Draecken-ieren tonen ludieke pap-ieren... Grenzen van Aalst - editie 1992 'wmiMm De Voorpost - 18.9.1992 - 5 In het kader van de sublieme tentoonstelling met als titel 'Papier - Beeld en Basis' in de Aalsterse Keizerlijke Stede, bakermat van de Boekdrukkunst, is de aloude Kaiserlycke Soevereine Caemere der Draeckenieren tot Aelst, weliswaar redelijk laat toch nog op deze trein gesprongen. In de taverne 't Landhuis - het hol van de Draeckenieren - aan de Grote Markt te Aalst werd vorige week donderdag een tentoonstelling geopend die alsnog een derde dimensie toevoegt aan 'beeld en basis' en aan voornoemde titel nog de B van benodigdheden toevoegt. Het papier wordt er getoond in al zijn geledingen, facetten en toepassingen. Dat de Draecken geen blad voor hun 'muil' nemen en alles overgieten met een flinke scheut spot en humor is onderhand wel bekend. Aalst zou anders Aalst niet zijn. Opperdraeck Frans Wouters om- aanvullende manifestatie aan de schreef de tentoonstelling als een meesterlijke biënnale en geen alter natief exploot. 'Dit alles bewijst ten- volle dat onze Caemere geen kultu- rele vereniging is die alleen bestaat op papier, zoals als vele anderen, maar daarentegen steeds op de bres staat en alles veil heeft voor de gees telijke ontvoogding, de intellektue- le ontplooiing en spirituele veref- fing van onze doorsnee medeburger', verklaarde Frans met klem. De historische evolutie van de produktie van het papier werd vervolgens geschetst en de nadruk werd gelegd op de rol die het papier onbewust is gaan spelen in het dag dagelijkse leven. Geheimschrijver Herman Louies dankte voornamelijk mededraeck Jo Beeckman die voor de techni sche uitvoering van de presentatie van de tentoonstelling voor het grootste deel op zich had genomen. Er werd tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de uitslag van de enquête in verband met de nieu we stadsverlichting - die op de am bachtenmarkt was voorgesteld - be kend te maken. 'Alter schloss' zou 8 punten behaald hebben. De gepre senteerde modellen van de Drae ckenieren zouden meer sukses heb ben gehad. Het meest ging de voor keur naar 'Cabardouches' (24 stem men) en 'Abajour d'Amour' wat slechts 3 stemmen minder kreeg. Aalst. Voor Duitsland werd een evokatie gebracht van het'Scheisspapier'in Het model Durex zou ook van velen historisch perspektief gezien (a) de voorkeur hebben meegedra geng. Uitvoerig werden de getoon- de muur worden gepresenteerd, de toepassingen van papier dan Telkens wordt er schriftelijk toe door de Geheimschryvcre toege- lichting verstrekt over de afkomst licht. en funktie van de papiertoepassing. Nadien werd in aanwezigheid van met verwijzing naar de milde schen- Prof. Claire Van Damme, die een ker of de persoon die het in bruik- wetenschappelijk internationaal leen heeft gegeven. Het aanbod van symposium leidde rond het behoud papiertoepassingen is overdonder en verval van papier, de tentoon- end in zijn diverse soorten en vorm- stelling geopend door 'de schepen gevingen. van Papier' Gracienne Van Nicu- Zo wordt men in het café geïntri- wenborg. 'De Draeckenieren heb- geerd door het subtiele, miniskule ben op een overdonderende manier konfettietje, afkomstig uit Italië, de basis papier volledig belicht of verkrijgbaar in alle kleuren. Daar- ondcrbclicht. Men zou er nog veel naast prijkt een uit de 'zjep' geraap- papicr kunnen aan vuil maken', be- te serpentina uit Viareggio, een pa- schreef de schepen. 'De initiatief- pieren paasklok geschonken door nemers hebben zeker met papier de'Paas'en afkomstig uit Vatikaan- heel wat gemeen: als afstammelin- stad, een boterpapier van de EEG, gen van de Chinese papieren dra- gosselpapier uit de Borse van Am- ken is een Draeekenier een man die sterdam, papieren 'kaffebezzen' ge- de boezem van schepen Gracienne Van Nieuwenborgh sierde. Zilver papier werd in bruikleen afgestaan door het museum van Kinshasha en kaftpapier tegen de ezelsoren werd geschonken door Roel Vander Plas. In het hol van de Draeck zelf is een kleurrijk allegaartje samenge bracht: de papieren vlieger van Walter De Buck, olie op papier van Jan Olieslagers grote teen, meirbel papier, grijs-papier van Kerk en Le ven, een papieren member, absor- beerbaar 'kloddenpapier' waarmee een knipoogje werd bedoeld naar de twee lokaalhoudsters van 't Landhuis. Van het Duitse 'Scheisspapier' wordt