JPodium-Uitjes in De Werf
Ernst in de werf
Koninklijke Symfonische Kring-Aalst
brengt voorjaars matinee-koncert
Magisch-realisme te kijk
in Hof te Puttens te Lede
«•M" I Musici spelen Vivaldi (05.03)
Doris Van Caneghem kruipt in de huid van «Shirley Valentijn» (06.03)
De voorpost -z\.z. \>mz - n
weekend
eveli
-mta
Donderdag 5 maart: wereldberoem
de I Musici en muziek van Antonio
Vivaldi
ilwee I Musici bestaan dertig jaar. Men
schreef maart 1952 toen in de be
roemde Academia di Santa Cecilia
ie Rome het debuut plaatsvond van
IMusici di Roma. Kort nadien is het
gewoonweg I Musici geworden.
De hoogbejaarde Arturo Toscanini
had het bij het rechte eind toen hij I
Musici eens «het beste kamerorkest
ter wereld» noemde. Een beoorde
lingdie, gezien Toscanini's integre-
teiien onverbiddelijke kritische kijk
op alles wat muziek is, iedere ge
dachte aan chauvinisme uitsluit.
Het sukses van deze twaalf muziek
studenten die het waagden een en
semble te vormen was om twee re
denen niet te voorzien: allereerst
was de kombinatie van elf strijkin
strumenten (zes violen, twee altvio
len, twee celli's en kontrabas) met
klavecimbel een avontuur. Vooral
omdat zij het aandurfden om zon
der dirigent te musiceren. Maar al
gauw bleek dat I Musici, behalve
vakbekwaamheid en groot entoe-
siasme voor het samenspel, nog
over iets anders beschikten dat es
sentieel was: respekt voor de indivi
dualiteit van elke speler en de wens
om «demokratisch» samen tc wer
ken met elkaar. In de praktijk bete
kende dit dat men probeerde elkaar
net muzikale argumenten te over
lagen.
Ben andere en tweede reden voor
hun niet te voorspellen sukses was
de programmakeuze. Ze zetten zich
volledig in voor de renaissance van
de Italiaanse barokmuziek en in het
bijzonder voor de konccrtlitera-
luur, waarvan men tot nu toe de
rijkdom enjschoonheid bijna alleen
van "horen zeggen kende.
Thans weet iedereen wat I Musici
op het oog hadden, maar in het
begin van de jaren vijftig was zo'n
onderneming niet minder dan een
pioniersdaad, een muzikaal avon
tuur.
Dat ze hierin geslaagd zijn, blijkt
voldoende uit het standvastig suk
ses dat ze in alle koncertzalen ter
wereld en met talloze grammofoon
platen hebben geboekt.
Hun sukses was onmiddellijk zo
groot dat ze in datzelfde jaar 1952
nog een toernee konden maken
door Spanje, Portugal, Frankrijk en
Italië zelf. In eigen land werden
triomfen gevierd op het internatio
nale muziekfestival van Venetië.
Gedurende de volgende twee jaar
stelden I Musici zich voor in Engel
and, Nederland, België, Oostenrijk,
Duitsland, de Skandinavische lan
den, Zwitserland en Hongarije.
Kort daarna kon men zijn werkter
rein uitbreiden tot de Verenigde
Staten, Canada, Centraal- en Mid-
den-Amerika. In 1971 bezocht men
Japan, waar gedurende een toernee
van 27 dagen in 20 steden werd ge-
koncerteerd. In 1976 bezocht men
Australië. In Europa speelde het
ensemble regelmatig op de grootste
muziekfestivals. Weliswaar ligt het
zwaartepunt van het repertoire van
I Musici op de barokmuziek, met
name op het oeuvre van Vivaldi,
maar dat neemt niet weg dat ook de
hedendaagse muziek door I Musici
niet wordt vergeten, want werk van
Bartok, Britten Barber en Martin
staat regelmatig op de lessenaars.
Vanzelfsprekend hebben I Musici
veel grammofoonplaten gemaakt.
