'Armide' wordt mooie
'hedendaagse' barokopera!
'Welkom langs Schelde en Durme'
K.N.S.-Raamtheater speelt
'Jeugdziekte' van F. Bruckner
'Falerin' van Guido Van Meir
geen meeslepende voorstelling
in KNS-Antwerpen
Een origineel cadeau:
een Harenberg Reisdagkalender
14 - 11.12,1992 - De Voorpost
Lully en Herreweghe in Vlaamse Opera
Een van de beleidsopties van Mare Clémeur bij zijn aantreden als inten
dant van de Vlaamse Opera was het brengen van één barokopera per
seizoen. Voor dit seizoen viel de keuze op 'Armide' van Jean-Baptiste Lully
(1632-1687), een tragédie lyrique uit 1686 die, zoals de andere opera's die
hy i.s.m. Philippe Quinault schreef, een evenwicht moest bieden tussen
muziek, libretto, dans en toneel.
Hamme. Het Mariakoor van Zogge viert zijn 20 jarig bestaan in de parochiekerk van Zogge op 19 december met een
knap koncert (vh)
De Gewestelijke VW Schelde-Durme vzw heeft een nieuwe brochure steeds alle nuttige informatie krij-
uitgegeven onder de titel 'Welkom langs Schelde en Durme' waarin de gen over de wandelpaden die men
toeristische aantrekkelijkheden van Berlare, Destelbergen, Hamme, in de opgesomde gemeenten aan-
Laarne, Lochristi, Lokeren, Melle, Moerbeke, Waasmunster, Wachtebe- treft. Achteraan werd trouwens per
ke, Wetteren, Wichelen en Zele worden voorgesteld. Van de brochure gemeente een lijst opgenomen van
werden 10.000 eksemplaren gedrukt en men kan ze bekomen aan de prijs deze bewegwijzerde wandelpaden,
van maksimaal 50 fr in de gemeenten die er in voorkomen. Met vermelding van de naam van
het pad, de vertrekplaats van de
De brochure kwam tot stand door
de samenwerking van heel wat me
dewerkers. Zo werden de verschil
lende ideeën van de studenten van
het laatste jaar grafische technieken
van het Technisch Instituut Glo-
rieux te Oostakker gebundeld voor
het ontwerp en de lay-out, terwijl de
heer Kerckaert voor de opmaak van
de teksten zorgde. De brochure is
zeer overzichtelijk ingedeeld. Elke
gemeente kreeg een pagina toege- ï»lWi A
wezen en wordt voorgesteld aan de
hand van een knappe tekst voorzien
van sprekende vierkleurenfoto's.
Op een overzichtelijk situatieplan ~#3jjÊÊÊ
aangeduid over
welk gebied het precies gaat. Bij
elke gemeente staat het adres en 5MP§^H
telefoonnummer van de plaatselij-
ke VW vermeld. En daar kan men Berlare. Het bestuur van de vzw VW Durme en Schelde stelde een prachtige
nieuwe brochure voor
wandeling, de afstand en onder
welk nummer of kleur de wandeling
F 's aangeduid.
FHHMË m Jk A'I Gewestelijke WV Schelde-
Mrr''A 8jj Durme vzw staat onder leiding van
mÉÊk ■- Z burgemeester Willy Van Sande van
jÊÊfjkÏML&& ïMaSBÊi^ÈÈL v J Berlare. Ondervoorzitter is A. De
W^Ë/t Beule van Electrabel en sekretaris
WKmjk:-,. ■A 'mjL^ is G. Ducazu eveneens van Electra-
WÊÈ&bel. E. Van Doorsselaer van de
Aja WV Lokeren is penningmeester
.JÊÊjSK^i' Jfo m en de overige bestuursleden zijn: H.
^mJT\ Lieven (schepen van Melle), L.
L.' J Raes (schepen van Laarne), T. He-
reman (schepen van Moerbeke) en
w D. Vermeersch (schepen van Lo-
HT^Jk >VHK JL I Christi).
Dit evenwicht vinden is voor een
gezelschap van vandaag wellicht
een erg zware opgave. Wat de
Vlaamse Opera op de planken
bracht, mag met een understate
ment beslist een merkwaardige
voorstelling genoemd worden.
