Leo Pleysier ontvangt Dirk Martensprijs 1991 literatuur-proza Alkuone uit Aalst en Uilenspiegel uit Mere luisteren Olympische Winterspelen op Schoolkid(t)s op VTM Het Aalsterse Vredeshuis bracht kunst en lach d van scneii t'f-j Ho VRIJDAG 13 DECEMBER 1991 44e JAARGANG NR. 49 - 48 F Vorige maandag werd aan de pers officieel meegedeeld dat de Dirk tiental pro^8t^tenv.. v Martensprijs voor proza 1991 werd toegekend aan Leo Pleysier uit Rij- In 1984 wenHuj^kiotfhd met de kevorsel voor zijn roman «Wit is altyd schoon». Deze prijs zal plechtig 34ste Arkprijs voor het Vrije worden uitgereikt in de trouwzaal van het Aalsterse Stadhuis op zondag 15 Woord en zijn werk «Kop in Kas», december om 11 uur. dat het sluitstuk vormt van het drie- In februari van volgend jaar krijgen de Aalsterse Kunstgroep Alkuone en de Volkskunstgroep Uilenspiegel uit Mere de eer om de openingsceremo nie van de Olympische Winterspelen die in het Franse Albertville plaats vinden, op te luisteren. Voor beide groepen een buitengewone kans om zich aan een mondiaal publiek te tonen. Het is een grote traditie dat de Olympische Spelen met een grootse show worden ingezet, waarbij de 'beweging' primeert. De plechtig heid in de Franse skistad Albertville wordt gedomineerd door een enor me cirkelfiguur die gevormd wordt door enkele honderden vlagge- zwaaiende kinderen. Met ongeveer 2.000 vormen ze de figuratie rond dansers, militairen en vendeliers met kleine en grote vlaggen. De groep gevormd door leden van Al kuone en Uilenspiegel, zal in het midden van het stadion aktief zijn, waar ook het centraal tafereel wordt uitgebeeld met de vijf 'magnum' vlaggen van maar liefst 100 vierkante meter oppervlakte en via draaiende bewegingen de Olym pische ringen uitbeelden. Alkuone stuurt 30 man De expressiegroep Alkuone vaar digt een dertig koppige delegatie af naar dit groots opgezet spektakel. Half september was een ploeg van VTM te gast in de eerste klas Indistriëie Wetenschappen van het Vrij Technisch Instituut te Aalst om er opnamen te maken van het uitdelen van het krantje 'SchooIkid(t)s' aan de leerlingen. 'Schoolkid(t)s' is een projekt van jonge mensen die zich opeen positieve manier willen verzetten tegen het spijbelen en de schoolmoehcid in de Aalsterse scholen. Het eerste werkjaar werd in mei afgesloten met een overweldigen slotmanifestatie in De Werf. Bij die gelegenheid vond ook de prijsuitreiking plaats van een 'Schoolkid(t)s wedstrijd' waarbij aan de leerlingen gevraagd werd een foto- of diamontage te maken over hun klas. Ook nu staat er weer een wedstrijd op het programma. De 'Schoolkid(t)s klassen kunnen deelnemen aan een uitvinderssalon. Vrijdag 13 december komt 'SchooIkid( t)s' aan bod in de Wies Andersen Show die aanvangt om 20.00 uur. De eer van 'Schoo!kid(t)s' wordt verdedigd door niemand minder dan Paul Van Himst. de trainer van de Rode Duivels. Kijken hoeveel geld hij voor dit initiatief bij elkaar zal spelen. Het gaat meer bepaald over de dans- en vendelgroep, aangevuld met vendeliers van de groep Uilen spiegel uit Erpe-Mere. Voor Alkuo ne is het zeker niet de eerste keer dat wordt opgetreden in Frankrijk. De Olympische Spelen hebben een rijke traditie waar het openings plechtigheden aangaat. In Albert ville wordt een beroep gedaan op 1.667 figuranten dansers, militai ren, vendeliers met kleine en grote vlaggen, kinderen die met kleine vlaggetjes de tekst 'Bienvenu a Albertville' zullen vormen. De groep Alkuone was vorig jaar voor de derde keer te