in zijn mars heeft: technisch was misschien niet alles puntgaaf te noemen maar toch kon het koor imponeren met zijn sti listisch mooie benadering van de werken. Ter afwisseling vertolkten Guy Pen son en Florian Heyerick samen op het grote katedraalorgel de Sonata I uit "A First set of Sonatas or Duets for two performers on one Piano Forte" van Ch. Burney (1726-1814) én een bewerking voor vierhandig klavier door Ulrich van Haydns Simfonie nr. 92 'Oxford' in G uit 1789. Vespro della Beata Virgine 'Voor het koncert van heden avond werd een programma opgebouwd dat had kunnen in aanmerking ko men voor de vesperdienst op een belangrijk feest van de H. Maagd, zoals bv. op 15 augustus naar aanlei ding van Onze-Lieve-Vrouw He melvaart. De muziek voor die plechtigheid is kwa stijl enorm ver scheiden... Het ligt niet in onze be doeling tijdens dit koncert een vol ledige rekonstruktie te brengen. We geven er de voorkeur aan het kader van het vesperofficie uit te tekenen door enkele Mariale antifonen in te lassen zoals die tijdens de 17e eeuw in San Marco werden uitgevoerd...'. Opnieuw een soort rekonstruktie dus, deze keer met antifonen voor feesten van de Heilige Maagd, met psalmzettingen van Nicolo Fontei (einde 17e-18e eeuw) en enkele mo tetten, hymnen en zelfs een sonata van andere komponisten (F. Caval- li, Cornetti, Rovetta en G.B. Buo- namente). Natuurlijk kan men zich vragen stel len omtrent de autenticiteit van de ze 'zou kunnen zo geweest zijn'- programma's. Feit is dat het gepre senteerde programma, uitgevoerd door het Concerto Palatino Bolog na, mooi om te beluisteren was. Het acht leden tellende vokaal ensem ble klonk misschien niet altijd zeer ontstaan in Genève, bestaat uit een mentaal ensemble, zeer attent vi homogeen, toch presteerde het de- aantal musici uit de scholen van Ge- eikaars inbreng, vertolkte deze gelijk, wat trouwens ook kon gezegd nève en Basel die zich tot doel ge- eeuwse lyriek op een zo hoogstai worden van het instrumentaal ge- steld hebben de oude muziek uit de de technische én interpretatie zeischap (2 kornetten, 3 trombones, middeleeuwen en de renaissance op wijze dat er pure klankschoonht theorbe en orgel). een estetisch perfekte manier uit te ontstond. Iets wat door het talrij voeren. Een niet eenvoudige taak publiek dat met ingehouden ad< II Cantar Moderno zorgt voor pure dus! Ep het publiek, wij inkluis, was nad geluisterd, naar waarde gesel klankestetiek entoesiast na afloop. De liefdeslie- werden bedacht met een ovatioi 'Venetiaanse en Napolitaanse ly- der?" (strambotti), komische poë- applaus. Terecht! riek uit de 15e eeuw' beloofde het ZI<T (barzelletta), de ballades (balla- Volgende week meer over de laats-i programma voor het koncert van te' en de canzone-nummers die we te koncerten van deze 28e Internat maandagavond in de Sint-Gillis- te horen kregen, bleken pareltjes tionale Muziekdagen te Brugge, kerk. De muziek die we konden be- van muzikale eenvoud. Het kwasi L| luisteren was ontleend aan de Pan- Per'ekl homogene vokaal én mstru- ciatichi Codex 27 (Firenze), aan de codes 871 (Montecassino), de hand schriften van het Escorial en aan de nationale biblioteken uit Munchen en Parijs. In de programmatoelichting lezen we: 'De gezongen poëzie tijdens de 15e eeuw lijkt met opzet de begren zingen van de geschreven notatie te hebben vermeden en schijnt een Voor de achtste keer op rij viert de blind vertrouwen te hebben gehad vzw 't Dak in Sint-Gillis Dender- voorzien en dit alles wordt muzikai omlijst. in de inspiratie van de uitvoerders', monde zijn jaarlijkse feesten. Deze De Centra voor Residentieel Wti En dan kun je alle kanten op na- hebben plaats op zondag 1 septem- zijnswerk blijven verder uitbouwa tuurlijk. Het Huelgas Ensemble van her. Iedereen is dan van harte wel- wat eens zo klein begon. Naast 6 Paul Van Nevel, dat tenslotte ook kom om het terrein van de