Een avond vol kunst te Mere Van «The Not 12 o'Clock Party» tot «De Langste Nacht» 2 -18.12.1992 - De Voorpost door g gratis it} :e: ddi Mariman lug s Van dei om ïn Scham P f iam Soufer tem, Bei Kris Wau- >ert Mosu- n Van Lael en n Landuyl loc ipd un mede-ian en zullen r9l :tten in de lrje in de LSP J :t dat ei beleven uze affi- Meer dan 4000 mensen bewezen dat Aalst rijk was voor dit initiatief. De lage inicomprijs, het gratis ontbijt, en niet in het minst betaalbare kon- sumaties zaten daar wellicht voor een groot deel tussen. Daar waar het dit eerste jaar om een louter lokale organisatie ging, kreeg de tweede editie (vorig jaar) een regionaal karakter. In de ganse pro vincie werd publiciteit gemaakt, wat resulteerde in bezoekers uit Gent, Ninove,.... tot zelfs Dendermonde. In totaal meer dan 6000 (hoofdza kelijk) Oost-Vlamingen vonden de weg naar de Aalsterse Keizershal- len. Op twee jaar tijd is «The Not 12 o'Clock Party» uitgegroeid tot de grootste Vlaamse oudejaarsnacht- fuif. De volgende, voor de hand lig gende stap isi.. inderdaad: het grootste evenement van België. Om dit te realiseren, werden de handen in elkaar geslagen met de mensen van de LSP BAND. Om van deze eerste «DE LANGSTE NACHT» een nog groter sukses te maken, kunnen de organisatoren ook reke nen op de volledige steun van het Aalsterse stadsbestuur, en niet te vergeten sponsors die dit gebeuren Kuituur en sport worden in Erpe-Mere en meer speciaal in de deelgemeen te Mere zeer ijverig bedreven. De lijst van de aangesloten verenigingen b(j de twee raden laten daar geen twijfels over. Ook al gaat er heel wat meer geld naar de sportakkommodatie dan er aan kuituur besteed wordt dan toch is dit geen grote rem op de aktiviteiten. Dit is vorig weekend nog maar eens bewezen met de viering van het tienjarig bestaan van het Meerse Klein Koor dat sindsdien onder leiding staat van André De Graeve, een muziekkunstenaar die ook nog andere disciplines aankan. De viering ging trouwens gepaard met de opening van een tentoonstelling van de schil derschool waarvan Paul Van Impe de leiding heeft. Het lijdt geen twijfel dat de deelge meente Mere op het vlak van kul- tuurbeoefening aan de top staat want elke week kan men wel ergens terecht om 'iets te zien of te horen'. Er zijn gelegenheden te over om zijn avonden door te brengen want elke vereniging heeft elk seizoen een goed gevulde kalender. Niet al tijd gaat het er zo feestelijk aan toe als met de viering van het eerste decennium van het Klein Koor en het afsluiten van het eerste jaar van de 'schilderschool'. Klein Koor Toeval is nog dikwijls de oorzaak van het ontstaan van een nieuwe vereniging. Bij de aanvang is het geen noodzaak maar later wordt het evenwel een degelijk opgevulde leemte waarvan men vroeger nooit het vermoeden had. Maar eens dat de 'vereniging' er is, kan men nog moeilijk zonder. Zo is het ook ver gaan met het Klein Koor tien jaar geleden. Toen zat pastoor A. Wou ters, na het afsterven van koster M. Gabriels, zonder muzikant. André De Graeve, gekend als een muziek liefhebber en beoefenaar ervan, werd aangesproken om tijdelijk de kerkelijke diensten te verzorgen. Van een aanstelling van een nieuwe 'officiële' koster kwam maar weinig in huis en André geraakte stilaan ingeburgerd. Enkele maanden na zijn debuut moest er gespeeld wor den voor de plechtige kommunie- kantjes waartoe ook een van zijn dochters behoorde. Toen ontstond de idee om een gelegenheidskoortje te vormen en thans is dit, evenwel licht gewijzigd, koor nog aktief. Thans bestaat het koortje uit een twintigtal leden dat slechts door de dirigent A. De Graeve bijeen ge houden wordt, zonder enige struk- tuur, alleen met de gedachte om wat op het gebied van de zang te preste ren. Het is uiteraard geen zangkoor zoals het plaatselijke Singhet Fro maar het mag er best wezen vooral als men weet hoe moeilijk het is om de jeugd voor zoiets te interesseren. Hier betreft het echter een kerk koor dat vooral uit kinderen samen gesteld is maar waar