Het muziekatelier, kreatief klankenexpressie wereldje voor allerkleinsten.... 1 meiviering paraplukeskermis... Ninovesteenweg in Erembodegem: een doorn in het oog 10 - 8.5,1992 - De Voorpost Aalst. Vele getrouwen hielden er toch aan, het slechte weer ten spijt, hun Op vrijdag 8 en op zaterdag 9 mei zet «Het Muziekatelier» aan de Nestor De Tièrestraat 40 te Aalst zijn deuren wagenwijd open. Voor het nieuwe atelier dat zijn deuren op 1 oktober 1991 opende loopt het eerste school/ werkjaar op zijn einde en zijn leerkrachten én leerlingen al een hoop ervaringrijker. Het jonge volkje van 3 tot 10 jaar leeft er zich muzikaal uit in workshop, viool-, blokfluit- of musicalgroep (tot 12 jaar). Voor het volgende werkjaar is ook een vioolgroepje voor ouders voorzien. Het bijwonen van leersessies van de kinderen werkt blijkbaar inspirerend en voor veel ouders is dat de oplossing voor de gemiste kans. Muziekonderwijs en muziek beoe fenen bestaat in dagonderwijs en muziekacademie. Hierbij liggen wel een hoop beperkingen en daarnaast ligt een hoop ontgonnen terrein. Wat de muziekacademie betreft is de grote beperking de leeftijd sgrens. Kinderen kunnen er pas echt aan de slag op hun achtste en dan is er eerst een jaar notenleer... Belgische muzikanten missen door deze achterstand vaak kansen in het buitenland én in eigen land. De gro te orkesten van bij ons zijn dan ook vooral bevolkt voor buitenlandse muzikanten. Jammer, want eerder beginnen kan best. Wivina Druwé, projektleider van het muziekatelier, vertelt hierover: «Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat een kleuter met een normale motoriek, op 3 a 4 jaar best met een viool overweg kan. Wij hebben zelf vijf kinderen die allemaal op zeer jonge leeftijd met muziceren zijn begonnen. Wie zelf geen muzikant is, en toch zijn kinderen de kans wil geven om eerder te beginnen, is aangewezen op privaatonderricht. Kinderen houden van muziek. Vooral zeer jonge kinderen staan open voor alles wat nieuw is en het is verbazend hoe snel zij zich tech nieken eigen maken. De idee was dus in de eerste plaats om een grote re groep kinderen van de ervaring te laten genieten? Bovendien is het werken in groep heel stimulerend. De stap naar een heus Muziekate lier werd dus gezet, in de overtui ging dat er met jonge kinderen héél wat mogelijk is. Maar na een eerste werkjaar blijkt dat er nog veel meer te beleven valt: wij mogen de lat nog hoger leggen. Voor het eerste werk jaar werd vooral aan twee initiatie ven gedacht: een vioolgroepje en een workshop. Het vioolgroepje spreekt voor zich: daar wordt viool gespeeld. De workshop moest een soort ontdekkingsreis in de wereld van de muziek worden. Daar is let terlijk alles mogelijk. Volgend jaar komt er nog een blokfluitgroepje bij en een musical-groep met daar naast ook individuele instrument- les. Het muziekatelier heeft een onder komen in een oud burgershuis aan de Nestor De Tièrestraat 40 te Aalst. Alles is er op maat van de kinderen: de kapstokken, het meu bilair en de instrumenten. Maar de muziek behoudt haar eigen for maat: daar tonen de kinderen dat zij hun mannetje staan. Het vioolgroepje Uit ervaring met onze eigen kinde ren is gebleken dat viool een ideaal instrument is om heel jong mee te beginnen. In de eerste plaats omdat er (heel) kleine viooltjes bestaan - dat voordeel heeft een piano niet - en omdat het goed in de hand ligt. Wie echt van plan is om later violist te worden kan ook best heel jong beginnen, want de weg is lang. Hier in het Muziekatelier wordt muziek aangepakt zoals ouders hun kinde ren leren praten: voorzeggen en na bootsen. Ook de muziek is een taal. Zeer jonge kinderen zitten nog mid denin de «moedertaalcursus» en vioolspelen leren zij in een zelfde spektakulair tempo. Thuis luisteren zij naar de stukjes op muziekkassette. In de les wordt hen geleerd hoe zij een stukje moe ten spelen. Als zij buitenstappen kénnen zij het ook. Dan moeten zij nog enkel afwerken. Tien minuutjes per dag is voldoende voor een be ginner. De lessen gebeuren in groep. Daar voor ligt het tempo ook zo hoog: iedereen wil de beste zijn. Zij leren ook veel van