Aalst kent weer druk toneel verenigingsleven De Voorpost-18.10.1991 -3 Va** erd Werd er ooit eens niet gezegd: «De wereld is een schouwtoneel, eenieder dei speelt zijn rol en krijgt zijn deel. «Deze uitspraak indachtig, hebben de len verschillende besturen van de talrijke Aalsterse toneelverenigingen, zeker n 2 niet stil gezeten tijdens de vakantieperiode. Bij het begin van het nieuwe na; teaterseizoen, pakken ze nu ook allen uit met een zeer gevarieerd voorstel lingenprogramma. Het mag zeker merkwaardig heten dat, in deze tijd van overconsumptie, er in Aalst zich nog zoveel mensen willen wijden aan «de edele kunst van het gesproken woord». Blijkbaar wil men er deze ryke, aloude traditie in ere houden en verder zetten. KONINKLIJKE ALOUDE REDERIJKERSKAMER SINT-BARBARA -ARBEID EN KUNST- m« )lik ve /fe<131 (j. 'J Koninklijke aloude Rederijkerska- 01 mer Sint-Barbara programmeert in ondertoon van eerherstel ree V°OT deken André Van der Eist, deken van de Kamer, is de zomerpe- ,cji node niet alleen de stilte vóór, maar ik de stilte na de storm geweest. :n vijftal suksesvoorstellingen, laaronder «Romero» waarmee het laamse land werd doorkruist van irugge tot Heverlee, met 19 reis- foorstellingen. De 22ste editie van !oi< 'e Prov'nc'a'e voordrachtwedstrijd, e) :n het rederijkerscongres, tentoon- [0< (telling en wagenspelenfestival, dat amen met de Catharinisten werd jeorganiseerd en uitgewerkt, waren eker projecten die van de leden ran de Kamer wel heel wat bijko- nende inzet hebben gevraagd. Rederijkerskamer St. Barbara, gaat ichter onverstoord de ingeslagen veg verder. Op 22 november stap- len ze opnieuw op de planken met «Stilte, A.U.B.» een blijspel van Mi- :hael Frayn, in vertaling van Mare ft'esemael en in de regie van Mare )e Cock. In de lente van volgend aar pakt men uit met «Moordenaar net twee gezichten» een thriller in Ie regie van Roger De Wilde. In iril 92 is een gastvoorstelling ge- icht door het Mechels Miniatuur :ater, de publiektrekker. Zij bren- :n «Komedie met hert», een spe- lal voor het MMT door J.J. Dwo- bewerkt Italiaans sprookje «Ko- g Hert» van Carlo Gozzi. deze produkties worden in de- ilfde lokatie gebracht als vroeger; schouwburgzaal in het C.C. De 'erf. «Het is onze wens en nood- lak dat wij sinds jaren een onder men vinden in het C.C. De Werf het grote plateau van de schouw- irg gebruiken om ons uit te leven, 'ij zijn bijzonder ingenomen met C prachtige samenwerking die wij iet zowel het technisch als het ad- Ji linistratief personeel van het Kul- ureel Centrum hebben. Anderen loqia puien soms kritiek naar De Werf oe, wij hebben daar zeker geen re ien toe. Meer Aalsterse vereni- ingen zouden er hun vaste stek ',e loeten van maken. De handelwijze vorfl an veie komt ons over ais van je. oand die in zijn woning een prach- B6" ig ingerichtte slon bezit en zijn be- 11 SP! oek ontvangt in zijn achterkeu- en», aldus André Van der Eist. Oosl Naast hoger vermelde produkties, heeft men bij Sint Barbara opnieuw de intentie om samen met de Catha rinisten een wagenspel te organise ren. De periode hiervoor ligt nu in beraad. Wel worden activiteiten als een Aalsterse Topdag en Kunst- en Ambachtenmarkt hiervoor als ge schikte omstandigheden aanzien. Provinciaal klasseringstornooi De jongste jaren heeft de Barbara- kamer niet de beste herinnering aan de deelname aan het provinciaal klasseringstornooi. Tijdens het sei zoen '89-'90 brachten zij «My Fair Lady» voor