Pater Jozef Sterck terug in Mere t t De Kongo was zijn leven. Ngusi Karl I Bond was zijn leerling Groene Dag organiseert jeugdontmoetingsdag rond «Leven, daar moeten wij zelf iets aan doen» 2 - 13.12.1991 - De Voorpost om geneeskundige zorgen toe te dienen, medicamenten te verschaf fen en allerhande medische hulp bieden tot zover hun kennis reikt. Het dispensarium wordt geleid door een Oostenrijkse zuster en haar land geeft geweldig veel steun omdat er weinig missionarissen zijn. Toch is het opvallend dat, van de medikamenten die opgestuurd wor den, het moeilijk is ze te verdelen maar soms zorgen bepaalde' orga nisaties zelf voor de verspreiding. I n Lumumbashi zijn wel vijftig apote- ken waar de medikamenten terecht komen van de verschillende orga nisaties. Het zijn wel private perso nen die een apoteek openden maar weinigen onder hen zijn gediplo meerd net zoals de zwarte zieken verzorgers zichzelf tot dokter bom bardeerden nadat ze slechts vier jaar in Frankrijk medicijnen gestu deerd hadden. Voor een buiten staander klinkt dit ongeloofwaardig en onaanvaardbaar maar 'wij heb ben het voordeel dat we daarin ge groeid zijn', stelde pater Sterck. Nog vóór de laatste troebelen was E.P. Jozef Sterck genoodzaakt naar zijn hun land te laten bewerken. Ze vra- geboortedorp te Mere, in de wijk Gotegem, terug te keren. Ondermijnd gen voor alles en nog wat altijd geld door ontbering werd hij naar het vaderland overgevlogen waar hij op de aan de schoolgaande kinderen die operatietafel belandde maar nu genoeg hersteld is om aan terugkeren te het zich niet kunnen veroorloven en denken. Alleen maar 'denken' want de werkelijkheid ligt heel wat anders, dus uit de school wegblijven. Nu is vooral in z(jn toestand vermits er nog weinig kans bestaat om de recente het reeds merkbaar dat de kinderen gebeurtenissen recht te zetten. Op politiek economisch vlak misschien wel het nut niet meer inzien van de maar wat het missiewerk betreft gaat het al even moeilijk zoals we uit een school en er nog slechts twintig pro- uitgebreid vraaggesprek konden opmaken. cent lessen volgen. Op dat vlak waren de Belgen voor- Net zoals alle priesters en missiona- lijk van wit naar zwart overging. Er u>tstrevend tegenover de andere rissen van Mere heeft pater Sterck was wel een tussenpauze van vier buitenlanders. De Belgen verplicht- evenmin lang in zijn geboortedorp jaar Katangees bewind want toen ten iedereen naar school te gaan verbleven maar ondanks alles blijft zijn er enkele blanken teruggekeerd terwijl de Engelsen en Fransen een missiepriester nog altijd een ge- waardoor een 'gemengd systeem' s'echts de besten uitkozen en daar- liefd persoon op een dorp. Dit blijkt gangbaar was. mee 'n ^e'te ebtair te werk gingen, trouwens uit de materiële hulp die n de omwenteling is het land zij ontvangen bij een eventuele va- n erwi^s steeds meer gaan verloederen, kantie- of een rustperiode. Steeds is In KonS° belandde E.P. J. Sterck in vooral een gevolg van de onophou- er medeleven geweest met deze een scb°°Iwaar alleen de kinderen dende omkoperijen en korruptie. mensen die de beschaving en de van de blanken schoolliepen, een Het wordt zelfs zover gedreven dat kerk dienen, zelfs in onze tijd wat ZS°- pluralistische school. In 1960 de onderwijzers speciaal moeten men er ook van zegt kwam er een bruuske verandering betaald worden om de examens of Geboren te Gotegem op 18 decern- en °P één daê waren ?lle blanke de werken te verbeteren... De kin- ber 1918 liep hij lagere school te kinderen verdwenen, ieder naar deren zelf moeten betalen per Mere en vermits hij niet de enige z'jn vaderland teruggekeerd en ver- vraag! Bovendien kregen de school- was in het gezin die tot de geestelijk- vangen door inlanders. kinderen tot voor