Podium-Uitjes in De Werf Oe ziel van Portugal en Jan Prinsen te kijk in Aalsters Stedelijk Museum f° Jongerenteater «De Golf» door Joka-Aalst (29/31.01 en 01/02.02) Kamerorkest Jeugd en Muziek (31.01) 0 Latijns-Amerikaanse muziek in «La Fragua» (01.02) 10 Modern Dance en voordracht in «Hoe kun je de lucht bezitten?» (02.02) Volksteater «Mijn vrouw zit op Kreta» door E.A.T. (05.02) Kindernamiddag met «Groen» van Oud Huis Stekelbees (05.02) De Voorpost - 24.11992 - 9 weekend Vanaf woensdag 29 januari: jeugd- teater «De Golf» door JOKA Tijdens een van de lessen over de Tweede Wereldoorlog wordt leraar Frank De Beider gekonfronteerd met een aantal vragen van leerlin gen, waarop hij niet onmiddellijk een antwoord weet. In een poging om zijn leerlingen toch een juist sfeer- en tijdsbeeld mee te geven, start hij in zijn klas met een «law-and-order»-eksperi- ment. Hij slaagt in zijn opzet, heel goed zelfs, té goed eigenlijk. Dit stuk is gebaseerd op waar ge beurde feiten in de Amerikaanse staat Californië in 1969. JOKA-Aalst zet dit stuk, dat een paar jaren geleden in het Antwerp se Koninklijk Jeugdteater een te recht groot sukses oogstte, op de planken van de Teaterzaal van het kuituurcentrum De Werf op woens dag 29 januari en zondag 2 februari om 15 uur én op vrijdag 31 januari en zaterdag 1 februari om 20 uur. De toegangsprijs bedraagt voor stu denten 150 fr. en voor andere geïn teresseerden 200 fr. Voor meer in formatie, bel 052/35.64.20 (wij de den dit ook, maar zonder veel resul taat!). 31 januari: kamermuziek van jBach, Telemann, Haydn e.a. Is er iets edelers dan jonge mensen liefde voor goede muziek bijbren gen? Jeugd en Muziek doet dit nu al ruim een halve eeuw. En de regio Aalst mag zich bijzonder gelukkig prijzen te kunnen terugvallen op een deel dynamische J. en M.-afde ling, die bijzonder grote aktiviteiten van hoog kwalitatief niveau organi seert. Jeugd en Muziek Aalst organiseert niet alleen, maar musiceert ook; de droom van vele afdelingen. In Aalst kon dit werkelijkheid worden, dank zij de inzet van iemand als Francois Schollaert. Hij is de bezielende lei der en dirigent van het Jeugd en Muziek Kamerorkest dat erin slaagt ieder jaar toch een paar koncerten zelf voor zijn rekening te nemen. De eerstvolgende aktiviteit van Jeugd en Muziek Aalst is het kon- cert op vrijdag 31 januari om 20 uur in de Schouwburg van De Werf. On der de muzikale leiding van dirigent Francois Schollaert speelt het J. en M.-Kamerorkest werken van Carl Philipp Emanuel Bach ofte de Hamburger Bach (1714-1788), de tweede zoon van Johann Sebastian, van Georg Philipp Telemann (1681-1767), een van de vrucht baarste komponisten aller tijden; van Unico Wilhelm graaf van Was- senaer (1692-1766), de Nederland se politicus en musicus; van de grote Frans Joseph Haydn (1732-1809), samen met Mozart dé grote klassie ke komponist; en ook van de bij het grote publiek nog steeds te onbe kende én te onbeminde Ottorino Respighi (1879-1936), naast kom ponist vooral bekend als koncerte- rend altviolist. Tijdens dit koncert is Willem Muy- laert de solist in het concerto voor altviool van Telemann. De toegangsprijs voor dit koncert bedraagt 150 fr., voor -30-jarigen slechts een honderdje en leden abonnementen komen er natuurlijk gratis in. Reservatie is gewenst en kan gebeuren op het sekretariaat van J. M. Aalst op nr. 053/ 77.41.07. ete Zaterdag 1 februari: Colombiaans int koncert «La Fragua» «La Fragua» is een orkest van vijf muzikanten geleid door de Colom- I biaanse toondichter Jaime Cordo- I ba, dat Latijns-Amerikaanse tradi- 1 tionele muziek en zang brengt. Op T u'lnodiging van het Proyecto Social Colombia verzorgen ze in deze pe riode drie koncerten in Vlaande ren: in Brussel (31.01), in Zaventem (02.02) én