Benoit Bucqué rijdt per fiets naar Tirol en terug tocht van 2.616 km Lee-Ommegang is nog altijd een religieus begrip Eerdegemstraat in Baardegem officieel ingewandeld 4 - 12.6.1992 - De Voorpost Een gedroomd avontuur wordt werkelijkheid... Vervolg van blz. 1 Op 28 mei werd de trainingsmaand afgerond met al leen de route Fexhe-Dinant-Fexhe over een afstand van 205 km af te rijden. De 193 km op 30 mei afge draaid waren het voorlopige slot. ik heb het gevoel dat ik in de maand mei er de zweep een beetje te hard heb opgelegd, maar ik recupereer wel rap' omschreef Benoit. Er wor den nu verder toeristische folders ingekeken en kaarten nagepluisd. Een vierde van de reisweg is door Bucqué gekend maar het overige deel is hem alleen duidelijk langs folders, boeken en info-brochures. De Grossglocknerpas wat zijn eind doel is, heeft hij reeds gereden, maar dan met de wagen. 'Heel wat bergpassen zijn totaal onbekend voor mij, maar we zullen wel zien', vertelt Benoit, 'het moet toch een beetje avontuurlijk blijven'. Sommige plaatsen die Bucqué aan doet zijn om een of andere speciale reden gekozen. Zo wil hij zeker en vast de streek bezoeken waar het TV-feuilleton 'Schwarzwaldkliniek' opgenomen is. Zo wil hij ook het museum van Grafenhausen zien wat in het feuilleton de woning is van 'Dokter Brinckman', het zoge naamde 'Hüsli hauss'. In Schaffhau- sen wil hij zeker en vast de grootste waterval van Europa op de gevoeli ge plaat vastleggen. Overal neemt hij foto's en heeft ons beloofd een boeiende reportage mee te bren gen. Afspraak werd gemaakt om bij de terugkeer het hele beleefde ver haal van Benoit zelf te vernemen. Aalst-Grossglockner-Aalst2.616 km De voorbereidingen voor het waag stuk van Benoit Bucqué zijn bijna rond. Vorig jaar kocht hij een spe ciale 'rendoneurs-fiets' aan. Een zware investering want met bagage- zakken inbegrepen kostte het ding hem 64.000 fr. Hiermee kan 15 kg bagage meegevoerd worden, wat betekent dat Benoit buiten zijn per soonlijk gewicht nog een 30 kg meer de bergen zal moeten op sleuren. Op sponsoring moest Benoit niet rekenen, alleen voor wat kledij be treft, krijgt hij wel van het 'Brussels Huis' al wat hij nodig heeft, ook voor verschillende weersomstan digheden. Op zaterdag 20 en zondag 21 juli organiseert de wielerclub 'De Trekvogels' van Haaltert zijn jaar lijkse barbecue in de school op Kat- tem. Zondag 21 juli start Benoit dan ook van bij hem thuis en rijdt on middellijk na dat eetfestijn waarna hij door zijn maats zal worden uitge wuifd. De eerste dag wordt dan ook maar 60 km afgelegd tot Overijse, waar hij overnacht bij zijn schoon ouders. 's Anderendaags staat de grootste rit op het programma Overijse - Remich 226 km. Aan het station van Aarlen zal de 15 kg bagage aan de fiets worden bevestigd en vanaf dat ogenblik vervolgt Benoit de rest van de ongeveer drie weken durende tocht, gans alleen. Tot Rheinau 190 km. 's Anderendaags tot Titi- see 138 km. Waar hij telkens gaat overnachten zal hij uitzoeken ter plaatse. Geopteerd wordt voor het systeem Zimmer Frei en als dat niet lukt voor een klein hotelletje. Over Romanshorn (136 km) gaat het ver der over Klosters (140 km), Silandr (120 km), Dobbiaco 157 km) tot de Grossglockner Hochalpenstrasse (108 km). De terugweg gaat langs St.-Johann i/Tyrol (105 km) tot Rinn (105 km) waar hij Frau Bertha wil ontmoe ten, een dame die zij ook op hun vorige tocht hebben leren kennen en die hem op een bijzondere wijze zou verwelkomen. Verder over Diessen (138 km), Harburg (131 km), Igersheim (154 km), Budingen (150 km), Bad Ems (132 km), Alte- nahr (107 km), gaat het tot Hoei (187 km). Te Hoei zal de fiets wor den gestald in het station en wordt Benoit met de wagen naar Overijse gebracht. Nadien volgt de slottrip naar Haaltert (132 km). Bucqué blijft er uiterlijk kalm en rustig bij. 