f
[Podium-uitjes in De Werf
Kunstschilder Georges Teugels
in de Aalsterse Belfortzaal
V m w r
Talentenbeurs bij R.A.V. Erpe
- Teaterkoncert 'De Optocht' door Flairck (18.04)
- Augsburger Domsingknaben zingen oude mees
ters (23.04)
- M.M.T. speelt 'Komedie met Hert' van Jan Dvorak
(24.04)
- Blue Blot of 'Belgische' Rhythm and Blues met
internationale allure (25-04)
V
De Voorpost - 17.4.1992 - 9
weekend
Zaterdag 18 aprilFlairck met in
drukwekkende 'De Optocht'
'De Optocht' vloeit voort uit de
speurtocht naar de betekenis van de
drieluiken van de bekende Neder
landse schilder Jeroen Bosch, de
Nederlandse straatliteratuur uit de
late middeleeuwen, de vreemde
rauwe muziek van de speelmannen
met het instrumentarium uit die tijd
en de geschiedenis van het karnaval
en de kermis.
De Optocht' is een indrukwekkend
teaterkoncert waarin een kleine
groep Nederlandse top-instrumen-
talisten de illusie wekt dat er gedu
rende de voorstelling een lange
Bach. Een vokaal koncert met de
schitterendste bladzijden uit de on
metelijk rijke en rustgevend-ver-
kwikkende polyfone muzieklitera
tuur en vroeg-barokke bladzijden
Niet te missen Een toegangsti
cket kost amper 350 fr. (een peul
schil voor wat je geserveerd wordt)
maar houders van een J.A. P. komen
er al in voor 210 fr. Reserveren kan
op nr. 053/76.13.12.
Vrjjdag 24 aprilMechels Minia
tuur Teater speelt 'Komedie met
Hert'
Sint-Barbara organiseert op vrijdag
24 april om 20 uur in de Schouwburg
als poppenspeler, hoofdscenograaf,
regisseur en dramaturg. Op verzoek
van het Ministerie van Kuituur
(1965) werd hij lid van het Oostbo-
heemse poppenteater Drak in Hra-
dec Kralove, als direkteur en dra
maturg. Dit teater behoort al meer
dan twintig jaar tot één van de beste
teaters in Tsjechoslowakije. Drak
speelde trouwens in het M.M.T. zijn
'Midzomernacht' van W. Shakes
peare. Naast zijn bezigheid in het
teater werkt Dvorak sinds 1954 als
pedagoog in de Praagse Akademie
voor Muzische Kunsten. Hij was
gastdocent bij verschillende stages
en kursussen in het buitenland. Hij
heeft heel wat studio-enscenerin
gen gemaakt in o.m. Zweden, Joe
goslavië, Frankrijk, Polen, België,
Italië, Duitsland, Finland, Canada
en Oostenrijk. Daarnaast is Jan
Dvorak ook bedrijvig in de ama-
teur-teatercentra die in Tsjechoslo
wakije een hoog niveau hebben.
Voor het M.M.T. ensceneerde hij
vroeger reeds 'De Goddelijke Ko
medie' en 'De brave soldaat
Schweik'. Voor het Mechels Jeugd-
teater maakte hij een eigenzinnige
versie van 'Boudewijn' van Felix
Timmermans.
Over zijn 'Komedie met Hert' heeft
Dvorak volgende opvattingen. 'Het
is altijd een geluk', zegt hij, 'om twee
zonen te hebben de jongste is pop
penspeler (en heeft me als scenarist
voor één van zijn regies gevraagd)
en de andere heb ik gevraagd als
mede-auteur voor de bewerking van
'Koning hert' van Carlo Gozzi. En
mijn vrouw begeleidt me naar Bel
gië, zij kijkt toe, breit pull-overs of
stukken voor onderdelen van kost
uums, zij maakt opmerkingen in
naam van het toekomstige publiek.
Zo vormt de familie Dvorak een
band.
Wat bleef er van het stuk van Gozzi
over De liefde, de spanning, het
avontuur, het sentiment en de
menselijkheid en dat alles prachtig
vermengd in oeroude recepten...
daar goten zij dan wat aktuele, hui
dige parallellen over, m.a.w. ze
doen zoals de voorouders oude
stof en nieuwe, aktuele vormen. En
het scenario werd meer een detekti-
vestuk met politieke ondergrond
dan een oosters renaissancesprook-
je... Renaissance, vandaar die
kleine stadstaat (Regina Minore)
'grote politiek' op pantoffels. Het
renaissance-Italië, het Verenigd
Europa en tenslotte de hele wereld
in 1990, heeft niet alleen nood aan
de wereldmachten (Goliath), maar
ook aan die heel kleine naties (Da
vid) die iets belangrijks te zeggen
hebben.