in het kuituurcentrum De Werf in Aalst op zaterdag 1 fe bruari om 20 uur. Zij vertolken zowel gevoelige, ro mantische als levendige, hoopvolle muziek. Voor al wie de Colom biaanse kuituur wil proeven, is dit koncert beslist een aanrader! De opbrengst van de drie genoemde koncerten komt volledig ten goede aan de Ontwikkelingsprojekten in Colombië. Met deze voorstellingen wil men een bijdrage leveren om het «miskende Colombië» met zijn schitterend volk en zijn uitzonder lijk kultureel verleden en heden be kend te maken en er waardering voor op te wekken. Deze koncerten worden georgani seerd onder de auspiciën van dhr. J. Chabert, minister Externe Betrek kingen bij het Brussels Hoofdstede lijk Gewest, en van de Ambassade van Colombië te Brussel; én met de medewerking van het ACW-Ver bond Brussel - Halle - Vilvoorde, van ACW-Wereldsolidariteit en van de «Migrantenwerking» Aalst. De toegangsprijs voor dit uitzon derlijk koncert bedraagt amper 250 fr. Voor meer informatie kan u zich wenden tot nr. 053/83.59.75, reser veren kan op nr. 053/76.13.12. Zondag 2 februari: dans en voor dracht in «Hoe kun je de lucht bezit ten?» «Het is zo moeilijk te begrijpen voor ons. Hoe kun je de lucht kopen of verkopen, de warmte van de aarde, de snelheid van de antiloop? Hoe kunnen we die dingen aan u verko pen en hoe kunt u dat kopen? Is de aarde van u om ermee te doen naar goeddunken, alleen omdat de rode man een stuk papier tekent en het geeft aan de blanke man? Als wij zelf de prikkeling van de lucht en het kabbelen van het water niet kunnen bezitten, hoe kunt u het dan van ons kopen...?» Het is 1854. De Amerikaanse rege ring wil het land van de indiaanse Dwamish-stam kopen. Hiertegen richt hun opperhoofd Seattle zich met een onvergetelijke rede (een van de mooiste toespraken ooit ge houden - en wij herlezen ze vrij re gelmatig!). De toespraak stamt uit een tijd dat de Indianen nog droomden van hun vrijheid. Ze ge loofden dat hun land en hun lot onafscheidelijk waren. Seatlle woorden gelden niet alleen de blan ke overheersers van zijn tijd die kwamen om zijn land in bezit te nemen. Nog dagelijks komen we de gevolgen tegen van een bestaan, uit sluitend gericht op verwerven van macht en materiële welvaart. Ver vuiling, uitputting en onderdruk king zijn elementen waarmee de blanke mens heeft leren leven. Moeten we hierin berusten? Moe ten we aksepteren dat de ene mens de andere uitbuit? Niet alleen door verschil in huidskleur of kuituur, maar ook door verschil in rijkdom, status of slimheid? Dansworkshop S.M.I. danst deze visie in een bonte waaier van mo dern dance. Voor de koreografieën zorgen: An De Naeyer, Bart De Ne ve, Francine De Veylder, Marie Rondot en Lieve De Temmerman. Voor de voordracht van de teksten zorgt Annie Moortgat, een aktrice die op de planken van zowel ama teur- als beroepsgezelschappen haar strepen meer dan verdiend heeft. De toegangsprijs bedraagt 250 fr. Voor reservaties kan u zich wenden tot de nrs. 053/70.15.41 of 70.24.10. Woensdag 5 februari: Echt Ant werps Teater speelt «Mijn vrouw zit op Kreta» Het Echt Antwerps Teater is in de Antwerpse regio lange tijd een be grip geweest. Het stond gegaran deerd in voor een avondje volks tea- teramusement met herkenbare si tuaties, zonder Freudiaanse toe standen of diep-psychologische of psychopatische toestanden en dis- kussies. Wie een ticket wil bemach tigen voor de Echte Antwerpse Schouwburg, de thuishaven van het E.A.T. (al wordt er ook in de Aren- bergschouwburg gespeeld), moet weken vooraf reserveren. Het Echt Antwerps Teater is tevens een ge zelschap dat niet gesubsidieerd wordt: het bewijst dat vele teater- groepen zouden kunnen rondko men indien ze hun programmatie wat volkser zouden maken én in dien ze zouden blijk