Huldetentoonstelling Walter
Schelfhout in Berlare
Open House in galerij van
Generale Bank te Aalst
Ernst in De Werf
Vrijdag 25 september: trompettist
Calvin Owens
and his Bluesorchestra
De Voorpost - 18.9.1992 - 9
weekend
Ter gelegenheid van de 50e verjaardag van kunstschilder, graficus en
designer Walter Schelfhout, loopt van 18 tot 30 september in het Gemeen
tehuis van Berlare, een homagetentoonstelling met recent werk van deze
gerenomeerde kunstenaar die, geboren in Aalst, sedert 1975 woont en
werkt in Berlare. In de patio van het gemeentehuis wordt, in samenwerking
met het gemeentebestuur van Berlare, het tema van 'De Droom' door
grafici en dichters in woord en beeld gebracht.
De vooropening met receptie heeft zeefdrukken in kleur van Walter
plaats op vrijdag 18 september om
20 uur met een korte toelichting van
het werk van kunstenaar Walter
Schelfhout door initiatiefnemer van
de tentoonstelling J.P. Van der
Poorten. De opening van de hulde
tentoonstelling zal gebeuren door
W. Van Sande, burgemeester van
Berlare.
Grafiek in Aalst
Ter gelegenheid van de tentoon
stellingscyclus 'Walter Schelfhout -
50 jaar' verschijnt eveneens een
kunstboek 'Grafiek in Aalst' van
J.P. Van der Poorten. Dit kunst
boek geeft een beeld van de heden
daagse grafische kunst in Aalst en
omstreken aan de hand van portret
ten, profielschetsen en grafisch
werk, rond het tema 'De droom
van:' Gerrit Baten, Etiennc Bau-
wens, René Bekaert, Francois Des
hommes, Martine Loran, Wilhelm
Mechnig, Walter Schelfhout, Paul
Van den Abeclc, Guy Van den
Eeckhaut en Marijke Van der Eist.
Het werk van deze grafici zal te zien
zijn op de huldetentoonstelling te
Berlare. Het bock wordt voorge
steld in het museum Oud-Hospitaal
ic Aalst op vrijdag 23 oktober te 20
urn. 'Grafiek in Aalst' kan worden
besteld door storting van 8(H) fi (bij
afhaling van het werk in het muse
um Oud-Hospitaal op 23 oktober)
Het boek heeft een formaat van 24
bij 16 cm en telt 64 bladzijden, ge
drukt op gesatineerd gekoetst pa-
pier van 170 gram. Het bevat 31 z/w
foto's en illustraties en een aantal
Schelfhout. Het is ingebonden in
hardkartonnen band met wikkel
Royal Impression en omslagont
werp in zeefdruk.
Schilderkunst is een pure estetische
boodschap...
Walter Schelfhout werd in Aalst ge
boren op 5 september 1942. Reeds
tijdens zijn opleiding aan de Aal-
sterse Academie voor Schone Kun
sten, schilderde hij in eigen atelier
zijn eerste abstrakte experimenten.
Hij gebruikte daarbij verschillende
materialen als hout en plastiek. Het
was voor hem een gelijklopende
school voor zelfstudieVoor Schelf
hout was abstrakte kunst de enige
zuivere kunstvorm, los van anecdo-
tiek of literatuur. Het was dan ook
voor hem vlug een uitgemaakte
zaak: hij zou de niet-figuratieve weg
inslaan. Dit wil echter niet zeggen
dat hij de klassieke opleiding onbe
langrijk vond. Hij aanzag het veel
eer als een solide basis van vormbe
heersing. Rond de zestiger jaren
ontwierp Schelfhout, in opdracht
van de Aalsterse Galerij Matthys,
een reeks juwelen, die op hun beurt
zijn werk hebben beïnvloed. Wan
neer hij rond '66 daaruit loskomt,
schildert hij lyrisch abstrakt, maar al
vlug ontstaan zijn eerste celebrale
komposities. Hij gaat de weg op van
het konstruktivisme, wat rond 1970
zal uitmonden in zijn grote blauw-
rood-wit komposities.
