Eerste dichtbundel van André De Graev in woord, beeld en klank Kunstgroep Vredon vzw pakt nieuw uit 'Zonder Grenzen'... Galerij S65 en Denise Van De Velde kunst tussen industrie 14 - 23.10.1992 - De Voorpost Reeds verschillende jaren zijn in de regio Aalst verschillende kunstgroe pen bijzonder aktief, zowel in het binnen- als in het buitenland. Zo is Vredon, een kunst-, dans- en vendeliersgroep, reeds twaalf jaar aktief aanwezig met eigen produkties en met opluistering van feestelijkheden allerhande. Van alle Vlaamse groepen die deze kunstdiscipline beoefenen - er zijn er zo'n tiental - blijkt Vredon de laatste jaren het meest optredens ten beste te geven. Begin volgende maand pakken ze dan ook in het CC De Werf uit met een gloednieuwe produktie onder de titel 'Zonder Grenzen'. Twaalf jaar terug werd met Kunst- tussentijd de lokalen van het VTI groep Vredon gestart in de gebou wen van het Vrije Technische Insti tuut aan de Vakschoolstraat te Aalst. Intussentijd uitgegroeid tot een volwaardige groep die zo'n 150 leden telt waarvan er zo'n 120 op het podium worden gebracht, is in- ontgroeid. Deels uit noodzaak - het VTI had alle bruikbare lokalen no dig voor eigen uitbreiding - en deels uit een streven naar meer onafhan kelijkheid, werd een nieuw clublo kaal gevonden, gelegen aan de Koolstraat 104 te Aalst. In dit ver- Aalst. Mei een knipoog naar Europa wil Vredon in zijn nieuwe produktie op een speelse manier 'Zonder grenzenvoor de akteurs een totaalspektakel geven (a Aalst. Wekelijks wordt er geoefend om op een beheerste en gracieuze manier de opdrachten van de koreograaf op eigen ideeën uit te werken (a nieuwde lokaal kunnen de leden nu ook terecht voor groepsontspan- ning. Buiten het clublokaal worden op woensdag- en vrijdagavond en zaterdagvoormiddag nog steeds re petities gehouden in het sportcom plexvan het VTI. Zo blijft het Tech nisch Instituut de thuishaven van Vredon. Vredon kan prat gaan op een dege lijk georganiseerde struktuur. Naast een algemene vergadering die 25 leden telt, beschikken ze over een raad van beheer van tien leden en zeven personen die de dagelijkse leiding op zich nemen. Deze kan beroep doen op een aantal deel groepen: technisch team, public-re- lationsteam, kostumeringsteam en een logistiek team. Niets wordt aan het toeval overgelaten en al deze aktiviteiten worden dan ook nog ontplooid door onbezoldigde personen die zich graag enthousias te medewerkers laten noemen. Daarnaast kan Vredon ook nog be roep doen op 3 DAC-ers waarvan één persoon full-time de aanmaak van nieuwe vlaggen en kostuums verzorgt, een part-time medewer ker administratie en een part-time onderhoudspersoon werkzaam is. Vier beroepschoreografen zorgen voor de professionele aanpak. Vorig werkjaar werden in de regio - straal van 25 km - zeven optredens verzorgd. Buitenlandse prestaties en optredens buiten de streekgrcn- zen liepen tot 42 uit. Voor Vredon blijken optredens, vooral in Duits land, wel wat aan intensiteit in te boeten, maar daar tegenover is Frankrijk (16 optredens) wel sterk door de Vredon-spektakels ge boeid. Ook in Nederland werden de Vredongasten enthousiast ont haald. In voorgaande jaren werden ook optredens in Oostenrijk en Hongarije verzorgd. Aktieve leden komen zo wat uit alle scholen in het Aalsterse. De meisjes beginnen gewoonlijk met hun vor ming vanaf 9 jaar, terwijl de jongens zich meestal vanaf 11a 12 jaar ko men aanbieden. Blijkbaar ligt het wel wat moeilijker om jongens te motiveren om aan dans- of vende- liersopleiding te gaan deelnemen dan bij meisjes. Het trommelaars korps vindt uiteraard gemakkelijker liefhebbers. Zonder Grenzen Na 'Vredon in de Werf in 1988 en 'Vlagdans' en 'Da Capo' in 1990 is 'Zonder Grenzen' het vierde nieu we programma van kunstgroep Vre don in amper vier jaar tijd. De oorzaak van deze produktiviteit is vooreerst de manier waarop de groep georganiseerd is. Tot het pro gramma van ieder optreden dragen telkens drie deelgroepen bij: de choreografie, het vendelzwaaien en het trommelen. Variatie is dan ook de sterkste troef. Ook verantwoordelijk voor die pro duktiviteit is ongetwijfeld de grote ploeg van choreografen, monitoren en lesgevers die Vredon rijk is en die sinds het programma 'Vredon in de Werf - op enkele namen na - ongewijzigd is gebleven. Voor de choreografie tekenen Hilde Quix, Marie Rondot, Chris Caudron, Els Pollet en Bart De Neve. De vendel- zwaaiers worden geleid door Her man Buyl, Patrice Leroy, Joris Jan- segers en Bart De Neve. Voor het trommelen zijn Alain Van Bosbeke en Kris De Moor verantwoordelijk. 