Podium-uitjes in De Werf Uitmuntende muzikale vreugde in O.-L.-Vrouw Hemelvaartkerk te Erembodegem m Anto Diez, Georges Steel en Jan Van den Driessche in Hof te Puttens te Lede Nieuw Leven met twee produkties F Kinderzondag: 'De kleine prins van Denemarken' (10.11) Feydeau's: 'Een vlo in het oor' - Catharinisten (15/16/17.11) K [g 10 - 1.11.1991 - De Voorpost We maakten zaterdag 19 oktober 1991, om 20 uur, in de 0.-L.-Vrouw Hemelvaartkerk te Erembodegem een werkelijk prachtig koncert mee: het zesde muziekkoncert van de Koninklijke Fanfare «Niets zonder Arbeid, Trouw en Eendracht» uit Erembodegem o.l.v. Freddy Van Laer, met medewerking van het koor «Cantate Domino» van het St.-Maarteninsti- tuut te Aalst, o.l.v. E.H. Michaël Ghijs. De jubileumviering «Albert Geys- sens 65 jaar op weg met de Konink lijke Fanfare Niets zonder Arbeid- Trouw en Eendracht-Erembode- gem» op 31 augustus 11; heeft mu- ziekminnend Erembodegem onge twijfeld nog fris in het geheugen... En meteen ook de historiek van de ze 151-jarige Erembodegemse mu ziekvereniging... Ze helpt feestelijk heden opluisteren in en buiten de gemeente, waar ze de mensen ver maakt en op een kunstzinnige ma nier bijdrage levert aan het kermis- gebeuren. Ze speelt een belangrijke rol in de plaatselijke gemeenschap, het dorp, de wijk. Bij allerlei belang rijke lokale gebeurtenissen, blijde of droeve, wordt ze betrokken- Het overgrote deel van de inspan ningen gaat echter naar koncerten. Vooral de laatste jaren kent ze een steile opmars inzake aantal muzi kanten en streven naar kwaliteit in de amateuristische blaasmuziek. De kunstconcerten, in de kerk van Erembodegem-centrum opgevoerd door deze fanfare, zijn dan ook hoogtepunten geworden van recen te jaarprogamma's. Reeds maanden werkten en repe teerden de muzikanten - 4 dwars fluiten, 7 klarinetten, 1 sax-sopraan, 4 sax-alto's, 2 sax-tenors, 1 fagot, 4 bugels, 5 trompetten, 2 hoorns, 1 alto, 4 trombones, 2 baritons, 2 tuba's, 2 bas-tuba's, 1 percussie, slagwerk, grote trom en pauken - het trommelkorps en dirigent Fred dy Van Laer (Aalst 6.10.1945) om te groeien naar een kwalitatief hoog staand zesde muziekkoncert. Cantate Domino Zeer veel oefening, inspanning, kunde, inspiratie en ziel brachten dit koor op een zeldzaam niveau. Cantate Domino heeft een indruk wekkend palmares en trad reeds op in heel Europa, maar ook in New York, Zuid-Afrika, Japan, Taiwan en Israël. Dirigent Michaël Ghijs (°Gent, 1933) volgde E.H. Ghijselen in 1958 op als dirigent van dit kna pen- en jeugdkoor. Muziekpeda- gogie en Algemene Muziekleer volgde hij aan het Lemmensinsti- tuut te Mechelen. Vooral koördina- tie was voor hem de te volgen weg: de kinderen muziek bijbrengen langs de koorzang om, werd voor hem een ideaal dat hij in het Sint- Maarteninstituut kon verwezenlij ken naast zijn taak als godsdienstle raar. Zijn eigen dirigeerstijl is vooral ge kenmerkt door een soepele gestiek en een beheerste frasering. Presentator van de muziekavond was Philemon Eeckhout, ervaren regisseur van de Erembodegemse toneelgroep «Onder den Toren». De kerk zat nokvol toen hij er even na acht uur alle muzikanten en het programma voorstelde. Het muzikaal feest ging van start met «Piqué Dame» van Franz von Suppé, gebracht door de fanfare. «Piqué Dame» is een operette uit 1864. Levendigheid, jeugdige opge wektheid, vrolijkheid