Zesde Snuffelrock uit de bol
voor Roland en Brendan Croker
Veertig jaar 'Poppenspel Pallieter'
gevierd in Grembergen
Knappe Daniël Janssens
in Kunstgalerij Terlinden
in Schoonaarde
Kalleke Step
Brussels
Retro Festival
Kultureel weekend
voor de jeugd in Buggenhout
nieuw seizoen
14 - 18.9.1992 - De Voorpost
p werd in de hoeve Reyntetü
mhout.
Om en bij de 3.000 entoesiaste jongeren hebben de zesde editie van
Snuffelrock in Grembergen meebeleefd. Grembergen was drie dagen lang
in de ban van de rockmuziek gebracht door bekende en minder bekende
groepen uit binnen- en buitenland. Het werd een perfekt georganizeerd
festival met als hoogtepunten de optredens van blues-specialist Roland en
Brendan Croker die zaterdag voor een onvergetelijke avond zorgden.
Snuffelrock wil zich in geen geval
nationale allures aanmeten. Het wil
doelbewust kleinschalig blijven, op
maat voor een festival dat het Den-
der- en Scheldepubliek kan beko
ren. Een doelstelling die perfekt
werd bereikt. Het programma dat
door de Snuffel-jongens werd aan
geboden mocht er zijn.
Vrijdagavond werd begonnen met
een roek-fuif met DJ Gino in de
hoofdrol en met optredens van
Prince Far Out en de alom bekende
Ben Crabbé.
Een ideale aanloop naar het zater
dagprogramma dat werd ingezet
met een optreden van The Boon
docks. Een jonge groep die in mei
van vorig jaar haar eerste single op
de markt bracht en die 'Ik wacht'
doopte. De jongens van The Boon-
docKs waren een opwarmertje voor
wat nog komen zou die avond. Te
beginnen met Ralph Samantha and
The Medicine Man. Ralph Saman
tha bekleedt in het Vlaamse rock-
circuit een aparte plaats. Hij was de
bezieler van een van de meest ge
prezen covergroepen en pakt nu uit
met een eigen repertoire. Zijn pe
riode met The Samantha Brothers
is achter de rug en met hen heeft hij
de grote meesterwerken uit 35 jaar
rockgeschiedenis ontleed tot in het
kleinste detail. Met The Medicine
Men worden nieuwe wegen bere
den. Muzikaal blijft men vasthou
den aan de muzikale roots van het
zuiden van de States, maar de meest
kenmerkende eigenschappen van al
die genres worden versmolten en
vermengd tot een eigen brouwsel.
Zeg maar een medicijn tegen de
technokrater. Daarbij wordt ge
bruik gemaakt van haast vergeten
instrumenten.
Daar komen ze
En zo kwamen we bij Brendan Cro
ker, een levende legende op het po
dium van Snuffelrock. Met zijn heel
aparte wat doorleefde stem vertolk
te hij enkele schitterende ballads.
Songs in de lijn van de Amerikaanse
traditie, zonder franjes, zeer gekon-
centreerd en gemeend gebracht, ge
dragen door een sobere soms mees
terlijk uithalende gitaar. En steeds
met die heel aparte stem, het han
delsmerk van Brendan Croker.
De pret kon niet meer op toen Ro
land, de Blueslegende van bij ons en
de laatste tijd wel vaker in Dender-
monde gesignaleerd, op het podium
verscheen. Op zijn dooie eentje,
soms met een schuchtere begelei
ding, wist hij meer dan wie ook zijn
entoesiast publiek te bekoren. Een
entertainer van de bovenste plank,
iemand met veel gevoelen die zich
opperbest thuisvoelt in de wereld
van de Engelse en Amerikaanse
folk en blues en die magistraal weet
te brengen. Beter dan wie ook.
Zondag stond Felice met zijn
Chevy's op de affiche. Een act waar
van je moet houden. Felice is nu
eenmaal een omstreden knaapje en
zal dat wel altijd blijven. Maar met
The Chevy's erbij zorgt hij voor een
spetterend, briljant programma. Ei
gentijds en eigenwijs, anders dan
anders. The Chevy's weten maar al
te goed hoe ze Felice naar de hoog
ste toppen van zijn kunnen voeren.
Boougie-woogie, swing, jump en ji
ve en rockabilly, het hele spectrum
kwam aan bod tijdens het optreden
van de Limburgse kapper.