De regie wil zo bescheiden zijn als
maar mogelijk is. Ik heb hier al een
paar keer gewerkt aan de rand van
het poppenspel, en dat is nu niet
anders, zoals in de commedia
dell'arte spelen de akteurs met mas
kers. Zo verliezen ze hun mimiek.
Het zijn half-figuren geworden.
Wat betekent een hele figuur Ook
de gebaren opgeven Spelen met
'kunsthanden' die 'ageren' (ze doen
alles wat noodzakelijk is), maar de
realisatie is gestileerd, essentieel,
spaarzaam en daardoor sterker."
De zeer zware rol van uiterste stile
ring heeft het ensemble van het Me
chels Miniatuur Teater dapper op
zich genomen. Waarom Het
M.M.T.-ensemble is virtuoos in de
realistische karakterisering en toch
voelt het hoe het eigen vakman
schap steeds opnieuw van nul moet
opgebouwd worden.
Een toegangsticket kost 300 fr., re
serveren kan telefonisch op nr.
053/70.44.64 van A. Van Der Eist.
Zaterdag 25 aprilrhythm and
blues 'van bij ons' met Blue Blot
Op 3 april laatstleden startte de
nieuwe toernee van Blue Blot in de
Gentse Vooruit. Deze 'Blunk Tour'
brengt Blue Blot op zaterdag 25
april om 20 uur ook in de Schouw
burg van De Werf. Deze toernee
dient als live-ondersteuning bij het
verschijnen van hun gloednieuwe
C.D. 'Where Do We Go ge
noemd naar de titelsong van de
plaat die geschreven werd door
funkster Prince Charles.
Uiteraard is Blue Blot lang geen
onbekende in onze kontreien ze
zijn immers vaste klanten in de
Honky Tonk-aktiviteiten in Den-
dermonde. De groep is goed op weg
om in België dé rhythm-and-blues
groep te worden met internationale
allure. Nadat ze twee jaar geleden
de boer optrokken met hun eerste,
erg suksesrijke C.D. 'Bridge to
your Heart', is er nu de release van
'Where Do We Go?'. Deze 'blunk'-
formatie (blunk is ergens een fusie,
een bouillabaisse van blues en
funk). De ultieme smaakmaker van
deze Blue Blot is de granieten stem
van zanger en entertainer Luke
Walter jr., eigenlijk de leader van de
band.
Naast deze Luke Walter jr. is onge
twijfeld Calvin Owens, de voormali
ge trompettist en musical director
van de legendarische BB King
(trouwens ook al ooit te gast in de
Dendermondse Honky Tonk), de
grote blikvanger en vedette van het
ensemble. Deze Calvin Owens
kwam eigenlijk eerder toevallig bij
Blue Blot. Hij werd door Blue-
Blot-gitarist Michael Shack (ooit
nog journalist bij The Bulletin,
waardoor hij deze Calvin Owens
ooit nog interviewde) gevraagd om
trompet-assistentie te verlenen bij
de opnamen voor de eerste C.D. -
de trompettist woonde trouwens al
enige tijd in ons land. Het was
Owens zelf die na de opnamesessie
zelf vroeg om de toernee achteraf te
mogen meemaken. Uiteraard wa
ren de leden van Blue Blot zo wijs
een dergelijke vraag niet af te
slaan Blue Blot doet geen muzika
le toegevingen en mikt doelbewust
niet op een plaatsje in de hitpara
des, maar draagt daarentegen het
allesoverheersende voordeel in zich
dat de eigen muziekstijl overal opti
maal tot zijn recht komt. De muziek
van Blue Blot komt recht uit het
hart en de buik.
Blue Blot krijgt nogal eens het
'verwijt' toegestuurd dat ze voor
een band die blues wil spelen, toch
eigenlijk alles nogal clean en cool
verpakt. Daarop antwoordt Luke
Walter jr. steevast met het verwijt
dat nog te veel 'muziekliefhebbers'
een verkeerd beeld hebben van het
genre, met het statement dat blues
helemaal niet rauw hoeft te zijn,
met de mededeling dat purisme ook
in deze hoogst ongepast is en met de
vaststelling dat de opnamekwaliteit
van platen (zeker in vergelijking
met de omstandigheden waarin de
grote blues-legenden hun opnamen
maakten) immens veranderd is zo
dat de 'huidige blues' dan ook veel
'properder' klinkt. Het zal wel zo
zijn, maar toch...
