De droom in de kunst Herwig alledaagse dingen in poëtische benadering 10 - 23.10.1992 - De Voorpost Huldetentoonstelling Walter Schelfhout Op vrijdag 23 oktober wordt om 20 uur in het Museum Oud-Hospitaal aan de Vismarkt te Aalst, de huidetentoonstelling Walter Schelfhout geopend. Ter gelegenheid van de 50' verjaardag van deze kunstschilderen designer, wordt rond het thema 'De droom in de kunst', werk samengebracht van verschillende Aalsterse kunstenaars. Deze tentoonstelling loopt tot 8 november. Tegelijkertijd wordt het kunst boek, 'Grafiek in Aalst' uitgebracht. Dit werk geeft een beeld van de hedendaagse grafische kunst in Aalst en omstreken, aan de hand van portretten, profielschetsen en grafisch werk rond het thema 'De droom'. Samenstelling van het boek gebeurde door Jean-Paul Van der Poorten. Entführung aus dem Serail' van De opening van de huldetentoon stelling Walter Schelfhout - 50 jaar De droom in de kunst', wordt uitge werkt tot een volledige kunstmani festatie waar ook muziek, literatuur en dichtkunst aan bod komen. An en Hilde De Witte (piano) bren gen vooreerst 'En bateau' uit 'Petite Suite' van Claude Debussy, waarna Arabesque nr. 2 van dezelfde kom- ponist. Luc De Mot (zang) zal hier bij aansluiten met 'Elégie' van Jules Massenet. Wouter De Bruyne brengt de droom in de poëzie, in de muziek en in de beeldende kunst voor het voetlicht waarna Trix Van Aver- maet 'De kleine zigeunerprinses' van Hendrik De Vries zal voordra gen. Luc De Mot brengt dan op nieuw de muzikale droomnoot door de vertolking van een aria uit 'Die Wolfgang Amadeus Mozart. Hilde De Witte brengt nadien op de piano Etude Opus 25 nr. 2 van Frederic Chopin en begeleid dan verder haar zus en Luc De Mot in Walzer Opus 39 van Johannes Brahms en 'In die- sen heiligen Hallen', aria uit 'Die Zauberflöte' van Mozart. Trix Van Avermaet draagt verder 'Vannacht droomde ik' voor, van Cees Buddingh. waarna Schepen van Kuituur G. Van Nieuwenborgh de tentoonstelling zal openen. Tij dens het totaalprogramma zal Wouter De Bruyne ook het kunst boek 'Grafiek in Aalst' van de hand van Jean-Paul Van der Poorten voorstellen. Grafische tentoonstelling In de gewezen kapel in het museum Nog tot 31 oktober exposeert de Aalsterse kunstenaar Herwig Van Holsbeeck zijn schilderijen en teke ningen in het Vredeshuis, Zonne- straat 26 te Aalst. Herwig's recents te werk evolueerde naar een nog meer gestilleerde en geabstraheer de figuratie. Interieurarchitect Herwig Van Holsbeeck woont op de Molenberg, net op de grens tussen Erembodc- gem en Hekelgem. Hij heeft er zich gevestigd te midden van natuur schoon. In een natuurgetrouwe tuin die zijn woning omsluit groeien in- en uitheemse bomen en planten en hebben kippen, eenden en een hond hun vrije loop. De planten in de alpentuin kregen allen een naamkaartje mee. want Herwig wil ook zijn gasten laten de len in de poëzie van de natuur. Aan het hek om de tuin wappert een Greenpeace-vlag want Herwig is ook sterk milieubewust. Vandaar dat Herwig sinds het ontstaan van het Vredeshuis. 5 jaar geleden, voor de derde maal opteerde om in dit centrum tentoon te stellen. De man achter de voormalige Gale rij Pieter Coecke en de huidige Herwig's Gallery, heeft in zijn 25-ja- rige karrière als kunstenaar, twee constanten. Vooreerst is er de poë tische benadering (en immense be wondering) voor de natuur en het leven. Ten tweede is er de magische kracht van intense kleuren en spon tane vloeiende beweging van de lijn. herwig's recentste werk evolueerde naar een nog meer gestileerde en geabstarheerde figuratie, doch met zwierige, nooit hoekige lijnen. Vooral de schilderijen in druiptech- niek, waarbij de kunstenaar toeval en nauwgezetheid laat samenvloei en, vertonen een ruime zeggings kracht. Op de tentoonstelling is ook een handgetuft tapijt te zien. Bepaalde bij de werken geplaatste attributen als beschilderde ganzeeieren, mas kers en dierensculpturen passen wonderwel bij de grafische kunst- weken en geven een idee van Herwig's inspiratiebron. P.H. Aalst. Heruïg brengt in hel Vredeslntis