Ze zijn zelfs de eerste uit de klassie
ke scktor die het tot het rekordaan-
tal van 250.000 cassettes hebben ge
bracht (in 1977). In 1980 maakte
men een opname van de zes
concerto's die wel aan Pergolesi
Aalst. De wereldberoemde I Musici te Aalst op 5 maart
- Nog t/m woensdag 26 februari in De Werf: tentoonstelling «3x
Fotografie» met fotografisch werk van Dirk Braeckman, Jean Go-
decharle en Wim Riemens.
- Vrijdag 21 februari t/m maandag 30 maart in De Werf: tentoonstel
ling «Transmission Glasgow» met installaties van drie hedendaagse
Schotse kunstenaars, vernissage op 21/2 om 18.30 uur in de Foyer.
- Vrijdag 21 februari om 20 uur in de Schouwburg: dansproduktie
«Immer das Selbe gelogen» in regie en koreografie van Wim
Vandekeybus op muziek van Peter Vermeersch, Charo Calvo en
Carlo Wegener met dansers Grace Bellel, Lenka Flory, Octavio
Iturbe, Peter Kern, Lieve LMeussen, Branko Potokan, Simone
Sandroni en Wim Vandekeybus zelf, toegangsprijs 400 fr. en 240 fr.
voor houders van een J.A.P., res. 053/76.13.12.
- Vrijdag 21 februari om 20 uur in de Teaterzaal: dia-avond over
Andalusië, georganiseerd door de Koninklijke Belgische Touring-
klub, info 053/21.14.00.
- Zaterdag 22 februari om 20 uur in de Schouwburg «Cadencia», zang
en dans van het Braziliaanse karnaval, info 053/77.52.56.
- Zaterdag 22 februari om 9.30 uur in Vergaderlokaal 2: «Geweldlo
ze opvoeding in de middelbare school», georganiseerd door De
Vuurbloem, info 050/37.10.17.
- Zondag 23 februari om 15.30 uur in de Schouwburg: koncert door
Door Eendracht Groot, info 053/70.48.61
Van maandag 24 februari t/m woensdag 4 maart zijn de podia van De
Werf leeg. De grootse karnavalaktiviteiten van Oilsjt zullen hiervan
wellicht de oorzaak zijn.
werden toegeschreven, maar die
dank zij een vondst van de musicol
oog Albert Dunning aan de Neder
landse edelman graaf Unico Wil
helm van Wassenaar moeten wor
den toegeschreven. In 1983 ontvin
gen zij een platinaplaat voor de we
reldwijde verkoop van meer dan
tien miljoen eksemplaren van
Vivaldi's «Vier Jaargetijden».
Fanaten van de zgn. «autentieke
uitvoeringspraktijk» zullen hun in
terpretaties allicht gedateerd vin
den, maar toch staat het ensemble
nog steeds garant voor stijl, mees
terschap in technisch kunnen, sti
listische eenvormigheid en eerlijk
heid.
Een koncert dus om niet te missen.
Zeker als je weet dat het program
ma samengesteld is uit vier erg aan
gename werken om te beluisteren.
De Italiaanse barok is troef. Eerst
wordt het «Concerto grosso in re
majeur, opus 6 nr. 4 voor strijkers en
continuo» van violist en komponist
Arcangelo Corelli (1653-1713) uit
gevoerd. Dit postuum verschenen
werk toont duidelijk het belang van
Corelli voor de muziek: hierin vindt
de grote Italiaanse vioolkunst van
de 17de eeuw een bekroning én
hierin liggen de wortels voor de ver
dere evolutie ervan. Van een van de
begaafste komponisten van de 18de
eeuw in Italië, Giuseppe Tartini
(1692-1770), wordt het «Concerto
in la groot voor cello, strijkers en
continuo» gespeeld.
De klemtoon van dit koncert ligt
echter op het werk van «il preto
rosso» (de rosse priester) Antonio
Vivaldi (1678-1741). Eerst een van
de 221 vioolkoncerten die hij kom-
poneerde, hier het «Concerto in re
groot voor viola d'amore, strijkers
en continuo, RV 392». En dan de
tophit «Le Quattro Stagioni» ofte
«De Vier Jaargetijden», de eerste
vier uit een serie van twaalf concer
ten, die samen «II cimento dell'
armonia e dell invenzione» uitma
ken. Ze verschenen in 1725 in Am
sterdam. Aan deze vier concerten
liggen vier sonetten ten grondslag,
die mogelijkerwijze door Vivaldi
zelf gedicht zijn. Naast de verzen
staan letters, die men in de parti
tuur bij de op de versregels betrek
king hebbende stukken terugvindt.
