Bert De Ras uit Erpe
schildert bij voorkeur akwarellen
Ernst in De Werf
Toneel in Aalst
'Transmission Glasgow'
in De Werf
De Voorpost - 14.2.1992 - 9
weekend
dfrieil
Men hoort tegenwoordig wel eens meer van «beroemde» personen dat ze
zich vóór - of is het achter - de schildersezel durven plaatsen. Het is al
meermaals gebleken dat zowel bekende literatoren als nog meer bekende
sportmannen e.a. politici het penseel hanteren om er «grote» kunst mee te
maken. Zou het dus toch waar zyn dat men alleen een bekende naam moet
dragen om een uitzonderlijk kunstenaar te zijn, daar andere mensen
gedurende jaren moeten studeren. Blijkbaar laat het publiek zich hieraan
vangen maar kunstenaars - zonder naam of faam - die een moeilyke en
langdurige opleiding gehad hebben denken daar enigszins anders over.
Juist zij blijven lang in de anonimiteit als gevolg van een nog langere
voorbereiding en opleiding.
De34-jarige Bert De Ras van Erpe-Mere maakt hierop geen uitzondering
maar toch wil ze thans voor altijd uit de onbekendheid treden wat een hele
opgave betekent, vooral omdat ze hierdoor haar levenspatroon moet
wijzigen en dus niet zonder problemen gerealiseerd wordt. Zij heeft
althans een bewuste keuze gemaakt om zich zoveel mogelijk aan haar
kunst te kunnen wijden met de nadruk op de akwarel.
Waar haar voorliefde naar de grafi
sche kunst gericht was, maar door
omstandigheden ze deze droom
moest laten varen, genoot Bert De
Ras een opleiding van binnenhuis-
architekte aan het Imelda-Instituut.
Daarna volgde ze nog een D-kur-
sus, m.a.w. nog één jaar sociaal on
derwijs om het aggregaat te beha
len. Met al deze bagage gewapend
en de sporadische beoefening van
de schilderkunst trok ze naar het
Sint-Maartenscollege te Aalst waar
ze gedurende tien jaar wetenschap
pelijk tekenen onderwees. Dit be
lette haar evenwel niet om het schil
deren als hobby te beoefenen maar
erbleef wel te weinig tijd over om er
zich intensief mee bezig te houden.
Akwarel
Schilderen betekent voor Bert De
Ras akwarellen maken maar voor
lopig geen olieverfwerk omdat dit
medium haar op dit moment weinig
interesseert en het volmaakt be
heersen van een nieuwe techniek
opnieuw jaren ervaring vereist. Je
moet altijd perfektie nastreven.
Enerzijds is dit te wijten aan haar
opleiding als binnenhuisarchitekt
waarmee men de techniek ervan be
ter leert. Anderzijds is het een kunst
die haar dichter bij de grafiek
brengt en die haar voorliefde weg
draagt. Het was juist tijdens haar
opleiding dat ze met dit soort van
schilderen in kontakt kwam en het
- Nog t/m woensdag 26 februari in De Werf: tentoonstelling "3x Fo
tografie" met fotografisch werk van Dirk Bracckman, Jean Gode-
charle en Wim Ricmens.
-Vrijdag 14 februari om 20 uur in de Schouwburg: teatershow
"120 kilogram Kamagurka en Herr Seelc", knotsgekke burleske
door het gclijknamigduo; ook dagvoorstelling om 14 uur; toegangs
prijs 300 fr. en 180fr. voor houders van een J.A.P.; res. 053/
76.13.12.
- Zaterdag 15 februari om 20 uur in de Schouwburg: dansprogram-
ma "Kronos" door Dansgroep Eos, een bont mengelwerk van
verschillende muziek- en dansstijlen met een vleugje ironie, veel
humor en levensblijheid, georganiseerd door B.C. St.-Anna; toe
gangsprijs 200 fr.; res. 052/21.44.18 (L. De Man).