vzw 't enigszins put uit de muzikale rijk- Dak, het voormalig Centrum Van dom van deze periode, zou met dit Assche in de Van Langenhovestraat materiaal waarschijnlijk iets hele- te Sint-Gillis vanaf 14.00 uur. Er maal anders gemaakt hebben. wordt een grote pannekoekenbak Het Ensemble Daedalus, in 1986 georganizeerd, er wordt een bar Bernhard Klapprott is vorige week tente Collegium Instrumentale Weekblad van Dender-, Durme- en Scheldestreek Onafhankelijk weekblad voor Dender-, Durme- en Scheldestreek Uitgeverij De Cuyper n.v. Oude Vest 28 9200 Dendermonde Tel. 052/21.40.60 Telefax 22.54.64 HRD 33.579 BTW 419.120.172 Hoofdredakteur: S. Dewachter Sportredaktie M. De Backer Abonnementendienst: tel.: 052/21.40.60 jaarabonnement 2.400 F 6 maand 1.200 F 3 maand 600 F los nummer 48 F Bankrekening: 442-8601481-36 Lid van de Nationale Federatie der Informatie weekbladen vzw Aangesloten bij de Verantwoordelijke uitgever: D. De Cuyper Drukkerij A. De Cuyper-Robberecht Drukkerijstraat 11 9240 Zele Telex 25765 DE 3 KLOKKEN van langenhovestraat l st.-gillis-dendermonde Uitslag van de winnende paren op donderdag 17 juli richting noord-zuid 1. echt- Kaar De Saeger: 2. Henry Pol- n en Jozefa Moens; 3. Albert Maes en Josée Flamand. richting oost-west 1. Paul De Smedt en Iwein De Herdt; 2. Werner Cornelis en Chris Dex- horez; 3. echtpaar Van den Broeck. Uitslag van de winnende paren op donderdag 24 juli 1. Henry Pollyn en Jozefa Moens; 2. Paul Veldeman en Mare Hofmans; 3. echtpaar De Saeger; 4. Josée Flamand en Paul De Smedt; 5. Werner Cor nelis en Chris Dexhorez; 6. Ghislaine De Boeck en Paul Van Damme. Uitslag van de winnende paren op donderdag 31 juli richting noord-zuid 1. Ghislai ne De Boeck en Paul Van Dam me; 2. Magda Secretin en Magda Weymans; 3. Lucienne De Visscher en Albert Maes richting oost-west1Josée Fla mand en Paul De Smedt; 2. Chris Dexhorez en Werner Cornelis; 3. Hans Tirez en Jos Nys. Uitslag van de winnende paren op donderdag 5 augustus richting noord-zuid 1. Magda Secretin en Magda Weymans; 2. Iwein De Herdt en Chris Dexhorez; 3. echtpaar Sanders richting oost-west 1. Hubert De Troch en George Korte; 2. echtpaar De Saeger; 3. De Vis scher en Albert Maes. zaterdag winnaar geworden van het Concours Bach-Mozart-Salieri in de 10e Internationale Orgelwed strijd van het Festival van Vlaande ren - Brugge. In het Concours Mo- zart-Vivaldi Brugge '91 werd enkel een Eervolle Vermelding uitge reikt. Hiermee kwam een einde aan de 10e Orgelweek, maar het Festival is natuurlijk nog niet gedaan. Vijfenveertig kandidaten uit der tien landen hadden zich ingeschre ven voor de Bach-Mozart-Salieri Wedstrijd; elf van hen werden toe gelaten tot de halve finale, o.w. on ze landgenoot Peter Thomas, de enige Belg trouwens. Hieruit selek- teerde de zeskoppige jury (J.D. Christie/Boston, X. Darasse/Tou- louse-Lyon, Johan Huys/Gent, L. Kramer/Speyer-Mainz, M. Radu- lescu/Wien en L.F. Tagliavini/Bo- logna-Freiburg) vier finalisten. Over de keuze van de finalisten was lang niet iedereen het eens; velen vonden de afwezigheid van Peter Thomas bv. erg jammer. Brugensc van Patrick Peire. En vooral het werk van Salieri stelde de kandidaten voor problemen: tussen het allegro ma non molto en het allegro assai voor orgel en orkest begon. Naast 4 opvangcentra voor thuisloze mai nen en vrouwen en een beschs woonprojekt, is het dagcentrumi ook definitief van start gegaan. D centrum richt zich in eerste instai tie tot kliënten en ex-kliënten vu de opvangcentra. Later zou er od mogelijkheid zijn voor mensen dk nooit in de tehuizen verbleven oc aan een zinvolle vrijetijdsbestedii te doen. Vooral de ontmoeting iW andere mensen staat hierin traal. Het blijft echter zo, dat de stijgend loonlast, niettegenstaande de subs diëring van 70 naar 90% werd ver hoogd, vaak voor financiële proble men zorgt. Daarbij komt nog dat he: De le prijs