'Opera is iets merkwaardigs: het is de meest onlogische en meest fascinerende kunstvorm die er bestaat' (Gerard Mortier) Operaseizoen 1992-1993 Vlaamse opera: Antwerpen en Parijs Munt: 'De kwaliteit handhaven en de begroting respekteren' 32 - 28.8.1992 - De Voorpost Het gaat goed met de opera b(j ons, dank u. België telt nog drie 'grote' operahuizen en ze maken het goed. De Opera te Luik blijft voorbeeldig werken en brengt vaak erg mooie produkties, al komt hij minder in de belangstelling dan vroeger, toen nogal wat Vlaamse liefhebbers van het genre op de vurige stede aangewezen waren voor een voortreffelijk opera bezoek. De Munt vertoont een vitaliteit als nooit tevoren, al is er veel minder poeha in de pers dan in het 'Mortier-tijdperk'. Maar hier zal vooral het verschil in persoonlijkheid tussen Mortier en Foccroulle oorzaak van zijn. Er kwamen nieuwe aksenten in het beleid, meer oog voor hedendaagse facetten van het dans- en operagebeuren. Maar kwaliteit blijft ook nu de konstante in het beleid. En natuurlijk de financiële erfenis van Gerard Mortier... En dan is er nog de VLOS, de Vlaamse Opera Stichting van direkteur Mare Clemeur, die intendant blijft minstens tot het jaar 2000. De recente suksessen, de groeiende waardering in de nationale en internationale pers, de belangrijke buitenlandse uitnodigingen voor de produkties en het gezonde financiële management bewijzen dat de instelling reeds na drie seizoenen een kruissnelheid heeft bereikt waarvoor aanvankelijk een langere aanloopperiode was ingeschat. De rush naar de abonnementen heeft ook bij de Vlos een nooit eerder vertoond sukses aangetoond; een rush ook vanuit het buitenland! Vanaf september 1993 wordt ook het operagebouw te Gent bespeeld, wat om ekstra-inspanningen vraagt, zowel van de overheid als van de Vlos-beleidsmensen! Maar een suksesstory is het; hopelijk zal het dit ook blijven! Wellicht gaan we met de Munt en de Vlos naar een situatie waarin steeds vaker de vraag zal gesteld worden: 'Wanneer kan ik nog eens een toegangs kaartje bekomen voor een of andere voorstelling?'... 'Vlaamse opera' dat was jaren gele den te 'genieten' in Antwerpen en Gent. 'De Vlaamse Opera' dat is op dit ogenblik het succés fou aan de Frankrijklei en 'la saison flamande', zoals de Franse pers het noemt, in drie grote Parijse operateaters. 'De Vlaamse Opera' dat wordt vanaf het seizoen 1993-1994 opnieuw ge nieten in Antwerpen en Gent! Want het seizoen dat voor de deur staat, wordt het laatste waarin slechts één plateau bespeeld wordt. Het seizoen daarop zou immers ge opend worden op het vernieuwde plateau van de volledig vernieuwde opera te Gent. Maar daarover later- meer, nu over het komende sei zoen! Vorig jaar vertelden wij u dat inten dant Mare Clémeur niet zonder trots en zelfs met enige zelfgenoeg zaamheid de persconferentie leid de. Het was dit jaar niet anders. En je kunt het hem niet eens kwalijk nemen, want het is een prestatie in een zo korte periode een zo hoog staand operahuis uit de grond stam pen! En de weerklank in het buiten land is dan ook groot: Clémeur houdt ervan de persjongens kni psels uit buitenlandse kranten en tijdschriften in de handen te stop pen waarin de loftrompet gestoken wordt over zijn huis. En niet alleen de pers brengt waardering op voor wat er aan de Frankrijklei gepres teerd wordt. Het aantal abonne menten (ook vanuit het buitenland) swingt de pan uit. En buitenlandse huizen tonen hun grote belangstel ling: volgend seizoen spelen drie grote operateaters in Parijs een pro duktie van de Vlos: Théatre du Cha- telet ('Jevgenij Onegin' in septem ber), Théatre des Champs-Elysées ('Armide' in november) en Bastille ('Manon Lescaut' in april). 