Freddy Van der Eecken omringd
door honderden heiligen
De Leeuwerik van Lede, voorbeeldig jeugdhuis
Ottergemnaar verzamelt beelden in Zonnegem
2 - 20.3.1992 - De Voorpost
VS
Zoals het vele mannen vergaat, verzeilde ook Freddy Van der Eecken in
een andere gemeente toen hij wegens zijn huwelijk van Ottergem naar
Zonnegem trok. Het was 'niet ver van de deur* en integratiemoeilijkheden
ondervond hij nauwelijks. Bovendien onderhield hjj blijvende en regelma
tige kontakten met zijn geboortedorp. Dat hij pas na vele jaren als een
bekend verzamelaar zou aangeschreven staan was zeker niet voorzien
maar zoals talrijke verzamelaars begon zijn - devote - passie eveneens
'toevallig'.
Wat wordt er allemaal niet verza
meld? Niets ontsnapt aan de verza
melwoede van de mens. Van het
meest algemene als de sigarenband.
over de postkaart naar het bidpren
tje e.a. dingen allerlei. Voor Freddy
Van der Eecken betekent het heilig
enbeelden. Zij eisen bijna al zijn
vrije tijd op want daarnaast bezit hij
nog een kollektie bidprentjes en
waagt hij zich ook aan het schilde
ren - op papier - van ikonen. Waar
hij anders als torenkraanman boven
alles uitkijkt en de ruimte voor zich
heeft, moet hij in zijn overbevolkte
veranda, zich voorzichtig tussen zijn
plaasteren en porseleinen beelden
een weg banen. Ze staan er in rijen
opgesteld wat duidelijk wijst op
plaatsgebrek maar de man uit de
Heetstraat loopt met uitbreidings
plannen rond die hij dit jaar nog
hoopt te verwezenlijken. Dan zal hij
ook de andere kamers van het
woonhuis kunnen ontruimen want
elke lege ruimte wordt thans door
alle soorten beelden ingenomen.
Als alle plaatsgebrek achter de rug
is, kan alles definitief opgesteld
worden net als bij een permanente
tentoonstelling. Het resultaat van
vier jaar verzamelen zal dan eind
elijk tot zijn recht komen en in het
nieuwe lokaal zal het
'hciligenmatcriaal' eventueel tema-
tisch kunnen opgesteld worden of
wel een 'heilige per dag' in het
'heiligdom' centraal zetten, ten
minste als Freddy zijn wensdroom
kan verwerven.
Hoe het groeide
Men kan moeilijk zeggen dat Fr.
Van der Eecken reeds van zijn prille
jeugd verzamelt want de 48-jarige
Zonnegemnaar is pas vier jaar gele
den gestart. Aangespoord door de
schoonheid van een gipsen beeld,
dat O.L. Vrouw van de Overwin
ning voorstelde, ging hij op zoek
naar andere soortgelijke devotiona-
lia. Zijn aktieterrein ontspon hij op
de rommelmarkten waar hij zijn
eerste heiligenbeelden kocht. Deze
waren vaak wat beschadigd en de
restauratie ervan vond hij relatief
duur omdat het hem zuiver om de
hobby ging. Dit noodzaakte hem om
de beelden trachten te restaureren
maar dit beperkte zich tot het her
stellen van kleine breuken en het
aanbrengen van wat gips waar het
beeld geschonden was. Pas later
waagde hij het om ook de schilder
werken uit te voeren, een werk dat
hij in het begin aan mensen overliet
'die er meer verstand van hadden'.
Zelf schilderen
Een restauratie uit handen geven
was niet alleen een dure aangele
genheid maar meestal was het lang
wachten vooraleer het bewuste
beeld afgewerkt was. Daarom be
sloot Fr. Van der Eecken om zich in
de materie in te werken waarbij
boeken over heiligenlevens en ge
kleurde prentjes hem tot leidraad
dienden. Hij is hierbij voorstander
om de originele kleuren te gebrui
ken om de beelden zoveel mogelijk
tot hun recht te doen komen. Dit
bevestigt hijzelf uitdrukkelijk want
hij wil het vooral op een verant
woorde wijze doen: 'Ik gebruik
meer dan vijftig verschillende kleu
ren van olieverf. Daarbij tracht ik zo
weinig mogelijk te mengen en dan
boots ik de originele kleuren na van
de heiligenbeelden zoals ze ons al
tijd voorgesteld werden'.