ging naar de Duitser ™njsterle tho8c normen ha» Bernhard Klïpprott (1964), een 2e "ee" ™or veLlighe.d en gezondheid prijs werd niet toegekend; de 3e Zodoende diende er noodgedwo. er 6 - gen enkele verbouwingen te word» m prijs ging ex-aequo naar de Italiaan 8?" enxeie vcroouwingen te wore Luca Antoniotti (1964) en de Japan- uitgevoerd Bijkomende kosten, i 1964) en de Jap: se Juno Ito (1966), die beiden ook staat het middendeel 'adagio per ex-aequo de Prijs van de Luisteraars organo solo', een langzame bewe ging (max. 4') uitgeschreven of ge ïmproviseerd. En hier liep het voor de mecsten fout: van deze toch moeilijke opgave brachten ze bitter weinig terecht. Voor het Concours Mozart-Vivaldi hadden zich negen kandidaten uit vier landen ingeschreven. Toch ble ken niet minder dan acht van de negen deze transkriptiewedstrijd van werken van Mozart en Vivaldi tenslotte toch te moeilijk te vinden. Alleen de Fransman Olivier Tra- chier kwam opdagen en ook hij bak- toegewezen kregen; de 4e i irijs ten- lapan- jaa net zoals de werkingskosten, niet kn betoelaagd worden. jn Financieel staat de vzw 't Dak waiF ||(l kei, maar men geeft de moed niet op. De jaarlijkse Dakfeesten moe ten ook nu weer uitgroeien tot ccj groot sukses. Men rekent dan ook op een talrijke opkomst. 5 Pr,J! slotte werd behaald door de J; se Junko Wada (1960). Met dit door wellicht niemand be twist verdikt van de jury kwam een einde aan de 10e Internationale Or- gelwedstriid én Orgelweek. Want er was niet alleen de wedstrijd in deze f/et Buroen Design Center dat momenta orgelweek: er was een interessante aan de Hetzelesplanade te Brussel worth orgeltentoonstelling; twee orgel- opgetrokken is het eerste kompleks wandelingen werden doorheen bedrijven een ruimte kunnen huren i Brugge georganiseerd (met telkens smart buildingToonzalen en verkoop- drie recitals in Brugse kerken); én kantoren worden er samen gebracht. vorige zaterdag kon men met de bus - r __0op ekskursie naar orgels in Vlaan- HTC Diamant uit Waasmunster organi- te er niet zo bijster vèel van, want hij dcrerf en Noord-Frankrijk (met re- zeert op zaterdag 24 augustus zijn 100kilo- J'-J- citalsdoor M. Radulescu in Harin- meter voor wielertoeristen op een omloop ge, J. Huys in Esquelbecq (F.), L. langsheen de heide met beklimmingen im Kramer in Veurne en J.D. Christie de Berg van Waasmunster Belangstellen- in Moere-Gistel). den kunnen zich melden bij H. Van Udes Het 11e Orgelconcours te Brugge 052146.10.82; W. Bocklandt 052146.19 li werd tenslotte door de jury bedacht met een Eervolle Vermelding en een geldprijs van 10.000 Bfr. Een attest en een aanmoedigings prijs van 20.000 Bfr ging naar de Tijdens de finale in de Sint-Gillis- zeven halve finalisten die niet voor wordt georganiseerd van 28.07 en M. Meyskens 031772.55.79. kerk dienden de deelnemers van de eindronde weerhouden waren: t.e.m. 04.08.1994; in 1992 is de wed- Luca Cagnani (It.), Adriano Dalla- strijd immers voorbehouden aan Op 13. 14 en 15 september heeft met het klavecimbel en in 1993 aan me- Markt van Leffjnge nabij Muldelkertt lodie-instrumenten, zang en luit. 'Leffengebeuren plaats. Naast podiu L kunsten is het ook een forum voor plasti sche en beeldende kunstenaars die de kon- frontatie met een breed publiek aangaan J.S. Bach ofwel de 'Sonate II c-moll BWV 526' ofwel de 'Sonate VI G- dur BWV 530' te spelen én het 'Concerto per l'Organo C-dur' van A. Salieri, dit laatste m.m.v. het at- Kè (It.), Andres Hovind (Noorw.), larina Sagorskaja (S.U.), Peter Thomas (B.), David Yearsley (V.S.) en Megumi Yoshida (Jap.). Is uw prijs tussen 700.000 en 4 miljoen? Is er een tuintje aan? Er mogen kosten aan zijn! Bel dan WOONBEMID- DELING 053/78.99.36 en na 18 u. 053/62.44.62. U stelt de voorwaarden en wij garande ren een snelle en discrete service zonder kosten. „tnoedkoPe

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 16