een histori sche evokatie gebracht van voor, tij dens en na de oorlog. Verder zijn er ondermeer de vieze papieren van er- cle tite Ier in- Aalst. Kamiel Unpens blijft steevast met zijn leeftijd van 83 jaar de beker wegkapen van de oudste deelnemer (a) De weergoden waren dit jaar de fietsers die aan de tocht «Grenzen van Aalst» deelnamen goedgezind. De 14de editie werd opnieuw een sukses. Er waren niet minder dan 106 inschrijvingen uit 18 verenigingen en daarnaast nog 301 niet clubgebonden deelnemers. Met een totaal van 407 deelnemers kon zeker van een onverhoopt sukses gesproken worden. Voorzitter Jo Vlasschaert kan elk jaar weer opnieuw de mensen van de adviesraad voor vrijetijdsbesteding motiveren om van de organisatie van deze sportieve manifestatie een prachtdag te maken. De maandenlan ge voorbereidingen zijn dan ook niet gering. De samenwerking tussen de verschillende diensten en organisaties waarborgt een goed verloop. Voorzitter en leden van de adviesraad, het Rode Kruis, de Unie Amateurzenders, de politie en de Stanzachers verdienen dan ook een pluim voor hun puike organisatie. Met zijn 83 jaar werd Kamiel Van Impe opnieuw vereremerkt als de oudste deelnemer. Jongste deelnemer was dit jaar de zesjarige Annelies Paerewyck. De derde grootste deelnemende club waren de Natuurvrien den Aalst, de tweede grootste club WTC De Rode Duivels Herdersem en de wisselbeker Georges Draps voor de grootste deelnemende club ging dit jaar naar WTC Den Blok, met 35 deelnemers. P.H. Aalst. De wisselbeker Georges Props voor de grootste club ging dit jaar naar WTC Den Blok met 35 deelnemers (a Aalst. 'Schepen van Papier' Gracienne Van Nieuwenborgh opent de aanvul lende tentoonstelling 'Papier, beeld en basis' van de Draeckenieren (a) Aalst. Prof. dr Clara Van Damme die toevallig in de buurt een symposium leidde rond hel behoud en verval van papier, lacht te tranen met tuiten a Aalst. De Draeckenieren, Aalsterse Uilenspiegels die niet klein te krijgen zijnJan Louies, Frans Wauters, Piet Moreels, Frans Lievens, Ward Bauwens, Jo Beeckman, Godfried De Rauw, en anderen (a) Aalst. Geheimscryvere van de Draeckenieren, Jan Louies, geeft toelichting bij de tentoon gestelde toepassingen van papier (a) ook weet dat pap-ier is te vinden. Zij weten blijkbaar best waar de boter te halen valt'. Schepen Van Nieuwenborgh loofde de beeld-muurskulpturen als kunst werken op zich. Zij refereerde ook naar het internationale karakter en de historische evokaties die in het geheel van de tentoonstelling ver weven waren. Prof. Van Damme kon haar betraande ogen van het lachen niet geloven bij het zien van de kreativiteit en de wetenschappe lijke onderlegdheid van de Drae ckenieren. Van konfetti tot trampapier... Reeds van in het café worden de bezoekers van 't Landhuis gekon- fronteerd met de gewrochten van het Draeckenierenteam, die met veel zorg op zwart papier, netjes aan schonken door de gewezen koffie handelaar Pol De Paepe (maar over de 'schenking' had schepen Van Nieuwenborgh haar twijfels), pin- upfoto's op afwasbaar glacépapier, papieren 'stores' om van alles ach ter weg te steken - in bruikleen ge kregen van het stahuis. Ook inconti- nentiepapier, in de vorm van een grote pamper, geschonken door het moederhuis, prijkte parmantig naast het 'gralijk deftig officieel papier' met glas bedrukt in de stads drukkerij (nog ten tijde van Odi- lon). In de gang naar de toiletten en het Draeckenhol toe prijkt gazettepa- pier dat zeer verduldig is, biënavers- papier, sigarettenpapier, caramel- lepapier en als blikvanger een pa pieren rood 1 mei-roosje, dat ooit het gerecht te zien, die rechtstreeks uit de kollektie van Jean-Pierre Van Rosscm komen, kettingpapier mee genomen van 't werk, ministerpa pier uit de overschotten van Mare Galle, 'met de hand geschept papier' van de fiskus, een kopie van de ontslagbrief van Albert Cornand (de echte brief is nooit gevonden), micapapier van Dr. Mikka's eerste baksel, celofaanpapier van Mater- ne, een heuse rol trampapier en nog vele andere toepassingen. Het is een leerrijke begankenis ge worden die men nog tot 20 septem ber kan beleven in café 't Landhuis aan de Grote Markt. Dit kan alle dagen, uitgezonderd de dinsdag want dan hangt er een papier waar op staat dat het café die dag geslo ten is. PH

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 5