Aalsterse Keizershallen werd kader
Svan klassiek muzikaal feest
Tejater 80 vzw start
nieuw seizoen met
«Achteraf bekeken»
Hubertusaltaar van
Aalsterse Sint-Martinuskerk
(gerestaureerd
Open mobile
en juke-box nostalgia
in Keizershallen te Aalst
De Merelaar met zeer
komische «Mackx»
De Voorpost 27.11.1992 - 9
Festa di Musica
Bet eerder gewaagd projekt, opgezet door het organisatiebureau Saraban-
j!i fc en Music Events werd een sukses. Zij wisten vorig weekend zo'n 900
«^lelangstellenden voor een klassiek muziekfeest in de Aalsterse Keizers-
lallen samen te brengen. De eerste editie van Festa di Musica was
tonder geslaagd en lokte zowel jeugdigen als toehoorders uit de middel
bare leeftijdsklasse. Al vraagt de gekozen akkomodatie wel nog wat aan-
ingen, is dit feest van de klassieke muziek zeker voor herhaling
itbaar.
/wJtceds lang voor het aanvangsuur schoven om een goed plaatsje te
rd aan de Keizershallen aange- bemachtigen. De aankleding van
chï
Aalst. Het gitaren Trio 18 gaf een steuntje in de rug van het Prima la
jUusica-orkest en bracht mede een gevarieerd programma (a)
Het altaar met retabel van de Heili
ge Hubertus dat in de gotische
Sint-Martinuskerk van Aalst prijkt,
»erd gerestaureerd. Het altaar
*ordt toegeschreven aan Jan Van
Geef 1654).
In de Sint-Martinuskerk van Aalst
ireft men een verzameling van een
twintigtal altaren aan. Het Sint-Hu-
bertusaltaar is daarvan een van de
voornaamste. Het biedt een tegen
wicht voor het prestigieuze Sint-
Rochusaltaar waarvan het retabel
foor Rubens werd geschilderd. In
het kader van de Koning Boude-
wijnstichting heeft een speciaal
daartoe gekreëerd fonds giften in
gezameld voor de renovatie van dit
ergvervallen aitaarvan Sint-Huber-
tus. Dankzij die steun kon de hou
ten struktuur met zuiltjesportiek en
simili-marmeren sokkel -hoogtij
van de barok- tegen de parasieten
worden behandeld. Van het schil
derij nam men het vernis en de over
bodige verflagen weg die zich in de
loop der jaren opgehoopt hadden.
deze monumentale zaal was deze
keer wel anders dan anders. Feeste
lijk versierde tafels met linnen
kleedjes en de nodige bloemen erop
gaven onmiddellijk een bijzonder
prettige indruk. Al was de voorver
koop van de ingangskaarten niet zo
denderend geweest, dit werd ruim
schoots goedgemaakt door de ver
koop aan de kassa. Duidelijk had
den velen getwijfeld en een ietwat
afwachtende houding tegenover het
nieuwe projekt aangenomen.
Het versterkt kamerorkest Prima
La Musica, met 32 professionele
musici, o.l.v. Dirk Vermeulen, wist
het publiek te boeien. De musici
kregen een steuntje in de rug van
Robert Groslot, ooit laureaat van
de Koningin Elisabethwedstrijd, en
dirigent van de Proms, van de we
reldvermaarde klarinettist Walter
Boeykens, het gitaristentrio 18 en
The Monnaie Bassquarter. Orkest
en solisten werkten een gevarieerd
programm af, met klassieke muziek
die toegankelijk is voor het publiek
dat verondersteld werd er minder
mee vertrouwd te zijn. Fred Brou
wers zorgde op een luaieKe nmmci
voor de nodige achtergrondinfor
matie. Maurice Aerts plaatste met
zijn bassquartet de contrabas op
een spirituele manier in de kijker.
Het programma werd fijn en met
professionele aanpak en deskun
digheid uitgevoerd, al scheen het
publiek het niet altijd ten volle te
smaken. Echte muziekliefhebbers
stoorden zich aan de sterke geluids
installatie die de aandacht afleidde
van de subtiele klanken, de klarinet-
tonen soms te scherp weergaven of
de pianomuziek van Groslot lieten
verloren gaan in een sterke weerga
ve van het orkest. Bij stillere mo
menten was het geruis van de regen
te horen op het platdak van de Kei
zershallen.