grafische poëzie met natuurbewonde ring als vaste ondertoon (a) Aalst. Het meest recente werk van Herwig evolueerde naar meer gestileerde en geabstraheerde vormgeving a Oud-Hospitaal wordt recent werk tentoon gesteld van Walter Schelf hout. Daar er in 1988 een terugblik- tentoonstelling werd gehouden in dezelfde ruimten, georganiseerd door 'Dialoog' ter gelegenheid van de publikatie van een gelijknamig boek, werd nu geopteerd voor het tonen van enkel recent werk ont staan na deze terugblik. In de gang met de bakstenen muren gebeurt de voorstelling van het bi bliofiel gelegenheidsvriendenboek en het boek 'Grafiek in Aalst'. Dit wordt aangevuld met werk van de betrokken kunstenaars. In de andere kruisgangen wordt werk van vrienden-kunstenaars ge toond die door hun deelname wen sen bij te dragen tot de hommage. Het betreft Janine Verdonckt uit Heverlee-Leuven, Anne-Marie Van Hoorick uit Hofstade, Jozef Van den Steen uit Aalst, Roeland Snel uit Aalst, Licolas uit Lessines, Madeleine Martin-Haupert uit Brussel, An Lambert uit Aalst, A.C. Hermkens uit Brussel, Thessa Goossens uit Antwerpen, Roger Glotz uit Waudrez, Luc Engelaar uit Sinaai, Ignace De Vos uit Gent, Willy De Moyer uit Berlare, Luc De Mot uit Aalst, Jef De Coninck uit Vlassenbroek, Roland Cobbaut uit Berlare, Olivier Bras uit Zele en Hans Beers uit Antwerpen. Verder werk van Gerrit Baten, Etienne Bauwens, René Bekaert, Francois Deshommes, Martine Loran, Wil helm Mechnig, Walter Schelfhout, Paul Van den Abeele, Guy Van den Eeckhaut en Marijke Van der Eist. Droom is sfeer Wouter De Bruyne over de huide tentoonstelling: Als kunst zoeken naar zuiverheid is, weghakken van het overtollige, stil te, kosmos uit de chaos, dan is Wal ter Schelfhout aan wie deze ten toonstelling als huldeblijk is opge dragen, een waarachtig kunstenaar. Ik weet dat hij om tot deze uitge- puurde vorm te komen aan lange weg is gegaan, eigenzinnig, dwars soms, eenzaam ook en onbegrepen. Hij heeft daarbij niet gedacht aan zijn grote gelijk, maar aan het berei ken of benaderen van iets abso luuts, als ik dat grote woord mag gebruiken. Het werk van Walter Schelfhout bekijken betekent voor mij iets van de lyriek van Paul Klee of van Matisse toen hij niet meer schilderde en alleen nog maar knip pen kon, de eenvoud van Satie, dé- pouillé, ontdaan van alle versiering, en de minimale poëzie van Roland Jooris, zoals gesuggereerd in het volgende vers: Als een heimelijke kleur wonen bij Paul Klee, en niets meer zeggen. Een lijn zo zacht door zijn lichaam voelen en machinale diertjes vol veertjes doen springen tot een mijnramp van ontroering ontstaat. In de 'loon', een dialoog van Plato, probeert Socrates de rapsode met dezelfde naam duidelijk te maken dat hij niet te hoog moet oplopen met zijn eigen vaardigheid. Socrates vindt immers dat een rapsode maar een tolk is van een tolk, de tolk namelijk van de dichter die op zijn beurt de tolk van de goden is. Ik voel me vanavond een beetje in het vel van de genoemde loon, een wat be deesde tolk van de kunstenaar als tolk. Kunst is een moeilijk te omschrijven begrip, droom en onvatbaar, de re latie tussen beide individueel en re latief. Toch een poging tot benade ring. 'Als iemand een nacht zou kunnen uitkiezen, waarin hij zo goed had geslapen dat hij zelfs geen droom zag, dan geloof ik dat zelfs de Perzi sche koning daarvoor zou kiezen', zegt Socrates in zijn beroemde zelf verdediging. De droom blijkt voor Socrates dus een angstbeeld of een dreiging. Anderzijds is het zo dat de oudheid voor droomverklaarders een grote achting had en dat hun uitspraken als profetie golden. Ik denk o.m. aan Kalchas, de ziener van de Grieken voor Troje en aan Teiresias, de blinde ziener die waar schuwt tegen hoogmoed en verblin ding. U merkt het al. De droom is twee slachtig. Hij is vluchtheuvel of spookbeeld. Dromen hebben de wereld veranderd. Zonder dromen geen utopieën, zonder utopieën geen Socrates, geen Christus, geen Gandhi, geen artsen zonder gren zen. Dromen hebben de mensen van de waanzin en de wanhoop ge red