het Mobuturegi- heid wou toetreden, werd hij in zijn Sinds I960 begon pater Sterck met me alles in de scholen gratis maar jeugd gestimuleerd door de toen malige onderpastoor Leo Vekeman die in de Sint-Bavoparochie ver bleef van 1923 tot 1931. Die stuurde hem naar de school van de Kongre- gatie van Don Bosco in Sint-De- nijs-Westrem. Hij "voltooide hier zijn humaniorastudies en trad daar na in het noviciaat van de Selesia- nen in Groot-Bijgaarden. Na een verblijf van zes jaren ging hij teolo- gie studeren maar nog vóór hij het vierde jaar afgemaakt had liet men hem al naar Kongo vertrekken, wat op 3 maart 1946 gebeurde. Intussen had hij echter zijn eremis opgedragen, op 17 juli 1945 maar na zijn vertrek had hij toch regelmatig kontakt met zijn geboortedorp via pastoor P. Dambre. Vanuit het Col lege Sint-Franciscus van Sales in Elisabethstad, waar hij leraar was, schreef hij over de toestanden waar in hij moest werken. In een brief van einde 1946 schrijft bij o.a.: 'Op 15 oogst hebben wij hier voor de eerste keer een processie ingericht, wij moesten zelf vaandels fabrikeren, kruisen maken, lintjes snijden, enz.' Het missionariswerk in de brousse Erpe-Mere. Pater Jozef Sterk, getekend door bijna een halve eeuw missioneringswerk in de streek van Lubumbashi te bestempelde hij toen reeds als zeer Kafubu, maar toch uitkijken naar een volgende afreis (jv) hard, gans alleen maanden lang in hitte en stof, zonder iemand te zien de vorming van onderwijzers voor sindsdien moet men voor elk voor met wie ge eens hartelijk kunt spre- de zwarte jongens in de brousse wat werp betalen, ken en zonder voldoende afwisse- hij persoonlijk als zeer interessant Niettegenstaande de uitbuitende hng van voedsel'. Dit was echter beschouwt. Dit gebeurde in een toestanden stijgt de schoolbevol- geen klacht maar een vaststelling missiepost op een dertigtal km van king maar de akkommodatie wordt van een overtuigd missionaris die er Lumumbashi. Zij werden dan lesge- niet uitgebreid zodat er een schrij- bijna een halve eeuwvertoefd heeft, vers in de verschillende missiepos- nend tekort is aan ruimte. Dat noch Het is juist het gebrek aan voedsel ten waar inlandse kinderen uit de de missionarissen, noch de 'afgestu- dat hem naar een vroegtijdige af- omliggende dorpen naar school deerde onderwijzers' in ideale om- tocht geleid heeft. kwamen. De missiepost op zichzelf standigheden werken blijkt uit een Na de tweede wereldoorlog moch- werd altijd beschouwd als een uil- brief die pater Sterck in 1986 stuur- ten de paters eens meer naar het erst belangrijk bestanddeel van het de aan het komitee dat zich toen vaderland terugkeren en zo was pa- land, nu zelfs meer dan vroeger ter Sterck in juli 1948 terug in Mere want men heeft er naast het onder- voor een korte vakantie om op 10 wijs en de godsdienst ook nog de september naar zijn missiepost te bank, de post, de gezondheids- vertrekken maar niet vooraleer hij - dienst, e.d.m. volgens de traditie - de 'preekstoel beklommen had', wat telkens een bepaald doel inhield en waarvan het resultaat hartversterkend was. Maar elke missionaris was altijd zeer erkentelijk en ook pater Sterck wachtte niet lang om een bedanking te sturen want in oktober 1949 Interessant werk Het geven van vorming aan de 'zwarte' jongens wordt in het alge meen zeer belangrijk aanzien. De leerlingen volgen er ook zes jaar humaniora en dan worden ze aan genomen als onderwijzer maar ze inzette voor het missiewerk: 'Ik zou u kunnen zeggen dat het onderwijs een totaal ander zicht heeft dan in Europa: overbevolkte klassen. In de lagere school tot 92 leerlingen per klas, een klas onder de vijftig is on denkbaar. Banken zijn een lukse: vier per bank. Sinds jaren worden geen nieuwe klassen meer aanvaard en