en dynamis me zijn woorden die zeer goed het karakter van deze kompositie ver klanken. Na deze prachtige aanhef kregen we van de fanfare als tweede stuk «The Young Maria»: een ar rangement van Ted Huggens van een werk van Charles Gounod (°1818,11893), in een modern kleed je en met passende begeleiding. Het intermezzo werd hierna prach tig verzorgd door het Schola Canto rum Cantate Domino (wiens reper torium zowat de gehele muzieklite ratuur omspant. Het Gregoriaans, de Renaissance, de Hoogbarok, de Romantiek en de hedendaagse koorwerken sieren hun program ma!) Op het programma: «Alta Tri- nita», «Canticorum Jubilo» van Handel, «Ize Cheruvimi» uit de Bij- zantijnse ritus, «Cibavit Eos», «de Profundis Clamair ad te Domine», «Quaerite primum regtnum Dei» en «Ave verum corpus natum» van W.A. Mozart. (Mozart is ontzet tend populair. Zowel de film Ama- deus als het Mozartjaar zijn daarvan een bewijs...). Feestelijke muziek, uitgevoerd con brio! Ook «Roran- do caebi defluant natum» van Vod- nansky, een «Ave Maria» en «Gau- de mater Polonia» kregen bijzonde re aandacht. Alvast muziek voor al le tijden... Blijvende muzikale schoonheid.... De fanfare zette het tweede deel van het koncert in met het kunstvol le «Ballet Egyptien» van Alexander Luigini (1850-1906). Het is een vier delige suite. Het allegro non troppo is gemaakt volgens een klassiek schema: eerst een vloeiende melo die en een pittige ritmische passage, daarna een thema van de bassen. Dan volgt er een soort doorwerking, waarin de komponist de vloeiende melodie en het thema van de bas met elkaar konfronteert. Tenslotte worden de twee elementen van het begin terug naar voor gebracht. Het tweede nummer is een levendig scherzo. De triangel zorgde voor een exotisch tintje. Het derde nummer is een trager en zangerig deel. Het laatste nummer heeft een rusti ge en expressieve aanvang. Daarna grijpt dc komponist terug naar het vloeiende thema waarmee het werk opende. Plots wordt het tempo op getrokken en reeds vroeger gehoor- Aalst. Jeugd en Muziek vzw Aalst oogstte biezonder veel sukses op het Mozart- koncert in het stadhuis te Aalst (a) Aalst. In Herdersem trad Walter De Buck op in de parochiezaal (a) Van 1 tot 24 november expozeren drie kunstenaars hun werken in ga lerij 't Hof te Puttens aan de Wi- chelsestraat 20-22 te Lede. Het gaat om Anto Diez, Jan Van den Dries sche en Georges Steel. Het werk van Anto Diez kan men zien in de galerij zelf. Diez is lid van verschillende binnen- en buiten landse kunstverenigingen en be haalde heel wat vooraanstaande onderscheidingen voor zijn werk. Hij is stichter en mecenas van de jaarlijkse wedstrijd voor plastische kunsten die zijn naam draagt. Wer ken van Diez zijn in het bezit van Koning Boudewijn, de Belgische Staat, verschillende musea, van di verse openbare en provinciale ge bouwen en sedert 1985 hangt er van hem ook een groot werk in het Poesjkinmuseum te Moskou. Jan Van den Driessche is een nog jong kunstenaar die sedert 1986 elk jaar opnieuw zijn werken bekroond zag met meerdere prijzen en eervol le medailles. Hij nam deel aan vele groepstentoonstellingen en expo- zeerde ook individueel op meerde re plaatsen. In de komende maan den is werk van hem te zien in Parijs en in Boxmeer in Nederland. De schilderijen van Jan Van den Dries sche bezitten een onuitputtelijke bron voor ontleding en