IflUS..;' De schrijvende haas uit Aalst werd zeventig... Pianokwintet «Amadea» speelt Mozart, Verbesselt en Beethoven Dichter tussen de schilders Huldiging Jan D'Haese: Oilsjt De Voorpost - 3.4.1992 - 5 .EftILL CLAUS 1ENDRACKT VERotXy (rma snvn? 3ntu3~t7" Aalst. Tuur Van den Bmlle illustreerde de sfeer van Jan D'Haeses werk door het voordragen van enkele van diens gedichten (a) hangen aan het plafond ouderwetse Deurle en Beauvoorde. Van hel kleine dorp Beauvoorde in Jeugd en Muziek Aalst een gedicht van Jan D 'llaese geïllustreerd door Gerril BatenRené Bekaerl. Walter Schelfhout, Guy van den Eeckhaut en Marijke Van der Eist Dit was het park onder de middagbomen de meisjes, verstrengeld, langs elke laan en wij, gevangen in prille dromen fiets aan de hand, schuchter en aangedaan. Dit was meer dan een zomer te Ter Muren, meer dan een dag langs de Kapellekensbaan en bij de Osbroek, in de holte der uren mijn lentelief, ontkleed, tegen mij aan. Dit was de kleine stad, het klein ervaren de beiaard aan Markt en straat ontstegen en achter het Begijnhof, spicglend in het water de dude muren en de blauwe regen. Dit was de kleine stad, vaak ingekeerd somtijds vermomd, met zotte maskers voor, met kermismolens, dronken, schots en scheef en dan 't versteend bestaan de rest der dagen door- twee- en driewielers. De wanden zijn bezaaid met allerlei voorwer- de Westhoek heeft hij een echt pen die een voorsmaakje geven van de bonte, merkwaardige curiosa uit de wereld van de kunst, de folklore, het antiek, het ambachtelijke, die op de vliering van het huis zijn kunstdorp gemaakt. In de Sint- Odomariskerk stelt hij zelf schilder werken tentoon als lid van de groep Utopia 22 onder de naam van Jean Le Lièvre. Hij heeft omgang gehad verzameld. Het huis is een waar mu- met de groten van de Latemse schil seum, een heuse bewaarplaats van objecten met een nostalgische geur. In deze omgeving waar een stuk ver vlogen tijd blijven hangen is en waar een deel van het verleden met een haast religieuze piëteit wordt be waard en gekoesterd richtte men vorige zondagnamiddag de schijn werper op een van de belangrijke figuren uit het Aalsterse kunstle ven: de Aalsterse 'lepus scribens' Jan D'Haese. Er werd een feestpro gramma gepresenteerd wat muzi kaal werd omlijst door 'heer des huizes' bas-bariton Luc De Mot, be geleid aan de piano door Peter Tho mas. Jean-Paul Van der Poorten om schreef in zijn inleiding Jan D'Haese als een van de grootste kunstkenners die in Aalst zijn gebo ren en er hebben gewoond. Op de wereld gekomen op 17 maart 1922 in de Meuleschettestraat te Aalst, 'schiefrcgt'over' de Kluyskensstraat drukte hij reeds op jeugdige leeftijd zijn stempel op het Aalsterse arti stieke leven. Reeds voor de 2e We- reldoorl',gwas hij medestichter van net Bcrschermkomitce Kunst en Uiteren en reeds op 18-jarige leef tijd gal hij de dichtbundel 'Aalst ders o.a. Valerius De Saedeleer, Gust De Smet, Maurice Schelck - die ook een Aalstenaar was - en vele anderen. Hij heeft verschillende tentoonstellingen van hen ingeleid. D'Haese schreef diverse kunstmo nografieën o.m. over Albijn Van den Abeele, Luc Peire, José Ver- meersch en Octave Landuyt en werkt sinds jaren aan een monu mentaal werk over de onvolprezen Leieschilder Emile Claus. Ooit schreef hij zelfs muziekrecessenties in een Aalsterse volkskrant bij de Oilsjteneirs beter gekend als "t Voil Emmeken'. De meesten kennen hem het best als schrijver van vinnige kursiefjes in 't Pallieterke. Ze weten niet dat hij daarenboven toneelschrijver en -recensent