Hij is er zich van bewust dat er veel
bekladderd wordt en men de kleu
ren niet meer respekteert. De beel
den worden wel eens mooi herschil-
derd maar ze staan er 'zonder
uitdrukking' bij en spreken niet
meer tot de verbeelding. Een heilig
enbeeld helemaal in het wit geverfd
straalt veel minder devotie uit en
mist daarbij alle originaliteit. Daar
om is een juiste keuze van de kleu
ren strikt noodzakelijk want zij
moeten de voorgestelde figuur
'doen leven'.
Beelden
De kerk heeft het gebruik van devo-
tionalia als prenten of beelden,
kruisen of medailles, scapulieren of
rozenkransen e.a. gebedenboeken,
door bepaalde zegeningen aange
moedigd maar terzelfdertijd heeft
de kerkelijke overheid er voor ge
waakt de waarde ervan niet te over
drijven. Deze regel geldt vooral
voor de verering van beelden omdat
talloze mensen het verlangen in zich
hebben de afgebeelde persoon zo
dicht mogelijk in hun omgeving te
zien.
Bij Fr. Van der Eecken is het ener
zijds wel gedeeltelijk een beelden
verering maar anderzijds en in de
eerste plaats het beleven van zijn
verzamelpret die zich niet tot de
gekende 'huisdevotionalia' beperkt
maar zich over de gehele hofstee
uitbreidt.
In vier jaar tijd heeft hij er ruim
zeshonderd verzameld door aan
koop op rommelmarkten, door gif
ten die echter de laatste tijd afne
men en ook de 'ruilhandel' vermin
dert sterk. Om enigszins nieuwighe
den te verwerven moet men naar de
bedevaartsoorden trekken waar
men met wat geluk en veel zoeken
nog wat kan vinden om de verzame
ling aan te vullen. Dit kan ook wel
gebeuren via advertenties e.a. kana
len die in feite maar weinig opleve
ren. Maar daarnaast zijn er toch nog
mensen die spontaan een beeld aan
huis brengen nadat ze over zijn de
vote verzameling ergens iets ge
hoord hebben. Voor het schenken
van heiligenbeelden ligt de weg
naar Zonnegem open.
Enorme verzameling
Vier jaar verzamelen heeft een re
sultaat opgeleverd van een paar
honderd beelden. Sommige heili
gen heeft hij verschillende keren
maar toch bezit hij enkele merk
waardige stukken. Zo is er o.a. de
uitbeelding van de 'Val van Kristus'.
Weinig mensen letten hierbij op de
houding van de Kristusfiguur maar
Fr. Van den Eeckhout wijst ons op
de details en pas dan merkt men dat
er drie verschillende afbeeldingen
zijn naargelang de positie van de
val.
Naast een hele reeks van tientallen
H. Hartbeelden en andere voorstel
lingen van O.L. Vrouw heeft hij een
paar maanden terug een aanwinst
van een achttal beelden gedaan
waaraan toch een klein verhaal ver
bonden is: 'Deze beelden zijn af
komstig uit een kapel in Opbrakel
en ik kreeg ze via de eigenares van
de kapel. Ze waren echter op een
zolder gedeponeerd en als men
weet dat elk beeld ongeveer hon
derd kg weegt, kan men zich best
voorstellen welke klus het geweest
is om ze op de begane grond te
krijgen'. Met de hulp van een paar
vrienden is hij er echter in gelukt
maar hij heeft er nog veel uren werk
aan om ze in hun oorspronkelijke
vorm te restaureren. De beelden
zijn werkelijk met een laag cement
overgoten en staan er nu in een
somber grijze kleur. Deze boven
laag moet nu zorgvuldig verwijderd
worden om daarna in de originele
kleuren te kunnen herschildercn.
Een dagheilige
Voor Freddy Van der Eecken is het
streefdoel om nog meer heiligen
beelden te verzamelen maar dan
liefst deze die hij nog niet bezit
maar hij beseft dat het steeds moei
lijker wordt. Zich een 'populaire
heilige' aanschaffen stelt weinig
problemen maar een minder beken
de is niet gemakkelijk te verwerven
en als er dan toch een kans aange
boden wordt moet men soms veel
geld betalen.
