A. De Craene grijpt kultuurprijs van Lede Vernieuwde Bandido nog laat op de planken Open Kring Mere heeft nu ooi 'kunstatelier' Aalst viert Daensdag Koncerten in Sint-Jobkapel te Aalst - 10 - 5.6.1992 - De Voorpost Voor de derde keer werd de tweejaarlijkse kultuurprijs van Lede uitge reikt. De prijs voor 1992 voor beeldhouwkunst en keramiek werd uitgerekt aan Ad. De Craene uit Hertshage (Oostkamp) die twee inzendingen tentoongesteld had. Zijn brons kreeg van de jury de voorkeur om als laureaat uitgeroepen te worden, dit in een wedstrijd die aan belangstelling wint vermits er dubbel zoveel kandidaten waren in vergelijking met vorige keer, nl. van dertien steeg het aantal kunstenaars tot zesentwintig. Volgens voorzitter A. Derder van de Leedse sociaal-kulturele raad heeft de kwantiteit de kwaliteit niet overschaduwd en kan men het stij gend aantal deelnemers alleen maar toejuichen. Op organisato risch vlak was het alleszins een race tegen de tijd vanwege het hoge aan tal deelnemers, een vaststelling die alleen maar het peil van de kunst- Lede. Ad. De Craene bij zijn 'brons' waarmee hij laureaat werd van de Kultuurprijs van Lede (jv) werken kan ten goede komen. Van uit alle uithoeken van Vlaanderen heeft men werken naar Lede ge bracht doch er kon maar één lau reaat gekozen worden zodat de rest misschien ontgoocheld zal zijn met uitzondering dan toch van Mieke De Pauw uit Dendermonde die een eervolle vermelding toegewezen kreeg, een eer waaraan toch nog 10.000 fr. aan verbonden is. Er kan natuurlijk maar één kunste naar winnen ondanks dat de jury, samengesteld door Mon. Lenssens, A. Rigelle en Mart. Baeyens, zich enthousiast uitsprak over de stij gende belangstelling waarbij zeer kwaliteitsvolle inzendingen een moeilijke opgave betekenden om er het meest overtuigende werk uit te halen. Bij Mieke De Pauw waardeerde men de "sculpturale keramiek met als opvallend element de verwant schap met de art nouveau, het verf ijnd gebruik van de glazuur en het vertikalisme die een monumentale lyrische indruk geeft aan het werk". Laureaat Alhoewel de Olympische gedachte ook bij plastische kunstenaars geen ijdel woord is, wenst toch iedere deelnemer in zijn binnenste de prijs weg te kapen, enerzijds voor de eer en anders voor de 75.000 fr. die er aan verbonden is, eventueel de prijs waarvoor men het op een gewone tentoonstelling aanbiedt. Uit de 26 inzendingen ging de voorkeur van de drieledige jury naar Adelin De Craene uit Hertshage. Als motivatie voor de keuze stelden zij de "waardering voor het verras send samengaan van vervolgende elementen in de brons sculptuur, met mooie volumes die stiltes en sereniteit uitstralen. Een vergeeste lijkt werk dat van een innerlijk be staan en uiterste gevoeligheid getui gen, van tijdloze schoonheid en kwaliteit." De laureaat werd in 1951 te Ever- gem geboren en volgde hogere se cundaire studies aan het Hoger In stituut Sint-Lucas te Gent. Reeds op achttienjarige leeftijd werd een der laureaten in de nationale prijs- Alhoewel het een herneming betreft van een stuk waarmee Bandido zijn eerste stappen zette in het toneelamateurisme, beschouwt de jeugdige groep akteurs van Dido dit toch wel als een nieuwe start met een herwerkt stuk waarbij zowel regisseur Wim Lievens als de auteur St. Vromman aktief waren. Mef'Mijn kinderen zijn mijn kinderen (niet)hopen een tiental jongeren de kontinuïteit van hun toneelgroep binnen het jeugdhuis te verzekeren na het vertrek van hun soortgenoten die met een eigen groep willen optreden. vraag "Pro Civitate" met het werk "Heimwee leest wat noodlot zal ver tolken". In Sint-Lucas genoot hij zijn oplei ding in de beeldhouwkunst bij Pol Spilliaert en kreeg hij vorming van Har. Van de Perre die er leraar was. Reeds bij het beëindigen van zijn studietijd leverden hem een groots te onderscheiding op wat meer liet vermoeden voor de toekomst en dit is met de tentoonstelling te Lede gebleken. Een vijftal jaren terug werd hem reeds een prijs toegekend voor plastische kunsten, dit naar aanleiding van een wedstrijd in zijn eigen dorp. Thans is hijzelf leraar aan het Insti tuut Heilige Familie te Brugge waar