'Zonder Grenzen', het nieuwe pro gramma van Vredon, is geïnspi reerd op de Europese eenmaking. Toch heeft het minder met het nieu we Europa te maken dan titel doet vermoeden. Aan een politieke of economische eenmaking heeft een kunstgroep als Vredon immers niet onmiddellijk een boodschap. Wat de groep wel inspireerde is de po ging die Europa onderneemt om grenzen te doorbreken, om mensen, volkeren met een eigen cultuur en een eigen religie, samen te brengen. Het leek dan ook een interessant experiment die eenmakingsgedach- te te projekteren op de groep zelf. - Grenzen neerhalen dus: bijvoor beeld tussen het traditionele en het moderne vendelzwaaien. De vendeliers van Vredon getuigen al jaren van een vernieuwde visie. De groep nam eerder al afstand van het traditionele vendelen in de enge zin van het woord en gaf ook akrobatische en choreografi sche nummers een eigen plaats in het programma. Om die prestatie mag Vredon ongetwijfeld als één van de beste vendelgroepen van het land beschouwd worden. - Grenzen doorbreken: bv. tussen het dansen met het lichaam en het dansen met de geest. In de dans groep ontstonden heel wat nieu we nummers uit improvisatie-oe feningen. Het resultaat van een improvisatie-oefening blijft na- Aalst. Bart De Neve, zelf danser en lesgever bij Vredon, is de artisii verantwoordelijke voor 'Zondergrenzen' (a) tuurlijk onvoorspelbaar, maar zelf zoeken naar bewegingen was voor de dansende leden een boeiende ervaring. Het 'dicteren' van bewegingen door choreogra fen vormde niet langer de basis van nieuwe dansnummers. - Grenzen uitwissen: bv. tussen de verschillende deelgroepen van Vredon. Uit de kombinatie van choreografie, vendelzwaaien en trommelen ontstonden heel wat nieuwe, originele ideeën en 'Zon der Grenzen' is daarvan het resul taat. Artistiek verantwoordelijke voor 'Zonder Grenzen' is Bart De Neve, zelf danser en lesgever bij Vrei Samen met Jan Strickx tekent ook voor de regie. Heel wat nieuwe nummers, kleui ke kostuums, passende vlaggen schitterende muziek maken van ze nieuwe produktie van Vredi ongetwijfeld een niet te mi; spektakel voor jong en oud 'Zonder Grenzen', vrijdag 6 en ij terdag 7 november, telkens 20.00 u in het cultureel centrum I Werf. De laatste kaarten kunnen geresi veerd worden op het sekretaria van kunstgroep Vredon 01 77.93.67. Sinds de fusie groeit de groep van kunstenaars stelselmatig aan. 0 diverse vlakken zijn Erpe-Merenaren bedrijvig, maar André De Graei neemt hierbij toch een bijzondere plaats in. Nochtans is het in feite) eerste keer dat hij als 'kunstenaar' naar buiten treedt, met zijn dichtbui del 'Het Mere dat ik min', dat in een drieledig projekt voorgesteld worf De in Mere in 1929 geboren André voorstuk tema'sdie bij de bevolk^,1 Aalsterse kunstgalerijen De Graëvc, is sinds een paar jaar lid van de Vereniging van Oostvlaamse Schrijvers (KVOS), maar in zijn ge boortedorp is hij vooral in het kul- tuurleven een bekende figuur. Dit gaat wel gepaard met een zekere graad van erfelijkheid, want ook zijn vader Alexis was jarenlang be drijvig in het toneel- en muziekle ven van Mere. A. De Graeve is voorzitter van Open Kring Mere en dirigent van 't Klein Koor, dat thans zijn eerste decennium afsluit. Hij is tevens se cretaris van de Geschied- en Ar- een bepaalde betrokkenheid oprot pen of waarmee ze ooit gekonfrou teerd werden en bij momenten nc steeds het voorwerp van gesprei ken uitmaken. Men kar niet onl kennen dat er in de gedichten