fe 'TeaterGeen delikaat dessert fi maar een levensnoodzakelijke maaltijd' D (Peter Zadek) si N Teaterseizoen 1992 - 1993 (I) Ensemble K.N.S.-RaamteaterI. «Een brede waaier toneelstukken j voor een groot publiek» N.T.G.Vijf nieuwe produkties s> 30 - 6.11.1992 - De Voorpost Teater in Vlaanderen: het blijft een ambiguë toestand. Wie het teater in Vlaanderen zo een beetje volgt - wij zien per seizoen toch een honderdtal voorstellingen - komt er niet onderuit: er is bij het einde van het seizoen telkens weinig reden tot vreugde! We kunnen ons niet direkt tien voorstellingen voor de geest halen, waarvan we ook nu nog zeggen dat het memorabele voorstellingen waren; en een voorstelling die blijft hangen, is toch nog steeds een goed kriterium! En dan kan men twee wegen uit: oftvel maakt men teater dat bedoeld is als entertainment - wat een respektabele keuze is - ofwel brengt men teater dat appeleert aan de ratio én het hart, dat bevragend is, dat zoekt, dat meer vragen oproept dan het kan/wil beantwoorden - wat ook respektabel is - en een teater is dat wellicht niet de grote massa lokt. Sta me toe even een vergelijking te maken. Het entertainment-teater (en dat moet er zijn) is dan de boekenklub die de 'gemakkelijke' weg kan bewandelen met wat Jan Doorsnee graag heeft, waarvoor storm gelopen wordt. Het teater dat zoekt, dat iets dieper wil graven, is dan het fundamenteel onderzoek dat uiteraard niet zelfbedruipend is en dat van overheidswege moet betoelaagd worden. En ieder jaar in de maanden mei en juni draait in het teaterwereldje veel om deze 'toelagen': men wacht op de voorstellen terzake van de R.A.T. (Raad van Advies voor Toneel) en nadien op de beslissingen van de minister. En zowel het eerste als het tweede kunnen vol verrassingen steken. In de R.A.T. zitten immers nogal wat teaterlui die direkt betrokken partij zijn bij de 'aanbevelingen aan de minister' en uiteraard ook bij de te verdelen centen. En dat er ook in de teaterwereld nogal wat politieke vriendschappen bestaan, is ook geen geheim - ook hier is de uitdrukking «Niets menselijks is mij vreemd» van toepassing. Eerlijk gezegd, er is dit keer weinig spektakulair verschoven, want het gaat meestal enkel maar om verschuivin gen in de subsidies: het globale bedrag aan teatersubsidies blijft altijd ongeveer gelijk. Dit jaar was er 580 miljoen te verdelen, ongeveer 13,5 miljoen meer dan vorig seizoen («Meer» moet natuurlijk gerelativeerd worden: de indeksering van de lonen slorpt dit meer dan op!). Geen grote verschuivingen dus: alleen Tiedrie valt dit seizoen uit de boot. Dit gezelschap dat zich tot doel stelt teaterwerk uit andere kuituren te introduceren en te werken rond de multikulturele problematiek - een optie die niet direkt de grote massa aanspreekt - is typisch een ensemble dat de subsidies niet kan missen, al zijn er al een 80-tal voorstellingen gepland voor volgend seizoen. Het bewijst duidelijk dat noch de R.A.T. noch de minister heel alert het teatergebeuren volgen; of weten zij niet dat Tiedrie zo pas een nieuw artistiek leider kreeg? En zo komen we tot de kernvraag van de hele subsidiëringspolitiek in het teaterwereldje: moet kommercieel teater gesubsidieerd worden? Daarom hebben we ook de grootste achting voor een gezelschap als het Echt Antwerps Teater, dat resoluut gekozen heeft voor teaterentertainment én zo financieel leefbaar is. Maar wat is nog het verschil tussen dit E.A.T. en nogal wat andere ensembles? We zouden het, op teatergebied, niet weten L. September Voor zo ver op dit ogenblik bekend is, programmeert het Nederlands Toneel Gent voor het komende tea terseizoen