Michelleken,
Prins Karnaval '91,
schuift de scepter door
in sfeer van onbehagen...
IH Paul Kinoo/ Prins Popoll van 1987
Popollckc, prins karnaval '87 heeft
het er moeilijk mee zich te verzoe-
WmBr' nen met evo'ut'e 'n het karnaval-
gl|P gebeuren de laatste jaren. Hij vindt
V'JÊÊ' ook dat er wel het ene en het andere
jfëlr- H schort aan de organisatie van ver-
U jL H kiezing, beoordeling stoet enz..
I 'Het is allemaal de laatste jaren in
een stroomversnelling gekomen. In
I mijnen tijd was alles veel simpelder.
I JT^ v PH hI aJ!n Aalst. Frank, Michelleken en Patrick, een trio prinsen dat door de Prinselijcke Camavalcaemere der Aloé\
HU- prinsenKanaiaaten van ae faizgrHjcfe stede tot Aelst als dissidente ex-prinsen wordt beschouwd. Zij gaan samen scheep in de prinsengarde (t
laatstejaren.Vanjaartotjaarwordt
Hk^L K. jm alles hoger opgeschroefd. In de
H i^H.:j^HH plaats van sponsors op te zoeken HIH"1 F7
^^HJ^^H bracht men vroeger collega's en 1b
vrienden bij mekaar', schetst Paul
I Kinoo maar tracht tegelijk toch dui-
delijk te maken oog te hebben voor
tijdsevolutie. Jongere mensen moe-
ten volgens hem ook kansen krijgen
^HLj^H^^H maar missen duidelijk de echte
'spirit' en taalvaardigheid om het
echte Oilsjterse karnaval nieuw le-
I ven in te blazen.
I Ook Popoll kan zich niet langer ver-
zoenen met de gang van zaken in dc
prinsencaemcrc. Met pijn in het
hart overweegt hij dan ook met de
f 4 gilde te breken. De oorzaak van het
wÊKSESSÊÊF-\* konflikt gaat terug naar de prinsen-
^ÊÊË&k strijd tussen Kris en Michel in 1990.
■'tfÊÊP"*' %- 'i* J^Omm Bij een collega ex-prins zou toen
JÊÊÊÊÊÊËÉ verkeerdelijk dc indruk ontstaan
^NaBFBH zijn dat dc Popollekes de zijde van
JÊ ^Èf Michel hadden gekozen. Door toe-
r 'mm vallige omstandigheden zou Popoll
bij de verkiezingen in de buurt van
'vM 1 tichel hebben gezeten wat bij be-
WSjg -- J paalde ex-prins een scheidserenade
aan het adres van Paul Kinoo ont-
Aalst. Karnaval is een individueel beleven in de massa, stelt Hugo Marcoen lokte. Het hele voorval was wel bij Aalst. Heel de Sint-Paulusparochie was te been om in de nieuwe kerk aan de Bolermelkstraat te Aalst de gedenksteen^
van de Blaa Bishoppen (a) Popoll gerelativeerd - ruzie maken z'en "Imf'se'en
14 - 31.1.1992 - De Voorpost
se karnavalspirit te maken. Ik be
schouw het als een vorm van deca
dentie. Vroeger trokken de mensen
naar zolder of oude kleerkast en
staken zich in zotte alledaagse kle
ren, alleen met de bedoeling een
'karnavalsvel' aan te trekken.
Men trok de stad in en in de cafés
werden duels met woorden uitge
vochten. Men kreeg de kans ieder
een eens 'zijn zaligheid te geven'
zonder dat hierop aggressief mocht
gereageerd worden. Iedereen
speelde het spelletje mee en beleef
de er ongelooflijk deugd aan. Dat is
tegenwoordig bijna niet meer
mogelijk' vertelde Hugo Marcoeil
De Blaa Biskoppen blijven echte
van hun kant niet bij de pakket
zitten. Vast besloten hier iets aanfc
doen starten zij met hun groots'OilJ
sjeters diktee' dat zijn verderzettinrt
zal kennen in de uitgave van eet!
'Blaat boeksken' als tegenhanger
van het vorig jaar uitgegeven 'gee;
boeksken' van de Draeckenieren
Op die manier proberen zij in def
karnavalperiode het ludieke ge
sprek weer op gang te brengen endj
echte Oilsjterse karnavalspirit
ere te herstellen.
