Van Sint-Pietersbanden tot Sint-Hubertus in Erondegem Stilte, a.u.b. De Koninklijke Aloude Rederijkerskamer Sint-Barbara brengt 2 - 22.11.1991 - De Voorpost Elke parochie heeft haar patroonheilige maar in vele gevallen heeft deze vrome man of vrouw af te rekenen met een zekere vorm van konkurrentie en wordt hij of zij in bepaalde gevallen zodanig op de achtergrond gedrongen dat nog nauwelijks aandacht aan hen besteed wordt. De kerk van Erondegem is toegewijd aan Sint-Pietersbanden maar de devotionele voorkeur gaat er naar Sint-Hubertus uit ook al telt 1 augustus, het feest van Sint-Pietersbanden, om in deze parochie de dorpskermis te bepalen. Toch is er in Erondegem een uitgesproken populariteit voor Sint-Hubertus die op 3 november gevierd wordt en op die dag wordt er het brood gewijd dat de mensen moet behoeden tegen de razernij. Wat de persoon van Sint-Hubertus betreft, deze stamt uit een Franse adellijke familie en was gehuwd met de vrome Floribane die hem zelfs een zoon schonk aan wie ze de naam Floribertus gaven. Hubertus was een hartstochtelijk liefhebber van de jacht en, nadat zijn echtgenote overleden was, verscheen de Heer hem tijdens de jachtpartij onder de gedaante van een schitterend kruis beeld tussen de hoornen van een hert. Zijn achting voor de bisschop Lam- bertus, ook thans de patroonheilige van het naburige Vlekkem, zette hem aan om de 'kristelijke vol maaktheid te beoefenen'. Zo ver bleef hij een tijd in de abdij van Stavelot om daarna het boetekleed aan te trekken. Op raad van Lam- bertus trok hij op bedevaart naar Rome en terwijl hij daar verbleef werd bisschop Lambertus te Luik vermoord. Na de dood van Lambertus - later ook heilig verklaard - volgde hij hem op als bisschop van Maastricht. Hier bevorderde hij de kristelijke geest in zijn bisdom en dank zij zijn ijverige prediking kon hij in Brabant en in de Ardennen veel heidenen tot het ware geloof bekeren. Bij zijn terugkeer in het land, deelde Hubertus al zijn goederen uit aan de behocftigen en wilde nog slechts het voorbeeld van zijn voorganger Lambertus volgen. In Luik bouwde hij op de martelplaats van zijn mees ter een prachtige kerk en in 721 liet hij het lichaam van deze martelaar naar die stad overbrengen en vestig de er bovendien de bisschoppelijke zetel waardoor hij als stichter van het bisdom Luik algemeen aanzien wordt. Ook op talrijke andere plaat sen van zijn bisdom liet hij nieuwe kerken bouwen of vervallen bid plaatsen herstellen. Door zijn lief dadigheid verdiende hij de glorie- titel van toevlucht der weduwen en vader der wezen. Na een kerkinwijding in het Bra bantse overleed hij bij zijn terug keer in 727 te Tervuren en het was dank zij de zorgen van zijn opvolger Sint-Floribertus dat zijn lichaam zestien jaar later naar de abdij van Audain in Saint-Hubert overge bracht werd. Sindsdien wordt hij daar vereerd en aanroepen als pa troon tegen de razernij. Het is algemeen bekend dat in elke bedevaartplaats vaantjes in verband met de heilige verkocht werden. Minder bekend zijn de liederen die verkocht werden en even populair waren. Hierin werden de gaven van zijn persoon beschreven met breed voerige details over zijn bovenaard se krachten. Liedeken van Sint-Hubertus StemVan de vier gasten Laet ons hier op 's werelds dal, Hubertus hooge achten, Die ons kan redde uyt 't geval, By dagen en by nachten, Want hy is een lelie-blom, Vermaerd door g'heel het Chris tendom, By God zeer hoog van