Twintigste Internationaal Jazzfestival Gospel in het Begijnhof Brass-end door de stad Vooral Belgisch talent op markt-jazz Schitterende Csardasvorstin op het Donkmeer Opendeur bij Zeelse pompiers De zelfstandige ondernemer gekonfronteerd met faillissement 14 - 6.9.1991 - De Voorpost Na het ontgoochelend en grotendeels mislukt avontuur te Wieze vorig jaar, keren de Honky Tonk-verantwoordelijken met hun jazzfestival terug naar 't stad. En wel naar het hart, de Grote Markt, zoals de Dendermondenaars dit plein graag noemen. Er wordt dus nog maar eens gesleuteld aan de formule, het komt de herkenbaarheid niet ten goede maar de Honky Tonkers zullen wel hun goeie redenen hebben... Deze jubileumeditie blijft een tweedaagse met gospelmuziek op vrijdag avond in het Begijnhof en brassbandmuziek en jazz op zaterdag op de Grote Markt Gospels voor Roemenië Wie de vorige jaren op vrijdagavond naar het Dendermondse Begijnhof trok, er zich liet onderdompelen in het telkens schitterende gospelge- beuren en misschien als een beetje meer mens naar huis terugkeerde, weet dat hij op vrijdag 6 september, de eerste festivaldag, wel opnieuw naar de verstilde en verstillende en- klave van de drukke Brusselsestraat zal gaan. Geen plaats is geschikter om te lui steren naar de religieuze gospel songs, geen muziek is meer aange wezen om een jazzfestival mee te openen, geen Belgische muzikant weet dit genre aangrijpender te ver tolken. Norbert Detaeye zingt gos pels in het Begijnhof! Norbert Detaeye hoeven we aan u, lieve lezers, niet meer voor te stel len. U weet natuurlijk dat hij in het jazzwereldje al aktief is sinds 1965, dat hij de onvolprezen pianist-voka- list van de Jeggpap N.O. Jazzband was tijdens diens bloeiperiode, dat hij een veelgevraagd solist is in bin nen- en buitenland, dat hij drie schitterende soloplaten volzong en -speelde, dat hij de muzikant is voor wie ik een hele grote boon heb. Gospel. De Amerikaanse neger bracht zijn eigen zeden en gebrui ken, kuituur, geloof en bijgeloof mee uit Afrika. In zijn nieuwe va derland kwam hij in kontakt met de teksten van het Evangelie, die hij met enkele toevoegingen gebruikte als nieuwe kompositieteksten. Op die manier ontstond de solistische gospel, met rijke mogelijkheden van voordracht. Gospelsingers van gro te klasse waren Mahalia Jackson, Sister Rosette Tharpe, Sister Lotta Peavy, Sister Ernestine Washing ton, Marion Williams en Aretha Franklin. Nog steeds bestaat in de negerwijken van New Orleans deze zeer hallucinante traditie. Het Dendermondse Begijnhof. Kort na 1259 gesticht werd het in 1288 op de huidige plaats gevestigd. Rond de neogotische begijnhofkerk uit 1928 staan op een nagenoeg drie hoekige plattegrond woonhuizen en konventen in bak- en zandsteen- stijl of geheel in baksteen opgetrok ken (17de-18de eeuw). Dit Begijn hof met zijn groot aantal bescherm de huizen werd in 1942 als land schap beschermd. Door de stilte die er heerst én de sfeer is deze ruimte eigenlijk ideaal voor een koncert met gospelsongs! Dit gospelkoncert begint om 20u30 en een ticket kost amper 250 fr. Vermelden we tenslotte nog dat de opbrengst van dit gospelkoncert in tegraal naar de opbouw van een me- diateek in het Roemeelde Brasov gaat, een initiatief van Norbert De taeye zelf. En de ambassadeur van Roemenië in ons land zal zelf aan wezig zijn op dit koncert! Brass-end doorheen de Dender mondse binnenstad Een brassband in New Orleans had de funktie die onze dorpsfanfares ook nu soms nog hebben: een over leden muzikant of 'member' naar zijn laatste rustplaats begeleiden met treurmuziek als Chopins do denmars