gast in het licht- en klankspel 'Les lumières du temps' in Rocamadour, waar zij in het grandioze dekor van de rots wand van het dorp voor bijna alle 'bewegingselementen' van het festi val instonden. Daar werden ze ook opgemerkt door Philippe Decoufflé en Lee Blac, respektievelijk de ko- reograaf en de regisseur van de openingsplechtigheid van de zes tiende Olympische Winterspelen die in Albertville plaatsvinden. De groep Alkuone werd door de Franse organizatoren gekontak- teerd. Door een lange traditie van optredens in het noorden van Frankrijk had de groep bij onze zuiderburen al een stevige reputatie opgebouwd als 'autentieke Vlaam se vendeliers', zodat het eigenlijk niet zo verwonderlijk is dat de keu ze op de Aalstenaars viel. Voor men echter naar Albertville afreist, moet er nog flink wat geoe fend worden. Op de wekelijkse bij eenkomsten, elke vrijdagavond in de turnzaal van het Sint-Jozefscol lege, worden de voorziene figuren ingestudeerd. Het grote werk zal echter bestaan in het inpassen van bewegen van de bewegingen in de massaal opgevatte figuratie op de grote dag zelf. Volgens reeds vroeger was afge sproken zou vorige vrijdag de hoofdregisseur komen overvliegen naar Aalst. Dat ging evenwel niet door omdat de regisseur tot nader tegenbericht te bed moet blijven als gevolg van een bronchitis-aandoe- ning. Ook de geplande repetities in Albertville van 21 en 22 december zijn uitgesteld tot het weekend van 9 januari. De algemene repetitie is voorzien eind januari. Uiteraard vormen de reisjes van de deelnemers buiten de vaste school vakanties, bijkomende problemen. Uiteindelijk handelen schoolplich- tigen dan in strijd met de wet. Ge lukkig kon men hieromtrent tot een vergelijk komen met de gemeen schapsminister voor onderwijs, die de uitstappen als 'edukatieve aktiviteiten' liet betitelen. Nu alle voorbereidende dossiers stilaan vorm krijgen, ziet Alkuone koreograaf Oscar Van Malder de onderneming in ieder geval voor de volle waarde zitten. Hij beschouwt 8 februari 1992 als een historische da tum voor de groep. 'Ook al duurt ons optreden ginder maar twee of drie minuten, toch loont het de moeite, alleen al het feit dat men erbij is geweest, is al het onderne men waard', verklaarde hij. Grote eer Bij Volkskunstgroep Uilenspiegel in Mere denkt men er precies het zelfde over. Deelnemen aan de openingsplechtigheid is zonder meer een grote eer. En ook daar wordt er in het vooruitzicht van de openingsceremonie druk geoefend. Lees door blz. 4 orige maand werd de eerste lustrumviering van het Vredeshuis, gevestigd an de Zonnestraat 26 te Aalst, ingezet met een uitzonderlijk koncert ebracht door zangeres Rita Piron en harpiste Gyde Knebusch. Vorige aterdag had de vernissage plaats van een tentoonstelling met werken van aul Van den Abeele en 's avonds bracht het Corum Alostum Imperiale an Jef De Loof, initiatiefnemer van het Vredeshuis, een uitbundige en olkeigen hulde. oor Paul Van den Abeele is het iet de eerste keer dat hij te gast is in et Vredeshuis. Reeds in 1987 racht hij er in de vroegere vesti ngsplaats aan de Esplanadestraat erinneringen aan zijn reis naar Si- srië in 1971 aan de hand van land- happen in olieverf en aquarel, aul Van den Abeele beschouwt zichzelf niet als een beroepskunste naar maar toch kreeg hij in 1987 de Staatsprijs voor een kunstenaars loopbaan. Naast zijn kreatieve pla stische activiteiten oefent hij nog steeds zijn beroep als dagbladfoto graaf uit. Als fotograaf is hij sinds 1947 dagelijks