In het werk geeft Vivaldi, zoals hij
zelf schreef, een «verklaring van al
le dingen die in de seizoenen voor
komen». Wij hebben dus hier te ma
ken met een der vroegste voorbeel
den van programmamuziek. «De
Vier Jaargetijden» zijn gekompo-
neerd voor soloviool, eerste en
tweede violen, altviolen, celli en
continuo. Het zijn uitgesproken
vioolconcerten, waarin de solist ge
legenheid krijgt een zeer briljante
techniek te ontwikkelen.
Dit uitzonderlijk koncert heeft
plaats in de Schouwburg van De
Werf op donderdag 5 maart om 20
uur. Het wordt georganiseerd door
het kuituurcentrum De Werf i.s.m.
het Dirk Martenscomité. Een toe
gangsticket kost 850 fr. maar hou
ders van een J.A.P. kunnen er al in
voor 510 fr. Reserveren kan op nr.
053/76.13.12.
Vrijdag 6 maart: teatermonoloog
«Shirley Valentyn» door Doris Van
Caneghem
KA V/KWB organiseren in samen
werking met De Volksverzekering
en BAC op vrijdag 6 maart om 20
uur in de Schouwburg van De Werf
een teatervoorstelling van Willy
Russels «Shirley Valentine». Het is
een produktie van het Arcateater
uit Gent: Doris Van Caneghem is de
aktrice en Arcadirekteur Jo Deca-
luwe is de regisseur.
«Hij zei dat 'm mij nog altijd geere
ziet. Maar dat is nie waar. Hij zegt
zomaar iets. 't Is verschrikkelijk,
dat: «Ik zie u geere».... Precies of da
zou na alles kunnen goedmaken. Ze
kunnen u aframmelen, Halfdood
slagen, en as ge dan reklameert, dan
zeggen ze: «Wat hebt ge nu? Ik zien
u toch geere»... Ik heb mijn eigen
altijd afgevraagd: waarom is da? Als
iemand zee: «Ik zien u geere» dat
dat dan precies is of dat ze automa
tisch het recht hebben om u slechter
te behandelen dan iemand die ze
maar gewoon geere hebben...
Ik dacht, wat voor een leven heb ik
geleefd, dat rap voorbij zal zijn. Ik
heb er nie alles uitgehaald, alles da
mijn leven interessant had kunnen
maken... 'k heb het allemaal laten
voorbij gaan... Waarom krijgt ge
een hiel leven as ge 't nie ge
bruikt?... Waarom hebt ge zoveel
verlangens, zoveel gevoel en zoveel
dromen as ge d'er niks mee doet?»
Bovenstaande passage uit «Shirley
Valentijn» geven erg goed de toon
aan van deze, misschien niet zo
diepgravende maar toch erg
boeiende en uit-het-leven-gegre-
pen teatermonoloog, die uitstekend
gebracht wordt door Doris Van Ca
neghem, die op het gebied van solo
toneel haar strepen al meer dan ver
diend heeft.
Doris Van Caneghem studeerde in
1961 af aan het Mechels Conserva
torium met als hoofddocent Luc
Philips. Ze werkte als aktrice in
Vlaanderen bij het Nederlands Ka
mertoneel en het Ringteater te Ant
werpen, bij het MMT te Mechelen,
bij Area en NTü te Gent, bij de
Korrekclder te Brugge en bij Bent
te Kasterlee. In Area speelde ze en
kele seizoenen geleden «De verzoe
king» van Hugo Claus, de titelrol in
«Het huis van Bernarda Alba» van
Dererico Garcia Lorca en kreërde
ze, samen met Jo De Meyere «Hu
welijk Spel van Edward Albee. Ze
werkte ook vijf jaar lang in neder-
land waar ze o.a. «Educating Rita»
van Willy Russell speelde. Sedert
1980 is ze verbonden aan de BRT,
voornamelijk voor luisterspelen
maar ook voor televisie en film
werk, onlangs nog voor het feuille
ton «De bossen van Vlaanderen».
