Veelkoppige draak Boon niet onder één hoedje te vangen Autobus ramt wachthokje zeven gewonden Wü UmBGRaen Weekblad inder- iriue- Scheldestreek Met Radio 3 op zoek naar de bronnen van Boon Voor wie iets beter zoekt De Voorpost Ben Cami, Marcel Wauters, Dolf Boel: allemaal stof voor Boonboe ken. Anny De Vijlder, ooit bloemenfee van Aalst, vertelde hoe zij als 14-ja- rige via mama's boekenkast met het werk van Boon kennismaakte. Het was een openbaring. Door listen en lagen maakten zij en haar vriendin persoonlijk kennis met de door hen bewonderde schrijver. «Het was echter een koude douche toen we hem voor het eerst écht zagen» ver telt ze. «Maar de bewondering voor de schrijver is gebleven en de be wondering voor Boon als mens is steeds groter geworden In zijn dagelijkse stukjes in de krant vond zij als het ware het dagboek van haar jeugd. Ze vond dat plezie rig en verrijkend. In «Het nieuwe onkruid» figureert zij als Betty, een van «de jonge heksen» zoals hij die meisjes typeerde. Betty was «een lief kindje dat graag in de belang stelling stond, dat zich graag door anderen liet bewonderen en de be dwelming van het applaus wou ge nieten» (p. 58). En hij besluit het hoofdstuk Betty: «Ik had ze lief, deze jonge roofdie ren, deze jonge speelse wilde kat ten, die met een wreed klepperen van de muil een vogeltje kunnen bespringen. Ze konden er ook niet aan verhelpen dat ze zo waren. Nie mand kan daar tenslotte aan verhel pen, dat hij is zoals hij is.» (p, 72-73) Wij zijn inderdaad zoals wij zijn: oudere mannen die de uitdagende spelletjes van die mooie, jonge poe zen vertederd en af en toe nog met een vonkje begeerte bekijken. Dat was één van die dingen die wij uit de al met al twee leuke panelge- sprekken leerden: de wrijving tus sen werkelijkheid en verdichtsel op heffen Emancipatorisch postmodernist De innemende Nederlandse pro fessor Theo D'haen opende maan dag de reeks lezingen over de Bron nen van Boon. Hij had vooral aandacht voor de historische bronnen die Boon aan boorde en waaruit wat hij noemde de Aalsterse Trilologie «Pieter Daens - De Zwarte Hand - Het jaar 1901» ontstond, naast uiteraard «Het Geuzenboek». Daarbij komt sterk tot uiting dat hij die bronnen zeer eigengereid gebruikt, hij schrijft zijn eigen geschiedenis, her-schrijft die waar hij dat nodig acht. «Boon schrijft altijd over Boon» zoals Theo D'haen het for muleerde. Dan volgt een hoofdstuk over de diverse facetten van het post-mode- rnisme. Dit is echter voer voor spe cialisten, «een veelkoppig monster» zegt D'haen zelf. Dus laten wij het teoretisch hoofd stuk over post-modernisme hier rusten en beperken ons tot de ru briek waarin Louis-Paul Boon wordt ondergebracht. «Boon neemt het standpunt in van gemarginaliseerde groepen, waar mee hij zich expliciet identificeert» en behoort daardoor volgens D'haen tot de emancipatorische post-modernisten. Lees door op p. 4 Hoogstraat 28 Aalst Tel. 053/21.23.22 Huwelijkslijsten Porselein geschenken Meubelen en decoratie HBHBaaaBHHHaHHBnMBaMHaasnMaBBHMnanHnuBHnnr/aB Aalst. Bij hel nemen van de bocht ramde het achterste gedeelte van de lijnbus het wachthokje op de stoep dat als een kaartenhuisje in elkaar werd geduwd (a) Aalst. Zeven wachtende reizigers werden door brokstukken van het ingestuikte wachthuisje gewond (a) Maandagnamiddag, rond 16 uur vertrok op het Stationsplein van Aalst een geleide bus van de lijn Brussel-Aalst, bestuurd door Gilbert Jacob uit Aalst. Toen de bus de bocht naar links nam, ramde zij met het achterste gedeelte van het voertuig een wachthokje op de stoep. In het wachthokje stonden verschillende reizigers te wachten. Zij werden bedolven onder een vracht brokstukken en glas. De ravage was groot. De brandweer was met ziekenwagens en een ontzettingswagen vlug ter plaatse. De artsen van twee medische-urgentie-teams