vermits de bevolking snel aan groeit, is de toestand hopeloos. Meer en meer ongeletterden of kin deren die geen plaats vinden in de school. In het begin van elk school jaar is het een gevecht om een plaatsje te veroveren. Zelfs heb ik meegemaakt dat de politie moest tussenkomen om orde te scheppen IVIHVUUI^II Dill UIUU IV 3VIIVLIUVII r de kandidaten. De jongens die §fn e en J Daarpntpopn ik zo goed mogelijk voorbereid op hun taak in de brousse, weten wat hun te wachten staat: mizerie, totaal geïsoleerd, moeten ze hun plan trekken, geen schoolboeken, geen schrijfboeken of zeer zeldzaam, soms geen krijt, geen papier... een karig loon'. schreef hij: 'Vele hartelijke groeten moeten toch een stage doorlopen in aan onze dorpsgenoten die me zo verschillende posten en hebben bo- mild gesteund hebben. De vijf da- vend'en n°g een staatseksamen. gen lange reis was wel zeer ver- Daarna worden ze aan een school moeiend, maar zeer leerrijk. Nu ben toegewezen maar wel rekening hou- ik terug op post in Elisabethstad. Ik dend,met de stammen want een on- heb me gedurende mijn verlofda- derwijzer Ult een vreemde stam gen eens echt thuis gevoeld in mijn WOI"dt niet .aanvaard. Dit systeem parochiekerk en die dagen blijf ik geldt trouwens op alle vlakken want dankbaar gedenken'. Dit scenario de stam Pr'meert boven alles, herhaalde zich regelmatig en tel- Het onderwijs is echter sinds de on- kens pater J. Sterck naar Mere afhtmkelijkheid sterk teruggelopen, kwam was hij gelukkig in zijn ge- Voor 1960 volgde men het program- boortedorp te zijn maar nog geluk- ma van de Belgische scholen en kiger om terug te keren, niet alleen 'eefde men ze'^s Nederlands van om er zijn apostolaatswerk te ver- bet derde leerjaar af maar dat is vullen maar omdat hij de morele en a»emaal verleden tijd. De eksa- Gezondheidszorg materiële steun meekreeg van zijn mens z'Jn tamelijk streng maar toch Ook op het gebied van de gezond- dorpgenoten. is het systeem van vroeger ook afgc- heidszorg stond ons land vooraan zwakt. Toen de kinderen vroeger de want tot in de kleinste posten gin- De steun was er trouwens hard no- lagere school verlieten, konden de gen de dokters regelmatig visite dig want pater Sterck kende gedu- leerlingen goed lezen en schrijven doen maar nu ligt alles lam, alhoe- rende zijn verblijf in Lumumbashi maar thans gaat het steeds maar wel de missie ook bezet werd door drie verschillende toestanden: de slechter. Dit komt echter vooral de Kongregatie van Salesiaanse kolonisatie, de Katangese periode omdat er maar een viertal maanden Zusters en die hebben er verschil- tussen 1960 en 1964 en daarna het per jaar les gegeven wordt wat op lende dispensaria opgericht. Daar- Mobuturegime. Voor hem was dit zijn beurt een gevolg is van het naast gaven ze een opleiding voor een geweldige omwenteling toen de slecht betalen van de onderwijzers, ziekenverzorgers. Het was wel een onafhankelijkheid uitgeroepen Deze laatsten trachten dan wat geld afzonderlijke eenheid maar ook zij werd omdat het letterlijk en figuur- bij tc verdienen door de kinderen trokken de brousse in maar dan wel Op een bepaald ogenblik besliste Mgr. Kabanga dat alle blanke zus ters moesten vertrekken wat zeker niet wijst op een gelukkige samen werking. Sindsdien zijn er geen te ruggekeerd ondanks de herhaalde verzoeken die telkens geweigerd werden. Daarnaast richten zijn nieuwe bisschoppelijke kongrega- ties in maar ze hebben geen geld om ze te onderhouden. Ze gaan altijd ondoordacht te werk en zelfs de inlandse geestelijkheid wil het roer volledig overnemen ondanks het vaststaat dat ze het materieel noch geestelijk aankunnen. Nefaste gevolgen Volgens pater Sterck heeft de kolo nisatie niet genoeg rekening gehou den met de stammenverschillen. Men heeft