'Wilt gij weten of een land goed geregeerd wordt Hoort zijn muziek(Confucius) Filharmonie van Vlaanderen - Filharmonische Vereniging van Brussel Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen Te weinig 'Vlaamse' koncerten Filharmonische Vereniging van BrusselCoördinator, motor en bezieler van het Brusselse muziekleven De Voorpost - 28.8.1992 - 31 Hebt u ooit het essay «Het Land van de Dwazen» van professor Van Isacker gelezen? Moet u beslist eens gaan doen! Hierin heeft deze wijze man het over de vanzelfsprekende nonchalance en protserige nalatigheid waarmee men al wat waardevol is, in de kortste keren probeert om zeep te helpen. Hij zou aan zijn werkje een hoofdstuk over ons muziekleven kunnen toevoegen. Hij zou het kunnen hebben over de ronduit misdadige maatregelen om hen die kunstonderwijs volgen (muziek- en tekenakademies) te ontmoedigen door een paar duizend frank inschrijvingsgeld te eisen! Hij zou het kunnen hebben over het misdadige gebrek aan interesse van het «beleid» voor onze orkesten! Hou zou het kunnen hebben over de kriminele betutteling door onze verlichte keizer-kosters van al wie poogt hieraan met veel dinamisme en slopende inzet wat te veranderen! Hij zou het kunnen hebben over het opdoeken van een aantal militaire orkesten om besparingsredenen (de op deze manier bespaarde paar miljoenen dienen wellicht gebruikt te worden voor de verfraaiing van de nieuwe kazernes in Ath). Hij zou het kunnen hebben over de «kuituurbudgetten» in dit landje: nog niet eens een half procent van de totale overheidsbegroting! Hij zou het kunnen hebben over Ach we kunnen nog wel een tijdje doorzeuren; de lijst is onuitputtelijk. Maar opnieuw gonzen de geruchten over de 'fusie' van het B.R.T.N.-Filharmonisch Orkest en het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen. En we weten natuurlijk ook wel dat er in ons landje erg veel orkesten zjjn, misschien wel te veel; en dat er zijn die niet de nodige kwaliteit serveren, maar wie heeft hier schuld aan? Men kan er nu eenmaal niet onderuit dat koken geld kost; te weinig om in leven te blijven en te veel om te sterven is voor niemand een goede voedingsbodem om kwaliteit te leveren. Op deze pagina zullen we ons voor het nieuwe muziekseizoen beperken tot het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen en de Filharmonische Vereniging van Brussel. De eerste blijft toch ons grootste simfonisch orkest en de tweede blyft nog steeds de grootste koncertorganisator van het land. Waarmee we de andere koncertorganisatoren en orkesten geen onrecht willen aandoen. Maar verscheidene van onze andere orkesten komen in andere bijdragen reeds aan bod: het Nationaal Orkest in de Filharmonische Vereniging, de operaor kesten bij hun respektievelijke instellingen. Tal van kamerorkesten hebben geen eigen series of stuurden ons - na diverse oproepen - nog geen programmatie. En toch komen er nog steeds nieuwe initiatieven: van 1994 zou - onder impuls van Frie Leysen en André Delvaux - in Brussel een jaarlijks 'Internationaal Kunstenfestival' worden georganiseerd, hoofdzakelijk gewijd aan de podiumkunsten. Met dit projekt wil men een brug slaan tussen de twee grote kuituurgemeenschappen, die in onze hoofdstad samenleven. Hierop komen we wellicht volgend jaar al uitgebreid terug. Het nieuwe seizoenprogramma van het Koninklijk Filharmonisch Or kest van Vlaanderen is bekend. Het werd samengesteld door artistiek administrateur Marc Anseeuw in overleg met Muhai Tang, die ook volgend seizoen chef-dirigent blijft bij het orkest. Eén van de belang rijkste opties in de programmatie, is een verschuiving van het laatro- mantische repertoire naar meer muziek uit het begin van de 20ste eeuw. De laatromantiek, waarin het orkest zich de laatste jaren heeft gespecialiseerd, blijft wel de basis van het programma uitmaken. Naast meer moderne muziek in de Singel met komponisten als Ives, Copland, Sjostakovitsj, Enescu en Janacek, worden