omschrij ving, maar in de schilderkunst gaat het om talent en artistieke zelfstan digheid. Zijn werk wordt in de pas sage van 't Hof te Puttens geëxpo- zeerd. En dan is er nog Georges Steel die het vak leerde bij bekende leer meesters als Baron Isidoor Opso- mer en Constant Permeke. Hij voel de zich aangetrokken tot het avon tuur en weck uit naar het Spaanse Granada, na omzwervingen door heen Nederland, Zweden, Duits land, Oostenrijk, Frankrijk, Liba non, Egypte, Turkije, Jordanië en Portugal. Aan de voet van de Sacro Monte deed hij heel wat inspiratie op bij de zigeuners. Op de artiesten zolder van de galerij is zijn werk te zien. De vooropening van deze tentoon stelling heeft plaats op vrijdag 1 no vember om 19.00 uur. Joris De Smet stelt de kunstenaars voor. De ten toonstelling kan bezocht worden elke vrijdag van 19.00 tot 22.00 uur, tijdens de weekends en op de feest dagen van 14.00 tot 22.00 uur. de elementen worden verwerki een briljant slot.... Het volgende stuk was «Amaa Grace»: een arrangement van \i Hautvast (die zowat 6 komposii en 60 bewerkingen schreef), traditionele Schotse doedelzaki lodie van Stewart Fairbairn werkt tot een topper voor ham nieorkest. Dit nummer stond zeker in konti met de daaropvolgende «Suite Russion dances» van Terence Al Kenny (1931 te Londen). Het deel van deze suite is een rom aanvangt met een uitgebreide ini ding, waarna een levendige roi* dans volgt. In het tweede deel, fi pnjs, mance, gaat het er wat rustiger a toe om dan alle remmen los te w en in het laatste deel «Trepak»~i Russische kozakkendans in een vendig tempo. «Menuet from Berenice» een si< lijke, hoofse dans, bewerkt uit opera «Berenice» van Georg Fri drich Handel (1737) voor harmoi of fanfare - orkest door Wi TeU Hautvast en tenslotte het bisnu mer, het derde deel van de «Sui on Russion dances» betekenden! einde van deze prachtige muzid avond. Samen met honderden muziekli hebbers maakten we zaterdagava beslist een prachtig koncert met verscheidene smetteloos uity voerde hoogstandjes zowel doori fanfare als door het koor. Niet zo verwonderlijk dat er nai der nummer en zeker op het einó atk. van deze aangename muziekavoi flink werd geapplaudisseerd! Heel wat Erembodegemnaars tj *^a ken nu reeds met belangstelling ia tfe naar het zevende muziekkonca van hun fanfare. 1979, DJ fraus Het tijdschrift 'Toerisme in Om Vlaanderenheeft het dit keer over hei lm van Cyriel Buysse, Waasmunster, de W lemeersen in Denderleeuw, het Brantege pad in Haaltert en de tentoonstelling at Portugese kunst in Gent. Het nummert H 100 fren kan besteld worden bij de Fcdei tie voor Toerisme in Oost-Vlaanden I Kon. Maria-Hendrikaplein 64 te I Gent. De Federatie voor Toerisme in Oct Vlaanderen heeft een nieuwe broek klaar met dagtrips voor groepen. Men er 30 kant-en-klare daguitstappen in die met de uiterste zorg werden samerd steld. De brochure Dagtrips voor groeft kan gratis worden bekomen bij de Fedet tie voor Toerisme in Oost-Vlaandttt Kon. Maria Hendrikaplein 64 te 991 Gent (091/22.16.37). Zondag 10 november: kinderteater 'De kleine prins van Denemarken' 'De kleine prins van Denemarken' is Shakespeare ('Hamlet') in het klein, een koningsdrama voor het hele gezin. Terwijl de koning van Denemarken ver van huis oorlog voert, beramen zijn broer Claudius en de raadsman van het hof, Polonius, een moord aanslag op hem. Hamlet, de zoon van de koning, is toevallig getuige van dit snode plan. Hierdoor raakt hij volkomen in de war. Misschien kan hij het geheim vertellen aan zijn geliefde Ophelia, maar zij is tevens de dochter van Polonius. Wanneer de koning terug thuis komt en het moordplan zal uitgevoerd worden, tracht Hamlet zijn vader op de hoogte te brengen van het naderend onheil. Dit lukt echter niet met een... 