wel ekonomische aflij ningen gemaakt maar op etnisch vlak is er weinig gebeurd: 'De tijd dat ik er was in mijn eerste periode van 1946 tot 1960 werden de inlan ders wel beschouwd als slaven al hoewel er fel overdreven werd als zouden de zwarten veel slaag gekre- van de leden overal de belangrijke posten in handen kregen. Het ging zo goed dat hij alle blanken door Afrikanen verving op alle posten maar dit betekende de totale onder gang van Zaïre. In de steden vindt men er nu de toestand identiek aan deze van 1940'. In het binnenland is de toestand praktisch niet veranderd ten op zichte van de missies want met de slechte toestanden houden ze nog meer van de paters omdat men ze meer nodig heeft. Ondanks de alarmerende feiten wil een echte missiepater altijd teruggaan naar zijn post. De grootste reden hier voor is de gehechtheid aan het land dat ver van de beschaving staat en waarvan de kloof steeds groter wordt. Het zou thans zeer moeilijk zijn voor pater Sterck om in een klas van blanken te staan. Men kan zich het verschil in mentaliteit niet in beelden waardoor een aanpassing na zoveel jaren vrijwel onmogelijk is: 'Wij verstaan heel goed de men taliteit van de broussekinderen om dat we met hen leven en ze kennen en daardoor er weten mee om te gaan'. De bevolking, die zeer explosief is, komt thans vlugger in kontakt met alles wat er in het binnenland ge beurt dank zij de kommunikatie- middelen die zelfs tot in de brousse doorgedrongen zijn. Het grote na deel in Zaïre is dat de technische middelen er in een paar jaar tijd gekomen zijn 'terwijl het bij ons langzamerhand gebeurde en op die manier zie ik het ginder voorlopig niet meer zitten. Thans is het af wachten maar in dê huidige omstan digheden gaat het hoegenaamd niet, volgens de kontakten die we dagelijks hebben met onze achter gebleven paters'. Rekrutering Het ontbreekt nu ook aan jonge krachten. Er zijn geen Vlaamse mis sionarissen meer genoeg maar de Salesianen vertegenwoordigen een wereldkongregatie zodat men thans nog kan rekruteren uit andere lan den. De meeste missionarissen ko men nu uit Polen, Spanje, Indone sië of Italië, daar waar ze vroeger alleen met twaalf Vlamingen de school leidden. Daartegenover staat dan het feno meen dat in Zaïre het seminarie van Lumumbashi overvol zit met kandi daat-priesters. Van de 104 worden er trouwens maar zestig tot priester gewijd. Dit is echter niet zozeer uit overtuiging maar in de meeste ge vallen om een sociale bevordering te bekomen want het betekent voor hen vooral een statussymbool dat evenwel aan het tanen is omdat er geen middelen meer zijn om de gro te sier te voeren. Het is echter vaak ook een spring plank om wat meer te bereiken in het burgerleven want talrijke inlan ders die een belangrijke post bekle den waren eerst seminarist. Als voorbeeld stelt pater Sterck hier de persoon van Ngusi Karl I Bond, die een leerling van hem was terwijl Ileo een van de eerste kajotters Men moet er ook rekening houc met het feit dat de bevolking z< jong is waarvan de meesten nauv lijks de onafhankelijkheid geke hebben. Ze kunnen dus nu moeil vergelijken met vroeger en bov< dien is het volk zonder geschiet nis. Men verhaalt er in feite alle het leven van de dag, men mai geen plannen voor de toekor maar door de nood en de mise zijn ze gedwongen geweest om m< te werken dan vroeger. Als het gaat om de winning v landbouwgewassen dan spreekt j boerenzoon van Gotegem: land kan veel gewassen opbren; wegens het geschikt klimaat warmte en regen. Eindelijk hebl ze ingezien dat er verschillende pi dukten zijn die er goed kunnen dijen maar ze zijn geblokkeerd het in 't groot te doen omdat ze o1 geen vervoermiddelen beschikkj en de wegeninfrastruktuur er v» waarloosd bijligt. Voortaan is wel