Ledenaar Yvan Impens expozeert in eigen atelier
-4»
'yé-Èk
'odium-uitjes in De Werf
KWr
Frans Wuytack expozeert
in Vredesgalerij te Aalst
Wereldpremiere van juwelen
van de toekomst bij Jos Bikkems te Aalst
Opnieuw Kerstmarkt
in school te Moorsel
Hl
De Voorpost - 11.12.1992 - 9
De Voorpost
weekend
e kunst in het algemeen en de schilderkunst in het bijzonder tiert welig in
nze regio. Meer en meer zoeken toekomstige artiesten de weg naar de
ademie en eventueel de roem om zich in een of andere kunstvorm te
ecialiseren. De voorkeur gaat vry wel naar het tekenen dat daarna naar
idere disciplines moet leiden. Een van de velen is Yvan Impens uit Lede
e voor het eerst op eigen benen wil staan en in zijn atelier, aan de
^eiplasweg, het resultaat van zyn produktiviteit geheel de maand decem-
tr tentoon stelt.
hoewel Yvan Impens nog maar
inig in het openbaar getreden is,
n hij evenwel bogen op een enor-
verzameling schilderijen, etsen
tekeningen. In het atelier hangt
pis slechts een - bewuste - keuze uit
e talrijke afgewerkte produkten
ie op hun inlijsting en eventuele
opers wachten. Niettemin biedt de
intoonstelling een fraaie aanblik
■nn& aarbij verscheidenheid opvallend
voor de bezoeker of de kunstlief-
tbber.
van Impens werd in 1961 geboren
nop zesjarige leeftijd won hij reeds
:n wedstrijd in de Rijksschool te
ede. Het was een tekenwedstrijd
aaraan alle scholen in de provincie
telnamen en toen bleek reeds dat
ij bijzondere aanleg had voor deze
instrichting. In 1977 liet hij zich
ouwens inschrijven in de kunst-
ademie van Aalst waar hij in het
igonderwijs bouwkundig tekenen
nlgde. Toen reeds hanteerde hij
ierf) et penseel tijdens avondkursus-
sen. Hiermee ging hij door en in het
tweedejaar legde hij zich toe op het
natuurtekenen en het maken van
schetsen. Aan de hand van de lessen
die hem het schetsen moest bijbren
gen, richtte hij zich naar het natuur
tekenen wat geconcretiseerd werd
in de stillevens die hij met sterke
contouren op doek zette.
Levend model
Tijdens zijn derde jaar studie te
Aalst mocht hij beginnen met het
figuurtekenen maar dit gebeurde
bij de aanvang met beelden uit
plaaster vervaardigd. Het is trou
wens pas als men genoeg techniek
aangeleerd heeft dat men overscha
kelt op het modeltekenen, meer be
paald schilderen of tekenen naar
een levend model. Alhoewel Y. Im
pens zowat van alles schildert dan
toch houdt hij het meer bij vrou
wenfiguren die hij natuurgetrouw
tracht weer te geven. Het naakt dat
hij in beeld brengt is daarbij te ver-
ede. Yvan Impens bij een van zijn talrijke portretten van vrouwen (jv)
waarlozen en het geeft zeker geen
aanleiding tot negatieve reakties
die bij sommige leken-kunstliefheb-
bers zouden kunnen geuit worden.
Daar is trouwens geen reden toe.
De figuren veropenbaren de nodige
zedigheid om er hoegenaamd geen
kwaad van te spreken. Integendeel,
zij sprankelen van zuiverheid en
estetische kunstzinnigheid vanwege
de warme en natuurgetrouwe kleu
ren als het rood dat soms overgaat
naar oranje.
stüi
Na de academie te Aalst, bij de
splitsing van de richtingen, trok hij
naar Wetteren waar hij nu nog altijd
verder studeert om zich te speciali
seren in het maken van etsen en er
de grafische kunst beoefent, met
daarbij toch ook het schilderen naar
het levend model bij Ant. Bogaert.
Het kan trouwens nooit kwaad ver
schillende technieken aan te leren
om naar een eigen stijl te zoeken of
om zich volledig te kunnen ont
plooien.