of'Witte Rozen'. Alleen in New Orleans was dit natuurlijk aan gepaste New Orleans standards. En ook in de crescent city klonk de terugkeer van de begraafplaats meestal heelwat vrolijker... Maar de brassbands hebben nog an dere funkties, namelijk het oplui steren van trouwfeesten, toeristi sche evenementen of andere jubi lea. Honky Tonk blijft dus perfekt in de traditie als het ter gelegenheid van zijn 20-jarig jazzfestival om 15 u. vanuit de Honky Tonk Bunker met zijn Honky Tonk Brassband swin gend door de drukste straten van de stad trekt naar the place to be, de Markt. Deze H.T. Brassband zal overwegend bestaan uit leden van de vroegere Zenith-, Black Dia mond en Mardi Grass Brassband. De organisatoren rekenen erop dat heelwat festivalgangers vanaf de H.T. Bunker mee opstappen, met of zonder paraplu of Creoolse attribu ten om een ludieke second line te vormen; deze second liners worden bij aankomst aan de Grote Markt bedacht met twee jubileumpinten! Dendermonde. Jazzfestival. Het Roger Van Haverbeke Trio brengt als solisten Toots Thielemans en Benny Bailey Honky Tonk Marktjazz mikt op kwaliteit De hoofdmoot van deze jubileume ditie wordt geserveerd op de Den dermondse Grote Markt vanaf 17uOO op het podium voor het Stad huis, waardoor meteen het mooiste gebouw van deze mooie markt aan het oog grotendeels onttrokken wordt. Traditioneel opent het huisorkest het jazzfestival, nu The Mardi Gras Jazzband dus. Officieel zijn zc sinds 1 mei van dit jaar het officiële huis orkest van de H.T.-klub maar ze bestaan al sinds 1983. The Mardi Gras JB is langzaam kunnen groei en: na een bescheiden start op lo kaal vlak, komende eerste bekend heid en steeds meer aanvragen voor optredens, zo o.m. de festivals van Breda, Oostende en Dendermon de, koncerten in klubs en kroegen tochten alom; nu staat een toernee door Duitsland voor de deur. Op het repertoire staan vooral bewer kingen van bekende en minder be kende nummers, met zijsprongetjes naar blues, stomps, ragtime, gospels en spirituals. Solide samenspel, aandacht voor vocals en beheerst solospel én aanstekelijk entoesias- me zijn hun kwaliteiten. Ze berei ken wellicht (nog) niet het idee van hun voorgangers maar hebben be slist kwaliteiten. Van 17 tot 18ul5. Van 18u45 tot 20u00 staat een 'special' geprogrammeerd: The Honky Tonk Jazzband. De oor spronkelijke bedoeling van de pro- herinnert, weet 'dat hem iets moois te wachten staat! Vanaf 22ul5 tot 23u30 staan Roland The Last Tribe met de Neder landse solist Hans Dulfer en de Nig- eriaanse trombonist Feso (Kroe gentocht '89!) geprogrammeerd! Roland Van Campenhout (Boom 1944) is a.h.w. sedert decennia al bij ons sinoniem voor blues en échte rhythm blues. Na aktief te zijn geweest in zijn eerste eigen groep 'William en Roland', na samenge werkt te hebben met Miek en Roel (wellicht ook weer aan een come back toe), na zijn befaamde Blues workshop en na periodes van on duidelijke inaktiviteit, is Roland er weer met zijn Last Tribe. Met deze formatie was hij in februari II. steeds te gast in de H.T. Bunker, onlangs ook nog op de Gentse Feesten. Zijn laatste aktiviteiten werden door de gespecialiseerde pers niet zo erg gunstig onthaald, maar misschien zorgt nij op 7 september wel voor een aangename verrassing; you ne ver can tell... Zeker niet met solis ten erbij als de Nederlander Hans Dulfer en de altijd spektakulaire Feso. Het absolute hoogtepunt van dit 20ste Internationaal Honky Tonk Jazzfestival moet beslist het optre den worden van The Preservation Hall Jazzband of Wendell Bru- nious, een voor échte ingewijden wellicht wat vertekenende en pom peuze naam, de échte en enige Pre servation Hall Jazzband is immers niet meer! Laat deze terzijde uw pret echter niet storen. 