P.H
Aalst. Volgens Popoll, kamavalprins 1987, gaat het de verkeerde kant op me.
de Prinsencaemere a
Dit weekend is het in Aalst weer zo ven op zaterdag 1 februari wordt de
Prins Karnaval 1992 verkozen. Vorig weekend nam de aftredende Prins
Michelleken reeds officieus afscheid van zijn fans en zijn titel op zijn
'anders dan anders afscheidsbal' in de Sint-Annazaa). Intussentijd maken
twee beresterke kandidaten - Johnny en Pascal - zich klaar om in het
strijdperk te treden om in ridderlijke hoflijkheid te strijden voor de titel
'Prins van Aalst'. Over 'omtrent het hele gebeuren' gingen we even rugge
spraak plegen met enkele Aalsterse karnavalmonumenten met de bedoe
ling een inzicht te krijgen in de 'echte Oilsjterse karnavalproblematiek'.
Morgen zal Aalst zijn veertigste
prins karnaval verliezen. Opnieuw
zal er gesproken worden over een
eerbiedwaardige Aalsterse traditie
die voortgezet wordt. Anderzijds
zal bij velen, ook oudere karnavaïis-
ten, opnieuw de vraag gesteld wor
den of het allemaal niet dreigt de
pan uit te springen. Eens te meer
zullen de kandidaten prins karnaval
zich laten omringen door een groep
medewerkers die zorgen voor te
ksten, muziek en een fascinerend
dekor omlijst door fantastische
licht- en geluidseffekten. Het pu
bliek is in de loop der jaren zeer
verwend geworden en wil uitslui
tend winnaars en spektakel zien. Ie
dere kandidatenploeg doet zijn uit
erste best, want supporters en spon-
sers verwachten klinkende resulta
ten.
De zowat drieduizend kijkers en
supporters die men de jongste jaren
over de vloer van de Keizershallen
kreeg, waren daar best tevreden
mee. Niet-Aalstenaars staan per-
pleks en kunnen hun ogen amper
geloven. De kandidaten prins kar
naval van Aalst tonen hierbij wel
aan dat zij duidelijk artiestenbloed
in het lijf hebben, maar zijn zij wel
gewapend tegen het enorme con
trast dat ze meemaken en de even
tuele desillusie die hen kan te wach
ten staan wanneer alles voorbij is?
Gesprekken met oud-prinsen ma
ken duidelijk dat zij heel dikwijls
het zich anders voorgesteld hadden.
Prins Michelleken
voelt zich bekocht...
Om in Aalst de titel van kamaval
prins in de wacht te slepen moeten
er heel wat inspanningen geleverd
worden. Misschien te veel. Noch
tans is aan dit alles een kortstondige
roem verbonden. Een prinsenkar-
rière duurt in teorie een gans jaar,
maar in de praktijk gaat het blijk
baar over slechts enkele luttele da
gen. De werkelijke regeringsperio
de begint immers met de overhandi
ging van de stadssleutels en eindigt
reeds met de verbranding van de
vastenavondpop.
Prins Michelleken stelde het ver
loop van dit alles zich helemaal an
ders voor. Scherpe rivaliteit en ver
houdingen tussen verschillende in
stanties lijken een klimaat te schep
pen waar echte karnavallol ver te
zoeken is. Spanningen tussen feest-
komitee en prins, stadsbestuur,
prinsencaemere enz... laten duide
lijk hun sporen na en werpen een
schaduw op het vrolijke Aalsterse
karnavalmasker.
Reeds van bij de prinsenverkiezing
in '91 voelde Michelleken aan dat
reeds onmiddellijk de latere aan
sluiting bij de Prinsencaemere in
het gedrang kwam.
'Ik had de Caemere niks in de weg
gelegd maar in de verkiezing kreeg
ik duidelijk van hen geen sympa
thie, geen enkele stem. Ze kwamen
er onverbloemd voor uit dat zij mijn
tegenkandidaat Yvan steunden.
Dan moeten ze ook van mij niet
verwachten dat ik nu zoii aansluiten
bij dc Prinsencaemere. Bij Patrick
en Frank van de Prinsengarde
wordt ik aanvaard en erkend. Die
verhouding is helemaal anders'
voert Michel aan. Hij verklaarde
verder niet aangezocht te zijn ge
weest om mee te werken aan de
retro-show en nooit een uitnodiging
te hebben ontvangen om met Lot-
jonslos hun 30 jarig bestaan te vie
ren. 'Zij kiezen hun kandidaten en
bepalen of een verkozen prins hun
rangen mag vervoegen. Ik heb mijn
prinsentitel op een eerlijke manier
behaald. Dat kunnen veel prinsen
niet zeggen. Ik kon niet rekenen op
sponsors. De 100.000F die mij dat
gekost heeft kwam van mijn eigen
boeksken. Men heeft er mij niet
voor aangezien. Dat doet zeer wan
neer ge dat als gewone jongen moet
meemaken' zucht Michel.
