Van Schiefregt'over, de Berlijnse Muur tot de hamsterwoede van Erremet KBG toonde schat aan kreatieve handwerken Van paternalisme naar emancipatie 150 jaar Kamer van Koophandel en Nijverheid van Aalst en Gewest JU De Voorpost - 1.11.1991 - 3 Aalst. Erreme, viel ook inde prijzen bij de toekenning van de kamavalprijs Willy Van Mossevelde (a) Mmmd^ h« A°k'<™ ^mavabtekelvarke, Vrijdag 11. waren een aantal karnavalisten en genodigden afgezakt naar de zwoele ambiance van het drinkgelag "Jimmy's" aan de Kerkstraat te Aalst. Door omstandigheden voelden Danielle en Willy Van Mossevelde zich verplicht dit oord te verkiezen boven hun huiselijke sfeer in de Beekstraat, om de naar hem genoemde "Kamavalprijs" uit te reiken. Het zou "giën oilsjters ier" worden, maar heel wat andere aktiviteiten die op hetzelfde ogenblik in het Aalsterse stadscentrum plaats vonden, hadden er toch anders over beslist. De vertraging op het voorziene uur waarop de plechtig heid zou plaatsvinden, viel niemand zwaar. Het was alleen maar kwestie van vooraf al een paar pinten meer achterover te gieten en reeds enkele hapjes weg te knabbelen. Uiteindelijk arriveerde Frans Van- volsem, voorzitter van de jury ter toekenning van de "Kamavalprijs Willy Van Mossevelde" dan toch en stak onmiddellijk van wal met de motivatie en de verantwoording van de beslissing van de jury. Hij vond de toekenning van een kamaval prijs in oktober wel het verkopen van vijgen na Pasen en verklaarde ernstig te hebben moeten nadenken om zich nog te herinneren aan wie zij die prijs toen hadden toegekend. Zijn geheugen liet hem dan toch niet in de steek en begon te om schrijven dat het niet die karnaval- groep was die zijn dertigjarig be staan bijna viert en die weer ande ren achter zich hadden gelaten maar wel die van Schiefregt'over. Het uitbeelden in de laatste karna- valstoet door deze groep van de Trabantjes die door de Berlijnse Muur reden, werd door de jury aan gestipt als een politieke "nagel op de kop" waarvan de keuze wel een originaliteitsprijs waard was. Willy Van Mossevelde zelf stipte aan dat hij er wel stilaan moeite mee kreeg om in het vinden van een sym bolische prijs origineel te blijven. Toch wist hij een in zwart-wit ge streept papier verpakte "steen van de Berlijnse Muur" op te diepen, langs de ene zijde het Kommunisti- sche embleem vertonend en langs de andere zijde gesierd met de tekst "Ich bin..." die het restant zou zijn geweest van een tekst geschreven door Kennedy: "Ich bin in Oilsjt gewezen!". Als vorm van goede be legging mocht "Schiefregt'over" dat stuk beton in ontvangst nemen ver gezeld van de gegeerde enveloppe. De originaliteitsprijs voor de klei nere groepen ging naar Erremet die met hun "Valt er op Oilsjt een rak- ket, weir emmen toch onze fret" een duidelijke aktuele boodschap in verband met de heersende hamster woede tijdens de golfoorlog, had den weten te vinden. Omdat twee keer na mekaar met een Delhaize- karretje komen aandraven, zeker niet origineel was, overhandigde Willy de enveloppe dan zo maar. Er werd hierbij dan ook nog de hoop uitgedrukt dat zij er volgend jaar toch terug zouden bij zijn en zij dan misschien ook van de partij waren op de achtste uitreiking van de Van Mossevelde prijs. De mannen van.Erremet lieten het hele gebeuren niet zomaar over hun kant gaan. Zij kwamen met een ca deau voor Willy Van Mossevelde aandraven. In mooie geschenkver pakking troonden "Vi-Deekes" op gevuld met gele crème, voorzien van een zwart sierpuntje. Er werd bij vermeld dat deze "produkten" tegen 24 november gegarandeerd groen zouden zijn verkleurd. "Of misschien blauw..., of als hij ze op eet, wordt hij rood. of grijs als Van Rossem..." klonk uit het keel gat van enkele aanwezige karnaval- deugnieten. Van