Groot opgezette tentoonstelling over pater De Smet in Amerika Negen grote delen Pater De Smet en de Indianen van de Rocky Mountains centraal tema 32 - 25.10.1991 - De Voorpost Dendermonde. Prof. Dr Jacqueline Petersen Het derde deel heeft het over de leefwereld van pater De Smetde Europese katolieke wereld. Twee wereldbollen symbolizeren de scheiding tussen hemel en aarde. Op een fotowand een afbeelding van een altaar uit een Belgische kerk, naast liturgische voorwerpen, terwijl het geluid van Gregoriaanse hymnen de ruimte vult. Dan keert de bezoelcer terug naar het oosters plateau van de Rocky's. Meer bepaald naar de vooravond van de aankomst van pater De Smet in 1841. Daar treft men ethnografische voorwerpen aan, sommigen uit de periode 1830. Ook tekeningen, landkaarten, afbeeldingen van 14. spelende kinderen en vrouwen aan het werk, en zelfs een buffalo jacht 15 zoals die zich in 1840 moet hebben afgespeeld, wordt er getoond, u Hiermee wordt de rijke en weldoende leefwereld van de indianenbe- volking duidelijk gemaakt. In datzelfde vierde deel treft men ook de gevolgen aan van de epidemieën, wordt gewezen op de eerste kristianizering. En dan is er de eerste konfrontatie van vier Salish en Iroqouis delegaties met de 'zwartrokken' en met pater De Smet. Deze delega ties waren vertrokken vanuit de Rocky Mountains naar St Louis. De plannen van de jezuieten worden er uit de doeken gedaan. Gelukkig K heeft men uit deze periode nog schetsen gevonden die gemaakt B werden door Nicolas Point die het leven en werken van de indianen nauwgezet optekende. Het centrale deel van de tentoonstelling bestaat uit een uit de lucht gegrepen voorstelling van een van de eerste kapellen, zoals men die neeft aangetroffen op een akwarel van Nicolas Point uit 1842. Daar wordt een beeld opgehangen van de pedagogische technieken die de jezuieten toen al gebruikten maar de meeste aandacht gaat er toch naar de kloof tussen de droom van de jezuieten en de werkelijkheid, naar de konfrontatie tussen twee verschillende kuituren en religieuze tradities. Zo stappen we over naar een zevende deel, opnieuw een landkaart en meer bepaald de grootste en meest gedetailleerde kaart die pater De Smet over de hele streek in zijn bezit had. Zo maakt de bezoeker kennis met de geografische situatie van de regio, met de verschillende indianenvolkeren die er leven en ook met de missieposten die De Smet er oprichtte. Het voorlaatste deel heeft betrekking op het leven van de indianen en op de politiek van de Amerikaanse regering op het einde van de 19de eeuw. De indiaanse bevolking wordt uit de haar vertrouwde omgeving verbannen en naar reservaten verwezen. Tenslotte wordt dieper ingegaan op de betekenis van pater De Smet voor de indianen. Dat gebeurt aan de hand van interviews in een film die doorspekt is met beelden van De Smet, uit de kristelijke liturgie maar ook van tradtionele vormen van vieringen. De tentoonstelling werd uitgetekend door Richard Molinaroli en dat is een van de meest bekende ontwerpen op het vlak van tentoonstel lingen in de Verenigde Staten. Prof. Jacqueline Peterson heeft de leiding van deze grootse expo die liefst 10 reusachtige fotomuren, 95 grafische reprodukties van tekeningen, kaarten, manuscripten (onder meer de briefwisseling tussen pater De Smet en zijn vader die hele maal niet opgetogen was met de reislust van zijn zoon), heel wat audio-visuele snufjes en 38 wanden omvat. De tentoonstelling beslaat een oppervlakte van 3.300 m2 en wordt door de Amerikaanse staat j bedacht met een toelage van 700.000 dollar. In haar totaliteit zal de expo anderhalf miljoen dollar (70 miljoen frank) gaan kosten. In de Verenigde Staten van Amerika klinkt de naam van pater Pieter Jan De Smet als een klok. Zijn standbeeld heeft er een ereplaats gekregen in het Kapitool en in een van de 50 Amerikaanse staten