Voor elke dag van het jaar zou hij de
Erpe-Mere. Ottergemnaar Freddy Van Der Eecken trok naar het nahum
Zonnegem waar hij alle heiligen verheerlijkt (jv)
'gepaste heilige'willen vinden maar "Lieve Vrouw" van een paar
van de 365 die hij er nodig heeft, wen oud.
bezit hij er momenteel hoDderdvijf-
tig waarvan elk beeld een naam- Te"'<>°"stell,ngen
kaartje draagt met de naam en de ^et Allerheiligen vorig jaar stelde
datum van de feestdag. Ontbreken Freddy een groot deel van zijn bed-
er nog meer dan de helft dan tracht ^en tentoon in de kerk van Zonne-
de verzamelaar uit Zonnegem zich 8cm wat een ware belevenis was in
met foto's of prenten te redden. een dergelijk kleine parochie. Het
vergt echter enorm veel inzet en het
ure en is bijna onbegonnen werk om het
In een verzameling vindt men altijd initiatief jaarlijks te herhalen, voor
een paar opvallende stukken die al ook omdat het gevaar van breul
uiteraard met de grootste zorg ge- zeer groot is. De beelden komen
koesterd worden. Bij Fr. Van der waarschijnlijk om de twee jaar aan
Eecken vallen vooral een 1,60 m de beurt maar de man uit Zonne
metend beeld van de H. Franciscus gem heeft nog andere devotional^
en een voorstelling van de H. Fami- die voor een tentoonstelling in aan
lie op. Het zijn zeldzame stukken merking komen,
die dan ook zeer duur zijn als men Zo is er zijn imposante verzameld
ze wil aankopen. Waar men voor bidprentjes en kommunieprentja.
een normaal groot beeld al eens Alles is netjes opgeborgen in "kl»
5.000 fr moet neertellen dan kan de seurs". Daarbij beschikt hij floi
prijs voor een kostbaar stuk zelfs over een zestigtal zelf gemaakt»
verviervoudigen. ikonen die met.de echte Byzantijnse
Duurder nog zijn de beelden die uit kunst niet kunnen wedijveren wanl
porselein of biscuit vervaardigd zijn het zijn papieren reprodukties op
maar deze soort vormen in feite een hout geplakt. Zij getuigen echter
verzameling op zichzelf. Fr. Van van belangstelling die verzamelaar
Der Eecken bezit er van deze laats- Freddy Van Der Eecken heeft voor
te slechts enkele maar zijn trots is alles wat devotie aangaat,
een beeld van de H. Odrada en een j y
De Leeuwerik van Lede is aangesloten bij de Vlaamse Federatie voor
Jeugdhuizen en Ecyc. Men ontplooit er een jongerenwerking via verschil
lende clubs en werkgroepen waar jonge mensen allerhande onderwerpen
bespreken of aktiviteiten voorbereiden. De Leeuwerik wordt geleid door
een dagelijks bestuur bijgestaan door een stuurgroep en beroepskracht
Luc Rasschaert, de draaispil van de gehele werking. Elk jaar kiest men een
thema waarrond akties gevoerd worden en met de jaarwisseling was dit in
verband met alkoholmisbruik bij jongeren onder het motto «Aan alkohol-
vrij verkeer heb je meer». De werking is echter heel wat uitgebreider dan
dat en daarover wordt men stellig overtuigd door verantwoordelijke L.
Rasschaert.
In het jeugdhuis De Leeuwerik ko
men enkele funkties aan bod als
ontmoeting, rekreatie, vorming, in
formatie en maatschappelijke parti
cipatie. Op rekreatief gebied be
schikt het jeugdhuis over de voet-
balklub met dezelfde naam, een da
mes- en herenvolleybalklub die elk
jaar nog een tomooi spelen, een
toneelatelier en een discobarwer
king.
In Lede richt De Leeuwerik zich
overwegend naar socio-kulturele
aktiviteiten zonder ecfiter de typi
sche jeugdwensen te vergeten waar
bij ze zich willen uitleven en hun
energie afreageren via dans en an
dere levendige manifestaties waarin
enige aktie steekt. Maar ze werken
ook mee om het plaatselijk milieu te
verbeteren, om een gezind jeugdbe
leid te voeren en om optimale ge
zondheidszorg te bewerkstelligen.
In samenwerking met plaatselijke
en regionale instanties willen ze
eveneens het toerisme in Lede uit
werken.
