Podium-Uitjes in De Werf i\ Ernst in De Werf 0 0 Vertigo Danse danst «Train d'Enfer» (07.02) 0 Musical «Tsjechov» met Boudewijn De Groot (08.02) 0 Teatervoorstelling «Torquato Tasso» door De Tijd (13.02) 0 Absurde burleske met «120 kilo Kamagurka en Herr Seele» (14.02) De Voorpost - 31.1.1992 - 9 De Voorpost weekend Vrydag 07.02: «Train d'Enfer»: dans vol pure emotie door O Vertigo Danse O Vertigo Danse is het dansgezel schap van de Canadese koreografe Oinette Laurin waarmee ze reeds eerder te gast was in De Werf. Haar jongste produktie heet «Train d'Enfer» ofte «Broken Wings», een dansvoorstelling die tot stand kwam in samenwerking met het Nationaal Centrum voor Kunst in Ottawa, het Internationaal Dansfestival te Aix in Frankrijk het dansfestival Cana da 1990. De koreografie is van Lau rin zelf, de originele muziek van Gaétan Leboeuf, scenografie van Stéphane Roy, kostuums van Jeans-Yves Cadieux en de lichtregie van Axel Morgenthaler. In een ruimte die doet denken aan een station, bewegen zeven dan sers: Estelle Clareton, Pierre-An- dré Cóté, Carole Courtois, Randy Joynt.Scott Kemp, Karen Kuzaken Marie-Claude Rodrigue. Ze zijn reizigers in transit, anonieme passa giers op weg naar een onbekende bestemming. Er komt geen trein. De reis speelt zich af in het landschap van de ver beelding. Engelen verschijnen, ont hullen de eenzaamheid van de reizi ger en zetten aan tot een dans die het banale transformeert in het fan tastische. «Truin d'Enfer» markeert een keer punt in het oeuvre van de Canadese koreografe Ginette Laurin: van vir tuoos dansvuurwerk (als in «Cha gall Don Quichote» naar pure emotie. De dans weerspiegelt de verborgen kanten van het bestaan. De toegangsprijs voor deze voor stelling, die gedanst wordt in de Schouwburg om 20 uur, bedraagt 400 fr.; houders van een J.A.P. slechts 240 fr. Zaterdag 8 februari: Boudewijn De Groot schittert in musical «Tsje chov» De Russische toneelschrijver An ton Tsjechov (1860-1904) verzette zich herhaaldelijk tegen zijn ernsti ge image. «Ik schrijf geen drama's, maar komedies», zei hij ooit tegen zijn geliefkoosde regisseur Stanis- lawski. Tsjechov had een scherp oog voor het absurde; hij had vast gela chen indien hij wist dat men zijn stoffelijk overschot naar Moskou zou vervoeren in een treinwagon met het opschrift «Verse oesters». Hij wordt terecht aangezien als een van de grootste toneelschrijvers uit de wereldliteratuur. Ieder jaar weer duikt zijn naam verscheidene malen op in de teaterprogrammatie van nogal wat Vlaamse gezelschappen. En zo is het ook in de rest van de wereld... Robert Long (inderdaad, van Tien voor Taal) en Dimitri Frenkel Frank (de begenadigde toneelau teur die in oktober 1988 overleed) maakten rond deze literaire groot meester een musical. Hij ging in '88 in première in Duitsland, dat het eerst interesse had getoond voor het stuk; gedurende twee seizoenen kende hij er een groot sukses. Toen Frenkel Frank overleed, moesten de plannen om de musical in Neder land worden opgevoerd, worden uitgesteld. Tot teaterproducent John van de Rest besloot de origi neel Nederlandse produktie op de planken te zetten. «Tsjechov» volgt de schrijver van de dag waarop hij in 1888 de Poesjkin- prijs kreeg - hij had dan wel al wat gepubliceerd, maar de grote stuk ken moesten