waerde, En vermaerd op der aerde, Hy was een edel graevens kind, In stad van Luyk geboren, Van God en van den mensch be mind, Zoo ieder een zal hooren, In zyn jonkheyd hy had schier, Al in het jaegen meer playzier, Mids zyn vader voor dezen Ook jaeger kwam te wezen. Aenziet 't eerste mirakel dan, Als hy ter jagt kwam wezen, Een Hert die hem toe gegaen, Die hem kwam g'hoorzaem wezen, Het beest vile voor hem op zyn knien, Maer doch ter dezer stonden, Meynd hy het beest te wonden. Zoo haest was hy niet van zyn paerd, Of hy kwam straks te merken, Dat tusschen d'hoorns van den Hert, Een licht dat kwam versterken, Hy zag daer Christus beeld op staen, En Gods wonder werk zag hy daer Maer 't beest is straks verdwenen, Niet meer voor hem verschenen. Als dan heeft God zyn hertgeraekt, Naer hy hem had aangebeden, Heeft hy van dezen man gemaekt, Een licht der duysterheden, Want zynen Myter en Staf, Zond God hem van den Hemel af, Dat op d'aerd mits dezen, Als Bisschop mogte wezen. Naer dat hy eenen langen tyd, Zyn Schapen kwam regeer en, Heeft God dien Heylig man gezeyd, En hy hem kwam vereeren, Dat naer zyn dood hem toeliet, Aen allen sterveling het gebied, Dat nooyt aen lyf of leden, Geen raezend dier mogt treden. Dus is hy nu by God den Heer, Voorspreker aller stonden, Voor die hier zyn met groot ver- zeer, Gebeten van dul honden, Of wel van ander raezend beest, Dat die maer komen onbevreesd, Hubert zal hun beschermen, Van razerny ontfermen. Wilt Sint-Hubertus tot patroon, Aenroepen t'allen stonden, Hy zal voor u, voor Gods troon, Bidden met open monden, Op dat geen beest in raezerny, En toebrengt eenig leed of ly, Maer dat gy als voor dezen, Van hun bevryd mogt wezen. Oorlof dan Christen in 't generaei, Wilt Sint-Hubertus eeren, Koopt de gewyde dingen al, Gy zult nooyt in verzeeren, Komen, want die op hem betrouwt, En gewyde dingen by hem houd, Zal hy altoos bevryden, En 't razend dier van hun myden. Sint-Hubertus in Erondegem In de 18e eeuw bestond er in Eron degem reeds een herberg die het uithangbord met de naam van de beschermheilige droeg. In 1774 werd er als benaming 'Sint- Huybrecht' vermeld aan een her berg die zich op de grens van Eron degem en Erpe bevond aan de steenweg. Als patroon van de jagers is Sint-Hubertus op meerdere uit hangborden van herbergen te vin den, vooral dan op plaatsen waar jagers verpozing kwamen zoeken of hun buit aan elkaar toonden. De herberg Sint-Hubertus was echter aan een drukke steenweg gelegen naar Gent en dus niet bepaald een ideale plaats voor een oponthoud van jagers maar wel van reizigers. Sinds jaren is in Erondegem ook het gebruik gangbaar dat er op kermis zondag een haas verkocht wordt ten voordele van de kerkfabriek, d.w.z. ten behoeve van de arme mensen. Het bedrag dat tegenwoordig ont vangen wordt van de haas wordt besteed aan de opsmuk van de kerk en de laatste jaren heeft de pastoor er een gedeelte van het orgel mee gefinancierd. Volgens de traditie neemt de koper de haas niet mee naar huis maar schenkt die aan de pastoor, daar waar hij vroeger voor de kloosterzusters van Erondegem bestemd was. Het is een volksge bruik dat elk jaar talrijke inwoners naar de parochiezaal lokt waar het beestje per opbod aan de meestbie dende wordt toegekend. In Erondegem krijgt Sint-Hubertus het rechter-zijaltaar toegewezen en hier wordt hij vooral als bescherm heilige tegen de razernij beschouwd maar veel minder als een soort pa troon van de