Toneelgroep Pact en 'Het gebroed onder de maan' Podium-uitjes in De Werf Nog heel leven... leven Ernst in De Werf Groot Koperensemble Arioso o.l.v. Dirk De Caluwé (03/11) Door Eendracht Groot en De Vrolijke Musici (04/11) Schitterende "Mozart" door Studio Peer en Fred Delfgaauw (07/11) 10 - 25.10.1991 - De Voorpost Zondag 3 novemberblaasmuziek van klassieke en hedendaagse kom- ponisten De toegangsprijs bedraagt 350 fr. en reserveren kan op nr. 053/76.13.12. Donderdag 7 novemberprima tea- tervoorstelling "Mozart" door Stu dio Peer Het Groot Koperensemble Arioso ontstond in 1985 en koncerteerde reeds met befaamde solisten als de hoornisten André Van Driessche 5 december 1791. Wolfgang Ama- en de Amerikaan Herbert Spencer deus Mozart sterft om vijf minuten en het ensemble Saxology. voor één 's morgens in Wenen. re personages poppen. Studio Peer is Fred Delfgaauw. 1986 kreeg hij de Nederlandse K derteaterprijs, de zgn. Hans Snot prijs voor zijn baanbrekend werk het vlak van integrerend en geïn greerd teater met poppen en fij ren. Dat Delfgaauw met poppen teert, is eigenlijk toevallig begi nen. In het begin wilde hij van al Aalst. VTB-VAB afdeling Aalst samen met het Davidsfonds Erembodegem kreeg heel wat belangstelling voor de kleinkunstavond 'Nogheel even...leven' (a) Onder deze titel brachten Hans Van den Stock en Alfons De Munter op zaterdag 12 oktober II. een bijzonder geslaagde première van hun derde kleinkunstprojekt. In organisatie van VTB-VAB afdeling Aalst en Davids fonds Erembodegem werden hiervoor heel wat belangstellenden tesamen gebracht in het C.C. De Werf te Aalst. Aalst. Hans Van den Stock en Alfons De Munter brachten een biezonder geslaagde premiere van hun kleinkunstavond onder de titel 'Nog heel even... leven'in ae Werf (a) Hans Van den Stock, die reeds van af zijn 16 jaar aktief is in de Vlaamse Kleinkunst- en Kabaretwereld, trad aan met een eigen programma in een stijl zoals het voor hem kenmer kend is: eenvoudig, gevoelig en overtuigend. Het werd een avond vol menselijke warmte, met liedjes die in en door hun eenvoud, harmo nie en herkenbaarheid bij de gevoe lige mens, sporen nalaten op de ziel. Tussen de liedjes door probeerde Hans op een spontane en soms hu moristische wijze, aan het publiek zijn waarheid te verkondigen, die er een is van leven en liefhebben. Alfons Dechunter wist niet alleen het geheel te kruiden door zijn typi sche manier van gitaar spelen, maar nam ook een gedeelte van tekst en muziek voor zijn rekening. Het duo Hans en Alfons kwam reeds tot stand in '86. De ontmoe ting tussen beiden resulteerde in een hechte vriendschap en een bij zondere muzikale samenwerking. Wie hen samen aan het werk zag, getuigde dat het leeftijdsverschil van 17 jaar nauwelijks merkbaar was, want zoals ze zelf zegden: een lichaam kan jong of oud zijn, een hart kan alleen warm of koud zijn. Die warmte vertaalden zij in hun voorstelling. Na reeds een TV-optreden te heb ben gehad in het programma «De Zevende Dag» en op de radio te zijn gehoord in «De gewapende mens» was de première van hun derde pro gramma «Nog heel even... leven» in C.C. De Werf, een volmondig suk- ses. P.H. Vorige vrijdag ging het 12Pact-seizoen van start met de voorstelling van 'Het gebroed onder de maan', een tragiekomedie van de populaire