Aalsterse biënnale 'Papier, beeld en basis' werd officieel opengesteld... Zomersalon in 't Hof te Puttens te Lede 14 - 12.6.1992 - De Voorpost Vooral de hedendaagse kunst komt in Aalst ruimschoots aan bod. Met het kultureel centrum De Werf heeft de stad de langverwachte kul- tuurtempel gekregen waarvan de programmatie elk jaar sterker wordt, gevestigde kunstgalerijen bouwden en ijzersterke internatio nale reputatie op en een aantal nieuwe zaken lijken heel wat te be loven voor de toekomst. Bovendien beschikt Aalst dan nog over het Ste delijk Museum Oud-Hospitaal, het Oud-Schepenhuis en crypte in het Belfort, die prachtige tentoonstel lingsruimten bieden. Het is dan ook niet te verwonderen dat al deze in dividuele verdiensten van stedelijke en partikuliere initiatieven gebun deld worden tot één groot Aalsters kunstevenement. Dat stad Aalst dit kan waarmaken werd vorig jaar reeds bewezen door de tentoonstel ling 'Tempels, sokkels en zuilen' die als een rode kunstdraad door de stad trok. Aalst staat wel. al bekend als een sociaal bewogen stad, stad van Prie ster Daens, stad van L.P. Boon. Op die manier zal ze weer in de belang stelling komen langs het medium film die in september de première brengt van 'Daens' van Dirk Im- pens, producer en Stijn Coninckx regisseur.. Daarnaast is Aalst ook dé karnavalstad bij uitstek. Dat de stad ook echter heel wat te bieden heeft als kunststad wil Aalst bewijzen met de biënnale Papier, beeld en basis' die op 6 juni officieel werd geopend. Genoemde tentoonstelling krijgt dus een bestendig karakter als biën nale. Het is dus de bedoeling om de twee jaar één kunstprojekt te orga niseren rond één tema: papier. Dat lijkt op het eerste zicht nogal ruim want uiteindelijk heeft elke kunste naar wel eens een tekening op pa pier gezet. Het is echter weJ de be doeling dat het materiaal papier zelf, oen essentiële rol krijgt in het kunstwerk. Zo zal de biënnale alle mogelijke aspekten van papiergebruik belich- De komende maand profileert Aalst zich duidelijk als een kunststad. Gedurende het voorbije weekend organiseerde het Festival van Vlaande ren er zijn nationale perskonferentie. 'Ter Vlieringhe' in Erembodegem opende zijn deuren voor Beeldspraak '92. BRT-3 plande zijn week van 'Muziek in de stad' en in het belfort werd de biënnale 'Papier, beeld en basis' bredere armslag gegeven op nationaal publicitair vlak tijdens een vooropening op vrijdagavond. De 27 kleurrijke reuze-affiches met hun mysterieuze boodschap werden op strategische punten aangebracht en vestigen de aandacht van de stadsbezoeker telkens weer op nieuw op het biënnalegebeuren. De affiche Mask Play' zou Levine zelfs specifiek voor Aalst als karnaval stad hebben ontworpen. De kunste naar verklaarde bij zijn talrijke voorgaande kontakten sterk onder de indruk te zijn gekomen van de Aalsterse mentaliteit. Dat de organisatoren mikken op een heel wat breder publiek dan alleen de plaatselijke bevolking is zonder meer duidelijk.Schepen van kuituur Gracienne Van Nieuwen- borgh verklaarde dan ook onom wonden dat het de bedoeling is van de naamAalst aan het begrip kunst te verbinden en zo het kultuurtoe- risme te bevorderen. Om die reden trouwens is de programmatie tij dens de vakantiemaanden gepland. Dat men hierbij wel over het stad- muurtje heeft gekeken in de rich ting van Gent en Jan Hoet is ook niet weg te cijferen. 'Misschien wordt Aalst niet onmid dellijk een tweede dokumenta, maar toch kan ik zeggen dat een vijftal van de door ons geselekteer- Illustrerende publikaties Zelfs de kataloog van de tentoon stelling stapt af van het klassieke koncept. Het is een map geworden waarin het gebeuren in drie hoofd stukken is opgesplitst. In een eerste deel brengt men een volledige his torische schets van de stad, de fi guur van Dirk Martens en de histo riek van het papier. Men refereert hierin vooral naar wat getoont wordt in het Oud-Schepenhuis van het Belfort. Het tweede deel behan delt de kunstenaars die in de centra le tentoonstelling van de stad zitten en in een derde deel gebeurt de voorstelling van de tentoonstellin gen in de partikuliere galerijen. Het hele gebeuren kent een doorlo pend verloop van 6 juni tot 20 sep tember. Een erg lange periode dus. Men heeft dan ook gezorgd voor akties die ten gepaste