het voetlicht met deel name optie. Door dat het geen vol ledig gesproken toneel betrof, ver loor men de kans op provinciale klassering. De inspanning van zo'n 150 toneelliefhebbers kreeg niet de verwachtte aandacht en het bestuur van de Kamer stelde zich toen te recht de vraag of dergelijke tornooi's ingericht worden als sti mulans voor het liefhebberstoneel, of voor het opleggen van «de letter van een reglement». Vorig jaar de den zij opnieuw mee, maar werden opnieuw gewipt, omdat in een stuk in één van de vijf rollen dialekt ge sproken werd. Dit leek volgens arti kel 22 van het reglement niet toege laten te zijn. Daarenboven werden zij nog beboet omdat zij «stoute jon gens» waren geweest en protest hadden aangetekend. Bij Sint Bar bara geeft men de moed echter niet op en hoopt men op eerherstel in het komende seizoen. Opnieuw hebben zij ingeschreven om kans te maken op betoelaging. «De provin ciale klassering betekent een betoe laging van 20.000 fr. op jaarbasis, uiteindelijk betekent dit slechts de prijs van één avopd De Werf huren» verklaarde Van der Eist. Naast het opnieuw programmeren van de traditionele voordrachtwed strijd in het voorjaar van '92 en het samen met de Catharinisten orga niseren van een tweede wagenspe lenfestival, heeft men bij de Barba- risten nog heel wat grootse plannen. In maart 1993 wordt, in navolging van het succes van «My Fair Lady» de musical «The Sound of Music» voor het voetlicht gebracht. Jo Waegeman, die een eigen kijk op het gebeuren heeft, zou de regie voeren, terwijl Luc Van Mossevelde de spilfiguur zou zijn van het musi- cale bijgebeuren. Er wordt nu reeds gewerkt aan de bezetting van de belangrijke kinderrollen. inderdaad hoogtepunten met voor stellingen als «Kinderen van een mindere God» en «Passio Christi», gebracht bij de herdenking van 100 jaar herinrichting. De absolute top pers zoals het rederijkerscongres, de tentoonstelling, de feestviering, het wagenspelenfestival, die zij sa men met de Barbaristen organiseer den hadden voor hen ook wat bij komende, intensieve inzet ge vraagd. Zwaarder kwam het verlies aan van twee verdienstelijke leden, die meer dan een halve eeuw het wel en wee van de vereniging mee maakten: Jef Francois, ere-vaan- drig en Luc Kieckens, ere-archiva- ris. Na het uitermate zwaar beladen en krachtenslopende voorbije seizoen, hebben de Catharinisten gemeend, het dit seizoen wat luchtiger aan te moeten doen. Zij zijn daarogi de Franse toer opgegaan. De waarheid indachtig, dat luchtige en schui mende champagne van een goed Frans merk hartversterkend en sti mulerend kan werken, hopen zij dan ook dat hun jaarprogramma een breed toneelpubliek zal kunnen aanspreken. Half november '91 wordt gestart met een eerste produktie. «Een vlo in het oor» van Georges Feydeau Aalst. Herman Slagmulder, deken van de Catharinisten (centraal) liet regiesseur Walter Boni (rechts van hem) 'Le Tartuffe' nieuw leven in blazen, terwijl Fons De Koninck (rechts) een jeugdproduktie 'De Golf zal regisseren (a) De Koninklijke aloude Rederijkers kamer de Catharinisten, gaan de Franse toer op De Catharinisten denken met ge mengde gevoelens aan het voorbije jubileumjaar terug. Zij omschrijven het als een jaar met hoogste voldoe ning en diepste smart. Zij kenden tschi :hou >udt terz i Andere Van der Llsl, deken van Sint Barbara, de Koninklijke Aloude il nog ilrcdi de be/ielet Samen mei reyjssuer Mare De en dek/irveranlwoordelijken pi