jacht. Op 3 november staan de kerkelijke diensten trou wens in het teken van deze heilige die vooral in de 17de en 18de eeuw door marktzangers bezongen werd als o.a. Philippus Jóannes Groes Liedeken van het leven van den H. Hubertus Prince van Aquitanien eersten Bisschop van Luyk hezon- deren Patroon tegen de Raesernye getrokken uyt het leven van den zei ven heyligen beschreven door S.G. Z.R.C.P. ende was onderteekend Jacobus Pontanus S. Theol. Doet. T. Librorum Cenfor. Gecomponeert door Philippus Joannes Croes. Op de wyzevan de vier gasten Erpe-Merc. Het beeld van Sint-Hubertus met relikwie in het zijaltaar van de kerk Sint-Pietersbanden in Erondegem (jv) Als Paulus dat heylig vat, in gramschap was verholen, En quam nae Damaskus de Stad, Christus kerk vervolgen, Maer onderwegen in den dag, Quam eenen grooten blixem slag Paulus met zyn volke, Zag Christus in de wolke. Dit is Hubertus ook geschied, Die nam heel zyn behaegen, En hy en had geen vreugde niet Als in het wilt te jaegen, Op goeden vrydag hoord my aen, Was hy weer op de jagt gegaen, Hy heeft een Hert gevondc, Hy volgd hem zoo hy konde. Hy volgd den Hert met lust bel aen, Maer konde hem niet krygen, Den Hert die is dan blyven staen, En scheen hem toe te nygen, En tusschen d'horens van den Hert, Hong god de zoon aen 't kruys vol smert, Jesus geheel door wonden, Die wou hem dit verkonden, Ten zy dat gy u haest bekeerd, Gy zult ter helle daele, Hy sprak Heer Jesus gy my leerd Waer dat ik troost moet haelen, Gaet tot Lambertus mynen vriend Al in Maestricht daer gy hem vind Die zal u leering geven Hoe gy voortaen moet leven. S. Huybrecht met goed berouw Tot Maestricht gekomen. Om dat Lambertus zeggen zouw, Wat baen hem dient genomen, Naer dat Lambertus hem had ge leerd - Zoo is S. Huybrecht weer gekeerd By zyn huysvrouw Floribana, Die niet lang leefde daer na. Hy trok dan met een droefheyd groot Nae den bosch van Ardennen, Wortels en kruyden was zyn brood, En water uyt de Senne, Eenen Pancier van Yser styf, Die trok hy aen op zyn bloot lyf, Zyn kleed van rouwe haeren, Bleef daer zoo zeven jaeren, Tot dat een Engel wilt verst aen Door God hem quam verwekken Dat hynae Roomen toe zouwgaen En uyt den bosch vertrekken, Terwylen reysden dan met smert Zoo wierd vermoord Sinte Lam bert Van Tongeren bisschop weerdig, Door moorders handen lichtveer- dig Op die uer in den dage-raed, Den Paus kreeg een visioene, Met het Bisschoppelyk gewaet Al van Lambertus koene, Den Engel zey S. Huybrecht, Weyd hem bisschop van Tong'ren recht Hy zal hier als den vromen, Haest in de kerk komen Den Paus het alles zoo bevind Hubertus kwam ten tyde, Den Paus die naam hem aen als vrind En hem tot Bisschop weyde Maer in het weyen noch iet schort Want daer kwam eenen Stool te kort Ons Lievrouw met verblyden, Zond eene Stool van zyde, Sinte Peeter in de mis Zond een sleutel van weerdeye, Om te toonen sijn nacht gewis Dient voor de raeserne Van Menschen beesten groot en kleyn Voor dul en die bezeten zyn Worden daer me genesen Wilt maer gedachtig wezen. Hy wierd ontfangen tot Maestricht Als Bisschop met veel eeren En heeft zyn Bisdom wel gesticht Door Pred'ken en leeren, En naer veel moeyt en arbeydgroot Kreeg hy de tyding van zyn dood Dat eer een jaer naer desen, God zouw zyn loonder wezen. Al tot Tervueren in 't Casteel Is hy komen te sterven, Den hemel heeft hy voor zyn deel, Van God komen te erven, Daer word hy nu van God ge loont En voor zyn deugden