Kamagurka's eersteling een bizarre farce «De Misantroop» of Molière tussen komedie en tragedie K.V.S. Brussel boeit met pure 'La Grande Magia' van De Filippo «De Heks van Mechelen» van Luc Van Den Briele in Predikherenkerk a De Voorpost - 29.5.1992 - 31 (nkj 4.T.G. zorgt voor vernieuwing Kamagurka is in Vlaanderen zowat een cult-figuur geworden. Wat hij produceert kan dan ook voor velen moeilijk iets anders zijn dan geniaal en schitterend, of het nu tekenin gen, strips of televisieprogramma's zijn. Wanneer Karna zich dan aan het schrijven van een teaterstuk waagt, kan ook dit niet anders dan een buitengewoon produkt zijn! En dat is voor een goed deel ook het geval. 'Mario ga eens opendoen, er werd gebeld' - zo heet Kamagurka's eer steling - werd enkele jaren geleden reeds door Kamagurka (Luc Zee broek) geschreven voor teater-en- fant-terrible en huidig Rossem-ka- merlid Jan Decorte, die het echter nooit opvoerde. Nu werd het door de nieuwe N.T.G.-direktie (Hugo Van Den Berghe) op het repertoire genomen in het kader van de nieu we beleidsoptie: 'Daarom dat we naast onbetwiste grootheden ook vrij podium laten aan dwarsliggers, enfants-terribles, grillige geesten, zelfs begenadigde dilettanten, maar wel altijd meesters van het vak.' Het 'stuk' vertellen of uit de doeken doen hoe het stuk wordt geënsce neerd, kan niet, mag zelfs niet. De hele 'Mario' is immers een aaneen schakeling van alle Kama-ingre- diënten: klowncricën, sotternieën, relativerende ernst, verrassend ver pakte wijsheden, studentikoze on zin, puberale flauwekul, ontstellend infantiele grofheden en diergelij ke... Het hele Kama-idioom is aan wezig. En sommigen vinden dit ont zaglijk geniaal, anderen ontzaglijk stupide en smakeloos. Beide groe pen hebben gelijk. Tussen alle ver rassend geestige én teatraal dank bare materiaal, zit toch nog te veel materiaal dat alleen maar dient om te proberen te schokken, zodat het soms zijn doel voorbijschiet. Over het 'verhaal' toch dit. Mario (Walter Moeremans) is getrouwd met Vera (Chris Thys), die moet bevallen, een gebeurtenis waarvoor alle bekenden en buren uitgenodigd werden. Intussen duren de verbou wingswerken aan hun huis verder. Wat meteen goed is voor het ten tonele voeren van loodgieter Ver- mote (Herman Coessens), een 'personage zonder tekst', die toch veel te vertellen heeft. En dan is er nog Rosa (Lieve Moorthamer), die zo een beetje de kommentaar levert bij het hele 'gebeuren', die de funk- tie van het antieke koor op zich neemt met gesproken en gezongen kommentaar (hoewel het volgens haar eigen woorden geen Grieks drama is, maar toch wel echt tries tig). Zij doet dit schitterend. Het is trouwens opmerkelijk dat er over de hele lijn erg goed geakteerd wordt. Dit is natuurlijk te danken aan het talent dat in het N.T.G. aanwezig is, maar ook aan de 'lekkere' tekst én aan de regie van Sam Bogaerts, ook al een enfant- terrible in de teaterwereld. Bo gaerts en Karna zaten duidelijk op dezelfde lijn in deze projektie. Bo vendien wordt de voorstelling erg goed gediend door een efficiënt muzikantenkwartet dat een echt wezenlijk deel uitmaakt van de pro- duktie: Johan Derycke (slagwerk, klarinet en sax), Paul Klinck (viool), Willy Seeuws (slagwerk, sampling) en Daan Vandewalle (piano). 'Geniaal' is misschien lichtjes over dreven, een verrassend boeiende voorstelling is het echter wel gewor den. Maar we kunnen ons best in denken dat een deel van het publiek zal bedanken voor dit soort spekta kel; enkele N.T.G.