va A. De Graeve een hoge graad va nostalgie aanwezig is. enerzijds oi het verlies van stukjes dorpspatri monium en anderzijds om de veran dering van de dorpsmentaliteit. Dit vindt men vooral terug in zijn ge dichten met een 'signaalfunktic waarin hij de aandacht vestigt op het mooie en waardevolle van hel cheologische Kring van Mere, en dorp'. Alles samen betekent dit in graaft in dit verband letterlijk en werkelijkheid een oproep tot hei Aan de Tragel 7 te Aalst, treffen we Galerij S65 aan, een kunsteilandje tussen oude, maar nog dagelijks gebruikte industriegebouwen aan de Dender. Links geflankeerd door Rollerland en rechts door een nog in werking zijnde fabriek. In tegenstelling met andere galerijen te Aalst is galerijhoudster Denise Van de Velde nog niet zolang aktief in de kunstten toonstellingsbranche. Zij is er echter niet minder aktief om. Aan heel wat groots opgezette kunstprojekten in de stad verleende zij haar medewer king. Op haar 55ste verjaardag, zette De- "Uiteindelijk heb ik een hele lange nise Van Dc Velde de stap van pas sief kunstliefhebster naar eigenares van een kunstgalerij. In 1988 liet zij de verlaten spinnerij van de FFR ombouwen om er een kunsttempel in te richten. Hiermee ging een droom in vervulling, die zij reeds lang had opgespaard maar die steeds bleef hangen aan een pak bedenkingen en praktische bezwa ren. Vol enthousiasme vertelt Denise Van de Velde over haar toch nog korte carrière in de kunstwereld. voorgeschiedenis achter de rug als pure toeschouwer. In den beginne ging het mij vooral om de kunstge schiedenis, in de meest algemene zin, de kunst uit het verleden, en mijn eerste liefde was de architec tuur. Slechts een jaar of twintig ge leden ontdekte ik dat er ook nu nog een levendige artistieke aktiviteit bestaat, het doortrekken van dc lijnen die ik vroeger bestudeerde. Vanaf dat moment ben ik druk be ginnen lezen, naar tentoonstellin gen gaan kijken en cursussen gaan Aalst. Denise Van de Velde in haar kunstgalerij aan de Trage! te Aalst a volgen. De stap naar de exploitatie van een galerij was toen niet meer dan een schimmige toekomstdroom. Als moeder van een groot gezin viel er heel wat te beredderen. Een taak die ik met veel plezier en overtui ging op mij heb genomen. In die tijd was ik wel vrijblijvend bezig met gidsen heren der. Ik was sporadisch stadsgids in Aalst, Gent en andere plaatsen in de provincie. In 1973, het Dirk Martensjaar, hielp ik in de Belfortcrypte het bureau voor toe risme uit de grond stampen. Ook in het gebiedshuisje, waar het bureau het jaar daarop naar toe ver huisde. heb ik nog twee maand de dienst verzorgd tot de stad het van mij overnam. Af en toe werkte ik zelfs als bedrijfsgids bij Het Volk. De hedendaagse kunst kwam hard nekkig aankloppen in de persoon van S65-voorman August Hoviele.' Denise Van de Velde begon in S65 te helpen en assisteerde ook tijdens beurzen. Ondermeer in Bazel en Keulen. De drang om iets zelf te beginnen bleek uiteindelijk niet langer te harden. Hovelies aanmoe digingen in die richting waren ei genlijk al niet meer nodig. Van spinnerij tot kunstgalerij Aan de Tragel bleek een stuk van de FFR-spinnerij te koop. waaruit, na heel wat kap- en breekwerk, wel twee mooie ruimtes te halen vielen. 'Hier was vroeger de keuken' lacht Denise Van de Velde "kan het ei genlijk nog passender voor een vrouw De schouwen, de damp- kap. dc vensters, alles hebben we moeten wegwerken. Er zijn panelen voor de muren geplaatst, er is een nieuwe vloer gegoten en al bij ai hebben zo'n 150 kg verf uitgestre ken. Om de prijs te drukken, heb ben we bovendien alles zelf gedaan. We konden gelukkig op vrienden en heel wat familie rekenen. Een ruimte is een goed begin. Er moeten ook nog kunstwerken wor den vertoond. Van een galerijhou der wordt een profiel verwacht, een consequentie in de stijl. 