Met de Katrienen de 1001-schrikkelnacht in... Mr Podium-uitjes in De Werf ■o c Tejater 80 speelde 'The Real Thing' in Netwerkcentrum 1001 SCHRIKKELNACHT r\s t Come and See 'The Real Thing' Karnavalbal Dansproduktie 'Immer das Selbe gelogen' van Wim Vandekeybus (21.C Jeugddansvoorstelling 'Dagdromen' door Dansteater Arena (26.02) 10 - 14.2.1992 - De Voorpost Door heel wat Aalstenaars wordt er nu reeds toegeleefd naar de zaterdag avond van de start van het karnavalgebeuren. Speciale kostuums worden ontworpen rond een bepaald tema dat door de Catharinisten traditioneel wordt uitgedokterd, rond hun vermaard bal in de Keizershallen. Nieuws gierigen naar het leidmotief 1992 halen opgelucht adem: vrijdagavond werd het tema bekend gemaakt en houdt heel wat beloftes in voor de '1001 Schrikkelnacht met de Katrienen'. Het 57ste Katrienenbal, traditioneel een prestigieuze inzet van de drie Aalsterse dolle dagen, wordt weer een voltreffer. Toen enkele jaren geleden de belangstelling voor het Katrienenbal taande, wisten Emiel Francois en zijn maats het niet alleen zijn vroegere glans te verlenen doch het op te tillen tot een evenement van belang. Dit dan vooral via een bundeling van krachten, door gestadige inspanningen en niet in het minst door blijken van inventiviteit en kreativiteit. Aalst. De 'Katrienen' stekken nog even de koppen bij elkaar om van hun 57ste karnavalbal opnieuw een topper van hetAalsters karnaval te maken (a) Het bal werd geplaatst onder een steeds wisselend tema. De jongste jaren kon men zich in de Keizers- halle in Venetië wanen, Paris by Night beleven, meevieren in Rio de Janeiro, de Lambada dansen in Ka- trinidad of in de Muppetwereld te recht komen. Dit jaar sprak negentwintig februari allicht tot de verbeelding. Het ge heimzinnige van het slechts eens om de vier jaar verjaren. Verjaart iets dan echt of niet, is dat een echte volwaardige nacht of niet? De Ka trienen bundelden al deze geheim zinnigheden rond de sprookjessfeer van 'Duizend-en-één-nacht'. De to verachtige, avontuurlijke, oosterse verwijzingen die hierbij opgeroe pen worden zullen zeker evenveel de kreatieve fantasie bekoren, dan de eigenaardigheid van een schrik keljaar. De Keizershallen worden dan in een dekor van Piet De Koninck om getoverd tot een grandioos sprook jespaleis. Gezien de steeds toene mende belangstelling - vorig jaar een 1.800 entrées - werd dan ook geopteerd voor het gebruiken voor de totaliteit van de oppervlakte van de Keizershallen. Zo komt er ruim te voor allen. Voor hippe jongeren die de diverse interpretaties van alle moderne dansen willen demonstreren, voor meer bezadigden die een meesle pende tango prefereren of voor wie zich bij een natje en een droogje vanuit cocktailbar vermeit bij de es battementen op de immense dans vloer. Nadat Mare De Cock met zijn or kest, die jarenlang het Katrienenbal Op zaterdagen 15 en 22, vrijdag 21 en zondagen 16 en 23 februari speelt Tejater 80 in zaal Netwerk- centrum aan de De Ridderstraat te Aalst de tcaterproduktie 'The Real Thing" van Tom Stoppard in een regie van Dirk Van Vaerenbcrgh. Regisseur Van Vaerenbergh over het stuk Dirk Van Vaerenbergh voorstellen hoeft eigenlijk niet meer, zeker niet voor wie een regelmatig bezoeker is van de produkties die het Aalsterse