drie kreaties van Belgische makelij gepland. De drie opdrachtwerken gingen naar Da niël Capelletti, Jacqueline Fonteyn en Boudewijn Buckinx. De programmatie 1992-'93 vormt een eerste aanzet met betrekking tot het differentiëren van het pro gramma-aanbod. Vooreerst is er de koncertreeks in de Elisabethzaal (8 koncerten, meestal op vrijdag avond), waarin het meer traditione le repertoire gebracht wordt door solisten en dirigenten met een inter nationale faam. Bij de solisten ver melden we: Allison Eldredge (cel lo), Bruno Leonardo Gelber (pia no), Viviane Spanoghe (cello), Ri chard Brunner (tenor), Jard Van Nes (alt), Suh Ju Hee (piano), Jef frey Powers (hoorn), Francois René Duchable (piano); bij de dirigen ten: Lawrence Foster, Alexander Dimitriev, Yakov Kreizbergen Sian Edwards. De koncertreeks in de Singel daar entegen spitst zich toe op de pre-ro- mantische en de 20ste-eeuwse mu ziekliteratuur. Hier staat het ekspe- riment en het niet-alledaagse reper toire centraal. Bekende solisten zijn hier: Daniël Blumenthal (piano), Dan Grigore (piano), Leo Marian Vodicka (tenor), Elzbieta Ardam (mezzo), Sylvia Traey (piano), Va- dim Repin (viool) en Frank Vanho- ve (fluit); bij de dirigenten vinden we, naast Muhai Tang, Leonard Grin, Lawrence Foster, Kenneth Montgomery, Jos van Immerseel, Jo Ann Falletta en David Shallon. In deze reeks zijn zeven koncerten, ook haast alle op vrijdag. Ten derde zijn er de Promenade- koncerten, die worden uitgebouwd tot hoogstaande populaire koncer ten. Mede door de relatief lage kostprijs kunnen deze koncerten makkelijk worden ontdubbeld. Ze gaan telkens door op zaterdag om 15 uur in de Koningin Elisabeth zaal. Ook op programmatorisch vlak, maar dit is voorlopig nog groten deels toekomstmuziek, wordt er ge werkt aan een pakket dat zich speci fiek richt tot de kinderen en de jeugd. Vanaf het seizoen 1993-1994 zou daarmee definitief van start gegaan worden. Op dit vlak bestaan er nu al twee interessante initiatieven voor dc jongeren. Er is de serie van drie koncerten «Kinderen ontdekken Muziek» (05.12; 17.01 en 07.03) in de Elisabethzaal om 15 uur. En er is de J-Kaart voor -26-jarigen: 3 kon certen per kaart aan de prijs van 500 BF per 3 koncerten. En als jon gere is men gratis uitgenodigd op de Prelude-Koncertbesprekingen door André De Groeve in zaal El- ckerlyc. Deze hebben telkens plaats op maandag van 20 tot ca. 22 uur. Het sukses van de «repetitie voor jongeren» van vorig seizoen zorgt ervoor dat dit initiatief als terugke rend item in de programmatie opge nomen wordt (07.10 en 04.02). De Zondagochtendkoncerten bij Campo kunnen niet meer - Campo verlaat de Meir- maar er wordt druk aan een oplossing gewerkt. het grote publiek moeten kunnen aanspreken en aan het orkest de kans bieden om te etaleren wat het in zijn mars heeft. Vlaamse muziek Het K.F.O.V. stelt zich tot doel bij te dragen tot de uitbouw van de Vlaamse muziekkultuur. Daarom ook moeten, waar mogelijk, kansen geboden worden aan de eigen diri genten, solisten, koren en kompo nisten. Niet minder dan acht Vlaamse dirigenten komen tijdens het komende seizoen voor het or kest te staan: Robert Casteels, Ro land Peelman, Frits Gelis, Jos van Immerseel, Norbert Nozy, Walter Boeykens, Dirk Brossé en Edmond Saveniers. Volgende solisten ko men aan bod: Yves Storms, Viviane Spanoghe, Sylvia Traey, Nestor Janssens, Jeffrey Powers, Frank Van Hove en Charles Wieder. Wat de koren betreft, werken o.a. mee: Audite Nova, Musica Nova, Capel- la Caecilia, Koor vocant, Noord- Limburgs Mannenkoor Peer, Vo- kaal Kollektief, Vokaal Ensemble van de Munt, B.R.T.N.