Lede en Papegem vierden gouden K.A.V.-jubileum 2 - 25.10.1991 - De Voorpost De drank had de ellende moeten doen vergeten, maar integendeel zorgde hij voor nog meer ellende in de huisgezinnen, want als dusdanig bleef van het karige loon zeker nog maar weinig over. Vooral de vrou wen zijn het slachtoffer van deze erbarmelijke toestanden, tot op het ogenblik dat er nieuwe sociale ideeën van over de grenzen het land binnen waaien. Dit is het sein om het arbeidersbewustzijn te doen groeien, in die mate dat er vakbon den gesticht worden en de misbrui ken van arbeidsduur beperkt wor den. De 'Commune' in Frankrijk heeft ook bij ons veel stof doen op waaien en de aanstoot gegeven om zich op sociaal vlak te organiseren. Van de politieke vertegenwoordi ging gaat het naar de encycliek Re- rum Novarum, de pauselijke brief die de grote aanleiding was tot het stichten van werkmanskringen, zie kenkassen, spaarkassen, ontspan ningsclubs... maar dan uitsluitend voor mannen. Voor de vrouwen waren alleen godsdienstige groepjes voor burger dames weggelegd, die wel door priesters geleid werden, maar waar een arbeidersvrouw geen toegang vond. Toch zullen ook hier pionier sters zich inzetten voor de volks vrouw om haar mizerie te helpen lenigen en zo wordt de eerste vrou wenbond op 7 mei 1893 gesticht, als afdeling van de kristelijke arbei dersbeweging. Hier stelt men tot doel 'de godsdienstige, zedelijke en stoffelijke belangen van de arbei dersvrouw te verdedigen'. Overal tracht men vrouwenverenigingen op te richten en op die manier ko men talrijke paternalistische vrou wengilden tot stand. Het is dan nog een zekere Maria Baers uit de Ant werpse burgerij, die zich inzet voor het lot van de volksvrouw en reeds in 1908 ijvert voor de lagere klasse. Van Cardijn tot vrouwenemancipatie Terwijl M. Baers zich gedurende een halve eeuw inzet voor de vrou wenbeweging, neemt kapelaan J. Cardijn het initiatief om met en kele thuiswerkende arbeidsters een sekretariaat op te richten, waar de vrouwen met hun problemen te recht kunnen. Hieruit dan ontstaat uiteindelijk de kristelijke vrouwen beweging. Via het blad 'Vrouwenbeweging' komen zij zelf op voor looneisen en worden zij begeleid bij hun opvoedkundige taak. Na de eerste wereldoorlog krijgt men in 1920 de officiële stichting van het Nationaal Verbond der Kristelijke Vrouwengilden die later omgedoopt werd tot Kristelijke Ar- beidersvrouwengilde (K.A.V.). Hierbij verstaat men een werking vóór en dóór de volksvrouw, die uitgroeit tot een stevige nationale beweging, erkend als een volwaar dige tak van het ACW. Het leden blad 'Vrouwenbeweging' zorgt voor het vormingswerk maar de wijk meesteressen leggen het persoon lijk kontakt voor de uitbouw van een programma. In 1924 wordt een dienst voor huishoudlessen opge richt, die uitgroeit tot de gekende 'praktische school'. Wat de emancipatie betreft loopt de molen maar traag, doch na 1935 komt er dan een duidelijk merkbare verschuiving en de vrouwen vereni gen zich zowel plaatselijk als over de grenzen heen. Men voert een verjonging door die er in 1936 komt met een eigen programma. On danks het oorlogsgeweld leidt de KAV een ongemoeid voortbestaan en het is juist in die periode dat nieuwe afdelingen de grote familie komen vervoegen. Gouden jubileum Lede Midden in de oorlog nam toenmalig onderpastoor E.H. J. Van Hoo- landt in Lede het initiatief, om het voorbeeld van andere bonden uit de omgeving te volgen. In augustus 1942 verzocht hij Alfonsine Spit- taels om schrijfster van