De werken uit zijn beginperiode ge
lijken meer op plakwerk «maar het
is juist door het vorderen van het
vakmanschap dat men de stijgende
evolutie in de werken ziet», aldus
Yvan Impens. Elke kunstenaar
heeft zijn eigen manier van werken,
die bovendien bepaald wordt door
een eigen voorkeur waarmee hij zijn
persoonlijkheid tracht te ontplooi
en. De Leedse schilder vindt per
soonlijk dat zijn stijl een weinig
overhelt naar het impressionisme
met vooral tot uiting komt bij zijn
doeken met levende modellen. Hij
zelf geeft toe dat hij wel geïnspi
reerd wordt door deze stijl wat dui
delijk zichtbaar is door zijn keuze
van de kleuren. Toch is het resultaat
steeds afhankelijk van de penseel
streken en kleurkeuze wat dan toch
weer tot een persoonlijke stijl leidt
die niet altijd in een of ander «kate-
gorie» onder te brengen is. Dit komt
vooral door het feit dat hij een be
paald systeem of werkwijze volgt.
Het mag bovendien geen soort van
seriewerk worden want elk werk
moet afzonderlijk en vooral per
soonlijk zijn. Zoals vele kunste-
r Sint-Barbara serveert «Vijgen na Kerstmis» (11-12-13.12)
r Miek Roel met geëngageerde teksten met muziek op folkbasis (16.12)
'eekend 11-12-13 december
Z.OÏ trst-blijspel «Vijgen na Kerstmis»
in Ruud De Ridder
Vijgen na Kerstmis» is een kerst-
ram ïjspel voor heel de familie,
'hal teddy Brasil, net terug van een
iert creldreis, hoopt dit jaar Kerstmis
kunnen vieren met Gigi, zijn 'ou-
roe- tvlam'. Auteur Ruud De Ridder
le Antwerpse auteur-akteur-regis-
ur en duivel-doet-al van het Echt
Sa- ntwerps Teater) zorgt ervoor dat
He kerstavond op alle mogelijke
snieren in het honderd loopt...
ogek dat je er eigenlijk niet durft
ode m te denken. Gegarandeerd een
lezantc en gezellige toneelavond!
lit blijspel wordt opgevoerd door
■so- :n van de vaste waarden in het
slsterse amateur-teaterwereldje.
tmelijk Sint-Barbara.
e toegangsprijs bedraagt 250 fr.
laar houders van een BAC-Senior-
'BAC-Juniorkaart betalen slechts
10 fr. Reserveren kan op tel.nr.
'3/70.44.64 van A. Van der Eist.
'oensdag 16 december: Miek
bel ook nu nog Miek Roel
ate, liek Roel. Voor jongeren van nu
e(1 fee niets of zeer weinig zeggende
ïeleïmen-Voor mensen tussen veertig
n vijftig een hele brok jeugdsenti-
lent uit het kleinkunst- en protest-
Wg-genre van de late zestiger en
Zeventigerjaren. Zielsverwanten
to een Boudewijn De Groot, Zjef
anuytsel, Wim Decraene en ande-
Jan De Wildes.
'ij leerden hen kennen door Miel
Appelmans: in zijn vrije uren leraar
Engels en zo en eigenlijk tekst
schrijver voor het duo Miek Roel,
in die tijd - samen met werk voor
Gandalf en 't Liedboek - zowat een
fulltime job, zeker als je ook nogwat
dagrust nodig had. Miel Appelmans
was de auteur van tal van teksten,
«sjansons» ofte «luisterliederen»,
waarbij de tekst eigenlijk het be
langrijkste was en de muziek er nu
eenmaal ook bij was omdat je an
ders niet over een lied kon spreken.
Het was de tijd van de kleinkunst-
kroegen, de kleinkunst-avonden, de
kleinkunst-akademie. De tijd van
de flower power, de hippies, de pro
testsongs, van Bob Dylan, van de
eerste Roland... Kortom van de
achtenzestigers, hun direkte voor
lopers en hun sympatisanten.
Maar er is de laatste twintig jaar
veel water door de Gentse Leie en
Lieve gestroomd. En Miek Roel
raakten zowat in de vergetelheid als
zangduo. Hij bleef natuurlijk de
mooie jongen van Première, vroe
ger de assistent en stilaan meer en
meer de opvolger van Jo Röpcke bij
het nog steeds stiefmoederlijk be
handelde filmmagazine. Maar nieu
we platen en zelfs optredens waren
er de laatste tijd niet meer (of nau
welijks) bij.
En op 31 maart van dit jaar werd
plots een nieuwe CD van het zin
gende echtpaar voorgesteld in hun
thuishaven Gent. «Cafard» heet de
nieuwe plaat. En natuurlijk komen
de aanvragen voor optredens op
nieuw binnen. Op woensdag 16 de
cember zijn ze om 20 uur in de
Schouwburg over De Werf. Ga lui
steren en zien. Want in tegenstel
ling tot vele kollega's hebben Miek
Roel de tand des tijds perfekt
weten te doorstaan. En hun songs
nog beter, moeten we toegeven.