-akteurs deden dit trouwens ook... In N.T.G.-Minnemeers nog te zien t.e.m. 7 juni op wo./do./vr./za. om 19.30 uur en op zondag om 15 uur. Reserveren kan op nr. 091/25.32.08 (alle dagen van 11.30 tot 17.30 uur, behalve op zon- en feestdagen). Toegangsprijs: 300 fr. L. Raamteater op 't Zuid «Ik zie om me heen alleen nog plat te vleierij, onrecht, eigenbaat, ver raad, gekonkel. Ik kan daar niet te- een, het maakt me razend, ik zou de hele mensheid te lijf kunnen gaan.» Deze woorden van Alceste dragen in zich de hele dramatiek van zijn eigen weigering om welke koncessie dan ook te doen. En over koncessies doen wist Mo lière heelwat: moest hij niet voort durend zijn stukken «aanpassen» en «herwerken», zodat ze aan de banbliksems van de «puren» kon den ontsnappen om toch te mogen opgevoerd worden! Dat was zo reeds met «Tartuffe», het was niet anders met «Le Misanthrope». Het ligt dan ook voorde hand dat Moliè re in dit 'samengaan van ernst en komiek' de ontgoochelingen en ver bitteringen van al deze moeilijkhe den verwerkte. De haat van Alceste tegenover de voortdurende maskerade van de maatschappij rond hem en zijn rechtlijnigheid zorgen er wellicht voor dat alle vrouwelijke persona ges in het stuk op hem verliefd wor den, Zijn enig 'zwak punt' is zijn liefde voor de dartele jonge weduwe Célimène (Hilde Heijnen), die zelf een mooi voorbeeld is van al waar Alceste (Frank Aendenboom) lak aan heeft. Maar ook in deze liefde is hij zo radikaal dat hij zelf het slacht offer wordt van zijn «gebrek aan sociale vaardigheid». Alceste blijft tenslotte alleen met zichzelf achter, zoals de anderen trouwens. Walter Tillemans, direkteur van het Ensemble K.N.S.-RaamTeater, zorgde zelf voor een nieuwe én heel mooie vertaling van het stuk. Voor de regie ervan trok hij de Fransman Simon Eine ("1939, Parijs) aan, ak- teur en regisseur aan de Comédie- Frangaise, waar hij trouwens zelf nog de rol van Alceste speelde. Vo rig jaar reeds was hij in de K.N.S. te gast als regisseur van «Tartuffe». Eine en Tillemans moeten het goed met elkaar kunnen vinden: beiden tonen immers een groot respekt voor de teatertckst van een auteur. Bij hen geen «aanpassingen», «ak- tualiseringen» of «produkten-op- basis-van...» Hun betrachting is het de bedoelingen van de auteur dui delijk te maken aan een publiek van nu. Een terecht standpunt! Dat de tekst primeert wordt ook 1 hier al snel duidelijk: geen regie kunstjes maar wel een zoeken naar de juiste speelstijl. In deze «Misan troop» is deze vrij gestileerd en ra tioneel zodat alle aandacht gekon- centreerd wordt op de diverse ka rakters: een Alceste balancerend tussen ernst en komiek, een feilloos arrogante Oronte (Herbert Flack), een rationeel-aangepaste Philinte (Hubert Damen - «God, til toch niet zo zwaar aan deze tijdsgeest, heb wat geduld met de menselijke na tuur»), een Célimène vol onschuld én leugenachtige frivoliteit (een toch te weinig subtiele Hilde Heij nen), een karikaturaal duo als Acas- Aalst. De Asfaltplant' is weer tot rust gekomen. Uitsluitsel over de defintiieve sluiting is nog niet juridisch beslecht (a) Aalst. De biljartwedstrijd voorde stads/eden werd gewonnen door DC Sint-An- na (a) te en Clitandre (Mark Stroobanls Nog t/m 30 mei in het RaamTeater en Peter Strynckx) en een ven(jg-lie- op 't Zuid (wo. t/m za. om 20 uur); ve Arsinoé (een schitterende Nora res. 03/233.91.48/49. Tilley). Een mooie produktie! Het teaterseizoen 1991-1992 zal in de