Tejater 80 op de planken zet. Ook wij stelden u deze jonge regisseur uitgebreider voor n.a.v. zijn vorige regies bij het gezelschap: "De Nacht derTribaden" van PerOlovEnquist en "Poetsoek" van Vaclav Havel. Over 'The Real Tiling" wil hij voor af niet te veel vertellen. Natuurlijk gaat het over kommunikatiestoor- nissen, over relatieproblemen, over generatiekonflikten Welk stuk gaat daar tenslotte niet over? Met die klisjees wil hij het stuk niet om schrijven, en met de Nederlandse titel "Ware liefde" was hij ook al niet tevreden, omdat die volgens hem de lading niet dekt. Daarom houdt hij het liever bij de originele Engelse titel. Het zijn stukken in een stuk, dat zich afspeelt in een dekor dat in de lengterichting van de zaal wordt opgebouwd. Het pu bliek zit zowel links als rechts; er komen 16de-eeuwse kostuums aan te pas; een scène speelt zich af in een treincoupé en er worden zelfs filmopnamen gemaakt. Maar waar het nu feitelijk om gaat? Welhet huwelijk van Max en Charlotte loopt op de klippen. Maar was Charlotte niet getrouwd met Henry en Max met Annie? En wat is nu "echt" en wat is "be dacht"? En wie van hen voelt "the real thing"? Enfin, u ziet het wel. Auteur 'l om Stoppard Tom Stoppard heet eigenlijk niet Tom Stoppard. Hij werd geboren in Tsjechoslowakije in 1937 als Tho mas Straussler, maar nam later de naam van zijn stiefvader aan. Onder de dreiging van de Duitse invasie vertrok het gezin naar Sin gapore, maar daar moesten ze weer op de loop voor de Japanners. Zijn vader was ondertussen omgekomen en in India hertrouwde zijn moeder. Het nieuwe gezin Stoppard vestigde zich uiteindelijk in 1946 in Enge land. Tot 1964 was hij journalist maar hij raakte via zijn recensies geïnteres seerd voor het toneel. Zijn eerste stuk, "A walk on the water", werd in 1963 voor de TV uitgebracht maar in 1968 herwerkte hij het onder de nieuwe titel "Enter a free man", toen zijn reputatie reeds definitief gevormd was met "Rosencrantz and Guildenstem are dead", dat aan een internationale triomftocht be gon in 1967. Bij het grote publiek is hij vooral door dit stuk bekend, me de door de recente verfilming er van. De laatste tijd werden overi gens nog scenario's van hem ver filmd. In "Rosencrantz voert hij een omgekeerde "Hamlet" op, waarin de kleine bijrolletjes de hoofdpersonen worden en Hamlet een bijrolletje vertolkt. Dat hij ook belangstelling en simpa- tic heeft voor de Praagse dissiden ten is begrijpelijk, en dit verwerkte hij ook in "Dogg's Hamlet, Cathoot's Macbeth" uit 1979, over de ondergrondse opvoeringen van "Macbeth" door gebroodroofde ak- tcurs, gebaseerd op een tekst van Pavel Kohout. De titels van zijn andere stukken, radiospelen en romans besparen wij u. Stoppard onderzoekt de rol van de kunst en van de kunstenaar in de samenleving. Zijn toneelstukken zijn nadrukkelijke teksten, werel den gemaakt van taal, gekoppeld aan of zelfs gesitueerd in andere teksten. Zijn toneelwereld is "een in zichzelf besloten wereld, zelfs al weerspiegelt hij de echte, en het is er een van taal". De grens tussen realiteit en flktie, tussen waarheid en schijn, is echter moeilijk te trek ken. Hij laat zijn spelers op zoek gaan naar absolute waarden, en in zijn latere werk krijgen mensen voor wie taal hun werkterrein