'Voor de allereerste keer in de Eu ropese jazzgeschiedenis komt een jonge New Orleans-Ragtime band zonder pioniers naar Europa. Dat is een première voor België Dit be looft althans Honky Tonk. 'The Li ving Legends, The Preservation Hall Jazzband van de veteranen', die als solist of met een volledige band voor onvergetelijke koncerten zorgden - ook in Dendermonde -, liggen begraven op de negercreme- teries. Maar de New Orleansstijl als kunstvorm werd overgenomen door een jonge generatie kleurlingen en blanken in New Orleans. De voor trekker van de new generation is zeker en vast Wendell Brunious, de trompettist die nog wekelijks speelt met legenden als Frank Fields en Sadie. Deze fabuleuze band zou op treden in volgende bezetting: Wen dell Brunious (trompet, vocal, lea der), Freddie Lonzo (trombone), Bob French (drums), George French (bass), Neil Unterseher (banjo), John Royen (piano) en heel misschien Michael White (kla rinet). Deze 'Preservation Hall Jazzband of Wendell Brunious' staat gepro grammeerd van 23u45 tot OluOO. 'Round midnight dansen op zondag duizenden jongeren in de straten op Bourbon Street. Voor deze histori sche top-act kan rond middernacht de Grote Markt op Bourbon Street gelijken...' Dit hopen de Honky- Tonk organisatoren en wij hopen het met hen. Het zou een schitte rend hoogtepunt zijn! Wellicht krijgt dit 'festival van de laatste kans' - zoals het al door sommigen (pessimisten?) genoemd wordt - dan toch nog een volgende editie! Even praktisch Het gospelkoncert met Norbert De taeye op vrijdag 6 september wordt georganiseerd in het Begijnhof, in gang langs de Brusselsestraat, om 20u30 een toegangsticket kost am per 250 fr. Het zaterdaggebeuren start om 15 u. met de Brassband-parade door de stad en het échte marktgebeuren begint om 17 u. De vier toegangswe gen tot de Grote Markt worden van af 13 u. afgesloten. In de restaurants en cafés op de Markt worden spe ciale festivalmenu's aangeboden, terwijl eet- en drinkstands op de Markt zullen opgesteld worden, evenals een jeneverstandje. Eet- en drankbonnetjes worden verkocht: 5 stuks voor amper 200 BF, wat nog maar eens het demokratische van dit Dendermondse jazzfestival be wijst. Een toegangsticket voor het zaterdaggebeuren op de Markt kost j in voorverkoop slechts 400 BF, aan de kassa op de Markt echter 600 BF. Tickets kunnen in voorverkoop ge- j kocht worden in het Honky Tonk Sekretariaat tel. 052-21.63.85 of j 21.6.39 of in het kantoor van de I V.V.V.-Dienst Toerisme op het Dendermondse Stadhuis tel. 052- 21.39.56. Geïnteresseerden kunnen even eens terecht in de A.S.L.K.-kanto- ren of door storting op rek. nr. 001- 01566371-83 van Honky Tonk Jazz- klub vzw. De presentatie van dit festival is ook nu weer in handen van Manuela Van Werde. L. Aan het Donkmeer is men er weer in geslaagd een massaproduktie op te zetten die er mag wezen. Meer dan 160 personen op de planken en nog eens zoveel achter de schermen maken er een prachtig geheel van dans, toneel en techniek van, vooral als men weet dat alles in hoofdzaak door amateurs in elkaar werd gestoken. De opvoeringen van 'De Csardasvorstin' werden dan ook een voltreffer. Regisseur Luk Vernimmen had de moeilijke taak om een beperkt ver haal om te werken tot een waar spektakel. Mede door wat de tech nische ploeg onder leiding van Jo- han Lateir mogelijk maakte, door de dansvondsten van Ingrid Cop- pieters, de inzet van alle medewerk ers en de inbreng van geluids- en lichtverantwoordelijken is hij daar