Mossevelde zelf zorgde dat er van geen verkleuring kon sprake zijn en zette alle speku- laties op zij door ze onmiddellijk ter konsumatie uit te delen. In echte gezellige karnavalsfeer werd over alles nog eens nagekeu- veld en een stevige pint gedronken. De Aalsterse karnavalziel kwam weer boven samen met de nostalgie naaf het echte feestvieren... Vorige week hadden 30 plaatselijke afdelingen van de Kristelijke Beweging Gepensioneerden Verbond Aalst, een tentoonstelling georganiseerd van meer dan 55 verschillende handwerktechnieken. In het Kultureel Cen trum De Werf kregen de tentoonstelling «Modern of primitief - 20 jaar kreatief» heel wat belangstellenden over de vloer. De doorlopende demon straties van een 6-tal technieken, werkte aanstekelijk op vele bezoekers waarvan verschillende zich er sterk toe aangetrokken voelen. Verbondsvoorzitter André Pevena- ge wist zich samen met de Ver- bondssekretaris Roel Francois fier, in naam van KBG-Verbond Aalst de tentoonstelling «Twintig jaar Kreatief handwerk» te mogen openen. Via de tentoongestelde werken wilden zij een beeld geven van de evolutie van het kreatief handwerk in K.B.G., de laatste 20 jaar. Fier verklaarden zij ook dat de wieg van het KBG-Handwerk in Aalst stond: de nu reeds 87-jarige Maria Coppens startte rond 1970 met de eerste hobbywerking in plaatselijke KBG-afdelingen. On der haar invloed begon de KBG- Landsbond in 1974 met aparte kur- sussen voor kreatief bezigzijn met senioren. In 1991 nu, is dit handwerk verspreid over alle Vlaamse ver bonden. Het verbond Aalst telt zo maar eventjes 34 hobbyklubs met meer dan 600 regelmatige deelne- De waarde van het kreatief hand werk wordt voor de KBG-beweging als onschatbaar bestempeld. Via de klubs worden er namelijk jaarlijks ontelbare ontmoetingskansen ge creëerd. De gepensioneerden leren samen traditionele en eigentijdse technieken. Er wordt ook aandacht gewijd aan de historische of kultu- rcle achtergronden van handwerk technieken uit Vlaanderen maar ook uit alle windstreken. Gepensio neerden leren er om op hun tempo volkskunst te ontwerpen: vaak zijn de kinderen of kleinkinderen er de trotse bezitters van. Via de hobbywerking doorbreekt KBG het negatieve stereotype beeld, dat gepensioneerden afschil dert als passieve hulpeloze en wei nig kreatieve bejaarden. Van in 1970 werd er naar gestreefd veel meer te leren dan eenvoudig haak- of brei werk. De meer dan 54 verschillende technieken, tentoongesteld in CC De Werf, leverden daar het bewijs van. De verbondelijke werkgroep bestaande uit Yvonne Vermassen, marie-Jeanne Coppens, Alice Van Mulders, Maria De Parmentier en Juliette Van Den Steen verdienen dan ook een grote, veelkleurige en kreatieve pluim voor hun inzet en het bereikte resultaat. Waarom kreatief handwerk in K.B.G.? Is het voor een seniorenbewëging zo belangrijk om aparte clubs voor kreatief bezigzijn op te richten? Kunnen de gepensioneerden niet gewoon aansluiten bij de bestaande initiatieven? K.B.G. is van oordeel dat zijn werking noodzakelijk is om dat men in de plaatselijke afdelin gen wil inspelen op de wensen van de snioren. Niet overal bestaan er akademies, vaak zijn die ook moei lijk toegankelijk voor ouderen of zijn de deelnamekosten vrij hoog. Op de eerste plaats brengt het krea- Rond 1840 sloot het provinciestadje Aalst een vrij lange periode af van langzame en enigszins voorspelbare ontwikkeling. Een nieuw en turbulant tijdvak diende zich aan. De stad brak letterlijk uit haar relatief isolement, zowel materiaal als geestelijk: de laatste stadswallen werden gedempt, een eerste periodiek blad verscheen en... de handelaars en nijveraars vere nigden zich binnen een regionale Kamer van Koophandel. De oprichting van deze kamer, eind generatie van ondernemers