vijf eigen nieuwe pro dukties (waaronder één kreatie), één herneming én twee gastproduk- ties. Geen grote spektakels in het tweede jaar van Hugo van den Ber ghes legislatuur. Gelukkig wel op nieuw meer 'repertoire'-teater, zul len velen - wellicht ook in het eigen huis - zeggen! Van de R.A.T. kreeg het N.T.G. een positieve beoordeling, wat me teen goed was voor een verhoging van de subsidie met 2,4 miljoen tot 54 miljoen. Over de huisvesting van het gezel schap voorlopig geen nieuws. Ook volgend seizoen wordt er gespeeld in het Tolhuis (de kreatie van een stuk van Pjeroo Roobjee én de gast- produkties) en in de Minnemeers. Het zal nog wel een tijdje duren voor de oude (vertrouwde) en ver nieuwde schouwburg aan Sint- Baafs in gebruik kan worden geno men. Van 18 tot 25 juli (Gentse Feesten!) brengt het N.T.G. in de Minne meers een zestal voorstellingen van het meesterlijke «Rosalie Nie mand» van Jan De Vuyst naar het boek van Elisabeth Marain. Het in 1988 bij Houtekiet verschenen boek brengt het levensechte levensver haal van een vrouw die veertig jaar zat opgesloten in een psychiatrische inrichting zonder dat haar veel meer mankeerde dan dat ze als on gewenst kind «lastig» was. Vóór het boek een bestseller werd maakte Jan De Vuyst er, in opdracht van het N.T.G. een teaterbewerking van. De samenwerking tussen de bewer ker. komponist Johan De Smet. re gisseur Hugo Van den Berghe en aktrice Lieve Moorthamer resul teerde in een beklemmende teater- ervaring. die nog steeds in de herin nering blijft! Dit was geen vrijblij vend teater, geen goedkoop massa vertier; je voelde je als toeschouwer aangegrepen door het gegeven zelf. maar ook door de fenomenale ak teerprestatie van Lieve Moortha mer (ze kreeg er terecht de Oscar de Gruyterprijs voor) en door de preg nante vorm van de monoloog. Het M.M.T. maakte van hetzelfde boek ook een bewerking: een groots, tra- nerig spektakel in de 'vertrouwde M.M.T.-traditie'; huilen met de dwangbuis aan. Men zou allen die de Mechelse versie zag moeten ver plichten de N.T.G.-versie te gaan bekijken Gelukkig gaat deze «Rosalie Nie mand» nog op reis: van februari tot april moet u maar de plaatselijke berichtgeving erop naslaan om te zien of het stuk niet in je buurt komt. Het nieuwe seizoen gaat echt van start op 26 september in de Minne meers met de produktie «De Dienstlift» uit 1957 van Harold Pin ter. In een wat vreemde, armtierige kelderruimte wachten twee huur moordenaars, Ben en Gus, op in- strukties voor hun volgende klus. Ze vervelen zich. proberen koffie te zetten, roddelen wat over 'onge- looflijk-maar-waar'-verhalen uit de krant, voeren muggezifterig lijken de diskussies over nun opdrachtge ver, over de plek waar ze zich bevin den. Het enige wat ze welen, is dat het slachtoffer zal verschijnen door de deur, de enige link met de bui tenwereld. Althans, dat denken ze. Tot er achter een paneel een keu- kenlift verborgen blijkt, die op on verklaarbare manier in werking treedtSam Bogaerts - die vorig seizoen ook «Mario van Kama- gurka regisseerde - voert ook nu de regie. Jef Demedts en Bob Van der Veken zijn de akteurs. Van 26.09 tot 08.11. We kijken er naar uit! Voor het eerst neemt het N.T.G. een oorspronkelijk werkstuk van Pjeroo Roobjee op het repertoire, namelijk «De Verrijzenis van de Fa meuze Monseigneur Hamlet», wat duidelijk (althans in de titel) refe reert naar ene Shakespeare. Ham- Norta Tilley en Nolle Versyp dit seizoen santen in de KNS let, zijn geliefde Ohelia en haar va der Polonius krijgen een nieuwe kans, een mogelijkheid om, 32 jaar na de tragische gebeurtenissen aan het hof van Elseneur, vooralsnog