Het Daensisme in het marktlied Stemmige Kerstwandeling met Kersttaferelen in Affligemse hoeven Subsidie voor komposteringsinstallatie Land van Aalst Daensistische Sprokkels (3) ALMANAK der CHRISTINE VOLKSPARTIJ De Voorpost - 18.12.1992 - 3 hoewel Willem I het goed meen- met de zuidelijke provinciën :h vond men zijn regeringsbeleid laar te bemoeiziek en vooral on- ordacht. Het volk toonde zijn snoegdheid in de vorm van een untje dat even goed alarmerend n geweest zijn als bedreigend: Vij willen Willem weg. 11 Willem wijzer wezen, ij willen Willem weer.» Meerdere n dergelijke deuntjes werden on- ir het volk gezongen tot de oproer :h ontpopte als een ware vrijheid- ijd en in 1830 België zich af- cheidde. Van dan af werden de izentrekken van de negentiende uw heel wat veranderd en een rieden van honderde jaren zou ergaan in een nieuw modernisme, en 19 d'eeuws modernisme wel te ar\ erstaan. Dit zou het begin zijn van en periode waarin het volksleven i snel tempo zou veranderen want ok het tempo van de mens zelf zou ersnellen: van de trekschuit stapt len over naar de stoomboot, van ostkoets naar stoomtrein en de lie- of vetkaars zouden door de islamp vervangen worden. In een oord: het kuituur- en levenspa- oon verliest zijn romantisch ka- ikter en neemt realistische vormen an. )e nieuwe technieken waren zeker een weldaad voor de armen. Inte- endecl, de moderne machines en pparaten brachten nog meer na- igneid voor de arbeiders en van een egen was maar weinig sprake want e stijgende ekonomie kwam bijna itsluitend ten goede aan de weige en elde burger die maar kleine lonen ier etaaldc en zelf de grote winsten injpstreek. Dit zop trouwens duren >t de opkomst van een goed geor- aniseerd patronaat en zelfs dan as de ontvoogding van de fabriek- ns( 'erker nog geen feit. jpt|)ok de boer moest grond prijsge- en ten koste van dp industrie waar 1UI ct vliegwiel wel de handarbeid ver- ,ai chtte maar de beurs van de arbei der niet proportioneel verzwaarde. ildus bereikten enkele families an lug de top van de allerrijksten en lei ommigen verdrongen zelfs de adel im p financieel vlak. Door het stelsel uf er afgevaardigden op politiek vlak j ekwamen ze zelfs het meester- chap in de katholieke en liberale au tartijen. Het volk leefde in ellende su' n de onmenselijke werkvoorwaar- ae en dreven hen tot bitterheid, uyt lochtans waren de politiekers goed ip de hoogte van de sociale wantoc- de landen want Ch. Woeste die de lei rote tegenstander zou worden van (j( riester Daens, had het reeds voor- (houden in 1864 op een kongres te lechelen en een tweede maal na de «roeringen van 1886, tijdens een &lerde congres in 1890: We hebben ons niet genoeg be kommerd om de ziel van het volk. Men heeft de arbeider te veel als een gereedschap behandeld. Zijn zedelijke ellende was groot; zij is nog voortdurend toegenomen...» Opstandigheid Vóór 1886 hadden de katolieken het dus niet zeer ernstig opgeno men met het lot van de arbeider tot op het ogenblik dat ze wakker ge schud werden door de bloedige on lusten in alle grote centra, dit vooral te Bergen, Luik en Gent. Het was vooral onder impuls van eerste mi nister Beernaert dat op hervormin gen aangestuurd werd. Trouwens een van zijn volgelingen Beerblok, steunde het sociaal-litterair werk dat A. De Winne (2) schreef in ver band met de toestand van ons volk rond de eeuwwisseling. Door het steeds groeiende socialisme werden ook de katolieken aangespoord een andere politiek te voeren vooral in het Aalsterse waar Pieter Daens met zijn «Werkman» de kant van het arme volk gekozen had. De Comme van Parijs van 1872 had ook gevolgen in ons land en niet iedereen bleef de oude tradities aanhankelijk. Het gewone volk was niet meer zo gedwee als voor heen en dit hadden