De auteur Willy Russel is samen
met Shakespeare en Alan Ayck-
bourn een van de meest gespeelde
auteurs in Engeland. Als zoon van
een «fish-and-chips»-verkoper en
als jonge haarkapper had hij hele
maal geen belangstelling voor het
teater. «Teater bleek nooit te gaan
over mensen zoals ik en mensen
zoals ik bleken nooit naar het teater
tegaan». Hij veranderde van me
ning toen hij de voorstellingen van
het Everyman-theatre in Liverpool
zag die de gewone mensen, vaak in
het dialckt, aan het woord lieten
komen. Zijn eerste sukses was de
musical over - hoe kan het anders in
Liverpool - de Beatles: «John, Paul,
George, Ringo and Bert». De grote
doorbraak gebeurde met «Educa
ting Rita», het verhaal van de onge
dwongen, spontane, eenvoudige
Rita die literatuurlessen volgt bij
een knorrige universiteitsprofessor
en het verschil ontdekt tussen ken
nis, verstand en persoonlijk inzicht.
Een stuk dat in het Mechelse MMT
schitterend gespeeld werd door No-
ra Tilley en Tuur De Weert. Het
sukses van dit toneelstuk leidde
naar het nog grotere sukses van de
film met Julie Walters en Michael
Caine. In «Educating Rita» tekent
Willy Russell op een menselijke,
warme en humoristische manier
een heel herkenbare vrouw.
Hij deed dit opnieuw in «Shirley
Valentine» dat in 1987 in Liverpool
in première ging. Ook dit toneel
stuk werd verfilmd, met Pauline
Collins en Tom Conti. Het stuk is de
story van Shirley, een vrouw van 46
ergens op een flatje. Vanuit haar
keukenraam en vanop haar balkon
netje richt ze zich tot het publiek en
via humoristische anekdotes, konfi-
denties en opvattingen krijgen we
lucht van wat haar bezielt. Ze lijdt
«ietwat» onder de huishoudelijke
sleur, is een beetje zichzelf verge
ten... Een reisticket naar Grieken
land doet haar dromen en naden
ken...».
Een gezellig avondje uit! Een toe
gangsticket kost in voorverkoop 250
fr. en aan de kassa 300 fr. Reserve
ren kan op de nummers 053/
76.16.80 en 76.16.90.
L.
Voor de derde keer reeds organiseert de Koninklijke Symfonische Kring - geval was bij de vorige matinee -
Aalst 'Door Eendracht Groot', zijn voorjaars matinee-concert op zondag koncerten, onder de leiding van Pe-
23 februari 1992, om 15u30 in het C.C. De Werf. ter Thomas.
Zoals gebruikelijk bij deze koncerten, is het programma samengesteld uit De toegangsprijs is vastgesteld op
klassieke werken, waarvan enkele, wat blijkt uit het programma, zeer 250 fr. Voor de leden van de Ko-
populair zijn. ninklijke Symfonische Kring, mits
overlegging van de hen toegezon-
Het koncert begint met de twee sui- 'Les Danses Villagcoises' van An- den reductiekaarten, is de prijs 150
dré Modeste Gretry, geboren te fr.
Luik in 1741. Deze suite is samenge- De plaatsen kunnen gereserveerd
steld uit 7 dansen uit zijn yerschil- worden aan de balie van het C.C.
lende werken, waarvan 4 uit zijn De Werf, 053/76.13.11. evenals bij
volgende bestuursleden: G. Gilbos
053/21.36.46 - G. De Sadeleer 053,
Het orkest staat, zoals dit steeds het 70.48.61 - O. Boone 053/78.83.61
tes uit de toneelmuziek van Edvard
Grieg, bij het drama 'Peer Gynt' van
Ibsen. Elke suite bestaat uit 4 delen
en bevatten ondermeer de zeer be
kende 'Morgenstond' - 'Ase's grootste sukses 'Richard coeur de
Dood' - 'Anitra's Dans' - 'Ingrid's Lion'.
Weeklacht' - 'Solvejg's Lied'.
Vervolgens speelt het orkest van de
Finse komponist Jean Sibelius, de
beroemde melancholische 'Valse
Triste' uit de toneelmuziek bij het
drama 'Kuolema' wat 'De Dood'
betekent.