elkaar, want iedereen heeft wel iets om mee uit te blinken. Zo kan de leerkracht afbrekende kritiek uit de les bannen. Het is prettiger om te zeggen «Kijk eens hoe Lin haar stok vasthoudt» dan «Neen, zo moet het nietje doet het verkeerd, zó moet het». Aanmoediging is de boodschap en daarmee bereik je uiteindelijk altijd veel meer. Aanmoediging in de les, thuis en op school (want de viool gaat overal mee) maar ook van het publiek, want men organiseert re gelmatig een klein optreden: voor de ouders en familie; bij een of an dere feestelijkheid of op de open deurdag. Dat zijn voor de kinderen onverge telijke ervaringen. En zij weten dat er bij het publiek weinigen zijn die hen dit kunnen nadoen. De resultaten zijn verbluffend. Als de kinderen de leeftijd hebben om naar de academie over te stappen hebben zij een enorme voorsprong op hun leeftijdsgenootjes. Niet en kel wat de techniek en het niveau betreft, maar ook, en dat is zeker voor viool heel belangrijk: muzi kaal.. Zij hebben immers geleerd om «op het gehoor» te spelen en niet van een partituur. Dat gehoor is dus heel goed ontwikkeld. Bovendien spelen zij alles uit het hoofd en is hun geheugen (niet alleen muzi kaal) heel goed getraind. Een en ander speelt ook een heel positieve rol in de lessen notenleer én op de Daarnaast hebben deze kinderen geleerd dat je met een minimum aan inspanning heel wat kan berei ken. Dat is goed voor het zelfver trouwen. Plankenkoorts kennen zij niet. Zij zijn te jong om te beseffen dat je bloedzenuwachtig kan zijn voor een optreden. De workshop De workshop is iets unieks. Alles kan er. Er wordt naar muziek geluisterd, en niet enkel naar Peter en de Wolf. Heel wat ouders hebben al een leer rijke bijscholing gehad van hun kin deren. Regelmatig kom ik een van de workshoppers tegen in een platen zaak op zoek naar de muziek uit de les. Thuis zullen zij hun ouders dan eens vertellen wat er op de schilde rijen van de Schilderijententoon stelling van Mussorgsky staat, of wat er allemaal te beleven valt in de herfst van Vivaldi. Of hoor je niet dat dit een hobo is en geen klarinet? Wat is een symfonie? Een sonate vorm - mannelijke en vrouwelijke tema's - dat pakken wij hier heel concreet aan: men danst er gewoon een squaredans op. Men schildert ook op muziek of boetseert een buste van Mozart of Haydn met klei. Er wordt gedanst en mime gedaan en er komt ook wel eens een echte muzikant mét instru ment op bezoek om uit te leggen hoe het ding in mekaar zit en wat je er uit kan halen. «Mag ik ook eens proberen?». Als deze kinderen later een instru ment mogen kiezen zal het niet zo maar viool - piano - gitaar - fluit zijn. Het kan best fagot of tuba worden. Daarnaast wordt er ook gemusi ceerd: op Orff-instrumenten (voor namelijk eenvoudige slaginstru menten) en op de blokfluit. Van elektriciteitsbuizen maken wij een panfluit en van dozen en blikken bussen, trommels. Om het instrumenten maken in de juiste context te plaatsen zijn wij eerst aangespoeld op een onbe woond eiland. Het hele atelier kreeg een exotisch accent: zelfge maakte palmbomen en kampen. De bananen hingen aan de muur zo voor het grijpen en aan het «strand» spoelde dan allerlei materiaal aan dat zij van thuis hadden meege bracht. Zo leren zij wat geluid is en hoe je dat maakt - ligt vaak dicht bij lawaai - maar uiteindelijk wordt het muziek. Zingen kunnen zij nu allemaal en juist ook. Zelf deuntjes maken (uit vinden) en de gekste rijmpjes be denken om daarop te zetten. Al is rijmen voor een kind van 3 iets heel nieuw. Zo vond Sanne eerst dat op «tafel» «boterham» rijmt. Nu weet zij wel beter. De workshop staat open voor kin- wil weten over één van de aktivitei- deren van 3 tot 8 jaar en het pro- ten en wie de kans om mee te doen gramma wordt aangepast aan de niet wil missen kan meteen inschrij- verschillende leeftijdsgroepen (3-5 ven voor het volgende werkjaar, en 6-8). Het Muziekatelier ligt in de Nestor Aalst. Projektleidster Wivina Druwe is van oordeel dat viool een ideaal' instrument is om heel jong mee te beginnen (xl) Aalst. De workshop van het Muziekatelier is uniek (xl) In katolieke middens pleegt