'Als aller eerste kunstenaar had ik Marie-Jo La Fontaine geprogrammeerd, maar door onvoorziene omstandig heden ging de zaak niet door. In de plaats kwam Riera I Arago. De voorkeur voor Spaanse kunste naars, die ook later nog zou blijven is eerder toevallig. Een van de kin deren zorgde voor een Catalaanse schoondochter wat de contacten met het land en de plaatselijke kunstproduktie een stuk intenser maakte. 'Ik toon enkel wat ik zelf apprecieer en dat is zo wat de enige constante lijn in mijn tentoonstellingsagenda. Zo komt er zowel strakkere als speelsere, meer lyrische kunst aan bod.' Volgens Denise Van de Velde is er voor een kunstgalerij een duidelijke pilootfunctie weggelegd. Dat is dan ook de reden dat zij bij grote kunst manifestaties in Aalst steeds mee werkt. Van 3 tot 14 november is Gilbert Swimberghe in galerij Denise Van de Velde te gast. In een volgende editie meer hierover. De galerij is open van woensdag tot en met za terdag van 14.30 tot 18u. en op af spraak. Dit dan op tel. 053/78.75.47 of 053/70.04.65. P.H. figuurlijk naar het oudste verleden van zijn dorp dat hem enorm dier baar is. Zijn literaire bezigheden zijn bij de bevolking echter minder bekend en nochtans schreef hij reeds gedichten in tijdschriften als Getuigenis, De Merenaar, Oud en Jong, Leievaart. Thans is hij ook de drijvende kracht achter de 'Meerse Schildersschool' en organiseert hij tekenlessen in het kader van de wer king van Open Kring. Zijn dichtbundel over Merc is in werkelijkheid een ode aan zijn dorp, waarin zijn verknochtheid aan alles wat het inhoudt, duidelijk tot uiting komt. Hij is in feite een heemkundige die het verleden en het heden op een kunstzinnige ma nier beleeft, die zich inzet voor al het waardevolle dat een landelijk dorp te bieden heeft en waarmee hij innig verbonden is. De titel spreekt hier voor zichzelf en 'Het Mere dat ik min' heeft hij zijn vroegere poëzieleraar, pater Marcel Schur- mans SJ, opgedragen: 'Beiden heb ben de poëzie als bindmiddel' wat geleid heeft tot kontinuë kontakten tussen twee literaire kunstenaars. Drieluik Het projekt is in werkelijkheid een drieluik geworden met vooraan de gedichten van A. De Graeve, die met het woord kleine kronieken maakt die getuigenissen vastleggen over zijn geboortedorp, waarbij zo wel het verleden als het heden be handeld wordt. Voorbeelden hier van zijn o.a. de gedichten over de verhakkelde windmolen, waarvoor hij een pleidooi houdt voor het be houd ervan. Hij zoekt het ook op 'Het Kerkhof bij dc treurige stilte, maar hij ontloopt de gezelligheid niet van de 'Elckerlic' of de vergane dorpsmcntaliteit die men vindt in het 'Groot Hotel'. Het zijn stuk zorgzaam onderhouden en koeste ren van al het mooie dat thans nog overblijft in een leefgemeenschap die al heel wat kultuurgoed verloren heeft. Van hem zegt men ook dat hij 'met het Mcreland vergroeid is en als dichter verwoordt hij op poëti sche wijze zijn gehechtheid en lief de voor zijn dorp' Pentekeningen Het drieledig projekt wordt o.a. ook gevormd door de pentekeningen van Paul Van Impe uit Burst. Als vriend en medewerker aan dc schil dersschool te Mere, visualiseert hij de onderwerpen uit de gedichten in gevoelige pentekeningen. Het b een kombinatie die de kunstwaarde van de dichtbundels doet stijgen, De fantasierijke gedichten worden door P. Van Impe in konkrete vor men weergegeven en dank zij deze 'techniek' is het mogelijk om nog eens de werkelijkheid te beleven, Herinneringen over verdwenen mo numenten, huizen en bezienswaar digheden komen dank zij de pente keningen weerom tot leven. Beide kunstenaars vullen elkaar wonder wel aan, wat het geheel een meer levendige indruk meegeeft. Muziek Het derde luik van het projekt wordt besloten met komposities op de gedichten, gemaakt door H. Van Santen, direkteur van de muziek- akademie van Aalst. Deze krijgt men echter pas te horen op 12 de cember, ter gelegenheid van de tiende verjaardag van Het Klein Koor. De voorstelling van de dichtbundel 'Het Mere dat ik min', heeft plaats op vrijdag 23 oktober 1992 om 20 uur. in het Administratief Centrum Steenberg, met een inleiding door Albert Dc Vos. JV

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 14