Juul Keppens
Een feest van kleur en licht
Lebbeekse toneelmensen
gelauwerd
I
'Cocktail' zet 'Geestige Driehoek'
op de planken
JDK Medleyband nodigde
kerstman uit
10 - 3.1.1992 - De Voorpost
Lebbeke
Voor de eerste keer sedert zijn be
staan, pakte de JDK Medleyband
uit Baasrode uit met een kerstkon-
cert. De band, onder leiding van
Jozef De Koning, verzorgt jaarlijks
een druk bijgewoond optreden in
de lente. En de JDK Medleyband
wordt ook vaak gevraagd om allerlei
manifestaties op te luisteren.
Vrijdag stonden de 26 muzikanten
netjes in hun uniform klaar op het
podium van zaal Casino in Baasro
de voor hun allereerste kerstkon-
cert. En dat werd druk bijgewoond.
Het werd een gezellige avond zon
der veel poespas. Geen toespraken
en ook geen aankondiging van de
nummertjes. Iedereen had trou
wens een programmablaadje gekre
gen en kon dus best volgen.
Zoals tijdens het lentekoncert werd
ook nu weer het register van de
populaire muziek open getrokken.
Met overbekende melodieën die
goed in de oren klinken en die door
de band met het nodige entoesias-
me werden gebracht. De
'Kaizerwalzer' is een nummer dat
velen best wisten te waarderen en
dat was ook zo voor 'Tango mee
ting'. Helaas, er was geen dansvloer.
Fons Vermorgen kreeg zowel in het
eerste als in het tweede deel ruim
schoots de gelegenheid om zijn
zangkwaliteiten te demonstreren.
Hij had soms een beetje moeite om
de hoge tonen zuiver te pakken.
Maar ja, wat wil je als een zaal
boordevol sigarettenrook hangt en
de keel al wat schor is geworden.
Maar zijn 'White Christmas' mocht
er zijn zoals ook in het tweede deel
zijn interpretatie van Paul Anka's
grote suksessen best mocht gehoord
worden.
Tijdens het tweede deel deed ook
de Kerstman zijn intrede. Hij moest
verschijnen tijdens het nummer
'Rudolph the red-nosed reindeer',
maar blijkbaar was hij vergeten in
zijn slede te stappen, want hij kwam
een nummertje later opdagen. Wat
niet belette dat hij zijn sinaasappe
len biezonder gul uitdeelde aan het
entoesiaste publiek.
Het koncert werd besloten met een
Samba explosion, een goede zaak in
een koude winter. Al was het in de
zaal Casino lekker warm en heerlijk
toeven.
Lebbeke. De Rederijkerskamer 'De Iverlingen' en toneelkring 'Wij' werden in het gemeentehuis ontvangen, omdarar
sterk presteerden tijdens het voorbije Renaat Ravijtstomooi (foto Guy)
Guido Breckx, beambte bij de gemeentelijke sociaal-kulturele dienst, had
het by het rechte eind, toen hij tijdens zijn welkomswoord op de huldiging
van verdienstelgke Lebbeekse toneelmensen, 1991 kapittelde als een be
langrijk jaar voor het amateurtoneel in Lebbeke.
'De Iverlingen' uit Denderbelle werden immers met 'Eén vloog over het
Koekoeksnest' laureaat van het Renaat Ravijtstomooi. Dirk De Ridder
werd daarnaast uitgeroepen tot beste mannelijke hoofdrolspeler en Walter
De Rop kreeg de prijs voor de beste manneiyke bijrol. Bovendien promo
veerde de Bellese rederijkerskamer met deze produktie naar eerste katego-
rie in het provinciaal klasseringstomooi.
Toneelkring 'Wy' van zyn kant werd met Wan de brug afgezien' derde in
het Renaat Ravijtstomooi en twee van zijn leden, Dirk Lissens en Hilde
Huyghens, behaalden met een fragment uit deze produktie een tweede
plaats in het Rikke Schmitzjuweel voor tweespraken.
Bovendien, en dat is dan onze persoonlyke appreciatie, haalden de herfst-
produkties van én Wg, én Toneelkring Heizijde én Toneelkring Vrede, een
hoog peil.
Kultuurpolitiek
In zijn gelegenheidstoespraak be
handelde kuituurschepen Luc De
Wael de gemeentelijke kultuurpoli
tiek. Een verantwoord kultuurbe-
leid, aldus de schepen, blijkt voor
sommigen niet te vereenzelvigen
met een opportunistische dorpspo
litiek. Hii noemde kuituur integen
deel een boeiende uitdaging' en ka
rakteriseerde de kuituurbeleving
als een 'levende realiteit'.
Namens de organisatoren van het
Renaat Ravijtstomooi voerde de h.