en als een stimulans gewerkt voor kunstenaars die dromen als ze wakker zijn. Over de droom die ons 's nachts bezoekt kan men alleen maar zeggen dat hij onwezenlijk is, ongrijpbaar, wazig, grillig, kortston dig, universeel en toch hoogst indi vidueel. Een dagdroom kan je kne den, op een nachtdroom heb je geen vat. Hij verschijnt, roept associaties op en verdwijnt weer. Een droom neemt zoveel gedaanten en contou ren aan als er mensen en momenten zijn. Dromen hebben sinds Freud en Jung een ander gezicht. Ze komen vanuit het onderbewustzijn waar onze frustraties opgestapeld liggen en onze verlangens verdrongen. Dromen zijn symbolen die via asso ciaties kunnen geïnterpreteerd worden, sleutels die ons kunnen be vrijden uit de cirkel van manie of obsessie die we rond onszelf hebben opgetrokken. Kunst is een al even ongrijpbare term. Kunst zou een individuele ex pressie van een individuele emotie of gedachte kunnen zijn, gekneed met vaardigheid en kreativiteit, maar vooral authentiek. De kunst zou kunnen ergeren, schokken of ontroeren, mag in geen geval onbe wogen laten. Vroeger diende de kunst het oog of het oor. Ze moest mooi zijn en de zintuigen strelen. Nu is ze seismograaf van wat rond haar gebeurt. De kosmos werd chaos, antwoord vraag, evenwicht onrust. Kunst is voor Jan Hoet niet wat ze voor Frans Boenders bete kent en omgekeerd. Vroegervoelde men zich verwant met wat men hoorde, zag of las. Nu is vervreem ding aan de orde. Mozart klonk har monisch, Beethoven echter liet prinsen en mecenassen links liggen en teisterde zijn Weense toehoor ders met de roes uit zijn zevende symfonie, Debussy's klankbeeld was vreemd en zinnelijk, Stravinsky's 'Sacre du printemps' schokkend. Ik zwijg dan nog over de toevalsmuziek van de onlangs over leden John Cage, het blauwgeverf- de stokbrood van Marcel Duchamp en de bizarre poëzie van Lucebert. Maar de verbinding van droom en kunst in het thema van vandaag 'De droom in de kunst', is al even on grijpbaar als zijn twee onderdelen. Woorden, toetsen, kleuren, steen en marmer, notenbeeld en filmtaal zijn quasi niet in staat om een gevoel of een idee, laat staan een droom te omschrijven. Het object is onbe grensd, de kunstmiddelen be grensd. Een paradox dus. Muziek kiest haar eigen droom of laat de luisteraar op zijn verbeel ding deinen. Grieg tekent Peer Gynt, zijn moeder sussend door haar in het aanschijn van de dood een droomwereld te boetseren. Berlioz ziet zichzelf geconfronteerd met een heksensabbat in zijn 'Fan tastische symfonie', en Debussy's faun koestert zich in de middagzon, wegdromend in erotische fanta sieën. Maar wat roept een madri gaal van Monteverdi aan beelden of gevoelens bij me op? En hoe klinkt de droom van de harembewaker Osmin uit Mozarts 'Ontvoering uit het Serail'. 'Als ik een liefje vind. zal ik haar duizend kussen geven, haar trooster zijn en vriend...'? Luc De- mot bewijst het voor ons. Ook steen bergt een droom. De bouwers van de kathedraal van Beauvais wilden de hemel bestor men. Het schip stortte in. Ludwig II droomde zich het sprookjesslot Neuschwanstein en Gaudi de grilli ge Sagrada Familia in Barcelona. Kathe Kollwitz' angstbeeld, de dood van haar zoon in de eerste wereldoorlog, wordt versteend ver driet op het kerkhof van Vladslo en in het Antwerpse Middelheim stormt het gevleugeld paard Pega sus de Olympos op. Filmtaal is beweeglijk. Het beeld verplaatst zich probleemloos in tijd en ruimte, verbindt, plooit terug in het verleden of roept de toekomst op. Ik denk aan de mooiste droom- scene die ik ooit zag, de scene waar in de Italiaanse schrijver Pirandello als in een droom met zijn overleden moeder praat in 'Kaos' van de ge broeders Taviani. Maar ik mag Kieslowski's 'La double vie de Véronique' niet vergeten waarin de Franse en de Poolse Véronique als het ware een ontdubbcling zijn van hetzelfde feeërieke wezen, en even min 'Dreams' van Kurosawa waarin het beeld ons letterlijk meeneemt doorheen een Provenqaals land schap van Van Gogh. Het woord bakent af en begrenst terwijl de droom verglijdt. Wil het