ook de oude ren stilaan een plaats krijgen. Integenstelling tot het Meerse ge mengd zangkoor heeft het Klein Koor zich van bij de aanvang gepro fileerd als echt kerkkoor dat vooral bij speciale gelegenheden de kerke lijke diensten opluistert. Dit ge beurde al vlug na de stichting met het muzikaal verzorgen van de mid- dernachtmis. Het was een traditie die in die tijd verwaarloosd was maar met de inzet van A. De Graeve en zijn pas gevormd koor kwam daar verandering in. De kerstperio de is trouwens het hoogtepunt ge worden van hun aktiviteiten want dan wordt ze tevens de mogelijk heid geboden om naar buiten te tre den. Men heeft niet de ambities om overal naartoe te trekken maar toch wil men waardering van de plaatse lijke bevolking. Met hun optreden vorig weekend in het administratief centrum van Erpe-Mere hebben ze die alvast gekregen dank zij hun sfeervol en verzorgd optreden. grammablad vermeldde echter fou tief Ovorak) en de première van twee gedichten uit 'Het Mere dat ik min' van A. De Graeve, op muziek gezet door H. Van Santen. Twee andere gedichten werden voorge dragen door L. Vromman en L. Scheerlinck. Tentoonstelling Het jubileumkoncert van het Klein Koor werd voorafgegaan door de opening van een tentoonstelling in de wandelgangen van het admini stratief centrum. Deze expositie is samengesteld uit werken van leer lingen van de plaatselijke teken- school. Dit is trouwens het verba zingwekkend resultaat van een vij fentwintigtal kursisten die slechts tien lessen opleiding kregen. De meeste deelnemers zijn trouwens beginnelingen zonder de minste er varing op het gebied van tekenen of schilderen. Het is dank zij enorme inspanningen om een optimale kon- centratie te verkrijgen dat het mo gelijk is een dergelijk resultaat te krijgen. Het is tevens een bewijs dat iedereen zich inzet en een zeer goed werkende groep vormt. In de teken- en schilderschool werkt men onder de kundige leiding van de Burstse schilder Paul Van Impe die het meer vanuit de 'begeleiding' ziet om naar een grote groep toe te werken. Vandaar dat mensen met minder talent toch een goed resultaat bereiken 'wat bewijst dat het marcheert en het een goede formule is vermits men tevens te doen heeft met jong en oud. Zich baserend op het onverwacht resul taat zal men volgend jaar hoogst waarschijnlijk ook lessen buiten de schoollokalen geven en zich toespit sen op het tekenen of schilderen van een gebouw of een landschap van Mere. Men blijft zeker niet bij de stillevens maar men zal trachten meer de nadruk te leggen op het model, aldus P. Van Impe die vol enthousiasme is over zijn Meerse academie, een initiatief in navol ging van de KWB Burst. Het koncept van de tekenschool werd door kursiste Gerda Ghysels als volgt samengevat: 'Het is een groep kunstliefhebbers vol diversi teit waarbij de verschillende leef tijden geen rem betekenen op de werking. Het zijn meestal mensen zonder enige ervaring maar dank zij een open geest werken zij altijd zeer ontspannen. Via schilder P. Van Impe is het een zoeken naar andere technieken die ons gelukkig niet ge leidt naar bepaalde oefeningen maar wel 'begeleidt' door ons de 'vorm goed te doen aftasten om dan alles op papier over te brengen'. Op alle vlakken geeft een dergelijke les senreeks aan de kursisten een ge voel van zelfgenoegzaamheid waar door reeds een groot gedeelte van de doelstellingen verwezenlijkt zijn. Strekkingen Inleider priester-dichter A. Sunaert verwees naar de beperktheid van de mens in de wereld, element dat men van bij de geboorte meekrijgt en men steeds weer aanvoelt zolang men leeft. Toch gebruikt men de middelen die ons ter beschikking staan die deze beperktheid enigs zins verminderen. Samen met de zintuigen tracht men uit een ge dachte of in een blik iets te uiten en in de school gebeurt dit tijdens het tekenen waarmee men iets reali seert met zijn eigen kunnen. Er is evenwel een bepaalde tech niek nodig die moet aangeleerd worden maar toch komt de inspira tie altijd uit de mens zelf die via