'Het kan verkeren: een KSA'er ge
raakt verzeild bij de Chiro en komt
zo in de ban van de poppenkast. De
gevolgen zijn niet te overzien'. Dat
overkwam Tony Baert een goede
veertig jaar geleden. Hij herinnert
het zich allemaal nog alsof het pas
gisteren gebeurde. En hij citeert de
namen van onderpastoor Hoste van
Grembergen, van René en John
Baert, van Leo Van Damme en Ar
nold De Baere. Poppenspel Pallie
ter was geboren, ai startte Tony
Baert zijn 'loopbaan' bij poppen
kast Tijl, jawel de poppenkast van
de onderpastoor Hoste en zijn Chi
ro. 'Het eerste stuk waarin ik mocht
optreden was het onvermijdelijke
Genoveva van Brabant en ik mocht
alleen hoog opgesloten in mijn to
ren zuchten en steunen, liefst van al
met een hoge stem'
Dendermonde. Een drukte van jewelste bij de viering van 40 jaar poppenkast
Pallieter in Grembergen (foto Piet Hermans)
Tony Baert putte tijdens de viering
van veertig jaar Poppenspel Pallie
ter in het gemeentehuis van Grem
bergen, waar tussen haakjes gezegd
een prachtige tentoonstelling met
dekors en poppen stond opgesteld,
rijkelijk uit het verleden. 'In 1952
begonnen we met Leo (Van Dam
me) en Arnold (De Baere). Pallie
ter was geboren', zo ging Tony
Baert verder en hij voegde er dade
lijk aantoe dat 'Pallieter niet mag
verloren gaan. De kinderen moeten
de traditie verder zetten'. Wat dat
betreft moet hij zich niet al te veel
zorgen maken, want de volgende
generatie poppenspelers is onder
tussen al aktief.
En Arnold De Baere herinnerde
eraan dat de wortels van Pallieter in
Grembergen liggen, meer bepaald
in de woning van René Baert. Hij
was het die zijn oudste zoon wist te
bezielen. De zolder van huize Baert
was de eerste repetiticDlaats. aldus
Arnold De Baere die zei dat men
veel dankbaarheid verschuldigd is
aan Leonie Baert die van hem een
prachtige ruiker bloemen kreeg
aangeboden. Hij had het ook nog
over de poppen zelf. Die kunnen
wel op een mens lijken, maar zijn
nooit een mens. Ze worden wel
door een mens bediend. En verder
Monotypes als een spetterend vuurwerk, uiterst gedetailleerde penteke
ningen, fraaie bronzen skulpturen, unieke juwelen en in hout gepakte
beelden, dat is wat de veelzijde kunstenaar Daniël Janssens in Kunstgale
rij Terlinde aan de Oude Brugstraat te Schoonaarde nog tot 21 september
laat zien. Biezonder knap werk dat men kan bekijken op zaterdag van
13.00 tot 19.00 uur, op zondag van 14.00 tot 18.00 uur en op maandag van
10.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 19.00 uur.
Deze fraaie tentoonstelling werd
georganizeerd door de Davids-
fondsafdeling van Schoonaarde die
daarmee het jaartema 'Zin in
Kunst' meer konkrete vorm wil ge
ven. Dat deze expositie kon plaats
vinden in Kunstgalerij Terlinden
was mooi meegenomen. Teriinden
is een grote naam in de kunstwereld
en ideaal voor dergelijke hoog
staande tentoonstellingen.
Daniël Janssens, zo vertelde Dirk
D'Hondt tijdens de vernissage, is
opgegroeid in Gent en had daar
kontakten met bekende namen als
Louis-Paul Boon, Hugo Claus, Wal
ter De Buck en anderen. Dat was
voor hem een hele belevenis en er
varing. Hij geraakte zo verzeild in
de wereld van de kunstenaars en het
was dus niet zo verwonderlijk dat hij
naar de Akademie voor Schone
Kunsten trok. Familiale omstandig
heden deden hem naar Schoon
aarde afzakken, waar hij in nauw
kontakt kwam met het leven op de
buiten. Voor de stedeling Daniël
Janssens, een totaal nieuw gegeven.
In de beginfase legde de kunstenaar
zich toe op steen en keramiek en 25
jaar geleden expozeerde hij voor de
eerste keer in Schoonaarde. Het
was voor deze gemeente trouwens
een primeurde allereerste keer dat
er een tentoonstelling werd gehou
den die naam waardig. Een nieuwe
uitdaging werd het beelden kappen
in hout, vooral in kerselaar en in
Indische en Afrikaanse houtsoor
ten. Velen van die beelden sieren de
gevels van huizen in Schoonaarde
en omgeving of zijn terug te vinden
in de huiskamers en zelfs in het
Dendermondse stadhuis waar het
monumentale beeld 'De familie'
prijkt. Een volgende uitdaging, mis
schien wel de bekroning, vormde
het werken met brons. Daniël Jans
sens ging in de leer bij de meester in
dit moeilijke vak Roland Monteyne.
