<YY^~ Derde editie van de Open Monumentendag. Naar het onbekende in Open Monumentendag in Erpe-Mere Podium-uitjes in De Werf !e: reu*.fo Operettekoncert met Marco Bakker (20.09) Chanson, poëzie en muziek in Frank Degruyters "Wachten" (26.09) De Voorpost - 13.9.1991 -9 be eld De Voorpost weekend Van 10 tot 18 uur kan je op ontdek kingstocht in zeven Aalsterse kaste len. Een overzicht. Het Waterkasteel in Moorsel, dat omstreeks 1536 door de toenmalige abt van Affligem als lusthof ge bouwd werd, is grotendeels in zijn oorspronkelijke renaissancestaat bewaard en is mede daardoor één van de mooiste kastelen uit de streek. Kasteel de Rozerie aan de Brussel sesteenweg fungeert tijdens deze Nu de derde Open Monumentendag voor de deur staat, is het tyd om een beetje langer stil te staan bij wat er allemaal wordt aangeboden. In Aalst is dat een kastelentocht, in Lede wordt vooral aan de bezoekers gedacht: ze kunnen van monument naar monument rijden in een speciale toeristen- trein. Open Monumentendag als centraal informatiepunt. Voor inlichtingen kan je ernaar telefoneren op het nummer 053/78.37.55. Dit slot werd omstreeks 1850 in neoclassicisti sche stijl opgetrokken. In de kapel wordt een tentoonstelling gehou den rond neogotiek en rond de fa milie de Béthune. Iets verderop, ook nog aan de Brus selsesteenweg, ligt kasteel Ronse- vaal. Dit kasteel, dat ongeveer een eeuw oud is, is omgeven door een prachtig domein, zodat het vanop straat bijna niet te zien is. Om 10,14 en 16 uur begeleidt een natuurgids u door het huidige en vroegere ka steeldomein. Vermelden we nog dat Ronsevaal opgetrokken is in eclectische stijl. Het Kasteel van Muylem, dat aan de Gentsesteenweg gelegen is, werd in 1897 gebouwd door deurwaarder Willem Van Muylem. Het kasteel raakte in verval, en om het van de sloophamer te redden, werd in 1981 besloten om het op te nemen in de lijst van beschermde monumenten. Twee jaar geleden begon men dan eindelijk aan de restauratie, die nog steeds in volle gang is. Meer over zowel de geschiedenis als de her stellingswerken aan het kasteel, zal te zien zijn op een tentoonstelling. Aan de Bergekouter 99A ligt Ka steel Ten Berg. Hier is een expositie van beeldhouwwerken van F. De Vree te bekijken. In 1899 gebouwd door de familie Liénart, kwam het kasteel na een huwelijk al snel in handen van de familie Moyersoen. Momenteel is het de verblijfplaats van oud-minister Ludovic Moyer- i 5, ;mg nen^1"» laal 7 Gefitleg gin- cuji n' n in lag v log- en z bin /eze fc •Ja de vroegere suksesrijke aktiviteiten in het kader van "Het Jaar van..." s de in de plaats gekomen "Open Monumentendag" reeds twee jaar na Ikaar evenzeer een sukses geweest. Voor de organisatoren was het hart- erwarmend om telkens veel belangstelling te mogen vaststellen op de terschillende bezienswaardigheden. Dit was trouwens de doelstelling van Ie inrichters en totnogtoe is men er in geslaagd om heel wat volk op de been e brengen. )e basis van het sukses is wellicht hoofdzakelijk te zoeken in het gratis ipenstellen zowel van particuliere als openbare gebouwen die anders voor iet publiek niet toegankelijk zijn. Met dit initiatief wordt dus een unieke lans geboden om het cultureel patrimonium - het bouwkundig erfgoed - n al zijn facetten te bezichtigen. igis det de slogan indachtig "Monu mentenzorg is ons aller zorg", heeft on(jncn in Erpe-Mere