auteur Gildas Bourdet, in een regie van Bert Van Tichelen. Deze produktie is het 24ste stuk dat de groep in zijn 'Bathyscaaf aan de Meuleschettestraat 74 te Aalst, brengt. Nog tot 4 november worden hiervan 8 voorstellingen gepro grammeerd. Theatergroep Pact werd in 1979 ge- in meespeelden. De basis van dit sticht onder impuls van een groep projekt was 'Schuld en boete' van akteurs en aktrices uit het Aalsterse toneelwereldje. Zij vonden dat de enige band van de meeste liefheb berskringen moest doorbroken worden. Zij wensten samen te wer ken met iedereen die borg kon staan voor een goed produkt en dit zowel op vlak van de aard van de stukken als op het gebied van vormgeving en vertolking. In het najaar van '79 werd dan ook van start gegaan in zaal 'De Madeion' met een eerste produktie, zijn de 'Bremerfreiheit' van Fass- binder en 'Das kleine magahonie' van B. Brecht. Tot einde '85 volgde daarop een hele reeks van fel be sproken voorstellingen. Velen her inneren zich zeker nog: 'The Family' een stuk in vier afleveringen a la Dallas, waarmee een heel sei zoen gevuld werd. 'De bende van Jan De Lichte' naar het werk van L.P. Boon en 'La Cage aux folies' waarvoor het stormliep en vele ex tra voorstellingen moesten inge richt worden. Memorabel was ook 'Hurray, Rosky is back in prison', een projekt dat opgestart werd in samenwerking met de gevangenis van Dendermon- de en waar zelfs zes gedetineerden Dostojenski. 'De grote griezel' op gevoerd in de hallen in de School straat, waar het zo ijzig koud was voor de schaars geklede spelers. Ook stukken waarin muziek cen traal stond hadden een groot aan deel in de groeiende reputatie van de groep. Denken we maar aan 'De beul' en 'Crevette en vedette'. Deze laatst genoemde produktie was te vens het laatste stuk dat Pact in de inmiddels 'Nieuwe Madeion' bracht. Om praktische en technische rede nen verkoos de groep in 1985 om een eigen teaterruimte in gebruik te nemen. Na veel gezoek viel de keu ze op de fabrieksruimten in de Meu leschettestraat 74. Met man en macht werd ervan september '85 tot januari '86 gewerkt om de fabrieks ruimten om te bouwen tot een klein teater met foyer en bar waar het publiek gastvrij kon ontvangen wor den. Mede dankzij een aantal spon sors werd het 'Bathyscaaf-projekt' dan ook werkelijkheid. 'De Bathyscaaf kreeg zijn vuur doop met het kabaretprogramma 'Arm maar proper'. Hierop volgden dan ook een indrukwekkende reeks produkties met o.a. 'Het Gezin van Paemel', 'Driestuiversopera' van Brecht, 'Marasde', 'Daens en Daens' en 'De Familie De Vis', 'Vuur in de sneeuw', 'Macbeth' en nog een twintigtal andere stukken. Bij elk van deze produkties werd de teaterzaal steeds op een andere ma nier aangewend, aangekleed en in gericht. Het publiek heeft reeds alle kanten van de zaal 'bezeten' en de spelers hebben reeds alle kanten 'bespeeld'. Het zal de regelmatige Pact-bezoeker dus zeker niet ver wonderen dat ook voor de produk tie van 'Het gebroed onder de maand' weer aan de zaal werd 'gewerkt' om een passende sfeer te scheppen. Scenograaf Danny Cobbaut en re gisseur Bert Van Tichelen waren van mening dat, om dit te bereiken, de teaterzaal zoveel als maar kon in de oorspronkelijke staat moest wor den teruggebracht. Het Pactpubliek zal de zaal dus kunnen zien zoals zij