is. Ook als dichter heeft hij naam gemaakt. Gedichten van hem verschenen in Vlaamse en Ne derlandse tijdschriften, werden ge bundeld en enkele opgenomen in bloemlezingen. Wouter De Bruyne vertelde in een 'poging tot benadering' over de ge vierde het volgende: ik ken Jean D'Haese slechts zijdelings. Mijn va der was een groot bewonderaar van Bruno De Winter die hij onze meest Jeugd en Muziek Aalst nodigt de melomanen van de Denderstreek uit voor een koncertavond op vrij dag 3 april, vanavond dus, om 20 uur in de Feestzaal van het Stadhuis te Aalst. Het pianokwintet AMADEA speelt er werk van W.A. Mozart, August Verbesselt en L. Van Beet hoven. Pianokwintet Amadea Het pianokwintet Amadea bestaat uit vijf van de beste Vlaamse instru- mentisten. Pianist André De Groote is laureaat van de gereputeerde Tsjaikovskiwedstrijd in Moskou, gegradueerde van de Kon. Elisa- bethkapel én laureaat van de Kon. Elisabethwedstrijd en leraar aan het Koninklijk Muziekconservato rium te Brussel. Hoboïst Jan De Maeyer is leraar aan het Koniklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen en direkteur van het conservatorium te Mechelen. Klari nettist Nestor Janssens is solist bij het Koninklijk Filharmonisch Or kest van Vlaanderen en leraar aan de muziekakademie te Mortsel. Fa- gottist Luc Loubry is solist bij het Nationaal Orkest van België en le- 1980 was hij fluitsolist in het orkest raar aan het Koninklijk Vlaams Mu- van de Antwerpse K.V.O. maar was ziekconseryatorium te Antwerpen, ook als docent aktief aan diverse En hoornist Ivo Hadermann is akademies en conservatoria. Hij is eveneens solist bij het Nationaal een van de prominentste heden- Orkest van België en leraar aan de daagse Vlaamse komponisten! muziekakademies te Hoboken en Berchem. Vijf muzikanten dus die 0o,k he' deel na.de P™20 beS"" reeds meer dan hun sporen ver- me kompositie van Mozartna- diend hebben! r®k een bewerking van de «Cas- sation in Bes, KV 99 voor orkest» Programma door Mozart in de zomer van 1769 Van Wolfgang Amadeus Mozart geschreven te Salzburg. Dit orkest- (1756-1791) staan twee werken op werk werd later bewerkt voor kwar- het programma. Voor de pauze tet met h°b°> klarinet, hoorn en wordt het «Pianokwintet in Es, KV fagot- 452 voor piano, hobo, klarinet, fa- Dit kamermuziekkoncert van Jeugd got en hoorn» uitgevoerd, een werk en Muziek besluit met het «Kwintet dat door Mozart te Wenen op 30 in Es opus 16 voor piano, hobo, maart 1784 voltooid werd. Nadien klarinet, fagot en hoorn» door Lud- wordt een pianokwintet (piano, ho- wig van Beethoven (1770-1827) in bo, klarinet, fagot en hoorn) uitge- 1796voltooid, hetzelfdejaarwaarin voerd van August Verbesselt hij zijn studie contrapunt bij Al- Klein Willebroek, 1919), de Vlaam- brechtsberger rondmaakte. Zijn se fluitist, komponist en pedagoog, pianokwartet opus 16 is hiervan een Hij was de eerste «blazer» die in een bewerking, door van Beethoven zelf Belgisch conservatorium aan een gemaakt. We weten niet aan welke kamermuziekexamen mocht deel- twee versies hij de voorkeur gaf; nemen, en dan nog wel met een zeker is dat ze tegelijkertijd gepubli- eigen kompositie. Van 1942 tot ceerd werden in 1801. Aan dit werk is nog een leuke anekdote verbon den. Tijdens een van de eerste uit voeringen van deze kompositie zat Van Beethoven zelf aan de piano. In het laatste deel begon hij op ver schillende plaatsen te improvise ren. Hij raakte zo in vervoering dat hij de aanwezigheid van zijn mede spelers vergat. Deze zaten wanho pig te wachten tot wanneer de ca denza zou