Aalstenaar J. D'Haese viert gouden
priesterjubileum te Denderleeuw
Erpe-MereZestig kaarsjes
voor KVLV Burst
Boomplantingsaktie in regio
had matig sukses
fp. Bolangier en A. Baeyens met glas
n juwelen in het Hof ten Dale te Mere
Fakkeltocht voor de vrede
n Aalst
Bondskwis van Burst
voor de Roberto's
De Voorpost - 25.10.1991 - 3
tls nazaat van pauselijk zouaaf Van den Steen werd E.H. J. D'Haese
Sjjdens de eerste wereldoorlog in Aalst op 27 juni 1916 geboren. Dit feit had
lauwelijks iets te maken met zijn latere priesterroeping maar toch was er
ileen duidelijke schijn van want niet iedereen trok naar Italië om er onder
Ie pauselijke vlag te vechten tegen het "heidendom". Het was echter niet
eet de slag van Castelfldardo in het geheugen dat pastoor D'Haese naar
let Seminarie trok en opnieuw tijdens een tweede oorlogsgeweld, in 1941,
pt priester gewijd werd te Gent.
jen halve eeuw geleden sprak dé
isschop hem toe: "Tu es sacerdos
i aeternam" en hij zou dit zijn le-
tn lang trouw blijven. Na zijn wij-
ing werd hij in zijn geboortestad
it leraar aangesteld in het Sint-
jaarten College maar hij kreeg er
log een taak bovenop als
ondagsonderpastoor in de kerk
d, an de Immerzeel te Aalst. Na ge
urende tien jaar lang deze dubbele
lak vervuld te hebben kreeg hij zijn
verplaatsing als onderpastoor in
et naburige Nieuwerkerken waar
hij tot in 1960 verbleef. Zoals het
een medepastoor vergaat, werd hij
toen overgeplaatst naar Ninove om
er eveneens een vijftal jaren in "de
leer te gaan".
In 1965 kreeg hij zijn "bevordering"
tot pastoor en op 22 april kreeg hij
de Sint-Annaparochie van Leeuwe-
brug Denderleeuw toegewezen. Als
"jonge pastoor" kreeg hij echter de
opdracht mee om er een kerk te
laten bouwen - met weinig midde
len uiteraard - want in feite kreeg
hij een parochie zonder echt kerk
gebouw zoals wij dit gewoon zijn.
Het ging hier wel om een dichtbe
volkte wijk maar de kerkdiensten
gingen door in een "noodkerk". Dit
betekende dat de pastoor de kerke
lijke diensten verzorgde in het ma
gazijn van een afgedankte "atelier"
waar men korsetten vervaardigde.
Nieuwe kerk
Om het even welk bouwwerk kent
een voorgeschiedenis die met bloed
en zweet gespijsd is. Om een derge
lijk bouwwerk te realiseren zijn er
enorm veel inspanningen te leveren
en aangezien er niet genoeg finan
cies waren kwam er in die zin nog de
grootste lastpost bij. In feite begon
E.H. J. D'Haese in de Sint-Annapa-
rochie als een missionaris die zowel
voor het materiële als het geestelij
ke moest zorgen. Bij zijn missione-
ringswerk kreeg hij gelukkig veel
leek
tsel
ladr ijdens het Allerheiligenweekend
an men in het Hof ten Dale te
:ken lere terecht voor een bijzondere
isel ^toonstelling die samengebracht
in erd door de jonge Erpse glazenier
t>eö fouter Bolangier en de kunstsmid
a. óns Baeyens. Samen exposeerden
:rga creeds in het Belfort te Aalst maar
tem c waren ook al op andere plaatsen
cub feonderlijk te gast. In Mere bren-
i en ze eens te meer ongekende kun-
en die meer zijn dan maar am-
Pa achtelijk werk.
kei le glaskulturene en de juweelkunst
oi allen hier elkaar afwisselen maar
x:h zullen zij een homogeen geheel
zo ormen in deze tentoonstelling. In
do iite zijn ze alle twee «skulpteurs»
laar dan elk op zijn vlak en in zijn
igen stijl. De oudere Fons Baeyens
rengt het resultaat van de edele
tu letaalbewerking terwijl de jongere
va' Bolangier het broze glas in al zijn
10 armen blootgeeft. Men kan moei-
8r- jk zeggen dat ze elkaar aanvullen
ant het zijn twee totaal verschil-
p nde kunstvormen. De werken van
Koi ons Baeyens zijn fraai en minus
cuul waardevol terwijl de glaskon-
strukties van W. Bolangier ge
schraagd worden door even kunsti
ge «onderstellen». Dat op deze ten
toonstelling kunst van hoge waar
den opgesteld staat is een feit want
hun beider werk getuigt van natuur
getrouwheid. De ideeën die daarbij
opgeroepen worden dienen indivi
dueel ervaren te worden en vermits
een «smaak» gebonden is aan het
individu dient men zich persoonlijk
te overtuigen over het ambachtelijk
werk die de beide kunstenaars tot
ware kunst verheffen.
