Twintigste Internationaal Jazzfestival
bescheiden aanzet tot hernieuwd sukses
Patrick Peire presenteert
heerlijke kleinoden van Monteverdi
Honky Tonk «back to the roots»
Festival van Vlaanderen in onze regio
14 - 13.9.1991 - De Voorpost
dering van het publiek los te weken,
de en dat is bij de groten toch nog
eerlijke en ge-
Het voorbije Honky Tonk Jazzfestival, het twintigste, roept inderdaad
nogal wat vraagtekens uit onze tikmachine. Waarschijnlijk niet alleen bij
ons. Ook de organisatoren zullen wellicht enige tijd nodig hebben om zich
te bezinnen hoe het verder moet, kan. Toch lijkt het dieptepunt van vorig
jaar in de bierhalien van Wieze omgebogen te zijn. We hopen dat deze
jubileumeditie de start moge zijn van een wedergeboorte die opnieuw de
programmatie van oude stijl en blues én de lokroep van muzikale gezellig
heid/gezellig musiceren als belangrijkste troeven durft uit te spelen...
Uniek gospelkoncert in Begijnhof enorme vorderingen maken en stil-
Men kan zich moeilijk een meer aan ^un verdiende plaats kunnen
geschikte ruimte voorstellen dan innemen tussen de oude-stijlbands.
het sfeervolle, rustbrengende Be- Een eerste heus hoogtepunt kwam
gijnhof om gospels, spirituals en re- er met het optreden van The Honky
ligious songs te beleven. Tussen de Tonk Jazzband, een gelegenheids
woonhuizen en konventen aan de ensemble met musici die nauwe
ene kant en het neogotische kerkje banden hadden/hebben met de
aan de andere kant ligt een ideale klub natuurlijk vokalist-pianist
omgeving voor het beluisteren van Norbert Detaeye, trompettist Joris
dit soort muziek. De Cock, trombonist Alajos Van
Men kan zich moeilijk bij ons een Peteghem, klarinettist-saxofonist-
betere musicus - het woord muzi- fluitist Bill Greenow, drummer
kant is hier eigenlijk te min - inden- Pup Desmedt en bassist Karei Ael-
ken voor dit genre dan de Dender- E?n Pa^ talent en kwaliteit die
mondse Gentenaar pianist-vokalist duidelijk op dezelfde golflengte za-
Norbert Detaeye. Als geen ander ten ?n bijwijlen prachtig musiceer-
weet hij, begeesterd en begeeste- den in de besteNew Orleansstijl. Ze
was ons een heerlijk uur schitteren
de muziek ontgaan. Eerst speelde
het New Look Trio (drummer Fred
dy Rottier, pianist Pascal Michaux
en bassist Roger Van Haverbeke
zelf) alleen; ze konden nog maar
van dienst, met een
voelige sound die de platgetreden
paden schuwt. En dan kwam Toots
met zijn gitaar, zijn Höhner en zijn
gefluitToots' waarde is bekend
hij blijft steeds zichzelf, zelden op
0 de automatische piloot musicerend,
eens tonen dat ze het beste trio zijn vaak sterk geïnspireerd door de om
dat ons land rijk is. standigheden, zoals hier. En dan
En dan kwam Benny Bailey De het hele kwintetEr ontstond een p)erujermonde. Jazzfestival. The Preservation Hall Jazzband was present mei
man met een indrukwekkende staat echte simbiose van musiceervreug- \yenciell Brunious en Freddie Lonzo aangevuld met enkele Engelse muzikan
ten (foto Piet Hermans)
steeds het vuur om er iets groots van spots doofden en de mikro's uitge-
te maken. Wat dan ook prompt ge- schakeld werden. Enkele tientallen
beurde. Wanneer Honky Tonk nog entoesiastelingen hadden het zo-
minder groepen nog langer laat spe- lang uitgehouden. Zij wilden alle
len, kunnen bands als deze voor een noten horen voor hun 600 frank,
zelden gehoorde topact zorgen
Quo vadis, Honky Tonk
«The Preservation Hall Jazzband of jye kritische nootjes die we tussen-
Wendell Brunious» of zo... door lieten horen, betekenen hele-
We lieten in onze bijdrage van vori- maal niet dat dit een slecht of min-
ge week reeds doorschemeren dat derwaardig festival zou geweest
we zo onze twijfels hadden in ver- zijn. IntegendeelEr vielen, in ver
band met de door Honky Tonk met gelijking met de Wieze-editie van
veel poeha aangekondigde band vorig jaar, heelwat positieve punten
van Wendell Brunious. Wanneer te noteren. De Grote Markt is de
men met Hollandse managers geen mooiste omgeving die men zich
waterdichte, op papier getekende voor een dergelijk gebeuren kan
kontrakten heeft, bestaat altijd de voorstellen. De materiële infra-
rend, de boodschap van deze gods
dienstige negersongs over te bren
gen op zijn publiek. Vaak stapt hij
hierbij af van de soms stereotiepe
uitvoeringen die je van anderen te
horen krijgt. Ieder nummer wordt
een eigen song, gedreven door de
liefde en de passie zelfs voor deze
muziek. Eerlijk en heerlijk 1
De ongeveer 350 aanwezigen luis
terden als in een gewijde, soms ont
roerende sfeer naar de bekende en
minder bekende liederen. Detaeye
werd in enkele nummers gesteund
door de uitstekende gitarist Stef
Minnebo, die ook al meewerkte aan
zijn jongste c.d. Zelden waren we
getuige van zoveel muzikale ontroe
ring.