voordelig op lokaal vlak m; niet voldoende om er een degelijl economie mee op te bouwen v< het land zelf. De weggespoelde gen vooral zijn triestig om te zit zodat de centra slechts met vliegti gen te bereiken zijn. Kivu is ni tans een buitengewone streek v< de landbouw want terecht wordt er als de lochting van beschouwd'. Zai| vc i dc Missieleven Terugblikkend op het verleden, sloot pater Sterck met een eenvoj dige synthese: 'In het begin is h| geweldig moeilijk want men komt een totaal andere wereld terecl Het moeilijkste voor een missionl ris is begrijpen wat de inlanders hun hoofd hebben. Het redenen., is bij de Kongolees anders dan bij d blanke. Zij redeneren niet maar z voelen en daarom is het zeer moei lijk om hen iets in te pompen. zijn er wel enkele die ontwikkel zijn maar in 't algemeen kunnen z a met ons niet mee, maar ook he e tegenovergestelde is een feit. Mei kan in feite nooit weten of een Koi| m P< P> Kori golees de waarheid spreekt. Hul waarheid is wat bij ons best past el zij zeggen wat ze zelf denken dat w gaan aannemen'. Het is een moeilijk begrijpbaar vol en daarom staat pater Sterck en sceptisch tegenover mensen die a slechts een paar maanden op bel zoek geweest zijn en er boeken ovej schrijven en 'ik ben er bijna vijftij jaar geweest en ik ken ze nog niet Alhoewel pater Jozef Sterck maa al te graag zou weergaan naar zijl missiepost dan is dit voorlopig uio gesloten, niet alleen wegens zijl ziekte maar vooral omdat de toa stand er voor de missionarissen we» nig rooskleurig is. Toch blijvej mensen als pater Sterck gehecn aan hun werk en hun roeping da allesoverschrijdend is, zelfs eeo deugdelijk verblijf in de geboorte streek waaraan hij zo verknoch blijft. Daarentegen staat dat bepaalde be drijven er een enorme infrastruk- tuur ontwikkeld hebben die de Kon golees ten goede kwam, vooral dan op het gebied van de gezondheids zorg en het onderwijs. De volledige ommekeer in 1960 werd wel goed gekeurd door de inlandse geestelij ke overheid maar aartsbisschop Manula zei toen toch dat het nog ongeveer een halve eeuw te vroeg was omdat de meeste leiders het toen nog niet aankonden. Er was evenwel een gelukkige overgangs periode dank zij Tsjombé die zijn heil zag in een maatschappij van blank en zwart wat trouwens toen optimaal werkte maar onder poli tieke druk is dit plan mislukt met de gevolgen van dien zoals onlusten en stammentwisten. Uiteindelijk heeft Mobutu de politieke strijd gewon nen maar 'spijtig dat hij alleen zijn stam bevoordeligd heeft en waar- Op maandag 23 december worden alle jonge mensen uitgenodigd, die zich vragen willen stellen over: ge zondheid, toekomst, ekologie, voe ding, etiek. Met deze aktiviteit hoopt de vereniging vzw Groene Dag een bijdrage te leveren aan een groenere wereld. Over de aangehaalde tema's zal worden gediskussieerd met het doel positieve gevolgtrekkingen te kun nen maken. Welke uitdagingen biedt de toekomst aan jonge men sen? Zorgen voor de aarde: is recy cleren genoeg? Positief denken: be wust kiezen voor het betere. Voed sel voor iedereen? Omspringen met gevaren? Over deze vragen jvil men samen nadenken en zoeken naar antwoor den. Niet in teorie maar vooral dl problematiek proberen te begrijl pen. Alle jonge mensen wordel door Groene Dag uitgenodigd oi deel te nemen aan deze vergaderii op maandag 23 december van 13.: u. tot 19 u. in het Vredcshuis Aalst. Deelnemen is kosteloos v< jonge mensen tussen 15 en 25 jat De begeleiding berust bij Stefat De Wever en John De Bock, orj nisatoren van Groene Dag. De verse tema's worden ingeleid en handeld in diskussiegroepen. Vc meer informatie kan u terecht vzw Groene Dag Woestijnvcldwc 20, 1760 'Roosdaal (tel. 051 33.20.46).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 2