eindigen; herhaalde ma len brachten ze hun instrument aan de lippen in de overtuiging dat de improvisatie beëindigd was maar door een onverwachte wending was Beethoven weer in een nieuwe ge- dachtenstroom verzonken. Na lang wachten konden ze eindelijk het vervolg van .hun partij spelen. De toegangsprijs voor dit veelbelo vend kamermuziekkoncert be draagt amper 150 fr.; -30-jarigen be talen slechts 100 fr. en leden-abon- menten krijgen uiteraard gratis toe gang. Meer informatie is te bekomen op nr. 053/77.41.07. Het artiestencafé 'Ter Vlieringhe' aan de Brusselbaan 11 te Erembodegem was weer meer dan te klein vorige zondagnamiddag. Heel wat mensen uit de Aalsterse kunstwereld, prominenten en vrienden van Jan D'Haese waren er samen gekomen om deze kunstkritikus-dichter te huldigen, ter gelegenheid van zijn 70e verjaardag. Naast het belichten van de karakteristieken van het dichterschap van Jan D'Haese werd een homma gemap 'Oilsjt dichter tussen schilders' en een gelegenheidsalbum voorge steld. Aalst. Kunstcriticus en dichter Jan D'Haese werd sfeervol gevierd ter gelegen heid van zijn 70ste verjaardag (a) Ter Vlieringhe bij Luc De Mot, ze zijn er thuis de mannen van het Aalsterse 'Tableau vivant'. Er strij ken vogels van alle pluimage neer. Het is een stemmig en gezellig oud café-chantant dat heinde en ver be kend ifj, hoewel het café maar op bepaalde dagen open is. Als blik vanger hangt aan de gevel een rij wiel met een groot voorwiel en een pietepeuterig achterwiel. Binnenin zingt' uit in eigen beheer. Na sinds jaar en dag zijn tenten opgeslagen te hebben in de stad van Keizer Karei is hij echter nooit een Gentenaar geworden en is hij zijn vader- en moederstad 'Oilsjt' nooit vergeten. Jan D'Haese is in heel Vlaanderen gekend als kunstkriticus, redenaar en organisator van belangrijke kol- lekticve tentoonstellingen, inzon derheid in Sint-Martens-Latem, spirituele journalist vond. Maar als hij over Bruno De Winter sprak ver noemde hij in één adem Jan D'Haese die hij waardeerde als een dwars maar eerlijk en authentiek kunstkriticus. De meeste gezichten gaan voorbijzei hij nog, je ziet ze en vergeet ze. Jan D'Haese heeft een kop die in je geheugen gegrift blijft. Ik ken Jan D'Haese slechts zijde lings. Ik weet dat hij een Protheus is, een veelzijdig man die niet onder één noemer is te vangen. Ik hoorde hem ooit in gekruide, kleurrijke taal praten over Servaes en Permeke en Gust De Smet. Ik ga getrouw naar Beauvoorde waar hij tematisch kunst exposeert. Ik lees geregeld bijdragen van hem over beeldende kunst, wars van elk kompromis, zonder genade voor snobs, charla tans en sjacheraars. Toch ken ik Jan D'Haese niet alleen zijdelings. Vorig jaar vierden onze Rederijkerskamers van Sint-Barba- ra en Sint-Catharine hun eeuwen lang bestaan. De Catharinisten zou den daarbij een bloemlezing van Aalsterse rederijkers brengen. Jan D'Haese was de geknipte man voor de inleiding. Tot na een van de voorbereidende vergaderingen bleek dat Herman Slagmulder en zijn kompanen in 'De Coninck van Spagniën' hadden gediskussieerd, terwijl Jan D'Haese geduldig als een monnik had zitten wachten in het 'Landhuis'. Toch ken ik Jan D'Haese niet alleen zijdelings. In 1958 - ik gaf pas mijn eerste jaar les bij de Jezuïeten - was ik op zoek naar een gedicht dat tref fend het pacifisme, het tema 'nooit meer oorlog' zou illustreren. Het moest voor jonge mensen bevatte lijk zijn en expressief om voor te dragen. In 'Zuid en Noord' vond ik mijn gading niet. Tot ik in een bloemlezing Jan D'Haeses 'Naoor