de 'Vrouwengilde' te willen worden. Na akkoord kreeg zij de opdracht om in elke wijk van Lede een per soon aan te duiden om toe te treden tot de kern.Zij nam kontakt met de toenmalige kandidaat-wijkmeeste ressen en uiteindelijk kon men star ten met 24 vrouwen die elk de hun opgelegde taak zouden vervullen. De eerste vergadering had plaats in de zaal van de 'Volkskring', dit on der leiding van E.H. J. Hoolandt, die in feite als eerste voorzitter fun geerde, want van een georganiseer de groep was er op dat ogenblik nog geen sprake. De aanwezigen kregen als voornaamste taak leden te wer ven, wat ze op positieve wijze de den. Want op 1 januari 1943, na amper vijf maanden werking, telde de vrouwenbond reeds 202 leden. Een jaar later waren het er ruim 300 en op het huidig ogenblik bedraagt het aantal 550, een kleine daling tegenover vroeger toen men toch de zeshonderd overschreed. Struktuur Nadat de geestelijkheid het beleid meer en meer overdroeg aan de mensen die er zich steeds voor inge zet hebben, kwam Alf. Spittaels het voorzitterschap waarnemen. Wie kon men beter kiezen dan iemand die er zich van bij de stichting voor ingespannen heeft om de bond te doen bloeien. Maar in 1970 zou er op nationaal vlak verandering in komen. Intus sen had men een hele struktuur uit gewerkt die aan de plaatselijke af delingen moest ten goede komen. Toen schreef men verkiezingen uit en in de statuten was voorzien dat men slechts gedurende twee termij nen van vier jaar aan de leiding mocht staan. Toch werd Alf. Spit taels in dit jaar nog maar eens her kozen, maar in 1974 was zij statutair verplicht af te treden. Gedurende 32 jaar had zij de taak van voorzit ster waargenomen en men zegt van haar dat ze deze steeds 'waardig, disciplinair en gedienstig volbracht heeft'. In december van 1974 werd ze dan opgevolgd door Yv. Coppens, die later vooral de nadruk zou leggen op de Lourdesbedevaarten. Het ak sent werd verlegd naar de zorg voor de nevenmens, want ze was tevens begeleidster van de kursus voor 'fa miliale helpster'. Zij trok de evolu tie nog verder door en als voorstan der van een afzonderlijke werking voor de jonge vrouwen, kreeg dank zij haar impuls, deze werking meer vorm en gestalte. Elk kon zijn weg gaan en een programma samenstel len, evenwel parallel aan de aktivi- teiten van de oudere generatie. Na één termijn werd ze vervangen door Julia Lievens, die toen al gedu rende vier jaar verantwoordelijke geweest was van de Jong-KAV. Gedurende acht jaar nam zij het voorzitterschap te Lede waar en te vens maakt ze nog altijd deel uit van het Verbond van Aalst en het Na tionaal Verbond van Kristelijke Ar beidersvrouwen. Zij lag ook aan de basis van de oprichting van 'Raad pleging voor Moeder- en Kin- derzorg' te Lede, waarvan zij even eens voorzitster werd en dit nog steeds is, vermits hier geen vastge stelde termijn bepaald is. Mevr. J. Lievens staat volop in de vrou wenbeweging, want zij is ook nog bedrijvig als lesgeefster voor 'snit en naad' bij de KAV. Haar veelzijdig heid verzilvert zij tevens als onder voorzitster van het ACW-Lede. Op het huidig ogenblik wordt de KAV van Lede geleid door Josée De Vuyst, die ook al aan haar twee de 'ambtstermijn' bezig is, want zij nam de fakkel over in december 1986. Ze was nochtans nog maar kernlid sedert 1985, maar toch was zij de geschikte persoon om deze taak waar te nemen, vermits ze een tweede keer verkozen werd. Ook zij dringt er op aan dat de Jong-KAV een eigen werking uitbouwt, die meer doelgericht is, naar