'Une saison flamand' zegt de Parijse pers! Daarenboven kreeg het Sim- fonisch Orkest van de Vlos een uit nodiging om tijdens het Holland Festival '93 o.l.v. zijn nieuwe mu- ziekdirekteur Stefan Soltesz op te treden in het beroemde Concertge bouw te Amsterdam. Voeg hierbij nog dat de meeste produkties we ken op voorhand uitverkocht waren en je kunt begrip opbrengen voor de trots en de 'enige zelfgenoegzaamheid'. En wat zegt de Vlos voor het programma van de komende maanden? 'Tijdens het volgend seizoen heeft intendant Mare Clémeur een aanbod samen gesteld, dat zo mogelijk dat van het huidige seizoen nog overtreft'. Voi- la, zo zit dat! Luister maar! Het lag voor de hand dat na het sukses van de 'Puccini-cyclus' deze zou worden voortgezet met hetzelf de team. Vast gastdirigent Silvio Varviso en regisseur Robert Carsen openen het seizoen op 06.10 dan ook met een monumentale 'Turandot', waarin koorleider Si mon Halsey opnieuw het bereikte niveau met het koor zal kunnen de monstreren. In de bezetting zien we o.m. Johanna Meier, Stefan Dimi- trov, Stefano Algieri en afwisselend Galina Simkina en Miriam Gauci. Als afsluiter van het seizoen wordt dan 'Manon Lescaut' hernomen met naast Miriam Gauci in de titel rol een geheel nieuwe bezetting (vanaf 11.06). Op het gebied van de barokopera brengt de Vlos een zeldzaam werk namelijk Lully's 'Armide' onder lei ding van Philippe Herreweghe met zijn Collegium Vocale en zijn En semble Instrumental et Vocal de la Chapelle Royale. De regie wordt gevoerd door de Antwerpse regis seur die een internationale opera- carrière maakt, Moshe Leiser. In de cast zien we namen als Sylvie Bru- net, John Hancock. Noémi Rime, Véronique Gens, Howard Crook, Bernard Deletré, Gilles Ragon en Jéröme Varnier. Première op 15 no vember. Muziekdirekteur Stefan Soltesz di rigeert twee belangrijke opera's. Eerst (vanaf 22.12) de herneming van de suksesvolle 'Elektra'-pro- duktie in regie van Nuria Espert maar met een volledig nieuwe cast, waarvoor dé nieuwe Elektra van het ogenblik kon worden geëngageerd die nog onlangs in de Bastille te Parijs triomfen vierde, namelijk Ga- briele Schnaut. Naast haar treffen we Livia Budaï, Renate Behle, Karl-Heinz Thiemann, Aldo Tizia- ni en vele anderen o.w. nogal wat Vlaams talent. Soltesz dirigeert ook een nieuwe produktie van Verdi's 'Falstaff in regie van Gilbert Deflo en dekors en kostuums van William Orlandi. Hiervoor werden o.m. ge cast: John del Carlo, Ned Barth, Kevin Anderson en Karen Huff- stodt. Première op 5 maart. Op vrijdag 9 april - Goede Vrijdag - wordt nogmaals het Bühnenweih- festspiel 'Parsifal' van Richard Wagner hernomen. Varviso dirige ert; Angela Brandt (assistente van Harry Kupfer) regisseert; John Keyes debuteert als Parsifal; en ver der zijn er nog o.m. Jorma Hynni- nen, Ruthild Engert en Peter Me- ven. Het principe om minder bekende opera's in koncertante uitvoeringen te herontdekken wordt voortgezet met Verdi's 'Attila' o.l.v. Imre Pallo en met in de hoofdrollen