hij zich tot taak genomen heeft via "waarnemen" en "sculpturale vor ming", getalenteerde jongeren te begeleiden in de richting van de pla stische kunsten. Daarnaast tracht hij zijn eigen kreatie-ervaring ook om te zetten in poëzie en hij is even eens druk bezig aan het samenstel len van een boek "waarin eigen beeldhouwkunst en poëzie even waardig dezelfde bezieling verte genwoordigen". Kunstwerk Het organiseren van een wedstrijd in de schoot van de sociaal-kulture le kring gaat uit van het gemeente bestuur. Hierbij heeft men de be doeling de kunst te stimuleren in de provincie maar ook om een kunst werk te verwerven dat kunstzinnig verantwoord is. Het gekozen werk krijgt dan een plaats in het patrimo nium van Lede zodat iedereen er desgevallend kan van genieten. Zo treft de gemeente een dubbelslag, enerzijds optreden als een soort mecenaat maar anderzijds krijgt men er heel wat voor in de plaats. Schepen A. De Croock was evenwel verrast door de talrijke inzendingen maar dit was dan ook een teken dat de rijkdom van de beeldhouwkunst groot mag genoemd worden. Elke uitgave van de prijs voor plastische kunsten toont aan dat er mensen bezig zijn met kreaties en "elk werk is een symbiose tussen gebruikte stoffen en de inventiviteit van de kunstenaar". De beeldhouwkunst heeft bepaalde raakvlakken met de bouwkunst wat er moet toe aanzet ten om de kunstwerken te gebrui ken in andere sektoren waarbij de techniek een essentiële rol speelt. Als zodanig bemerkte schepen De Croock dat "beeldhouwwerken meer dan een bescheiden plaats moeten krijgen en in die optiek werd de subsidie opgetrokken". Persprijs Voor de eerste keer werd ook een persprijs in het leven geroepen en het moet gezegd dat het er toch wat eigenaardig aan toe ging want de "persjury" was zeer eigenaardig sa mengesteld. Gelukkig heerst er een positieve kollegialiteit bij de plaat selijke persmensen die alle politie ke polemieken overschrijdt. Als dusdanig heerste er bij de aanvang enige onduidelijkheid omtrent de samenstelling van de jury maar dit betekende geen struikelblok voor de betrokkenen die zelf naar een oplossing zochten en ze ook von den. Ook voor de "persjury" was het moeilijk om uit te maken wie in aanmerking kwam om gelauwerd te worden aangezien het ruime aai bod dat op korte tijd moest bei deeld worden. Het is niet gem; lijk als men zich geconfrontt voelt met werken die getuigen vj vakmanschap enerzijds en fant anderzijds. Men koos voor zoektocht naar een werk dat "i verend" is en de keuze viel op keramiek van Peter Hantson aan zijn kunstwerk de titel "Oi biel voor begintoestand" meei zeer treffende titel trouwens een werk dat er op de grond zoi bijlag. De keuze werd echter gern; tiveerd in volgende zin: "Men het er de voorkeur aan gegeven de prr te laten gaan naar een pretentt loos, figuratief werk dat vooral coratief waardevol lijkt. Smaak* presenteert P. Hantson zijn skut tuur in de vorm van een flakkeren vlam met voor de hand liggen symboliek, zonder pathetische fektenjagerij". De enige kandidaat-laureaat uitLf de, Jer. Coppieters, kreeg wel vt belangstelling met zijn "Onderkn per" en zijn "Warknal" in wittleid gekleurd met oxides, maar ondani zijn kunstzinnige voorwerp moest hij zich hiermee tevredi stellen. Dit wijst er echter op dan jury zeer neutraal haar keuze maai en zeker geen voorkeur geeft at "lokale kunstenaars", een voa beeld dat evenzeer door de ande? mensen gedaan wordt die een kent moeten maken. Voor de kunslt. naars zelf is het bovendien een gek genheid om buiten hun eigen zen tentoon te stellen en zich ke: baar te maken buiten de grena van de eigen klokketoren. I J Erpe-Mere. Alhoewel Bandido van het Erpse jeugdhuis Dido volledig opnieuw is moeten beginnen na het wegtrekken van de oudere toneelspelers, kunnen zij met de nieuwe groep een kern vormen om de jaarlijkse toneelaktiviteit verder te zetten (jv) Na vijf jaar waren'de akteurs van het eerste uur het jeugdhuis ontgroeid en richtten zelf een toneelbond op zodat men op zeer korte tijd een beslissing moest nemen om al dan niet verder het toneelspel te beoe fenen. De meerderheid was er voor te vinden verder te