toch weer een n eisroute kunnen uitstippelen die erdcr thematisch dan verscheiden ipgesteld werd. Met het beperkte ,p anbod een plattelandsdorp eigen, i( leeft men niettemin een program- cnpa opgesteld dat de bevolking in iet algemeen en de geïnteresseerde roor net dorpseigen in het bijzon- ler, fel moet boeien. Tussen 14 en uur kan men vier "monumenten' •ezoeken waar telkens deskundige litleg zal gegeven worden. Net i, oals vorig jaar zullen de deelne- lers aan de Open Monumenten ig weer kunnen beschikken over n zeer goed verzorgde brochure, eze bevat gedetailleerde beschrij- >e. ringen van de onderscheiden mo- 't.numcnten. Daarentegen zal de n'ocht niet in groep gebeuren maar g-^el kan eenieder, hetzij in groeps verband of individueel zich tussen Ie aangeduide uren naar een be zienswaardigheid begeven die hem ïf haar het best past. ^•IjWatennolens Mere wordt terecht als een lolendorp" beschouwd. Meerde- fe watermolens "werkten" op de Widerscheiden molenbeken maar ig slechts een paar zijn tegen- óvafoordig maalvaardig. De tocht tij- ens de Open Monumentendag zal ook een duidelijk beeld scnep- /W7-4en van de vergane glorie en het- :en nog rest maakt deel uit van de aatsehjke industriële archeologie, och loont ook dit facet van net öuwkundig erfgoed de moeite om i een zondagnamiddag op uit te enifekken. Voor velen zal het trou- ns een openbaring wezen om •nnis te maken met een ekono- nisch voorbijgestreefd middel dat londerden jaren voor de voedsel voorziening zorgde, e Erpe kan men terecht in de wa- ermolen Vanderbiest. Alhoewel Van hieruit kan men zijn molen tocht verder zetten naar Mere waar de "Mulderkensmolen" voor de ge legenheid opengesteld is. Ook hier doet zich dezelfde situatie voor en is nog alleen het "binnenwerk" te zien. Deze heeft meestal gediend als olieslagmolen maar daarna is men ook op het malen van graan overgeschakeld. Toch loont een be zoek de moeite waard want het is de enige nog bewaarde watermolen in Oost-Vlaanderen met een kolder gang, een uniek stuk industriële ar cheologie. Van hieruit kan men het devote pad bewandelen en zich naar Burst be geven waar de Sint-Martinuskerk opengesteld is. Dit neogotische ge bouw is vast een bezoek waard want het is de enige die muurschilderin gen van de gekende TJ Caneel bezit. De versieringen en de glasramen bieden een fraai interieur aan de bezoeker. In de buurt van de kerk, in de rich ting van Zonnegem kan men een kijkje nemen in de H. Hartkapel, opgericht uit dankbaarheid vanwe ge de bevolking na de eerste wereld oorlog. In de Meerse watermolen van "Mulderkens" kan men tevens schilderijen bezichtigen van Meerse schilders, een groepstentoonstel ling o.l.v. Paul Van Impe. Zo is er opnieuw naar verscheidenheid ge streefd om de Open Monumenten dag voor iedereen aantrekkelijk te maken. JV :rpe-l molei >kkt ei wor- 'la: aan 'ei lere Ki 3ale- '-ze molen zijn maalfunktie verlo- en heeft en enkele jaren geleden n eigenaar veranderde, is hij in- ndig nog intakt. Van het buiten- iel en het sluiswerk is geen spoor eer te zien wat wijst op de vlugge 'ergankelijkheid van dit deel van de Watermolen. ji,e' «ee, soen. Het kasteel zelf kan niet be zocht worden, maar het prachtige park is wel opengesteld. Van hieruit gaat het naar Erembo- degem, naar het Osbroekkasteel aan de A. Van De Madestraat. Dit nog niet zo oude kasteel (begin 20ste eeuw) werd in 