de juiste begeleiding kan omgezet wor den in een kunstwerk. De begelei der kan evenwel geen inspiratie meegeven maar wel de manier van werken. Alhoewel men geen be paald -isme nastreeft zijn in de teke ningen toch strekkingen te zien van kunstvormen of perioden van grote schilders. Het gaat hier hoege naamd niet om kopieën maar om gekonkretiseerde idee van de kur- sist die automatisch aan een perio de denkt terwijl hij zijn werk af maakt. In de wandelgangen van het administratief centrum wordt men in een sfeer gebracht van bepaalde schilders als Permeke, Van Gogh en andere maar men kan zich niet van de idee ontdoen dat het hier werk van eigen bodem betreft, van men sen die in deze kunstvorm ontspan ning zoeken en die er ook vinden. Dit is trouwens de hoofdstelling dat de 'kunstenaar hier bekwaamd wordt om zichzelf te zijn en iets te presteren dat helemaal van hemzelf is of het resultaat van wat hij ge voeld heeft, van wat hem gepakt heeft', verduidelijkte A. Sunaert. Hij loofde de kursisten om hun ge duld en vooral om hun vaardigheid die ze na slechts enkele lessen aan de dag leggen want de resultaten liegen er niet om. Zij zijn schilders tekenaars met een realisme dat bij ieder mens begint, zoekend om de juiste verhoudingen weer te geven en nadat ze die gevonden hebben zich naar een zekere fantasie bege ven. Volgens Sunaert bekijkt men een schilderij niet met het verstand want de kunst overstijgt ze. De be zoeker moet vooral op zoek gaan naar de symbolen die de schilder in zijn kunstwerk gebruikt en dan pas oordelen of het 'mooi' is of niet. Tot slot verwees hij naar alle andere grootheden die slechts roem geno ten na hun dood en alle begin is moeilijk maar ook in deze teken- school kunnen mensen uitgroeien tot kunstenaars van formaat... men weet nooit.' JV In 1993 schrijft het Provinciebestuur van, Oost-Vlaanderen volgende provinciale prijzen uit: poëzie, toneelstuk, geschiede nis, instrumentale muziek, kunstgeschiej denis en archeologie en vulgarizerend werk. Er zijn ook prijzen voor glaskunst, beeldhouwkunst en fotografie. Het regle ment voor deze prijzen is te bekomen bij de Negende Direktie, Afdeling 91 Kuituur, Vogelmarkt 17 te 9000 Gent (091/ 24.30.01.) Jubileumkoncert Het is uiteraard moeilijk om waar dering te genieten als men niet naar buiten treedt maar hierin is bij de viering verandering in gekomen want dan hebben zij getoond een homogeen zanggeheel te vormen dat misschien als 'kweekschool' kan dienen voor de koorverenigingen. Voor het jubileumkoncert had men echter beroep gedaan op gekende solisten uit de omgeving met de bij ons gekende namen als Nelly De Roo en Luc De Mot, een sopraan en een bas die zowel in solist als in duo zingen. Maar ook andere solisten kwamen aan de orde met een André De Mil die het Vlaanderen van G. Gezelle vertolkte, Saskia Van Cau- ter en Sofie Ermens die het koncert mochten besluiten met Kerstnacht rm»t mi Aalst. Jo Van den Wijngaarde uit Aalst (zittend links) en Firmin Timmermans van LSP Band (zittend rechts) sloegen de gramma ook nog ge u o mei ee handen in elkaar en organizeren met een biezonder aktief team een uitzonderlijke 'Oudejaarsnacht-fuif in de Humoreske van Dvorak (het pro- Keizershallen (a) Erpe-Mere. Het Klein Koor o.Lv. Andre De Graeve gaf een luisterrijk zangkoncert ter gelegenheid van het bestaan in de raadzaal van het administratief centrum Steenberg (jv) Zonder twijfel kan men stellen dat in Aalst Oudejaarsnacht het op een na belangrijkste feest is. Ieder jaar weer opnieuw trekken grote groepen jongeren net na middernacht naar het stadscentrum. Zij hebben slechts één doel: feesten! Tot voor enige jaren kon men hiervoor uit een dozijn dancings en cafés kiezen. Met het verdwijnen van de Korte Nieuwstraat werd het voor de jaarlijks groter wordende groep feestlustigen onmogelijk nog overal een plaatsje binnen te vinden. Aalst werd te klein. Vandaar twee jaar geleden het idee om de grootste zaal, de Keizershallen, voor het feestende publiek open te stellen. The