Elk beeld -en op de tentoonstelling
in Kunstgalerij Terlinden zijn er
heel wat te zien- is het resultaat van
enkele maanden werk. In zijn werk
komt vaak de twijfel aan bod. Zoals
bievoorbeeld in die Kristus die als
'Het poppenspel werd vroeger het
teater der armen genoemd. Dat is
verleden tijd. Het poppenspel ver
tegenwoordigt de volks vlaamse
kuituur en dat betekent heel wat'.
Burgemeester Dierick merkte op
dat er tussen 1952 en 1992 heel wat
is veranderd. De onverwarmde zol
der is een verwarmd repetitielokaal
geworden, er zijn nu ook vrouwelij
ke spelers en vader René heeft al
kleinzonen die meespelen. Zijn
zware fiets, destijds omgebouwd tot
een vierwieler voor het vervoeren
van poppen en rekwisiteiten is ver
vangen door een lichte bestelwa
gen. En per vertoning bereikt men
150 tot 250 kinderen. Het moet de
spelers deugd aan het hart doen
telkens weer zovele kinderhartjes
blij te hebben gemaakt.
Dat er op de viering ook poppen
spel bij te pas kwam, kon niet an
ders. 'Toen en nu' heette het ver
haal dat werd gebracht en de ge
schiedenis van een gelukkige pop
penkast bracht. Wie anders dan Pal
lieter zelf kon dit verhaal inleiden.
Pallieter als centrale figuur, eerst
omringd door sterke Jan Spier, later
door Polleken de ezel, beleefde
weer hoogdagen. Het verhaal be
gint bij René Baert die zijn zoon
ertoe aanzet een eigen poppenkast
te starten. Vader René neemt zelf
de leiding van de bouw in handen.
Leo Van Damme wordt aangespro
ken omwille van zijn grote schrijn-
Dendermonde. Poppenkast Pallieter stelde het ontstaan en de groei vooraar
de hand van een verhaaltje (foto Piet Hermans)
werkcrskwalitciten en Arnold De
Baere was ook al niet ver uit de
buurt. Met Pasen 1952 heeft in
Hamme-Zogge de eerste opvoering
plaats: Tony en zijn broer John
Baert spelen de vrouwenrollen. De
eerste jaren zijn moeilijk. Vooral
het vervoer levert problemen op.
Om toch zoveel mogelijk te kunnen
spelen, gaat men zelf voorstellingen
organizeren in de hele omgeving.
Na enkele jaren komen de eerste
kontrakten binnen. Eerst voor
Vlaamse kermissen, later voor ver
enigingen allerhande. Pallieter
neemt uitbreiding. Er komt een be
tere belichting en zelfs een goede
geluidsinstallatie. Later wordt de
kast zelf aangepast en worden de
poppen beter bestuurbaar gemaakt.
De teksten worden meer afgesteld
op de te verwachten reakties van
het kind. Pallieter wordt steeds
meer de centrale figuur en Jcrijg
een sprekende, zingende en rijmen
de ezel als vast compagnon. In de
zestiger jaren komen de eerste
vrouwelijke spelers de groep ver
voegen. Er komen zelfs gastspelen
aan te pas. Later komt de tweede
generatie Baert'jes aan de slag
Poppenspel Pallieter loopt in he
spoor van het oude. volkse, stevige
poppenspel met allemaal herken
bare volkse figuren, zoals de zak
kenroller, de drinkebroer, de veld
wachter, het oude vrouwtje, de ca
fébazin, naast de koning, de prin
sen, de hofmaarschalk en de graaf,I
figuren die niet zelden in de rol var
de slechte worden geduwd. Hel:
pakket poppen wordt nog aange
vuld met heksen, duivels, geestenl
spoken, slangen, beren en zelw
vleermuizen.
het ware van zijn kruis glijdt. In zijn
bronzen skulpturen gaat hij terug
naar de genesis, de foetale toestand
en treft men steeds opnieuw het
beeld in het beeld aan. Een cyclus
die zich meer dan eens herhaalt in
hetzelfde beeld.