De Cooman het woord. Hij stipte
meteen de band aan tussen Renaat
Ravijts - een Aalstenaar die op 36-
jarige leeftijd schielijk overleed -
naar wie het tornooi genoemd werd
en zijn roots die duidelijk in Lebbe
ke te situeren zijn. Spreker richtte
verder felicitaties aan beide toneel
verenigingen en noemde de over
winning van 'De Iverlingen' de be
kroning van een jarenlange inzet.
Ook Wij-voorzit ter Renaat
Moeyersoon voerde het woord. Hij
beoordeelde het deelnemen aan
wedstrijden als belangrijk voor een
kring: het krikt niet alleen de moti
vatie op, maar het tempert boven
dien het herasfeertje dat in sommi
ge kringen heerst en bevordert al
dus de bescheidenheid.
Renaat Moeyersoon zei verder ver
baasd geweest te zijn dat de Renaat
Ravijts-juryvoorzitter tijdens de
proklamatie de noodzaak beklem
toonde beroepsregisseurs aan
werven. Ik ben er vast van ovjan,
tuigd, aldus de Wij-voorzitter, oere
in het circuit van de amateur-reg®n
seurs bekwame mensen voorh?^
den zijn, zelfs betere dan sommoe
beroepsakteurs die het uitsluitejaa
doen voor de poen. 1^'
Tenslotte suggereerde Rens-
Moeyersoon de organisatoren v—
het Renaat Ravijtstomooi de li™
trekking te laten plaatsgrijpen int (0i
loop van december. Dat zou (77
kringen organisatorisch beter pii,
sen. Id*<
Namens 'De Iverlingen' nam W^-
ter De Rop het woord. Hij noeni™.
het enig in de annalen van het tip,.,
nooi dat twee kringen uit dczells
gemeente tot de prijswinnaars
horen, zei schalks dat 'Belle'
'Broadway' twee zaken geme
hebben - beide plaatsnamen bej£ur
nen met een 'b' en er wordt in bees6
plaatsen aan toneel gedaan - jt k.
stelde vast dat 'Belle' voor somn#*'
politici blijkbaar 'too far to I
West' ligt. I™
Het laatste woord had burgemefe s
ter Frans Moeyersoon. Hij zei dl 6.
politici van nu vroeger veel aan ki®*1
tuur gedaan hebben en nodigdek<
tot een receptie. Aan beide krintfoo
werd een fotografisch aanden^
overhandigd.
Pierre Van Rossi
Nog tot 12 januari a.s. eksposeert Juul Keppens, ereburger van Lebbeke,
werken van zijn hand in Kunstgalerij 'Pionier' langs de Dendermondse-
steenweg 6 te Lebbeke.
Tijdens de vooropening hield Pieter Verleysen, eveneens Lebbekenaar, een
opgemerkte toespraak, waarin hy niet alleen zijn aversie uitsprak tegen
over de leer die Jan Hoet en konsoorten omtrent de schilderkunst predi
ken, maar hy ook Juul Keppens situeerde in het panorama van onze
hedendaagse schilderkunst
Juul Keppens, dixit Verleysen, is
manifest een zeer persoonlijk, mo
dern impressionist, met gedempte
luministische sfeerschepping, dui
delijk niet afkerig van soms opval
lend sterk ekspressionistische ak
senten en die zich af en toe zelfs
verrassend opsmukt met een ab-
Lebbeke. De Lebbeekse ere-burger Juul Keppens expozeerde zijn werk in
Galerij Pionier foto Piet Hermans)
Lebbeke. De vooropening van de tentoonstelling van Juul Keppens werd een
kulturele happening (foto Piet Hermans)
Juul Keppens, ten voeten uit
Pieter Verleysen noemde de kunst
van Juul Keppens een 'diep men
selijke en hoogst merkwaardige
kunst, die hij welbewust verbindt
met de overlevering van de grote
figuratieve landschapschilders.
Waarachtige kunst breekt immers
nooit ofte nimmer met wat haar in
een ver of dicht verleden is vooraf
gegaan.'
Als lyrisch kleurpoëet, aldus verder
P. Verleysen, die nagenoeg uitslui
tend het natuurlijke landschap ver
tolkt in vrijelijk gekozen komposi
ties en een haast onnavolgbaar ko
loriet, laat hij zich niet simplistisch
in een of andere kunststroming of
school posteren. Op eigen kracht en
kunde, in eigen stijl ook, heeft hij
zich gemanifesteerd als een uitzon
derlijke artistieke persoonlijkheid,
die zich zelf nooit aan modetrends
of ismen heeft gestoord.
opi
strakt sieraadje.