vinden we een stadje terug dat luistert naar de naam De Smet City. De 'grote zwartrok', want zo wordt deze jezuiet-missionaris er geëerd, heeft in ruime mate zijn stempel gedrukt op het leven van de Indiaanse bevolking van de States. Hij was een van de weinige blanken, om niet te zeggen de enige, die het best kon vinden met grootheden als Sitting Bull en andere Indiaanse opperhoofden. Bij ons gaat men achteloos voorbij aan het mooie standbeeld dat Pieter Jan De Smet aan de Dendermondse Onze-Lieve-Vrouwekerk huldigt. Heel even kwam hij weer in de belangstelling toen een paar jaar geleden het stand beeld als gevolg van metaalmoeheid van zijn sokkel stuikte. En een jaar later, toen het beeld opnieuw werd onthuld, stond De Smet weer centraal. Er verschenen over zijn figuur enkele boeken. En in de Verenigde Staten vond dr. Jacqueline Peterson van de Spokane Washington State Universi ty enkele tekeningen terug van de Dendermondse missionaris. Het begin van een opzoekingswerk dat in de komende maanden wordt bekroond met een grootscheepse rondreizende tentoonstelling die eerst in de Verenigde Staten en Canada te gast zal zijn en in 1995 ons land zal aandoen. Zo krijgt pater De Smet uiteindelijk toch de waardering die hij verdient ook in ons land. Het oude gezegde 'niemand is sant in eigen land' is zeker van toepas sing op pater Jan De Smet. En toch heeft deze eenvoudige Dender mondse missionaris in de vorige eeuw gedurende een twintigtal jaar zijn onuitwisbare stempel gedrukt op een hele natie, die ondertussen uitgegroeid is tot een wereldmacht. Tussen 1840 en 1860 ruwweg ge zegd, was Pieter Jan De Smet als missionaris Jezuiet aktief in de Ver enigde Staten waar hij leefde met en voor de Indianen in het west en noord-westen van Amerika en Ca nada. Het is dan ook niet verwonderlijk dat men in dit onmetelijk groot ge bied herhaaldelijk wordt gekon- fronteerd met de naam van 'Father De Smet', de 'grote zwartrok'. Mau- rits Vander Cruyssen, die in 1981 naar Canada verhuisde en daar kar- riere maakte, kan er over meespre ken. 'Na enkele maanden al werd ik gekonfronteerd met het verleden van Pater De Smet. Overal vindt men gedenkplaten langs de weg, of musea, of historisch plaatsen, waar het beeld van pater De Smet een ereplaats bekleedt. Ieder jaar wor den er over zijn leven boeken ge drukt. In Oregon aan de Spokane University vindt men een drukkerij die uitsluitend boeken over de Den- dermondenaar drukt. In sommige Indianendorpen treft men nu nog grote portretten van de missionaris aan. En in Vencouver British Co lumbia kan men vernemen dat Pie ter De Smet de eerste blanke is ge weest die de brede Columbia rivier overstak'. Het klinkt verbazingwek kend en het is verwonderlijk dat eigenlijk geen enkele West-Euro peaan, laat staan een Belg of Vla ming, eraan heeft gedacht om het leven en werk van deze figuur van onder het stof vandaan te halen. Professor dr. Jacqueline Peterson, verbonden aan de Spokane Univer sity deed dat wel. Als professor in de geschiedenis van de Indianenge- meenschap startte zij haar opzoe kingswerk rond de figuur van De Smet in 1979. Het is dus zonder meer haar levenswerk. En nu is ze zover dat er rond pater De Smet een reusachtige tentoonstelling wordt opgezet die zelfs in de Verenigde Staten opzien zal baren omwille van haar opvatting en uitvoering maar nog meer door haar rijke inhoud. De figuur van de eenvoudige Den- dermondenaar Pieter Jan De Smet zal er centraal staan. Indrukwekkende rondreizende ten toonstelling Professor Jacqueline Peterson was de voorbije dagen op bezoek in Dendermonde. Niet de eerste keer trouwens. Ze bezocht de geboorte stad van pater De Smet al meerdere keren en dit keer was ze op zoek naar enkele typische Vlaamse, Den dermondse landschappen die als achtergrond en kontrasterend de- kor moeten dienen voor de ten toonstelling. De