Brusselse K.V.S. zeker niet ge boekstaafd blijven als een schitte rend hoogtepunt in zijn nu al 114-ja- rige geschiedenis. Daarvoor viel er werkelijk toch te weinig teaterple- zier te beleven aan de Lakense- straat! Toch wordt dit seizoen afgesloten met een erg mooie en pure produk tie: 'La Grande Magia' van Eduar- do De Filippo in een regie van Jean-Pierre De Decker. Een aanra der! Calogero, een knorrig en jaloers man, is gehuwd met Marta, een heel stuk jonger en vooral een heel stuk levenslustiger. Calogero is een ge lukkig man want hij 'maakt zich nooit illusies'. Marta is niet zo ge lukkig bij haar man en wordt ver liefd op de, mooie én jonge Maria no. Veel gelegenheid om te tortelen krijgen beide duifjes van de jaloerse Calogero echter niet... tot de mise rabele illusionist-goochelaar 'pro fessor' Marvuglia in het hotel waar zij verblijven, een voorstelling geeft. Zijn koninginnenummer is de 'Egyptische sarkofaag', waarmee hij mensen kan laten 'verdwijnen'. Dit lijkt de oplossing voor de tortelduif jes: Mariano biedt Marvuglia 50.000 lire om Marta 'te laten verdwijnen', zodat hij een kwartiertje met haar alleen kan zijn onder de toneel vloer... Hij ontvoert echter zijn ge liefde, zodat de illusionist geen Marta terug kan laten verschijnen en zo zijn toevlucht moet nemen tot improvisatie. Marvuglia maakt de naïeve Caloge ro wijs dat de tijd niet echt bestaat, dat wat hij denkt te beleven slechts het gevolg is van zijn denkbeelden. En hij geeft hem een mooie doos, die de naïeve Calogero slechts mag openen als hij volledig vertrouwen zal hebben in zijn vrouw... zoniet zal hij zijn Marta voor eeuwig verlie zen. De man 'die zich nooit illusies maakt' durft de doos niet te openen maar koestert vier jaar lang de illu sie van zijn vrouw. De illusie van de werkelijkheid én de werkelijkheid van de illusie- Wanneer Marta na vier jaar teleur gesteld terugkeert, wil Calogero haar niet herkennen, kan hij de waarheid niet aanvaarden en wei gert hij de illusie op te geven. De illusie als noodzaak om te overleven dus. Of zoals De Filippo zelf zegt: 'Met 'La Grande Magia' heb ik wil len duidelijk maken dat het leven een spel is, en dat dit spel de behoef te heeft ondersteund te worden door de illusie, die op haar beurt gevoed moet worden door het geloof. Deze groteske komedie wordt door Jean-Pierre De Decker erg subtiel geregisseerd: met aftandse glitter en glamour in het eerste bedrijf waarin Calogero (Ronny Water schoot) en Marvuglia (Senne Rouf- faer) reeds een beeld geven van hun zielige personages, met de tragiek van de zichtbaar geworden illusie in het tweede bedrijf; met de grotesk- tragische realiteit die vernietigt in het derde bedrijf. Vooral na het tweede bedrijf (het eerste toont niet diepgaand genoeg het teater van de oppervlakkigheid) weet De Decker van deze voorstel ling een puur spel van illusie en realiteit, van farce en tragedie te maken. Voor dit laatste stuk van het seizoen mocht nog eens het hele gezelschap op de planken (samen met twee mu zikanten). En er werd door enkelen gewoon schitterend geakteerd: Sen ne Rouffaer, Ronny Waterschoot, Sien Eggers en Nand Buyl o.m. Ver melden we tenslotte nog het erg mooie en funktionele dekor van Mare Cnops. In K.V.S. nog te zien t/m 7 juni, van woensdag tot zaterdag om 20 u. en op zondag om 15 u. Voor reserva ties: 02/217.69.37 (ma.