geven van goed kommercieel management. Laten we geen misverstanden kwe ken. Ik pleit niet voor het afschaffen van de teatersubsidies. Integen deel! Wel voor het weigeren van subsidies aan ensembles die de kommerciële toer opgaan én door hun goed beleid bewijzen dat volks teater zeltbedruipend kan zijn. Bezige Bij in het Echt Antwerps Teater is Ruud De Ridder: hij is auteur, regisseur, akteur én facto tum. Wereldbekend in Vlaanderen werd hij met zijn teaterstukken over «den bompa», schitterend op de planken gezet door een van onze Vlaamse teatermonumenten (waarom krijgt een artiest zo zelden een titel van «baron»?) Luc Philips. Dat de kommerciële televisieom roep er nadien een flauw afkooksel van maakte als t.v.-serie, is De Rid ders schuld niet... In De Werf is het Echt Antwerps Teater te gast op woensdag 5 fe bruari met twee voorstellingen van «Mijn vrouw zit op Kreta»: om 15 én om 20 uur. Ben en Iris zijn net ver huisd naar een nieuw appartement. Ben moet voor zijn werk naar een kongres in Stockholm en raadt zijn vrouw aan om in die periode een korte vakantie te nemen op Kreta. Op de ochtend van het vertrek helpt Ben haar in de lift. Maar ze is nog maar net weg of de appartements deur slaat dicht en Ben staat in pyja ma op de gang, zonder sleutels. Er zit niets anders op dan aan te bellen bij de nieuwe buren... Ook nu weer is de auteur Ruud De Ridder, Door Van Boeckel regisseert. De akteurs zijn: Jane Peter, Linda De Ridder, Ivo Pauwels, Ruud De Ridder, Sven De Ridder en Dirk Martens. De toegangsprijs voor deze voor stellingen bedraagt 350 fr. houders van een Jongeren-abo-pas betalen slechts 210 fr. De avondvoorstelling wordt georganiseerd i.s.m. de Vriendenkring van het Aalsterse Stadspersoneel. Reserveren kan op nr. 053/76.13.12. Woensdag 5 februari: kinderteater «Groen» door Oud Huis Stekelbees Aktrice An De Donder (uit het be kroonde «B is A in Bubbels») en akteur André Simon gingen samen aan de slag met de kleurenteorie van Wolfgang von Goethe en zijn «Sprookje van de groene slang» in het achterhoofd. Voor «Groen» wordt vanuit dit ma teriaal verder gewerkt, met zanger Edward Higuet als derde man op het veld. Deze teatervoorstelling van Oud Huis Stekelbees is geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. Kinderen betalen 100 fr. of 1 strip en volwassenen 170 fr. of 2 strippen. Reserveren kan op nr. 053/76.13.12. Aalst. Onder grote belangstelling werd de tentoonstelling 'Impressies van Portugal' aan de hand van werken van Jan Prinsen in het Stedelijk Museum Oud Hospitaal geopend (a) Europalia 1991 is reeds enkele weken afgesloten, maar toch blijft Portugal ne. Van jongsaf aan is hij reeds be- in Aalst nog naklinken. In het Stedelfjk Museum Oud-Hospitaal aan de zeten door het tekenen. Deed pu- Oude Vismarkt kon men nog tot 2 februari vanuit de visie van tekenaar Jan blicitaire studies en volgde druk- Prinsen, de geest van Portugal en zyn bewoners verkennen. Aan de hand kunst aan het Hoger Instituut voor van sobere tekeningen en monotypes hangt de kunstenaar een beeld op van Schone Kunsten te Antwerpen, dit land, rijk aan expressie en beweging. Aalst is een van de enige plaatsen wai"" hij zich liet overhalen om met De opening van de tentoonstelling, ontstaan vanuit een overdracht zijn werk naar buiten te treden Als vorige vrijdag, was onder auspiciën waardoor een haast overdadige on- fervent reiziger voelt hij zich maar van het Stadsbestuur gesteld in het rust ontstaat. Aan ons dit mee te gelukkig als hij kan tekenen teken van de Portugese Poëzie, ontdekken en aanvoelen hoeveel Ais actieve Zesenviifliger legt hii Schepen van Cultuur Oracienne dit alles veiwant is met onze per- zich verder intensief toe op heel wat Van Nieuwenborgh droeg vertalin- soonlijke