nog komen - tot aan zijn dood in 1904. In twaalf taferelen ontmoeten we zijn kollega's Gorki en Tostoj, zijn vrienden en vriendinnen, zijn zus Masja, zijn uitgever Soevorin en zijn grote liefde, de aktrice Olga Knipper. We leren echter vooral de oudere, bescheiden en introverte Aalst. De Nederlandse musical Tsjechov van Robert Long en Dimitri Frenkel Frank in het kultureel centrum De Werf (foto Jan Swinkels) Tsjechov en zijn grote gevoel voor humor kennen. Tsjechov was een mens van blees en bloed met twij fels, angsten en verliefdheden. Zijn verhaal ontrolt zich tegen de ach tergrond van de roerige periode waarin Moskou een mondaine we reldstad werd en de revolutie broei de. Voor de Nederlandse produktie - die dus in de Schouwburg van De Werf te zien is op zaterdag 8 februa ri om 20 uur - stelde John Van de Rest een cast samen met uitsteken de artiesten, o.w. Johan Ooms, Ine Kuhr, Lcncttc van Dongen, Jan El- bertse. En in de titelrol Boudewijn De Groot. Boudewijn De Groot, een van onze jeugdidolen, je weet wel mei '68 en zo, geeft Tsjechov een heel per soonlijke dimensie. Het is de eerste keer dat hij te zien is als teaterak- teur, wat op zich al uniek is. Dit blijkt trouwens een uitstekende keuze te zijn geweest: hij overtuigt als zanger (maar dat had je natuur lijk wel verwacht) én ook als akteur; hij is gevaoelig, intelligent akte- rend: overtuigend! Ook de rest van het gezelschap is meer dan goed! De hele voorstelling is sober: geen spetterende chorussen of dansnum- mers, geen wervelende scenografie, geen gezochte regie, geen glamour, wel warmte, boeiende dialogen en ontroerende liedjes, wel verfijning en rake detaillering, wel een vlotte, ongeforceerde taal. Een vijfkoppig live-orkest, waarin de sintesizer de overhand heeft, is verbluffend verscheiden én vir tuoos. De regie is in handen van Eddy Habbema, die bij de musica lafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen «Dear Fox» op de planken bracht. Vermelden we nog dat van deze musical een schitterende plaats (CD en elpee) bestaat met Rob De Nijs, Gerard Cox, Jasperina de Jong, Martine Bijl, Robert Long, André Van 'den Heuvel, Johan Ooms, Simone Kleinsma, Corry Ko- nings en anderen. Beslist een aanrader! De toegangs prijs bedraagt 650 fr.; houders van een J.A.P. betalen slechts 390 fr. Reserveren kan op nr. 053/76.13.12. Donderdag 13.02: De Tijd speelt in telligente «Torquato Tasso» van Goethe Op 14 januari ging in De Singel de nieuwe produktie van De Tijd in première: Lucas Vandervost regis seerde «Torquato Tasso» van Jo- hann Wolfgang von Goethe. Na «Tyrannie der Hulpverlening» zet De Tijd met deze produktie het on derzoek naar een literair geëngage erde teatertaal verder. In «Torquato Tasso» gebruikt Goe the de figuur van de 16de-eeuwse dichter Torquato Tasso om zichzelf te ontsluieren als een door passie gedreven kunstenaar die in konflikt komt met de politieke realiteit om zich heen. Voor regisseur Vander vost gaat het stuk dan ook over kunst en mecenaat, over liefde en politiek, over taal en macht. Toen J.W. von Goethe in 1780 aan «Orquato Tasso» begon, was de verhouding met zijn broodheer Hertog Karl August niet meer wat ze ooit geweest was. In 1755 was de toen nog jonge Goethe door Karl August in dienst genomen als hof dichter en