ramlende bij bel nieuwe werkjaar (a) DE CATHARINISTEN - AALST zal geregisseerd worden door Alain Brodelet: een uitstekend acteur, zanger en koorleider uit Geraards- bergen. Zijn aangeboren komisch talent laat bij de montering van de wereldberoemde Franse Vandevil- le het allerbeste verhopen. Eind januari van volgend jaar ko men de Catharinisten met een jeugdproductie op de proppen. In de Regie van Fons De Koninck wordt «De Golf» van Ron Jones geprogrammeerd. In het kader van hun jeugdwerking, bieden de Ca tharinisten aan Fons De Koninck de gelegenheid, om via een innige sa menwerking zijn ideeën uit te wer ken. Nadien volgt een tweede produktie van een «Frans» stuk. «Le Tartuffe» van Molière, wordt opnieuw leven ingeblazen door regisseur Walter Boni. Enkel geactualiseersd door hedendaagse kleding en aangepaste enscenering, blijft het stuk zijn orgi- nele kracht behouden. Zelfs de in versen gesproken tekst, zijn geen volgens Walter Boni, geen hinder om van het stuk een bijzonder ge nietbare produktie te maken. Zoals de Barbaristen, blijven de Ca tharinisten ook dit seizoen bij de weinige amateurs die het aandur ven het grote podium van het C.C. De Werf te bespelen. Zij vinden dit zeker en vast niet de gemakkelijkste oplossing, maar zij willen op die ma nier het profiel helpen bepalen van het culturele leven in Aalst. «Wij kunnen het ons niet voorstellen dat het grote schouwburgpodium bin nen enkele jaren alleen nog het pri- vé-terrein van de professionelen zou worden en dat het in de bedoe ling zou liggen alle amateurs naar 'zo gezegd' meer geschikte zalen over te hevelen» aldus Herman Slagmulder, Deken van de Kamer. Naast de drie hogergenoemde pro dukties plant de Catharinisten Ka mer nog tal van activiteiten. Zo wor den eind november de Catharina- feesten gehouden, eind december een kinderfeest in 't Kapelleken, in februari '92 Katrienenkarnavalbal, in de meimaand Lenaertstichting en half juni '92 de traditionele Bar- hc(|uc. gings- en andere aanpassingswer- ken reeds voltooid. Programmatie van 't Land van Riem Met de produktie van «Jeugd of Gelukkige Dagen» zal het Koni- nglijke Zang-, Toneel- en Letter kundig Gezelschap 't I.and van Riem, voor het eerst het vernieuwd «Kat-theater» in gebruik nemen. Dit blijspel van Claude Puget is een stuk gebracht door jonge mensen, over jonge mensen, maar geschikt voor alle publiek, ongeacht de leef tijd. De regie is in handen van Liens Smolders uit Lede. 1872 In maart '92 staat «De mensen van hiernaast» van Alan Ayckbourn op de affiche, beter bekend onder de titel «Liefde half om half». Dit stuk wordt geregisseerd door Dirk Dael- Tejater 80 - produkties Van half tot eind november brengt Tejater 80 in Netwerkcentrum de eigen produktie: «Dicht bij een klein bos» van Jean-Michel Ribes in regie van Patrick Snoeck. Van half tot eind februari 1992, eveneens in het Netwerk-Centrum, wordt «Wa re Liefde» van Tom Stoppard voor het voetlicht gebracht. Deze mo derne kijk op de tragi-komische as pecten van huwelijks- en partnerre laties, worden geregisseerd door Dirk Van Vaerenbergh. Als gastproduktie, plande Tejater 80 op 9 mei van volgend jaar, een voorstelling in het Kat-theater door een gastgezelschap. Titel van het stuk en naam van het gezelschap kunnen momenteel nog niet meege deeld worden. Toneelgezelschap De Schakel: van Timmermans tot Russell Eveneens gebracht in het Kat-thea ter, plande De Schakel van begin tot half december: 8 