verstrekten onmiddellijk de eerste zorgen na dat de slachtoffers vanonder de brokstukken waren vandaan gehaald. Juliette De Vos (67), haar dochter Christiane Segers uit Erembode- gem, het echtpaar Louis Corthals (64) - Celestine Buggenhout (65) uit Affligem raakten zwaar gewond. Jeroen Van Laeken (11) uit Erembodegem, Kristine Provoost (12) uit Affligem en Suzachau Wong-Tonguit Affligem, liepen vooral snijwonden op van weggeslingerd glas. De verschillende slachtoffers werden onmiddellijk overgebracht naar het ASZ en het O.L.Vrouwziekenhuis. P.H. VRIJDAG 3 JULI 1992 45e JAARGANG NR.27 :_50 F Aalst. Radio 3 was in Aalst op zoek naar 'De bronnen van BoonDe lezingen werden dooreen belangstellend publiek gevolgd (a) De kuiturele BRT-zender Radio 3 toog een week lang ijverig op zoek naar de bronnen van Louis-Paul Boon. In het Keizershof Hotel kwam men uiteindelijk tot de konklusie dat die sakkerse Boon eigenlijk een veelkoppige draak was, die zich gretig aan vele bronnen laafde. Het liefst van al stak hij echter met alles en iedereen de draak, vooral met zichzelf. «Boon was niet onder één hoedje te vangen» zei Kris Humbeeck tijdens zijn lezing terecht. Een verslag van wat zeven dagen lang uit de hoed kwam. Aalst. Bart Van Egeren die sprak over 'Eens op een mooie avond' dat in september postuum verschijnt; in 'gesprek met Mon Detrez van Radio 3 (a) Niet veel te rapen De week begon op zondagmorgen om 10 uur met een panelgesprek. Onder deskundige leiding van mo derator Julien Weverbergh bogen eminent Boomkenner Herwig Leus, schrijver-dichter Marcel Wauters, kunstschilder Walter Schelfhout, dichter Willie Verhegge en galerij houder-drukker Luc Drieghe zich over het onderwerp «Louis-Paul Boon als kunstmentor». Er waren een dertigtal belangstel lenden komen opdagen, pers en le den van het schepenkollege lieten echter verstek gaan. Onder de spots van het cleane ver gaderzaaltje van het chique hotel was het bloedheet, maar de leuke anekdootjes over Boontje klater den als verfrissende bronnetjes over onze hoofden F.r werd een boom opgezet over Boon's betrokkenheid bij het lite raire tijdschrift «Tijd en Mens» («de start van de modernistische poëzie en -proza in Vlaanderen»), bij de kunstgalerijen «Celbeton» in Dendermonde, «Drieghe» in Wet- teren, «Papadoc» in Berlare en «Trio» in Gent en tijdens zijn laats te levensjaren bij Honest Arts Mo vement (H.A.M.). Uit de gedachtenwisselingen bleek ook dat Boon ooit heel wat kunste naars heeft ingeleid waarover later nog weinig werd gehoord. Maar Louis kon gewoon niet weigeren als men hem iets vroeg. Op Weverbergh's vraag of Aalst een inspirerende stad was op kultureel gebied antwoordde Leus dat in Aalst voor Boon niet veel te rapen viel Koude douche 's Namiddags nam Leus dan zelf de leiding van het gesprek. Wever bergh en Marcel Wauters waren er ook nog, nu bijgestaan door de da mes Lucette De Wit en Anny De Vijlder, allebei «inspiratiebron nen» van Boontje, want daarover zou het gaan. Weer ongeveer hetzelfde aantal toehoorders, echter weer geen persmensen of overheidspersonen. Het begon al veelbelovend met een schitterende zinsnede van Leus: «het spanningsveld tussen realiteit en fiktie werd door de auteur gefil terd», waardoor het voor iedereen meteen duidelijk werd dat er in Aalst tegenwoordig toch al wat meer te rapen valt op kultureel vlak dan in de tijd van ons arme Boon tje Daarna kwam het anekdotenmo- lentje weer gezapig op gang. Om ons geheugen op te frissen vertelde Marcel Wauters nog eens hetzelfde als 's morgens, doch de brave man heeft dan ook al duizend keer het zelfde moeten vertellen De mooie Lucette (Kapellekes- baan) vertelde over de zaterdagse bezoekavonden, vanaf 1945, ten huize van Boon, samen met haar toenmalige echtgenoot, de dichter

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 1