de katolieken aange voeld en om de volgzaamheid op nieuw in goede banen te krijgen werd in 1891 de pauselijke wereld- brief «Rerum Novarum» verspreid maar ondanks allerhande uitspra ken van Woeste en zijn partijgeno ten waren zij nog niet bereid om het algemeen stemrecht bij de verkie zingen toe te passen. Pas in 1900 werd de evenredige ver tegenwoordiging door de regering van minister Van den Peereboom verwezenlijkt tegen -de wil van Woeste in, die ondanks zijn uitspra ken bleef dwars liggen en bijgevolg niet zo geneigd was om het gewone volk medezeggenschap te verlenen. Ondanks bloedige stakingen zou het nog wat duren vooraleer de eer ste veranderingen in het politiek systeem merkbaar waren. In 1894 begon men met een aanpassing die echter nog geen voldoening schonk maar toch al een zekere verbetering bracht. Vooraleer dit tot stand gebracht werd, was er heel wat gebeurd. In hetzelfde jaar van de bloedige Com mune in Parijs, richtte Pieter Daens zijn Werkman op, een weekblad dat weldra even berucht als beroemd zou worden in het Vlaamse land. Dit land was in zijn beginperiode niet wat het uiteindelijk geworden is: uitdrukkelijk verdediger van de verdrukte werkerstand, beweert men. Eeuwenlang was het proletariaat door de rijken onderdrukt geweest en toen de eerste grote opstandig heid omsloeg in oproer werd be roep gedaan op het leger en rijks wacht welke de opstand in de kiem smoorden door het vuur te openen op de heetgebakerde stakers. Ver mits de pers in handen was van de zelfde kapitaalkrachtigen werd Ondanks de verwijten van hun te genstanders bleef men de christelij ke ideologie getrouw en in een lied voorbeeld maken zij hun stelling duidelijk. Hierin wordt klaar om schreven wat ze waren en waarom ze een politieke strijd voerden: M Mr*4 V s K S s s N V. V Vim iiliinm itinuli De vlag van het Ziekenfonds van Erpe van de Christene Volkspartij - Vlaams Front De almanak van de Christene Volkspartij uit 1897. slechts in bedekte termen over deze toestanden geschreven. De konservatieve katolieken schre ven de feiten toe aan de teloorgang van de eens zo ernstige godsdienst zin bij het gewone volk en de stelling dat de volksmens diepgelovig moest zijn en onderdanig, was weinig prij zenswaardig. Moest men hieruit be grijpen dat een arbeider pas kriste- lijk handelde als hij vernederd werd, als hij niets dan ellende en ontbering kende, als hij meer werk dan rusturen kon voorleggen en bij gevolg het kapitaal van zijn werkge ver in de hoogste mate bevorderde. Het was uiteraard een grove vergis sing deze sociale kwestie als een godsdienstige aangelegenheid te beschouwen. Het hardnekkige konservatisme van de katholieken zorgde in eigen rangen dat de radikale strekking niet buiten de schreef liep en zo gezien is de partij tucht niet van van daag. Het Daensisme nam echter hun taak over en begon een verbe ten strijd om het lot van de arme fabriekswerker enigszins draagbaar te maken zonder daarom de gods dienstige doelstelling te verwerpen. Integendeel, het werd een politieke partij die zowel christelijk als soci aal en Vlaams gericht was. Voor de historiek van het Daensis me kunnen we verwijzen naar de verschillende monografieën die hierover reeds verschenen zijn maar onafgezien van deze studiën heeft ook het volkslied een grote rol gespeeld in de strijdliteratuur van deze partij. Juist dit facet is nog maar weinig behandeld en nochtans het materiaal is niet weinig omvang rijk. In afwachting van een volledige studie zullen we hier enkele «mo ment opnamen» weergeven aan de hand van deze plaats en tijdsgebon den pamfletten. In feite volgen deze liederen wonderwel, in kronologi- sche volgorde de geschiedenis van het Daensisme. Hier ligt dus een terrein braak dat mettertijd zeer in