op de baan. Herinne ringen aan de meest verrassende gebeurtenissen en ontmoetingen met mensen van alle slag roepen bij Paul Van den Abeele merkwaardi ge verhalen op. Bij de opening van het Aalsterse Kultureel Centrum De Werf (maart 1988) werd hij als eerste gevraagd om er zijn werken tentoon te stellen. In 1957 stelde hij voor het eerst tentoon in zijn eigen atelier met linosneden en olieverfschilderin gen. In 1964 sprak men van «de poëzie van de werkelijkheid» naar aanleiding van een tentoonstelling van zijn grafisch werk in de kelder Vervolg op blz. 4 Bij de toekenning van de Dirk Mar tensprijs 1991 werd voor de eerste keer het nieuwe reglement toege past, waarbij ook schrijvers van Ne derlandse Nationaliteit in aanmer king zouden kunnen komen voor deze bekroning. Dit had voor ge volg dat veel meer werken door de juryleden in aanmerkingwerden ge nomen, dan de vorige jaren het ge val was nl. 12 Vlaamse en 11 Neder landse boeken. Dit jaar werd de prijs voorbehou den aan proza. De jury, samenge steld uit voorzitter Willem M. Rog geman, Hugo Bousset, Piet Tho mas, Frans-Jan Verdoodt en Mar cel Wauters als leden, hield na een eerste selektie zeven werken over. Er bleek onmiddellijk dat door alle vijf juryleden slechts één roman weerhouden was nl. «Wit is altijd schoon» van de hand van Leo Pley sier. Na verdere bespreking van de ove rige werken, bleek dat er nog twee werken overbleven die, hoe sterk verschillend ook in opzet, beiden van zo'n hoogstaande kwaliteit wa ren dat zij zonder twijfel ook ten volle een bekroning verdienden. Het tweede weerhouden werk was «Advocaat van de hanen» van de Nederlandse auteur A.F. Th. Heij den. De jury kwam vooral onder de indruk van de epische kracht en de lange verteladem van deze schrij ver. Even zal het er naar uit dat in de jury toch een meerderheid zou ge vonden worden om dit boek te be kronen. Uiteindelijk kwamen de juryleden toch terug tot hun eerste keuze en kenden met éénparigheid van stem men de Dirk Martensprijs 1991 toe aan Leo Pleysier. Orale Trilogie «Wit is altijd schoon» is een ontroe rend literair monument dat de schrijver Leo Pleysier heeft opge richt voor zijn overleden moeder. Deze roman werd door de auteur tijdens een interview omschreven als het eerste deel van een «orale trilogie». Net zoals Hugo Claus heeft Leo Pleysier een eigen taal geschapen op basis van de gespro ken taal uit zijn streek, de Antwerp- Aalst. Aan Leo Pleysier wordt op zondag 15 december in de trouwzaal van het tadhuis om 11 uur de Dirk Martensprijs voor proza 1991 uitgereikt Aalsterse stadhuis o se Kempen. Dit bijzonder taalge bruik en de sterke constructie van het boek hebben voornamelijk de jury bij hun toekenning van de on derscheiding overtuigd. Leo Pleysier werd geboren op 28 mei te Rijkevorsel. Sinds hij enige tijd geleden uit het onderwijs is ge stapt leeft hij van en met zijn pen. Hij debuteerde in 1971 met Mirli ton, een verhalend proza dat be kroond werd met de Stijn Streuvels- prijs. Van 72 tot nu schreef hij een luik dat hij in 1978 inzette met «De razernij der winderige dagen» en in 1981 voortzette met «De weg der Krakelingen» werd bekroond met de Eugène Baieprijs. «Wit is altijd schoon» werd in 1989 genomineerd voor de AKO-litera- tuurprijs en in 1990 met de F. Bor- dewijkprijs voor proza van de Jan Camperstichting in Den Haag. P.H. Aalst. Het Vredeshuis schept steeds de gelegenheid tot ontmoetingen en gedachtenwisselingen (a

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 1