de jonge gezinnen toe. Deze jongere genera tie wordt geleid door Hilde De Gendt, die er ook al bijna een jaar voorzitterschap op zitten heeft. Mevr. J. De Vuyst stelt echter dat het tegenwoordig moeilijker is om een vereniging als de KAV te lei den, vooral omdat er meer sekreta- riaatswerk komt bij kijken, maar ook omdat men praktisch verplicht is om vergaderingen te Aalst bij te wonen, welke noodzakelijk zijn om plaatselijk efficiënt te werken. Bo vendien is men van de praktische school naar meer vormingswerk ge- evolueerd, een nadruk die verlegd is door de evolutie van de tijd. Nu richt de werking zich vooral naar handwerk, sport, reizen, lessen reeksen. Een greep uit de vormings avonden bewijst dit: zwemmen, yo ga, turnen, zelf juwelen maken, de monstratie gelaatsverzorging, ge- zondheidstips, kinder- en familie- uitstappen. Met dit laatste komt men echter niet in het vaarwater van de Jong KAV, ook al werken zij eveneens met 'kinderen. Toch is vastgesteld dat de werking van beide afdelingen minder gescheiden is dan vroeger en werkt men zelfs meer samen. Er is een goede wisselwerking, dankzij het feit dat de voorzitster van JKAV tevens kernlid is van de KAV. De afdeling van de KAV-Lede om vat 53 kernleden, waarvan er een tiental deel uitmaken van het dage lijks bestuur. Op die manier heeft men bijna één kernlid per straat, om de organisatie degelijk uit te bou wen. Als proost fungeert tegen woordig E.H. Kris Simoens. Feestviering Het is enigzins wat tegenstrijdig dat men nu al het gouden jubileum van de KAV-Lede viert, die pas in 1942 gestart is. Hierbij moet men echter begrijpen dat men altijd in oktober start met een jaarfeest en bijgevolg de viering bij het begin van het jaar of seizoen neemt. Ook het meifeest in het teken van de moeders, zal in het teken staan van de vijftigjarige viering. Tijdens de feestviering werden de kernleden op het gemeentehuis ontvangen in aanwezigheid van een gedeeltelijk schepencollege. Hier bij vond schepen De Croock dat het een traditie is te grasduinen in het verleden als men reeds een halve eeuw werking kan voorleggen. Voorzitster Josée De Vuyst schet ste de lokale historiek en na haar overliep De Croock de geschiedenis van de vrouwenbeweging in het al gemeen. Hierbij verwees hij naar het uitgangspunt, nl. godsdienst en gezin met de 'Heilige Zending van het Moederschap', zoals het zo ro mantisch genoemd werd, maar in werkelijkheid een toestand die leid de tot problemen en discriminatie. Hij wees ook op de dubbele arbeids taak die een vrouw vervult, maar gelukkig was er een nieuw streef doel, met name de geestelijke en stoffelijke verheffing van de arbei dersvrouw. Geleidelijk aan werd de vrouw gelukkig geïntegreerd in het werkelijke leven, alhoewel dit wel van zeer latere datum is, ook al was er een uitzwerming van allerhande verenigingen via de mutualiteit 'Troost en Zusterliefde'. Met deze viering wordt uiteraard geen punt gezet achter de KAV- werking van Lede, want een halve eeuw betekent in feite slechts een mijlpaal en is meer een stimulans om de vereniging nog tot bloei te brengen, toekomstgericht naar nog meer integratie en meer inspraak, zonder daarom hun vrouwelijke- of gezinstaak te verloochenen. K.A.V. Papegem 50 jaar Niet overal kan men in de beste omstandigheden starten en de moeilijkheidsgraad is nauwelijks Lede. De jubilerende KAV van Lede voor het gemeentehuis tijdens de viering (jv) vergelijkbaar. Vooral in een dorp gaat niet alles probleemloos omdat men hier niet over de nodige