Jewgenij Nesterenko en Maria Guleghina. Op 08.05 in het Gentse Congrescen trum en op 11 en 14.05 in de Konin gin Elisabethzaal te Antwerpen. Dankzij een hele reeks coproducen ten en mede door een speciale sub sidie van de Lotto, presenteert de Vlos het tweede deel van de trilogie 'The Minds of Helena Troubleyn' van onze belangrijke Vlaming Jan Fabre. Dit deel met de titel 'Silent Screams, Difficult Dreams' - op nieuw met muziek van Eugeniusz Knapik - zal worden gebracht met koor en orkest van de Opéra de Normandie uit Rouen. In de cast vinden we natuurlijk Torgun Birke- land en Els Deceukeleir. Première op 16.05. Simfonische koncerten Alle simfonische koncerten. die zich in een steeds grotere belang stelling kunnen verheugen, worden zowel in Gent als in Antwerpen uit gevoerd. Rudolf Werthen dirigeert twee programma's: eerst werk van Ives, Copland en de Falla in de Sin gel op 12.09 en in de Gentse Festi valhal op 15.09 (soliste is de mezzo Mariana Cioromila); en ook het Nieuwjaarskoncert (31.12 te Gent en 01.01 te Antwerpen) met aria's en orkestwerken van Mozart en uiteraard walsen van J. Strauss (waarbij de solist een laureaat van de Elisabethwedstrijd voor zang '92 is). Muziekdirekteur Stefan Soltesz is ook in deze serie nadrukkelijk aan wezig: hij leidt niet minder dan drie van de zes programma's. De derde simfonie van Mahler wordt op 23.01 te Gent en op 26.01 te Antwerpen uitgevoerd met alt Linda Finnie als soliste. Sopraan Luana De Vol is de Stefan Soltesz, de nieuwe muziekdirekteur van de Vlos soliste op 25.04 te Antwerpen en op 27.04 te Gent; dan dirigeert Soltesz de 'Grosse Fuge' van Beethoven, de 'Wesendonk-Lieder' van Wagner en het 'Concerto voor orkest' van Bartok. Tenslotte is er het groots opgevatte slotkoncert van 29.06 te Antwerpen (i.s.m. Antwerpen Kul- turele Hoofdstad van Europa 1993) en van 30.06 te Gent en van 20.06 in het Amsterdamse Concertgebouw (i.s.m. het Holland Festival). Op het programma staan: 'Praludium und Fuge in Es-Dur' van J.S. Bach/ Schönberg, 'Threni' van Stravinski en de tweede simfonie van Brahms. De uitvoerders zijn het koor en or kest van de Vlos, Penelope Walms- ley-Clark (s), Patricia Bardon (m), Christopher Ventris (t). Guy de Mey (t), Werner Van Mechelen (bar) en Henk Van Heijnsbergen Het nu al traditionele koorkoncert wordt geprogrammeerd op 06.11 te Antwerpen en op 08.11 te Gent. Simon Halsley leidt koor en orkest van de Vlos, Elsbieta Szmytka (s), Patricia Bardon (m), James McLean (t), Jean-Luc Chaignaud (bar) en Chris De Moor (b) in de 'Harmoniemesse' van Haydn en het 'Requiem' van Fauré. Omwille van het grote sukses werd de reeks lunchkoncerten verlengd en zal nu reeds starten van half ok tober en lopen tot half mei. Telkens om 12.45 uur zal er op woensdag te Antwerpen in de foyer van de opera en op vrijdag in de foyer van Kun stencentrum Vooruit te Gent weer worden gemusiceerd in kleinere formaties. Er zijn volgend seizoen negen ver schillende abonnenemtenseries sa mengesteld, waaronder een Gent- i abonnement (mét operatrein). Nieuw is het Jongerenabonnenient j met een keuze uit twee reeksen voor de prijs van 2500 Bfr. De abonne menten kunnen uitsluitend schrifte lijk worden vernieuwd, via het be stelformulier in de seizoensbrochu-j re. Alle aanvragen worden behan deld in de volgorde waarin de be, stelformulieren binnenkomen' Vanaf 