logse ballade' ontdekte. Die wil ik meteen voorlezen als eerbetoon aan onze gast en als bewijs dat woorden beklijven als ze maar gela den zijn'. Gelegenheidsuitgaven Ter gelegenheid van de huldiging 70 jaar werden het karakteristiek van het dichterschap van Jan D'Haese voorgesteld in een hommagemap en een gelegenheidsalbum. In de hommagemap - die slechts in de beperkte oplage van 15 ex. werd uitgegeven - staat onder de titel 'Oilst - dichter Jan D'Haese tussen de schihlders een gedicht van Jan geïllustreerd door Guy Van den Eeckhaut die in een bonte kleuren weelde vorm aan de uitbundigheid geeft van het leven in de Aalsterse karnavalstad 'de vermomde stad met zotte maskers op', René Be- kaert koos ook dit motief en Walter Schelfhout symboliseerde in zijn modules de eigenheid van de volks aard van Aalst en zijn inwoners: de torens en klanken, het aroma van gisteren en vandaag. Gerrit Balen lieten zich inspireren door de kon- touren van een oud stadsplan waar in hij de grilligheid van het stadsle ven Iaat triomferen in een labyrin tisch lijnenspel. Tot slotte heeft Ma rijke Van der Eist de bedachtzame toets aangeslagen in twee merk waardige prenten over het Osbroek waarin zij de vlakken adequaat met elkaar laat harmoniëren. In een gelegenheidsalbum werden acht gedichten samengebracht van Jan D'Haese, geïllustreerd met acht linosneden van Paul Van den Abee le. De kunstenaar drukte deze zelf op zijn handpers. Oiljst - Het Park - Herfst in het Park - Caudronstraat 21 (daar woonde zijn moeder het langst) - Voor Moeder - De Jasmij nen - Mijn Voorouders en De Af stand zijn de acht gekozen gedich ten. Een aantal van deze gedichten en enkele andere werden naar voor ge- Aalst. 'Lepus scribens', de schrijvende haas, is een karikatuurprentgetekend door Marijke van der Eist ter gelegenheid van de 70ste verjaardag van kunstcriticus en dichter Jan D 'Haese bracht door Tuur Van den Brulle waarna vriend-dichter Firmin Van der Poorten een gedicht voorlas 'Marcus Aurelius' speciaal voor Jan D'Haese geschreven. Jan D'Haese sloot de stemmige vie ring af op zijn gekende taalvaardige manier. 'Ik weet het. Ik ben nog te gulzig op het leven ingesteld, al weet ik dat de dood korter bij is dan de geboorte. Ik moet nog bij de mensen zijn en aan de toog staan om te praten over de kunst, over het teater en over de voetbalperikelen van de Gantoise of Eendracht Aalst. Ik heb altijd de mensen geren gezien, van beider kunnen, altijd de kunst gemind en in dit geloof zal ik waarschijnlijk leven en sterven. Er is wel veel veranderd. Mijn idealen van een betere wereld met meer levensvreugde en vriendschap heb ik nooit opgegeven maar ze zijn wel lichtjes bespat. Wij zijn wat aan het verliezen van wat de vorige genera tie heeft uitgetekend: wij worden aangerand door de automatic en de verloedering. Ik schrijf nu anders. Niet meer vanuit de literaire aan drift die mij op weg zette naar mijn 'Eerste verzen', maar vanuit een steeds ingrijpender herinnering en vanuit veel, heel veel menselijke en geestelijke ervaring. Ik ben gelukkig zoals ik heb geleefd. Met moet de feiten echter durven onder ogen zien en dingen onderstrepen. We vieren nu verder feest zoals een Pic- ter Breughel die ook kon doen la chen en doen schreien', omschreef Jan D'Haése en las nog enkele ge dichten voor die hij de laatste jaren had geschreven, die hij besloot met 'Ik weet dat het nadert, ik ben niet zonder angst, ik zou nu alles willen schrijven wat ik alleen maar heb gezegd'. PH

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 5