is, een centrale rol: filosofen, joernalisten of toneelschrijvers, zoals Henry in 'The Real Thing" uit 1982. Tot zover wat het jongste Tejater 80-Uitje over dit stuk en zijn auteur weet-te melden. Een toegangsticket kost 200 fr., 170 fr. voor rechthebbenden op een reduktie en slechts 160 fr. voor le den van D.F. en voor groepen. Men kan reserveren op de nrs. 052/ 78.47.70 (24u./24) en 053/78.89.81 (tijdens de kantooruren). L. animeerde, er mee stopte is deze - Edith Van Heddeghem: Binnen- opdracht met bijzonder veel sukses straat 2 te Aalst, al een paar jaar overgenomen door - Lokaal café "t Paviljoen', Grote Dick Barry. Met zijn zevenkoppige Markt 5 te Aalst, bezetting, allen rasmuzikanten met Om praktische redenen ligt het conservatoriumprijzen onder lei ding van Dirk Bauters, weet deze groep steeds opnieuw de balgasten in trance te brengen. Rond middernacht volgt dan, zon der de danspartij te veel te storen, het défilé der verkleden. Ieder jaar 'le moment suprème' van het Ka trienenbal. Er worden prijzen uitge reikt aan individuelen, koppels en groepen. In het totaal worden vijf prijzen toegekend met dan nog bij zondere toekenningen voor het meest karnavaleske en het meest aan het tema beantwoordende ge heel. De aanwezigheid van Prins Karna val Pascal en Keizer Kamiel is reeds verzekerd. Antoine Van der Heyde heeft reeds toegezegd een Aalsterse potpourri te brengen. Verder zullen heel wat prominenten uit de Aal sterse karnavalwereld dit bal met hun aanwezigheid vereren. Praktische informatie Het bal vangt aan om 20.30 u. op zaterdag 29 februari in de Aalsterse Keizershallen. Toegangskaarten kosten in voorverkoop 220F en aan de kassa 260F. Er zijn speciale re- dukties voorzien voor groepen van af 20 personen, deze kunnen enkel bekomen worden bij de schatbe waarder Maurits De Smet, Hugo Lefèvrestraat 2 te Aalst, tel. 053/ 77.87.03. Tafels kunnen tot uiterlijk 23 uur voorbehouden worden mits betalen van 100F voor een tafel van 4 personen. Kaarten en tafelreservaties zijn te bekomen op volgende plaatsen: - Secretariaat: Marktwcg 172 te Aalst, tel. 053/77.91.09. - Schatbewaarder: Hugo Lefèvre straat 2 te Aalst, tel. 053/77.87.03. - Drukkerij Eelbode: Vrijheid straat 17 te Aalst. zaalplan met de nog beschikhji tafels ter reservatie vanaf zondat februari nog enkel te kijk in hetj 't Paviljoen' op de Grote Mal Zorg dat U er bij bent. P| MET DE KATRIENEN I 15 OC 29 FEBRUARI 1992 - 21 UUR - KEIZERSHALLEN - AALST TOEGANGSPRIJS :sc F - VOORVERKOOP 220 F - TOEGANGSKAARTEN 3U de werken- J!£RETARIAAT MARKTWEG 1:2 het PAVILJOEN GROTE MARKT 5 - EELBC:-; VRUhElDSSTRAAT 1? - VAN «EDOEGhEM BINNENSTRAAT 2 TAFELRESERVATIE MOGEL Tejater 80 vzw sluit zijn twaalfde speelseizoen af met een fijnzinnige komedie van Tom Stoppard, de En gelse auteur van Tsjechische af komst, die vooral bekend is van het onlangs verfilmde 'Rosencrantz and Guildenstern are dead', waarin hij zijn eigenzinnige kijk op de Hamlet-tragedie laat zien. In 'The RëaTThing'-buigt hij zich over relatieproblemen en dergelij ke meer, over de liefde dus. Regisseur Dirk Van Vaerenbergh gaf er de voorkeur aan de originele Engelse titel te behouden, omdat de weinig geïnspireerde vertaling 'Wa re liefde' de inhoud van het stuk helemaal niet dekt. Het publiek moet zelf