20 juni werden plaatsen toe gewezen aan nieuwe abonnees. De nieuwe seizoenbrochure kan aange vraagd worden bij de Dienstfers Promotie op tel. nr. 03/231.07.84. Intussen besliste de Raad van Be stuur van de Vlos het kontrakt van' intendant Mare Clémeur te verlen gen tot in het jaar 2000. Deze beslis sing werd gemotiveerd vanuit de be- j trachting van de Raad om de konti- nuïteit en het permanente streven naar kwaliteit garant te stellen voori de toekomst. Óndanks 'een belang rijke buitenlandse aanbieding (waar hebben we dat nog ooit ge hoord? - L.) heeft Clémeur er de: voorkeur aan gegeven zich verder aan de Vlaamse Opera te binden' om de grote uitdaging voor de toe-j komst, de opening van de Gentse! Opera en de bespelingvan twee pla teaus waar te kunnen maken'. Vorig jaar schreven we in onze voorstelling van het nieuwe seizoen dat 1991-1992 een overgangssei zoen zou worden in de Munt: de eerste helft was immers nog gekon- cipieerd door Mortier, de tweede helft was reeds het werk van zijn opvolger, Bernard Foccroulle. En het was een goed seizoen: zowel het eerste als het tweede deel stond op een hoog niveau en kreeg lof van zowat alle bezoekers! Mortiers ar tistieke erfenis bleek geen vergif tigd geschenk; Foccroulle kan blijk baar over een uitstekend team me dewerkers én over een onvermoed operatalent (als artistiek manager) beschikken... Het programma van de Munt voor het komende seizoen ligt al lang vast (het werd vorig jaar al voorge steld), maar in ons overzicht vorig jaar besteedden we enkel aandacht aan het voorbije seizoen; we spaar den 1992-1993 op voor deze bijdra- Eerst de operaprodukties. Op 15 september opent het Muntseizoen met de opvoering van 'Salome' van Richard Strauss op een libretto van Hedwig Lachmann naar Oscar Wil de. De dirigent is Antonio Pappano en de regisseur Luc Bondy. In de cast treffen we o.m. Walter Raffei- ner (als Herodes), Hannah Schwarz en Livia Budaï als Herodias, Cathe rine Malfitano en Karen Huffstodt als Salome, José Van Dam als Jo- chanaan en Scott Weir als Narra- both. Deze nieuwe produktie is een coproduktie met de Salzburger Festspiele van Gerard Mortier. De eveneens nieuwe produktie 'Un Ballo in Maschera' van Verdi, op een libretto van Antonio Somma, gaat in première op 27 oktober; ook nu dfrigeert Antonio Pappano; de regisseur is Guy Joosten. Een uit stekende schare solisten voor deze produktie met o.m. Franco Farina, Knut Skram, Galina Kalinina, Livia Budaï, Elszbieta Szmytka. Voor de eindejaarsdagen wordt vanaf 11 december Mozarts 'Die Zauberflöte' op tekst van Emma nuel Schikaneder hernomen. In de ze merkwaardige regie van het echt paar Karl-Ernst en Ursel Herrmann zien we o.m. Laurence Dale als Ta- mino, Elzbieta Szmytka als de Ko ningin van de Nacht, Ernst Theo Richter als Papageno en Judith Vindevogel als Papagena. Peter Mussbach regisseert 'Z Mrtveho Domu' ofte 'Uit een Dodenhuis' van Leos Janacek naar de roman van Dostojevski. Hier een uiteraard erg grote bezetting met o.m. Dale Duesing, Stefanie Rhaue, Kurt Schreibmayer, Malcolm King. Van af 19 januari onder de muzikale lei ding van Guido Johannes Rum- stad t. Op 2 maart is er dan de wereldkrea- tie van de nieuwe opera 'Reigen' van Philippe Boesmans op een li bretto van Luc Bondy naar Arthur Schnitzler. Sylvain Cambreling diri geert en Luc Bondy voert natuurlijk zelf de