'Armide' is immers een boeiende,
hedendaagse produktie geworden
die beklijft!
De charme van de mooie
'tovenares' Armide kan het niet
voor elkaar krijgen dat kruisvaarder
Renaud bezwijkt voor haar. Of
zoals het regisseursduo Leiser-Cau-
rier zelf zegt in de (ook nu weer
schitterende) programmabrochure:
'Ook de liefdesgeschiedenis is zeer
ontroerend, een liefde die niet ge
deeld wordt, een liefde die beheerst
wordt door twijfels. Als men even
verder kijkt dan het verhaaltje van
de betoveringen, dan ziet men dat
het aan deze liefdes-twijfel is dat
Armide ten onder gaat'.
Lully's muziek is misschien niet di-
rekt de favoriete muziek van diri
gent Philippe Herreweghe, maar wij
houden ervan; in het genre van de
barokopera blijft hij een monu
ment. Dat dit soort muziek in goede
handen is bij Herreweghe, hoeft wel
geen nadere uitleg: hij weet dit
soort partituren boeiend en dina-
misch te verklanken.
Over het libretto kunnen we kort
zijn: als het niet goed 'ingekleed'
wordt, krijg je een draak van jewels
te te zien.
Dans was een erg belangrijk deel -
zoniet de hoofdbekommernis - in
het werk van Lully; hij was immers
dé danser van zijn tijd. De danspas-
sages in 'Armide' zijn dan ook erg
talrijk en vrij uitgesponnen met
nogal wat herhalingen. Al mochten
hier best wat coupures gebeurd zijn,
toch gingen ze niet echt vervelen.
Ze werden immers op een intelli
gente wijze in het geheel ingepast.
En hier komen we bij de regie van
het geheel, die in handen was van
het duo Moshe Leiser en Patrice
Caurier. Een historische rekon-
struktie van een barokopera levert
uiterst zelden boeiend muziektea-
ter op. Het duo zei zelf hierover:
'Dat betekent echter niet dat we de
visuele en choreografische conse
quenties uit de tijd van Lully moe
ten overnemen, maar wel dat we
hedendaagse equivalenten van deze
consequenties moeten zien te vin
den, equivalenten die zowel de mu
ziek als de zeer strenge vorm van de
tragédie lyrique tot hun recht laten
komen'. En je kunt onmogelijk be
weren dat ze hierin niet gelukt zijn.
Op de zwarte scènes (met enkele
rekwisieten en fel beschilderde
schermen) evolueren dansers en
koor in kleurrijke, soms tijdeloze
kostuums. Het oogt zeer mooi, ner
gens gezocht. Dansers (de Parijse
Compagnie Larsen) en koor vor
men een organisch geheel, waaruit
nu eens de dansers, dan weer het
koor op de voorgrond treden.
Sylvie Brunet is voortreffelijk als
Armide, al is zij niet dé grote aktrice
of dé grote barokvertolkster; Ho
ward Crook (Renaud) is zoals
steeds heel soepel én muzikaal in dit
genre. De overige leden van de cast
deden hun werk meer dan naar be
horen! Herreweghes eigen Collegi
um Vocale uit Gent en zijn Ensem
ble Instrumental et Vocal de la Cha-
pelle Royale uit Parijs waren ge
woon prachtige instrumenten in het
homogene geheel!
Nog tot 22 november a.s. Reserve
ren kan (misschien nog) op nr. 03/
233.66.85.
L.
'Wat rest de jeugd, buiten de zelfmoord, nog dan verburgerlijking
Professor Jaap Kruithof zit zelden verlegen om boude uitspraken. Zo had
hij het in een interview met 'De Morgen' van 18 juli II. over een onderzoek
by studenten naar hun kijk op zichzelf, de maatschappij en de wereld. Dit
had een vrij beklemmend beeld opgeleverd van een generatie die Sveigert te
hopen'. Hierin stond o.m. 'De jongeren van nu weigeren te aanvaarden dat
er oplossingen zijn. Of beter ze hebben gewikt, gewogen en alles te licht
bevonden.'