Het eerste gedeelte van het koncert
wordt afgesloten met de zevende
symfonie van Frans Schubert. Deze
symfonie is overbekend als de 'On
voltooide Symfonie'. Alhoewel
Schubert nog een 8° en 9° symfonie
schreef heeft hij zijn 7° nooit afge
werkt omdat hij van mening was dat
de 2 delen: het 'Allegro' en het zeer Ofschoon Gaston Relenszijn oplei-
mooie 'Andante' samen een volle- ding heeft gekregen van onder meer
Met Gaston Relens heeft het kunstcentrum 't Hof te Puttens, aan de
Wichelsestraat te Lede een magisch-realistisch kunstenaar in huis ge
haald. Op vrijdag 21 februari om 19.45 uur zal auteur en kunstrecensent
Alfons De Bleser deze tentoonstelling inleiden. Bezoekers kunnen er
terecht tijdens de weekends en op feestdagen van 14.00 tot 22.00 uur en de
andere dagen na telefonische afspraak (053/80.51.30.)
Gaston Relens expozeert zijn werk
dig afgesloten geheel vormden.
tot 15 maart.
Gustaaf Van de Woestijne en Anto
Na de pauze wordt het prachtige 5e Carte, is in zijn werk weinig of geen Muziek-initiatie-avonden
vioolconcerto K.V. 219 in La groot
van W.A. Mozart uitgevoerd. De
drie delen zijn: Allegro, met zijn
lyrisch thema - Adagio, zangerig en
bewogen - het derde deel bevat drie
bewegingen: Rondo - Menuetto en
invloed van deze meesters te mer
ken. Relens beschikt over een pik-
turaal oertalent en een scherpe op
merkingsgeest. Zijn werk is sober
en men vindt er geen details in te
rug. Toch blijven de onderwerpen
Musicoloog Michel Croos zal in 't
Hof te Puttens drie muziek-initia
tie-avonden geven rond het tema
van de muziek in de romantiek. De
avonden hebben plaats op 5, 12 en
Allegro. De solist is Koen Bultynck die hij schildert een uiting van wat 26 maart telkens om 20.00 uur stipt,
oud-leerling van de Aalsterse mu- hem spiritueel en gevoelsmatig be- De toegang bedraagt 450 fr voor
ziekacademie. Hij behaalde het ho- zjg houdt. leden van de kunstkring en 750 fr
De schilderijen van Relens zitten voor n'et"'e<^en.
ger diploma voor viool aan het Con
servatorium van Brussel bij de heer j k v!k k I w-i Op de eerste avond wordt de
Ouaiacker. ex-koncertmeester van V»1 symbol,ek eni hebben betrekking J" manliel[ h„nrnken. Het
op alles wat in de kosmos leeft. De
Quatacker, ex-koncertmeester van
het BRT orkest. Nog aan het con
servatorium te Brussel volgt Koen
Bultynck de leergang een eenvoud,ge voorstelltngvan hel
'Kamermuziek' bij de heer VaiBe 8c«=ven' "e™,)St naar *et he"
Vondel om ook hierin het hoger dendaa«s «^gebeuren "e ver-
vroeg-romantiek besproken. Het
gaat dan om stuk voor stuk fijnbe-
laatste jaren herleidt hij alles tot &dtU a.lu,v l,J
een eenvmiHioe vnnrslelhno van het Snaarde komponisten die gCVOels-
matig reageren op het koele klassi-
diploma te behalen.
Afkomstig van Erpe-Mere heeft de
ze 29-jarige solist zich voorlopig ge
vestigd als dokter-assistent in een
hospitala te Gent. Hij is ongetwij
feld een man boordevol met veelzij
dige talenten.
Het koncert eindigt met de suite
zuchtingen van de mens en door
gaans vindt men in zijn werk heel
wat humor terug.
sisme. De hoog-romantiek vormt
het onderwerp van de tweede avond
en dan krijgt men erg aangrijpende
muziek van temperamentvolle
toondichters te horen. De derde
Zijn doeken zijn een uitnodiging tot avond is voorbehouden aan de
kommunikatie. Geen wonder dat laat-romantiek met tema's als fata-
heel wat werk van deze kunstenaar liteit, liefde en dood die hevige mu-
deel uitmaakt van prive-verzame- zikale spanningen met zich bren-
lingen over de hele wereld. gen.