regie. In de bezetting: Debo rah Raymond, André Grégoire, Elsbieta Ardam, Roberto Sacca, Ashley Putnam, Dale Duesing, Randi Stene, Ronald Hamilton en Frangoise Pollet. Vanaf 1 april leidt René Jacobs de nieuwe produktie 'La Calisto' van Francesco Cavalli naar een libretto van Giovanni Faustini. Regie, de kors en kostuums zijn toevertrouwd aan Herbert Wernicke en het orkest is niet dit van de Munt, wel 'I Sebi Harmonici', Op het podium evolue ren Ulrik Gold, Simon Keenlyside, Donna Brown, Gérard Lesne, Jen nifer Larmore, Dominique Visse, Mitsuko Shirai, Christoph Homber ger, Sonja Theoridou, Judith Vin devogel en Claudia Schubert. Eveneens een nieuwe produktie is 'Anna Bolena' van Gaetano Doni zetti op een libretto van Felice Ro- mani, dat vanaf 30 april in de Munt te zien is onder de muzikale leiding van Marcello Viotti en in regie van Simon Suarez; Enzio Frigerio te kent voor de dekors en Franca Squarciapino voor de kostuums. Deze voorstelling is een coproduk tie met het Teatro Lirico Nacional La Zarzuela. En op de affiche prij ken de namen van Harald Stamm, Nelly Miricioiu, Martine Dupuy, Enrico Turco, Donald Kaasch, Dc- nyce Graves en Franco Careccia. En het operaseizoen 1992-1993 in de Munt wordt besloten met de op voering vanaf 8 juni van 'Die Meis- tersinger von Niirnberg' van Ri chard Wagner. Antonio Pappano dirigeert en Kurt Horres voert de regie. In de cast zien we o.m. José Van Dam (die alterneert met Gün- ter Missenhardt), Harald Stamm, André Grégoire, Carlos Krause. Dale Duesing, Georg Paucker, Wil ly Muller en vele andere. Het Koncertseizoen met het simfo- nie-orkest van de Munt start al op 3 september in de Singel te Antwer pen met de uitvoering, o.l.v. Anto nio Pappano, van Mozarts 31 ste Pa rijse simfonie, de 'Vier letzte Lieder' van Strauss, de 'Deutsche Tanze' van Schubert/Webern en de 'Symphonische Stücke aus der Oper Lulu van Alban Berg; de vokale soliste is de sopraan Inga Nielsen. Dit koncert wordt herhaald op 06.09 in het Brusselse PSK. Ditzelf de koncert wordt ook gespeeld in het Barbican Centre te Londen (29.01) en het Théatre des Champs Elysées te Parijs (30.01). Op 11.10 dirigeert Paul Daniel werk van Ravel ('Valses nobles et sentimentales'), Harvey ('Lightness and Weight') en Berlioz ('Sympho nic fantastique') in het PSK en op 13.10 in de Singel te Antwerpen. Opnieuw Antonio Pappano als diri gent in het koncert van 08.11 in het PSK met 'Symphonies of Wind Instruments' van Stravinski, het tweede concerto voor cello op. 126 van Sjostakovitsj (solist is Heinrich Schift), en de 'Muziek voor strij kers, slagwerk en celesta, op. 106' van Bartok. De 64e simfonie 'Tempora Mutantur' van Haydn, het 'Concer to für Violine und Violoncello, op. 102' van Brahms en de 'Sinfonietta' van Janacek worden gedirigeerd door Mark Elder (PSK op 22.11; de Singel op 24.11). Hel enige koncert dat door Sylvain Cambreling wordt geleid is dit op 20.03 in het PSK en van 21.03 in de Singel, waarin 'Les espaces, acoustiques' van Grisey wordt ten gehore gebracht. Marcello Viotti dirigeert het simfo- nic-orkcst van de Munt op 07.05 in het PSK. Op het programma staan 'Anacreon, ou l'amour figitif, de ouverture van Cherubini; verder nog het 21e pianoconcerto van Mo zart (met als solist Alexander Maz- dar) en de 9e simfonie van Schu bert. Het laatste simfonisch koncert van het seizoen