Toneelvereniging "Vast als eik" uit Hofstade
opent nieuw toneelseizoen
Hoop in de Toekomst uit Baardegem
zet Pee Klak op het podium
Jeugd en Muziek en Mozart
De Voorpost-25.10.1991 -9
weekend
HOFSTADE
Vorige vrijdag kregen de leerlingen uit de zesde studiejaren (lager onder
wijs) van de scholen in Hofstade, Gijzegem en Berlare, de gelegenheid een
bezoek te brengen aan de akkommodatie en het dekor van de toneelgroep
"Vast als Eik" in het Parochiaal Centrum Hofstade, aan de Leopoldstraat.
Daarbij werd aan de leerlingen de nodige uitleg verstrekt en werd hen zelfs
de mogelijkheid gegeven om één en ander mee te leven of zelf te doen.
Hiermee werd door "Vast als Eik" een aanloop genomen naar hun eerste
produktie "Dwazen" waarmee op 2 november het toneelseizoen 91-92 zal
geopend worden.
Toneelvereniging "Vast als Eik"
werd gesticht in 1937. In 1958 vielen
de aktiviteiten even stil, maar reeds
in 1960 werd opnieuw gestart. Op 15
november 1989 werd V.A.E. een
vzw met een totaal van ca. 50 wer
kende leden. Als lid van het KNTV
(Koninklijk Nationaal Toneelver
bond) werden zij sinds 1988 gerang
schikt in de 2e kategorie der provin
ciale klassering. Jaarlijks brengen
rij steeds twee grote produkties met
telkens respektievelijk zes en vijf
opvoeringen. Door het opvoeren
van eenakters, jeugdstukken en het
inrichten van een toneelkursus,
geeft de vereniging aan jongere of
beginnende akteurs de kans om er
varing op te doen. De vereniging
beschikt tevens over een uitgebreid
technisch arsenaal waar ook talrijke
verenigingen uit de regio gebruik
van maken.
Voor de twee grote produkties
wordt reeds een tiental seizoenen
beroep gedaan op gastregisseurs
Fons Vinck, Lena Siau, Paul Sonck,
William Guns, Eric De Corte, Ro
ger De Wilde, Erwin Van Herre-
weghe, Dirk Tytgadt, Giedo
D'Hondt.
Inkomsten komen voornamelijk
voort uit de eventuele opbrengst
der opvoeringen, het uitbaten van
het eigen lokaal (als café) tijdens de
twee kermissen, de verhuur van ma
terieel en uit provincietoelagen.
Vanaf vorig seizoen vielen de stads-
jubsidies weg maar werd er wel lo
gistieke steun beloofd.
Publiciteit wordt gevoerd via affi
ches, strooibriefjes, persoonlijke
uitnodigingen aan mensen van bui
ten de gemeente, publiciteitsbor-
den in Hofstade en Gijzegem, radio
|BRT 2 en de plaatselijke vrije ra
dio) en de geschreven pers.
Voorbije seizoenen
Op de perskonferenties van de vori
ge jaren werd telkens gesteld dat het
hatste seizoen qua belangstelling
iet meest succesvolle was uit de
geschiedenis van V.A.E.
Zo haalden wij in het seizoen 1988/
met "Een vreemd koppel" van
Neil Simon en "Liefde half om half'
van Alan Ayckborn, respectievelijk
1450 en 1150 toeschouwers naar het
Parochiaal Centrum.
In het seizoen 1989/1990 trokken zij
met "De Grote dag van Oliver Pan-
key" en "De Nachtegaal zong" res
pectievelijk 1575 en 1206 toeschou
wers.
Terwijl enerzijds het aantal toe
schouwers voor de eerste produktie
van het vorige toneelseizoen nl. de
klucht "S.O.S. Neushoorn" van P.
Soetewey, het hoogste aantal is dat
ze ooit hebben bereikt, ze ander
zijds ook vaststellen dat met de
tweede produktie, nl. de triller "Fa
taal" van Paul Coppens, lager
scoorden dan met de tweede pro
duktie van de voorgaande seizoe
nen.
Een triller spreekt blijkbaar toch
steeds heel wat minder mensen aan
dan stukken van het lichtere genre.
Het toeschouwersaantal is mis
schien niet alleszeggend maar
vormt toch wel een parameter voor
het sukses van een bepaalde pro
duktie en van een toneelvereniging
in het algemeen.