tijde de be langstelling kunnen heropenen. Zo zijn er de workshops van kunste naar Jo Bracke die de jongeren op een aktieve wijze bij het gebeuren wil betrekken. Er zullen regelmatig demonstraties van kunstdruktech nieken te bekijken vallen. Er zullen sessies worden georganiseerd waar op kunstenaars voor de ogen van Aalst. David Mach bouwde in een voor hem speciaal gereseneerde kamer in het museum Oud-Hospitaal een biezonder kunstwerk met tijdschriften. De stad zou de installatie behouden en wordt hiermee naast het Antwerps Muhja de enige instelling in ons land die een werk van deze Britse kunstenaar bezit ger Raveel en handige plattegrond waar men al de verschillende loka- ties van het kunstgebeuren kan te rugvinden. Jongeren en papier In het kader van de biënnale wordt ook een plaats gereserveerd voor jongeren die zelf aan de slag willen met papier. Niet alleen om er zelf iets kunstigs op aan te brengen, maar vooral om er achter te komen hoe deze grondstof in feite ontstaat. De hele reisweg wordt uit de doe ken gedaan: van het scheppen, het maken, het drogen en toepassen. Wie tussen 10 en 16 jaar oud is kan een op maat gesneden begeleiding krijgen, gekoördineerd door kun- stenaar Jo Bracke, die tevens een j van de deelnemers aan de tentoon- j stelling is. Na een educatieve rondleiding langs de verschillende tentoonstel- f lingsruimten wordt er gewerkt in een georganiseerd krea-atelier in I de Stedelijke Akademie voor Scho ne Kunsten aan de Oude Vismarkt I op 13,24,25,26 en 29 juni en op 3,1 5, 6 en 7 augustus of ip overle Alles kost 80 fr per deelnemer. Ini Karin De Schutter, tel. 05S 76.13.52. PH ten en dat van papierskulpturen over papierjuwelen tot alle mogelij ke procédés om papier te produce ren en alle vormen van bedrukken ervan. Hiermee legt de stad de di- rekte inhoudelijk link met de figuur van Dirk Martens, Aalstenaar en eerste drukker der Nederlanden. Ook wil men de tentoonstelling een Europees kachet geven, vandaar opnieuw verwijzend naar Dirk Mar tens, die als humanist, een Euro peaan avant la lettre was in rijkheid van denken. Begrijpelijk wordt aan die bekende Aalstenaar dan ook het historisch luik van de tentoonstel ling opgehangen. Leer kunst maar ook de stad kennen Een tweede optie die de organisato ren hebben genomen naar analogie van wat vorig jaar werd gepland, is het opentrekken van het gebeuren over verschillende lokaties, ver spreid in het stadscentrum. Op die manier leert men bij het bezoeken van de tentoonstelling als het ware ook de stad zelf kennen. Bij dat opzet passen ook de grote billboar daffiches van de hand van de Ierse Amerikaan, kunstenaar Les Levine. de kunstenaars ook voorkomen op de affiche van Jan Hoet', stelde de schepen. Aalst brengt dan ook een pleiade van kunstenaars met inter nationale faam uit diverse Europe se landen en uit eigen land. Er werd wel geen enkele Aalstenaar gekon- takteerd. De deelnemers moeten in de eerste plaats in het koncept pas sen en een geografische afkomst is hierbij wel te beperkt als maatstaf. Alle aangezochte kunstenaars ble ken zonder uitzondering bijzonder entoesiast over het idee. Roger Ra- veel, een bekende graficus en schil der van eigen bodem, was zelfs be reid om gratis een logo voor de ten toonstelling te ontwerpen. Ook alle folders, uitnodigingen, af fiches en dies meer omtrent het kunstprojekt uitgegeven, passen in het papierkoncept. Alles werd ge drukt op bruin, stevig recyclagepa- pier dat werd geleverd door het sponsorende bedrijf VPK Oude- gem en Erembodegem. De keuze hiervan werd bepaald door milieu overwegingen, maar ook door de artistieke schoonheid van deze pa piersoort. Aalst. De jonge kunstenaar Jo Bracke organizeert voor de jeugd workshops waarin zij a kt ie f betrokken wordt in de biennale 'Papier, beeld en basis' a het publiek een werk zullen ver vaardigen. Zo valt er ook voor de niet-ingewijden wal te beleven. Wie de hedendaagse kunst echt niet zo hoog in het vaandel draagt komt zeker ook aan zijn trekken in de bijdragen over papier en druktech nieken. In het kader van de ten toonstelling wordt ook een Euro pees symposium .rond het tema re stauratie en konservering van kunst op papier gehóuden. Onder leiding van professor Claire Van Dammc (RUG) zullen op een wetenschap pelijke wijze zowel