-Koor, Fil harmonisch Koor van Antwerpen. Wat de Vlaamse komponisten aan gaat, vermelden we de uitvoering van «Franciscus», een oratorium van Edgard Tinei, de kreatie van een werk van Daniël Capelletti, van een werk van Jacqueline Fonteyn en het grote Boudewijn Buckinx- projekt. Op 28 maart '93 namelijk participeert het K.F.O.V. aan het openingsweekend van Antwerpen '93, Kulturele Hoofdstad van Euro pa, met de kreatie van de «9 Onvol tooide Simfonieën» van B. Buckinx. Dit avondvullend gebeuren gaat door in de Singel en wordt rechts treeks uitgezonden door Radio 3. Het is trouwens ook de bedoeling dit werk meteen op C.D. vast te leggen. In 1994 stelt men dan een andere Vlaamse komponist cen traal, Luc Brewaeys, van wie de eer ste vijf simfonieën zullen worden opgenomen. K.F.O.V. in Vlaanderen Antwerpen blijft de thuishaven van het orkest: de helft (ca. 45) van de koncerten vinden plaats in de Elisa bethzaal of de Singel. De overige Vlaamse steden samen zijn goed voor 15 koncerten. In Brussel treedt het orkest vijfmaal op. Deze getallen spreken voor zich. Men kijkt dan ook uit naar een meer intensieve samenwerking met de lo kale koncertorganisatoren, het Fes tival van Vlaanderen en het dit jaar opgestart Euregalia-projekt, om zo te komen tot een substantiële ver hoging van het aantal koncerten buiten Antwerpen. Eén opmerke lijk initiatief is de «Lake Classics». I.s.m. Noël Steen, de grote man ach ter het Torhoutse luik van het Tor- hout/Werchter-dubbelfestival, or ganiseert het K.F.O.V. voortaan elk jaar, als een feestelijke seizoenaf sluiter, de Lake Classics. Dit open- luchtgebeuren gaat door tijdens het tweede weekend van juli op het do mein van het kasteel d'Aertrycke te Torhout. K.F.O.V. in het buitenland Hoofdbrok van de aanwezigheid in het buitenland vormt ongetwijfeld de Duitsland-toernee die gepland is voor april en die het orkest achter eenvolgens voert naar Bonn, Aa chen, Witten, Essen, Bielefeld, Mannheim, München, Würzburg, Heilbronn, Wiesbaden en Aschaf- fenburg; Tang dirigeert en Tzimon Barto en Vadim Repin zijn de solis ten. Het orkest verheugt zich verder in het grote, en steeds groeiende aantal koncerten in Nederland; vol gend seizoen zijn dat er niet minder dan elf. K.F.O.V. en internationale solisten en dirigenten Ondanks het feit dat de grote, inter nationaal gerenommeerde dirigen ten en solisten steeds duurder en eigenlijk bijna onbetaalbaar wor den, is men bij de Filharmonie toch blij het publiek volgend jaar te kun nen laten kennismaken met o.a. de dirigenten Laurence Foster, Ale xander Dimitriev, David Shallon, Yakov Kreizberg en de solisten Bruno Leonardo Gelber, Jard van Nes, Vadim Repin, Tsimon Barto, Dan Grigore en Alicia de Larrocha. Op aanvraag krijgt u de gedetail leerde seizoenbrosjure gratis be zorgd. Bel de Dienst Promotie op tel. nr. 03/233.95.31 of schrijf aan het Koninklijk Filharmonisch Or kest van Vlaanderen, Britselei 80 te 2000 Antwerpen. Muhai Tang Muhai Tangs eerste seizoen als chefdirigent van het orkest is achter de rug. Het is een jaar van intens artistiek en organisatorisch zoeken en eksperimenteren geworden, in vaak moeilijke omstandigheden. Na een jaar van investeren, van bouwen aan de toekomst, acht men bij de Filharmonie de tijd rijp om de eer ste volwaardige vruchten te pluk ken. Muhai Tang heeft het zich, wat de programma's van het seizoen 1992-'93 betreft, zeker niet gemak kelijk gemaakt. Doelbewust heeft hij gekozen voor het programmeren van meerdere 'klassiekers' uit de orkestliteratuur: Elgar (cellocon certo), Rachmaninov (2de simfo- nie), Mahler ('Das Lied von der Erde'), Brahms (2de pianoconcer to), Beethoven (6de simfonie), Dvorak (9de simfonie) en Moes- sorgski ('Schilderijententoonstelling'). Alle zijn het klassiekers die zeker Sylvia Traey, soliste met het K.F.O. V. Het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel is het grootste kultureel centrum van België, waarin naast muziek ook toneel, ballet, tentoon stellingen, film en andere evenem enten uit de totale waaier van het kultureel gebeuren plaatsvinden. In de schoot van het Paleis ontstonden (of werden der ondersteund) tal van projekten: een simfonisch projekt met het Nationaal Orkest van Bel gië, Jeugd en Muziek, de Elisabeth wedstrijd. In de jaren '70 en '80 werden