Dubbele wens
Tijdens zijn toespraak formuleerde
inleider ook een dubbele wens. Om
te beginnen zou hij het als een wel
kom en passende aflossing van de
wacht beschouwen, mocht aan de
met kunst begane Lebbeekse jonge
ren tijdig de kans worden geboden
om hun kijk op en hun oordeel over
Juul Keppens en zijn werk in hun
eigentijdse taal uit te spreken en toe
te lichten.
Een tweede, maar gewichtiger
wens, aldus Pieter Verleysen, wordt
mij ingegeven door de betrachting
het levenswerk van Juul Keppens
eindelijk de plaats en de erkenning
te verschaffen, waarvan het totnog
toe ten onrechte bleef verstoken.
Zijn artistiek oeuvre is in kwaliteit
en omvang van te groot formaat om
het nog langer binnen onze enge
gemeentegrenzen rond de kerkto
ren op te sluiten.
Naar ons dankbaar gevoel zal het
vanzelfsprekend altijd aan Lebbeke
toebehoren. In feite en in de prak
tijk is het echter ondenkbaar het
levenswerk van Lebbekes grootste
kunstenaar en tevens eerste erebur
ger, in de toekomst binnen onze
kleine parochie- of zelfs beperkte
regiosfeer vast te houden. Het heeft
er met zijn hoog artistiek gestalte,
tot zijn schade, door velerlei om
standigheden, al te lang in vertoefd.
Met deze intentie voor ogen pleit ik
hier onomwonden voor de kreatie
van een 'Juul Keppens Stichting of
Genootschap', welke in nauwe sa
menwerking met de familie Kep
pens en de daadwerkelijke steun
van het gemeentebestuur, met een
dubbele prioritaire opdracht belast
zou worden.
Enerzijds Juuls werk langs de daar
toe geëigende kanalen de nodige
promotie verschaffen naar de
kunstbetrokken autoriteiten en in
stanties toe, anderzijds hem met
zijn werk, via de media van geschre
ven pers en televisie in de belang
stelling brengen van zowel het grote
Lebbeke. Het ensemble van de Lebbeekse muziekakademie aan het werk tijdens het Kerstkoncert van Sange J
Lebbeke (foto Piet Hermans)
Iedereen herinnert zich wellicht
nog de uitstekende produktie van
'Play it again, Sam' van Woody Al
len, die Cocktail in de loop van ja
nuari '91 op de planken zette.
Deze produktie, aldus het Cocktail-
bestuur, \Vas er een uit de rij van
kwalitatieve, niet-alledaagse to
neelstukken die onze toneelgroep
steeds tracht naar voren te brengen.
Denken we in dat verband maar aan
'De Nonnen van Navaronne', 'Ope
ratie Neushoorn' en 'Kaviaar of
spaghetti'. Deze weg proberen we
verder te bewandelen met ons vol
gend stuk:Geestige Driehoek' van
Noël Coward, geregisseerd door
Lebbekenaar Renaat Moeyersoon.
Met het tienjarig bestaan van
'Cocktail' voor de deur (het seizoen
'92-'93) wil onze toneelvereniging
de betekenis van het woord kwali
teit verbreden. Daarmee bedoelen
we dat wij er niet alleen naar streven
kwalitatief hoogstaand toneel te
brengen, maar dat wij het kijken
naar dit toneel voor iedereen even
aangenaam willen maken. Wat we
willen realiseren door iedereen een
komfortabele zitplaats aan te bie
den. M.a.w. de rijen zullen minder
stoelen bevatten en de achterste rij
en worden op een hoger niveau ge
bracht. Dit houdt natuurlijk in dat
er tijdig gereserveerd moet worden.
Zoals reeds aangehaald, ligt voor
'Cocktail' het tiende toneelseizoen
in het verschiet. Uiteraard kunnen
we deze gebeurtenis niet zomiF
aan ons laten voorbijgaan. In I
loop van 1992 zijn dan ook groot I j
aktiviteiten gepland. Vanzelfspl
kend wordt er ook grote aanda I
besteed aan onze tiende toneeli *-
voering in de loop van januari '5
'Geestige Driehoek' wordt opl"
voerd op de zaterdagen 11,'"
januari (20 u.), op de zond
19 en 26 januari (19.30
maandag 20 januari (20 u
in zaal 'Pallieter' langs de Bro>*
straat te Buggenhout-Opstal. 1
serveren kan in Taverne PallietqB
telefonisch via het nummer 0
35.53.07 (na 18 u.). m
publiek als de ingewijde kringen van
kunsthistorici en gespecialiseerde
instellingen als galerijen en artistie
ke verenigingen.
De tentoonstelling Juul Keppens is
nog toegankelijk op de vrijdagen
van 18 tot 20 u., op de zaterdagen
van 14 tot 19 u. en op de zondagen
van 10 tot 12 en van 14 tot 18 u.
Pierre Van Rossem