doen en zelfs dit seizoen nog een produktie te bren gen wat voor gevolg had dat men maar over weinig repetitietijd be schikte. Toch hebben zij, in hun jeugdig enthoesiasme de zaak aan gedurfd met als resultaat dat zij vo rig weekend op de planken stonden na amper vier maanden voorberei ding zodat men deze mensen kre diet moet geven voor de toekomst voor wat hun optreden betreft. Men kan nauwelijks van hoogstaand to neelspel gewagen maar dit is nu ook weer de bedoeling niet van de jeugdhuisgroep die slechts de eigen generatie wil vermaken en wat wil brengen van eigen bodem en van eigen initiatief. Er was enorm veel belangstelling vanwege de jongeren in Dido zodat veel kandidaat-spelers zich aan meldden. Zo kon regisseur W. Lie vens, die vroeger in dit stuk meege speeld had, een keuze maken uit een ruim aanbod. Maar ook vroeger stond men voor hetzelfde dilemma en thans hoopt men het jeugdhuis- publiek te behagen ook al is de ak- kommodatie van Dido niet om naar huis van te schrijven. Maar het be langrijkste vindt men bij Dido, is dat men er in jeugdhuisverband speelt nadat de anderen, die er toch vijf jaar aktief waren, hen voor een vol dongen feit gesteld hebben. Het was echter niet erg moeilijk om een twintigtal mensen te vinden en de zaak verder te zetten. Vorig weekend heeft men moeten rekening houden met akteurs die zeer jong zijn en alle ervaring mis sen en bovendien niet de nodige voorbereiding hadden wat de plankvastheid niet ten goede kwam. Wat het inhoudelijk aspect van het stuk betreft, is het verhaal hetzelfde gebleven en is er alleen verandering doorgevoerd in de vormgeving. Door de auteur en de regisseur wer den eveneens bepaalde zaken ge schrapt om de zaak wat op te pep pen, heeft men herhalingen wegge laten die in de originele tekst lang dradigheid tot gevolg hadden. Zij gaven tevens een andere indeling van het podium zodat bepaalde ver anderingen soms wel merkbaar zul len zijn. De toneelgroep Bandido speelt evenwel steeds in functie van het jeugdhuis wat er op neerkomt dat de visie van het jeugdhuis moet be houden blijven en dit o.a. de nieu welingen een kans geven om zich op het toneel te ontplooien. Nu heeft men een totaal nieuwe ploeg aan het werk gezien in een blijspel dat vlotheid miste om de hierboven ge kende redenen. Spanning en afwis selende humor was er genoeg en het is een hele prestatie voor jonge mensen om met dergelijke midde len, die zeer beperkt zijn op alle vlakken, een dergelijk stuk op te voeren. We vernoemen de jeugdige akteurs dan ook in één adem voor hun geslaagde toneelprestaties: Sigr. Van den Berghe, Ann De Jae ger, Veerle Spiers, Bob Van Impe, Ivan D'Hoker, Geert Neckebroeck, Yves Tuytschaever, Ludw. De Ge- yter, Marie-Anne Parewijck, Leen Haustraete, Macht. D'Hondt, Sa rah Matthijs. JV Na ccn schuchtere poging vorig jaar nam Open Kring het initiatief om een kursus te organiseren waarbij men zowel kon leren schilderen als tekenen. Onder leiding van Paul Van Impe komen toekomstige kunstenaars reeds gedurende enkele weken samen om er het 'vak' te Ieren. De aktiviteit verloopt suksesvol want ongeveer twintig belangstellenden slaan wekelijks hun tenten op in het ontmoetingscentrum van Mere. Dit is trouwens het maksimum aantal toegelaten deelnemers om degelijke opleiding te geven. Het tekenen en schilderen zijn een hetzelfde initiatief in Mere te ver- kreatieve bezigheid die opvallend wezenlijken, dit met het gekende 'in de mode' is. Meer en meer tracht sukses want de organisatoren had- men de zenuwslopende momenten den blijkbaar niet zoveel deelne- af te wisselen met een rustige bezig- mers verwacht, heid. Niet iedereen heeft de aanleg Men voelt wel dat de mensen meer of verbeeldingskracht van een kun- en meer een rustige vrijetijdsbeste- stenaar maar in Open Kring tracht ding kiezen die zowel vorm als in- men een groep geïnteresseerden bij houd uitstraalt. Toch is het zo dat er elkaar te krijgen die zich willen be- verschillende"kunstenaars' bij zijn kwamen in het tekenen of schilde- die nog in het prille beginstadium ren, zij het dan ook met de bedoe- verkeren en aan wie bijgevolg ling om de stress tegen