Met ons ook de Roemeense konsul
in ons land, de leden van het ko-
mitee «Een mediateek voor Bra-
sov». De integrale opbrengst van dit
koncert gaat immers naar de uit
bouw van deze mediateek, trou
wens een initiatief van Detaeye zelf.
Het koncert getuigde hiermee ook
van de sociale bewogenheid van de
Honky Tonk-organisatoren
Bijsturing van de programmatie
Nadat de programmatoren gedu
rende enkele jaren geëxperimen
teerd hadden met een brede waaier
van muzikale genres, met het aan
trekken van vedetten die het jonge
publiek moesten lokken, met «grote
namen» uit aan de jazzmuziek ver
wante genres, werd dit jaar groten
deels opnieuw aangeknoopt met de
basisoptie van twintig jaar geleden
de oude-stijljazz, blues. Dan mag er
al eens een moderne noot weerklin
ken.
In de beste good old style-tradition
ging deze jubileumeditie van start
met een heuse streetparade. The
Honky Tonk Brassband, met een
dozijn muzikanten én een uitste-
wisten duidelijk én terecht de waar-
Dendermonde. Jazzfestival. De Brass Band op stap bij de opening van
~T~t kans dat men in het ootje genomen struktuur was prima. Het ombuigen
wordtVan de aangekondigde van de programmatie naar opnieuw
«historische topact», het septet uit meer oude-stijljazz viel positief uit
New Orleans, verschenen uiteinde- Minder bands, een korter festival
lijk alleen trompettist Wendell Bru- maar langere acts biedt aan de mu-
nious en trombonist Freddie Lonzo zikanten een betere kans om een act
op het appel. Samen met de Monty beter te doseren en op te bouwen.
Sunshine Band uit Groot-Brittan- Toch zal deze jubileumuitgave aan
nië. Een echte originele gedreven- de Honky Tonk-organisatoren
heid was gedurende dit optreden heelwat stof tot nadenken bieden
zelden te horen. De klus moest ge- en wellicht voor heelwat kopbre-
klaard worden en meer was van bij kens zorgen. Wanneer men ziet dat
de eerste noot al duidelijk niet te het publiek van zowat 5.000 koppei
verwachten. Het werd een glad ge- slinlct tot ongeveer 1.300, moet aaai
polijst afwerken van de afgesproken toch een reden voor zijn Voor ons,
nummers. Echte musiceervreugde, maar wie zijn wij, is het vrij duide-
inventieve solo's, verrassend jazz- lijkde programmatie moet op-
vuur was er niet te bekennen. Voor nieuw aanknopen - en de aanzet
een echt historisch optreden zullen was er nu al, zij het op bescheiden
we nog wat geduld moeten oefe- wijze - met de oorspronkelijke op-
nen... ties. Misschien kan men even tijd
vrijmaken om de affiches van de
Roland doet zijn naam alle eer vorige, vooral de eerste, festival!
aan eens tc bestuderen Back to the
«The Last Tribe,, (de laatste stam/ ™°5 h"e' „Hh°"^ T°nk
groep/familie) heet de band waar- moet. herkenbaar zijn Dender
mee Roland Van Campenhout se
UU/.1 11 illll£likull Lvll Gil GG11 UliaiG- -
kende Grand Marshall, musiceerde fldens hun optreden Kathia Vandl
en danste door de belangrijkste hjkt een zangeres met talent én po-
17 i ïnmnrpcpnrc van Vb-if» vjp wpllirnl
Dendermonde. Jazzfestival. Er bleven flink wat stoelen onbezet op de Grote Markt (foto Piet Hermans)
een publiek dat spijtig genoeg nog
te weinig in aantal was.
