Veelkoppige draak Boon
niet onder één hoedje te vangen
Vanessa Van Poucke: New Model Today Belgium 1992
«Aalsterse Gids» verschijnt
niet meer
Cocktail Louis-Paul Boon
4 - 3-7.1992 - De Voorpost
Vervolg van p. 1
In het werk van Boon wordt de
maatschappij voortdurend opnieuw
in vraag gesteld, hij herschrijft de
geschiedenis omdat «taal het instru
ment van de machthebbers is» en zij
die geschiedenis vervalsen.
In zijn «anti»-romans speelt Boon
een spel met zijn personages en
steekt de draak met de lezers en
zichzelf.
In zijn «Geuzenboek» en de Aal-
sterse Trilogie is Boon te vergelij
ken met de Uruguayaanse schrijver
Eduardo Galeano. Citeren we even
uit de inleiding van zijn monumen
tale driedelige epos «Kroniek van
het vuur», de 5 eeuwen geschiede
nis van Latijns-Amerika:
De geschiedenislessen waren
als bezoeken aan het wassenbeel
denmuseum of aan het dodenrijk.
Hel verleden was stil, hol, stom. De
leraren onderwezen ons het verle
den opdat wij ons, met leeggemaakt
bewustzijn, zouden neerleggen bij
het heden niet om de geschiedenis
te maken, die was al gemaakt, maar
om ze te accepteren. De arme ge
schiedenis had opgehouden te
ademen: verraden in de academi
sche teksten, verminkt in de lesloka
len, verzwegen in de voordrachten
over gewichtige gebeurtenissen,
was zij opgesloten in de musea en
met bloemkransen begraven onder
het brons van de beelden en het
marmer van de monumenten.»
En hij besluit:
«Ik wilde geen objectief boek schrij
ven. Ik zou het ook niet kunnen.
Mijn versie van de geschiedenis is
verre van neutraal. Niet in staat tot
afstand kies ik partij: ik beken het
en het berouwt mij niet. Maar ieder
fragment van dit rijkgeschakeerde
mozaïek berust op een hechte basis
van documenten. Alles wat ik hier
vertel is gebeurd, al vertel ik het op
mijn manier.»
Precies zo moet Boon altijd gedacht
hebben en dertien jaar na zijn dood
lééft zijn werk meer dan ooit en wint
het iedere dag nog aan betekenis.
Even nog bij monde van prof.
D'haen, Hugo Bousset citeren:
«Ironie: door uitgesproken Vlaams
(Aalsters - ct) te zijn, past Boon
juist beter in de meest geavanceer
de Europese en zelfs mondiale lite
ratuur».
25 mensen, waaronder stadsarchi-
varis-konservator Karei Baert,
woonden de lezing bij.
Als fervent luisteraar van Radio 3
hadden wij er het genoegen nader
kennis te maken met de program
mamakers Jean-Pierre Rondas en
Mon Detrez en producer Wilfried
Westerlinck. Onze kulturele zender
hééft er een nog sympatieker ge
zicht door gekregen.
En waarschijnlijk komt er nog een
vervolg op de eerste, in alle opzich
ten geslaagde «Radio 3 in de Stad
Aalst». Dit even terzijde.
Het monster van den ijzerenweg
Terug naar de bronnen van ons
Boontje.
Ditmaal met Kris Humbeeck, een
jonge en entousiaste medewerker
van het «Louis-Paul Boon Doku-
mentatiecentrum», die in het 0-
nummer van het tijdschrift van dit
Centrum, «De Kantieke School
meester» een uitgebreide studie
schreef over «De Paradijsvogel».
En nog heel wat in petto heeft.
Dinsdag had hij het over het «ferro-
viair perspektief» in Boon's werk,
anders gezegd over «alles wat be
hoort tot het monster van den ijze
renweg».
«Via de trein Boon op het spoor
komen» noemde Humbeeck het.
«De tegendraadse Boon was de iro
nie zelve en doorzijn veelzijdigheid
niet onder één hoedje te vangen» zo
zouden wij deze lezing gedeeltelijk
kunnen samenvatten. Want Kris
Humbeeck had héél veel te vertel
len en dus werd het een boeiende
reis, zij het in sneltreinvaart. «Ik
had maar veertig minuten» vertelde
hij ons na afloop van dit boeiend
referaat.