voorstellingen van «En waar de ster bleef stille staan» van Felix Timmermans, in de regie van Tuur Van Den Brulle. Eind ja nuari '91 schakelt men over op «Eet meer Freud» naar Arthur Schitzler in regie van Anton Cogen. Als der de en laatste produktie, werd «Shir ley Valentine» van William Russell ingeschreven in regie van Ella Loo- man. Dit gebeurt dan van half tot eind april '92. P.H. Progressief Aalsters collectief thea ter vzw (PACT) verder op ingesla gen weg Sinds begin 1986 programmeert PACT elk jaar vier eigen theater- produkties in zijn «Bathyscaaf», aan de Meuleschettestraat 74 te Aalst, een onafhankelijke theaterruimte met polyvalente zaal. Dit is ener zijds een luxe, die de andere toneel gezelschappen hen wel benijden, wat deze theaterinfrastructuur bied hen een grote artistieke armslag qua organisatie, scènebeeld en sfeerschepping. Dit alles, zal eens te meer blijken tijdens de eerste produktie in okto ber, november van «Het gebroed opder de maan», een tragiekomedie van de populaire auteur Gildas Bourdet, in regie van Bert Van Ti chelen. Bij dit stuk, wordt de thea terzaal in zijn oorspronkelijke staat teruggebracht. Eind december en begin volgend jaar wordt uitgebracht met «Da meswerk» een tweede produktie voor dit seizoen. Een stuk over spitsvondige, absurde humor over het liefdesleven van drie vrouwen, geschreven door Danaud, wordt ge regisseerd door Guido Van den Berghe. Dit wordt gebracht samen met «The Line» van Israël Horo witz. In februari-maart '92 wordt «Vrijdag» van Hugo Claus gebracht in regie van Achiel Van Malderen en als laatste productie is «Het ka steel van verdoemenis» van Anton Cogen en Gunnar Callebaut aan de beurt. Ronald Schollaert, woordvoerder van vzw Pact verklaart dan waar schijnlijk weinig toneelgezelschap pen in hun schoenen zouden willen staan, als het er op aan komt, de rekeningen te betalen om over ho- gervernoemde faciliteiten te kun nen beschikken. «Dat kunnen wij onmogelijk met eigen middelen maar alleen dankzij de sponsoring van het bedrijfsleven en de steun van ons publiek». Vorig seizoen zijn wij - financieel gesproken - maar nipt met de hakken over de sloot geraakt. Het ligt in onze bedoeling dit jaar beter te doen, met o.a. de hernieuwde actie «Doorlopende opdracht» genoemd verklaarde Schollaert vastberaden. VZW Kat-theater en Netwerk Op 26 april van vorig jaar, werd de vzw. Kat-theater opgericht, dit in samenwerking met de toneelvere nigingen De Schakel, Tejater 80, Het Land van Riem, Voor Taal en Vrijheid en Netwerk. Hierbij kreeg het Kat-theater het beheer over de vroegere stadsschouwburg op het Vredeplein. Deze zaal had duidelijk een herinrichting nodig. Deze kwam er dan ook. In november S eerstkomend zullen de deuren dan p ook opnieuw officieel geopend wor den. Tegen deze maand, dienen zo wel de zaal als het foyer volledig afgewerkt te zijn. Kleedkamers werden aangepast en in de gang kwam nieuw sanitair. On dertussen wordt volgens voorzitter Dolf Sedeyn hard gewerkt aan het plaatsen van nieuwe ramen in de zaal. Daarna dient nog gezorgd te worden voor het plaatsen van vast tapijt en een geluidswerende wand. Ook de zitplaatsen worden aange past. Er werd gezorgd voor meer beenruimte. Hierdoor zal de capa citeit van het theater wel dalen van 220 naar 194 zitplaatsen. Op dit ogenblik zijn alle brandbeveili- Aalst. Ook het Aalsters Dendersas wordt grondig aangepakt (a)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 3