1985 verkocht aan de Vlaamse Milieumaatschap pij voor de huisvesting van haar ad ministratie. Het park maakt deel uit van het beschermde natuurgebied 'Het Osbroek'. Tenslotte kan je, eveneens in Erem- bodegem, het park van Kasteel van Lokeren een bezoek brengen. Na dat een brand er in 1976 zware scha de veroorzaakte, werd gevreesd voor de totale afbraak van dit 19de eeuwse buitenverblijf. De huidige eigenaar slaagde er na de verkoop in 1986 echter in om het geheel fraai te herbouwen. De bezoekers kun nen er een blik werpen op de mo zaïekwerken in de gang, en er wordt ook nog een tentoonstelling georga niseerd door enkele kunstenaars uit Roosdaal. Net als vorig jaar staan er bij de opengestelde kastelen deskundige fidsen ter beschikking die om het alf uur een toelichting zullen ge ven over de historiek, dè bewoners, enz... Hou er echter rekening mee dat ook gidsen honger kunnen krij gen; daarom is er van 12.30 uur tot 14 uur een middagpauze voorzien. Verder ontvangt iedere bezoeker in elk kasteel een tekst over het be zochte gebouw. Deze teksten kun nen in een map gestoken worden die in elk opengesteld kasteel te verkrijgen is. Voor de fietsers werd een landelijke route uitgewerkt. Wie geen vervoer heeft en toch alle kastelen te zien wil krijgen, kan genieten van een carpooldienst. Hiervoor rekenen de organisatoren op bereidwillige chauffeurs die andere, autoloze be zoekers van kasteel tot kasteel wil len meevoeren. Deze chauffeurs kunnen zich kenbaar maken door een carpoolkaart vooraan in de au to te leggen. Zoals hierboven reeds vermeld zijn alle inlichtingen te ver krijgen op Kasteel de Rozerie. Lede doorkruisen met de toeristentrein. Na het succes van vorig jaar doet het gemeentebestuur van Lede weer een inspanning om de bezoekers wat te bieden. Als speciale attractie wordt gezorgd voor een toeristen treintje die de kijklustigen naar de monumenten brengt. Kan het nog gemakkelijker? Alles vangt aan bij het Gemeente huis om 13 uur. Dit Gemeentehuis is een neogotisch gebouw waarvan de bouw begonnen werd in 1894 naar plannen van architekt E. Bou- wens. Het oorspronkelijke gebouw, dat in de loop der jaren uitgebreid en verbouwd werd, werd opgetrok ken in baksteen en netjes geordend rond een centrale vierkante toren. Van hieruit brengt het treintje ons naar Fijnens' Molen aan de Kloos terstraat. Het is een Bovenslag-wa- termolen, gelegen aan de Molen beek. Hij werd in 1266 door Ridder Jan van Lede aan de abdij van Tus- senbeek (verdwenen abdij op de grens tussen Lede en Wanzele) ge schonken. De molen bleef in het bezit van de abdij tot 1785. Op dit moment zijn het waterrad en de technische installaties en bijgebou wen verdwenen. Allen het typisch molenhuis met haakse dwars- schuur, daterend uit de 19de eeuw zijn overgebleven. De volgende halte is de kapel van de Zusters Maricollen. Deze kapel da teert uit de 19de eeuw. De Zusters Maricollen startten in 1845 met een gesticht voor geesteszieken in een voormalig 'huys van plaisance'. Het gesticht werd uitgebreid met een kloosterresidentie, nadat in 1919 het klooster in Dendermonde af brandde. Het treintje puft dan door naar de Ijskelder, die zich bevindt in het domein van het Kasteel van Kerck- hoven, ook Kasteel ten Dries ge noemd. Wat van het kasteel over blijft is een neoclassicistisch jacht- paviljoen, vermoedelijk uit de 19de eeuw. Toen behoorde