staatssekretaris. Vijfjaar later reeds was zijn genegenheid door de hertog sterk bekoeld, voor al toen het Goethe duidelijk werd dat Karl August zich steeds meer ontpopte tot een oorlogszuchtig heerser en een tiran. Bovendien bleek spoedig dat Goethes passie voor de zeven jaar oudere hofdame Charlotte von Stein uitzichtloos was. In die omstandigheden kwam hij nauwelijks nog aan schrijven toe. Om rust en inspiratie te vinden, ont vluchtte hij het hofleven en vestigde zich in Italië. Daar verwerkte hij zijn traumatische ervaringen als hofdichter en staatsman in één van zijn mooiste drama's, namelijk «Torquato Tasso». In dit stuk hangt Goethe zijn persoonlijke geschie denis op aan de legendarische 16de-eeuwse dichter Tasso, voor Goethe hét model van de gekwelde kunstenaar. In het stuk zien we hoe de hofdichter Tasso in konflikt komt met de scherpzinnige en prag matische, maar ook onverschillige staatsman Antonio. Verblind door zijn romantisch idealisme weigert Tasso een kompromis te zoeken tussen kunstenaarschap en politiek, tussen emotie en plicht. Tegenover de uitspraak «Toegestaan is wat be taamt» stelt hij «Toegestaan is wat bevalt». Met zijn onverzoenlijke houding stuurt Tasso aan op een verbanning uit het hofleven. Prinses Leonore is de enige die hem nog rest, en hij is hopeloos verliefd op •haar. Maar door een al te aanminni ge ontboezeming mgakt hij zijn lief de voor haar onaanvaardbaar en daarmee zijn positie aan het hof onhoudbaar. Bovendien begint voor Tasso meer en meer de grens tussen verstand en waanzin te ver vagen. Vreemd genoeg treedt ten slotte de staatsman Antonio, ge zworen vijand van de dichter Tasso, op als zijn redder. Tasso zoekt zijn laatste houvast bij zijn opponent: «Zo klampt de zeeman zich vast aan de rots waarop hij even tevoren schipbreuk leek te zullen lijden». Einde van het stuk. Het is duidelijk dat Goethe Torqua to Tasso gebruikte om zichzelf te ontsluieren als een door passie ge dreven dichter. Toch verenigt Goe the in zich evenzeer Antonio als Tasso. Want in tegenstelling tot zijn hoofdpersonage bleef Goethe in zijn eigen leven streven naar een harmonie tussen het romantische dichterschap en zijn funktie in het openbare leven. Tasso en Antonio zijn dan ook de twee kanten van één persoonlijkheid, die Goethe in zich wenst te verenigen. Bewijs daarvan is dat - in tegenstelling tot Torquato Tasso - Goethe ook tijdens zijn af wezigheid kontakt bleef houden met het hof en dat hij ervoor zorgde dat hij na zijn Italiaanse reis in zijn voormalige funktie kon terugkeren. Regisseur Lucas Vandervost was al lang gefascineerd door dit stuk. Voor hem gaat het over kunst en mecenaat, over de konfrontatie met de liefde die Tasso drijft, maar ook met de politiek die hem leidt. Te genover het politieke karakter van de hofdichter staat de overgevoelig heid van de kunstenaar, een tegen stelling die tot waanzin leidt. «Torquato Tasso» van J.W. von Goethe is een ko-produktie van De Tijd en De Singel; het wordt gere gisseerd door Lucas Vandervost; de dramaturg is Neil Van der Linden, de vormgeving van Erik Lagrain en de kostuums van An d'Huys. De cast bestaat uit: Bart Siegers, Warre Borgmans, Johan Van Assche, An- tje De Boeck en Katelijne Verbeke. Regisseur Lucas Vandervost maak te van deze «Torquato Tasso» een fascinerende