de projekten die rechts treeks voortvloeien uit de F.V. ver voegd door de aktiviteiten van auto nome instellingen als het Festival van Vlaanderen, het Festival de Wallonië, Europalia, de Nationale Opera, vzw Paleis en andere parti- kuliere instellingen waarmee sa menwerkingen werden opgezet. Door de onafhankelijkheid van de ze instellingen en door hun sterk uiteenlopende programma's, komt de F.V. de rol van coördinator toe, maar ook die van motor en bezieler van het Brusselse muziekleven. Niet minder dan twaalf 'series' wor den in het komende seizoen aange boden. Simfonische cyclus N.O.B. Als bevoorrechte partner van de F.V. biedt het N.O.B. een reeks koncerten aan waarin de grote lij nen worden teruggevonden die Ro nald Zollman sinds zijn komst als muziekdirekteur van het orkest in 1989 heeft vastgelegd: een aanbod van de werken uit het grote simfoni sche repertoire, gekoppeld aan de vreugde van (op-)nieuw-ontdekte werken. Deze zin voor prospektie beperkt zich niet tot het program ma, maar breidt zich ook uit tot de muzikale genodigden: dirigenten en solisten. Zo worden banden van on derlinge erkenning gesmeed tussen het publiek, het orkest en de gast muzikanten; internationaal erkend talent wordt in de loop van het sei zoen gekoppeld aan de meest pre stigieuze solisten. Te vermelden valt nog dat de arti stieke samenwerking met de Brus sels Choral Society zich ook dit jaar voortzet met twee belangrijke kon certen. Grote simfonische koncerten vrijdag De eksklusieve genodigden van de ze cyclus zijn onze grote Belgische orkesten met hun meest opgemerk te produkties. Naast simfonische werken brengen zij ook het koncer- tante repertoire en onder de gastso- listen bevinden zich laureaten van de Elisabethwedstrijd en interna tionaal befaamde musici. Deze cy clus is vooral gewijd aan de grote meesterwerken uit het klassieke en romantische repertoire. Tevens be steedt hij veel aandacht aan de ont dekking van werken die minder ge speeld worden omdat ze of een uit zonderlijke bezetting vergen of om dat ze behoren tot het repertoire van de 20ste eeuw. Grote simfonische koncerten zondag Deze cyclus sluit in grote lijnen aan bij de artistieke lijn van de Grote Simfonische Koncerten op vrijdag, maar richt zich meer tot een publiek dat graag zondagnamiddag een koncert meepikt. Een bijzondere aandacht gaat evenwel naar koor muziek en het romantische reper toire. Op vraag van velen gaan deze koncerten terug door om 15 uur. Cyclus Luister van de Muziek In deze koncertenreeks nodigt de F.V. ensembles uit die internatio nale roem koppelen aan een duize lingwekkend hoog artistiek niveau. Dankzij de volmaakte akoestiek van de grote zaal van het PSK ervaren de musici te spelen voor een talrijk publiek in de wetenschap dat al hun intenties gehoord worden. De unie ke, maar vluchtige ontmoeting van een koncertsituatie, met zijn drie hoeksverhouding partituur-uit voerder-publiek, krijgt hier een ei gen, uitzonderlijke betekenis. Cyclus 56-91 «De Tijd van Mozart» Nog steeds de verjaardag van Mo zart, zelfs zonder 200-jarige herden king. De reeks 56-91 is gewijd aan W.A. en de meesters en zijn tijd. Het is muziek uit het hoogtepunt van de Klassiek, geschreven in een uitgebalanceerde muziektaal waar in zowel de elegantie van de galante stijl als de onderliggende dreigin gen die tot de Franse Revolutie zouden leiden, te horen zijn. Het publiek herkent in deze cyclus de «fine fleur» van Belgische én inter nationaal bekende muzikanten. Cyclus Akademies «Muzikale Ontmoetingen» Of: de jacht op schatten die ver zwolgen werden door de tijd, door biblioteken, of door de stroom van het 'grote' repertoire. Ongewone bezettingen en originele partituren geven de toon aan in deze «eksplo- ratie»-cyclus. De «Muzikale Ont dekkingen» worden uitgevoerd door binnen- en buitenlandse musi ci met zin voor avontuur, met een rijke verbeelding en een geraffi neerde interpretatie. In de loop van dit seizoen is