ak- kommodatie beschikt. Wat Pape gem betreft kan men trouwens moeilijk over een 'dorp' spreken vermits het deel uitmaakte van Vlierzele en thans gefusioneerd is met Lede. De zorg voor een vereni ging kent echter geen grenzen en het is duidelijk dat de mensen die er mee begaan zijn, zich weinig storen aan gemeentegrenzen en zich rich ten naar hun eigen 'parochie'. Nog enkele maanden vooraleer men in Lede de 'Vrouwengilde' in het leven riep, startte men in Pape gem al in oktober van 1941. Men zou haast zeggen dat de oorlog een gelegenheid bood om de vrouw eindelijk haar plaats in de maat schappij te doen veroveren. Toch was het net zoals in alle plattelands dorpen dat 'de onderpastoor' aan de basis lag van het verenigingsle ven. Zo verging het ook de mensen van Papegem die door de toenmali ge onderpastoor van Vlierzele, E.H. Marcel Decubber, aangezocht werden om een vrouwenbond te stichten. Als geboren geestelijke leider heeft hij trouwens zijn gehele leven lang bewezen dat men slechts iets kan bereiken in groepsverband. In het 'Staal' In de beginperiode van de oorlog had pastoor Decubber zaliger Eliza De Rick bereid gevonden om de vrouwengilde te leiden. Hier werd trouwens ook nog bewezen dat mits goede wil veel problemen kunnen overwonnen worden. Een 'zaal' zoals wij die nu kennen was er niet beschikbaar, evenmin een patrona gezaal, want daarvoor was Papegem veel te klein. Met veel inzet en goe de bedoelingen hoeft men niet zo veel komfort maar toch in Papegem kon het feitelijk niet anders. In de eerste maanden vergaderden de vrouwen in wat zij noemden 'het staal'. Dit was doodgewoon een ou de schuur, eigendom van een kern lid, Margr. Lemeire. Na enkele maanden bouwde men deze ruimte om tot vergaderzaal met daarbij een bidruimte, bibliotheek e.a. Kortom, de schuur van toen werd het cultu reel centrum van Papegem voor en door de inwoners. Wat eigenhandig opgeknapt wordt, is nadien des te lonender en dat ervaart men er nu nog altijd. Archief De KAV van Papegem is eveneens gekenmerkt door een gebrek aan archiefmateriaal. Indertijd dachten de bestuursleden wel aan de toe komst van hun vereniging, maar niet aan het bewaren van materiaal met betrekking tot hun groepering, een euvel dat men nu voor de nabije en verre toekomst wil voorkomen. Gelukkig zijn er toch enkele brok stukken bewaard gebleven en kan men nog steunen op mondelinge overlevering hoe twijfelachtig ook deze laatste soms is. Toch is gewe ten dat de eerste algemene vergade ring van de destijds genoemde 'Vrouwengilde' plaats vond in de reeds verbouwde schuur op 22 de cember 1942 en zelfs het gespreks- tema is nog gekend, want het han delde over 'De algemene samen werking in het delen van andermans leed'. Bij ontstentenis van een heus ar chief "steunt men zich nu op de schaarse notities van de eerste voor zitster El. De Rick. Uit haar ge schriften blijkt duidelijk dat zij in Papegem de 'nationale' richtlijnen strikt volgde tijdens haar beleid: 'De KAV is een vereniging van een grote massa vrouwen die zich allen samen sluiten om zo een beweging te vormen over heel het land', was één van de hoofddoelen zoveel mogelijk vrouwen van dc rochie te laten aansluiten en ir sen zijn zij er in geslaagd om toe leden op hun verenigingslijst te gen. Dit is een groot percentage we rekening houden met het li aantal inwoners dat het kleine pegem telt. Een andere keer noteert zij de d stellingen van de plaatse KAV-afdelingwaarbij ze benad te dat men aan 'de vrouwen helpende hand moet toesteke het