'De kleine prins van Denemarken' is een typisch voor beeld van Zweeds familieteater. Het unieke aan deze produktie van Teater 42 is dat zij gespeeld wordt door vijftien jongeren tussen negen en vijftien jaar. Deze voorstelling is geschikt voor kinderen vanaf negen jaar. Ze wordt opgevoerd in de Schouwburg op zondag 10 november om 15 uur. De toegangsprijs bedraagt voor kin deren 100F of 1 strip en voor volwas senen 170F of 2 strippen. Reserve ren kan op nr. 053/76.13.12. Weekend 15-17 november: Cathari nisten spelen 'Een vlo in het oor' Op vrijdag 15 en zaterdag 16 novem ber om 20 uur en op zondag 17 no vember om 15 uur spelen De Catha rinisten in de Schouwburg van De Werf de onverwoestbare vaudeville 'Een vlo in het oor' op van Georges Feydeau. Dit werk behoort tot het vast repertoire van de Comédie Frangaise. In vele grote teaters van o.a. Londen, Berlijn en andere we reldsteden oogstte en oogst het nog altijd groot sukses. Het Théatre des Nouveautés bracht de eerste opvoe ring in Parijs in 1907. Als je man jarenlang een bruisende stroom is geweest en dan ineens... pfft, niets meer... volkomen uitge droogd! Wat moet je dan veron derstellen? Voor mevrouw Chan- debise is er maar één konklusie: haar man bedriegt haar. Zij wordt in deze overtuiging ge sterkt, wanneer ze 'toevallig' de post van haar man nakijkt en een pakje vindt met daarin een paar van zijn bretellen. Afzender is het Hötel du Minet Galant, dat nu niet be paald bekend staat als een familie pension... Mevrouw Chandebise zint op wraak en roept hiervoor de hulp in van haar vriendin Lucienne Homenides de Histangua. Hun plannetje heeft alles te maken met een geparfumeerde brief, die me vrouw Chandebise naar een hotel moet lokken om hem daar te be trappen. In zuivere Feydeaustijl wordt het verhaal aanstonds on voorspelbaar, wanneer onder ande re identiteiten worden verwisseld. Voeg hierbij nog dat de domme ho telportier Poche als twee druppels water op meneer Chandebise lijkt en alles wordt nog ingewikkelder. De poppen gaan aan het dansen.... Met Feydey (1862-1921) bereikte het vaudevillegenre zijn hoogtepunt. Maatstaf voor zijn wereld is het mondaine leven in Parijs; wie niet in overeenstemming daarmee han delt, is belachelijk. In de wervelwinden van zijn stukken verdwijnt het laagje fatsoen vrij snel en wordt het snobisme doorprikt. Door personages en voorwerpen uit hun vertrouwde omgeving en kon tekst te halen, worden de opper vlakkigheid en de leegheid van kon- venties onthuld waarbij de dubbele moraal van de bourgeoisie van 'La Belle Epoque' aan het licht komt. Alles kon, niets mocht. Wat hij naliet was een oeuvre van bijna mekanisch-precies gekon- strueerde stukken, waarin 'la comédie' in al haar facetten (van wrang-cynische sous-entendu tot eklatante grand-guignol) een onge ëvenaarde invulling krijgt. Enkele hoogtepunten: 'Monsieur Chasse' en 'Le Système Ribadier' (1892), 'Le Dindon' (1896), 'La dame de chez