Informatie
Als informatiekanalen gebruikt De
Leeuwerik een eigen maandelijks
tijdschrift, een wat zij noemen
TAL-krant en men laat aktiviteiten
in de gemeentelijke uitkalender
verschijnen. Zo kan de jeugd weten
wat er te beleven valt maar daar
naast is het belangrijk om de jeugd
informatie mee te geven over
thema's en problematieken die de
jongeren aanbelangen. Zo s{elt men
in het jeugdhuis een infosland op
met een ruim aandeel over informa
tieve en ontspannende lektuur. Er
staat een infolokaal ter beschikking
waar ook audio-visueel materiaal
voorhanden is waarbij een gedetail
leerde inventaris toegang geeft tot
de dokumenten. Men beschouwt
het als een all-round biblioteek ge
richt naar specifieke onderwerpen
voor de jeugd en de aktualiteit. Tal
rijke mappen herbergen zorgvuldig
bijgehouden materiaal over tema's
die regelmatig aan bod komen en
onderwerpen die de jeugd grote
diensten kunnen bewijzen bij be
paalde problemen.
Daarbij komt nog dat het tijdschrift
aan elk lid toegestuurd wordt en
informatief ingesteld is. Ook wordt
informatie aan een zekere aktie ge
koppeld die bovendien start vanuit
een kritische benadering van een
lokale of streekgebonden proble
matiek. Zo stelt men hieromtrent:
«Bij het opzetten van akties richt
het jeugdhuis zich tot een ruim pu
bliek en het treedt naar buiten. Sa
menwerking met groepen en instan
ties buiten het jeugdhuis kan het
effekt en de respons ervan verster
ken». Deze akties worden trouwens
uitgewerkt vanuit een bepaalde
analyse van het probleem waarbij
men een oplossing tracht te zoeken.
Men hecht alleszins veel belang aan
de inhoudelijke opstelling van het
jeugdhuis ten overstaan van de be
handelde problematiek.
Samenwerking
Het jeugdhuis De Leeuwerik zon
dert zich niet af in haar eigen be
grensde wereld te Lede want naast
de eigen typische werking zijn er
samenwerkingsvormen zowel op
gemeentelijk als provinciaal en na
tionaal vlak. Op gemeentelijk vlak
gebeurt dit met diverse organisaties
die bijv. de lokalen kunnen gebrui
ken in en buiten de respektievelijke
openingsuren. Ook de sportdienst
kan er terecht met o.a. lichamelijke
expressie voor de derde leeftijd. Er
worden hier ook danskursussen ge
geven eventueel voor verenigingen
als BGJG, KAV, CMBV, KBG,
VTB e.a. Natuurlijk is er uiteraard
een positieve samenwerking met de
andere jeugdbewegigingen en de
scholen die er de sportdagen orga-
nisaren, bezinningsdagen inrichten
of er fuiven met de «honderd da
gen». Ook de samenwerking met de
onderscheiden raden en vooral met
de beleidsmensen van Lede.
Op provinciaal vlak werkt De Leeu
werik samen met de Oostvlaamse
Federatie in verband met vormings-
aktiviteiten en ontspanning, met
het interfederaal centrum voor
Vlaams amateurstoneel en het
NCOS. Daarom beschouwt men het
lidmaatschap bij de Vlaamse Fede
ratie meer dan een formaliteit en
steunt men vooral op de inzet die op
verschillende vlakken verloopt.
Vorming - stuurgroep
Via allerlei vormingsinitatieven bij
de Vlaamse Federatie van Jeugd
huizen leerden leden van De Leeu
werik in groepsverband werken om
hun aldaar opgedane kennis te con
cretiseren in de globalitcit van de
plaatselijke jeugdhuiswerking.
Daarnast is er nog een interne vor
ming mogelijk voor de leden en me
dewerkers, de verantwoordelijken
en de beroepskrachten. Er bestaat
als dusdanig eveneens een nauwe
samenwerking tussen het dagelijks
bestuur, de clubraad en de diverse
groepen. Om de drie maanden
wordt er een evaluatie gemaakt van
de werking en stelt men een pro
gramma op voor de komende ter
mijn. Hierin suggereert de stuur
groep o.a. om, in het kader van haar
vormingsaktiviteiten, alle sociale
diensten, socio-kulturele vereni
gingen en jeugdgroepen uit de
Leedsc regio, in een sort sociale
kaart samen te brengen.
De stuurgroep zelf is samengesteld
uit aktieve medewerkers van de di
verse clubs en werkgroepen die zich
totaal voor het jeugdhuiswerk in
zetten en zij vormen een daadwer
kelijke ondersteuning van de be
roepskracht die de leiding in han
den heeft.