De gezelligheid in de zaal en de
warme gloed van een glaasje wijn
deden de onkomfortabele en wie
belende stoelen vergeten, maar
toch blijkt een zaal als de Keizers
hallen minder geschikt voor het se
reen bijwonen van een klassiek kon-
cert. De toehoorders missen de vol
heid van een koncertzaal, de golven
van de warme klanken die op de
muziekliefhebber afkomen. De or
ganisatoren waren zich hier wel van
bewust maar waren verplicht een
kompromis te sluiten. Omwille van
zijn variatie was deze produktie een
dure aangelegenheid, men had dus
veel volk nodig om het geheel finan
cieel haalbaar te houden. Boven
dien werd bewust naar de Keizers
hallen uitgekeken omdat uiteinde
lijk deze situatie een drempelverla
gend effekt heeft, vooral bij jonge
ren. De weg naar deze festiviteiten
hal kennen zij, wat niet kan gezegd
worden van een eventuele koncert
zaal.
Het eerste projekt 'Festa di Musica'
werd door de organisatoren gezien
als een testcase. Er wordt nu al ge
dacht om, samen met Fred Brou
wers, een programma uit te werken
met een band tussen wat ons van
daag via radio en tv beroert en de
klassieke muziek. Herkenbare din
gen, zoals indikatiefjes, die soms
ialst Het orkest Prima la Musica en dirigent Dirk Vermeulen wisten het
Massapubliek op de eerste 'Festa di Musicabiezonder te boeien (a)
Aalst. De Calhurinisten pakten uit met het blijspel 'Kaktusbloem' (a)
De programmatie van het 13e Teja
ter 80-seizoen is eindelijk rond ge
raakt.
De repetities voor de eerste pro
duktie lopen stilaan naar hun einde.
Op 28,29 en 30 november en op 4,5
en 6 december e.k., telkens om
20.30 u., wordt in het Netwerkcen
trum, Dc Ridderstraat 28 te Aalst,
«ACHTERAF BEKEKEN» opge
voerd, een waaier van een twintigtal
dialogen van James Saunders.
In elke dialoog tekent Saunders met
enkele rake trekjes een typische si
tuatie van de eeuwig boeiende
man-vrouwverhouding. De herken
baarheid scheert hier hoge toppen:
in elke dialoog kan het publiek zich
moeiteloos weervinden, en menige
gevatte repliek zal vast en zeker op
de (glim) lachspieren werken.
«De vrouw» wordt gespeeld door
Karin De Lil, Ann Sirou en Kathy
Van den Bossche, en Dirk Klinck,
Luc Van Den Broeck en Bart Van
Kerkhove zetten «de man» op de
planken, in telkens wisselende pa
ren.
Achiel Van Malderen tekent voor
de regie, en het dekortontwerp is
van de hand van Geertje De Beul.
De toegangsprijs blijft vastgesteld
op 200 fr. Rechthebbenden op kor
ting betalen slechts 170 fr. Davids-
fondsleden 160 fr. Plaatsen kan men
telefonisch reserveren op 053/
78.47.70 (24U/24) en op 053/
78.89.81 (tijdens de kantooruren).
U wordt dan wel ten laatste om
20.15 u. verwacht aan de ingang van
de zaal.
Als tweede produktie brengt TEJA
TER 80 «SPIEGELS» van Dimitri
Frenkel Frank. Dit stuk (eigenlijk
twee eenakters) wordt geregisseerd
door Patrick Snoeck en opgevoerd
in het KAT-Teater in maart '93.
Daar wordt ook op 15 mei de gast-
voorstelling gebracht: ARCA
(Gent) speelt «PRINS KAREL,
GRAAF VAN VLAANDEREN»
van de onlangs overleden Rudy
Geldhof. Piet Balfoort en Ria Ver-
schaeren treden op in een regie van
Jos Van Gorp. De kritiek sprak na
de première over «een monument»,
«glansprestatie van Piet Balfoort»,
«schitterend laatste werk van Rudy
Geldhof».
Het toneelprogramma is dus ander
maal veelbelovend.
Geïnteresseerden kunnen zich een
seizoenabonnement aanschaffen,
waarmee zij voor de prijs van 600 fr.
toegang krijgen tot «ACHTERAF
BEKEKEN», «SPIEGELS» en
«PRINS KAREL».
Deze abonnementen zijn te verkrij
gen door overschrijving van 600 fr.
op rekening 293-037087-80 van TE
JATER 80 vzw, Leuvestraat 45,
9320 Aalst, of aan de ingang van de
zaal.