Michel Heck stak het duidelijk niet
onder stoelen of banken, met heel
wat zaken in de beleving van de
Aalsterse karnaval en de plaats van
de Prins in dat geheel, niet akkoord
te zijn. De samenwerking met de
stad beschouwde hij als 'op een laag
pitje'. Hij stelde zich zelf de vraag of
de stad nog werkelijk in het bestaan
van een kamavalprins geïnteres
seerd is. Volgens Michel is voor een
prins echter een belangrijke ambas-
sadeurstaak voor Aalst als karna-
valstad weggelegd. Hij beweerde
zelf heel wat belangrijke kontakten
te hebben gelegd, zelfs buiten de
landsgrenzen. Viaregio in Italië
werd genoemd, steden in Neder
land en Parijs. Er zou ook weinig of
niet gereageerd worden vanuit de
stadsdiensten wanneer uitnodigin
gen van andere steden zouden toe
komen. "De mensen zijn het beu te
schrijven naar de stad. De organisa
tie van de Kattestoet in leper bv. en
vele andere uitnodigingen hebben
nooit een antwoord gekregen. Het
leggen van kontakten wordt duide
lijk verwaarloosd en de uitstraling
naar buiten komt van de karnavalis-
ten individueel. Kontakten worden
nu gelegd met de groepen zelf. De
stad wordt niet meer aangesproken.
Ik betreur dit' voerde Michel aan.
Volgens Michelleken is er door de
vele veranderingen in de organisa
tie 'er een hutsepot van gemaakt'.
Het advies van het Feestkomitee
wordt meestal in de wind geslagen.
Zelfs ook over het Feestkomitee
heeft hij zijn bedenkingen. 'Bij de
weinig aktieve leiding zijn er maar
een paar die van wanten weten en
daar wordt dan meestal al niet naar
geluisterd' argumenteerde Michel.
Hij voerde aan zich voorgesteld te
hebben na de verkiezing regelmatig
met het Feestkomitee op te kunnen
gaan, maar voerde nu aan dat hij in
het voorbije jaar 403 posten alleen
had moeten doen: openingen van
winkels en café's, bijwonen van
stoeten, voetbalmatchen, etentjes,
karnavalTD's..., 7 a 8 plaatsen per
weekend.
Michelleken besloot met duidelijk
te maken dat hij de titel vorig jaar
aanvaard had en er zeker van was,
op een paar punten na, die te heb
ben gedragen zoals het moest. Hij
hoopte dat men er zal in slagen een
verkiezing te organiseren die op een
eerlijke manier zal verlopen.
ligt niet in zijn aard - maar bij de
presentatie van de karnaval-CD
pakte dezelfde persoon hem on
terecht opnieuw aan. Ook Popoll's
echtgenote werd hierbij evenmin
Popoll meent dat het zo niet langer
kan en meent tevens te mogen zeg
gen dat de samenhorigheid in de
Caemere duidelijk verloren gaat
door toedoen van een negatief ele
ment in de groep en het niet ingrij
pen van de voorzitter. Verder stelt
hij vast dat de jongere generatie
door de Caemere weinig wordt aan
getrokken en er daardoor eeri kli
maat ontstaat wat hem meer doet
voelen voor de konkurrerende Prin
sengarde.
Popoll ziet zich verplicht zijn ont
slag te overwegen al draagt hij nog
met trots het kostuum van de Cae
mere. Ook zijn zoon Werner die
zich in de toekomst als kandidaat
prins zal inschrijven laat nu reeds
zijn voorkeur voor de Prinsengarde
blijken.
Hugo Marcoen van de
Blaa Biskoppen
'Karnaval is een individueel bele
ven in de massa' stelt Hugo Mar
coen. 'Het is een uitlaatklep voor
frustraties die onderhevig zijn aan
de tijd'. Hiermee wil hij duidelijk
maken dat het normaal is dat een
regelmatige evolutie plaats grijpt in
het karnavalbeleven, wat sterk be
ïnvloed wordt door de algemene
tijdsgeest. Dat hij zich hiermee ge
lukkig voelt, dat is echter een ande
re zaak.
'Dat huidige glittergedoe heeft in
de grond niets meer met de Aalster-