Mooie tweede festivalweek glansloos besloten
De Voorpost
Basiliek Baasrode,
nieuw kunstinitiatief
Jan Merckx overleden
Ernest Gorus expozeert
opnieuw in Vlassenbroek
HEBT U EEN
HUIS TE KOOP
16 - 14.8.1992 - De Voorpost
29ste Festival Musica Antiqua Brugge
Het werk van een koncertorgani sa-
tor is niet altijd gemakkelijk! Hij
programmeert, uiteraard binnen de
grenzen van zijn budget, mooie en/
of verrassende werken en kontrak-
teert, ook weer binnen zijn budget,
goede en/of verrassende -'nieuwe'
solisten en ensembles. Maar eens
dit gebeurd is, moet ook hij vol ver
wachting en hoop afwachten wat
het koncert worden zal: verrassend
goed, verwacht mooi, lichtjes tegen
vallend of een komplete sof. Nie
mand - ook de beste programmator
niet - weet vooraf met komplete
zekerheid dat zijn koncert een top
per zal worden. Sommige uitvoer
ders slagen erin minder bekende
werken of 'doordeweekse' kompo
sities tot een belevenis te maken;
anderen lukken erin een aanvaard
bare vertolking te presenteren, nog
anderen vergenoegen zich ermee
een routinekoncert af te haspelen
zonder entoesiasme - noch bij hen
zelf noch bij het publiek-, en slechts
aan weinigen is het gegund een on
vergetelijke muzikale prestatie neer
te zetten.
Tijdens de tweede festivalweek van
de 29ste Internationale Muziekda
gen Musica Antiqua Brugge werd
organisator Robrecht Dewitte - en
uiteraard ook het trouwe 'Brugse'
publiek met hem - met al deze ver
schillende ervaringen gekonfron-
teerd. Hij mag hierbij tevreden te
rugblikken op zijn voorbereidend
werk! Sommige musici mogen mea
culpa slaan om hun gebrek aan
ernst of hun gemis aan respekt voor
het publiek...
Hieronder volgt het slot van onze
Festival-vijftiendaagse in de Brey-
delstad. Een periode, waarnaar we
telkens lang vooraf uitkijken, waar
van we intens genieten en waarvan
we telkens met een beetje weemoed
afscheid moeten nemen. Omdat
'oude muziek' in al haar eenvoud zo
mooi is, omdat de musea in Brugge
zo rijk zijn, omdat de stad zelf een
schitterend museum is, omdat oude
muziek in oude ruimten van een
oude stad gewoon het einde is...
Currende zingt 'Nederlandse Kom-
ponisten aan Habsburgse Hoven'
Het koor Currende is een van onze
beste Vlaamse vokale ensembles
f1974), dat de oude vokale muziek
(van renaissance tot vroegklassiek)
wil doen herleven met gevoel voor
woord- en klankeffekt, waarbij zo
veel mogelijk rekening gehouden
wordt met de karakteristieken van
de verschillende stijlperiodes. Dit
jaar was het in de Brugse Sint-Ja-
Weekblad van Dender-,
Dunne- en
Scheldestreek
Onafhankelijk weekblad
voor Dender-, Durme- en
Scheldestreek
Uitgeverij De Cuyper n.v.
Oude Vest 28
9200 Dendermonde
Tel. 052/21.40.60
Telefax 22.54.64
HRD 33.579
BTW 419.120.172
Hoofdredakteur:
S. Dewachter
Sportredaktie:
M. De Backer
Abonnementendienst:
tel.: 052/21.40.60
jaarabonnement 2.500 F
6 maand 1.250 F
3 maand 625 F
los nummer 50 F
Bankrekening:
442-8601481-36
Lid van de Nationale
Federatie der Informatie
weekbladen vzw
Aangesloten bij de
Verantwoordelijke uitgever:
D. De Cuyper
Drukkerij
A. De Cuyper-Robberecht
Drukkerijstraat 11
9240 Zele
Telex 25765
cobkerk te gast met een programma
'Omtrent Lorenzo II Magnifico
(1492) en Maximiliaan van
Oostenrijk'
Op het programma stonden kom
posities van 'Nederlandse kompo-
nisten aan Habsburgse Hoven':
Alexander Coppini (Nederlander?