Maxim' (1899), 'La puce a l'oreille' (1907) en 'Occupe-toi d'Amélie' (1908). Voor de tweede wereldoorlog werd zijn werk beschouwd als een van de bronnen van het 'Théatre Dada' maar verder werd de vaudeville, sa men met het melodrama, toch be schouwd als het mindere kind van de 'ernstige' dramatische kunst. Georges Feydeau stijgt uit boven zijn etiket van 'meester van de vaudeville' en is eveneens een be langrijk satiricus en tijdscriticus. Hij hield zijn tijdgenoten - in de aller eerste plaats de bourgeoise - een spiegel voor, waarin zij hun hele milieu herkennen, behalve natuur lijk zichzelf. Hij maakte in zijn stuk ken het zelfgenoegzame, ijdele, hi- pokriete burgerdom belachelijk op een sublieme manier. De enigen die hieraan ontsnappen, zijn de heel jonge mensen of de heel arme: de nederigen, de proleten. De toegangsprijs bedraagt 250F; kortingen zijn echter mogelijk voor groepen, houders van een +3-Pas en jongeren. Voor reservaties: 053/ 77.91.09 (Erik De Smet). L. Toneelgroep 'Nieuw Leven' ondertussen al 25 jaar aktief, kan een rij gevuld palmares voorleggen. Maar dat is in geen geval een reden om op< lauweren te gaan rusten. Integendeel, 'Nieuw Leven' wil ook tijdens kf komende seizoen aan zijn trouw publiek weer twee boeiende voorstelling aanbieden. Een eerste produktie is 'Een vreemd koppel' en later op seizoen volgt een voorstelling van 'De orchideekwekers'. Voor de regie van 'Een vreemd koppel' werd een beroep gedaan op Herman Slagmulder. Het stuk is ge schreven door de suksesvolle blij spelauteur Neil Simon en lokte in het buitenland volle zalen en werd zelfs herwerkt tot een Amerikaanse televisiereeks. Neil Simon staat voor fijne humor, doorweven met dolkomische situaties tegen een tra gische achtergrond. Ook in 'Een vreemd koppel' komen deze ingre diënten voor. Men maakt kennis met het mislukt huwelijksleven van Oscar (Jef De Cock) en Felix (Geert Dc Rijcke) die als twee te genpolen bij elkaar steun zoeken. In dit stuk treden nog aan Hugo De- vrieze, Rik De Pelsmaeker, Eric Fauconnier, Roger De Cock, Mar leen Hobbels en Daniëlla Jacob. Er wordt gespeeld op de zaterdag 30 november en 7 december en de zondagen 1 en 8 december. Voor de opvoeringen van 'De orchideekwekers' moet men de za terdag 28 maart en 4 april en de zondagen 29 maart en 5 april in zijn agenda aanstrepen. Dit keer voert Fons Vinck de regie in een stuk dat door Jules Lambrechts werd schreven en waarin men kenni maakt met een bizarre soms bt klemmende wereld. Het is eenw reld van een grootvader en kleindochter die het best met elkai kunnen vinden. Het is in wezen mooi en gevoelig stuk dat het m hebben van de vreemde sfeer, gewone mens in zijn dagelijkse do< die echter vaak ronddoolt in soms desolate omgeving. Men kan voor deze voorstelling plaatsen bespreken bij Inge Beed man, Drie Sleuteistraat 62 te Aalst. De toegangsprijs bcdra| 150 fr per voorstelling, zestig pl* sers en kinderen tot 12 jaar beti' 120 fr. Men kan ook een abonot ment voor de twee voorstelling bekomen. Minister Dehaene heeft een meerjm campagne opgestart voor de herwaaè ring van de bebouwde kom. Daartoe bek ren de invoering van de 50 km per maatregel, naast maatregelen voor een kt vordering van het gemeentelijk parkeed* leid en de campagne 'minder snel mnab dikke vrienden ma II K touv

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 10