- Zondag 16 februari om 20 uur in de Schouwburg: poëzieprogram
ma "Saint-Amour" rond Sint-Valentijn met optredens van Jeroen
Brouwers, Hugo Claus, Kristien Hemmerechts, Erik De Kuyper,
Tom Lanoye, Walter Van den Broeck, Marijke Boon, Luckas
Vandet Taelen Kloot Perwez en Marcel Vanthilt, gepresenteerd
door Benno Barnard: erotiek tussen liefde en begeerte; toegangs
prijs 400 fr. en 240 fr. voor houders van een J.A.P.; res. 053/
76.13.12.
- Zondag 16 februari om 14 uur in Vergaderlokaal 1: voetrefleksbe-
handeling, georganiseerd door De Groene Dag; info 054/33.20.46.
- Maandag 17 februari om 13.30 uur in de Schouwburg: voordracht
"Bevrijdingsteologie Latijns-Amerika" door prof. G. De Schrijver
s.j., georganiseerd door Aktueel Denken en Leven; info 053/
80.74.70.
- Dinsdag 18 februari om 14.30 uur in Vergaderlokaal l:gespreksna-
middag met als tema "relatie grootouders-kleinkinderen", inge
richt door Ver. Fed. Socialistische Gepensioneerden; info 091/
61.99.12.
- Woensdag 19 februari om 15 uur in de Schouwburg: kindernamid
dag met teaterproduktie "Winterslag" door Het Gevolg in een regie
van Ignace Cornelissen, Signaalprijswinnaar 1991 en met de ak-
teurs Bea Rouffart, Reinilde Van Driel en Geert De Smet; geschikt
voor kinderen vanaf 7 jaar; toegangsprijs 100 fr. of 1 strip voor
kinderen en 170 fr. of 2 strippen voor volwassenen; res. 053/
76.13.12.
-Woensdag 19 februari om 19.30 uur in Vergaderlokaal 2: voor
dracht "Erfelijkheid van de psychische ziektes" georganiseerd door
vzw Similes; info 091/24.23.05 (kantooruren).
- Vrijdag 21 februari t/m maandag 30 maart in De Werf: tentoonstel
ling "Transmission Glasgow" met "installaties" van drie heden
daagse Schotse kunstenaars; vernissage op 21.02 om 18.30 uur in de
Foyer.
- Vrijdag 21 februari om 20 uur in de Schouwburg: dansproduktie
"Immer das Selbe gelogen" in regie en koreografie van Wim Vande-
keybus op muziek van Peter Vermeersch, Charo Calvo en Carlo
Wegener met dansers Grace Bellel, Lenka Flory, Octavio Iturbe,
Peter Kern, Lieve Meussen, Branko Potocan, Simone Sandroni en
Wim Vandekeybus; toegangsprijs 400 fr. en 240 fr. voor houders
van een J.A.P.; res. 053/76.13.12.
- Vrijdag 21 februari om 20 uur in de Teaterzaal: dia-avond over
Andalusië, georganiseerd door de Kon. Belgische Touringklub;
info 053/21.14.00.
- Zaterdag 22 februari om 20 uur in de Schouwburg: "Cadencia",
zang en dans van het Braziliaanse karnaval; info 053/77.52.56.
- Zaterdag 22 februari om 09.30 uur in Vergaderlokaal 2: "Geweld
loze opvoeding in de middelbare school", georganiseerd door De
Vuurbloem; info 050/37.10.17.
- Zondag 23 februari om 15.30 uur in de Schouwburg: koncert door
Door Eendracht Groot; info 053/70.48.61.
zeer goed aangeleerd heeft. Noch
tans moet gezegd dat er bij akwarel
len verschillende technieken be
staan wat de moeilijkheidsgraad er
van nog verhoogt. Ze heeft dus
blijkbaar niet voor de gemakkelijke
kant gekozen, nl. nat in nat, waar
van het effekt niet altijd voorspel
baar is.
Wat zich dus als hobby ontwikkelde,
boeide haar telkens meer en meer,
maar de tijd ontbrak om genoeg
«materiaal» bijeen te krijgen om
een tentoonstelling op te zetten.
Nochtans studeerde zij een korte
tijd aan het Sint-Lucas-Instituut te
Gent waar ze nog meer de smaak
van de akwareltechniek te pakken
kreeg. Maar beroep en familiaal le
ven noopten haar tot een tijdkom-
promis dat weinig gunstig was om
zich ten volle te kunnen ontplooien.