men nogal eens te zeggen dat op 1 mei, vooral wat het weder betreft, Onze Lieve Heer een socialist is. Dit was zeker dit jaar niet het geval. Het miezerige weertje was er de oorzaak van dat vele militanten in de voormiddag thuis bleven in de plaats van mee op te stappen in de 1-mei-stoet. Het werd dan ook in Aalst in de echte zin van het woord een «paraplukeskermis». Toch waren enkele getrouwen op post om de geijkte slagzinnen kracht bij te zetten en hun opvattingen daadwerkelijk te manifesteren. De opendeurdag De opendeurdag is gepland voor zaterdag 9 mei, maar op vrijdag 8 mei is er een concertje. Daar spelen enkel kinderen, al zou je dat af en toe vergeten als je sommigen onder hen hoort spelen. Annelies is 13 en heeft een reperto rium waar een conservatoriumstu dent jaloers op kan zijn: Mozart, Mendelssohn, Paganini... Gillis is 11 endatvergeetjealsjede ernst en concentratie op zijn gezicht ziet. Helena en Elisabeth brengen met hun 11 jaar het dubbelconcerto van Bach. Maar ook de allerjongsten zullen er spelen, dat wil zeggen de groep van 4 en iets ouder. Op zaterdag staan de deuren wijd open voor iedereen die om muziek geeft maar in het bijzonder voor de kinderen. Er zal van alles te beleven zijn: din gen die men in het atelier doet. Er wordt uitleg gegeven aan wie meer De Tièrestraat (zijstraat van de Schoolstraat) nr. 40 te Aalst. Wie graag meer inlichtingen krijgt kan bellen naar één van de volgende i nummers: 053/78.96.85 - 71.01.29. Het Muziekatelier is een privé-in- itiatief. Het wordt dus ook niet ge- i subsidieerd. De ouders betalen een j (zeer redelijke) bijdrage voor de lessen. Inschrijven gebeurt in princiepe voor een volledig werkjaar (septem- ber - juli) en de betalingen worden bij het begin van elk schooltrimester gedaan. Voor het vioolgroepje mogen de ouders de les mecvolgen (als zij rus tig zijn). Bij een kopje koffie of thee volgen zij de les en weten zij hoe zij hun kind thuis kunnen helpen. Voor het volgende werkjaar is ook een vioolgroepje voor ouders voor- J zien. Het werkt blijkbaar inspire- rend en voor veel ouders is dat de oplossing voor de gemiste kans. Aalst. Dan maar onder moeders paraplu mee opstappen (a) overtuiging te demonstreren (a) Aalst. Het was geen weer om een hond door te jagen... of toch? (a) Gino Van de Velde, momenteel wo nend in Hennuyeres, maar geboren en getogen in Erembodegem waar zijn ouders en zus nog steeds wo nen, heeft in een brief aan de ver antwoordelijke van Bruggen en We gen zijn grote bezorgdheid uitge sproken over de gebrekkige veilig heid op de Ninovesteenweg, de drukke straat waar zijn ouders en zus wonen. Voor het stuk tussen de Alfons Van de Maele- en de Keppestraat is bie- zonder onveilig, zo schrijft hij en verwijst hierbij naar een recent do delijk ongeval. Het roept bij hem beelden op van een ongeval dat en kele jaren geleden is gebeurd en waarbij de voorgevel van zijn ouder lijk huis werd opengereten door een auto. Een klein jaar geleden werd de buurman van zijn ouders met de auto aangereden toen de brave man met z'n auto de oprijlaan van zijn huis verliet. Gino Van de Velde voegt er nog aan toe dat haast iede re bewoner van deze drukke en on veilige straat wel eens het slachtof fer is geweest van een ongeval op de Ninovesteenweg. De lichamelijke en materiële schade is niet meer op te sommen. 'Er wordt veel te hard gereden en de scherpe bocht tegen over de Alfons Van de Madestraat zorgt ervoor dat de bestuurders de kontrole over hun voertuig verlie zen en terecht komen op de gepar keerde auto's en erger nog, voet gangers op het voetpad aanrijden'. Dat kan niet langer volgens de briefschrijver die vraagt om drin gende en afdoende maatregelen. Knipperlichten die de gevaarlijke bocht aanduiden, noemt hij een eerste stap in de goede richting. Maar een vluchtheuvel en een bete re wegmarkering zouden nog beter zijn. En hij besluit 'een kleine in spanning kan mensenlevens redden in een buurt met vele oudere men sen die niet meer zo snel de straat kunnen oversteken, van kinderen die zich niet van het grote gevaar bewust zijn'.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 10