Wanneer vooral de laatste seizoe
nen hun toeschouwersaantal steeds
steeg en opgeklommen is tot één
van de hoogste der amateursvereni
gingen van Groot-Aalst,' dan is dat
V.Z.W.
ons insziens te wijten aan o.a.
- het feit dat zij steeds stukken
brengen of trachten te brengen wel
ke kwalitatief op peil staan, maar
die voor het grote publiek toch her
kenbaar zijn;
- de niet aflatende inzet van niet
alleen de spelers zelf, maar van alle
leden, welke zonder uitzondering
werkende leden kunnen genoemd
worden;
- de opgedreven publiciteitscam
pagne en het beroep doen op vooral
de geschreven pers, om vóór de op
voeringen aan de toneelliefhebbers
uit de regio mee te delen dat ze bij
hen kunnen rekenen op verzorgd
toneel en een prima akkommoda
tie.
Uit reservaties blijkt dat het publiek
voor méér dan 50% van buiten Hof
stade komt. Met ongeveer 600 toe
schouwers uit Hofstade zelf, heb
ben zij blijkbaar het verzadigings
punt bereikt.
Daarom willen ze voornamelijk met
de genoemde informatie en de ge
voerde reklame mikken op de po
tentiële toeschouwers uit Groot-
Aalst en de Aalsterse regio.
Ze dachten dat de inbreng van nieu
we regisseurs een bijkomende sti
mulans zou vormen voor de spelers
en de medewerkers. Het vorige sei
zoen hadden ze twee regisseurs
aangetrokken die in onze regio min
der bekend waren, doch van wie kon
worden verwacht dat ze de spelers
en de technische ploeg zeker iets
konden bijbrengen.
Achteraf bekeken moesten ze vast
stellen dat dit experiment niet volle
dig geslaagd kan worden genoemd.
Voor hunzelf moeten ze enerzijds
zeker de nodige lessen trekken uit
onze ervaringen met "nieuwe" re
gisseurs, doch anderzijds mag men
dit ook niet afschrikken om op de
ingeslagen weg verder te gaan.
Ze dienen betere voorafgaande af
spraken te maken met deze regis
seurs en er moet vooral meer over
leg en samenwerking zijn tussen de
technische ploeg en de regisseur.
Seizoen 1991-1992 Dwazen
Als eerste produktie brengt V.A.E.
het stuk "Dwazen" van Neil Simon.
Deze komische fabel werd gekozen
door de werkgroep Toneel, mede
omdat het stuk door regisseur Fons
Vinck met veel enthousiasme werd
aangegrepen om na enkele seizoe
nen terug met V.A.E. samen te wer
ken.
Met Fons Vinck heeft V.A.E. reeds
een zestal keren samengewerkt.
Oorspronkelijk was het verhaal een
sprookje van niemand minder dan
Tsjechov. Neil Simon vond hier de
inspiratie om er een leuke komedie
van te maken. En dit is dan weer
eigen aan Simon met zijn spitsvon
dige dialogen en zeer originele op
bouw weet hij er een zeer ondeu
gende, zij het excentrieke, tint aan
te geven. Aanvankelijk zou Jan Pu
bliek het smalend terzijde kunnen
leggen met de bemerking dat het
toch maar simpele en banale gees
ten zijn die dit stuk bevolken.
Daar gaat het niet om. Het is de
nagel op de kop slaan, want het zijn
inderdaad domme gesprekken die
de bevolking van Kulyenchikov voe
ren. Hoe kan het ook anders vermits
het hele dorp gebukt gaat onder de
vloek van de graaf VI. (we mogen
om later bekende reden de naam
niet volledig uitspreken) Youseke-
vitch. Eeuwenlang, van geslacht tot
geslacht, zal elke nieuwgeborene
dom zijn en het dorp niet mogen
verlaten. Hoe wil je dan tot intellec
tuele gesprekken komen
Nu is het juist de grote verdienste
van Simon geweest dat hij de situa
tie pittig heeft gekruid en het hele
gebeuren kleurrijk en amusant op
papier heeft gezet. Alleen moet
Aalst. Voorzitter Freddy Herssens van toneelvereniging 'Vast als Eik' uit Hofstade stelt in aanwezigheid van sekretaris
Myriam Arijs, schatbewaarder Remi Van Papegem en andere bestuursleden het programma 1991-1992 voor (a)
V.A.E. zorgen om in dezelfde sfeer
het publiek te boeien en er een amu
sante avond van te maken.