De programmatie van 'Jeugdziekte'
of 'Krankheit der Jugend' van Fer
dinand Bruckner vindt, volgens di-
rekteur Walter Tillemans, zijn mo
tivatie 'in de malaise die door velen
bij de jeugd waargenomen wordt
falende levenswil, destruktief cynis
me, kapitulatie tegenover de uit
dagingen van het maatschappelijk
leven onder het motto verburger
lijken of zelfmoord... Ons gezel
schap wil van nabij de polsslag van
de tijd voelen en meewerken om
een groter inzicht te verwerven in
de maatschappelijke fenomenen
van onze tijd'.
Enkele studenten in de geneeskun
de ontmoeten elkaar in een kleine
ruimte, de kamer van Marie (An
Nelissen), en ze komen terecht in
een maalstroom van vernietiging.
'Ze helpen de anderen In de vernie
tiging, omdat ze de leegte van hun
bestaan niet op een andere manier
Dendermonde. Kwis van de politie. FC Knudde doktert aan de
oplossing (foto Piet Hermans)
Toen het repertoire van het Ensem
ble KNS-Raamteater voor het nieu
we seizoen voorgesteld werd, be
loofde Walter Tillemans (die zelf de
regie zou voeren)'Guido Van
Meirs eigen teaterbewerking voor
het Ensemble KNS-Raamteater
geurt niet meer naar het papier
maar naar de planken, met liedjes
en muziek, humor en ironie, uitbun
dig spelplezier en teatermagie, die
thuishoren in een spannend en
feëeriek familiespektakel.' En pre-
cies deze teatermagie ontbreekt in
kantine (foto Piet Hermans) de produktie die- Tillemans op de
Op de voorpagina prijkt het Vrij
heidsbeeld van New York en staat
te lezen 'Geniet van het reizen. Ont
dek elke dag een nieuw land. Een
wereldreis in 365 dagen'. We heb
ben het over de Harenberg Reis
Dagkalender die in de boekhandel
te koop is. Elke dag een prachtige
foto die u laat wegdromen van een
of andere reisbestemming: indruk
wekkende wereldsteden, plekjes
ongerepte natuur, grote kunstwer
ken, ze worden weergegeven met
prachtige vierkleurenfoto's. Op de
keerzijde vindt men dan een korte
maar zeer heldere kommentaar
over de plaatsen die worden afge
beeld. Vaak ook met een kaartje
van het kontinent zodat je onmid
dellijk weet in welk werelddeel men
terecht is gekomen. Misschien zijn
er wel herinneringen bij aan vroege
re reisbestemmingen of krijg je zin
om op stap te gaan. De wijde wereld
in. Iedere dag een andere bestem
ming.
Harenberg geeft niet alleen een reis
dagkalender uit. Er is ook een film,
een kuituur en een muziek dagka
lender. En er bestaan 4 taalkalen-
ders (Engels, Italiaans, Spaans en
Duits) waarbij men elke dag de kans
krijgt iets van deze vreemde talen
bij te leren. Voor elk beeld van de
dierenriem zijn er ook horoscoop
kalenders ter beschikking.
Een origineel geschenk en een leuk
idee voor de komende feestdagen.
planken zet, en spannend en écht
feëeriek is het al evenmin.
'Het verhaal van Falerin', zoals het
in 1989 verscheen, bood een werve
lend avontuur vol humor en fanta
sie. Elementen uit oeroude legen
den, strips, tv-series en films ver
smelten zich in de hallucinerende
geest van het overreden meisje Lot
tot een spiegel van de condition hu-
maine op het einde van de 20ste
eeuw. We maken kennis met Fale
rin (Marc Peeters), de kwaadaardi
ge tovenaar uit de Keltische legen
den. Inmiddels is hij de eigentijdse
peetvader van de Onderwereld ge
worden en maakt hij zich op om de
eeuwige cirkelgang van het leven
definitief te doorbreken. Zal de
mensheid blijven voortbestaan
Zullen er ooit nog kinderen gebo
ren worden Ongewild wordt Lot
(Anneleen Cooreman) de inzet,
prooi en spilfiguur van een giganti
sche strijd tussen Falerin, Lanseloet
(Karei Vingerhoets) en de zijnen.
Het arme kind wil alleen maar naar
huis, maar ook haar gekke be
schermgeest Homp (Bernard Ver-
heyden) is meer een nar dan een
redder in nood.