- ca. 1460 - 1527 te Firenze), Guil-
laume Pietrequin (Nederlander? -
16de eeuwse Franse komponist),
Karei Luython (Antwerpen ca. 1557
- Praag 1620), Heinrich Isaac
(Vlaanderen ca. 1450 - Firenze
1517), Jacobus Vaet (Kortrijk ca.
1530 - Wenen 1567). Alexander
Utendal Gent ca. 1545 - Inns
bruck 1581) en Philippus de Monte
Brugse Sint-Annakerk drie sterren
te gast: Festivalster 1990 Jos Van
Immerseel, Festivalster 1992 Roel
Dieltiens en eeuwige ster Ludwig
Van Beethoven.
Op het programma prijkten de twee
grote sonates voor pianoforte en
obligate cello, het opus 5, die van
Beethoven gekomponeerd had
voor zichzelf en de Franse cellist
Jean-Pierre Duport. Na de pauze
ook nog de eerste sonate voor cello
en klavier in C uit het opus 102. Is
het opus 5 vooral een klavierwerk,
waaraan een partij voor cello werd
toegevoegd, dan is de verhouding
tussen beide instrumenten in het
opus 102 anders: ze hebben hier
J. Van Immerseel vertolkte samen met Roel Dieltiens werk van Beethoven te
immers een gelijkwaardige muzika
le inbreng, ze zijn inhoudelijk kom-
plementair geworden. En dan was
er nog de kompositie 'Zwólf Vqria-
tionen über das Thema 'Ein Mad-
chen oder ein Weibchen' uit de ope
ra 'Die Zauberflöte' van Mozart,
Opus 66, voor cello en klavier' kan
men moeilijk ccn zeer ernstig werk
noemen; het is voor het puur musi-
ceerplezier geschreven.
En zowel cellist Roel Dieltiens als
pianofortespeler Jos Van Immer
seel musiceerden met een immens
plezier. Een entoesiasme dat dade
lijk vonken deed overspringen naar
het publiek! We hoorden zelden zo
perrekt koherent musiceren: piano
forte en cello werden hier een echte
twee-eenheid van harmonische mu
ziek maken. Beide musici toonden
hierbij een ontzaglijke eerbied voor
eikaars partituur - én dus voor Beet-
hovens muziek-zodat het zelf schit
teren bijzaak werd, waardoor ze
precies toonden hoe schitterend ze
als vertolker wel zijn! De toehoor
ders luisterden in een ademloze
spanning toe, niemand leunde be-
(Mechelen 1521 - Praag 1603) en
een anonieme toondichter. Het
koor Currende werd hierbij bege
leid door een kwintet bestaande uit
orgel, cometto en drie bazuinen,
dat meer dan behoorlijk presteerde.
Niet alle nummers waren muzikaal
even interessant. En ook de vertol
king ervan was niet steeds gelijk
waardig te noemen. Waar het vol
tallige koor (19 zangers) aantrad,
kregen we erg mooie vertolkingen
te horen met akkurate klankbalans
tussen de diverse stemgroepen, een
mooie sonoriteit en een prima sti
listische interpretatie. De geredu
ceerde bezetting in sommige num
mers reveleerde dat de vertolkers
solistisch enigszins te licht uitvielen
en te weinig echt solistische présen-
ce konden tentoonspreiden. Een
koncert van eerder ongelijke waar
de.
R. Dieltiens - J. Van Immerseel ver
tolken Beethoven. Adembenemend
mooi!
Vorige week dinsdag waren in de
haaglijk achterover, iedereen zat op
het puntje van zijn stoel. Een groots
koncert!