in ook glansrijk geslaagd. De verto ningen slaagden erin de aandacht van de toeschouwers te blijven boei en. De techniek en de dans spelen een grote rol in het geheel. Het dekor bevat soms spektakulair bewegende delen die gepast worden gebruikt. De opkomst van koetsen en paar den (cfr de dressuurscene) wordt fel gesmaakt. Met de bootscenes maakt men handig gebruik van het Donkmeer, terwijl de akteurs uit stekend de verschillende wegen naar en van het speelpodium benut ten. Doordat de geluidsweergave werkelijk komt van de plaats waar de akteur staat, kan gemakkelijk ge zegd worden wie 'zingt' of spreekt. De dansscènes zijn nandig in het verhaal ingebouwd. Ze dienen als overgang of om het speelplateau te vullen. De koreografie van hoofd rolspeelster Ingrid Coppieters is op zich al het bekijken waard. Ze wordt gebracht door professionele dan sers. De akteurs komen uit gezelschap pen uit de omgeving. Andre Mis- siaen speelt een belangrijke rol. Hij zorgt voor de leuke noot en dikwijls ook voor het ritme. Ingrid Coppie ters is de varietedanseres die echter niet altijd de juiste stem mee heeft omdat haar zangstem (Christiane Locufier) soms te scherp klinkt om goed verstaanbaar te zijn. Een euvel dat wel eens vaker voorkomt bij so- Sranen. Jacques Van Avermaet rengt een sterke Edwin. Hij kreeg Koen Crucke als stem mee en die bewees opnieuw zijn kwaliteiten. Dendermonde. Jazzfestival. Wendell Brunious een van de grote trekpleisters (foto Piet Hermans) grammatoren was een 'kwalitatieve jubileumband van oud- Jeggpapleden' samen te stellen, een mooi idee dat door sommige van deze oud(?)-leden als onzinnig'een veto meekreeg. Een alternatief idee om met vele oudgedienden van het eerste uur te 'musiceren' stuitte dan weer op kwalitatieve bezwaren. De redding kwam uit niet-verwachte hoek. Twee oud-Jeggpapleden. Norbert Detaeye en Joris De Cock schatten de verdiensten van de Honky Tonk Jazzklub juist en hoog in een verklaarden zich bereid een band op de been te brengen die 'goed' is, die kwaliteit heeft, die 'surprise' is. Wellicht een enige ge legenheid om Norbert Detaeye nog éénmaal te zien evolueren in een heuse New Orleansformatie! Een kwalitatief muzikaal hoogst andje valt vast te beleven van 20u30 tot 21u45 met het optreden van het Trio Roger Van Haverbeke met oo ze Toots Thielemans en de Ameri kaanse trompettist Benny Bailey. Bassist Roger Van Haverbeke, in Dendermonde lang geen onbeken de, is een vele te bescheiden maar voor België immens belangrijke jazzfiguur. Hij vormt een vast trio met drummer Freddy Rottier en de muziek op de banden van mu- ziekverantwoordelijke Andre De Pauw. Achter de schermen moest er heel wat werk worden verricht. De dekoropbouw vroeg meer dan 10.000 manuren, allemaal door vrij willigers gepresteerd die er al hun vakantie en vrije uren voor over hadden. Zij verwerkten meer dan 10 ton ijzer, onder meer voor het dcraaiplatcau, vier vrachtwagens hout naast wat van de vorige pro- dukties nog beshcikbaar was, in to taal werd 1500 m2 geverfd en be pleisterd. De torens voor de lichtin stallatie werden zelf gelast en het gehuurdde licht- en geluidmateriaal zelf geplaatst. Tijdens de opvoerin gen zelf zijn verschillende van deze vrijwilligers nog aktief om alles technisch in de gaten te houden. Een toneel is onmogelijk zonder de inbrengvan kleedsters en grimeurs. De klederen worden gehuurd om Dit weekend, dat wil zeggen zater dag 7 en zondag 8 september, zet de Zeelse brandweer haar deuren open voor het brede publiek, om er een kijkje te gaan nemen. Voor al wie van sport houdt is er zaterdag een volleybaltornooi voor