Stilaan kwam ze tot het besef dat
een keuze zich opdrong omdat er op
het vlak van dergelijke kunstbeoe
fening moeilijk een kombinatie te
maken valt, vooral voor de intensie
ve ingesteldheid op gebied van ar
beid en ideeën. De wisselwerking
tussen lesgeven en schilderen bleek
alsmaar moeilijker, waardoor haar
diepe interesse voor de akwarel
dreigde op de achtergrond te raken.
Uiteindelijk besliste zij twee jaar
loopbaanonderbreking te nemen
om zich voltijds in geest en uren aan
de akwarel te wijden. Een beslissing
die wel sterk materiële en financiële
problemen inhoudt en aldus door
sommigen als «anders of zelfs meer
dan ongewoon» wordt beoordeeld.
Voor haar komt het erop aan zich in
deze periode tot het uiterste te tes
ten in haar artistieke mogelijkhe
den en «veel, heel veel oefening
baart nog altijd kunst, en trachten
via tentoonstellingen toch wat be
kendheid te verwerven... en ooit
eventueel professioneel kunstenaar
te worden». Een wensdroom, jaze
ker
Tentoonstellingen
Tentoonstellingen zijn voor een
kunstenaar het middel om naar bui
ten te treden en zich derwijze be
kend te maken om eventuele waar
dering te genieten. Dit geldt vooral
voor kunstenaars die zichzelf willen
waar maken bij het ruime publiek.
In 1985 stelde Bert De Ras haar
werken tentoon te Mere en later
nog tweemaal waarvan één samen
met vijf Erpse kunstenaars. Haar
eerste grote individuele tentoon
stelling werd einde vorig jaar geor
ganiseerd met als thema «Zomer
1991 in akwarel», in het ASLK-kan-
toor te Aalst.
Vermits ze nu heel wat meer tijd
kan besteden aan haar «beroeps
hobby» is er opnieuw een tentoon
stelling gepland in de Belfortcrypte
van Aalst van 21 tot 26 april a.s.
Levend model
Alhoewel ze diverse zaken schil
dert, gaat haar voorkeur toch naar
levende modellen waarbij ze zich
niet tot mensen beperkt maar, voor
al de laatste tijd dan, bijzondere
aandacht schenkt aan dieren. Bij
goed weer werkt ze overwegend
buiten maar in de winter durft ze
wel foto's gebruiken omdat het te
somber is en er van lichtschakerin-
gen weinig of geen sprake kan zijn.
Toch durft ze wel in de vrieskoude,
als er toch zon is, aan een vijver
tussen de eenden gaan zitten en le
vende dieren akwarelleren. In de
zomer stelt het evenwel geen pro
bleem met uitzondering dat men al
tijd op hetzelfde tijdstip van de dag
het gekozen onderwerp schildert.
Zo moet men bij het schilderen in
de natuur vrij vlug werken wegens
de stand van het zonlicht die na een
Eaar uur al kan veranderen en men
ijgevolg andere schaduweffekten
bekomt. Ondanks haar voorkeur
voor bepaalde thema's schildert ze
de laatste tijd toch ook stillevens
maar dan liefst in volle zonlicht. Zij
ziet haar «onderwerpen in kleur,
licht en schaduw met losse kontoe-
ren van licht en donker en dit vanuit
een zeer intens kleurenpalet».
De meeste onderwerpen zoekt ze in
haar onmiddellijke omgeving maar
de herinnering aan vakantiemo
menten krijgen ook hun beurt waar
uit men kan besluiten dat ze een
enorme diversiteit in haar werk legt.
Techniek
Een verfijnde techniek leert men
slechts door veel oefenen en dus
«hoe meer men oefent, hoe meer
men bijleert», stelt Bert De Ras. Zo
heeft ze veel ervaring opgedaan
door in groep te werken waarbij de
kunstenaars eikaars werken samen
bespreken, niet om op fouten of
tekortkomingen te wijzen of kritiek
te leveren, maar om van elkaar te
leren om «geslaagde» akwarellen te
maken.