voorstelling: de tekst primeert op de emotie, de nuchtere en cerebrale aanpak van woord en lichaam haalt het van het spel. En toch werkt dit lang niet altijd: niet alle akteurs weten dit niet risicoloos regiekoncept optimaal in te vullen. Toch een voorstelling, die intellig ent gedacht en gekoncipieerd werd én het bekijken meer dan waard is. Al was het maar omdat er risico's genomen worden! Deze produktie is in de Schouwburg van De Werf te zien op donderdag 13 februari om 20 uur. De toegangs prijs bedraagt 300 fr.; houders van een J.A.P. komen erin voor 180 fr. Vrijdag 14 februari: «120 kilo Ka magurka en Herr Seele»... «Wij wegen elk 500 kg., dat is dus samen 120 kg», verduidelijkt Kama gurka de titel van de nieuwe teaters- how. Het is al de zesde gezamenlij ke teatershow van de «heren» Ka magurka en Herr Seele, sinds zij in 1982 samen begonnen op te treden. Deze twee Westvlaamse artiesten leerden elkaar kennen op de Aka- demie te Gent. Hun gezamenlijke manie voor gezonde voeding dreef hen naar elkaar: maktrobiotiek en vegetarisme zijn leefregels die bei den nauw ter harte nemen. De vriendschap groeide tijdens de op tredens van «Kamagurka en de Vlaamse primitieven», waarbij o.m. Eddy Wally in punkstijl gebracht werd. Herr Seele - de figuur werd geboren uit het brein van Kamagur ka - speelde mandoline en akteerde mee bij de komische intermezzo's. Langzaam aan werden deze belang rijker dan de muziek'en het duo Karna Herr Seele was "geboren, niet alleen als spektakelmakers, maar o.ok als striptekenaars. Daar bij is Kamagurka de ideeënspuier; Herr Seele vult aan, zorgt dat de satire menselijk blijft. Na één van hun optredens in 1982 werden ze benaderd door de VPRO. Ze kregen de gelegenheid om drie afleveringen «Sfeervol boelsjieten» in te blikken, wat be kendheid in Nederland met zich bracht. De «humor» sloeg blijkbaar aan. Op aanraden van Willem Ver- mandcrc - dc bange blanke man - kwam kontakt tot stand met de BRT. Eerst was het duo een onder deel van «Jollywood» van Felice Damiano, waarin Kamiel Kafka en Cowboy Henk al hun opwachting maakten. Hieruit groeide later de eerste Lava-reeks én de tweede met o.m. Eddy Wally en Wendy Van Wanten. De acts van het duo Karna - Herr Seele hebben de bedoeling vooral visueel humoristisch te zijn. Voor deze zesde teatershow gebruiken ze nauwelijks dekor of kostumering. - Nog t/m woensdag 26 februari in De Werf: tentoonstelling «3 x Fotografie» met fotografisch werk van Dirk Braeckman, Jean Gode- charle en Wim Riemens. - Vrijdag 31 januari om 20 uur in de Schouwburg: koncert met muziek van C. Ph. E. Bach. Telemann, Van Wassenaer, Haydn en Respighi door het Kamerorkest van Jeugd en Muziek Aalst o.l.v. Francois Schollaert, georganiseerd door Jeugd en Muziek; toegangsprijs 150 fr., 100 fr. voor -30-jarigen en gratis voor leden-abonnementen, res. 053/77.41.07. - Zaterdag 1 februari om 20 uur in de Schouwburg: koncert «La Fragua» met Latijns-Amerikaanse muziek t.v.v. een aantal projekten in Colombia, georganiseerd door Proyecto Social Colombia Mi grantenwerking; toegangsprijs 250 fr. info 053/83.59.75, res. 053/ 76.13.12. - Zondag 2 februari om 20 uur in de Schouwburg: modern-dance- voorstelling «Hoe kun je de lucht bezitten»? door Dansworkshop S.M.I. met voordracht door Annie Moortgat