Baardegem
beleeft opnieuw
golden sixties in
nineties-kleedje
met The Layabouts
De Jeugdige Waker van Aalst
is weer druk in de weer...
l lomantiekschilder
3 halter Billet
Je gast in Hekelgem
De Voorpost - 27.9.1991 - 9
De Voorpost
weekend
in navolging van Herderrock en andere rockfestivals in Groot-Aalst en als
voorsmaakje op de vierde editie van Alleijong in oktober, gaat men nu ook
in Baardegem de toer op van de laaiende muziek uit de zestiger jaren. Op
zaterdag 28 september zijn The Layabouts opnieuw te gast in zaal Ons
Huis, Hoogstraat 86 te Baardegem, vanaf 20 uur.
:pe V(
n ti dei
n n nen
g
iet
»elfcegi
'orig jaar werd het revival-optre-
n van The Layabouts eèn over-
I londerend Baardegems sukses. Be
hoord door de retro-sfeer heeft
deze, oorspronkelijk in Lebbe
en omgeving ontstane groep, te
ug uitgenodigd.
'an sixties naar nineties
in van de zestiger jaren, werden
iieel wat jonge muziekminnende
longeren aangesproken door de
iuziek van de Engelse groepen als
The Shadows, Rolling Stones,... Dit
was ook het geval met de gebroe
ders Peeters uit Lebbeke. In 1962
ruilden zij hun fanfare-instrument
met een elektrische gitaar en richt
ten met vriend Eddy Du Bois 'Riff
and his bue Sharks' op. Steff Pee
ters nam als zanger plaats aan de
micro terwijl broer Leo gitaar speel
de en broer Erik achter het drum
stel plaats nam. Eddy Du Bois vulde
aan met bas-gitaar. Met veel ambi
ties en weinig materiaal werd van
1 alst. Kunstschilder Walter Billet expozeert van 5 tot 20 oktober in het
(ultureel Centrum van Affligem
5 e.m. 20 oktober is de Assese
iunstschilder Walter Billet te gast
af in Hekelgem. De tentoonstelling
ur aat door in het Kultureel Centrum
«V Abdij Affligem' te Hekelgem, zaal
de V De schilder toont de grote ver-
m cheidenheid van werken van het
m andelijk leven, met de Brabantse
tSl rekpaarden, binnenkoeren van be-
•ed
1011
;.K
staande pachthoven, pa;
start gegaan.
Omwille van zijn jeugdige leeftijd,
werd broer Erik vervangen door
Pierre Van Espen uit Wieze die de
groep met ritme-gitaar kwam ver
sterken. De sporadische optredens
en de zondagspree zijn echter vol
doende om de groep in leven te
houden. Steff, Leo en Pierre gaan
om den brode als ritmesektie spelen
in het balorkest 'The Magnets'.
Daar lopen ze de drummer Willy
Marckx tegen het lijf. Het duurt niet
lang of de vier brengen tijdens de
Magnets-optredens een aparte
rockshow.
Na korte tijd reeds komen de wals
jes en andere polka's hun strot uit,
zodat ze er met vier vandoor gaan
om The Layabouts te vormen. Deze
naam is geïnspireerd door een uit
spraak van Mick Jagger tijdens een
intervieuw over The Rolling Stones.
'We're just a bunch of Layabouts'.
Er komen steeds meer aanbiedin
gen voor optredens binnen en ook
de onvermijdelijke festivals en wed
strijden bezorgen The Layabouts
behoorlijk wat weerklank overal in
Vlaanderen. Vele balzalen en dan
cings passeren de revue vooraleer
het eerste platenkontrakt in de bus
valt.
Wanneer The Layabouts in maart
'66 de studio intrekken om een eer
ste plaatje 'When T'm looking to
the Sky' en 'Dear Onze' te realise
ren konden ze nooit verhopen dat
hiervan meer dan 10.000 zwarte
schijfjes zouden over de toonbank
gaan. Hun optredens volgen elkaar
in steeds sneller tempo op, soms tot
driemaal per week. Zelfs als bege
leidingsgroep van Jimmy Frey ko
men zij voor het voetlicht.
Dat drukke bestaan valt natuurlijk
niet voor iedereen even goed mee
en er ontstaan wrijvingen in de
groep zodat Eddy de groep verlaat
en vervangen wordt door Fons Coo-
reman. Door het publiek blijft alles
even goed meevallen. Dat wordt
overduidelijk bewezen door drie
nieuwe nummers die op plaat wor
den uitgebracht. Een live-optreden
op het suksesrijk BRT2 programma
'Partytime/Rudi's klub' onder
streept eens te meer hun sukses.
Artikels over de groep in de mu-
Aalst. Steff en Leo Peeters, Eddy Du bois, Pierre Van Espen, Fons Cooreman en Willy Marckx met Gina Peeters en
animator N'Diaye opnieuw na 20 jaar samen onder hun 'Layabouts' logo
het lijf maar naar gelang de jaren
vorderen worden de kontakten va
ger en zwermen ze uit.