Er bestaat trouwens een ruim ver
schil tussen het schilderen met olie
verf en de akwareltechniek. In het
laatste geval speelt de snelheid van
werken een bepaalde rol en kan
men slechts een paar uur per dag
aan hetzelfde werk bezig zijn. Dit
werk moet men dan op andere da
gen en in praktisch dezelfde om
standigheden doen groeien om de
uiteindelijke afwerking te beko
men. Alhoewel een akwarel met
een rudimentaire schets begint wor
den vorm en kleur niet duidelijk
afgelijnd maar uiteindelijk zijn het
de kleuren die gebruikt worden om
de vorm te maken. Kleuren zijn van
primordiaal belang bij haar akwa
rellen, één van de redenen waarom
ze liefst buiten schildert want na
tuurlijk licht is onvervangbaar en
geeft de meest spontane en levendi
ge impressie. Dan komen de kleu
ren trouwens het best tot uiting
«maar het moet wel vlug gaan want
de belichting verandert en het zijn
uiteindelijk de kleuren die het
kunstwerk maken en door verschil
lende kleuren naast elkaar te ge
bruiken ontstaan de vormen. Ate
lierwerk is altijd anders. Bert De
Ras aanbidt als het ware de zon,
zowel om haar koesterende warmte
als haar intens en variërend licht
spel. Ook haar penselen voelen dit.
Meerdere vrouwelijke impressio
nisten zijn haar grote voorbeeld.
Bert De Ras houdt er een speciale
techniek op na vooraleer aan een
akwarel te beginnen. Dit is noodza
kelijk omdat men goed moet over
wegen en een vast idee hebben over
wat op het papier moet komen
«Het kijken naar mijn onderwerp
zonder te schilderen moet de kom
positie en de techniekanalyse in
mijn hoofd griffen». Daarom mag
men niet zomaar aan een akwarel
beginnen wat niet wegneemt dat on
danks alles het kunstwerk kan mis
lukken. Zo stelt zij o.m. dat «onder
werp en kleur nauw samenhangen.
Erpe-Mere. Bert De Ras bij een van haar geliefkoosde onderwerpen. Mens en
dier genieten haar voorkeur (jv)
Ik vertrek altijd vanuit een bepaald
idee. Anderen beginnen misschien
zomaar wat te tekenen en zien dan
wat er van voortkomt. Maar dat kan
ik niet
Het akwarelleren is een veel te on
gekende en ongewaardeerde kunst
vorm, ondanks de moeilijke tech
niek. Het is alleszins een van de
meest spontane en diepste
techniekimpressies, door zijn snel
heid en vlotheid komt het vaak
rechtstreeks uit de ziel van de «au
teur» en «soms nog van veel die
per».
Volgens Bert De Ras moet je over
kunst niet te veel filosoferen en ze
alleen met liefde uitoefenen. «Een
kunstenaar legt vooral veel gevoel
in zijn werk, maar geen wereld
schokkende bedoelingen of theo
rieën. Alles is zo relatief, als je ge
noeg bekomt om nieuw materiaal
aan te vullen en te kunnen voort
doen zonder al te grote problemen.
Pas dan ben je een gelukkig kunste
naar.» Zij hoopt althans dat je dat
geluk en die overgave ook in haar
werken kan terugvinden. Papier is
voor haar een prachtig medium met
oneindige mogelijkheden zodat ze
nog heel wat werk voor de^boeg
heeft. Zeker nu, met een belangrij
ke tentoonstelling te Aalst voor de
boeg.
(j.v.)
vzw Tejater 80 brengt in een regie
van Dirk Van Vaerenbergh vijf
voorstellingen van 'The Real
Thing', een stuk van Tom Stoppard.
De voorstellingen hebben plaats op
15, 16, 21, 22 en 23 februuri telkens
om 20.00 uur in het Netwerkcen
trum, De Ridderstraat 28 te Aalst.
De toegang bedraagt 200 fr 170 fr
voor redukties en 160 fr voor DF-le-
den en groepen). Men kan kaarten
reserveren op de nummers 053/
78.89.81 tijdens de kantooruren en
953/78.47.70.
Ook bij de Koninklijke Rederijkers
kamer Sint-Barbara, Arbeid en
Kunst, wordt een stuk gemonteerd.