en van 1841 zal op een passende wijze wor- haar vertrouwen in de toekomst, den in herinnering gebracht. De or- Op vrijdag 13 december heeft in de ganisatoren wensen dat «150 Jaar Schouwburg van het CC De Werf te Kamer» vooral een opgemerkte pu- Aalst een akadémische zitting olie relations-manifestatie zou zijn, plaats waarop Prof. Dr. Herman 'ten voordele van het regionaal be- Balthazar (Universiteit Gent - Gou- dnjfsleven, een signaal naar de be- verneur van Oost-Vlaanderen, het leidsinstanties en de publieke opi- boek «150 Jaar KvK» van Dirk Po- nie. Een grote belangstelling voor devijn zal voorstellen. In een prettig de verschillende evenementen zou leesbare en rijk geïllustreerde, we meteen een kollektieve blijk zijn tenschappelijke publikatie, wordt van het dynamisme van de huidige hierin de ontstaansgeschiedenis en de ontwikkeling van de organisatie geschetst in het perspektief van de sociaal-ekonomische evolutie van het arrondissement. Het boek be steedt o.m. ruime aandacht aan ook vandaag herkenbare problemen zoals de vestiging van de onderne ming, sociale verhoudingen, ver- keersinfrastruktuur, financiële ont wikkelingen en de nationale en in ternationale uitstraling van het be drijf in de 19de en 20ste eeuw. Onder de titel «Van paternalisme naar emancipatie» wordt een ver haal gebracht over pioniers en on dernemers van bij ons, de krisissen en de suksessen. Daarom is het werk om meer dan één reden aan bevolen lektuur door elkeen die met de sociaal-ekonomische ont wikkeling-van de streek te maken heeft: bedrijfsverantwoordelijken, kaderleden, werkgevers en werkne mers, studenten... Het werk bevat ook aktuele infor matie over het ekonomisch profiel van de regio en heel wat nuttige, praktische gegevens over het onder nemen in het arrondissement. Als tweede luik in de viering van 15Ó jaar Kamer van Koophandel wordt van 13 december tot 12 januari '92 in het oud-Schepenhuis te Aalst een tentoonstelling georganiseerd die, aan de hand van een aantal spre kende dokumenten, een beeld zal ophangen van de ontwikkeling van handel en nijverheid in de regio tij dens de jongste 150 jaar. Net als in het boek zal o.m. aandacht worden geschonken aan de rol van de on dernemers die, verenigd binnen de Kamer, hierin een rol van betekenis hebben gespeeld. 150 jaar Kamer wordt ook een muzi kaal feest. Op donderdag 23 januari 1992 zal het Nieuw Vlaams Symfo nie-orkest (44 musici o.l.v. Patrick Peire) de jubileumviering afsluiten in de Schouwburg CC De Werf. In 1992 immers, wordt de 200ste ver jaardag herdacht van de geboorte van de uitmutende Italiaanse kom- ponist Gioacchino Rossini. Daar om zal op het muzikaal feest een eksklusief samengesteld program ma gebracht worden met o.m. hoog- tief handwerk ontmoetingskansen voor gepensioneerden. Ten tweede zoekt men voortdurend naar nieu we technieken en uitdagingen. Het hobbywerk in K.B.G. is reeds lang het stadium van 'haken en breien' ontgroeid. De voortdurende ver nieuwing maakt het mogelijk krea tief te blijven en dit bezig blijven met hand en geest kan zeker be schouwd worden als een medicijn tegen veroudering. K.B.G. schenkt ook aandacht aan de inhoudelijke, historische of kul- turele achtergronden van hand werktechnieken en zo gezien gaat het niet enkel om een manuele be zigheid, maar ook om een leerrijk tepunten als «l'Italiana in Algeri», «De barbier van Sevilla» e.a. Als soliste zal Rolande Van der Paal optreden. Een schitterende start dus van het Rossini-jaar '92. Aan sluitend op het Rossini-concert worden de vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, de gerechterlijke en administratieve middens, ver wacht op de traditionele nieuw- jaarsdrink van de Kamer. P.H.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 3