het domein nog toe aan de heren van Lede. In de hovingen bevindt zich onder een aarden berg een ijskelder waarin een hele kolonie vleermuizen huist. Vervolgens komen we aan bij de Maalderij (Molenhoek, Smetlede). Het is een graan- en korenmolen, ondergebracht in een schuur en aangedreven door een benzinemo tor. De molen maakte deel uit van een boerderij die inmiddels afge broken werd. De molen zelf wordt na 15 september gesloopt. Een tip voor jagers op industriële archeolo gie? Het eindstation is de Pastorietuin, een prachtige grote ommuurde tuin, gelegen rond de eenvoudige neoclassicistische pastorij van Wan zele. Na het succes van de voorbije twee jaar, zal de Open Monumentendag dit jaar ongetwijfeld ook veel bezoe kers aantrekken. Er werd gezorgd voor heel wat afwisseling zodat ie dereen aan zijn trekken kan komen. En als de weergoden ook hun beste beentje voorzetten, kan het hele maal niet meer kapot. Afspraak dus op 15 september in Aalst of Lede voor de derde editie van de Open Monumentendag. Erpe-Mere. De Heilig Hartkapel aan de Gentsestraat te Burst, een 'oorlogsmonument' dat bij de bevolking minder bekend is, waar echter veran dering zal inkomen na de Open Monumentendag (jv) Vrijdag 20.09: het mooiste uit de mooiste operettes met Marco Bakker Op vrijdag 20 september organi seert de Internationale Socio-kul- turele Stichting "Marco Bakker" om 20 uur in de Schouwburg van De Werf een operettekoncert met een waaier van overbekende aria's uit de mooiste operettes. Als uitvoer ders hoort u natuurlijk Marco Bak ker, maar ook sopraan Diane Ver doodt en tenor Ludwig Van Gijse- gem van bij ons. Jacob Marinus Bakker werd gebo ren op 8 februari 1938 te Beverwijk in Nederland. Als Marco Bakker verwierf deze tyrische tenor (nu ba riton) een benijdenswaardige faam over heel Europa. Hij studeerde zang aan het Amsterdams conserva torium bij Coby Riemersma en Ruth Horna, en later te München bij H. Hotter en te Londen bij O. Kraus. Tijdens de zomer van 1967 debuteerde hij tijdens het Holland Festival in de Orfeo" van Claudio Monteverdi. Sindsdien nam zijn faam zeer snel toe en werd hij een veel gevraagd zanger voor allerlei Penres vokale muziek, van Bachs assionen tot het lichtere genre. Hij won verscheidene prijzen op bin nen- en buitenlandse wedstrijden als 's-Hertogenbosch, München en Rio de Janeiro. Sinds enkele jaren is hij ook de levensgezel van aktrice Willeke van Amelrooy. Diane Verdoodt werd geboren te Aalst in 1960. Na haar humaniora studies Latijn-Wetenschappen be haalde ze het diploma van gegradu eerd verpleegkundige. Maar vanaf haar achtste jaar studeerde ze mu ziek. Ze behaalde in de Stedelijke Muziekakademie van Aalst de rege ringsmedaille voor piano en zang. Ondertussen had ze de meeste teo- retische vakken voltooid. Ook stu deerde ze orgel bij Kristiaan Van Ingelgem. Aan het Koninklijk Mu ziekconservatorium van Brussel be haalde ze de eerste prijs voor zang bij Louis Devos. Ze vervolmaakte zich bij professor Rudolf Bautz te Aken en o.l.v. Bemadette Degelin studeerde ze aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen voor het behalen van het Hoger Diploma Zang. Naast optredens voor radio en tv vertolkte ze rollen in opera's van Ravel en Mozart. Ze realiseerde tevens meerdere plaatopnames o.a. solo- muziek uit renaissance en vroegba- rok, alsook liederen en kwartetten van Vic Nees