Aalst. Walter Schelfhouts verjaardag wordt gevierd met een huldetentootm^È ling in het museum Oud-Hospitaal te Aalst (a) ji woord de droom benaderen, dan moet het suggestief zijn en ruimte laten. Ik denk o.m. aan de beklem mende beginscene uit Kafka's 'Proces', waarin werkelijkheid en verbeelding ineenvloeien tot een hallucinant visioen, aan 'Le grand Meaulnes' van Alain Fournier, waarin geliefde en droom identiek zijn, aan de overrompelende vertel trant van Gabriel Garcia Marquez die vindt dat wij, Westeuropeanen, door onze rationele instelling de draad van de droom hebben verlo ren, en vooral aan de poëzie die door haar beeld en vlucht de droom het best kan 'vatten. Ik citeer Cees Buddingh: als mijn vrouw met de bus naar de stad gaat hoop ik altijd dat ze halte Zieken huis instapt dan kan ik haar net zolang nakijken als wanneer ze halte Vogelplein neemt en zie ik haar bovendien nog een keer voorbijkomen in de bus. Een flits, een flard van een droom, maar gevat. Bij het woord droom in de schilder kunst valt vanzelfsprekend de term surrealisme: de dreiging bij Max Ernst, de koele schoonheid bij Dcl- vaux, de raadsels van Magritte, zo intrigerend dat ze voer zijn gewor den voor de psycho-analyse, de exo tische wereld van le douanier Rous seau, de vleesgeworden horloges van Salvador Dali. Maar droom is niet het monopolie van de surrealis ten. De demonen bij Goya, de angst bij Edvard Munch, de tuin der lus ten van Jeroen Bosch, het gelaat van Ophelia, Hamlets geliefde in het werk van Millais, de etherische vrouwenfiguren van Ferdinand Khnopff. en vooral de kinderlijke fantasie van Chagall behoren tot een wereld die ons vreemd en toch eigen is. Chagall zelf omschreef het in de boutade: 'Ik ben een Jood met Russische aarde aan zijn klompen en wonende in Parijs'. En de droom van vanavond? Die vinden we terug in drie uitgaven: 'De droom in de grafiek', een biblio fiel album met literair en origineel grafisch werk, 'Grafiek in Aalst', een losse greep van Aalsterse kun stenaars rond hetzelfde thema, fac similes met drie zeefdrukken vi Walter Schelfhout en werk van Gc rit Baten, Etienne Bauwens, Re! Bekaert, Francois Deshomme Martine Loran, Wilhelm Mechnjj Paul Van den Abeele, Guy Vandf Eeckhaut en Marijke Van der Els en 'Walter Schelfhout I', waarind evolutie van het werk van de mani het brandpunt wordt geschetst i grote lijnen van 1962 tot nu. Maan is vooral de tentoonstelling. In d gewezen kapel ziet U recent wen van Walter Schelfhout. Daar erb 1988 via 'Dialoog' reeds een teruj blik kwam, werd nu geopteerd voo het tónen van recent werk ontsta» na deze terugblik. In de gang met de bakstenen mur wordt het bibliofiel gelegenheid vriendenboek en het bock 'Grafie in Aalst' voorgesteld. U vindt werk van de betrokken kunstenaan In de andere kruisgangen is er wed van vrienden-kunstenaars die doe hun deelname wensen bij te dragc tot een hommage. Aan de vriende werd gevraagd één representati werk tentoon te stellen. Hiert werd geep rekening gehouden n* hun artistieke opvattingen, norm was vriendschap met Wallt Schelfhout, de rode draad de reld van de droom. We sluiten echter eerst de ringel keren terug tot ons uitgangspunt sfeerschepping, gemijmer rond dj wereld van de droom. Hilde Witte speelt de étude opus 25 n' van Frédcric Chopin en samen haar zus Ann 'Walzer opus 39' Johannes Brahms, Trix Van Avi maet brengt werk van Cees Bui dingh en Gust Gils en Luc Demi zingt uit Mozarts 'Toverfluit' aria 'In diesen heiligen Hallen' droom van de hogepriester Sai tro, een droom van een wereld vi mildheid en vrede. Men kan het kunstboek 'Grafieki Aalst' reserveren en afhalen bij voorstelling of het per post late opsturen. Afgehaald kost het kuns boek 800 fr. en per post toegestuui 860 fr. Storten op rekening nr. 0238030-47 met Grafiek in Aalst intekenkaart insturen naar Walte Schelfhout. Museum Oud Ho taal, Oude Vismarkt 13 te Aalst, tentoonstelling is dagelijks toegarj kelijkvan 10 tot 12 en van 14 tot 1 uur, nog tot 8 november. p,H

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 10