Kathia Vandl and Friends als sor-
betje
Een verrassing was het onaange
kondigde optreden van zangeresje
Kathia Vandl and Friends. Zij kreeg
de gelegenheid tijdens deze jazzedi-
tie haar eerste publiek optreden te
doen als zangeres met wat aange
kondigd werd als «funk-blues-jazz».
Het ensemble bestaat pas één
maand, lieten we ons vertellen.
Toch was hiervan weinig te merken
dert enkele maanden op toernee is,
na er een plaa,t mee opgenomen te
hebben. Zij zouden optreden van
kwart over tien tot halftwaalf. Het
werd echter een heel stuk later,
want Roland -en wie hem een
monde is oude stijl, zoals Peer blue;
is, Torhout-Werchter pop en rock
Dranouter folk, Sfinks exotisch
Een liefhebber van deze stijl betaali
geen 600 frank voor een jazz-mace-
doine met van alles wat.
Maar we hebben hoop de 20e edi
tie kan de aanzet zijn tot een her-
beetje kent, zal allicht niet verbaasd gezéllige muziel
zijn- kwam nogal laat opdagen, z°; en veel volk. We hopen het
straten van de Denderstad, met in
de second line een groepje ludieke
festivalgangers. Toen de brassband
rond vijf uur op de Grote Markt
arriveerde, kon de Marktjazz van
start gaan voor een handvol toe
schouwers.
Good old New Orleans
De ondankbaarste taak is tijdens
een (jazz)festival altijd weggelegd
voor de openingsformatiede
stemming moet nog worden opge
bouwd, de toeschouwers komen
nog niet in groten getale naar het
festivalgebeuren. Dit jaar was deze
diumprésence, van wie we wellicht
nog wel meer zullen horen.
Vanwege de Honky Tonk-organi
satoren was het uiteraard erg vrien
delijk om haar een podium te bie
den als generale op haar première
optreden volgende week. Toch was
het genre een stilistische breuk met
wat tot dan toe ziin waarde en suk-
ses bewezen had
B.B. en T.T. zorgen vooruitstekende
kwaliteit
Het had wat voeten in de aarde
gehad maar uiteindelijk waren de
organisatoren er toch in geslaagd
Dendermonde. Jazzfestival. Kathia Vandl and Friends, een groep die mocht
gezien worden (foto Piet Hermans)
dat zij inderdaad als laatsten het
podium op konden... Een gedeelte
van het publiek had het dan al laten
afweten en had warmere oorden
opgezocht. En Roland is nu precies
niet de man die zijn publiek ten
allen prijze van de stoelen wil halen.
Hij is een eigenzinnig muzikant, die
«zijn» muziek speelt op «zijn» ma
nier; als het publiek mee wil, des te
beter, doet het dat niet, dan ligt
Roland daar niet van wakker. Op
deze manier krijg je wel nooit diep-
vrieskost opgediend maar een Den-
dermonds publiek houdt nu een
maal meer van recepten op groot
moeders wijze, meer dan van nou
velle cuisine.
Het was even over tweeën toen de
De Unesco plant een voorlichtingscam
pagne voor het secundair onderwijs
Vlaanderen rond het tema 'Unesco, mid
del tot vrede'.
Op 19 september wordt in het ICC te Gen
een studiedag van de Generale Bank ger'
ganizeerd met als tema 'Handelsrelai
tussen België en Polen'. Prof. W. Fracl
wiak uit Poznam is er gastspreker.
De Chiro gaat het nieuwe jaar in rond i
tema 'Anders dan gewoon'. De bedoehngu
dat men zoekt hoe vele mensen en kultur
in dialoog kunnen samenleven en racisn
kan worden uitgesloten.
taak weggelegd voor The Mardi Benny Bailey, Jean-Toots Thiele-
Gras Jazzband, sedert kort het huis- mans en het Trio Roger Van Haver-
orkest van de Honky Tonk in opvol- beke samen in één act te krijgen
ging van The Jeggpap N.O. Jazz- Toots treedt immers steevast aan
band, met wie nog steeds een soort met eigen begeleiders, maar omwil- koncert van deze cyclus wordt geprogrammeerd op maandag
liefde-haat verhouding «gekoes- le van Honky Tonk én omdat Benny 16 september e.k. om 20.30 uur in de Sint-Martinuskerk. Het kadert in het
terd» wordt. De jongens van papa Bailey erbij was, ging hij tenslotte groot festivaltema "De Prinsen van de Muziek: Monteverdi-Viyaldi-Da-
Paul Callebaut bewezen dat ze akkoord. Gelukkig maar Anders gen». |)e uitvoerders zijn: Capella Brugensis, vier instrumentisten van het
- 11i»,i„..mnni,.l„ I> n n, ,,n ihim i.nl/aol cnliclonifwintpl '1111n
Uitvoerders
Dirigent Patrick Peire (Brugge
1946) is een van die musici voor wie
wij een grote boon hebben: hij is een
Dendermonde. Jazzfestival. Rechtstreeks uit Grembergen The Mardi Grass
Jazzband (foto Piet Hermans)
een slecht koncert hoorden, geen
kommercant of charlatan maar ie
mand die zijn kennis ten dienste
stelt van de muziek en van de ver
klanking ervan.