De tentoonstelling wordt geopend
op donderdag 31 oktober om 20 ur
in het Hof ten Dale te Mere.
JV
Erpe-Mere. Fons Baeyens en Wouter Bolangier samen in het atelier van deze
laatste tussen enkele glasskulpturen (jv)
hulp van mensen uit het vereni
gingsleven maar uiteindelijk moet
het initiatief van zichzejf komen en
bijgevolg moest hij veel zaken op
knappen om de plannen uit te wer
ken en vooral om de kas te spijzen.
Naast de zielezorg zette hij zich sa
men aan het werk met zijn huis
houdster om kussens en "poeffen''
te vervaardigen. Dit was een van de
talrijke aktiviteiten die moesten
meehelpen om de bouw van de
nieuwe kerk te bekostigen. De pas
toor tekende zelf alles uit en sneed
de stukken in leder terwijl zijn huis
houdster "met een oude Singer" er
een mooi resultaat van maakte. Met
honderden eksemplaren gingen ze
de deur uit en brachten er veel toe
bij om het projekt te realiseren.
Maar dat was evenwel onvoldoende
en zo werden ook geldmiddelen ge
zocht via de Sint-Annafeesten die
ze gedurende tien jaar organiseer
den ten voordele van de kerken
bouw.
Dank zij de inspanningen van velen
maar vooral door het enorme werk
van pastoor D'Haese kon de Deken
van Haaltert op 2 februari 1974 de
eerste steen leggen van de Slnt-An-
nakerk, die naam waardig. Amper
een goed jaar daarna kwam de bis
schop op 21 september 1975 de kerk
van Leeuwebrug inwijden. Het was
weliswaar een moderne kerk zon
der hoge tofen en er ontbrak ook
nog een "klokkeroen" maar ook
daar werd voor gezorgd ook al
moest men tot in 1982 wachten op
het gekend geluid van de drie klok
ken die opriepen tot de misviering.
Intussen had men niet stilgestaan
op de "bouwwerf" en kon de pas
toor in 1979 een gloednieuwe pas
torij betrekken waar hij thans rusti
ge dagen slijt zonder daarom zijn
kerk vaarwel te zeggen, want nog
steeds is hij aktief. Hoe kan het an
ders, pastoor D'Haese is vergroeid
met de kerk en de mensen er om
heen. Hij mag het gerust als een
levenswerk beschouwen, een reali
satie voor en door zijn parochianen
met wie hij reeds meer dan een
kwarteeuw samenleeft.
De viering van zijn gouden priester
schap in Sint-Anna Leeuwebrug
was dus een aangelegenheid van
een dorpswijk in hun "eigen" kerk
die zij helpen bouwen hebben met
veel "eigen" middelen, een reden te
meer om samen feest te vieren en er
een onvergetelijk jubileum van te
maken.
JV
Erpe-Mere. Pastoor J. D'Haese bij zijn gouden priesterjubileum genieten van
een verdiende rust na de uitbouw van de Sint-Annaparochie Leeuwebrug (jv)
De negende editie van de kwis, ge
organiseerd door de Bond van Gro
te en Jonge Gezinnen Burst kende
het verwachte sukses ondanks het
feit dat men eens te meer geen be
roep meer deed op presentator H.
Van Molle. Drie jaar geleden ismen
van deze formule afgestapt en
wordt alles aaneengeregen door
een bestuurslid. Deze keer lag het
lot van de groepen zowat in handen
van Johan Temmerman. Er waren
honderd punten te verdienen in ver
schillende reeksen met thema's
over muziek, taal, aardrijkskunde,
geschiedenis en andere algemene
kennis. Toch was er een klein ver
schil met de andere kwissen dat men
in Burst in de reeks een dia te zien
kreeg die over de "Bond" handelde.
Er waren twaalf groepen ingeschre
ven maar gelukkig kwam er nog één
meer opdagen om een brokje van de
prijzenpot mee te kapen. Dit laatste
is echter niet de bedoeling want in
feite is een bijeenkomst die de ban
den nauwer moet aanspannen tus
sen de verschillende verenigingen
en daarin slaagt men toch elk jaar
want meestal komen dezelfde ploe
gen het jaar daarna terug.
Deze keer ging de overwinning naar
de "Roberto's", genoemd de J. Van
Cautervrienden die maar liefst 91
punten op de honderd te verdienen
haalden. Zij gingen daarbij Café
Den Hemel uit Gent vooraf (89 p.)
en ook de ASLK of Allen samen
lekker kwissen uit Burst kregen een
podiumplaats met 87 punten.