Voorwaar geen gemakkelijke opga
ve. Het is niet zonder gevaar om dat
soort humor op een gepaste manier
te plaatsen en over te brengen.
Vooreerst moeten de personages
ernstig worden genomen, of liever,
ze moeten het ernstig spelen. Voor
hen is alles puur zoals het is. Met
een vanzelfsprekendheid onder
gaan zij de vloek en het hele gebeu
ren.
Hun simpele zielen hebben geen
verdere ambities dan de dagelijkse
gang van zaken te aanvaarden en er
in te berusten. Voor hun verstande
lijke vermogens is een wolk gescho
ven zoals Leon Tolchinsky het op
zeker moment zegt.
Het dekor moet een plaatje zijn, de
muziek en de kledij moeten er toe
bijdragen dat het geheel op zeker
moment een show wordt.
Toch schuilt er in deze satire een
enorme levensles. Intelligentie en
geleerdheid staan simpel geluk vaak
in de weg - 't is altijd iets.
Domheid leidt vaak tot onderwer
ping en slaafse onderdrukking. Be
schaving en ontwikkeling monden
vaak uit in corruptie. Als twee jonge
harten mekaar vinden doet het er
allemaal weinig toe.
Enfin, als het publiek zich verkneu
kelt en pretoogjes heeft na de voor
stelling, zijn we geslaagd in ons op
zet een ondeugende amusante ko
medie neer te zetten waar we alle
maal deugd aan hebben.
RegieFons Vinck.
Akteurs Georgette Baeyens, Gino
Bauwens, Paul Coppens, Ann Dael-
man, Filip Helleputte, Mieke Lee
mans, Jeanine Melchior, Erik Meu-
leman, Marina Pots, Hugo Roels.
Opvoeringen zaterdag 2 novem
ber om 20 uur; zaterdag 9 november
om 20 uur; zondag 10 november om
19 uur; vrijdag 15 november om 20
wogen tweehonderd pond haalde,
kwam sloffend uit het groezelig zijk-
amerjte waar de jonge moeder rust
te. 'Verdjalingen', bromde ze met
haar neusstem, 'die keelt er niet
neven'.
En het leven van Pee Klak eindigt
met de woorden: 'De bel van de
berechting kwam rinkelend nader
Pee Klak hoorde ze en zuchtte te
vreden. Hij heeft gebiecht en Ons
Heer ontvangen; hij heeft de onder
pastoor 'Jezus, Maria, Jozef nage
zegd. Zijn vingers bewogen onder
tussen nog vaag rond de dikke kra
len van zijn rozenkrans, het ge
schenk van de boterpater aan zijn
moeder. Dan hoorden de mensen
uur; zaterdag 16 november om 20
uur en zondag 17 november om 19
uur in het Parochiaal Centrum,
Leopoldstraat (Dorp) Hofstade.
Reservaties bijMeuleman - De
Ridder Katia vanaf 20.10.91
Hoogstraat 62, 9308 Hofstade. tel.
053/78.34.13 tussen 19 en 21 uur (en
kel op werkdagen) of in 't KOT,
Dorp 4 te Hofstade, elke zondag
van 11 tot 12 uur (tot en met 10
november).
Schafttijd
Een tweede produktie wordt op
zondag 26 januari 1992 om 19 uur
gebracht door toneelgezelschap
Pieternel uit Breendonk. Dit gezel
schap brengt "Schafttijd" van Paul
Coppens in een regie van Emma
Vivijs met als spelers Guy Van Aken
en Paul Coppens zelf.
Deze gespierde volkse dialoog laat
ons toe kennis te maken met Gaston
en Willybaas en werknemer-
bouwvakker.
Zij tonen ons dat de tijd om te schaf
ten er niet alleen is om te eten, maar
Dok om met mekaar te praten. Zij
laten ontdekken dat achter totaal
v'an elkaar verschillende karakters
sen sterke band schuilgaatvriend
schap.
Deze sterke band laat hen toe reeds
vele jaren samen te werken, mekaar
raad te geven en te troosten, de
problemen die zich voordoen sa
men op te lossen. Tot de krisis toe
slaat
Dan blijkt dat hun relatie elke zake
lijke overeenkomst onmogelijk
maakt..
De listige weduwe
Als derde produktie brengt V.A.E.