Het 'verhaal' navertellen is onbe
gonnen werk; ook Van Meir zelf is
er erg summier over'Vraag me dus
niet waarover 'Falerin' gaat; het
gaat over ons, en over de wonderlij
ke en verschrikkelijke wereld die wij
delen'.
Het getuigt van een grenzeloze (ejn
bewonderenswaardige) teateram-
bitie deze vertelling (allegorie, fan
tasie, parabel, droom...) te willen
ensceneren. Om hiervan een echt
feëerieke teatermagie te bereiken,
moetje dan ook alle teaterregisters
kunnen opentrekkenkostume
ring, licht- en klankontwerp, dekor,
de hele teatertechnische machine
rie met al haar mogelijke speciale
effekten en truuks. Niets kan/mag
te veel zijn om hiermee een echt
magische produktie op de planken
te zetten.
Betoverend en meeslepend wordt
deze voorstelling echter bijna
nooitde werveling van het verhaal
komt té zelden tot uiting op het
hellend vlak van de Antwerpse
Stadsschouwburg. Te weinig krijgt
de toeschouwer een gevoel van ver
wondering, zoals we dit bv. wel had
den een paar seizoenen geleden bij
de 'Peter Pan', van het NTG.
Nog tot 20 december in KNS, alle
dagen behalve 's maandags en
dinsdags om 20u., zondag matinee
om 15u. Reserveren kan op nr. 03/
231.07.50 (van 11 tot 16u., niet 's
maandags).
kunnen vullen. In de roes van deze
leegte wordt hun hunkering naar
liefde heerszucht* wordt jeugdige
vlijt zelfbedwelming, eerzucht car-
rièrisme, intelligentie cynisme.
Naast Marie evolueren in de per-
spektiefloosheid het meidje Lucy
(Hilde Heijnen) die een 'dom' te
vreden, gemanipuleerd hoertje
wordt; de intelligente maar koele
Desiree (Peggy De Landtsheer) die
steeds nieuwe kicks nodig heeft, de
nuchtere, in poses levende Irene
(Christ'l Van Schoonwinkel), de
dominerende Freder (Robert De
La Haye) die eksperimenteert met
alle anderen; de weinig zelfzekere,
bange Pctrell (Mark Van Den Bos)
die steeds het slachtoffer zal zijn; en
tenslotte de oudere Alt (Roger van
Kerpel), een arts zonder praktijk
die het allemaal al wel bekeken
heeft.
'Jeugdziekte' is duidelijk een stuk
dat tot nadenken aanzetde tekst is
zo aktueel dat de voorstelling haast
niet stuk kan. De regisseur Karl Ge-
org Kayser opteerde voor een voor
stelling die de tekst liet primeren.
Er werd niet gezocht naar ver
nieuwende vormgeving. Het geheel
werd op de planken gezet in een
dekor en kostuums die tijdloos
ogen. Niets van de prangende tekst
boette hierdoor van zijn kracht in.
De vertolking was vrij homogeen.
Een pessimistische (realistische)
voorstelling die een bezoek meer
dan waard is
In het Raamtheater op 't Zuid, De
Vrièrestraat 36 te 2000 Antwerpen
nog tot 19 december. Reserveren
kan op nr. 03/233.91.48/49.
L
!n de uiterste zuidoosthoek nabij de Oos
tenrijkse grens ligt een van de mooiste va
kantiestreken van Duitsland. Berchtesga-
den is een toeristisch juweel dank zij de velt
mogelijkheden die hel stadje en omgeving
bieden.
Een driedaagse huwelijksreis in een lan
dauer kan men meemaken in hel Duitse
stadje Landau in de Pfalz. Een landaueris
een koels waarvan de kap afneembaar is
en heeft haar naam te danken aan het
rijtuig waarmee in 1702 koning Josef van
Wenen naar Landau reisde.
In de Duitse stad Hamburg heeft men ge
wezen stapelplaatsen omgetoverd tot win
kelparadijzen. Er zijn er een tiental met ah
voornaamste de Hanseviertelpassage.
Volvo heeft voor de eerste negen maanden
van dit jaar een bedrijfsverlies gekend van
1.518 miljoen SEK. In Volvo's 17 voor
naamste markten werden in de eerste drie
kwartalen 20 miljoen auto 's verkocht, wal
een daling met 2% betreft.