beperkheid van het vlakke Vlaamse land tegenover het imposante Rocky Mountaingeberg- te. Het is een van de kontrasten waarrond de tentoonstelling is ge bouwd. De rondreizende tentoonstelling zal onder meer te zien zijn in het Museum of the Rockies in Boze man (Montana), in de steden Seatl- le en St. Louis, in Los Angeles, New York, Minneapolis, Vancouver en Dendermonde. Maurits Vander Cruyssen'Overal wordt men gekonfronteerd met de figuur van pater De Smet' (foto Piet Hermans) naar men hoopt ook in Brussel als een waardig sluitstuk. Onderhande lingen zijn momenteel aan de gang. De tentoonstelling gaat uit van twee aparte werelden die van pater De Smet met het katolieke geloof als vertrekpunt en die van de Indianen met hun zeden en gebruiken. De verschillen en overeenkomsten tus sen beide werelden vormen het gro te gegeven. Uit Dendermonds openbaar en pri vé bezit zal men op de tentoonstel- Jaarlijks wordt pater De Smet herdacht in De Smet City (arch) ling ikonografisch materiaal kun nen zien, naast de portretten van pater Pieter Jan De Smet en van zijn vader, een zilveren wierookvat, een Mariabeeld, een devotieprent uit de Onze-Lieve-Vrouwekerk, doku- menten over de Franse tijd, devo- tieprenten, zilveren ex-voto's hartvorm, wassen ex-voto's, een kelk, een devotieboek met zilverbe slag, en nog veel meer. Ook uit an dere openbare en privé-kollekties van ons land worden voorwerpen en dokumenten die hebben toebe hoord aan pater De Smet in bruik leen afgestaan. Daarbij vindt men zeldzame indiaanse kledij en ge- bruiks- en siervoorwerpen die ook in de Verenigde Staten als zeer merkwaardig worden beschouwd. Bij de tentoonstelling hoort ook een mooi geïllustreerd boek van 300 pagina s waarin diverse specialisten elk een aspekt zullen belichten van de Europese, Amerikaanse en In diaanse kuituur in de eerste helft van de 19de eeuw toen de Jezuieten nog een poging deden om in Noord-Amerika een nieuwe verbe terde uitgave te brengen van de mis sies die ze in de 18de eeuw in Para guay tot stand hadden gebracht. De voorwerpen worden binnen enkele weken verscheept met behulp van een gespecializeerde firma. De grootste zorg wordt besteed aan de verpakking van de voorwerpen, dit met het oog op de gevaren verbon den aan een reizende tentoonstel ling. Ter plaatse (Bozeman en Spo kane) zullen de meeste voorwerken een konserverende behandeling on dergaan, zodat ze in optimale om standigheden aan het publiek kun nen getoond worden. Aanleiding tot deze manifestatie vormt een reeks herdenkingen die kaderen rond de vieringen van 500 jaar ontdekking van Amerika door Columbus, 450 jaar Jezuieten en 500 jaar Ignatius van Loyola, de stichter van de kloosterorde. In het Amerikaanse stadje De Smet City hangt dit schilderij dat de Dendermondse missionaris in gezelschap van een vooraanstaand leider van de indianen voorstelt (arch) De tentoonstelling 'Sacred Encounters' is onderverdeeld in negen grote delen. De bezoekers zullen eerst kennis maken met een grote landkaart van Europa enerzijds en Noord-Amerika anderzijds. Beel den van pater De Smet langs de kant van Europa, en van Insula, een groot krijger van de Salich aan de andere kant, overschaduwen deze landkaarten. Men ziet er ook reusachtige beelden van Dendermonde en van de Bitterroot bergen, het thuisland van Insula. Zo wordt de bezoeker voorbereid op een reis doorheen de wereld van Insula. In een tweede deel maakt men kennis met een audio-visueel spektakel in een teater. Daar krijgt men een indruk van de wereld van het Salish volk uit het noordwesten van Montana. Men hoort er zelfs kommen- taar in de Indiaanse taal, naast het Engels natuurlijk. De bedoeling is dat men het belang van het gesproken woord meekrijgt. Men zal in dit tweede deel trouwens geen enkele tekst te lezen krijgen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 64