detail «gekultiveerd» kan worden. We zullen hier bijgevolg het Daen sisme trachten te belichten aan de hand van liederen die toendertijd zo intens gezongen werden en vaak als het enige verweermiddel tegen de konservatieve katolieken ge bruikt werden. Zoals steeds ver tolkt het volkslied ook hier het ge moed van de innerlijke mens en het voorhanden materiaal wijst er op dat men er gretig gebruik va ge maakt heeft. Het is natuurlijk voor de hand liggend dat ook de tegen strevers naar hetzelfde wapen ge grepen hebben om ze van antwoord te dienen met tientallen liederen als resultaat. Het liedgoed over de desbetreffen de feiten vertolkt op de meest tref fende wijze de politieke stroming en geeft de atmosfeer weer eigen aan een politiek geladen periode zoals men er maar weinig gekend heeft. Het lied over het Daensisme hangt een tijdsbeeld op zoals weinigen het kunnen beschrijven. Het zijn kro nieken die elk een schakel vormen in de politieke sfeer van honderd jaar geleden. De strijd van de Daensisten was al even politiek getint als die van de andere partijen maar met dit ver schil dat het alleszins een eerlijke reactie was tegen de overdreven wantoestanden op sociaal gebied. HOEZEE Komt broeders komt aan onze zij Hoezee hoezee, hoezee! Voor volk en tale zingen wij Hoezee (3 maal) Ons lied het galme wijd en zijd Het hart wordt door den zang verblijd De zang verheugd altijd, (bis). Wij strijden voor ons heilig recht Hoezee, (3 maal) Wij zijn den strijd verkleefd, geëcht Hoezee, (3 maal) Ons kloeke schaar staat recht en pal Geen vijand die ons treffen zal Noch ons brengen ten vat. (bis) Vereende krachten maken sterk Hoezee, (3 maal) En breken banden en dwingers werk Hoezee, (3 maal) Ons leuze klinkt hier luid alom 't Is uit met juk en slavendom Ons vrijheid keer weerom, (bis). Wee hem die ons in den weg zal staan O wee (3 maal) Of die ons hinderen zal ter baan O wee (3 maal) Al was de vijand nog zoo snel Ons vadren sprongen op zijn vel Wij doen het even snel (bis) Want in os lijf stroomt kerelsbloed Hoezee, (3 maal) Het schenkt ons harte kracht en moed Hoezee, (3 maal) Bij 't strijdgezang en het luid hoeze Gaan wij te velde en strijden mee Voor vrijheid en voor vreê (bis) Wij zijn de demokraten fier Hoezee, (3 maal) Ons vlagge is de groen banier Hoezee, (3 maal) 't Is zij die voor ons allen streed Wij zweeren haar den heil'gen eed Van trouw in wel en leed. Verder zal de nadruk hier gelegd worden op het lied alhoewel ae his toriek hierbij een belangrijke rol zal spelen want het is aan de hand van ae feiten dat de liederen tot stand kwamen. In december 1894 zijn er verkiezin gen en reeds maanden voordien be gon men elkaar te bekampen, meer nog, uit te schelden, zelfs te beklad den. Het was in zekere zin soms een weinig eerbare strijd waarbij nie mand gespaard bleef en men daar bij uitdrukkelijk namen noemde en niets of niemand spaarde. De ge schriften leren ons dat de onder scheiden partijen in niets voor el kaar moesten onderdoen. Als voor beeld stellen we hier een feit uit de St. Jobstraat waarbij een aanhanger van de Daenspartij beschuldigd werd zijn gezin achtergelaten te hebben, «ziine vier kinderen aan de openbare liefdadigheid achterla tende. De nieuwe groene held is niemand anders dan Leopold De Neef, bijgenaamd Polle De Laber, weduwenaar, verkooper des zon dags aan onze St. Martinuskerk van de gazette Het Land van Aelst en De Werkman». Iets dergelijks was schering en in slag en dit wapen werd door alle partijen gehanteerd, zonder uitzon dering. Meer nog, het was telkens de start voor een nieuwe polemiek maar klaarblijkelijk was dit logisch naarmate de kiezingsdatum vorder de: Voor 't land van Aalst (wijze Van 't looze visschertje) Wanneer de kiezing nadert Erpe-Mere. Erpenaar