een aantal fouten uit dat bloederige verleden goed te maken. Zodra ze echter terug op aarde zijn, blijken ze hardleers, ouder maar nauwe lijks wijzer. Er blijkt nog steeds iets rot te zijn in de «State of Denmark». En met hun nieuwe buren - o.a. Magda en P'tit Maurice, lijkt het al niet veel beter gesteld. Jan Decleir voert de regie over het akteerkruim van het N.T.G. In Tolhuis van 21.11 tot 31.12. Sam Bogaerts - blijkbaar hele maal terug van weggeweest - kreeg ook de regie toegewezen van «Wachten op Godot» van Beckett. Een produktie om naar uit te kijken, zeker met het trio Walter Moere- mans, Bob Van der Veken en Cyriel Van Gent in de rollen van Pozzo, Vladimir en Estragon. Van 09.01 tot 14.02 in de Minnemeers. In het seizoen 1968-'69 regisseerde Frans Roggen «De Repetitie» van Jean Anouilh; Hugo Claus mag dit tijdens dit seizoen overdoen; hij zorgde ook voor de vertaling. Anouilh bracht dit stuk onder bij zijn «pièces brillantes». Het is een mooi voorbeeld van hoe hij er vaak meesterlijk in slaagde 'Ie rose et le noir', het komische en het tragische, samen te brengen in één stuk. In Minnemeers van 27.02 tot 10.04. Het N.T.G. besluit het seizoen met «De diskrete charme van de bour geoisie» van Luis Bunuel en Jean- Claude Carrière, eigenlijk een film- skript uit 1972, dat door Jean-Pierre De Decker geregistreerd wordt en waarvoor zowat het hele gezelschap opgeroepen wordt. We worden ge- konfronteerd met een verzameling verhalen, die op een zeer subtiele wijze met elkaar worden vervloch ten. Een van de gegevens van het stuk, de voortdurend mislukkende dineetjes met zes bourgeois, vormt eigenlijk het basiselement in dc struktuurvan de film: tot achtmaal toe wordt een gelijkaardige situatie herhaald, en de ene keer zijn de toestanden al vreemder dan de an dere keer. Daarbij gaan werkelij heid en droom hand in ha Minnemeers van 01.05 tot En dan de gastprodukties. hebben de drie «grote» rc gezelschappen de draad «draaischijf»-voorstellinge! opgenomen. Van 6 tot 13 loopt in het Tolhuis de erg door Jo Dua geregisseerde pi tie «Van de brug af gezien» v Antwerpse K.N.S./Raamteatei ker gaan kijken! En de Brusselse K.V.S. is tot 28 maart te gast met «Oi dans» van Ed Vanderweydei stuk dat te Brussel zelf op 30! première gaat: N.T.G.-aktcur Willems regisseert Sien Eggei Ronny Waterschoot. Voor meer gedetailleerde inft reservaties of abonnemem K.N.S.. Sint-Baafsplein te 9i Gent (tel. nr. 091/25.32.08: va 1 september). Wannes Van de Velde bewerkte 'Gilgamesj' voor KNS Het eerste jaar van de samenwer king tussen de «grote» K.N.S. en de twee simpatieke Raamteaters is achter de rug. Deze samenwerking is, zeker naar de buitenwereld toe, vrij vlot verlopen, al kun je toch moeilijk spreken van een artistiek hoogtepunt in de geschiedenis van beide instellingen. Hiervoor waren er eigenlijk toch te veel produkties die eerder van middelmatige kwali teit waren; enkele waren zelfs ge woon beneden alle peil. Maar er waren ook knappe produkties; den ken we maar aan Millers «Van de brug af gezien» of «De Misantroop» of zelfs «Pak'em Stanzi!». Je kan dan ook moeilijk van een rampjaar spreken. Zeker niet! Positief voor akteurs én publiek was b.v. ook dat op de twee «kleine» plateaus ak teurs van het «grote podium» aan het werk waren, en vice-versa. Eén van de problemen voor Walter Tillemans was - cn zal wellicht blij ven - het gigantische mastodontpo dium van de Stadsschouwburg, waarvoor het moeilijk programme ren blijft. Tillemans krijgt van minister Weckx voor K.N.S. 46 miljoen («'t stad» doet hier royaal nog enkele tiental len miljoenen bij) en voor het Raamteater 31 miljoen, wat een status quo betekent, maar in feite neerkomt op een vermindering (door de indeksaanpassingen). Wat wordt met deze centen gepro grammeerd? Een hele boel! Niet minder dan 16 eigen produkties. 