De verdere uitslag werd bezet door
Davidsfonds Bambrugge (85 p.),
Nescia Zottegem (83 p.),
11.11.11.-afdeling Erpe-Mere
(78 p.), Pamojo Ressegem (76 p.),
Strozekers Burst (75 p.), Kwizzels
Oosterzele (69 p.), Outsiders Mere
(66 p.), Knorhaantjes (64 p.), FC
De Kampioenen (52 p.), BGJG Me
re (48 p.).
JV
bill i Aalst bestaat er een Samenwerkingsverband Fakkeltocht dat bestaat uit
'm-fn aantal verenigingen. Dat verband organizeert op zondag 10 november
ld- m 19.00 uur op de Grote Markt van Aalst een fakkeltocht voor de vrede als
rdc en andere vorm van 11 novemberviering.
;ch(
i d let Samenwerkingsverband Fak- verband nog andere verenigingen
eltocht groepeert Aalst 2000, Cul- aansluiten,
ri. 1 ireie Centrale ABW, De Groene De Fakkeltocht voor de Vrede
ietsers, Jebron, Jeugdwerking wordt voor de veertiende keer geor-
:ijis jeace, Jongkommunisten, Jongso- ganizeerd. Met een brandende fak
en ialisten, Comitee Werken voor de kei in de hand als teken van de hoop
d rrede, Liberaal Jeugdwerk, Mu- zullen zondag 10 november weer
«aliteit Jonge Arbeiders, Mase- heel wat jongeren en ook ouderen
eelfonds, Migrantenwerking, Mi- mee opstappen door de straten van
'aa isclub, Netwerk, Oudervereniging Aalst. De tocht is een uiting van de
:h oor moraal, Stuurgroep Derde drang naar ontwapening en voor
da Vereld, Vaka. Verenigingsservice, een vredesekonomie, voor meer en
>cw 'redeshuis. Wakerskomitee en doelmatiger ontwikkelingshulp en
Wereldwinkel. Vanzelfsprekend hongerbestrijding, voor internatio-
n I linnen zich bij dit samenwerkings- nale solidariteit en samenwerking
op basis van universele mensen
rechten en tegen elke vorm van fa
scisme, apartheid en racisme.
Sedert 1978 vormt deze Fakkel
tocht voor de vrede in Aalst een
alternatieve herdenking van de 11
november viering als herdenking
van de slachtoffers van béide we
reldoorlogen. Het is een manifesta
tie van vredeswil naar de toekomst
toe. Omdat vrede geen verworven
heid is, maar blijvend moet verde
digd worden.
Wie belangstelling heeft voor dit
initiatief kan steeds terecht bij het
Samenwerkingsverbond Fakkel
tocht voor de vrede, per adres Aalst
2000, Korte Nieuwstraat 12 te 9300
Aalst.
v| '°riB weekend hebben de plaatselijke afdelingen van het ACWen de Bnnd
de ®e,ej" Leefmilieu in heel Vlaanderen - spijtig genoeg niet in alle gemeenten
aktie gevoerd voor wat zij noemen een 'Leefbare aarde in Noord en Zuid'.
I ïeze aktie werd georganiseerd onder het motto 'Elke boom is er twee
aai 'aard' en een 200-tal gemeenten hebben positief op hun oproep gerea-
'int 'eer<'' '^eze boomplantingsaktie moest een hoogtepunt vormen van een
vf "npagne bedoeld om het publiek te informeren over de dramatische
ere fV0'8en van de aftake,in8 van het milieu in de ontwikkelingslanden. Het
rii ?n ,oestanden die sinds jaren gekend zijn maar waaraan weinig verande-
ring gebracht wordt.
:n.
i pl )e organisatoren van de nieuwe langt. Daarom werden alle Vlaamse
die "oomplantingsaktie willen echter gemeenten uitgenodigd om. het ei-
jol eer dan alleen maar een bewust- senplatform te willen onderschrij-
di naking voor het probleem. De ini- Ven en daarbij een 'politieke
n, atiefncmende organisaties willen oproep' naar de Eerste Minister te
mie hun campagne vooral de over- sturen. Het is juist in die oproep dat
vï> 0 zetten om effektief de regering gevraagd wordt om ook
i». ndernemente8en de milieu- de milieuzorg te integreren in het
^menging die iedereen aanbe- buitenlands beleid van ons land.
Daarbij wenst men dat in de begro
ting van 1992 een extra bedrag van
één miljard te voorzien voor milieu-
projekten in de Derde Wereld.
Herbebossing
Met deze campagne wil men ook
een tastbare bijdrage leveren tot
een duurzame ontwikkeling in
Noord en Zuid. De boomplantings
aktie zal later een verlengstuk krij
gen in Haïti. Met de opbrengst van
de verkoop van bomen zal nl. een
herbebossingsprojekt gesteund
worden. Dit projekt is in handen
van de boerenbeweging 'Fenatapa',
die een partnerorganisatie is van
ACW-Wereldsolidariteit.