Ensemble Contrapunctus presen
teert 'Bach en Tijdgenoten'
Vorige week woensdag dirigeerde
Jörg Straube in de Sint-Jacobkerk
zijn vokaal en instrumentaal En
semble Contrapunctus. Op het pro
gramma stonden twee kantates van
J.S. Bach 'Geschwinde, geschwin-
de, ihr wirbelnden Winde', BWV
201, en 'Tönet ihr Pauken', BWV
214), profane werken geschreven
om zijn critici van antwoord te die
nen (201) of t.g.v. de verjaar- en
naamdag van Maria Josepha, Keur
vorstin van Saksen en Koningin van
Polen (214). Bijna alle aria's en
koorgedeelten uit 'Tönet...' wer
den, met andere teksten, door Bach
later ingeschakeld in de eerste drie
kantates van zijn Weihnachtsorato-
rium. Tussen beide in werd nog de
Wassermusik 'Hamburger Ebb und
Flut' uitgevoerd, een kompositie
die G. Ph. Telemann schreef n.a.v.
het eeuwfeest van de oprichting van
de Hamburgse Admiraliteit in 1723.
Telemann kreeg een muzikaal aan
vaardbare verklanking, al klonken
toch te veel slordigheden om het
geheel iets moois te noemen. Maar
de grote Thomascantor verdiende
beter! Wat de vokale solisten be
treft, kunnen we enkel altus Kai
Wessel (twee jaar geleden laureaat
van een derde prijs tijdens het Mu
sica Antiqua Concours te Brugge)
een onderscheiding geven; de ande
ren blonken niet uit door muzikale
presence of degelijkheid. En het
zelfde kunnen we schrijven over het
instrumentaal ensemble. Het speel
de ongeïnspireerd, weinig akkuraat,
soms zelfs echt slordig, weinig on
doorzichtig en met weinig entoe
siasme. De klus diende geklaard én
werd geklaard...
J. Bowman en The King's Consort:
'J.S. Bach en Tijdgenoten'
James Bosman en Robert King met
zijn Consort zijn trouwe en geliefde
gasten in het Brugse Festival van
Vlaanderen. Vorig jaar verzorgden
ze twee koncerten. waarbij Bow
man ons een eerder matte indruk
liet; ook een paar weken later te
Antwerpen trouwens. Vorige week
donderdag lukte het hem moeite
loos deze indruk weg te wissen met
een glansprestatie! Contratenor Ja
mes Bowman is natuurlijk een feno
meen met alle technische en inter-
Êretatieve kwaliteiten vandien. Hij
ewees dit opnieuw in de Sint-Ja-
cobkerk met werk van Buxtehude, J.
Ch. Bach, Ch. Geist en J.S.'s kanta-
te 'Vergnügte Ruh, beliebte
Seelenlust', BWV 170. Bowman
schittert niet alleen door zijn uitste
kende vokale kwaliteiten maar ook
door zijn uitzonderlijke stijlgetrou-
we voordracht en prachtige sonori
teit.
Tussen de vokale nummers in ver
tolkte The King's Consort nog het
'Concerto voor hobo en strijkers in
F groot' van J.S. Bach en het 'Con
certo voor hobo en strijkers in d
klein' van G. Ph. Telemann, waarin
hoboïste Gail Hennessy niet be
paald schitterend werk leverde. Dit
belette niet dat het koncert in zijn
geheel erg mooi was!
II Giardino Armonico: 'Italiaanse
Tijdgenoten van J.S. Bach'
Dé revelatie van de festivaleditie
'91 was wellicht het Milanese en
semble 'II Giardino Armonico' met
muziek van Vivaldi. Het lag dan ook
voor de hand dat de groep zou te
rugkeren naar Brugge. Zo konden
ze vorige vrijdag in de Sint-Jacob-
kerk muziek vertolken van Sarri,
Mancini, Vivaldi, Sammartini en
Durante, 'Italiaanse Tijdgenoten
van J.S. Bach' uit Venetië, Napels
en Milaan. En het werd ook nu een
grandioos sukses! Wie ooit meelij
wekkend moest glimlachen bij de
'vertolking' door sommige 'auten-
tieke uitvoerders van
barokmuziek', zou bij het horen van
dit Milanese ensemble snel zijn
meelijwekkende glimlach wegmof
felen en een fan worden van deze
muzikanten. Deze negen jonge Ita
liaanse musici paren een schitte
rend technisch kunnen aan een (bij
mijn weten) onovertroffen muzi
kaal engagement en een onvoor
stelbare virtuositeit. Nooit in het
verleden genoten we meer van
Vivaldi's 'Concerto in do groot voor
mandoline, strijkers en basso
continuo'! Met een immens respekt
voor de muziek en de partituur van
de anderen moét dan wel een unie
ke koncertbelevenis ontstaan! Pure
muzikale magie! Een muzikaal
hoogfeest!