2 gastvoorstellingen in draaischijf- verband (weet je nog?) én 14 gast voorstellingen. En dit op 4 pla teaus: Stadsschouwburg, Klein Raamteater, Raamteater op't Zuid én de gerestaureerde goeie-ouwe Bourlaschouwburg. Bourlaschouwburg Van 24.04 tot 09.05 wordt «Leven en Dood van het Water», een wereld- kreatie n.a.v. Antwerpen '93, ver toond in de gerestaureerde Bourla. Het stuk is een evokatie van de Schelde, levensader van Vlaande ren, simbool van het leven, maar ook van de dood, het dode water. Welvaart door tewerkstelling, maar ook onheil door de voortschrijden de lucht- en waterverontreiniging die de steeds maar uitbreidende in dustrialisatie met zich meebrengt. De initiatiefnemers willen een to taalspektakel brengen, met een ka- leidoskoop van mytische, surreële en alledaagse elementen, door mid del van tekst, koorzang, dans, ge- ruggesteund door een originele en grootse scenografie. Jan Chris- tiaens schreef hei Waller Tillc- lend avontuur vol humor en fanta sie». Tillemans regisseert deze be werking «met liedjes en muziek (Jan Leyers), humor en ironie, uit bundig spelplezier en teatermagie, die thuishoren in een spannend en feeëriek familiespektakel». Een heel ruime cast is op de planken present van 21.11 tot 20.12. Van 6 tot 21 februari staat een Ne derlandstalige kreatie geprogram meerd, «De Minderproduktieven» van Peter Turrini in een regie van Peter Kupke. Het stuk konfronteert de toeschouwer met een stuk werkelijkheid waarover in de kunst te vaak angstvallig wordt gezwegen: massale ontslagen, saneringen cn rationaliseringen in de groot-indus trie en de gevolgen voor de getrof fen mensen. De inderdaad sublieme, aangrij pende N.T.G.-produktie «Rosalie Niemand» van Jan De Vuyst naar Elisabeth Marain met een echt schitterende Lieve Moorthamer is - in het kader van de opnieuw leven ingeblazen «draaischijf» met K.V.S. cn N.T.G. - te gast van 26.02 tot 07.03. Wie dit nog niet gezien heeft, mag dit zeker niet missen! Henning Brockhaus regisseert «Het Bezoek van de oude Dame» van Friedrich Diirrenmatt: van 20.03 tot 18.04. De kernvraag in dit stuk is, volgens de auteur zelf, «de vraag naar de schuld, het gevoel schuldig of onschuldig te zijn aan een on- menselijkè daad. Een moordenaar kan men ophangen. Maar men kan hem geen schuldgevoel opdringen. Schuld is een inzicht.» De laatste produktie in de Grote Zaal van de Stadsschouwburg is de Vlaamse kreatie van «Dansen op Lughnasa» van Brian Friel in regie van Martin Van Zundcrt. Dit stuk ging in première in april '90 en werd sindsdien onafgebroken gespeeld én gelauwerd. Het is «een meesle pende en tegelijk afstandelijke schets van een huis als oord van tragedie, moeizame kommunikatie, angst en hoop». Van 22.05 tot 13.06. Raamteater op 't Zuid Op 't Zuid staan vier eigen én één gastvoorstelling geprogrammeerd. Het begint al op 4 september met de wcreldkreatie voor het bcroepstea- ter «Gilgamesj», de ongegeneerde versie van het Babylomscn-Assyri- sche heldenepos door Wannes Van de Velde. Dit stuk, dat in mei II. gekreëerd werd door Arlecchino in Lier, is het konflikt tussen het ver langen van Gilgamesj naar onster felijkheid cn zijn eindig lot als mens. Wannes schreef zijn 'Gilgamesj' oorspronkelijk voor poesjenellen. In de teaterproduktie krijgen de go den, de talrijke mytologische figu ren, en de bekende Antwerpse Poesje-figuren de Neus cn de Kop gestalte door het fantasievolle spel van