In 1988, na twintig jaar als groep
non-aktief te zijn geweest, wordt op
vraag van vroegere fans na veel
overenweer gepalaber de groep op
nieuw samengebracht. Een éénma
lige revival-optreden zien ze wel zit
ten. Alle zes, zoals ze nooit samen
op de scene stonden vinden ze el
kaar terug voor dit aanstekelijk pro-
jekt. En enkele hadden dochters ge
kregen die groot (en goed) genoeg
waren om een prima achtergrond
koor te vormen. Bijna een jaar van
ongeduldig repeteren resulteert op
21 mei '88 in een gesmaakt optreden
in Lebbeke, waar haast 600 toe
schouwers zich voor het podium
verdrongen. Opvallend was, dat
naast de twintig jaar trouwgebleven
fans, een grote groep jonge mensen
aanwezig was, die de rockmuziek
van The Layabouts zeer waardeer
de. Dat wat tweede en finale einde
van The Layabouts had moeten zijn.
wordt een nieuwe start onder im
puls van de onberekenbare muziek-
mikrobe en niet in het minst op
aandringen van de nieuwe jonge
fans.
Nieuwe versnelling
Hèelwat beter uitgerust dan twee
decennia terug beginnen The Laya
bouts opnieuw aan een Vlaamse
toernée. Het entoesiasme is weer
even groot als vroeger, maar vooral
de speeltechniek is stukken beter.
Steeds intenser wordt er gekompo-
neerd, gerepeteerd en geëxperi
menteerd in de Layabout-demo-
studio. Bij wijze van experiment
worden twee nummers 'Rhona' en
'Empty house' als demo in de nieu
we Won Ton Ton-studio opgeno
men tot entoesiasme van Won Ton
Ton zelf. Maar tegelijkertijd wordt
een nieuw plan uitgevoerd. Echte
Vlaamstalige rock-covers uittesten.
De formule blijkt wonderbaarlijk te
werken de rauwe stem van Steff, de
Vlaamse taal, de overtuigende tie
ner-backing, blijkt een originele
combinatie te zijn die door het pu
bliek telkens opnieuw geestdriftig
wordt onthaald.
Deze originaliteit heeft ook op Kris
De Bruyne indruk gemaakt, want na
het toevallig beluisteren van een
nieuwe Layabouts-kompositie
heeft hij de produktie van hun nieu
we singel op zich genomen.
Kortom, The Layabouts zijn geen
sixties-groep die zichzelf overleefd
heeft, maar een enthousiaste verza
meling van roek-rotten die hun in
spiratie en ervaring uit de sixties
delen met al even enthousiaste
rocktieners van vandaag. Geen nos
talgie dus naar 'the swinging sixties'
maar gewoon hedendaagse verper
soonlijking van een muziekstijl die
nooit zal verloren gaan.
Optreden van The Layabouts op za
terdag 28 september in de zaal Ons
Huis, Hoogstraat 86 te Baardegem.
Deuren om 20 uur.
P.H.
Johan Heirman, Aalsters Jeugdige Waker,.blijft maar verder aankloppen
b(j stadsbestuur en verantwoordelijken om verder van stad Aalst een voor
hem 'Denderende en njet Hinderende' stad te maken. Hij legt hiervoor zijn
oog en oor bij de vele bewoners van de verschillende buurten te luisteren
om de 'zere plekken' te weten te komen. Vorige week woensdag was hij weer
aktief rond het Hovenierspleintje in het kader van zijn aktie 'Aalst propere
stad'. Daarna verzamelde hij de pers rond de tafel in de 'Taverne Groen
Kruis' om zijn verder aktieplan uiteen te zetten.
P, hist. Brabantse trekpaarden zoals Wallter Billet die graag schildert
pen en bóerenfiguren. Verder zijn ^kpers leveren suksesvolle optre-
er ook nog werken te zien vanpano- "ens in Frankrijk en Nederland op.
ramische vergezichten van sneeuw- Optredens in Duitsland en Japan
en zomerlandschappen en stille- worden aangeboden. Dat die toer-
vens. Iedereen is van harte welkom nees er nooit gekomen zijn, was te
op deze tentoonstelling, die alleen wijten aan eenzame lieven en wen-
geopend is op zaterdagen en zonda- kende legerdiensten. De ontmoedi
gen van 14.30 tot 20 uur. ging is zo groot dat The Layabouts
zichzelf in 1968 opdoeken.
Het einde van The Layabouts bete
kent niet het einde aan het muzikale
leven van de groepsleden. Zij dui
ken weer op hetzij afzonderlijk of in
gedeeltelijke vorm in diverse mu-
ziekformaties als Just Born, The
Blues Workshop, Chris Davis Band,
The Magics, Vocation, Tarantula.
Ook op andere muzikale terreinen
maken ze zich verdienstelijk, zoals
I in muziekscores voor films en AV-
programma's. Zelfs zo verdienste-
lijk dat er Europese filmmuziekprij
zen gewonnen worden.