was in september '85. De toneellief hebbers mogen echter gerust zijn, ze zullen niet verwaarloosd worden. Eens te meer zal er de mogelijkheid zijn om tijdens het stuk verder te genieten van het drankje dat je voor het stuk of tijdens de pauze bestel de. Het gebroed onder de maan Auteur: Gildas Bourdet Artistiek leiden van 'Théatre de la Salamandre', die in 1982 op het theaterfestival van Avignon groot sukses oogste en die momenteel Onder leiding van dirigent Dirk De Geen doodsbericht ontvangen Al doen, maar ja, wie wilde eigen Caluwé wordt een gevarieerd pro- twee jaar lang niet meer in je brie- met zo'n onbekende meewerk gramma gebracht met gedurfde ar- venbus gekeken, de radio of televi- Op een workshop tijdens een PAH rangementen van klapstukken uit sie aangezet of de krant gelezen ze- pentheaterfestival in Neerp^® het klassieke genre (Rossini, He- ker krijgt hij de kick te pakken, j ikoo rault, Puccini, e.a.) en hedendaagse Je kon er niet naast kijken Mozart werkt als akteur en hij - voorl iaar komponisten als Barry, Rose, Ha- is inderdaad 200 jaar geleden ge- publiek een "poppenspeler" - p dermann, e.a. storven. Het Festival van Vlaande- beert een zo groot mogelijk sc Arrangeur Etienne De Winne nam ren is al met de herdenking bezig van stemmen te ontwikkelen, i het leeuwenaandeel van de speciaal van vorig jaar, Formans film loopt alleen technisch maar ook karak evr voor het ensemble geschreven ar- opnieuw als een trein, uitgeverijen ristiek. Zijn doel is een kombina rangementen voor zijn rekening. slaan elkaar met "biografieën" om van hoogwaardig amusement Benny Wiaeme, trompetsolist bij de oren, platenfirma's geven de kwaliteit. Een goede podiumki het Koninklijk Filharmonisch Or- "verzamelde werken" uit op tiental- stenaar is voor hem iemand die njs kest van Vlaanderen en Hugo Ma- len cd's, Shaffers teaterstuk kent staat is kontinu de fantasie van thysen, solist bas-tuba bij het BRT- opnieuw een nooit gezien sukses, toeschouwer te aktiveren, in de 2 Filharmonisch Orkest, stofferen Radio 3 is elke dinsdagnamiddag verste zin van het woord. Na n WJj mee het muzikaal menu van deze aktief met een eksklusief Mozart- acht jaar kindervoorstellingen a '17 koncertnamiddag, een must voor al- programma. Mozart is kommercie hebben gegeven (ca. 160 voorstell 88 le liefhebbers van koperblaasmu- geworden in het kwadraat. En sinds gen per seizoen), wil hij met d< ziek en een aanrader voor iedereen vorig jaar speelt Fred Delgaauw zelf geschreven "Mozart" voor v met een brede muzikale belangstel- "Mozart" op zijn Peeriaans. wassenen aantonen dat hij niet ikórr ling. En toch doet zich een eigenaardig maar in een hokje onder te brenj ®*Q Dirigent Dirk De Caluwé (°1956) fenomeen voor. Alle podiumaktivi- is, dat hij uit dat hokje "poppc behaalde aan het Koninklijk Mu- teiten (film, teater en aanverwante) theater voor kinderen" weg wil, meu ziekconservatorium te Gent eerste handelen steevast niet over Mozart hij "Peeriaans theater" wil breng prijzen voor notenleer, transposi- maar over Salieri. De kwakkel dat voor iedereen ^fc tie, muziekanalyse, kamermuziek Salieri, de Weense hofkomponist, En dan nu de voorstelling zelf. I en dwarsfluit. Het Hoger Diploma Mozart zou vergiftigd hebben, is na- stuk leunt erg dicht aan, kwa ten dwarsfluit en een eerste prijs har- tuurlijk mooi dramatisch materiaal tiek en tekstbenadering, bij Shaffi li K monie vormden de bekroning van om een al dan niet boeiende intrige "Amadeus". Schitterend is in zijn studies aan het Koniklijk Mu- aan vast te knopen. Poesjkin schreef eerste plaats de knappe en vindii vane ziekkonservatorium te Antwerpen. 