«De meer dan gewoon gevoelige
dichter van het gekwetste hart» uit
de dertiger jaren was ook een man
die sterk geïmpressioneerd was
door de omwenteling die de stoom
machine had teweeggebracht. Hij
was bang voor de negatieve gevol
gen die de zogenaamde «vooruit
gang» voor de gewone mens zou
hebben, het demonische van de ma
chine, dat de mens zou vernietigen.
Apocalyps en Menscheitsdamme-
rung zijn niet ver weg.
Maar wij bleven met schrijfkramp
achter en onvoldoende notities,
maar met de belofte dat wij eerlang
de tekst van Humbeeck in onze
brievenbus zouden horen vallen.
Wordt dus hopelijk binnenkort ver
volgd, want dat loont beslist de
moeite.
«Eerste klas» zoals Jean-Pierre
Rondas het na afloop van het dave
rend ijzerenweghoofdstuk gevat
noemde.
Vragen
«Was Boon een miserabilist een
cynicus een ontluisteraar een
historisch schrijver dat vroeg
dr. Frans-Jos Verdoodt zich tijdens
zijn lezing over het boek «Pieter
Daens» af en eens te meer komt hier
het multifunktionele van Boon's
oeuvre aan de oppervlakte.
Schreef hij psychologische, eroti
sche of sleutelromans
Altijd weer staan wij klaar om over
al op iedereen een etiket te kleven.
Nochtans komt de herkenbaarheid
van Louis-Paul Boon overal tot ui
ting. Achter alles zoekt men echter
naar verborgen bedoelingen, ver
wijzingen, symboliekde boeken
van Boontje worden klinisch ont
leed en er worden massa's geleerde
theorieën over gespuid.
Het gevaar bestaat, dat zijn hele
literaire werk op den duur kapot
wordt getheoretiseerd en dat kan
toch niet de bedoeling zijn.
Radio 3 bracht met «De bronnen
van Boon» de aparte figuur die de
Aalsterse schrijver altijd is geweest
en nog steeds is, opnieuw in de me
diabelangstelling. Radio is in feite
op intellektueel niveau het belang
rijkste medium, omdat mensen die
luisteren, ook nadenken over wat ze
hebben gehoord en er zich vragen
over stellen. En «De bronnen van
Boon» hebben heel wat vragen op
geroepen. In een volgende bijdrage
hebben wij het over de overige le
zingen, waarop ook Radio 3 eerlang
ook zal terugkomen.
Intussen blijft één ding zeker: Boon
is nog lang niet dood. In september
ontleedt het nummer 1 van «De
Kantieke Schoolmeester», «De Ka-
pellekesbaan» en «Zomer te Ter-
muren», verschijnt postuum nog
een boek van Boon «Eens, op een
mooie avond» en komt ook de film
«Pieter Daens» in roulatie
«Aalst hééft iets» zei Jean-Pierre in
zijn afrondende radio-uitzending
van het Boon-projekt.
Zo horen we het ook eens van een
ander.
Cyriel Temmerman
Heet van de naald op zaterdag 4 juli 1992 om 19.30 u. stelt Michel
Alderson in de zaal 't Kapittel. Priester Daensplcin 2 (rechtover
St.-Martinuskerk in Aalst de Cocktail Louis-Paul Boon voor.
Cheers What's next
V
Gestart in 1987 in Italië werd Aalst voor de derde maal uitgekozen, om de op situaties van het ogenblik.