Er wordt ook geëxperimenteerd.
Vlaamstalige rockprojekten wor
den opgezet als Alias, De Barden,
Adams Druivenblad. Bij die aktivi-
'eiten lopen de vroegere groepste
len elkaar af en toe nog eens tegen
Johan Heirman deelde in de eerste
plaats mee, dat, in verband met
Eendracht Aalst en zijn verkeers-
Plan, de buurtbewoners van de wijk
ark De Blieck, het spijtig vonden
dat ze maar een paar uur voor de
wedstrijden op de noogte waren van
de nieuwe verkeersregeling tijdens
de thuismatchen. Volgens Heirman
is, zoals het verkeersplan nu ge
structureerd is, het parkeerpro
bleem verlegd naar andere omrin
gende straten. Als alternatief for
muleert hij enkele voorstellen:
- De Oude Dendermondsesteen-
weg, vanaf Zavelbaan tot en met
Parking van AKV Vriët langs één
kant de auto's laten parkeren
i.p.v. volledig parkeerverbod.
- Voor de buurtbewoners van de
Bredestraat enkele parkeerplaat
sen voorzien op het Engelplein.
Begin juli 11. ontving de Jeugdige
Waker een brief van de Aalsterse
burgemeester in verband met een
vroegere ongeruste vraag verband
houdende me't een gemeentelijk
rampenplan. Hierin werd meege
deeld, dat na de studie door een
werkgroep die was samengesteld uit
vertegenwoordigers van alle hulp
en ordediensten en stadsdiensten,
op 21 mei '91 een ontwerptekst was
aangenomen, gebaseerd op een
werkdokument van de heer Gou
verneur. Hierbij aansluitend wordt
nu gewerkt aan de interne rampen
plannen voor de verschillende be
trokken diensten en wordt een ver-
zamelnota opgemaakt die de logi
stieke mogelijkheden van de regio
vastlegt.
Aktie proper Aalst
Ook op een ludieke manier wil Jo
han Heirman zijn ideeën verder aan
de beleidsmensen overbrengen. Zo
zal hij bij de volgende gemeente
raad alle leden een stuk spons ter
hand stellen om het standbeeld van
Dirk Martens en de andere stand
beelden op te kuisen. Hij zal zelf het
voorbeeld geven door zijn
'Ajuinboer' (Award uit de Oilsjter-
sen Ovend') publiek op te kuisen.
Op woensdag 16 oktober zal De
Jeugdige Waker om 16 u. post vat
ten op de middenberm aan de rode
lichten aan de Colruyt te Aalst.
Daar zal hij zijn Aalsterse stadskuis-
beurt verder zetten. Op zaterdag 26
oktober zullen in de vroege uurtjes
alle oude verloederde gebouwen
gesierd worden met het opschrift:
Verkrotting! Hoelang nog?
In verband met de bestraffing van
de jeugdige verkeerszondaars is be
gin september opnieuw een schrij
ven verstuurd naar dc Burgemees
ter met de vraag of deze aktie nog
wordt verder gezet. 'Moeten deze
kinderen en jonge mensen eerst nog
50 jaar worden?' vraagt Heirman
zich laconiek af. Hij hoopt van niet
en hoopt daarbij nog op een positief
antwoord.
Gevaarlijke stoffen op Wijngaard-
veld?
Buurtbewoners van industrieter
rein Wijngaardveld hadden de
Jeugdige Waker in het bezit gesteld
van een aantal etiketten van verpak
kingsmateriaal, afkomstig van pro-
dukten die zouden gebruikt worden
in bepaalde bedrijven aldaar, die
hiermee buiten materieel opkuis-
ten.
Volgende aangebrachte aanduidin
gen op deze etiketten, zouden deze
produkten bijzonder gevaarlijk en
milieu beschadigend zijn. Deze pro
dukten bevatten fluorwaterstof, sal
peterzuur en fosforzuur. Johan
Heirman heeft hiervan Schepen De
Meerleer op de hoogte gebracht
aan de hand van een schrijven,
waarin hij aandringt op een onder
zoek dienaangaande.
P.H.
De Amerikaanse uitvinder Stephen A.
Holcomb heeft een nieuw fiestzadel ont
wikkeld waarvan het anatomisch gevorm
de zitgedeelte is voorzien van een rugsteun
tje dat tijdens het fietsen kan versteld wor
den door middel van een hendel.
Met een overschot op de handelsbalans en,
vorig jaar met een positief saldo van 6,8
miljard, verkeerde het Belgisch meubel
eind 1990globaal gezien in goede gezond
heid. België is nu de tweede Europese meu
beluitvoerder per aantal inwoners gewor
den. Dat maar om het belang van het
Internationaal Meubelevenement aan te
tonen dat van 10 tot 14 november in de
Heysel te Brussel plaats heeft.
Het Rodenbachfonds wil de honderdste
verjaardag van de geboorte van Filip De
Pillecyn niet onopgemerkt laten voorbij
gaan en organizeert een Filip De Pillecyn
wandeling in Hamme.