rekreatieploegen voorzien. En 's namiddags is er dan ook nog de schieting op de liggende wip. Maar zondag wordt beslist de hoofddag voor de kazerne. Allereerst is er de schouwing van de compagnie en de officiële opening van de deuren door burgemeester De Bruyne. Nadien volgt de prijsuitreiking aan de leerlingen van de lagere school die deelnamen aan de schilder- en tekenwedstrijd. Uiteraard zullen de kunstwerkjes doorlopend te bezich tigen zijn. Een aperitiefkoncert moet dan de bezoekers begeleiden naar het middaguur. En onder de middag blijf je best ook in de kazer ne, want er staan zowel steaks als een kindermenu op het menu. En voor wie de brandweer in aktie wil zien, zijn er doorlopend demonstra ties van brandblussen en reddings operaties. De brandweer rekent trouwens op heel wat belangstelling, na de vele interventies waarvoor ze verleden jaar moest uitrukken. Door de voor- jaarsstormen werden niet minder dan duizend tweehonderdtweeën twintig oproepen voor stormscha- degevallen geteld. Als men daar dan nog eens méér dan vijfenveertig branden en negen schoorsteen branden bijvoegt, zal iedereen het wel eens zijn over het feit dat de Zeelse brandweer haar nut en accu ratesse in 1990 ruimschoots bewe zen heeft. Robin Verheyden Bethy Van Cleemput (gravin Stasi), Andre Vervaet (Leopold), Moni que Vanhove (Marie-Louise), And- alles historisch zo juist mogelijk weer te geven. Het vroeg wel nog heel wat mensen om onder leiding re Haentjes (Eugen von Rohnsd- orff) en de andere hoofdrolspeler vullen hen sterk aan. De eigen Overmeerse Franky Van Hee (Feri) verdient een speciale vermelding. De nog niet vermelde zangstemmen komen van Philippe Wesemael (Bo ni), Carine Viaene (Stasi) en Her man Slagmulder (Feri) en van het Wetterse Sint-Gregoriuskoor. Ro ger Renard en zijn orkest speelden van An Thibau, alles juist aan te passen. Ruth De Backer zorgde voor de grimeplocg. De koördinatie tussen alle verenigingen die inston den voor bewaking, onthaal, opkuis en biertent, was opnieuw in handen van Gaby six. Het financieel beheer gebeurde door Luc Staes terwijl Fe- stivaria voorzitter Kamiel Moer man zich vooral bezig hield met de kaartenverkoop. (NK) pianist Pascal Michaux. Op de Den dermondse Markt begeleiden ze Benny Bailey (Ohio 1925) die lead- trompettist was bij o.m. The Jay Mc Shan Orchestra, The Dizzy Gilles pie Band, The Lionel Hampton Jazz Orchestra, Quincy Jones, Max Greger en het Orkest van Radio Suisse Romande te Genève. En dan is er natuurlijk ons nationale Jeanke', ofte Toots Thielemans, de beste mondharmonikaspeler aller tijden; u kent hem wel! Wie zich zijn optreden met o.m. Philippe Cathé- rine op net H.T. Festival van 1980 NCMV arrondissement Dender monde organizeert op 16 septem ber om 20.00 uur een voordracht omtrent de narigheden die verbon den zijn aan de konfrontatie als zelf standig ondernemer met een faling. Tijdens deze avond worden niet zo zeer de problemen bekeken die een ondernemer heeft wanneer hijzelf in faling gaat, wel de problemen die voorkomen op het moment dat een klant of leverancier van de onder nemer in faling gaat. Wat te doen in geval men een faillis sement ziet aankomen? Welke mo gelijkheden heeft men om zich te gen falingen te beschermen? Beslaglegging hoe, wanneer, welk soort vanbeslag,enz.? Deze en nog andere vragen zullen op deze avond worden besproken door een des kundige ter zake die regelmatig als curator optreedt. Meester Eugeen De Ridder uit Grembergen zaT die avond in de Oude Post in de Kerk straat te Buggenhout de problema tiek toelichten.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 14