Na een windstille periode verschij
nen ze dus opnieuw op de planken.
Sterker, maar vooral rijper.
Hun handelsmerk is nog steeds ge
ëngageerde teksten in kombinatie
met sterke muziek op folkbasis. Ge
tuige daarvan zijn de nummers op
de nieuwe «Cafard», een plaat vol
heimwee, eigenlijk wel de meest
persoonlijke uit hun hele carrière.
Ook hun oude suksessen zoals «Jan
met de pet», «Jij en ik», «Verdron
ken Land van Saeftinghe» en ande
re worden van onder het stof ge
haald en opgepoetst. Bij hun optre
dens laten ze zich begeleiden door
een groep van steengoede muzikan
ten: Koen Leeman (basgitaar), Stef
Wouters (gitaar), Peter Schreurs
(keyboards) en Stoy Stoffelen
(drums). Miek Roel hebben anno
1992 meer te bieden dan alleen
maar een nostalgische avond voor
de kinderen van mei '68.
De toegangsprijs bedraagt 300 fr.
maar houders van een Jongeren
Abonnements Pas kunnen er al in
voor amper 180 fr. Reserveren kan
op nr. 053/76.13.12.
L.
naars tracht hij naar het beste te
evolueren. Dit is trouwens duidelijk
merkbaar de laatste paar jaren. Zo
is hij o.a. met minder zware contou
ren beginnen schilderen, die even
wel nog niet helemaal verdwenen
zijn maar hij tracht ze toch - bewust -
stelselmatig te vermijden.
Ook al schildert hij bij voorkeur
naar levende modellen dan toch
wijkt hij niet volledig af van het
schilderen van landschappen en
stillevens. Daarvan getuigt o.a. de
«Rabbauts Rode Molen», nu «Fij-
nens watermolen», die vroeger ei
gendom was van het klooster van
Tussenbeek dat in de omgeving
stond maar op het einde van de
18de eeuw afgebrand werd. Yvan
Impens schildert landschappen met
sterke kontrasten waarvan sommi
ge opvallen door hun donker kleu
renpalet. Hij gebruikt hierbij echter
geen «dode» kleur als het bruin
maar wel veel groen met afwisseling
van andere meer heldere kleuren
zodat men een kleurrijk resultaat te
zien krijgt en zeker nooit een eento
nig landschap.
Kompositie
Yvan Impens waagt zich ook - met
sukses - aan het maken van etsen
waarvan hij een kompositie samen
stelt. Hierbij neemt hij stukken van
verschillende schetsen die oordeel
kundig samengevoegd worden tot
een geheel. Na heel wat knip en
plakwerk komt hij tot een verbluf
fend resultaat dat best te vergelij
ken is met een collage, met dit ver
schil dat bij hem het eindprodukt
een monumentale indruk geeft. Er
zijn geen lege vlakken merkbaar wat
aan de komposities een vrij donker
aspect geeft. Bij deze kunstvorm ge
bruikt hij de verschillende technie
ken door en naast elkaar: lijnets,
zachte etsgrond, droge naald, suke-
rets en akwarel.
Bij Yvan Impens ontdekt men een
verscheidenheid van schilderijen
wat laat vermoeden dat hij over heel
wat vakkennis beschikt. Hetgene in
het atelier te zien is, is in feite een
relatief beperkte keuze want hij be
zit nog heel wat «materiaal» dat
spijtig genoeg nog opgeborgen ligt
in «farden». Nochtans zijn hier wer
ken aanwezig die zeker waard zijn
om bij de kollektie te voegen die
thans te kijk hangt. Een ruimere
keuze kan trouwens gemaakt wor
den na afspraak met de schilder zelf
die elke zondag van de maand de
cember, tussen 16 en 19 uur, zijn
atelier openstelt.
JV
Amerika, vijfhonderd jaar later.
Het is een tentoonstelling met
beeldhouwwerken, gedichten en te
keningen van Frans Wuytack. De
tentoonstelling loopt tot 31 decem
ber in de Vredesgalerij aan de Zon-
nestraat 26 te Aalst.
Frans Wuytack werd geboren te
Sint-Niklaas in 1934 en werkte in de
krottenwijken van La Vega, Carapi-
ta, La Cota en El Valle in Venezue
la. Nadien ging hij in Carrara beeld
houwen in marmer en na 1984 ging
hij voor twee jaar naar Costa Rica.