De vorming voor de leden kan zo
wel extern als intern gebeuren. Er
worden diverse kursussen georgani
seerd voor leden en medewerkers:
gitaar spelen, koken voor mannen,
toneelinitiatie, grime, leren tappen.
Er wordt telkens een maandelijkse
en kwartale evaluatie gemaakt en
men gaat zich verdiepen in de crite
ria en deelaspekten.
Als externe vorming neemt men
deel aan de kaderschool van de
Vlaamse Federatie van Jeugdhui
zen waar kontakten gelegd worden
voor aktiviteiten en richtlijnen mee
krijgt voor een verdere werking.
Verkeer
De milieuproblematiek spreekt al
leszins de jeugd van De Leeuwerik
aan maar dan vooral in het kader
van de leefbaarheid in de onmiddel
lijke omgeving.
Daarom willen de jongeren van De
Leeuwerik meewerken om de plaat
selijke verkeersmoeilijkheden te
helpen oplossen. Konkreet bete
kent dit het voeren van info- en
aktiecampagne rond de specifieke
verkeersproblemen in de gemeente.
Zijzelf stellen een dossier samen
met vermelding van de knelpunten
met eventuele filmen als bewijsma
teriaal. Het ligt in de bedoeling om
van dit materiaal gebruik te maken
om de gemeentelijke overheid te
wijze op wat kan en moet verbeterd
worden. Daarbij zal men, samen
met de schoolgaande jeugd, verge
lijkingspunten maken met de omlig
gende gemeenten.
De stuurgroep heeft een «sociale
kaart» opgemaakt in verband met
het milieu, het jeugdbeleid en ande
re onderwerpen. Er werden een
massa vragenformulieren verstuurd
naar alle mogelijke verenigingen en
instellingen. Met dit initiatief heft
men de bedoeling de sociale dien
sten, de socio-kulturele vereni
gingen, jeugdbewegingen e.a. groe
peringen uit de regio in kaart te
brengen om daarna alle gegevens te
bundelen in een brochure of map.
De stuurgroep hoopt hiermee ook
de verschillende organisaties dich
ter bij elkaar te brengen om hun
werking meer opportuun te maken.
Uit de resultaten is gebleken dat de
meestcn het nut van een dergelijk
initiatief inzien want de respons was
zeer positief.
Toekomstprojekten
Alhoewel er dit jaar al een paar
aktiviteiten achter de rug zijn zoals
onlangs de infobeurs over Jeugd en
Vakantie, staat er nog heel wat op
stapel.
De danskursus, die plaats heeft elke
donderdagavond, onder de leiding
van het echtpaar Bartholomeus -
De Reuver, start op 19 maart om
18.45 uur. De plannen voor de Paas
vakantie bevatten een nieuw kwi-
sprogramma onder het motto «Kla
re Taal? 't Is maar een woord». Op
28 maart volgt dan de HONDERD
DAGENFUIF van Stella Mutatina
en op 11 april wordt er de Western-
fuif georganiseerd.
Vooraleer men aan de viering van
het zilveren jubileum van De Leeu
werik begint einde van dit jaar of in
het voorjaar van 1993, werkt men
aan een tentoonstelling in verband
met «Lede, onze gemeente». Deze
gaat normaal door van 12 tot 21
juni. Er is ook nog een optie geno
men voor een tieneratelier waarde
handvaardigheid aan bod komt en
de link gelegd wordt naar het teater
en meer specifiek naar een kinder
musical. Ook nog andere initiatie
ven zijn in voorbereiding in verband
met «Europa 1992», het jeugdbe
leid en de kennismaking met het
jeugdhuis.
Het jeugdhuis De Leeuwerik van
Lede heeft de afgelopen jaren een
sterke beoordeling gekregen na de
evaluatie van alle mogelijke dcclfa-
cetten. Waar ze in 1989 reeds 102
punten op 110 meekregen was dit in
199091 gestegen naar 105 en dit
dankt beroepskracht Luc Ras
schaert aan de belangrijkheid die
men hecht aön de vorming en de
informatie de toch de rode draad
vormt waarop men zich in de jeug
dwerking baseert: «Evalueren en
opties nemen is een eerste verplich-
ing voor een positieve jeugdhuis-
verking», besluit Luc Rasschaert.
JV