160 jaar geleden al zijn "Mozart en rijke vormgeving. Zijn virtuosil Hij is als solist verbonden aan het Salieri" (dat een paar jaar geleden en intimiteit als akteur en poppr o«q Filharmonisch Orkest van de BRT. nog bij het NTG werd opgevoerd), speler vormen met de mooie ilh E Koc Als leraar is hij verbonden aan het Peter Shaffer maakte er zijn roddel trerende muziek van Mozart énv 1 stE Antwerpse conservatorium en de "Amadeus" mee tot een sukses en Salieri de hoofdkenmerken van Lokerse Muziekakademie. Naast hij werd hierin gevolgd door Milos ze produktie. zijn aktiviteiten in de klassieke mu- Forman in zijn film. Hij kreëert op deze manier e ziek is hij ook begaan met de jazz- En sinds vorig jaar toert Fred Delf- wonderlijke wereld waarin het pi D.doc muziek. gaauw/Studio Peer rond met zijn fektionisme en de humor een in| J|^ Voor dit matineekoncert op zondag "Mozart", die in feite ook over Sa- grerend deel uitmaken van het 3 november om 15.30u. in de lieri gaat. heel. Ook de knappe lichtregie jer**j Schouwburg van De Werf is de toe- Met deze produktie verlaat Fred de klankband zijn wezenlijke e maa: gangsprijs 200 fr.; houders van een Delgaauw het pad van de bewerkin- menten van deze voorstelling. D<el 0Ï Jeugd Muziek-pas kunnen erin gen voor een jeugdig publiek van de gaauw breit een koherent sam< °*Q voor amper 100 fr. Reserveren kan klassiekers uit het toneelrepertoire spel tussen het personage Salij op nr. 053/76.13.12. en brengt hij een produktie die voor dat hij zelf speelt, en alle andcrere{ een volwassen publiek gedacht is. figuren (niet alleen maar poppe ?81 Dat Mozart in deze tijden een dank- Indien het eerste deel eerder infi 6,0 baar objekt is en Delfgaauw Shaf- matief samengesteld is, dan zit l De Koninklijke Symfonische Kring fers toneelstuk een mooie vertrek- deel na de pauze veel hechter "Door Eendracht Groot" verrast basis vindt, is in deze "Mozart" van dramatischer in elkaar. Het vor arzei het publiek op maandag 4 en vrijdag Studio Peer duidelijk te merken, een sterk staaltje van akteer-en n 8 november, telkens om 20 uur in de h'er wordt Salieri ten tonele nipulatiekunst. Schouwburg van de Werf, op een gevoerd als een melancholisch en Studio Peer/Fred Delfgaauw spe boeiend en gevarieerd opera- en aimabel man, die ten onrechte met deze "Mozart" op donderdag 71 ttobt belcantokoncert. Het krijgt hier- a"e zonden van Israël beladen vember om 20 uur in de Schot voor de medewerking van het Haal- werd. burg van De Werf. De toegangspi n,bc tertse gemengd koor "De Vrolijke Het vertrekpunt is al duidelijk bedraagt 280 fr.; reserveren kan Musici" en van enkele bekende vo- Fred Delfgaauw, enig akteur, speelt nr. 053/76.13.12. kale solisten. Salieri, die zich omringt met "ande- Ongeveer 140 uitvoerders staan on der de muzikale leiding van dirigent O. Boone borg voor een feestelijke en aangename avond. Deze koncerten zijn een organisatie van de Koninklijke Symfonische Kring