Alfons Dumont die zich na onenigheid afscheidde van de Kristene Volkspartij wat zijn eigen ondergang op politiek vlak betekende (jv) In eene woestemij - Hoort mij: Het joodsche ras kan liegen En foppen u daarbij - daarbij. In 't land des schoonste ajuinen, Is hij de grootste ajuin - ajuin. De slimste volksbedrieger, Al draagt hij kap noch kruin - ja kniin. O Aalstenaars! zendt hem wand'len, En 't goedje van zijn soort - ja soort, De hartsvriend van Peer Goosens, De jood moet over boord - ja boord. Julien De Vuyst Is ieder wolf een lam - ja lam, Dan wordt de woeste woeste Als poedelhondje tam - ja tam. Ref. Met zijnen papsmoel, met zijnen papsmoel Met zijnen paapkop, met zijnen aapkop, Met een paar rosse, met een paar vosse, Met rosse vossesteerten aan. Maar boerkens wacht uw ganzen, Als hij de passie preekt - ja preekt. Wanneer hij om uw stemme, Voor 't zwarte leger smeekt - ja smeekt. Laat woeste Woeste preeken Op zondag 20 december 1992 orga niseren de Belletrekkers de wan- delklub van V.T.B-V.A.B.-afdeling Affligem) een fijne Kersttocht waaraan iedereen mag deelnemen maar dan liefst voorzien van één of meerdere van volgende attributen: een al dan niet draaiende ster, een lampion of lantarentje, een ko ningskroon of dito mantel, een her derspij, enz... De inrichters vragen dit om zoveel mogelijk de Kerst sfeer op te roepen. Natuurlijk zijn ook rommelpotten en schalmeien welkom... net als doedelzakken- Pas dan wordt het echt tof. De wandelaars worden tussen 13.30 u. en 14 u. aan de abdijtoren ver wacht. Precies te 14 u. heeft er een sterrenworp plaats vanuit de abdij toren, waarna zich een eerste Kerst tafereel afspeelt aan de abdijpoort Dan wordt op stap gegaan naar Nie vel (Meldert). Zowel hier als in di Langestraat te Hekelgem werd eer hoeve uitgekozen om tussen di «koebeesten» een Kersttafereel oj te voeren onder het motto «Marii die soude door Afflighem gaen»... Bij de witte Kluiskapel volgt dan di apoteose en is er een verrassing voo jong en oud, terwijl na de tocht no; een onderonsje volgt in de Abdij hoeve met o.a. de verkiezing vai vorst Avilo en zijn hofhouding... Wandelafstand: ca. 8 km (laarzei wenselijk). Info: Laurens van de Schueren (053/66.72.00). Een van de doelstellingen van het afvalstoffenbeleid in Vlaanderen is het hergebruik, de terugwinning en het recycleren van afval te bevorde ren. Volgens het afvalstoffenplan wordt gekozen voor afvalpreventie en re- kuperatie, zoals de selektieve inza melingvan het organisch-biologisch afval (ook wel natte fraktie ge noemd), die kan gekomposteerd worden. De Openbare Vlaamse Afvalstof fenmaatschappij Ovam heeft een Masterplan opgemaakt om de uit bouw van komposteringsinstallaties in Vlaanderen te stimuleren zodat groenafval en groenten-, fruit- en tuinafval (GFT) optimaal kan inge zameld, verwerkt en afgezet wor den. In dit Masterplan is ook een kom posteringsinstallatie met de nodige kapaciteit voorzien in Schendelbe- ke-Geraardsbergen. De Interkommunale Land van Aalst (ILVA) wil deze installatie realizeren voor de verwerking van het huishoudelijk afval van onge veer 380.000 inwoners, zijnde hei eigen land van Aalst en aanbod van Haviland en het Gentse. De verwerkingskapaciteit is op mi nimum 45.000 ton voorzien, volgem het Masterplan de meest geschikt», schaalgrootte voor een komposte ringsinstallatie. De werken voor losplaats, voorbe handeling, rijping, nadehandeling. stockage van het afgewerkt pro- dukt, werkplaats, labo en wielladci worden geraamd op 396 miljoen. Minister van Leefmilieu Norbert De Batselier heeft beslist de kom posteringsinstallatie te Schendelbe- ke-Geraardsbergen te subsidiëren voor een bedrag van 148 miljoen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1992 | | pagina 3