te gaan zon- werkelijk alles moet aangeleerd der daarom de artistieke neigingen worden. Wie deze initiatiekursus volgt doet het met de bedoeling om later zelfstandig wat te kunnen te kort te doen. Kunstige hobby Het is niet ongewoon dat Open Kring dit tema aangepakt heeft om schilderen maar vooraleer het zover is zal er nog meer dan één kursus nodig zijn. Toch droomt men er bij het jaarprogramma te vullen. Het Open Kring van om eens een schil- mttiattef .s gegroeid dank zij een derschooj 0 te richten. tekenkursus die gegeven werd door de KWB-afdeling van Burst die Eenvoudig eveneens door P. Van Impe gege- De kursisten worden alleszins niet ven werd. Deze laatste, tevens be- overstelpt met overdonderende stuurslid van Open Kring Mere teorieën maar met eenvoudige werd uiteraard aangespoord om praktijklessen. Ze mogen 'gemak- Op zondag 14 juni wordt in Aalst de traditionele Daensdag gevierd. Dit jaar krijgt die wel een heel biezonder kachet het Priester Daensfonds kreeg immers de Grammensprijs en die zal zondag tijdens een plechtig heid in het kultureel centrum De Werf worden overhandigd. kelijke' stillevens natekenen té een vaas, een masker en zelfsm skelet. Dit zijn de basisonderwerpen on later in expressieve zaken over ij gaan, maar dat is voor heel latei misschien na een paar kursusseni die zullen er nog komen want h< enthousiasme is groot, zowel t» nieuwkomers als bij gevorderde! 1 Er zitten trouwens heel wi 'beginnelingen' bij de groep ma; dit neemt niet weg dat ze met evei veel ijver het potlood hanterei voor sommigen een vlucht uit lx dagelijks snelle ritme, voor ander# een welgekomen tijdverdrijf en e« kans om wat ervaring op te doen oi dan later 'zelfstandig' wat op papie of doek te zetten. Deze kursus loopt nog tot aan vakantieperiode maar de huid» groep denkt nu al aan de volgend» en ze willen er beslist bij zijn ii september. 1 J1 De Daensdag van 14 juni wordt in gezet met een eucharistieviering in de dekanalc Sint-Martinuskerk om 10.00 uur. De rector van het Sint- Jozefscollege, pater Wim Van He- melrijck zal tijdens deze misviering een gelegenheidshomilie uitspre ken. Daarna gaat het in stoet naar het Daensmonument in de Molen straat, waar een bloemenhulde plaats heeft. Om 11.30 uur worden de genodigden verwacht in het kul tureel centrum De Werf waar naast de overhandiging van de Grammen sprijs aan het Priester Daensfonds, ook een forumgesprek over de Daensfilm op het programma staat. De regisseur van deze film en enke le akteurs zullen aanwezig zijn om uitvoerig over hun film te vertellen. De Grammensprijs werd in het le ven geroepen door het Grammens fonds dat al in 1937 werd opgericht om de taalaktie van Flor Grammens financieel te steunen. Het fonds kocht in 1975 het Flor Grammens geboortehuis aan en schonk het aan het toenmalig gemeentebestuur van Bcllem. Het huis werd ondertussen gerestaureerd om er een vaste ten toonstelling over het leven en werk van Grammens in onder te brengen. In 1977 fusioneerde Bellem met Aalter en in het huis werd, naar de wens van Grammens, het Historisch Museum van de Vlaamse Strijd op getrokken. Grammens bleef tot aan zijn dood op 28 maart 1985 in zijn geboortehuis wonen. Het Gram mensfonds verleent financiële steun aan Vlaamse verenigingen. In 1991 werd de Grammensprijs dan toegekend aan het Priester Daens fonds en die prijs wordt nu overhan digd op de Daensdag. In het weekend van 13 en 14 jut wordt de traditie van de koncerta in de aloude Sint-Jobkapel tc Aak verder gezet. Op zaterdag 13 juni brengen K< Bultynck, viool, en Louis van Paal, klavecimbel, een Bachki eert: sonates voor viool en obli| klavecimbel, naast solokomposil voor viool en klavecimbel afzont' lijk. Het koncert begint om 20J uur. Op zondag 14 juni verzorgt mannenkoor Pro Musica om lil uur een aperitiefkoncert. Het zii lente-, drink- en liefdesliederen de renaissance. Els Moeyersoo# speelt op dwarsfluit enkele into mezzi. Nadien wordt er in het tuit tje van de kapel een aperitief gtj schonken. De toegangsprijs voor elk kont bedraagt 150 fr. Studenten en plussers betalen 100 fr.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 10