samen met het C.C. De Werf. Maandag 4 en vrijdag 8 november opera- en belcantokoncert misschien wel de meest suksesvolle hedendaagse Franse auteur is met 'Dernier Détails', 'Station Service' en 'Les crachats de la lune' (Het gebroed onder de maan). Het stuk zelf 'Het gebroed onder de maan' is een komedie met tragische demensies of nog beter een tragedie die on weerstaanbaar komisch aandoet. Bourdet beschrijft zelf het stuk als een sprookje vol vitaliteit. Hij brengt een aantal personen - over wegend marginalen - samen in een vuil duister station en daar begint de 'struggle for life' tussen man en vrouw, travestie en homofiel, pooi er en prostituee, huisvader en jun kie, clochard en sado-masochiste... De toeschouwers worden voyeurs in een milieu waar de maskers van de bourgeoisie dagelijks afvallen met uitspraken die er niet om lie gen. De voorstellingen kunnen nog bij gewoond worden op 25, 26, 27, 28 oktober en 1,2,3 en 4 november om 20 uur in De Bathyscaaf, Meule schettestraat 74 te Aalst. Reserva tie: Reko, H. Hartlaan 30 te Aalst. Tel. 053/78.40.27 - 77.19.89. Op werkdagen van 9 tot 12 uur en van 13 tot 17.30 uur. - Nog t.e.m. zondag 27 oktober in De Werf: tentoonstelling De^0 Brakke Hond'. - Van vrijdag 25 oktober t.e.m. maandag 4 november in de belfort- raa7 krypte: tentoonstelling Jan Sergeant; info 053/77.99.91. j - Vrijdag 25 oktober om 20 uur in de Schouwburg: teatervoorstellinj <2^3 'Jacques de Fatalist en zijn Meester' door Eva Bals Speelteater in regie van Paul Carpentier; toegang 200 of 250F; res. 053/76.13.12^® - Vrijdag 25, zaterdag 26 en zondag 27 oktober in De Werf: tentoon! stelling kreatief handwerk, georganiseerd door het K.B.D. - ver- uko bond Aalst; info 053/76.15.21. - Zaterdag 26 oktober om 20 uur in de Schouwburg: pianorecital doot iJn Jan Michiels met werken van Schumann, Haydn, Ries en Mozart; ®'aal toegang 350F; res. 053/76.13.12. - Maandag 28 oktober om 19.30 uur in Vergaderlokaal 5: info-avonfl ingericht door de Vlaamse Vereniging voor Dienstplichtige Militair ren; info 016/25.05.78. - Dinsdag 29 oktober om 19.30 uur in Vergaderlokaal 1: gespreks- avond ingericht door vzw Zit Stil; info 052/21.25.88. - Dinsdag 29 oktober om 20 uur in de Schouwburg: algemene verga dering van de Boerenbondafdeling Aalst; info 02/569.43.15. - Woensdag 30 oktober om 20 uur in de Schouwburg: optreden van '®a^ Dirk Blanchart The Groove Quartet; toegang 350F; res. 0531 na. tc 76.13.12. - Zondag 3 november om 15.30 uur in de Schouwburg: matineekoni eert door het Groot Koperensemble Arioso o.l.v. Dirk De Caluwe; gns. toegang 200F of slechts 100F voor houders van een Jeugd Mu ziek-pas; res. 053/76.13.12. - Van zondag 3 t.e.m. maandag 18 november: vrijetijdsbeurs onder het motto 'Vrije tijd en kunst' georganiseerd door de Dienst Vrije Tijd Aalst; info 053/77.11.11 (283). - Maandag 4 november om 20 uur in de Schouwburg: opera- en belcantokoncert door de Koninklijke Symfonische Kring 'Door Eendracht Groot' en het Haaltertse gemengd koor 'De Vrolijke Musici' o.l.v. O. Boone; toegang 350F; res. 053/76.13.12. - Maandag 4 november om 19.30 uur in Vergaderlokaal 1: startdatum 'Misschien is het allergie?', georganiseerd door vzw De Groene Dag; info 054/33.20.46. L

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 42