en een opname van "Caecilia Virgo" van M.A. Char- pentier. Ze was een tijdlang lid van het Col legium Vocale van Philippe Herre- weghe. Nu verleent ze als soliste regelmatig haar medewerking aan cantates en grote oratoria. Met suk ses trad Diane Verdoodt op in Duitsland, Nederland en Frankrijk. Ook tenor Ludwig Van Gysegem is Aalstenaar van geboorte. Als koor zanger bij de eminente Schola Can torum Cantate Domino van zijn ge boortestad raakte hij zo door mu ziek gefascineerd dat hij na zijn hu maniorastudies een professionele muzikale opleiding ging volgen. Aan het Koninklijk Muziekconser vatorium te Gent studeerde hij teo- rie, blokfluit en kamermuziek bij Oswald Van Olmen en Johan Huys. Nadien besloot hij zang te gaan stu deren bij Louis Devos te Brussel. Ondertussen was hij ook fagotstu dies begonnen. Op dat ogenblik gaf hij reeds koncerten in gans Europa als lid van verschillende vokale en instrumentale ensembles. Na zijn eindeksamen zang in Brus sel ging hij zich verder bekwamen in Aken bij professor Rudolf Bautz en volgde hij meesterkursussen liedin terpretatie bij Hans Hotter in de Musikhochschule te Wenen. Met Marius Van Altena en Anthony Bailes bekwaamde hij zich in luitlie- deren. In 1980 werd hij laureaat van het Concours International de Mu- sique Ancienne te Hurtebise. Mo menteel werkt Ludwig Van Gijse- gem met Bernadette Degelin in het Koninklijk Muziekconservatorium te Antwerpen en is hij een begrip geworden in het Vlaamse koncert- ïeven. Vooral zijn vertolkingen van de evangelistenrol in grote passies werden meermaals geroemd Hij is eveneens een veel gevraagd lie dzanger. Zijn operavertolkingen werden op groot entoesiasme ont vangen vanwege zijn soepele ak teerkunst en zijn peifekte verstaan baarheid. Ludwig Van Gijseeem trad op in de meeste Europese Tan den, in Israël en Colombia. Hij maakte uitgebreide koncertreizen naar Mexico en de Volksrepubliek China. Naast verscheidene plaatop names voor Eufoda, Erato en Har- monia Mundi, realiseerde hij ra dio-opnames met oveiwegend he dendaagse muziek en zong hij meer dere malen voor diverse televisie stations. Hij trad op in verschillende gereputeerde Europese muziekfe stivals en dirigeerde het BRT-koor in een televisiedokumentaire over het leven van de komponist Emiel Wambach. Samen met deze drie eminente so listen treedt ook het salonorkest Rendez-vous o.l.v. Ludo Wevers op voor de begeleiding bij de operette klanken. Donderdag 26.09: "Wachten" met Frank Degruyter Première. Waar wachten mensen op? Op de bus, het eten, hun lief, Godot, de uitslag, tot het groen wordt (het ver keerslicht)? Of wachten ze op het ultieme we ten, op wat ze altijd al wilden, op het einde van de eenzaamheid, op het aanvaard worden, op... niets? "Wachten" is een kollage van chan son, tekst en poëzie, van muziek over mensen die wachten. Frank Degruyter heeft een begen adigde stem. Met een gepaste dosis ernst en luim weet hij ook wie poë zie maar niks vindt te boeien. In zijn gezelschap wordt wachten leuk, warm, teder... Een avond voor fijnproevers... en voor het grote publiek. Dit althans belooft ons het Werf- magazine. De muzikanten in dit programma zijn: Pascal Michaux (toetsen), Jo Vanhoutte (bas). Ronny Verbist (blazers) en Sadewski (slagwerk). 'illy Toegangsprijs: 280 ff., voor reser vaties 053/76.13.12.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 9