komen ont dekken wat 'The Real Thing' eigen lijk is. Alles draait rond een toneel schrijver, Henry, vertolkt door Luc Van Den Broeck, en zes andere personages: Annie (Adinda Marij- nissen), Charlotte (Nadia Morel), Max (Erwin Van Hcrreweghe), Bil ly (Bart Van Kerkhove), Debbie (Ann Van San) en Brodie (Tom Rombaut). In 'The Real Thing' zie je delen van andere stukken, een procédé dat Stoppard ook in ander werk toepas te. Zijn toneelstukken zijn wereld en gemaakt van taal, gekoppeld aan of zelfs gesitueerd in andere te ksten. De grens tussen realiteit en fictie is dikwijls moeilijk te trekken. 'The Real Thing' wordt opgevoerd in het Netwerkcentrum, De Rid derstraat 28, te Aalst, op 15,16,21, 22 en 23 februari om 20 u. stipt. Het publiek zit aan weerskanten van het dekor, dat in de lengterich ting van de zaal is opgebouwd. Er komen 16e-eeuwse kostumes aan te pas, een scène speelt zich af in een echte treincoupé, ja, er worden zelfs filmopnamen gemaakt. Kom zelf ontdekken wat echt is en wat bedacht, waar de fictie begint en de realiteit ophoudt (of is het omgekeerd?) De toegangsprijs bedraagt 200 fr. (170 fr. met reductie, 160 fr. voor DF-leden en groepen). Voor plaatsreservatie belt u naar 053/78.89.81 tijdens de kantoor uren: op 053/78.47.70 kunt u de gan se dag (en avond) terecht. Come and see 'The Real Thing'! P.H. Vrijdag 21 februari klownerie en melancholie in "Immer das Selbe gelogen" Danser-koreograaf Wim Vande keybus kwam in 1987 haast uit het niets tevoorschijn met zijn debuut- dansproduktie "What the body does not remember", die overal fel bejubeld werd. Nadien volgden nog: "Les porteuses de mauvaises nouvelles" 1989) en "The weight of a hand" (1990). In de zomer van vorig jaar ging in het Oostenrijkse Salzburg zijn jongste dansproduktie in première "Immer das Selbe ge logen" of "Altijd dezelfde leugens". Van 23 t/m 26 januari startte Van dekeybus zijn Vlaamse toernee in de Singel te Antwerpen, telkens voor uitverkochte zalen. De volgen de voorstelling heeft plaats in de Schouwburg van De Werf op vrij dag 21 februari om 20 uur. Normaal moét ook deze voorstelling uitver kocht zijnIk zeg wel "moet", want het kan toch niet dat een Vlaams koreograaf (die bv. in de V.S. de hoogste dansonderschei- dingen mocht in ontvangst nemen) in De Werf (waar een bewonderenswaardige danspro- grammatie gevoerd wordtvoor enkele handvollen toeschouwers zou moeten optreden Maar ik ben er nogal gerust in: het publiek waardeert zijn kunstenaars vaak meer dan de beleidsverant woordelijken... De kans is immers reëel dat Ultima Vez, het produk- tiehuis van Vandekeybus, spoedig naar het buitenland dient uit te wijken. Het dansgezelschap betaalt zich blauw aan interesten op lenin gen, die het moest aangaan omdat de overheid nalaat de toegezegde financiële verplichtingen na te ko men, omdat de overheid de subsi dies voor een werkjaar pas uitbe taalt als dat jaar al lang voorbij is, omdat de overheid nog steeds geen toezegging heeft gedaan voor het huidige werkjaar... Incredibile! "De warme hand"... weetje nog? Onder tussen repeteert de groep in een onverwarmde, leegstaande garage in het Brusselse... en liggen twee aanbiedingen om een artistieke re sidentie in het buitenland uitnodi gend te lonken op het bureau! Maar nu even