Zijn Collegium Instrumentale Bru
gense en zijn Westvlaams Vokaal
Programma "Canzonette a 3 voci" uit 1584, Ensemble zijn onder zijn leiding
Het zwaartepunt van het program- waaruit een nummer op het pro- een begrip geworden in binnen- en
ma is beslist de vokale muziek van gramma prijkt; de stijl is nog tradi- buitenland. Naast een hele resem
Claudio Monteverdi (1567-1643) tioneel en laat nog geen enkele nei- eerste prijzen aan de conservatoria
met een lamento, een aantal madri- ging naar vernieuwing zien. Zijn van Gent en Brussel behaalde hij
galen en canzonetti uit de Madri- reis naar Vlaanderen in 1599 met ook een licentie in de musicologie
gaalboeken 6 tot 9. Daarnaast wor- zijn heer, hertog Vincenzo van en de psychologie. Hii doceert te
Mantua, bracht hem in kontakt met Leuven en te Gent, is aktief als flui-
Nederlandse en Franse musici, wat
duidelijke sporen naliet in zijn kom-
poneerstijl.
Het credo van Monteverdi ligt sa-
Triosonate irTÓ", "La Raspona" mengevat in de "seconda prattica"
voor 2 violen en "basso continuo"), waarin aan de dichterlijke tekst de
Girolamo Frescobaldi (1583-1643; voorkeur werd gegeven boven de jaar opgericht door Patrick Peire,
"Toccata voor klavecimbel") en muziek. maar in feite is ze de vernieuwde
Carlo Farina (ca. 1600-ca. 1640; In het oeuvre van Monteverdi vol- voortzetting van het Westvlaams
"Sonate detta la Franzosina" in d trekt zich het duidelijkst de over- Vokaal Ensemble. Haar opmerke-
voor viool en "basso continuo"). gang van de renaissance naar de n c._. u.
Monteverdi was leerling van Ingeg- barok in de muziekgeschiedenis!
neri, wat duidelijk bli)kt uit o.m.
Collegium Instrumentale Brugense en een vokaal solistenkwintet, allen
onder de muzikale leiding van Patrick Peire.
den ook twee madrigalen van Carlo
Gësualdo da Venosa (ca. 1560-
1613) gezongen. Instrumentale in
termezzi worden uitgevoerd van
Giovanni Legrenzi (1626-1690;
gium Instrumentale Brugena
kreeg veel bijval van pers en publie
evenals hun eerste CD trouwen
Per koncert wordt de bezetting aas
gepast en geselekteerd uit ee
groep van geschoolde zangen
Hierdoor kan de bezetting variëre
van kwartetbezetting tot groot ka
merkoor, terwijl zowel a-capella
werken als werken met klavier, oi
gel, basso continuo of orkestbege
leiding aan bod komen.
Uit het Collegium Instrumental
Brugense treden vijf muzikante
aan: de violisten Dirk Lippens e
Hilde Van Keer, de cellist Lieve
Baert en de klavecinist Floria
Heyerick.
Het vokaal solistenkwintet bestal
uit sopraan K. De Meyer, mezzosc
praan L. Maertens, de tenoren Hu
go Vanheertum en Jan Van Elsac
ker en bas Geert Van Hecke.
Kaarten (400 fr.) voor dit koncel
dat gesponsord wordt door de Ge
nerale Bank, kunnen aangeschal
worden bij de Dienst Toerisme, Ge
biedshuisje, Belfort, Grote Markt»
9300 Aalst; tel. 053/77.11.11; all
dagen behalve zaterdagvoormidda
liik debuut in de Brusselse Sint-Mi- van tot en van 14 tot 18 uur.
chielskatedraal met Mozarts "Krö-
nungsmesse", samen met het Colle-
tist én dirigeert naast zijn twee
reeds eerder genoemde ensembles
als chef-dirigent ook het West
vlaams Orkest. En vier jaar geleden
was hij de Festivalster!
De Capella Brugensis werd pas dit