al gekroond, 't Jaer als hy scheydt uyt'e leven Was zeven-honded twintig zeven. Den derden van Novembris, Quam hy te overlyen Op ieder dorp geschied een mis En daer het brood in weyen En dat geschied'er alle kant, Zoo lyk in Vlaenderen als Braband Daer veel menschen hun me be- vryen Al van de Raesernyen Den sleutel van S. Petrus S. Huybrecht toe gezonden, Daer me brand men die gebeten is Al van de raezend honden, Daerom myn vrienden kleyn en groot Aenroept S. Huybrecht in nood 'k Beloof u als myn vriend Dat gy zult trooste vind. De katholieke godsdienst was tij dens het leven van Sint-Hubertus slechts sporadisch in de jagerskrin gen doorgedrongen. De Diana-or- den, jaentverenigingen van Ro meinse oorsprong, hadden heilig dommen opgericht om ter ere van de godin Diana dieren te slachten. Met de bekering van Sint-Hubertus hebben we hier eens te meer te ma ken met een kristianiseringvan hei dense riten. Het is in feite pas in de 18e eeuw dat deze heilige als patroon van de ja gers kan beschouwd worden en de verering werd bovendien verspreid vanuit het Vlaamse land want juist hier reisde hij als predikant door onze streken. In de Sint-Janskerk van Tervuren wordt de ivoren hoorn van Sint-Hubertus zorgvul dig bewaard. Er is een uitgebreide devotie ontstaan rond de persoon van Sint-Hubertus en thans is het nog de gewoonte dat men in talrijke kerken brood wijdt op zijn feestdag. Dit brood wordt in sommige plaat sen vervangen door specialiteiten zoals de Sint-Hubertuskoeken te Lier. De eerste bisschop van Luik is in de Kempen tevens de patroon van de mussen- en mollengilden terwijl men hem in leper sinds het begin van de 17e eeuw aangenomen heeft als patroonheilige van de schoen makers en daarnaast zelfs als pest heilige beschouwt, samen met de H. Rochus en de H. Adriaan. Maar de H. Hubertus moet over enorm veel devote invloed beschikken want in sommige regio's van het Vlaamse land wordt hij ook als be schermheilige vooropgesteld van de bakkers, schrijnwerkers en ijzergie ters. Isidoor Van Beughem schreef zelfs het libretto over de 'Bekeering van den Heiligen Hubertus', een 'dra matisch gedicht in acht toneelen' dat door Prosper Van Eeckhaute op muziek gezet werd. Op muzikaal vlak liet de volkszanger zich even min onbetuigd en stak de loftrom pet over de beschermende funktie van Sint-Hubertus. In het lied wordt hij ook wel eens de 'predikant van het Fransche land' genoemd wat in tegenstelling staat tot wat algemeen aanvaard is. Nochtans liep het pad van zijn prediking evenwel ook langs Wallonië uiteraard om Luik te bereiken. Maar toch benadrukt de zanger de heiligdommen die men overal in Vlaanderen verspreid vindt, een bewijs van zijn ongenaak bare populariteit. Gezang tot lof van den H. Hubertus Stemmede Moorinne van America Groot en weerd geagt Is de edel konings jagt Door het Keyzerryk, Al de ryken van 's gelyk 'T is de Lelie-Blom Van het Christendom Ziet Hubertus schoon Is de jaegers Patroon, Die by Godt in 't hemels Hof Nu jaegt vol eer en lof In de Luyker-stad Is gebooren dezen Schat Zoo en Graeve kind Al van Godt den Heer bemind In zyn jongheyd fier Nam hy groot plaisier In het bosch en wout Was hy geheel habil en stout, Mits zynen vader op het wout Ook eenen jaeger was. Dan op eenen tyd Heeft hem ter jagt bereyd Met zyn jaegers al Die daer waeren in 't getal Wyd van een gespreyd, Om het wilt geheel wyd; Hy sprong van zyn peerd, Daer ontmoet hem eenen hert Die hy meynde