een groot deel gewijd aan muziek van rond de eeuwwisse ling en aan Franse muziek. Cyclus Grote Recitals van Brussel Door het prestige van een/de «Hoofdstad van Europa» te verbin den met het prestige van de be roemdste akteurs op de internatio nale muziekscène stelt deze cyclus koncerten voor waarin myte en werkelijkheid versmelten. Dit di- rekt sonoor kontakt met «stars» die ons door opnamen vertrouwd zijn herinnert het publiek van deze cy clus aan de onvervangbare kwalitei ten van een koncert en van levende muziek. Cyclus Grote Laureaten Grote Vertolkers Wie in België het woord laureaat uitspreekt, roept meteen associa ties op met de Kon. Elisabethwed strijd, één van de meest eerbie dwaardige wedstrijden ter wereld. Het behoort tot de opdracht van de F.V. een dinamisch en verrijkend kontakt te leggen tussen de musici die zich op de Elisabethwedstrijd onderscheiden hebben en het pu bliek dat hen daar ontdekt heeft. De 'grote laureaten' werden interna tionaal bekende artiesten, 'grote uitvoerders'. Vanaf dit jaar zullen ook verschillende musici die op één of andere manier dicht bij de Elisa bethwedstrijd staan, in deze cyclus worden uitgenodigd. Middagkoncerten door kamerensembles van het N.O.B. De kamerensembles in de schoot van het N.O.B. koncerteren twee maal per maand, telkens op een dinsdag tussen 13 en 14 uur. Ze rui len hiermee de grote simfonische formatie in voor ontboezemingen in een meer beperkte bezetting. Dit brengt een herwaardering van de instrumenten met zich mee: deze worden soms in de orkestrale massa gesmoord, hoewel ze toch rijk zijn aan klankkleur én repertoire. De leden van deze ensembles staan on derling in een vriendschappelijke en artistieke relatie, waarvan de muziek als eerste de vruchten plukt. Sa-me-di, la Musique Eén of twee zaterdagen per maand verlengden de ensembles waarvan sprake in de vorige cyclus het dinsd- agkoncert met een origineel ont- moetingskoncert. Rond één vedet te-instrument doorloopt deze for mule verschillende etappes: eerst een kqncertgedeelte, gevolgd door een dialoog met het publiek over het instrument, een deel improvisa tie van de muzikant op zijn instru ment en als slot een tweede traditio neel koncertgedeelte. Deze reeks is toegankelijk voor iedereen (de voertaal is Frans!). Het ligt in de bedoeling van de muziek naar het instrument op te klimmen, en van hieruit naar de klank zelf in een direkte en hartelijke dialoog met hen die deze klank voortbrengen. «Sa-me-di, la Musique» richt zich speciaal tot de kinderen. European Gala Concerts I.s.m. het Festival van Vlaanderen nodigt de F.V. viermaal per jaar de beste simfonische orkesten ter we reld voor een koncert te Brussel. Buitengewone koncerten Zoals de titel reeds aanduidt staan deze koncerten buiten de grote abonnementscycli. Of ze nu georga niseerd worden door de Filharmo nische op vraag van een vereniging of als okkasionele coprodukties, de ze koncerten hebben alle een hoog kwalitatief niveau met een pro grammatie die zich richt tot een zo breed mogelijk publiek. Daarenbo ven beogen sommige van deze even ementen een sensibilisering voor humanitaire of sociale doeleinden door middel van de uitstraling van het koncert én van de muziek zelf. U heeft nog geen namen gehoord? Goed zo! Vraag eens het jaarpro gramma aan. Maar om u al wat te laten likkebaarden toch een paar muzikale vedetten: Barbara Hen- drickx, Murray Perahia, José Van Dam, Valery Afanassiev, Yehudi Menuhin, Frank Braley, Brian Ganz, James Galway, André De Groote, Roel Dieltiens, Josef Suk, P.A. Volondat, Ton Koopman, Yu- zuko Horigome, Peter Zazofsky, Philippe Herreweghe, Jo Alfidi, A.-S. Mutter, Maria Joao Pires, Jo ris Van den Hauwe, Tokyo String Quartet; Juilliard String Quartet Tevreden? Voor meer gedetailleerde informa tie, de seizoenbrosjure, reservaties en abonnementen: PSK, Raven- stein 13 te 1000 Brussel (tel. nr. 02/507.82.00).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 31