wordt georganiseerd op 26 juni in het PSK. Pappano leidt in Verdi's 'Quattro Pezzi Sacri' en Stravinski's 'Psalmensimfonic'. De Muzikale Ontmoetingen elke vrijdagmiddag van 12.30 tot 13.30 uur blijven natuurlijk behouden. Deze koncertformule laat de geïn teresseerde melomaan toe kennis te maken met welbepaalde stromin gen uit het kamermuziekrepertoire waarover nadien met de musici van gedachten kan worden gewisseld. De gelegenheid tot kleine restaura tie blijft natuurlijk ook behouden. En dan zijn er nog de recitals die beginnen op 19.09 met de sopraan Mitsuko Shirai en pianist Hartmut Hóll. De volgenden aan de beurt zijn: bariton Thomas Hampson (30.10), mezzo Jeanne Piland en pianist Charles Spencer (19.12), so praan Elzbieta Szmytka en pianist Nicholas Carthy (06.03), tenor Hans Peter Blochwitz en pianist Rudolf Janssen (08.05) en tenor Gösta Winbergh (12.06). Heel dit programma is dus al meer dan een jaar bekend. Toch had Foc croulle tijdens zijn laatste ontmoe ting met de pers nog heel wat nieuws te vertellen. B.v. dat de brand van een tijdje geleden ook positieve invalshoeken heeft ('Nee, we hebben de brand niet zelf aange stoken!'): de dekors voor de cinde- seizoensproduktie 'Les Troyens' konden toch nog tijdig afgewerkt worden; op de plaats van het afge brande gebouw kan er een nieuw opgetrokken worden, waarin alle technische diensten én repetitieza len voor koor, orkest en dansers kunnen voorzien worden (dit zou op termijn zelfs een besparing ople veren omdat de 30 miljoen huidige huurkosten zouden wegvallen). Over centen gesproken. De 308 mil joen deficit (de 'erfenis' van Mor tier) zou niet de schuld van Mortier zijn; 90 miljoen is te wijten aan het met-uitbetalen van de stedelijke subsidies, 'de rest zijn rentelasten omdat de overheid haar subsidies te laat betaalt', en er is ook 'nog wat' te wijten aan het overschrijden door Mortier van de vooropgezette bud getten. Foccroulle besloot dit hoofdstuk met de belofte; 'Ik wil het onmogelijke doen om zowel de be- reikte kwaliteit te handhaven als de begroting te respekteren'. We ho- pen het: de Munt ontvangt immers een subsidie van ca. 775 miljoen per jaar, wat toch 200 miljoen meer is dan alle Vlaamse teaters*samen j ontvangen... Het hierboven geschetste program ma wordt nog aangevuld met de coproduktie met het Théatre Natio-1 nal voor 'L'Enfant et les Sortilèges' van Ravel van de opera van Lyon o.l.v. EricTappy; een andere copro duktie is 'L'Histoire du Soldat' van Stravinski met het Théatre de la Place uit Luik. Foccroulle wil ook werk maken van j zijn projekten voor jongeren. Zijn projekt biedt diverse pakketten! voor groepen van 25 tot 30 jonge- j ren: dit gaat van een inleiding in de school over het beluisteren van een} kamermuziekensemblc tot het bij wonen van een repetitie of een dans- of operavoorstelling, een ge leid bezoek aan de schouwburg. Vanaf september '92 wordt hetj Muntkoor geleid door de Frangaise Catherine Alligon, die tot hiertoe werkzaam was in de opera van Montpellier. Ook over de Muntsamenwerkingl met Rosas en AT De Kcersmaeker ging Foccroulle dieper in maar hier-l over hebben we het op onze dans en balletpagina. Wie meer gedetailleerde informatie wil, kan zich wenden tot de Munt, Koninginnestraat te 1000 Brussels tel. nr."02/218.12.66. I

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 32