"De listige weduwe" van Carlo Gol-
doni, in een regie van Martijn De
Wit. Met deze produktie wordt
trouwens deelgenomen aan het
provinciaal klasseringstornooide
huidige klassering in 2e kategorie
trachten we te verbeteren, minstens
te behouden.
Dit stuk werd geschreven in 1748 en
werd gebouwd op de nog bestaande
fundamenten van de commedia
dell'arte.
De plaats van het gebeuren nl. Ve
netië wordt bewaard, de kledij
wordt niet retro gehouden maar he
dendaags, de tekst wordt opgefrist,
enkele overbodige personages wor
den geëlimineerd en er wordt voor
al getracht het ruime thema vol
doende in de verf te zetten.
Vier - tot over hun oren verliefde
- heren van uiteenlopende plui
mage en verschillende nationaliteit,
dingen, elk op hun manier, naar de
hand van een mooie en jonge wedu
we.
In tegenstelling met wat klassiek het
geval was, is deze weduwe aardig
wat geëmancipeerd en neemt ze
haar lot in eigen handen.
Regie Martijn De Wit.
Akteurs Myriame Arijs, Paul Cop
pens, Ann Daelman, Carine De
Smet, Filip Helleputte, Erik Meu-
lenman, Hugo Roels, Luc Van
Neck.
Opvoeringen vrijdag 3 april 1992
om 20 uur; zaterdag 4 april om 20
uur, vrijdag 10 april om 20 uur; za
terdag 11 april om 20 uur; zondag 12
april om 19 uur in het Parochiaal
Centrum, Leopoldstraat (Dorp),
Hofstade.
Eind van de maand november hebben in
Duitsland de eerste kerstmarkten plaats.
Kerstmarkten zijn een Duits produkt dat de
jongste jaren in vele Europese steden en
zelfs in Amerika navolging heeft gekregen.
Op 15 en 16 november heeft in het Duitse
Wurzburg de Rock en Pop Musiker Messe
plaats waarbij 200 muziekgroepen aantre
den. De toegangsprijs bedraagt 15 mark.
Informatie bij het Deutsche Rockmusiker-
verband, Kolbergen Strasse 30 in DWLü-
neburg (00/49.4131.38182.)
die er omheen stonden hem zuch
ten 'Mamère, ik kom....'. En toen
was Pee Klak dood. Het was mei
avond, in het jaar 1929.
De rest van het verhaal vertelt
Hoop in de Toekomst op zaterdag 2
november om 20.00 uur, zondag 3
november om 19.00 uur, vrijdag 8 en
zaterdag 9 november om 20.00 uur
en zondag 10 november om 19.00
uur in de zaal Ons Huis in de
Hoogstraat 86 te Baardegem. De
toegang bedraagt 100 fr. Kaarten
reserveren op nummer 052/
35.75.62. Meer dan 40 akteurs doen
Pee Klak herleven en de muziek die
speciaal voor dit stuk werd geschre
ven, wordt live uitgevoerd.
Op 18 oktober II. organiseerde
Jeugd en Muziek afdeling Aalst een
Mozartconcert in de feestzaal van
het Stadhuis te Aalst. Het program
ma bood als het ware een overzicht
van vier belangrijke perioden uit
Mozart's leven
- Symfonie nr. 19 in Mlb K.V. 132
- Pianoconcerto nr. 20 K.V. 466
- Serenata Notturna K.V. 239
- Muzikale Grap K.V. 522
Voor dit koncert werd beroep ge
daan op het eigen "Kamerorkest
van Jeugd en Muziek Aalst", dat in
december reeds zijn achtste be
staansjaar kent. Dit orkest dat door
zijn ijver, en de grote inzet vanwege
de muzikanten zelf, reeds een be
hoorlijke faam bijeen speelde, is te
vens een open huis voor afgestu
deerde snaarinstrumentisten aan
de academies uit de hele regio. De
dirigent Frangois Schollaert en en
kele beroepsmusici leiden alles in
goede banen op professionele en
pedagogische manier.
Als solist in het pianoconcerto krij
gen we het debuut van een jong
getalenteerde pianist Tom Dene-
ckere. Deze speelde het klaar om
naast brilliante dagstudies ook nog
prachtige muziekstudies te volbren
gen o.a. piano. Zijn verlangen is
diezelfde trend te realiseren op ho
ger niveau.
Het geheel werd gekommenta-
rieerd door Conny De Roo.