bewogenheid' omschreef verSehillende technieken monotv- gerivan Portugese poëzie voor van Bob De Nijs pes, houtsneden, wastekeningen, de hand van August Willems, terwijl De eigenheid van Portugal en de schilderen met tempera Nietalleen Celia Cristaó met de klankkleur van Portugezen wordt door Jan Prinsen gevoelsmatig maar ook technisch de originele taal de gepaste sfeer ontegensprekelijk met een eenvou- wil hii zich steeds dj M creëerde om het werk van Jan Prin- dig maar trefzeker lijnenspel tot in plastische vormgeving sen te kunnen vatten. Rob De Nijs, de essentie blootgelegd, hoofdzake- 'Impressies van Portugal'Tekenin dichter en vertaler van Catalaanse lijk door de beheersing van de be- gen en monotypes van Jan Prinsen poezie gaf uitgebreid uitleg over de weging. Tematisch mag zijn werk in het Stedelijk Museum Oud-Hos- thematiek van de getoonde werken misschien verwant zijn met de klas- pjtaal Oude Vismarkt 13 te Aalst in een druk bijgewoonde inleiding, sieke traditie van landschappen en nog ,0, 2 februari De tentoonstel' 'We proberen de tijd op te vangen in stadsgezichten, zijn tekeningen krij- ]ing blijft toegankelijk tijdens de ccn ritueel om aan onze waarne- gen een expressionistische meer- weekvan lOtot 12u envanl4u tot ming blijvende gestalte te geven, waarde door de betrokkenheid van 17 Woensdag van 10 tot 12 u en Beelden blijven hulpmiddelen om zijn waarnemen. ëan \4 tot 19 u. Weekend van 14 tot de herinnering te stimuleren. Al- Jan Prinsen is afkomstig uit Deur- 17 u_ Maandag gesloten leen kunstenaars slagen er in de tijd te conserveren in hun werk waar zij opgepotte indrukken interpreteren t ft wi naar gebruikte gegevens zoals zij li OflIflKIII FüfllZiTP het willen. Jan Prinsen maakt geen M fotografische weergaven maar aan j j de hand van een eigen plastische (Jg Kütll0lÏ6K6 GIIQ6 taal reproduceerde hij het waarge- nomene. Deze waarneming wordt f f hierbij uitgebeend tot op het bot. Uil Il6K6l^6111 Hierbij blijft alles niet essentiële ex- pressie maar wordt aangevuld met t_J J gevoelsindrukken. Het landschap Desiaai nonaera jaar wordt warmmenselijk. Er is niet alleen het waarnemen, het opvangen van essentiële betrokken heid aanwezig maar het meevoelen met het menselijk drama. Prinsen tekent niet vanuit de waarneming op zichzelf maar vanuit zijn hele lichaam. Als balletliefhebber laat hij iedere voorstelling van beweging Dit jaar bestaat de Koninklijke Fan fare de Katholieke Gilde uit Hekel- gem honderd jaar. En in de voorbije eeuw heeft de fanfare een heel voorname rol gespeeld in het soci aal en kultureel leven van de ge meente. Dat is ook nu nog het geval. Meer nog, in de loop der jaren is de fanfare een begrip geworden zelfs tot ver buiten de eigen gemeente grenzen. Een feestkomitee heeft deze hon derdste verjaardag nauwgezet voor bereid zodat men zich in de loop van het jaar aan heel wat manifesta ties mag verwachten. Naast de al bestaande aktiviteiten, staat er ook een feestelijk ontspanningsaanbod ingekleed op een originele manier op het programma. En dan zijn er nog flink wat muzikale manifesta ties op de agenda. Er verschijnt ook een boek over de jubilerende fanfare. Leo De Rijck van de Heemkundige Kring Belle- daal stelde het samen en gaf het als titel 'Honderd jaar Koninklijke Fanfare de Katholieke Gilde Hekelgem'. Hoe duurder de auto, hoe minder vrouwe lijke klanten. In de kategorie van de kleine wagens bedraagt het vrouwelijk marktaan deel 43% (33% mannen). Bij de duurste wagens is dat aandeel slechts 6,1% (Mer- Aalst. Tekeningen en monotypes van Jan Prinsen zijn nog tot 2 februari te cet^es en BMW 323) en zelfs 2,5% bij bekijken in het Aalsters Stedelijk Museum Oud-Hospitaal (a) Lexus en Cadillac.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 9