Zijn pentekeningen getuigen van
een biezondere gedrevenheid naar
de perfektie. Het zijn stuk voor stuk
juweeltjes. Hierin wordt meer dan
eens de link gelegd met de vergan
kelijkheid van de tijd die het leven
overheerst en die langzaam maar
zeker verder tikt. Al weet Daniël
Janssens ook de mooie hoekjes uit
zijn streek te vinden en weer te ge
ven. Zij het dan op een heel biezon
dere en aparte manier. We denken
aan de torens van Dendermonde
weergegeven in 'fish eye' perspek-
tief.
En dan zijn er nog de monotypes.
Een heel aparte en eigentijdse tech
niek. Daniël Janssens maakt er
kleurrijke werken van, die uitmun
ten door hun kleurenpracht, als het
ware een explosie van de kleur, een
spetterend vuurwerk dat aan zijn
palet is ontsproten. Het is een weer
gave van de strijd tussen goed en
kwaad waarbij het goede overwint
en dat ook laat blijken in schitteren
de kleuren.
Het Brussels Retro Festival is en
blijft het nationale en internationa
le old-timer evenement in ons land.
Ieder jaar in oktober verenigt het
niet alleen de expozanten en bezoe
kers uit het hele land, maar ook uit
heel Europa. Brussel is voor de fa
naten van de old-timers meer dan
ooit de hoofdstad van Europa.
De voornaamste Belgische clubs
presenteren er hunparadepaardjes.
De gekende handelaars uit binnen-
en buitenland wensen er vertegen
woordigd te zijn. Net zoals vele pri-
vé-vcrzamelaars die het Brussels
Retro Festival voor geen geld van
de wereld willen missen.
Dit alles geeft aan de meer dan
20.000 bezoekers de grootste ver
scheidenheid aan old-timcr-auto's
en -moto's en hun onderdelen.
Eveneens goed vertegenwoordigd
zijnde literatuur (boeken, handlei
dingen, folders, publiciteit), de mi
niatuur auto's en de aanverwante
retro-artikelen zoals juke boxen,
emails, neon, enz.
Het Brussel Retro Festival heeft
plaats op 24 en 25 oktober telkens
van 9.00 tot 19.00 uur in de paleizen
11 en 12 van het Tentoonstellings
park te Brussel. Voor meer infor
matie kan men steeds bellen naar
het nummer 052/41.17.57.
een hoogmis gecelebreerd (foto Guy)
Tijdens het weekend van 18, 19 en
20 september heeft in Buggenhout
het zoveelste kultureel weekend
plaats. Hiervoor zijn zowat alle
Buggenhoutse verenigingen samen
in de weer om er ook dit keer een
geslaagd weekend van te maken.
VKSJ Buggenhout staat in voor de
animatie van de jeugd op zaterdag
namiddag en -avond (19 septem
ber). In de namiddag kan men de
jongens en meisjes vinden aan de
jeugdclub Bodo (zwembad), j
Avonds is er een cocktailparty mej
een gastoptreden van 'Ship oi
Dreams' en discobar Seventh Hea-j
ven. Het hele gebeuren heeft plaat*
in een reuzetent achter de lokale»
van VKSJ (Maricollcnweg) en
vangt aan om 20.00 uur. Kaarte^
kosten 120 fr (in voorverkoop 150q
en verkrijgbaar op het nummcf
052/33.69.07).
Het Dendermonds Marionetten-,
teater Kalleke Step start zijn zes
tiende speeljaar. Het is al een tradi
tie geworden dat bij de start van hei
speelseizoen een ietwat korter stuk
op het programma staat, omdat ml
de opvoering het teater wordt om
gevormd tot een werkatelier.
mans)
-m n j i u i tf~,„ tün, w„r Voor deze 16de start werd het ma-
Dendermonde. Snuffelrock. The Boondrocks aan het werk foto Ptel Her- rioncttenspe, -Het Marsmannclje
van Moris De Smedt door Gust Die-
rickx bewerkt voor draadmarionet
ten.
Het verhaal speelt zich af aan de
poort van het stadspark van Den
dermonde. Ogenblikkelijk na de
vertoning en pauze is er dus eer
atelier waarbij alle kijkers een
Marsmannetje of vliegende schotel
kunnen maken. Het Marsmannetje
komt met zijn vliegende schotel ir
het Kalleke Stepteater in de Sint
Elooistraat op zaterdag 19 en zon
dag 27 september telkens om 14.30:
uur. De toegangsprijzen zijn nog
steeds sterk sociaal gehouden 50fr:
per kind, 30 fr voor broer of zus en
groepen en 70 fr voor volwasseneal
Dendermonde. Snuffelrock. Je kan van al die muziek ook honger krijgen (foto
Piet Hermans)