De triestige periode die de indus
trialisatie in de 19de eeuw teweeg
bracht was gelukkig van voorbij
gaande aard. Kinderen en vrouwen
- ook de mannen evenwel - leden
onder de zeer zware fabrieksarbeid
en verdienden net genoeg om te
overleven. Maar juist deze onhoud
bare toestanden lagen aan de basis
van het arbeidersbewustzijn om via
vakbonden de misbruiken te bestrij
den. Het opstandige socialisme en
de vredige encycliek Rerum Nova
rum gaven de grote doorstoot om
het lot van de arbeider te verbete
ren. Maar de vrouwen bleven letter
lijk en figuurlijk in de kou staan wat
niet belette dat de eerste vrouwen
bond toch al in 1893 opgericht werd
met de doelstelling om de gods-,
dienstige, zedelijke en stoffelijke
belangen te verdedigen. De tijden
zullen veranderen met M. Bens in
1908 en kapelaan J. Cardijn in 1911.
Dit is dan het sein voor de vrouwen
bewegingen) om in een rollende
beweging hun bewustwording waar
te maken. Het is pas na 1920, met de
stichting van het Nationaal Ver
bond der Kristelijke Vrouwengil
den, de latere KAV, dat we van een
volledige doorbraak mogen spre
ken. Naast deze vereniging sluit dan
ook de KVLV aan en ook zij gaan
een niet onbelangrijke rol spelen bij
de ontvoogding van de vrouw.
De meeste dergelijke verenigingen
werden rond de jaren 1930 gesticht
en ook in Burst startte men reeds in
1931 en dit op 14 oktober met de
oprichting van de Boerinnengilde,
meer bedoeld als een plattelands
beweging. Nadien heeft men inge
zien dat de vlag de lading niet meer
volledig dekte en in 1971 wijzigde
men de naam in Katholiek Vor
mingswerk aan Landelijke Vrou
wen. In Burst was alles voorbereid
door pastoor D'Hondt en de eerste
voorzitster mevr. Philips-De Vuyst.
Ook hier had men tot doel gesteld,
naast het godsdienstige aspekt aan
de landelijke vrouwen ook een alge
mene vorming mee te geven. Dit
bestond toen uit een uitgesproken
zorg voor het huishouden met daar
bij een technische opleiding dat
haar eigen werking binnen het gezin
moest verbeteren. Ook hier was de
evolutie na enkele jaren - vooral na
de tweede wereldoorlog - sterk
zichtbaar want naderhand besteed
de men steeds meer aandacht aan
de gezondheidszorg met o.a. lessen
over koken, warenkennis, dieren-
en plantenverzorging. Met de op
voeding van kinderen leerde men
aan de vrouwen uit de lagere bevol
kingsklasse het algemeen welzijn
van een (kristelijk) gezin.
Naast de vormingsavonden kon
men tevens beroep doen op het le
denblad "De Boerin" dat na de
tweede wereldoorlog omgedoopt
werd tot "Bij de Haard".
Als eerste georganiseerde kristelij
ke vrouwenbeweging in Burst was
het niet moeilijk om in de beginpe
riode een sterk aantal leden te wer
ven. Men kon het eerste werkjaar
afsluiten met een dertigtal leden
maar dit zou slechts een aanloop
betekenen want de vrouwenbond
van Burst kende een gestadige
groei. Thans echter zijn maar liefst
230 vrouwen lid van de Burstse
KVLV en mogen zij meevieren voor
het zestigjarig bestaan.
In een dergelijke tijdspanne veran
dert niet alleen de zin en het doel
van de beweging maar is het een
komen en gaan van bestuursleden.
Het begon met sekretaresse Ad. De
Backer die de plaats innam van
mevr. Everaert en in 1976 werd Ma-
del. De Bie de nieuwe voorzitster na
Paula Eeckhout.
Met de evolutie van de tijd werd ook
het aanbod van de lessenreeksen
omvangrijker, de manuele aktivitei
ten en de openheid naar de vrou
wen toe interessanter, wat een aan
trekkelijker werking tot gevolg had.
Het vijftigjarig jubileum werd nog
met proost E.H. Van den Heuvel
gevierd, maar na zijn overlijden
nam de nieuwe pastoor - met enige
vertraging uiteraard aangezien de
omstandigheden - Alf. Vinck deze
taak waar. Hij wordt nu bijgestaan
door de huidige voorzitster Mad.
Bernagie en haar sekretaresse Ma
ria Hendrickx. Nu gaan zij met een
algemeen gekozen tema "samen op
weg" voor een briljante toekomst
die zeker in Burst voor de KVLV
weggelegd is dank zij een werking
met inzet en inbreng van velen.
JV