Not 12 o'Clock Party was meteen geboren... mee mogelijk maken. De langste nacht in Aalst In de Keizershallen te Aalst wordt onder de naam «DE LANGSTE NACHT» een reuzefeest georgani seerd met discobar, 120 KW licht show, drie dansvloeren, een video- wall en natuurlijk het nieuwjaars evenement in Vlaanderen: de LSP BAND met niet minder dan 15 gas ten. Feestneuzen kunnen erin aan 250 fr. (200 WK) vanaf 22.30 u. op de laatste van 1992, en uiteraard gaat de marathon door tot de zeer late, vroege uurtjes. Wie de grote oud- en nieuwjaars evenementen in Vlaanderen op de voet volgt, weet dat de LSP BAND GUESTS al vele jaren hét grote succes in Antwerpen zijn. Maar de LSP BAND breekt met deze traditie. Immers, het enorme overaanbod in de Sinjorenstad re sulteerde in een te grote spreiding van het feestpubliek en een soms absurde promotiestrijd tussen de verschillende organisatoren. Al enkele jaren werd daarom ge dacht aan AALST, de feeststad bij uitstek waar wel ruimte is voor een mega-event. Firmin Timmermans, de drummer/ zanger en leader of the LSP BAND, zocht en vond in Aalst de geschikte plaats voor zijn langste nacht. Meer nog, de organisatoren van de «The Not 12 o'Clock Party», de suk- sesvolle nieuwjaarsfuif in de Kei zershallen vorige twee jaren en het projekt «DE LANGSTE NACHT - LSP BAND GUESTS» sloegen de handen in elkaar en grepen zo de kans om een uniek nieuwjaarsge- beuren te creëren met nog meer allure dan alle vorige edities. Drie dansvloeren Dankzij deze samenwerking wordt in Aalst ongetwijfeld hét nieuw jaarsfeest van Vlaanderen gevierd. Naast de drie uitgelichte dansvloe ren, de discobar en de videowall is er hét nieuwjaarsprogramma op het podium om duimen en vingers af te likken. De LSP BAND, covergroep «par excellence», speelt '93 in met een swingend programma met niet min der dan 15 SPECIAL GUESTS! Het hoeft dan ook geen betoog dat beide organisatoren hiermee een nieuwe traditie in gang willen zet ten: The place to be met nieuwjaar zijn de Keizershallen! Wie tot de ochtenduren wil feesten kan rekenen op een gratiijtsl ontbijt, en voor wie vroeger anden iele oorden wil opzoeken is er een manente taxiservice aan de van de zaal. Koen in L.A.? Walter op T.V.? Wie met de LSP BAND een rits bekende Vlamingen eens anders wil horen zingen dan eigen kassuksessen komt zeker zijn trekken tijdens DE NACHT. Kijkt u even mee: Walter Grootaers, Ludo Felice, Jo Lemaire, Chris Van Durpel (Dr. Lecompte en pers), Kid Safari, William freau, Kurt Van Eeghem, Crabbé, Bob Savenberg, Kris ters, Koen Wayters, Robert se (The Radios), Peter Van (Mama's Jasje), Tom Van (de Kotmadam)... Alle artiesten hebben hun werking reeds toegezegd en zullen r9l hun beste beentje voorzetten in de typische live-ambiance van de BAND. Het Project LSP BAND GUESTS op oudejaarsavond niet sinds jaren ruime interesse de media omdat men weet dat telkens nieuwigheden te vallen. Met deze prestigieuze anu che, de uitstekende accommodatie in de Keizershallen en de gekende feestvreugde van Aalst en omgevinj is het objektief duidelijk: «DE LANGSTE NACHT» wordt de grootste nieuwjaarsparty van hel land! Kaarten in voorverkoop Vanaf 10 december zijn er kaarten te verkrijgen aan 200 fr. op volgende adressen: Platenzaak Center, Sint Joris- straat te Aalst Radio Avanti, Sint-Jozefstraat 26 te Aalst Café 't Parksken, Koolstraat 86 te Aalst Karnavalartikelen Liebaul, Koolstraat te Aalst Solbemol, Sluierstraat 1 te Aalsl Free Record Shop, KattestraatI te Aalst Delsol Mucis, Geraardsbergse- straat 22 te Ninove Men kan ook de kaarten thuisge stuurd krijgen! Tussen 9 en 12 uur, en van 13 tot 20 uur kunnen kaarten telefonisch be steld worden op nummer 0531 77.87.57 (Nicole Ringoir). Na over schrijven van 215,- (wk 200 15,- verzendingskosten) op rekening nummer 393 - 0036048 - 53 van «De Langste Nacht» met vermelding van het eigen adres, worden de kaarten u toegestuurd. Voor meer info: Firmin Timmermans 02/269.08.29.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 2