over "Immer das Sel be gelogen" zelf. Een toevallige ont moeting tussen Wim Vandekeybus en de oude (89 jaar) danser Carlo Wegener inspireerde de koreograaf voor deze produktie. De verhalen de elementen -en Vandekeybus gebruikt hiervoor o.m. door dansers vertelde verhaaltjes, stukjes film en bandopnames - werden aangereikt door deze bejaarde, maar ongeloof lijk vitale bohémien en levenskun stenaar door wie de koreograaf ge fascineerd geraakte. Na de krachtige groepsdans in o.a. "What the body does not remem ber" en "Les porteuses de mauvai ses nouvelles" slaat Vandekeybus enigszins nieuwe paden in. In "Im mer das Selbe gelogen" spelen taal (zie hoger) en klowneske humor een belangrijke rol. Het agressieve tegen elkaar botsen van lichamen werd teruggedrongen, het niet on gevaarlijk slingeren met bakstenen en ijsstaven vervangen door het jon gleren met eieren. Het wordt meer dan wilde waaghalzerij. Er is niet alleen de sfeer van klownerie en burleske, er is ook steeds weemoed en melancholie onderhuids aanwe zig. Het geheel is breekbaarder ge worden. Daarom is deze produktie meer dan de moeite waard om te bekijken. En al lijkt het soms allemaal een ietsje té overladen met, weliswaar fijne, details, toch blijkt "Immer das Sel be gelogen" een voorstelling die een rijpere Vandekeybus reeds aankon digt. Wim Vandekeybus koreografeerde en regisseert én danst zelf mee; Pe ter Vermeersch, Charo Calvo én Carlo Wegener zorgden voor de muzikale komposities. De overige dansers zijn: Grace Bellel, Lenka Flory, Octavio Iturbe, Peter Kern, Lieve Meeussen (uit Opwijk), Bran- ko Potocan, Simone Sandroni. De toegangsprijs bedraagt 400 fr. en voor houders van een J.A.P.afr per 240 fr. Reserveren kan op nt 053/76.13.12. Woensdag 26 februari "Dagdromen" of jeugddans door Dansteater Arena Drie meisjes, twee jongens, *j stoelen en één vloer. Er wordt tK nadering gezocht, met wisselen sukses. Een dagdroom die voord ene wel en voor de andere niet uf komt. Aantrekken en afstotei Aandacht vragen. Vijf mensen besluiten uit de alk daagse sleur te stappen en hun da dromen uit te laten komen. In ec aantal soepel in elkaar overgaand scènes, met telkens een eigen vb haal, muziek en beweging, kan I* publiek kennismaken met de vei schillende fantasieën van de da: sers. Hij is kwaad, zij jaloers. Zijzi: verlegen omdat zij hun een les leert; en hij? Hij zoekt een vrie* want zij hebben elkaar. Nee, tol niet. Zij zoeken hem weer op. Dr dient zich het alledaagse weer a» Zullen ze blijven dagdromen of j het dag dromen? "Dagdromen" is een spannend jeugddansvoorstelling, gebased op eigen ervaringen en op het bon "De talisman" van Stephen Kis De vormgeving is helder en eenv» dig. Er wordt muziek gebruikt** Steve Reich, Philip Glass en aak ren. De koreografie is van Kim van Ie Boom, de dramaturgie van Ha' van der Boom en de dansers zp Ineke Bijlaart, Borut Kocar, Ma' geet Luitwieler, Sanneke Schott» stra en Andreas Trussat. Deze produktie wordt in d Schouwburg van De Werf gespet! op woensdag 26 februari om 10uu' en duurt 50 minuten. De toeganp prijs bedraagt 120 fr. Voor der produktie is edukatief materia (docentenhandleiding en leerltf genboekje) voorhanden. Reserveren kan op nr. 053/76.H"

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 10