In 1979 werd werk van hem geselek-
teerd voor het tweede internatio
naal symposium voor beeldhouw
kunst in Carrara en in 1980 kreeg hij
de prijs Dr Mare Galle. Frans Wuy
tack kan men zonder meer een all
round kunstenaar noemen. Behalve
poëzie maakt hij beelden in hout,
marmer en brons en schildert hij.
Zijn kunst is niet autoritair, hij laat
de toeschouwer de vrijheid een ei
gen beeld te vormen.
Wuytack studeerde aan de tekena-
kademie van Sint-Niklaas en hoger
kunstonderricht tekenen, boetse
ren en beeldhouwen aan de akade-
mie voor schone kunsten te Brussel.
Hij volgde ook filosofie in Gent en
een kursus marmer bewerken in
Carrara in Italië. In Pisttola en Bar-
V
L J- i
Aalst. Kunstenaar Frans Wuytack in gesprek metJef De Loof van het Vredes-
huis (a)
celona leerde hij bronsgieten en in
Midden-Amerika legde hij zich toe
op Maya skulpturen.
De vraag die zijn werk overheerst is
of de mensheid zal overleven? Die
vraag vindt men in zijn werk terug
met een verbluffende morele en fy
sieke heftigheid zodat zijn beelden
ze niet langer alleen lijken te torsen
maar ook de toeschouwer erbij be
trokken wordt. De toeschouwer
wordt uit zijn passieve rol geschopt,
moet de vraag mee helpen dragen.
Hij wordt op zichzelf teruggewor
pen, op zijn eigen ervaring en wordt
doorheen zijn persoonlijke geschie
denis tot getuige gemaakt van De
Geschiedenis waarmee hij verbon
den is. Zijn werk getuigt van een
ambivalente wereld vol tegenstel
lingen die het gezicht van Meso-
Amerika en ook van onze wereld
bepalen.
Jos Bikkems staat al een kwarteeuw
als edelsmid aan de top. In binnen-
en buitenland werd hij meer dan
eens gelauwerd voor zijn kreaties.
We verwijzen maar naar de eerste
prijzen die hij behaalde in Tokio,
New York, Duitsland en Joegosla
vië. Hij smelt, draait en kneedt oude
sieraden vakkundig tot nieuwe
schitterende juwelen. Hij brengt de
edelste metalen harmonieus samen
met de kostbaarste stenen. Het re
sultaat is een unieke kollektie juwe
len van de toekomst. Elk juweel van
zijn hand is een uniek geschenk met
een eigen gezicht en een aparte per
soonlijkheid. De ultieme perfektie
van een tijdloze kwaliteit.
Jos Bikkems houdt in zijn atelier
aan de Geraardbergsestraat 193 te
Aalst op 12 en 13 december open
deurdagen telkens van 10.00 tot
19.00 uur.
Ook in Moorsel kan je sedert verle
den jaar naar de Kerstmarkt. Door
het onverwachte sukses van de eer
ste uitgave werd door het Ouder-
komitee een heruitgave gepland.
De koude, als die er dit jaar toch
moest komen, moet men niet eens
vrezen, want deze Kerstmarkt heeft
plaats in de turnzaal en de lokalen
van de Vrije Gemengde Basisschool
aan de Kloosterstraat te Moorsel op
zondag 13 december van 10.00 tot
18.00 uur.
Wat kan je vinden op deze Kerst
markt? Geschenkjes voor de einde-
jaarsfeesten bievoorbeeld zoals een
romantische kaars of een fantasie
juweel. Er is ook een enorme keuze
aan kerstversiering. Ouders, kinde
ren en hier en daar een 'echte'
marktkraamster stellen hun veelal
zelfgemaakte exclusiviteiten voor
zoals zoutdegen, kerstkaarsen,
snoep truffels... Ook voor meer
klassieke zaken zoals kerstbomen,
kerstrozen of ander bloeiende plan
ten kan men er terecht.
Dit jaar wil het Ouderkomitee ook
de kinderen verwennen. Er zal hen
de kans worden geboden zich te la
ten grimmeren (tussen 14.00 en
18.00 uur) en er zal ook een speciaal
standje zijn met geschenkjes voor
kinderen.
Een andere nieuwigheid is deze
keer het feit dat ook de Wereldwin
kel van de partij is met een verant
woorde keuze aan echte overzeese
produkten. Maar men komt naar de
Kerstmarkt vooral voor de sfeer en
om te proeven van de warme Glüh
wein en andere specialiteiten zoals
de door Robert met kennis van za
ken gebakken pannekoeken.
Iedereen is van harte welkom en de
toegang is gratis. (PH)