Naast diverse kulturele aktiviteiten
richt Walter Schelfhout in 1967 de
Galerij Reform op, bedoeld om er
abstrakt werk van diverse kunste
naars in tentoon te stellen. Hij zelf
wordt ook in die periode geselek-
teerd op de belangrijkste schilder-
kunstprijzen van het land, zoals
Jeune Peinture Beige, Berthe Art-
prijs, Jozef Mulsprijs e.a. Ook bui
tenlandse tentoonstellingen in
Duitsland, Nederland, Joegoslavië,
USA, Denemarken, Spanje, enz.
zijn aan de orde van de dag. Deze
leveren Schelfhout ook prijzen op
zoals de Grand Prix AIAC, de De-
niaprijs in Spanje, prijzen in Dene
marken enz. Ergebeuren aankopen
door de Belgische Staat, verschil
lende gemeenten, musea en biblio-
teken van schilderijen, zeefdrukken
en bibliofiele boekuitgaven.
Kunstenaar Schelfhout werd ge
kroond in de orde van Leopold II,
Ridder in de orde van verdienste
van de AIAC met zilveren akademi-
sche palmen (zal dit jaar gouden
palmen ontvangen). Officier in de
orde van Belgisch-Spaanse ver
dienste.
Sinds 1975 woont en werkt de kun
stenaar in Berlare bij Dendermon-
de. Na een minder aktieve tijd,
waarbij zijn werk in het Aalsterse
museum hem voor een groot deel in
beslag neemt, vervolgt hij zijn werk
in dezelfde richting, maar benut
vooral het kleurkontrast en de dia
gonale basisvorm. Deze werken
monden uit in een reeks Y-struktu-
ren die zijn werk overheersen. Het
voortdurend kreatief bezig zijn
brengt hem uiteindelijk tot het nu
toegepaste modulesysteem.
Schelfhout kreeërt vooraf een mo
dule die als basis wordt aangewend
voor de opbouw van een onbepaald
aantal werken. Deze werken heb
ben, ondanks hun konstruktieve
bouw, iets lyrisch. Waar vroeger het
rood en een degradatie blauw over
heerste, speelt nu de kleurharmo-
Berlare. Walter Schelfliout
nie de hoofdrol.
De kunstenaar zegt zelf dat deze
zelfopgelegde zelfbeperking, hem
een oneindige reeks mogelijkheden
biedt. De koloristische elementen
in zijn recent werk zijn zeker een
verrijking, samen met de kombina-
tie van twee schilderkundige disci
plines.
Schilderijen van Walter Schelfhout
benaderen is geen sinecure. Zijn
werk is altijd al gebaseerd geweest
op kleur en kompositie. Bij een eer
ste oppervlakkige aanblik zien we
weerkerende meetkundige vormen
die op een schijnbaar willekeurige
manier door mekaar zijn verweven.
In dit werk is echter niets aan het
toeval overgelaten. Alles is gevoels
matig overwogen. Kleur naast en
over de andere soms gebruikma
kend van hun transparantie.
Wat wij nu van Schelfhout te zien
krijgen is het gevolg van jaren schil
deren in de door hem bepaalde
richting zonder toe te geven aan
gemakkelijke verworvenheden.
Schelfhout richt zich vooral tot een
esthetisch voelend publiek, dat
evenals hijzelf oog heeft voor de
elementaire regels van schilder
kunst, zonder literaire behoeften of
idealistische engagementen. Puur
kleur en kompositie, dal is alles.
De tentoonstelling 'Walter Schelf
hout - 50 jaar' is toegankelijk in het
Gemeentehuis van Berlare, van 18
lot 30 september, tijdens de kan
tooruren. Op zaterdag van 15 tot 18
uur en op zondag van 10 tot 13 uur.
Nog tot en met zondag 20 september in de tentoonstellingsruimten
van De Werf: tentoonstelling 'Papier, Beeld Basis'.