Gabrieli Choir Players: Bachs
'Hohe Messe'
Dirigent Paul McCreesh en zijn Ga
brieli Choir Players zijn te Brugge
vertrouwde gezichten; tijdens de
laatste edities waren ze er telkens
bij (in '91 b.v. met 'Een Kroningsmis
in Venetië 1595' en in '90 tweemaal
zelfs, met 'Musica per la Serenissi-
ma Replublica' en twee dagen later
met 'Venetiaanse Vespers ca.
1643').
Ook dit jaar werden zij aangezocht
om het slotkoncert te verzorgen.
Zaterdag presenteerden ze de
'Messe in H-Moll' van J.S. Bach in
de eivol gelopen Sint-Walburga-
kerk. En Bachs 'Hohe Messe' werd
jammer genoeg géén muzikaal
hoogfeest-
Oorspronkelijk was dit werk hele
maal geen samenhangende kompo
sitie daar het in verschillende delen,
op verschillende tijdstippen en voor
verschillende gelegenheden ont
staan is: Kyrie en Gloria (1733),
Credo (1732), Sanctus (1736), Be-
nedictus en Agnus Dei (1738-1739).
In zijn huidige 'samenhangende'
vorm beleefde het zijn première pas
in 1834!
Voor deze uitvoering hs
McCreesh zijn 20 koorzangers ing
deeld in 10 solisten en 10 ripiera
zangers, die samen de grotere koa
fragmenten zongen. Nu is het G
brieli Choir een steengoed koor
zijn verscheidene koorleden oc
goede solisten: maar dat zijn ze lat
niet allemaal. Sommigen missen ij
derdaad solistische présence, v(
lume en dat tikkeltje techniek e
muzikaliteit dat een solist dient i
onderscheiden van een koorlii
Hen op sommige ogenblikken da
nog van achter het orkest laten s<
listisch zingen, is toch wel risikd
nemen. Het koor als geheel wi
echter uitstekend!
Dit kunnen we echt niet zeggen va
de Gabrieli Players! Het geheel - v
hebben het niet eens over de indiy
duele 'prestaties' van bv. de hoa
nist of anderen - klonk vrij romm»
lig en weinig geïnspireerd én oi
nauwkeurig. We konden ons nii
herinneren dat McCreesh de voa
bije jaren zo'n geluid had laten ht
ren... en we merkten - bij het raai
plegen van de festivalboeken vg
vorige edities - dat van de 25 instrj
mentisten die in dit werk aktief wj
ren, er amper 3 ook vorige jaren va
de partij waren... Waren de andere
telefonisch opgetrommeld? Mai
sommigen leken elkaar zo goed i
kennen dat ze tijdens de uitvoeriq
voortdurend grapjes uitwisselden.
Wij konden het niet zo grappig vil
den.
Globaal genomen was er van enig
religieuze bewogenheid weinig l
merken. Paul McCreesh had geop
teerd voor een vrij afstandelijke e
op effekt berekende benadering di
het werk echter ongeloofwaard|
maakte.
Jammer dat deze 29ste Internatic
nale Muziekdagen niet mochte
eindigen als een muzikaal feest. D
onvermoeibare organisatoren e
het trouwe publiek hadden het vei
diend!
Hiermee werd de 29ste uitgave va'
het Festival van Vlaanderen - Brui
ge besloten. Een festival dat zekj
suksesvol mag genoemd worden.'