'Ik ben niet meer aan mijn proefstuk toe. Er staan nu wel drie bergpassen op het programma met hellingen tot 12% en meer maar dat zal wel lukken. Ik hoop wel op gun stige weersomstandigheden want ik heb wel een beetje schrik voor het feit dat men in het dal bij 20° soms vertrekt en je plots naar de top van een berg toe in koude regen en mist zou terecht komen. Dat werkt ge weldig verstrammend op de spieren en zou mij wel enkele dagen rust kosten. Hierdoor kan ik vooraf niet zeggen op welke datum ik juist zal terug zijn. Mijn vrouw zal wel elke dag met een telefoontje gerust ge steld worden en van mijn situatie op de hoogte gebracht worden' om schrijft Benoit. De redaktie van 'De Voorpost' van haar kant wenst Be noit Bucqué het allerbeste en hoopt volgende maand een boeiend ver- £m vier(je vun /ielgekozenparcours heeft Benoit reeds vroeger afgelegl slag van zijn avontuurlijke reis te 0fmet de wagen bezocht. Het overige deel van zijn avonturentocht is door hem kunnen meegeven. alleen gekend uil boeken en folders. Als fervente natuurliefhebber en avonluria P H. is dat voor hem geen probleem (a) Aalst. Benoit Bucqué onderneemt in zijn eentje een fietstocht van 2.616 km tot de Glossglocker en terug over een tijdsspanne van drie weken. Meer dan een avontuur a Eerdegemkermis in Baardegem werd in ere hersteld. Burgemeester De Maght was op de uitnodiging ingegaan om samen met de mensen van Baardegem, de Eerdegemstraat, die vernieuwd was, officieel in te wande len. Hiermee werd opnieuw de kermis van de Eerdegemwijk een officieel tintje gegeven. Reeds van voor de fusie waren de plannen klaar voor een vernieuwde Eerdegemstraat. Toen echter in 1978 de definitieve plannen werden bekend gemaakt, rees er heel wat verzet bij de betrokken bewoners. Onteigeningen voor de aanleg van een kleine autosnelweg konden ze missen. In 1983 werden de plannen, die on dertussen in de bergla waren ver dwenen, door het nieuwe bestuur opnieuw opgediept. De toenmalige schepen A. De Maght, gaf de op dracht de plannen te herwerken en te versoberen en daar waar moge lijk aan de wensen van de bewoners aan te passen. Op 25 januari 1991 konden uiteindelijk de werken van start gaan. Er werd een kompromis bereikt met de buurt en van de ge vreesde verhaalbelasting was geen sprake. Het resultaat is een lange rechte betonbaan van fietspad voorzien. Bij monde van Jef Schoonjans ddnkte de buurt burgemeester De Maght voor haar inzet maar drukte tegelijkertijd zijn zorg uit naar de veiligheid toe. Het is een feit dat de Eerdegemwijk heel wat jonge gezin nen telt met uiteraard opgroeiende kinderen. De nieuwe weg, zonder verbodsborden nodigt uit tot over dreven snelheid. Gumnar Van Wymeersch vroeg voor zich en zijn speelkameraadjes te overwegen of een verkeersdrem pel en snelheidsafremmende bloembakken hier geen oplossing kon bieden. In haar antwoord ver klaarde de burgemeester deze reali saties te overwegen. Zo zou het plaatsen van bloembakken door de stad zeker tot de mogelijkheden be horen, met dien verstande dat de bewoners van de Eerdegemstraat ze zelf zouden onderhouden. Er werd door de burgemeester ook op de verantwoordelijkheid van elke chauffeur gewezen. Uiteinde lijk ligt Eerdegem niet in het cen trum en zijn het vooral buurtbewo ners die van de nieuwe straat zullen gebruik maken. «Als iedereen zijn verantwoordelijkheid opneemt, is de helft van het probleem opgelost» verklaarde de burgemeester. Vervolg van p. 1 In Lede begon men on middellijk na de kerkvergadering reeds met de verkoop van medailles die ook 'tekenen' worden genoemd. Met bedevaartvaantjes wachtte men tot rond 1510. De gebruikte materie verschilde van periode tot periode of naar gelang het voor werp. Met dit devotiegebruik is men tot op onze dagen doorgegaan en ter gelegenheid van het vijfhon derdjarig jubileum, werd in 1914 een grote herinneringsmedaille ge slagen met op de voorzijde het beeld van de 'Nood Gods' en de inscriptie 'O Zoete Nood Gods BVO'. Op de voorzijde was een her innering aan dit jubileum aange bracht: 'Gedenkenis der Kroningen Jubelfeesten van OL Vrouw van VII Weeën van Lede 1414-1914'. Thans is men bijna een eeuw verder en men verkoopt nog steeds een medaille, rond van vorm met op de voorkant de beeltenis van de 'Nood Gods' wat randschrift draagt: 'Mi- rakuleus beeld van OL Vrouw van Lede'. De achterkant verbeeldt het H. Hart van Jezus. Huidige devotie De Mariale processie van Lede blijft nog altijd het hoogtepunt