TEJATER 80 vergast zijn publiek
ook nog op een gezellig avondmaal,
op een kaas- en wijnavond en op
een mei-festijn in openlucht.
Maar daarover leest u later meer.
Via het tijdschrift «TEJATER-
UITJE», dat nu reeds voor het 13e
jaar gratis aan alle geïnteresseerden
toegestuurd wordt, houdt TEJA
TER 80 zijn publiek van alle mani
festaties op de hoogte. Het volstaat
uw naam en adres op te sturen naar
het bovenvermeld kontaktadres.
TEJATER 80 vzw verwacht alle
liefhebbers van verzorgd en fijnzin
nig toneel eerstdaags op de voor
stellingen van «ACHTERAF BE
KEKEN»!
P.H.
moeilijk in de klassieke muziek te de vele rockfestivals die de laatste
duiden zijn. De opzet van heel wat tijd het Vlaamse muzikale land-
plannen in die richting duiden erop schap overspoelen,
dat 'Festa di Musica' zijn plaatsje PH
wil veroveren als vernieuwer naast
't Is weer voorbij, die mooie zomer.
Dit is vooral waar als je houdt van
open cabrio's en moto's en van de
wind die om je oren fluit.
Misschien raar, maar zeker waar:
meer en meer mensen worden er
door aangetrokken. Dat merk je
aan de stijgende verkoopcijfers van
recente cabriolets en ook van oude
moto's. Denk maar eens aan de
'atoom' van de Harley Davidson.
Vorig jaar hebben de organizatoren
van 'Open Mobile en Juke-Box
Nostalgia' te Aalst die stijgende
trend reeds aangevoeld, wanneer zij
een old-timer en classic car beurs
organizeerden, waarbij open mobi
liteit centraal stond.
Dit jaar wordt deze trend voortge
zet: binnen het kader van de old-ti
mer wofdt prachtig en kwalitatief
hoogstaand materiaal aangeboden:
Cadillac,'Mercedes, MG. Jaguar,
DKW, Renault, Ferrari en andere.
Het neusje van de zalm voor de
echte liefhebber.
Deze glimmende pk's pronken tus
sen ander roaring fifties materiaal
zoals juke boxen, speelautomaten,
emailplaten, bolle ijskasten en der
gelijke. Naast deze rock-ola's, Wur-
litzers en andere glittergoden wor
den natuurlijk ook aangepaste oude
78 en 45 toerenplaten aangeboden.
Vergeten we ook niet het ruime en
internationale aanbod aan^ wissel
stukken en miniaturen. Voor elk
wat wils dus.
De Open Mobile en Juke-Box Nos
talgia heeft plaats op 28 en 29 no
vember van 10.00 tot 18.00 uur in de
Keizershallen te Aalst. Op zaterdag
28 november is er een gratis pendel
dienst tussen parking Soufri
Schoencenter (gelegen dichtbij de
afrit Aalst autosnelweg E40) en de
Keizershallen.
In Duitsland wordt aangedrongen op meer
fïestpaden. In 1990 waren er bij onze Oos
terburen 70.000 fietsongevallen, waarvan
ruim 900 met dodelijke afloop.
In Duitsland bestaan meer dan 200 fiets
routes. Ze staan beschreven in de 'Sachs
Fahrrad A tlasdie door Mairs Geographi-
scher Verlag in Ostflldem werd uitgegeven.
De gratis busdienst tussen Doel Dorp en
Lillo Fort via de Liefkenshoektunnel wordt
vanaf I november afgeschaft. De minieme
belangstelling en de hoge kosten kunnen de
verdere expolitatie niet verantwoorden.
Erpe-Mere. Luc Neerinckx en J. Den Herder worden hier ontmaskerd
door zoon Frank (alias L. Hoffelinck) een van de talloze komische
scènes uit 'De Mackx' (jv)
Een «zwijgzame Mackx» zorgt bij de Merelaar voor de nodige komi
sche scenes. De toneelgroep brengt eens te meer een blijspel dat
sprankelt van humor van een fijn gehalte dat nog geaccentueerd wordt
door de dialektiek, het algemeen beschaafd Meers. Talrijke uitspra
ken komen op die manier beter tot hun recht en verhogen zelfs het
komische effekt bij de toeschouwer. In een regie van Dirk Daelman
zorgen de akteurs nog voor twee opvoeringen op vrijdag 27 november
te 20 en op zaterdag 28 november om 19 uur in de zaal van de
Sint-Jozefschool te Mere.
JV
weekend