Belgische New Model Today te verkiezen. Dit jaar boden zich 165 kandida- Spring-in-'t-veld' Sam Gooris
ten aan, die door preselecties werden teruggebracht tot 30 finalisten, bracht de 'shwing' er in en werkte
waaruit vorige zondagnacht Vanessa Van Poucke uit de Molenwijk 5 te aanstekelijk op de kandidaten, die
Belsele als laureate werd verkozen. Samen met haar zullen ook nog vijf enthousiast meedansten. Leyers,
andere schoonheden mee uitgenodigd worden naar Italië. Het betreft Michiels en Soulsister veroverden
Liesbeth Nijs uit Hoogstraten, Carine Abaté uit Ans-Luik, Singrid Pillen het podium met hun hele hebben en
uit Liedekerke. Marlies Thomasson uit Welle en Els Gruwez uit Heestert. houwen en brachten een prachtige
life-show terwijl de kandidaten met
Vorige dinsdag kreeg Vanessa Van spelbreker. In elk geval, de afwezi- spanning de beslissing van de jury
Poucke haar diploma kinderver- gen hadden ongelijk. achter de coulissen afwachtten,
zorgster-peuterleidster in het Sint- Van de dertig opgeroepen finalis-
Carolusinstituut te Sint-Niklaas. ten presenteerden er zich 29 op het Presentator Chris Bruyninckx wist
Op 10 juni werd zij 19 en verklaart podium één kandidate moest met samen met Katrien De Cock-Belgi-
er steeds van gedroomd te hebben pijn in het hart wegens ziekte ver- sche finaliste 1991 - het geheel vlot
van mannequin of fotomodel te stek geven. De jury was dit jaar sa- aan mekaar te babbelen. Het werd
worden. Daarom nam zij dit jaar, na
verkozen te zijn als miss ticnager,
deel aan de wedstrijd New Model
Today Vanessa is blijkbaar een na
tuurtalent. Zij kreeg geen enkele
bijzondere opleiding om een of an
der prestatiewerk in de modewe
reld te verrichten en toch wist ze
zich te ontpoppen als een manne
quin of fotomodel in spé. 'Eerst
moet ik nog twee dagen naar de
school. Een opdracht als kinderver
zorgster zou ik zeker met veel inzet
willen opnemen maar de verkiezing
van vandaag opent voor mij wel
nieuwe perspectieven. Na de op
dracht in Italië ben ik vast van plan
mijn talenkennis uit te breiden en
mij toe te leggen op de studie van
Frans, Engels en Spaans. Ik voel mij
hiertoe verplicht en vind het bijzon
der belangrijk om de hopelijk gebo- Aalst. Vanessa Van Poucke uit Belsele werd in de Aalsterse Keizershallen
den kansen te kunnen benutten' gekroond tot New Model Today Belgium van 1992 (a)
verklaarde Vanessa Van Poucke.
De Aalsterse Keizershalle werd het mengesteld uit overwegend verte- een wervelend en denderend geheel
kader van de Nationale Finale New genwoordigers van de sponsors van met stijl en allure. 'Een onvergete-
Model Today '92. Ronkende namen de wedstrijd naast vertegenwoordi- lijke belevenis. Men moet het eens
als Leyers, Michiels en Soulsister ging van de pers. Tijdens de'koreo- meemaken!' verklaarde een deel-
samen met Sam Gooris hadden grafische nummers' al dan niet in neemster die niet behoorde tot de
blijkbaar niet de grote massa kun- badpak, kregen de kandidaten gele- eindselektie. De dertig finalisten
nen aanspreken of speelde het on- genheid te tonen dat ze zich spon- kwamen zo wat uit alle streken van
gelooflijk warme weer een beetje taan konden bewegen en inspelen ons land: 2 uit het Brusselse, 2 uit
Brabant, 4 uit Oost-Vlaanderen, 2
uit Aalst, 3 uit West-Vlaanderen, 3
uit Antwerpen, 5 uit de Limburg en
7 Franstaligen van wie 4 uit Charle
roi en 3 uit Luik.
Naast de reeds zes genoemde meis
jes die een gratis verblijf in Italië
wordt aangeboden werden Elke
Van Der Straeten uit Gent, Veerle
Pappaert uit Lennik. Angelique
Cromaer uit Gent en Isabellc Des-
mul uit Brussel tot de lüeindfinalis-
ten gekozen. Zij werden naast bloe
men overladen met geschenkenche-
ques van de sponsorende firma's.