akteurs, uitbundige maskers en kostuums, en live-muzick uit Tur kije. Tot 10 oktober. «Jeugdziekte» van Ferdinand Bruc kner wordt geregisseerd door Karl Georg Kayser. Het is een aaneen schakeling van scherpe cn geladen taferelen, waarin de personages zelf het slachtoffcjjmuyJf^yan hun los- kata- perspektiefloosheid en de onmac van het onderwijssysteem. Vi 16.04 tot 08.05 en van 26.05 15.06. De gastproduktie op 't Zuid is «0 paardans» van Ed Vanderweyd: in regie van Mark Willems da Ronny Waterschoot en Sien E gers. Meer hierover in de K.V.S programmatie. Van 12 tot 22 mei 't Klein Raamteater Een produktie om naar uit te kijkt - al was het maar om te zien ho Nora Tilley zich al heeft losgemai uit het «M.M.T.-idioom» - is «Frankie en Johnny au Clair de L ne» van Terrence McNally. De aanstekelijke romantische en b moristische liefdesballade - zij een avontuurtje, hij een hechte ve Dun houding - wordt gespeeld dol feri Frank Aendenboom en Nora Til* en geregisseerd door Lio McCormick. Van 17.09 tot 24.1( Jo Dua, die vorig jaar tekende va de regie van een uitstekende Mill krijgt nu Ionesco voorgeschoü Het tema van «De Stoelen» is, v gens de auteur zelf, niet de bofl schap noch de beproevingen vj het leven of de morele nederla van twee oudjes, maar wel de st( len; dat wil zeggen de afwezigfl van mensen, de afwezigheid vanl Keizer, de afwezigheid van God,< afwezigheid van de materie, deèjfojd realiteit van dc wereld, de metafpj sche leegheid; het tema van het stA is het niets. Met Julienne De Bruyi jqi Leo Madder en Nolle Versyp. Va ie 26.11 tot 09.01. „h Geprogrammeerd voor vorig se zoen wordt nu dan toch «Siberië van Felix Mitterer opgevoerd do< "ei Luc Philips in regie van Tillemai ®n In deze monoloog vecht een out man voor zijn leven cn zijn waardij jee heid. Hij is doorzijn kinderen in cc hee tehuis gestopt waar alles netjes regeld en verzorgd wordt. Zelfs zij Rap hond werd hem om hygiënische r< j denen afgenomen. Het stuk isopgc bouwd als een drama in staties, va toenemende immobiliteit, gelaten'"31 heid, berusting, tot seniliteit, in cc ?en wereld die steeds maar kleine wordt. Op het einde is de men «en slechts een minuskuul plekje voa behouden. Van 11.03 tot 17.04. Ooi weer een Nederlandstalige kreath En nog maar een kreatie voor oi taalgebied: «Loriots Dramatisch Werken» van Loriot in regie van A Nelissen. Het zijn korte teaterstul jes waarin de auteur zijn pijlen rid op de absurditeiten van de modern welvaarts- en konsumptiemaal schappij, die «komisch ongelukkt ge» mensen produceert. Best e« spiegeltje meenemen! Van 06.05to 15.06. Gastvoorstellingen Niet minder dan 14 gastvoorstellii fen! In de Grote Zaal van de Bui er: «Revue Revue» met o.m. Jo Brink, Frank Sanders cn Pleui Touw; musical «Cyrano» met o.n Danny De Munk; musical «Hen Dolly» door Kon. Ballet van Vlaao deren; Nicuwjaarskoncert met o.ffl Marco Bakker; dc Engelstalig voorstelling van de musical «Josc phine» (Baker) in regie van Barri Stevens; een speciale «Don Ou» rhotte» door dc Tsjechische Con h jnie Bolek Polivka; de produkti jvers» door Orkater; de literain ifcstatic «Saint-Amour». Raamteater op 't Zuid is produktie door Dinsk van «De Getuigen - Mora twee eenakters van Hup regie van Anouk David. Clein Raamteater: «Paral Philip Bradley in regie va 'Ridders in een produktie va 'Theater van het Oosten'; no «Tsjip» naar Willem Elsscho >r Alex wilequet; Chiel Van Bet en Manou Kcrsting in «Weiri shole Crazy Knock Outs»; Hei n Verbccck in Elsschots «Kaas» Erik Burke en Gerd De Ley l)e Grap» naar Jos Vandeloo, eet filjas Produktie.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 30