Toch een koncert dat we warm kun
nen aanbevelen aan iedereen die de
goede moderne muziek 'van eigen
bodem' nauw aan het hart ligt. Een
toegangsticket kost 500 fr. maar
houders van een J.A.P. (en er wor
den maksimum 25 kortingen toege
staan kunnen er in voor 300 fr.
Reserveren kan op nr. 053/76.13.12.
Aalst. Blue Blot op 25 april in de Werf te horen (xl)
Alle verenigingen trachten een zo
aantrekkelijk mogelijk programma
op te stellen om hun leden geduren
de een geheel jaar ter wille te zijn. In
de huidige konstellatie slaagt men
daar niet altijd in omdat er meestal
van het goede te veel is.
Toch trachten de meeste vereni
gingen de wensen van de leden na te
gaan en dan in die richting te wer
ken. Terwijl de Jong-KAV van Erpe
een vijfde Pizza-avond organiseert
op zaterdag 25 april in de zaal Pax,
vanaf 18.30 u., zullen de «ouderen»
daags nadien in dezelfde zaal in
staan voor een talentenbeurs. In de
parochiezaal Pax stelt het plaatse
lijk talent allerhande zaken tentoon
tussen 14 en 19 uur.
De werken die er te zien zijn ver
schillen van aard en vorm en hierbij
gaat het om handwerken, bloem
schikken, schilderijen
stoet van verschillende muzikanten
met een karavaan van instrumenten
aan oog en oor voorbijtrekt.
De muzikanten in dit teaterkoncert
zijn Erik Vissers (gitaar en kompo
sities), Hans Vissers (gitaar en bas),
Peter Weekers (fluiten) en Luluk
Perwanto (viool). De toegangsprijs
voor dit koncert bedraagt 400 fr.
maar houders van een J.A.P. beta
len slechts 240 fr. Reserveren kan
op nr. 053/76.13.12.
Donderdag 23 aprilAugsburger
Domsingknaben zingen vokale po
lyfone en barokmuziek
De Augsburger Domsingknaben
behoren tot de top der Duitse kna
penkoren. De traditie van het koor
reikt terug tot in de 15e eeuw. Na
een onderbreking nam Reinhard
Kammlcr. stichter en dirigent in
1976 de draad weer op.
Het klankbeeld van het koor is het
resultaat van een zo optimaal moge
lijke individuele technische, muzi
kale beheersing en strenge stemvor-
ming die een autentieke interpreta
tie in kleine bezetting toelaat, voor
al van de vokale polyfonie uit de 16e
en 18e eeuw.
Het koor heeft met gerenommeer
de orkesten en dirigenten gezon
gen, zoals het Symfonieorkest van
de Beierse Radio en het Collegium
Aurcum. Tijdens het koncert van
donderdag 23 april om 20 uur in de
Schouwburg van Dc Werf zingen de
Augsburger Domsingknaben kom
posities van Orlando di Lasso,
Heinrich Sc'.ütz, Giovanni en An
drea Gebri'jli en Johann Sebastian
van De Werf een teatervoorstelling
met het Mechels Miniatuur Teater.
Het Mechelse gezelschap van de ge
broeders Verreth voert er 'Kome
die met Hert' op, een toneelstuk
waarmee ze in oktober van vorig
jaar trouwens nog te gast waren in
Tsjechoslowakije
Het scenario van dit stuk is van de
pen van Jan Dvorak naar 'Koning
Hert' van Carlo Gozzi. Het werd
vertaald door Radomira Dostal en
M.M.T.-dramaturg André Lefèvre,
die ook regie-assistent was; de mu
ziek is van Raf Van Assche, sceno
grafie en kostuumontwerp berustte
bij Jan Dvorak zelf, die trouwens
samen met Jakub Karesek ook in
stond voor de maskers, Fé Top
zorgde voor licht en geluid. De ak
teurs zijn Jaak Van Assche, Luc
Springuel, Theo Hijzen, Elke De
Roeck, Agnes De Nul, Lieve Cools
en Patrick Arnauts.