-za. van 12 tot 19 u.) L. Mechels Miniatuur Teater pakt uit met massaspektakel Aalst De jaarlijkse /controles kunnen vaak leiden tot aardige toestanden. Zo ligt de hoofdaansluiting hier midden in een caféterras (a) Op zondag 10 mei vond in de Pre dikherenkerk te Mechelen de pre mière plaats van «De Heks van Me chelen», een totaalspektakel van het Mechels Miniatuur Teater. Aan de basis van deze produktie ligt het waar gebeurde verhaal van Katelij- ne Janssens die ongeveer 300 jaar geleden in Mechelen als heks werd terechtgesteld. Zij is echter slechts één van de vele tragische slachtof fers van de hardnekkige naam dat vrouwen verderfelijk zijn. In het to neelstuk van het Mechels Minia tuur Teater wordt daarom gezocht naar de wortels van de heksenver volging. Tijdens hun zoektocht doorheen de geschiedenis werden auteur Luc Van Den Briele en regis seur René Verreth getroffen door twee vaststellingen: de ziekelijke vrouwenhaat in het brein van een aantal wijsgeren en beruchte inqui siteurs én de volstrekte weerloos heid van de slachtoffers. Bij de rekonstruktie van de aan klacht en het proces van Katelijne Janssens viel op dat in deze zaak erg veel terug te vinden is van de hek senvervolging in het algemeen. Ka telijne is zoals vele andere vrouwen het slachtoffer geworden van laster en achterklap, van ongefundeerde verdachtmakingen, van handig uit gelokte leugens en woordverdraai ingen. Voor de van machtswellust bezeten schout Frans Van Kin- schoot stond het vonnis en de dood op de brandstapel bij voorbaat vast. Zijn aanklacht en zijn onderzoeken waren een toepassing van de folter- metoden die beschreven waren in de «Heksenkamer» die drie,eeuwen eerder door «Sprenger en Instuto- rus» geschreven was. In hun teo- rieën herinneren de auteurs over hekserij regelmatig aan de zondeval toen de vrouw als onvolwaardig schepsel aan de man werd toege voegd. Was Eva trouwens niet de eerste vrouw die zich door de duivel liet verleiden en bijgevolg de eerste heks?! Het totaalspektakel «De Heks van Mechelen» begint daarom in de Hof van Eden, schetst de evolutie van de heksenvervolging door de tijden en laat de toeschouwer tenslotte het weerzinwekkende proces van Kate lijne Janssens in de 17e eeuw mee beleven. De 43 voorstellingen die in mei, ju ni, augustus en september gepland zijn, vinden plaats in het prachtige dekor van de Predikherenkerk te Mechelen. De live-muziek en ge zangen en vooral de schitterende akteerprestatiës (We halen hier de woorden aan van de persmedede ling! - n.v.d.r.) door het twintigkop pige M.M.T.-gezelschap geven aan deze historische evokatie een nieu we dimensie waardoor «De Heks van Mechelen» uitgroeit tot een on vergetelijk maar ook verbijsterend totaalspektakel. (Tot zo ver het M.M.T.). De auteur is Luc Van Den Briele, de regisseur René Verreth; de mu ziek is van Chris Joris, de liedjestek sten van Elisabeth Marain; Chris Jooris en Vanlukas zorgen voor de muziekuitvoering en de scenografie is ontworpen door Ronny Bertels en de betreurde Frans Dijck. Er wordt in de Predikherenkerk te Mechelen gespeeld elke vrijdag, za terdag en zondag t.e.m. 21 juni en van 21 augustus t.e.m. 27 septem ber. Voor inlichtingen en reserva ties: tel. 015/42.25.44. Aalst. Als er gefeest wordt, moet er ook gewerkt worden. Zo ook in de Sint-Jozef en Sint-Antoniusparochie waar het ACV en de CM feest vierden (a) Aalst. Eerste schepen Bliki van Erpe-Mere met de meisjes van het eerste wetenschappelijke B uit het Sint-Jozefsinstituut van Mere, dook mee de grotten in (a

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 31