van de noveen en elk jaar opnieuw komt de grote massa nog altijd opdagen, niet alleen als kijklustige maar als bedevaarder langs de kapellen van de ommegang. Het is een evocatie waarbij geschiedenis en heden daagse religie een kompromis ge sloten hebben: de processie van Le de kan bijna als een levende bijbel beschouwd worden en ze begint met het verhaal van het Mariabeeld dat begin van de vijftiende eeuw in Le de aankwam. De processie zelf wordt kunstzinniger begeleid en ge regisseerd tot een betere en expres- Met de Moorselse Fanfare op kop werd er dan gewandeld van het ou de station tot aan de feestweide, waarmee de kermis kon beginnen. Naar loflijke Vlaamse gewoonte wordt samenhorigheid betekend door de voeten onder de tafel te schuiven en samen het glas tc hef fen. P.H. doet de zeven kapelletjes van de ommegang aan. Daags nadien wordt het zeer druk voor de Leedse geestelijkheid want er worden tal rijke missen opgedragen voor groe pen bedevaarders die zich op de afgesproken uren aanmelden. Zon dag 14 juni staat in het teken van de auto-ommegang die in de Hoog straat vertrekt tot aan de Grote Ka pel waar een eucharistieviering in open lucht opgedragen wordt. Hier worden dan de auto's gezegend met de reliek van OL Vrouw. Tijdens deze noveen komen bede vaarders van overal in de omgeving en negen dagen lang ziet men ze in groepjes langs de straten gaan met de rozenkrans in de hand. Als men in deze periode in Lede langs de ommegang wandelt dan zou men niet zeggen dat de devotie afneemt Trouwens als men de aktiviteiten van de tweede zondag meemaakt moet men toegeven dat geloof en traditie hier nog niet uitgeroeid zijn. 's Morgens worden op zondag 21 juni verschillende missen opge dragen in de dekanale kerk en dit speciaal voor ruiterverenigingen. Het noveen van OL Vrouw van Ze ven Weeën wordt dan afgesloten met de processie die om 15 uur start. JV sieve vormgeving. Een nieuwe tint maar volgens de verhalen van de bijbel en de Leedse overlevering. Ook al staat de Mariaverering cen traal dan wordt zeker Sint-Maarten niet vergeten als beschermheilige van de parochie. Hij krijgt de laatste jaren de aandacht als figuur voor de kindervriend. Toch legt men de na druk bij de groepen die hun geloof belijden in Maria waardoor de loka le beschermheilige toch in de scha duw gesteld wordt. Het blijft als dusdanig een verering van de 'Nood Gods' die aan de bedevaarders uit komst moet bieden, hulp verlenen en hen beschermen voor alle onheil dat een mens in deze wereld te ver wachten heeft. In de processie wordt een gedeelte van de Gewijde Geschiedenis uitge beeld waarbij het alle luister geniet die ze verdient. In Lede houdt men het sereen zonder overdreven 'modern' te willen doen. Met de sacrale gedeelten blijft men bij een devotie die de mensen aanspreekt en blijft het geheel een aantrekkelij ke evocatie die het godsdienstig le ven moet ten goede komen. Samen met de akteurs uit de proces sie zal Lede opnieuw overspoeld worden door een paar honderd rui ters en enkele tientallen gespannen die de folkloristische stoet voor de zoveelste keer een lokaal Leeds tin tje moeten bezorgen. Bedevaart Het noveen wordt traditioneel inge zet op de vrijdag na Pinksteren zo dat dit jaar op 12 juni honderden bedevaarders naar Lede zullen ko men om er in een serene sfeer bid dend langs de kapellen te wandelen. Talrijke groeperingen uit de omge ving hebben reeds hun dag bepaald dat zij gezamclijk de ommegang van Lede zullen meemaken langs de ze ven smarten die het lijden van Ma ria simbolisercn, van de eerste smart met de ontmoeting tussen Maria en Simeon tot de zevende smart waar de begrafenis van Kris- tus uitgebeeld wordt. Op de eerste vrijdag komt men om 21 u samen in de kerk voor de tradi tionele kaarskensprocessie waar mee men in feite de ommegang in zet. De talloze deelnemers - het aantal stijgt praktisch elk jaar - zul- len vergezeld worden door het Lede. De vermaarde ommegangvan Lede leidt langs de Grote Kapel waar wei beeld van de Nood Gods en men ^an verpozen. Het is één van de oudste kapellen van de verre omgeving (jvj

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 4