van stonden aen Met moed gaen te verslaen. Maer dien hert bleef staen Ziet Gods wonder aen, Die geenszins en week Voor de lancie of den steek Hubertus versteld, Ziende Jesus Beeld Tusschen horens aen Van den hert, viel met getraen Op zyn knien met osdmoed Voor zynen Godt te voet. Hy riep grooten Godt Laet dog hooren uw gebod, 'K Zal van stonden aen Gaen het heydendom versmaen. Ziet en helder stem Sprak en riep tot hem Hoort nae myn vermaen, Wilt tot by Lambertus gaen Dezen heert en 't licht verddwee God gullie heeft verscheen. Myter, en stoel en staf Zond Godt van den Hemel af, Door den Engel schoon Boven uyt Gods hemels troon, Dat Hubertus kragt Laeten zou de jagt Hy moest Priester zyn Tot glorie in 't gemeen, En dan Bisschop toegewyd Voor Jesus Majesteyt. Die nae Zielen jaegd Dat Gods wil en kragt behaegt Hy wierd Predicant Door geheel het Fransche Land Hy is medecyn Van den menschen tryn, Die op 's we ire Ids dal Zyn gebeten by geval Van de beesten vol venyn De geen die raezend zyn. Zoo heeft hy de magt Dan gekregen door Gods klagt, Dat hy ketters leert, Die hy tot Jesus bekeerd Hy is eenen vriend Die Heer Jesus mind En Maria maegd, Die zyn hert en ziel behaegd. Door zyn sermoen ten allen kanl Bekeert hy geheel het land. In Ardennen schoon Ligt zyn lichaem klaer ten toon. Te En Medalie-werk Word gewyd daer in dc kerk Daer den sleutel leyd En den stool bereyd Van Hubertus schoon j fle Die hy kreeg uyt 's hemel troon en Voor de menschen groot en kleyi ze Die vreed gebeten zyn. Jaegers van het Land Vierd den Lof maer triomphant 'e' Van Hubertus vriend, Die zyn vrienden al bemind Eerd zyn heyligdom Tot zyn eer en roem Die men vindt in 't land, Zoo in Vlaenderen als Braband, Roozenkranskens schoon bevryd, In zynen naem gewijd. Julien De Vuys de 0| Zonder dat een doorsnee teaterbe- zoeker er erg in heeft, is de koorts 'achter de schermen' bij de Rede rijkerskamer Sint-Barbara al be hoorlijk gestegen. Hun activiteiten binnenskamers zijn volop gericht op hun eerstkomende toneelproduktie 'Stilte a.u.b.'. Deze pittige komedie van Michael Frayn, zal worden ge bracht in regie van Mare De Cock. Het stuk gaat over een reizend ge zelschap dat een blijspel repeteert met een ongelooflijke plot. Een ma kelaar gebruikt een huis, dat hij ver ondersteld wordt te verkopen, om een afspraakje te maken met zijn liefje. Wanneer de eigenaars die in Spanje verblijven om aan de belas tingen te ontsnappen, onverwacht terugkeren ontstaat een chaotische toestand. Van dit blijspel ziet de toeschouwer alleen het eerste bedrijf, maar dan wel drie keer. Eerst tijdens een alge mene repetitie, dan beleven ze dit bedrijf vanuit de coulissen en tef slotte als voorstelling ergens in ecj kultureel centrum in Vlaanderen. Ontegensprekelijk een der moois# en plezantste blijspelen, een garat tie voor een onbezorgde, gezellig toneelavond. Treden op: Luc Beeckman, Ei Borms, Monique Buys, Paul Co|j pens, Norbert De Sutter, Jos Scha ckaert, Mieke Leemans, Lea Tenj merman en Beny Vermeulen. De voorstellingen hebben plaats# de Schouwburgzaal van het C.C. Dj Werf op vrijdag 22 november om 2j uur, zaterdag 23 november om 4 uur en zondag 24 november om uur. Kaarten 200F. Reducties BAfj S. Card/J. Card 150F. Plaatsnumf ring noodzakelijk, telefonisch persoonlijk bij A. Van der Els Veldstraat 9 te Aalst of in all BAC-kantoren te Aalst. Reservofoon: 053/70.44.64. P.H

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 2