Laureate Vanessa Van Poucke be
schikt, naast haar spontaan talent
en fijne persoonlijkheid, duidelijk
ook over alle fysische kenmerken
die een aktieve stap in de modewe
reld mogelijk maken. Zij meet
lm72, heeft lendenomvang 58 cm.,
heupen 85, borstomvang81, bruine
ogen en donker bruine lange haren.
Haar kledingmaat is 36/38 en ze
draagt schoenen maat 38. Samen
met New Models uit 63 verschillen
de landen zal zij in september in
Italië haar titel moeten verdedigen.
Eind septembcrzal alles kunnen ge
volgd worden op de RAI-televisie.
Een week naar de Bahama's voor
TV-opnames voor de RAI zijn ook
al voor Vanessa geprogrammeerd.
Het staat nu al vast dat New Model
Vanessa in Italië kontakten zal kun
nen leggen met de gerenomeerde
wereldmodezaak Why Not van Vit-
torio Zeviani. Het ziet er dus naar
uit dat hieruit voortvloeiende mo
gelijke contracten zeker tot de mo
gelijkheden behoren.
'Ik heb vorig jaar veel ervaring op
gedaan. De deelname in Italië was
een onvergetelijke ervaring maar
tegelijkertijd heb ik ervaren dat de
modellenwereld een harde wereld
is. Niet alles is glamour, glitter en
plezier. Er moet hard gewerkt wor
den echter niet ten koste van de
persoonlijkheid' evalueerde laurea
te '91, Katrien De Cock. Met deze
wijsheid op zak wensen wij hierbij
Vanessa Van Poucke bijzonder veel
sukses in Italië.
P.H.
Aalst. Presentator Chris Broyninckx praatte samen met Katnen L)e Lock,
Belgische finaliste van vorig jaar, het Itele gebeuren vlot aan elkaar a
Aalst. Even uitblazen na het New Model Today feest a
Iedere eerste dag van de maand worden er
in Luik wandelingen doorheen de stad ge-
organizcerd. Ze vertrekken om 14.00 uur
aan liet WV kantoor, Féronslrée 92 te
4000 Luik. Voor meer informatie 0411
22.24.56.
Tot 21 september heeft in het Provinciaal
Museum voor Moderne Kunst aan de Ro
mestraat II te Oostende een tentoonstel-
ling 'Modernism in Painting, tien jaar
Aalst. Sant Gooris wist de dertig finalisten te begeesteren om hun beste beentje schilderkunst in Vlaanderen en The Mu-
voor te zenen In I seum Wa,chPlaa"
Bijna tien jaar na het eerste verschijnen en 95 nummers later, stopt de Aalsterse Gids met verschijnen. Het
gratis huis-aan-huis in Groot-Aalst bedeeld advertentieblad verwierf in die jaren de reputatie het niet-alle-
daagsc gezicht van Aalst te tonen. Uitgebreide reportages, kritische artikelen, interviews, sportverhalen,
schitterende foto's en graag gelezen rubrieken maakten van het blad een ongewoon advertentieblad, ook al
omdat de regel gehuldigd werd dat de helft van de pagina's aan rcdaktioncle bijdragen besteed werd.
De uitgever en medewerkers stoppen ermee om in schoonheid te kunnen eindigen. Er is moed voor nodig
een goed produkt uit de markt te nemen. Nu kon het echter nog omdat de Aalsterse Gids over een gezonde
financiële basis beschikt. Een dalende advertentiemarkt, een steeds grotere druk op de vele medewerkers,
een gebrek aan tijd bij anderen, maakte de beslissing ermee te stoppen misschien wat eenvoudiger... tot spijt
van velen en tot vreugde van enkelen.
De Aalsterse Gids dankt de vele trouwe adverteerders, die dit advertentieblad verkozen omdat hel iets apart
was en iets apart had: eerlijkheid, openheid, opkomen voor maatschappelijk gedragen waarden, pluralis
tisch. Advertenties verdrongen mekaar niet en kwamen tot hun recht, de rcdaktionele bijdragen gaven adem
aan de lay-out.
De Onafhankelijke Mediamaatschappij Aalst c.v. sluit echter niet uit dat in de toekomst andere initiatieven
worden ontwikkeld.