Zaterdag 19 september om 20 uur in de Schouwburg: koncert met
muziek van G.Ph. Telemann, L. Boccherini, J. Turina en J. Haydn
door het Kamerorkest Sinfonia o.I.v. Dirk Vermeulen met cellist-
Festivalster Roel Dieltiens als solist; georganiseerd in het kader
van het Festival van Vlaanderen door het Dirk Martenscomité
i.s.m. het Stadsbestuur van Aalst en De Werf; toegangsprijs 400F,
res. 053/76.13.12.
Maandag 21 september om 18.30 uur in Vergaderlokaal 5: startda
tum 1ste kursus Rosemarijn; info 053/77.08.27.
Dinsdag 22 september om 9 uur in Vergaderlokaal 4: startdatum
kursus 'Je weren kan je leren', georganiseerd door vzw Omschake
len; info 03/230.54.72.
Dinsdag 22 september om 18.30 uur in vergaderlokaal 5: startda
tum 2de kursus Rosemarijn; info 053/77.08.27.
Woensdag 23 september om 20 uur in de Feestzaal van het Stad
huis: koncert met muziek van A. Copland, G. Gershwin, S. Barber,
E. Bloch en A. Dvorak door het Arriaga Kwartet; georganiseerd in
het kader van het Festival van Vlaanderen door het Dirk Martens
comité i.s.m. het Stadsbestuur Aalst en De Werf; toegangsprijs
400F, res. 053/76.13.12.
Woensdag 23 september om 20 uur in de Studio: voordracht
'Waartoe leidt helderziendheid?', georganiseerd door vzw Gaudi-
um; info 02/527.04.55.
Woensdag 23 september om 20 uur in Vergaderzaal 1voordracht
'van sex, over tederheid naar overgave', georganiseerd door vzw
De Nieuwe Mens; info 053/83.99.37.
Donderdag 24 september om 20 uur in Vergaderlokalen 1 en 2:
'Cijfers en Letters', georganiseerd door de Ajuintjes, info 053/
77.00.70.
Vrijdag 25 september om 20 uur in de Schouwburg: blueskoncert
door Calvin Owens and his Bluesorchestra^ toegangsprijs 400F
naar amper 240F voor houders van een J.A.P., res. 053/76.13.12.
Van zaterdag 26 tot en met woensdag 30 september in de Belfort-
krypte: tentoonstelling van originele ontwerpen op zeefdruk, tapij
ten en T-shirts door André Van Schuylenbergh.
Zaterdag 26 september om 20 uur in de Schouwburg: balletvoor
stelling 'De Eenhoorns' door Jong Attitude - vzw De Vlier, info
02/759.20.22.
Maandag 28 september om 13.30 uur in de Schouwburg: voor
dracht georganiseerd door Aktueel Denken Leven; info 053/
80.74.70.
L.
Nog tot 26 september staat in de
galerij van de Generale Bank aan de
Nieuwstraat te Aalst, Japanse,
Hongaarse en Belgische kunst te
kijk, onder een gemeenschappelijke
titel: Open House.
Toen West- en Oost-Europa nog
gescheiden waren door prikkel
draad, was er al intens kultureel
verkeer tussen het Oosten (Honga
rije) en het Verre Oosten (Japan).
De kontakten tussen Hongaarse en
Japanse kunstenaars mondden uit
in een bilateraal, kultureel vriend
schapsverdrag van hoog niveau:
'The Hungarian - Japanese Friend
ly Association'.
In april 1990 stelt een groep Belgi
sche kunstenaars tentoon in Buda
pest. Twee van hen. Wem Cornelis-
sen en Mong Coppens, ontmoeten
Podium-uitjes in De Werf
Met zijn nieuwste album 'Truc
Blue' wekt Calvin Owens de fasci
nerende periode van de house-
bands (eind jaren veertig, begin ja
ren vijftig) opnieuw tot leven.
'True Blue' is voor trompettist Cal
vin Owens wat 'The Healer' was
voor John Lee Hooker: going back
to his roots, the roots of the blues.