en in een koreografie van An De Naeyer, Bart De Neve, Francine De Veylder, Marie Rondot en Lieve De Temmerman, toegangsprijs 250 fr. res. 053/70.15.41 en 053/70.24.10. - Woensdag 5 februari om 15 en 20 uur in de Schouwburg: teater voorstelling «Mijn vrouw zit op Kreta» van Ruud De Ridder door het Echt Antwerps Teater in regie van Door Van Boeckel met o.m. Ruud, Linda en Sven De Ridder en Ivo Pauwels; toegangsprijs 350 fr. en voor houders van een Jongeren abo-Pas 210 fr.; avondvoorstelling georga niseerd door de Vriendenkring van het Stadspersoneel Aalst. - Woensdag 5 februari om 15 uur in de Teaterzaal: teatervoorstelling voor de jeugd «Groen» door An De Donder en André Simon, samen met Edward Higuet van Oud Huis Stekelbees; vanaf 6 jaar; toegangs prijs voor kinderen 100 fr. of 1 strip en voor volwassenen 170 fr. of 2 strippen; res. 053/76.13.12. - Vrijdag 7 februari om 20 uur in de Schouwburg: dansproduktie «Train d'Enfer» door O Vertigo Danse in een koreografie van Ginette Laurin op muziek van Gaétan Leboeuf; toegangsprijs 400 fr. en voor houders van een J.A.P. slechts 240 fr. res. 053/76.13.12. - Zaterdag 8 februari om 20 uur in de Schouwburg: musicalproduktie «Tsjechov» van Robert Long en Dimitri Frenkel Frank in een regie van Eddy Habbema met Boudewijn De Groot in de titelrol; toegangs prijs 650 fr. en 390 fr. voor houders van een J.A.P.; res. 053/76.13.12. - Zondag 9 februari om 15 uur in de Schouwburg: gastvoorstelling voor Hoger Op, info 053/21.17.13. - Dinsdag 11 februari om 20 uur in de Schouwburg: voordracht door kardinaal Danneels over de New Age-Beweging; georganiseerd door het C.M.B.V.; toegangsprijs 100 fr.; res. 053/21.36.55 (mw. Willems). - Dinsdag 11 februari om 18 uur in Vergaderlokaal 1: voordracht «Hoe werkt ons hersenbrein?», georganiseerd door Cosmic Link; info 011/22.32.16. Het woord «regie» is hun woorden boek nauwelijks te vinden. Chaos troef dus! Tot ontgoocheling wel licht van nogal wat mannen speelt Wendy Van Wanten niet mee in dit programma, dat op dezelfde leest geschoeid is als de T.V.-reeks. Wat betekent dat ook nu weer de visuele humor primeert, waarbij «logi scherwijze» - al is dit woord totaal misplaatst als je Kamagurka en Herr Seele wilt tiperen - |iet strip verleden van deze twee Westvlaam se «artiesten» tot uiting komt. In wat best omschreven wordt als een aaneenrijging van absurde, bur leske momenten, zetten ze alles en iedereen, zichzelf inbegrepen, op losse schroeven. Het zijn allemaal gloednieuwe sketches, zonder een echte verhaallijn. Naast de nu al bekende typetjes als Kamiel Kafka, Van Patiënten en de Cowboys wor den toch drie nieuwe typetjes gc- kreëerd. Herr Seele vertolkt als Va der Godverdomme een heavy-me- tal nummer, terwijl Kamagurka de figuren Alain proviste (een jongen met spontaan improvisatietalent én een spraakgebrek) en «de man met de bloemkool op de rug» voor zijn rekening neemt. Gedurende de lo pende toernee doorheen Vlaande ren worden geregeld nieuwe sket ches ingelast. Kamagurka en Herr Seele worden muzikaal begeleid door Johan De Smet. Toegangskaarten kosten 300 fr.; voor houders van een J.A.P. slechts 180 fr. Reserveren kan op nr. 053/76.13.12. Aalst. Lucas Vandervorst in De Tijd (foto Guido Saeys)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 9