De 30ste ecfitie wordt georgani
seerd van zaterdag 24 juli t.e.m. zi
terdag 7 augustus 1993. Op het pro
gramma staan het Concours voq
melodie-instrumenten, zang luit e)
ensembles, de traditionele tentooii
stelling, kursussen, referaten en re
citals; en natuurlijk de middag- e
avondkoncerten met als tema 'Ps
norama van de Latijnse Wereld
Het reglement van het concours i
te verkrijgen vanaf 15.10/92, he
festivalprogramma vanaf 15.10.'9)
op het Festivalsekretariaat,
Mansionstraat 30, te 8000 Brugge
tel. 050/33.22.83; fax. 050/34.52.04
l
örnlUlMals
DEN OMMEGANCK
Uitslag van de winnende paren
op woensdag 5 augustus rich
ting noord-zuid 1. Magda
Weymans en Frank Van Caus-
broeck; 2. Herman De Cuyper
en Mare Vereecken; 3. Werner
Cornelis en Andre De Saeger.
Richting oost-west1. Georges
Korte en Hubert De Troch; 2.
Magda Secretin en Paul Velde-
man; 3. Henny Pollyn en Paul
Van Damme.
Bridgeavond elke woensdag
om 19.45 uur in Den Omme-
ganck, Grote Markt 18 te Den
dermonde
Ere-voorzitter van Nationale Federatie
der Informatieweekbladen
Is uw prijs tussen 700.000 en
4 miljoen? Is er een tuintje
aan? Er mogen kosten aan
zijn! Bel dan WOONBEMID-
DELING 053/78.99.36 en »a
18 u. 053/62.44.62. U stel* de
voorwaarden en wij garande
ren een snelle en discrete
service zonder kosten.
Jan Merckx, ere-voorzitter van de
Nationale Federatie der Informa
tieweekbladen, is op zondag 8 au
gustus jl. onverwacht overleden in
Knokke. Hij was 68 jaar. Jan
Merckx, wiens hele leven in het te
ken heeft gestaan van de pers in al
haar verscheidenheid, lag aan de
basis van de oprichting van de
Vlaamse Media Maatschappij
waaruit later de eerste Vlaamse
kommerciële televisiezender VTM
is gegroeid.
Jan Merckx werd geboren in Ander-
lechtop 16 januari 1924. Hij bracht
zijn jeugd door in Duffel en deed
zijn humaniarostudies aan het
Sint-Romboutscollege te Meche-
len. Daarop ging hij naar het bui
tenland om zich verder te bekwa
men en volgde aan de KU Leuven
een managementskursus. Op het
einde van de tweede wereldoorlog
was Jan Merckx tolk bij de Ameri
kaanse troepen om dan boekhou
der te worden bij een firma in Brus
sel.
In 1946 begon zijn journalistieke
loopbaan. Hij werd toen redaktcur
bij de Nieuwe Gids en zes jaar later
werd hij hoofdredakteur van Het
Handelsblad om er een jaar later
direkteur-hoofdredakteur te wor
den. In 1976 werd hij bestuurder-di-
rekteur van deze krant en in 1983
gedelegeerd bestuurder van de NV
Het Handelsblad.
In 1969 werd Jan Merckx bestuur
der bij Perexma, uitgeefster van de
weekbladen TV-Expres, Zie-Maga-
zine en TeVe blad. Tien jaar later
nam hij daar de funktie van gedele
geerd bestuurder-direkteur waar.
In 1982 werd hij voorzitter van de
Raad van Bestuur van de Nationale
Federatie der Informatieweekbla
den en bleef dat tot in 1989 toen hij
de titel van ere-voorzitter kreeg.
Onder zijn voorzitterschap zorgde
Jan Merckx ervoor dat de Nationale
Federatie der Informatieweekbla
den een grote uitstraling kreeg. Hij
was een van de grote bezielers van
deze Federatie die in hem een stu
wende kracht verliest.