Calvin Owens is immers lang geen
onbekende in het blucscircuit. Hij
was leader of the band bij de nu al
legendarische BB King (ooit nog te
genieten tijdens een uitgave van het
Internationale Jazzfestival van de
Dcndermondse HonkyTonk Klub).
Op twee van de albums van BB King
tekende hij zelfs voor de arrange
menten, de leiding én de trompet
solo's.
Sedert 'Bridge to your Heart' is Cal
vin Owens ook van nabij betrokken
bij het sukscs van Blue Blot, in het
voorjaar van dit jaar nog te gast in
De Werf. Bij live-optredens is zijn
solo-spot steevast één van de hoog
tepunten van de show.
Elk optreden van Calvin Owens sa
men met zijn eigen Bluesorchestra
is telkens weer de samenvatting van
vijftig jaar liefde voor de blues: op
winding, hartstocht en passie! Wie
in het verleden van deze schitteren
de bluesmuzikant duikt, vindt im
mers steeds opnieuw deze drie ken
merken terug.
Reeds vijftig jaar lang maakt Calvin
met zijn spetterende trompetklan-
ken de podia onveilig. Op zijn 13e
raakte hij verslaafd aan de trompet
en nauwelijks één jaar later speelde
hij in de buurt van het ouderlijk huis
al mee met de blucslegende Ligtnin'
Hopkins. Eerst lokaal in de Phillis
Wheetly Highschool Band, later in
de El Dorado Club in Houston met
de Plumey Davis Band en nog later
gedurende twee periodes van vijf
jaar (53-57 en 79-84) als bandleider
van BB King. Tussendoor schopt hij
het ook nog tot assistent A R-di-
rector van het legendarische Pea
cock Records, gaat in de jaren '60
op toernee met de Broadwaypro-
duktie 'Hair' en schrijft songs voor
Guitar Slim, Joe Turner, BB King,
Buddy Ace en talloze andere blues-
groten.
Sedert 1984 woont Calvin Owens in
ons land en vormde hier o.m. het
Calvin Owens Sextet. Toch blijft hij
heen en weer pendelen tussen Brus
sel en Houston, waar hij betrokken
is bij de produktie van jazz- en
bluesshows.
Met 'True Blue' is C. Owens er
prachtig in geslaagd om de dina-
miek, energie en bezieling van een
liveshow op cd weer te geven: 'Truc
Blue' is één groots bluesfeest! Als je
dan ook nog een blik werpt op het
lijstje special guests op deze plaat,
dan weet je dat deze opname niet
stuk kan!
In de Schouwburg van De Werf op
vrijdag 25 september om 20 uur.
Toegangsprijs 400 fr maar houders
van een Jongeren Abonnements
Pas kunnen er al voor 240 fr in.
Voor reservaties tel. 053/76.13.12.
L.
er de familie Mizser.
Ook hier zijn de contacten op artis
tiek en vriendschappelijk vlak erg
intens. Een tentoonstelling in Hon
garije van Cornelissen en Coppens
in 1991 is het directe gevolg. In het
najaar van 1990 is er de tentoonstel
ling 'Pastels kunnen hard zijn' van
Wem Cornelissen, Mong Coppens
en Dirk De Witte in de galerij van
de Generale Bank te Aalst.
De professionele aanpak en goede
samenwerking tussen kunstenaars
en sponsor openen perspectieven
voor latere samenwerking.
Twee jaar later is het zover: de
vriendschap en gastvrijheid van de
familie Mizser slaat een brug tussen
kunstenaars uit het Verre Oosten,
Oost-Europa en West-Europa, het
resultaat: 'Open House'; een ten
toonstelling met kunst uit Japan en
Hongarije in de galerij van de Gene
rale Bank te Aalst, van 12.09.1992
tot 26.09.1992.
De kunstenaars die tentoon stellen
even in de kijker gezet:
Issei Amemiya: Een autoriteit in de
Japanse kunstwereld. Werd gebo
ren in 1934 en studeerde af aan
Tokyo National University of Fine
Arts als Master of Fine Arts. Stu
deerde verder aan de Ecole Supé
rieur des Beaux Arts in Parijs en
won er de School Award. Hij stelde
talloze malen tentoon en heeft werk
in private en openbare collecties in
binnen- en buitenland. Is een zeer
polyvalent kunstenaar maar maakt
in de eerste plaats sculpturen in
hout, brons, metaal en beton.