kunstkenners, galeriehouders ais verzamelaars ge ïnformeerd worden over en gekon- fronteerd worden met deze bijzon der interessante problematiek. Dit dan in de tweede helft van augustus. Voor de praktische realisatie van het hele opzet liet schepen Van Nieuwenborgh zich bijstaan door hoofdarchivaris Karei Baert, on misbaar voor de historische omka dering en de toelichting bij Dirk Martensen Jan Denijs, verantwoor delijk voor de kunstprogrammatie in De Werf, kunstkenner én kenner van de budgettaire mogelijkheden en beperkingen van de stad. Een advieskommissie bestaande uit Piet Varoobaeys, Geert Vanderspeeten, August Hoviele, Hugo De Boom, Geertrui Ivens, Jean-Pierre Van Tieghem en Luc Lambrecht deed de selektie van de kunstenaars. Dal de gestarte Aalsterse biënnale een grote uitstraling zal kennen, ligt zo goed als vast. Daarvoor zorgen een dertigtal kunstenaars bestaan de uit klinkende namen, samenge bracht met jong ontluikend talent uit binnen- en buitenland. Een grootscheepse publiciteitscam pagne is op gang gebracht. BRTN- TV bracht reeds een becldaankon- diging op het scherm en in verschil lende horecabedrijven wordt ge bruik gemaakt van een voor deze gelegenheid speciaal gedrukte on derlegger in recyclagepapier waar het kunstgebeuren is op uiteenge zet, kompleet met het logo van Ro- Aalst Les Levins brengt met billboards niet alleen een kunstbeeld in de straat, maar brengt in de Werf een kleurrijke omkadering van experimenteel werk van de Vlaamse kunstenaar Jo Bracke (a) In galerij 't Hof te Puttens aan de Wichelsestraat 22-24 te Lede heeft van 12 juni tot 30 augustus een 'Zomersalon' plaats met werk van Noël Van Cauwenbergh (brons), Paul Van Pcteghem (etsen), Willy De Jaegher (olieverf), Carl Prevot (olieverf) en Regis Portier (olie verf). Het 'Zomersalon' is open vrij dag van 19.00 tot 22 uur, zaterdag, zondag en de feestdagen van 14.00 tot 22.00 uur. Noel Van Cauwenbergh begon pas op latere leeftijd met kunst. Maar de laatste tien jaar heeft hij zich gemanifesteerd in de voornaamste galerijen van ons land en is hij een vaste waarde geworden in de wereld van de moderne kunst. Zijn werk is verwand met dit van Roel D'Hacsc en Koenraed Tinei. Hij expozeerde al op meerdere plaatsen en behaal de verschillende prijzen en vermel dingen. Hij werd tot twee keer toe geselekteerd door de provincie Oost-Vlaanderen en werk van hem is in bezit van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. In 1989 verwezenlijkte hij een opdracht voor de Boelwerf in Temsc en vorig jaar maakte hij voor dezelfde op drachtgever een skulptuur voor prins Filip als aandenken aan de doop van de jumbo-ferry Prins Fi lip. Paul Van Peteghem is een etser die zijn tema's puurt uit de schoonheid van elke dag. Dat kunnen pittoreske hoekjes en kantjes zijn, maar even zeer gerimpelde en door de zon ge- j taande gezichten, een jong meisje of iemand die zowat alle watertjes heeft doorzwommen. Zijn werk j straalt een unieke sfeer uit. Werk van hem is in privaat bezit tot ver j buiten onze grenzen. Willy De Jaegher is een autodidact schilder die aanleunt bij de expres- I sionistische strekking. Hij blinkt uit door zijn warme kleurenschilde- rijen met steeds weerkomende kon- stanten sfeerscheppingen koloriet f weergeven van monumentale land- I schappen en menselijk raffinement. Hij expozeerde al individueel in ve- le Vlaamse steden en nam deel aan talrijke groepstentoonstellingen. Carl Prevot is iemand die door de kunst bezeten is. In zijn jonge jaren j was hij een meer dan bekend jazz pianist. Zijn werken zijn in te delen i in verschillende cycli. Prevot moet i het hebben van een biezonder fijne techniek die hem toelaat dauw- druppels op bloemen en planten ge- trouw weer te geven. Hij bouwt zijn i werk klassiek op en soms vindt men in zijn werk nog een beetje terug van zijn meer surrealistische periode. Aalst. De kunstbiënnale levert het bewijs dat met papier op zichzelf als vormmateriaal, opmerkelijke kunstwerken worden vervaardigd (a) Aalst. Vincent Quidousse (milieu-adviseur) en Pierre Macharis (gedelegeerd bestuurder) van VPK Oudegem-Erembodegem, leverden heel wat basismateri aal voor het speciale drukwerk en hel maken van bepaalde gelegenheidskunst werken (a)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 14