Jan Dvorak werd geboren
(14.08.1925) als enige zoon van een
kapper die zeer vaak amateurspe
lers van maskers voorzag. Daar en
ook van het poppenteater dat in zijn
familie gespeeld werd, komt zijn
liefde voor het teater vandaan. Tij
dens zijn schooljaren aan het gym
nasium en later in de vakschool
voor kunstnijverheid (metaal- en
houtgraveur) hield hij zich bezig
met teater, ook poppenteater. Na
zijn militaire dienst, die verlicht
werd door marionetten, kreeg hij
een professioneel aanbod van het
beroemde Praagse Marionetten-
teater Spejbl en Hurvinec. Daar
werkte hij dertien seizoenen lang
U bent van harte welkom op de vooijaarstentoonstelling Georges Teugels,
die van 18 april '92 tot en met 26 april '92 gehouden wordt in de Ridderzaal
van het Belfort, Grote Markt te Aalst.
Openstelling: zaterdag 18 april om 19 uur.
Deze tentoonstelling is dagelijks ook op zon- en feestdagen - vrij toegan
kelijk van 15 tot 19 uur.
Georges Teugels is een kunstschil
der die beslist naam maakt. Hij
werd geboren te Dendermonde op
4 januari 1937. Zijn opleiding heeft
hij genoten aan de Akademie voor
Schone Kunsten te Brussel en te
Parijs. Na deze degelijke vorming
ontwikkelde zijn kunstenaarsloop
baan zich verder, hetgeen intussen
tot uiting kwam in talrijke indivi
duele en kollektieve tentoonstellin
gen in binnen- en buitenland. Ook
vielen hem reeds talrijke onder
scheidingen - bronzen, zilveren en
gouden medailles - te beurt, zowel
op nationaal als internationaal vlak.
Meteen is hij uitgegroeid tot een
befaamd fijnschilder van portretten
met volkstypen, ploegende trek
paarden, sierlijke paardenkoppen,
binnenkoeren van bestaande pacht
hoven, paarden- en koeienstallen,
neerhoftaferelen, stillevens, en
kleurrijke bloemenstukken.
Teugels' voorkeur gaat alvast voor
al uit naar het hele agrarisch lande
lijk leven met het portret van mens
en dier als boeiend element. Als een
soort rode draad loopt een steeds
terugkerend streven naar perfektie
qua techniek en vormgeving door
dit werk.
Volgens kunstkritici 'kenmerkt
George Teugels' oeuvre zich door
een uiterste zorg voor detail, een
knap uitgebalanceerde kompositie
en een zo verfijnde techniek die
men enkel onze Oude Meesters ei
gen achtte. Het zijn juweeltjes van
technische hoogstand en kunstzin
nige begaafdheid'. 'Georges Teu
gels is op meer dan één vlak ver
dienstelijk. Hij is niet aleen de tech
nische uitermate knappe kunste
naar die met behulp van lijn, vorm
en kleur, kunst van hoge kwaliteit
kreëert. Hij is echter ook archivaris,
die voor hen die komen vastlegt wat
nu op het punt staat te verdwijnen;
als biograaf vertelt hij het wel en
wee van het Vlaamse landelijk le
ven; als portretschilder is Georges
Teugels fenomenaal! Zijn portret
ten zijn juweeltjes van karakterstu
die en drukken stuk voor stuk, een
puur indrukwekkend vakmanschap
uit, welke door zijn meesterlijke be
heersing van de zo moeilijke clair-
obscure techniek en uitzonderlijk
talent, een grote bewondering op
wekt. Dat de faam van deze kunste
naar reeds de landsgrenzen is over
gestoken spreekt dan ook vanzelf.
Een ideale gelegenheid om op
nieuw of voor 't eerst kennis te ma
ken met deze Lebbeekse meester
schildervan romantische landelijke
taferelen (atelier: Potaardestraat
26,9370 Lebbeke) is zijn vooijaars
tentoonstelling, van 18 tot en met 26
april '92, dagelijks van 15 tot 19 uur,
in de Aalsterse belfortzaal. De
vooropening van deze expo heeft
plaats op zaterdag 18 april '92 om 19
uur.
Georges Teugels hoopt er alvast
heel wat Aalsterse kunstliefhebbers
te mogen begroeten! Fijn als jij er
ook bij bent!
D.B.
Aalst. Het Neerhof, een van de typische werken van Georges Teugels