volbrengen van hun huise bezigheden'. Er moet hulpvaai heid heersen voor alles wat bet king heeft met het huisgezin. der citeert zij ook nog een verg ring die doorging op 12 septen 1943 met hun proost M. Decul als gastspreker. Hierbij had klaarblijkelijk vergeten dat he die dag juist kermis was te P gem... Toen vierde men nog ke maar gelukkig was de vrees o grond, want er kwamen nog dertigtal vrouwen opdagen, z de vergadering alleszins kon d gaan. Bestuurswijzigingen Aangezien er nog geen struktut verplichtingen opgelegd bleef El. De Rick voorzitster to haar taak overdroeg aan Margr. meire, die tot in het begin van jaren 1970 aan het bewind bleef, werd dan opgevolgd door Ros Baeyens die praktisch al het stuurswerk alleen opknapte, i mits ze ook nog sekretariaatswj deed en de 'schatten' bewaarde] haar, in 1978, kreeg Imclda 1 Biesen al deze taken op haar sch ders, ondanks het feit dat zij i nog Lourdesverantwoordel was. Gelukkig veranderde de sti tuur van de KAV op dat ogenblil werden de taken, na verkiezing onder de kernleden verdeeld, werd Jul. De Rick verantwoorde gesteld voor de 'praktische sche die na jaren vervangen werd c Anny Van Der Meulen. Na negen jaar dienst van lm.1 Biesen, werd Maria Ponnet voorzitster verkozen en ook zij isj al aan haar tweede ambtstern bezig. Zij wordt bijgestaan i Magda Redant, die niet alleen! sekretariaat waarneemt, maar vens schatbewaarster is, waa blijkt dat bepaalde taken tochi niet gescheiden zijn, ondanks da tamelijk veel kernleden aangew ven zijn. Toen de KAV van Papegem jaar geleden het 40-jarig besta vierde, kon men de eerste voi ster, samen met nog zes an<i vrouwen van het eerste uur, in» bloemen zetten want zij lagen de basis dat men thans het 1 eeuwfeest kan vieren. Het is voj dank zij hun jarenlange inzet dal KAV bloeit in een dergelijke kle gemeente. Gelukkig heeft het porj stuur ook nu nog een vijftal vo ge({ trekkers van de plaatselijke afdel kunnen vieren, wat er op wijst [)e/i de KAV er een gezonde bezigh hebben. Trouwens, in het aai ter van 75 aangesloten leden bevint cam zich een groot aantal 'jonge' vr Lc wen, die klaar staan om de vere yn ging verder te leiden en de voorti rende groei in stand te houden, is men in Papegem zeker van pl )e met de jeugdige overmoed die >oo: aanwezig is en waarbij deze ja "ee mensen gestimuleerd worden d( aak de wijze raad van de 'ouderen', l|ati echter zeker niet afgeschreven: net en als kernlid zich degelijk vanl 'eic taak kwijten om er een homojj M vereniging van te maken en te 1"Vcrr den. De socio-kulturele verenigingen zijn grotendeels ontstaan als een protest tegen de triestige toestanden van de 19* eeuw. Na de hongerjaren kwam de industrialisatie die rijkdom moest brengen, maar deze beperkte zich tot de hogere klasse, terwijl de arbeiders in zwarte ellende gedompeld waren. Het meest nog hadden vrouwen en kinderen onder deze toestanden te lijden. Vooral de steden werden geteisterd door honger en van hygiëne was er hoegenaamd nauwelijks sprake. Er was een vorm van volksonderwijs, maar vrijwel niemand uit het arbeidersmi lieu kon lezen noch schrijven. De reaktie kwam er, maar dan toch maar met kleine beetjes en het was uiteindelijk na de eeuwwisseling dat meer aandacht aan het sociale zou besteed worden en het lot van de lagere klasse enigszins verbeterde, zij het dan ook na veel strijd. Lede. De KAV van Papegem die 50 jaar jong is, met de jubilarissen op de speelplaats naast het kerkje (a)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 34