De keuze viel op 'Moordenaar met
twee gezichten', een intrigerende
thriller van George Batson. Roger
De Wilde voert de regie. Het stukt
hangt een indringend beeld op van
de begeerte naar het familiefortuin
van de Matthew's. Geld staat dus
centraal en het is drijfveer van alle
familieleden om het prachtige land
goed Beau Rivage te verkopen. Al
leen Harriet verzet zich tegen deze
idee. Maar zij wordt vermoord. Wie
is nu de moordenaar? Iedereen ver
denkt iedereen.
Akteurs zijn Erik Van Gijsegem,
Benny Vermeulen, Linda De Cock,
Mark De Cock, Monique Buys, Lea
Temmerman, Alice De Bolle en
Hilde Seghcrs. De voorstellingen
hebben plaats in het kultureel cen
trum De Werf, Molenstraat te Aalst
op vrijdag 27 en zaterdag 28 maart
om 20.00 uur en op zondag 29 maart
om 15.00 uur. De toegang bedraagt
200 fr. Bezitters van een BAC Ju
nior en Senior Card betalen 150 fr.
Plaatsnummering is noodzakelijk
en kan bij A. Van der Eist, Vcld-
straat 9 te 9300 Aalst (053/70.44.64)
en in alle BAC kantoren van Aalst.
Op vrijdag 24 april om 20.00 uur is
het Mechels Miniatuurteater te gast
in het kultureel centrum De Werf.
Men brengt het Italiaans sprookje
'Koning Hert' van Carlo Gozzi. De
toegang bedraagt 300 fr en bezitters
van een BAC Junior of Senior Card
betalen 250 fr. Plaatsbespreking op
het adres Veldstraat 9 te 9300 Aalst
(053/70.44.64.)
Erpe-Mere. Bert De Ras aan haar atelier waar ze echter minder tijd doorbrengt
want de natuur biedt nog altijd de ideale omstandigheden voor een frisse
akwarel (jv)
In 1990 was de Schotse stad Glas
gow de kulturele hoofdstad van Eu
ropa.
Gedurende het hele jaar werd in
deze stad een enorme waaier van
kulturele aktiviteiten aangeboden,
gaande van zeer klassiek tot uitge
sproken eksperimenteel. Kortom
wat Antwerpen in 1993 te wachten
staat
Een van die meer eksperimentele
initiatieven was een tentoonstelling
van Transmission, een galerij ge
rund door een kollektief van jonge
Schotse kunstenaars. Zij brengen
hedendaags werkdinamische in
stallaties opgebouwd uit multime
diale elementen, waarbij de lokatie
sterk bepalend is.
Tijdens de maanden februari en
maart presenteren vijf Vlaamse kui
tuurcentra (Berchem, Bornem,
Strombeek-Bever, Tielt en Aalst)
samen een facet van de hedendaag
se Schotse kunst.
Telkens zullen drie van de zes uitge
nodigde kunstenaars in elk centrum
te ?ien zijn. De volledige tentoon
stelling strekt zich dus uit over het
hele Vlaamse land.
Er werd gekozen voor "installa
ties", een gegeven dat in het spek-
trum van de hedendaagse Schotse
kunst een voorname rol inneemt.
De kunstenaars werden geselek-
teerd door de Transmission Galery
(zie hoger), die volledig beant
woordt aan de verwachtingen die
door de vijf Vlaamse centra werden
vooropgesteld.
Drie kunstenaars uit de volgende
équipe zullen een installatie in De
Werf uitvoeren: David Allen, Jac
queline Donachie, Michael
S.McGlinn, Jonathan Monk, Colin
Pettigrew, Derek Scanion. In Bor
nem (Ter Dilft) zijn van 13.02 tot
18.03 Donachie, Pettigrew en
McGlinn te bezoeken. Wie van de
zes in De Werf in Aalst zal aanwezig
zijn, werd ons totnogtoe niet mee
gedeeld.
Voor deze kunstenaars is het be
langrijk om een diskussie en uitwis
seling tot stand te kunnen brengen
met kunstenaars, kunststudenten
en publiek uit Vlaanderen.
De tentoonstelling werd gereali
seerd met de steun van de British en
de Scottish Arts Council. In De
Werf is de tentoonstelling open van
21 februari t/m maandag 30 maart.
De vernissage heeft plaats op vrij
dag 21 februari om 18.30 uur in de
Foyer.
L.