Jan Merckx was ook de grote pro
moter van de Vlaamse Media Maat
schappij die negen Vlaamse dag- en
weekbladgroepen bij elkaar bracht
en leidde tot de oprichting in 1987
van VTM (Vlaamse Televisie Maat
schappij). In de jaren tachtig en ne
gentig heeft wijlen Jan Merckx on
miskenbaar zijn stempel gedrukt op
het mediagebeuren in Vlaanderen.
De uitvaartplechtigheid van Jan
Merckx heeft plaats op vrijdag 14
augustus om 11.00 uur in de Sint-
Laurentiuskerk te Hove.
De redaktie van 'De Voorpost'
biedt aan de familie van wijlen Jan
Merckx haar deelneming aan bij dit
overlijden.
Ieder jaar opnieuw wordt in de
voormalige gebouwen van de Bac-
chusbrouwerij aan de Sint-Ursma-
russtraat te Baasrode een kunstini
tiatief georganizeerd dat opvalt
door zijn heel aparte aanpak. De
oude gebouwen met hun halluci-
nante ruimten lenen zich trouwens
uitstekend tot dergelijke expositie.
In het verleden werden er naast het
tentoonstellen van schilderijen en
skulpturen in de kelderruimte van
de Bacchusbrouwerij ook teater-
voorstellingen en koncerten gege
ven. De toeschouwers en bezoekers
zoeken hun weg in de gebouwen via
een rode draad die uitgetekend is
op de grond en langsheen schaars
verlichte gangen en ruimtes komt
men uiteindelijk waar men mofl
zijn.
Dit jaar werd als tema 'Basiliei
Baasrode' gekozen en gaat alle aan
dacht naar wat men noemt installs
ties. Aan deze tentoonstelling ne
men deel Diana Van Strijdoncl
Nicole Melis, Tinne Cuyvers, Kar«
de Brant, Vinderwalt, Dirk Al
brecht, Willy De Mulder, Stefaaj
Van Biesen, Ron Torfsen Willy el
Eric Breton te veel.
Men kan deze heel aparte tentoon
stelling gaan bekijken tijdens dl
weekends van 19 en 20, 26 en 2l
september en 3 en 4 oktober telken
van 14.00 tot 20.00 uur en op dins
dag 22 september van 10.00 to
20.00 uur.
Ook dit jaar expozeert de Dender-
mondse kunstschilder Ernest Go-
rus zijn werk in Vlassenbroek. Van
14 tot en met 24 augustus is hij te
gast in Huize Geertrui waar men
zijn werk elke dag van 14.30 tot
21.00 uur kan gaan bekijken (behal
ve op dinsdag).
Ernest Gorus, geboren op 17 okto
ber 1925 heeft zijn atelier in het
Mevrouw Courtmanspark te Oude-
gem. Hij is een telg van het bekende
Dendermondse schildersgeslacht
Gorus met als stamvader Pieter Go
rus. Ernest schildert trouwens hele
maal in de lijn van zijn bekende
vader en leunt dus sterk aan bij wat
men de Dendermondse schilder
school noemt. Hij is, in tegenstel
ling tot zijn broer Stefaan, deze stijl
trouw gebleven.
Ernest Gorus volgde les aan d(
Dendermondse Akademie voff
Schone Kunsten waar hij bekendi
namen als Van Beveren, Piet Gilli
en Jos De Decker als leraren had
En er was natuurlijk ziin vader, Pie
ter Gorus, van wie hij neel wat kne
pen van het vak leerde en van wie hi
ook de grote liefde voor de natuu
erfde. Ernest Gorus is de cigei
streek en de schoonheid daarvai
trouw gebleven. Hij brengt schilder
ijen die een afbeelding zijn van dii
mooie streek in omfloerste kleuren
Zijn werk roept een sfeer op dit
men eerder romantisch zou kunnei
noemen. Hij wordt vooral aange
trokken door de herfst en de rijki
kleurenpracht van dit seizoen, ter
wijl ook de goudgele zonnebloemei
nooit ver weg zijn.