Fumio Wakabayashi: Fumio Wa-
kabayashi is in 1942 geboren in Ka-
miyamada. In 1966 studeert hij af
aan de Kunstuniversiteit van Mu-
sashino (Tokyo). Sinds 1974 is hij lid
van de Shin Nihon Zokei kunststu
dio. Hij ondernam verschillende
studiereizen in landen als China
(1987). Italië (1985, 1991). Frank
rijk (1985, 1991) en Hongarije
(1990, 1991).
Kazuhira Korenaga: Geboren in
1954.
Groepstentoonstellingen:
Aalst. In de galerij van de Generale Bank aan de Nieuwstraat staat werk van
Japanse en Hongaarse kunstenaars te kijk naast twee Belgische kunstenaars
(a)
1977 Japan Contemporary Art Ex
hibition,
1885-89-91 HanSetouchi Contem
porary Art Exhibition.
1991 Japan-Hungary Print Art Ex
hibition.
Eenmanstentoonstellingen:
1976-77 Seibu Gallery (Tokyo-Ja-
pan)
1984 Gallery Sai (Okayama-Japan)
1988 Gallery Sara (Ökayama-Ja-
pan)
1991 Gallery Ten (Fukuyama-Ja-
pan).
Toru Amemiya: Geboren in 1943 in
Tokyo.
Studeerde in 1970 af aan de Univer
siteit van Tokyo Plastische kunsten,
studierichting beeldhouwen en
werd aanvaard in de 'Shinseisaku
Society' om jaarlijks tentoon te stel
len. Won reeds zes maal de prijs van
de 'Shinseisaku Society' en werd
aanvaard als lid in 1988. Stelt regel
matig tentoon in Japanse galerijen.
Pal Mizser: Geboren in Budapest
in 1941.
Als leerling van Geza Faryi beëin
digde hij zijn studies aan de Acade
mie voor Schone Kunsten in Buda
pest. Hij nam deel aan diverse ten
toonstellingen in binnen- en buiten
land en sleepte verschillende prij
zen in de wacht. Naast zijn olieschil
derijen is hij ook actief als graficus,
beschildert hij glasramen en maakt
houtsculpturen. Pal Mizser experi
menteert voortdurend met nieuwe
schildertechnieken.
Valeria Hidvegi: Studeert net als
haar echtgenoot. Pal Mizser, aan de
Academie voor Schone Kunsten te
Budapest. Zij maakt eerst vooral
olieverfschilderijen. Later legt zij
zich toe op de ontwikkeling van ge
ometrische puzzelvormen. Deze
vormen worden gecommerciali
seerd als educatief speelgoed in
gans de wereld. Zij is in 1990 de
eerste Hongaarse die tentoonstelt
in het Centre Pompidou te Parijs.
Zij wint meerdere prijzen, zowel
met haar schilderijen als met de
puzzelvormen.
Erzsebet Marko: Werd in 1947 in
Vac geboren. Zij studeert in 1973 af
aan de Hogeschool voor Beeldende
Kunsten als leerling van G. Kadar
en I. Kokas. Heeft reeds verschil
lende tentoonstellingen achter de
rug waaronder in 1988 in de Galerie
Carmen de Pelichy te Brussel.
Wem Cornelissen: Studeerde aan
het Sint-Lukasinstituut te Gent en
Brussel. Stelde reeds meermaals
tentoon in binnen- en buitenland. Is
vooral actief als pasteltekenaar
maar experimenteert graag met an
dere materialen zoals acryl, goua
che en mengvormen van de ver
schillende technieken.
Mong Coppens: Werkt met ver
schillende technieken en mengvor
men. Zijn werk sluit aan bij een
expressionistische traditie, waarin
hij voortdurend nieuwe elementen
integreert. Stelde tentoon in bin
nen- en buitenland.